Inleiding
Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) staat voor een Rijksoverheid waar iedereen gelijkwaardige kansen krijgt en duurzaam, passend en zinvol werk verricht. O&P Rijk is er voor medewerkers, managers en organisaties.
O&P Rijk wil aansluiten bij de rijksbrede opgaves en de prioriteiten van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR), de Interdepartementale Commissie Organisatie en Personeelsbeleid (ICOP) en de Directie Ambtenaar en Organisatie (DGDOO), in plaats van individuele producten te leveren. Dankzij deze verbeterde multidisciplinaire samenwerking is O&P Rijk beter gepositioneerd om integraal aan de behoeften van de klant te voldoen.
O&P Rijk levert de volgende diensten:
Binnenwerk ondersteunt de rijksoverheid in het realiseren van de Banenafspraak. Samen met rijksorganisaties creëert Binnenwerk banen in teamverband voor mensen met een doelgroep indicatie Banenafspraak. Daarmee wordt bijgedragen aan een inclusieve en meer diverse Rijksoverheid.
P-Direkt levert diensten op het snijvlak van HR en ICT voor meer dan 175.000 medewerkers, managers, beleidsmakers en HR professionals binnen het Rijk. P-Direkt zorgt voor een moderne, efficiënte en betrouwbare dienstverlening op het gebied van Personeel en Organisatie, gericht op moeiteloze zelfservice en ondersteuning waar nodig. Op een aantoonbaar betrouwbare en efficiënte manier, met inzet van expertise op Personeel en Organisatie én klantinteractie, duidelijke informatievoorziening en continue verbetering, voegt P-Direkt blijvend waarde toe voor ambtenaren en andere stakeholders.
Personele diensten:
Organisatieadvies heeft de expertise in huis om organisatie(onderdelen) te adviseren over het organisatorisch goed vormgegeven en flexibel en wendbaar kunnen opereren met als doel een toekomstbestendige Rijksoverheid. We kennen het Rijk van binnenuit en vertalen rijksbrede ontwikkelingen en organisatiebeleid naar toepasbaar organisatieadvies voor jouw specifieke vraagstukken.
Advocaten en Adviseurs Arbeidsrecht is dé specialist in arbeidsrecht binnen het Rijk. Wij ondersteunen management en P&O-professionals met juridisch advies en bijstand, altijd met oog op het voorkomen van juridische conflicten (déjuridisering). Ons doel is om goed werkgeverschap te bevorderen en zowel medewerkers als organisaties wendbaar te houden.
Arbeidsmarkt zorgt ervoor dat de Rijksoverheid als een aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt wordt gepositioneerd en zorgt voor een soepel lopend werving- en selectieproces, voor zowel vast als tijdelijk. Het doel is de juiste kandidaat, op de juiste plek op het juiste moment.
Loopbaan- en Talentonwikkeling versterkt management en medewerkers bij talentontwikkeling en het vormgeven van de loopbaan en ontwikkelt tools die regie op de loopbaan mogelijk maken.
Diversiteit, Gelijkwaardigheid & Inclusie ondersteunt het Rijk met diensten om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusief denken en handelen (DGI) op de werkvloer te bevorderen. Team DGI bestaat uit professionele adviseurs en specialistische recruiters. Wij weten als geen ander welke vraagstukken er spelen op het gebied van DGI en hoe je deze kunt oplossen.
Bedrijfszorg is dé partner op het gebied van werk en gezondheid binnen het Rijk. We adviseren en ondersteunen organisaties bij het vergroten van de inzetbaarheid en het terugdringen en voorkomen van verzuim. Werkplezier voor alle rijksambtenaren, dat is wat we willen. De professionals van Bedrijfszorg zijn er voor leidinggevenden en medewerkers.
De ontwikkeling van de dienstverlening gebeurt naar aanleiding van de behoefte, in overleg met en in opdracht van de opdrachtgevers en de afnemers.
De hoofdpunten voor 2026 zijn hieronder samengevat.
Integratie van de organisatieonderdelen tot één O&P-Rijk
Het jaar 2026 zal ook nog voor een belangrijk deel in het teken staan van de volledige integratie van de samengevoegde onderdelen: de shared service organisatie P-Direkt en de onderdelen Personeel en Binnenwerk van de voormalig shared service organisatie UBR.
Het verbeteren van de huidige dienstverlening
De technologische ontwikkeling gaat snel. Dit opent mogelijkheden om onze bestaande diensten te verbeteren.
Staat van baten en lasten
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 298.206 | 362.210 | 330.423 | 325.334 | 320.363 | 315.521 | 315.521 |
waarvan product/dienst P-Direkt dienstverlening | 126.608 | 130.806 | 138.705 | 137.280 | 135.853 | 134.441 | 134.441 |
waarvan product/dienst Rijkspassen en RIN-beheer | 6.764 | 6.224 | 5.769 | 5.769 | 5.769 | 5.769 | 5.769 |
waarvan product/dienst IDM Beheer | 2.171 | 1.908 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 |
waarvan product/dienst Binnenwerk participatiebanen | 46.428 | 69.502 | 69.742 | 69.742 | 69.742 | 69.742 | 69.742 |
waarvan product/dienst Bedrijfszorg | 55.677 | 51.330 | 60.294 | 58.286 | 56.345 | 54.469 | 54.469 |
waarvan product/dienst Arbeidsmarkt | 31.569 | 27.897 | 22.935 | 22.172 | 21.433 | 20.720 | 20.720 |
waarvan product/dienst Loopbaan- en talentontwikkeling | 10.703 | 13.645 | 11.218 | 10.844 | 10.483 | 10.134 | 10.134 |
waarvan product/dienst Diversiteit, Gelijkheid & Inclusie | 2.729 | 4.119 | 3.386 | 3.274 | 3.165 | 3.059 | 3.059 |
waarvan product/dienst AAA | 10.703 | 9.341 | 10.250 | 9.994 | 9.744 | 9.500 | 9.500 |
waarvan product/dienst OA | 4.855 | 5.438 | 5.964 | 5.815 | 5.670 | 5.528 | 5.528 |
waarvan product/dienst WW-plus | 0 | 42.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 1.966 | 0 | 1.517 | 1.517 | 1.517 | 1.517 | 1.517 |
Vrijval voorzieningen | 265 | 175 | 127 | 127 | 127 | 127 | 127 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 300.437 | 362.385 | 332.067 | 326.978 | 322.007 | 317.165 | 317.165 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 300.265 | 315.206 | 327.942 | 322.911 | 317.999 | 313.213 | 313.213 |
- Personele kosten | 194.336 | 210.159 | 222.193 | 219.779 | 217.441 | 215.144 | 215.144 |
waarvan eigen personeel | 154.911 | 181.289 | 194.770 | 192.795 | 190.882 | 187.011 | 191.388 |
waarvan inhuur externen | 35.714 | 23.776 | 19.932 | 21.761 | 21.405 | 23.045 | 18.668 |
waarvan overige personele kosten | 3.711 | 5.094 | 7.491 | 5.223 | 5.154 | 5.088 | 5.088 |
- Materiële kosten | 105.929 | 105.047 | 105.749 | 103.132 | 100.557 | 98.069 | 98.069 |
waarvan apparaat ICT | 15.378 | 13.694 | 10.909 | 10.486 | 10.077 | 9.682 | 9.682 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 47.737 | 47.792 | 47.080 | 45.854 | 44.670 | 43.527 | 43.527 |
waarvan overige materiële kosten | 42.814 | 43.561 | 47.760 | 46.793 | 45.811 | 44.860 | 44.860 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 1.650 | 45.126 | 2.840 | 2.783 | 2.724 | 2.668 | 2.668 |
Rentelasten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 1.164 | 2.053 | 1.284 | 1.284 | 1.284 | 1.284 | 1.284 |
- Materieel | 96 | 102 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
waarvan apparaat ICT | 92 | 102 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 4 | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
- Immaterieel | 1.068 | 1.951 | 1.274 | 1.274 | 1.274 | 1.274 | 1.274 |
Overige lasten | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 301.454 | 362.385 | 332.067 | 326.978 | 322.007 | 317.165 | 317.165 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 1.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 1.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Onderverdeling naar (x € 1.000) | Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal |
---|---|---|---|---|
waarvan product/dienst P-Direkt dienstverlening | 132.981 | 5.500 | 224 | 138.705 |
waarvan product/dienst Rijkspassen en RIN-beheer | 1.628 | 3.855 | 286 | 5.769 |
waarvan product/dienst IDM Beheer | 2.159 | 0 | 0 | 2.159 |
waarvan product/dienst Binnenwerk participatiebanen | 10.186 | 59.447 | 109 | 69.742 |
waarvan product/dienst Bedrijfszorg | 10.575 | 49.492 | 227 | 60.294 |
waarvan product/dienst Arbeidsmarkt | 8.618 | 13.744 | 574 | 22.935 |
waarvan product/dienst Loopbaan- en talentontwikkeling | 3.253 | 7.936 | 29 | 11.218 |
waarvan product/dienst Diversiteit, Gelijkheid & Inclusie | 2.449 | 937 | 0 | 3.386 |
waarvan product/dienst AAA | 2.639 | 7.586 | 25 | 10.250 |
waarvan product/dienst OA | 2.421 | 3.463 | 80 | 5.964 |
Totaal | 176.909 | 151.960 | 1.553 | 330.423 |
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten
De omzet daalt in 2026 ten opzichte van 2025 voornamelijk als gevolg van het niet langer presenteren van de WW-plus dienstverlening als baten. Deze kasstromen lopen nu via de balans. Zonder deze omzet in de vergelijking stijgt de omzet van O&P-Rijk met € 10 mln. De omzet van P-Direkt stijgt met € 7,7 mln. als gevolg van de stijging van het aantal te verzorgen individuele arbeidsrelaties (IAR) met ruim 9.000. De omzet van de personele diensten stijgt met € 2,3 mln. en Binnenwerk blijft vrijwel gelijk.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel wordt veroorzaakt doordat in de kosten van 2026 ten opzichte van 2025 rekening is gehouden met de specifieke ambtelijke kosten van de medewerkers van O&P Rijk, waar voorheen uitgegaan werd van de rijksbrede gemiddeldes. Daarnaast zet O&P Rijk in op verlaging van de kosten van extern personeel.
Materiële kosten
De totale materiële kosten blijven op hetzelfde niveau als 2025 met dien verstande dat O&P Rijk de komende jaren een efficiencyslag en een kostenbesparing realiseert.
Apparaat ICT
Dit betreft de kosten van systeemlicenties en uitbesteedde systeemontwikkeling- en beheer. Ook betreft het de uitbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, het Rijks Identity Management (RIdM) en het beheer van het rijks identificerend nummer (BvRIN) en het Identity Management beheer (IDM-beheer) voor het ministerie van BZK.
Bijdrage aan SSO’s
Dit betreft voornamelijk de kosten van kantoorautomatisering, ICT-applicatiebeheer en de huisvestingskosten. Ook betreft het inbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, het RIdM en het BvRIN en het IDM-beheer voor het ministerie van BZK.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Dit betreft voornamelijk de uitbesteding van werkzaamheden en inkoop van diensten in het kader van de arbodienstverlening, arbeidsrechtelijke diensten en arbeidsmarktcommunicatie. O&P Rijk zet in op verlaging van deze kosten door verambtelijking maar voor sommige diensten en producten blijft uitbesteding aan de markt vooralsnog de leidende factor omdat het functiegebouw Rijk onvoldoende aansluit op de marktsituatie.
Met ingang van medio 2024 wordt de dienst Regie uitvoering Ontslaguitkeringen Rijk door O&P Rijk gecoördineerd en dat is de oorzaak van de forse kostenstijging in 2025. De uitvoering is belegd bij een marktpartij. Inmiddels worden deze inkomende en uitgaande stromen via de balans geadministreerd en worden deze niet meer opgenomen in de Baten en Lasten (€ 42 mln. in 2025).
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 53.119 | 37.909 | 25.383 | 25.256 | 25.129 | 25.002 | 24.875 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 292.518 | 362.210 | 410.240 | 405.151 | 400.180 | 395.338 | 395.338 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 294.024 | ‒ 376.507 | ‒ 409.082 | ‒ 403.994 | ‒ 399.023 | ‒ 394.181 | ‒ 394.181 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 1.506 | ‒ 14.297 | 1.157 | 1.157 | 1.157 | 1.157 | 1.157 |
-/- totaal investeringen | ‒ 59 | ‒ 2.053 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 59 | ‒ 2.053 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 | ‒ 1.284 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 9.041 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 9.821 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 41.733 | 21.559 | 25.256 | 25.129 | 25.002 | 24.875 | 24.748 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2026 verwacht O&P Rijk een hogere operationele kasstroom doordat er sprake is van een stabiele activa en passivastand. Hierop worden geen majeure mutaties verwacht.
Investeringskasstroom
In 2026 is nog steeds sprake van een beperkte investerings-inspanning, het gaat met name om de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is. Een grootschalige systeemvervanging voor de P-Direkt dienstverlening wordt momenteel voorbereid maar dat zal voor 2026 nog geen grote impact hebben.
Financieringsstroom
Voor 2026 en volgende jaren wordt geen beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de financiering van de systeeminvesteringen. De investeringsomvang is de laatste jaren van zodanige omvang dat O&P Rijk voldoende eigen vermogen heeft om de investeringen voor te financieren.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
O&P Rijk werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries kunnen verwachten.
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000) | 263.831 | 302.937 | 302.891 | 298.226 | 293.669 | 289.231 | 289.231 |
Totale omzet overige + projecten (x 1.000) | 34.375 | 59.273 | 27.532 | 27.108 | 26.694 | 26.290 | 26.290 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 1.920 | 2.637 | 2.403 | 2.378 | 2.355 | 2.307 | 2.361 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,34% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Medewerkerstevredenheid | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Diensten Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit & Inclusie, Loopbaan- en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg | |||||||
Omzet per Fte | 210.580 | 200.853 | 209.393 | 209.393 | 209.393 | 209.393 | 209.393 |
Declarabiliteit ambtelijk personeel | 61% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% |
Declarabiliteit externe inhuur | 97% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Dienst Binnenwerk | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 50.951 | 55.112 | 56.977 | 56.977 | 56.977 | 56.977 | 56.977 |
Aantal Binnenwerkbanen | 1.085 | 1.285 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Percentage medewerkers in of met afgerond leer-/ ontwikkeltraject | 53% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% |
Dienst P-Direkt | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 690,0 | 746,6 | 753,0 | 756,7 | 760,3 | 764,1 | 764,1 |
Verloop tarieven/uur (basisjaar 2015 = 713) | 96,8 | 104,7 | 105,7 | 106,1 | 106,6 | 107,2 | 107,2 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 168.948 | 168.949 | 178.264 | 175.598 | 172.932 | 170.266 | 170.266 |
Gebruikerstevredenheid | |||||||
De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt | ‒ | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten | |||||||
O&P Rijk beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen. | 93,9% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
O&P Rijk verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen. | 77,8% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
O&P Rijk archiveert documenten binnen 10 werkdagen. | 62,9% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden. | 40 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec |
Beschikbaarheid systeem | |||||||
Het O&P Rijkportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur. | 98,8% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Bereikbaarheid | |||||||
Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur | 100,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Betrouwbaarheid | |||||||
O&P Rijk zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces. | 100,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
O&P Rijk verwerkt wijzigingen op een juiste manier. | 98,5% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Toelichting
Generiek deel
Fte-Totaal
O&P Rijk is getransformeerd naar een organisatie waaruit vanuit vijf dienstverlenende business units diensten worden aangeboden: Binnenwerk, Bedrijfszorg, Diversiteit arbeidsmarkt loopbaan en talentontwikkeling, Organisatie- en arbeidsrechtadvies en P-Direkt dienstverlening.
Kostprijzen per product (groep)
O&P Rijk realiseert in opdracht van de continuïteitsverantwoordelijke jaarlijks goedkopere basisdienstverlening. Voor het jaar 2026 zal O&P Rijk voor de P-Direkt dienstverlening een efficiency-slag van 4% realiseren. O&P Rijk verantwoordt zich naar de continuïteitsverantwoordelijke en de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen.
Specifiek deel
Diensten Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit en Inclusie, Loopbaan en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg - Omzet en Declarabiliteit
De declarabiliteit is het beoogde minimum om de omzetbegroting te halen. Daaraan ten grondslag liggen minimale declarabiliteitsnormen voor de interne en externe medewerkers in het primaire proces.
Deel dienst binnenwerk
Binnenwerk realiseert in 2026 gemiddeld 1.500 banen met een gemiddelde kostprijs van € 57.000.
Deel dienst P-Direkt
P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening, beschikbaarheid en bereikbaarheid. De servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen.