Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda

De evaluatieprogrammering in deze bijlage vormt de basis van de strategische evaluaties die in de hoofdtekst van de Strategische Evaluatie Agenda (SEA) worden uitgelicht (zie hoofdstuk 2.4). Het biedt een overzicht van de strategische evaluatieprogrammering per beleidsdomein. Het onderzoek binnen een beleidsdomein is geordend langs de strategische thema’s voor dat domein. De evaluatieprogrammering laat per beleidsdomein zien welke evaluatieonderzoeken er lopen, hoe die voortkomen uit bepaalde kennisbehoeften en hoe wordt bijgedragen aan de ambities binnen de strategische thema’s.

Tabel 104 Kwaliteit Funderend Onderwijs

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke evaluatie Impuls Open Leermateriaal (IOL)

ex durante, ex post

2030

Lopend

Dit onderzoek bevat de periodieke evaluatie van het groeifondsprogramma IOL. Door het gebruiken, delen en maken van open leermateriaal in het basis- en voortgezet onderwijs te stimuleren, wil IOL de onderwijskwaliteit versterken en het beroep van de leraar aantrekkelijker maken.

1,3

Periodieke evaluatie Edu-V

ex durante, ex post

2025

Lopend

Dit onderzoek omvat de periodieke evaluatie van het groeifondsprogramma Edu-V. Binnen EDU-V maken publieke en private partijen onderling afspraken die de eenvoudige, veilige en betrouwbare toegang tot en gebruik van digitale onderwijsmiddelen regelen.

1,3

Periodieke evaluatie kwaliteit funderend onderwijs

ex post

2032

Nog te starten

De periodieke rapportage levert integraal inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema het verbeteren van de kwaliteit in het funderend onderwijs.

1,3

Subthema Basisvaardigheden

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

ICCS International Civic Citizenship Study

ex durante, ex post

2025

Lopend, vierjaarlijkse rapportage

Het internationale onderzoek richt zich op de burgerschapsvorming van leerlingen in het vo. Het bekijkt niet alleen wat scholen doen om hun leerlingen op het gebied van burgerschap te vormen, maar kijkt ook naar de kennis, houdingen en competenties van de leerlingen zelf.

1,3

ICILS International Computer and Information Literacy Study

ex durante, ex post

2025

Lopend, vierjaarlijkse rapportage

Dit internationaal vergelijkende onderzoek geeft inzicht op het gebied van de kennis en vaardigheden van middelbare scholieren met betrekking tot digitale geletterdheid en de rol die vo scholen innemen bij de ontwikkeling van deze vaardigheden.

1,3

PIRLS Progress in International Reading Literacy Study

ex durante, ex post

2027

Lopend, vierjaarlijkse rapportage

Dit internationaal vergelijkende onderzoek bekijkt de leesvaardigheden van leerlingen uit groep 6 (9-10 jaar) van de basisschool.

1,3

TIMMS Trends in International Mathematics and Science Study

ex durante, ex post

2028

Lopend, vierjaarlijkse rapportage

Dit internationaal vergelijkend onderzoek brengt de leerprestaties op het gebied van de exacte vakken van basisschool- en middelbare school leerlingenin kaart.

1,3

PISA 2025

ex durante, ex post

2026

Lopend, vierjaarlijkse rapportage

Dit internationale onderzoek toetst de algemene kennis en vaardigheden van vijftienjarige leerlingen op het gebied van de volgende drie domeinen: leesvaardigheid, wiskunde en natuurwetenschappen.

1,3

Implementatiemonitor subsidieregeling verbetering basisvaardigheden

ex durante, ex post

2026

Lopend

Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van de subsidieregeling 'verbetering basisvaardigheden'.

1,3

Effectonderzoek subsidieregeling verbetering basisvaardigheden

ex durante, ex post

2025

Lopend

Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van de subsidieregeling 'verbetering basisvaardigheden'.

1,3

Evaluatie Nationaal Programma Onderwijs

ex durante, ex post

2025

Lopend

Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van het Nationaal Programma Onderwijs. Het Nationaal Programma Onderwijs is tot stand gekomen tijdens de coronapandemie, en heeft als doel het tegengaan van corona gerelateerde leervertragingen en uitdagingen op sociaal vlak.

1,3

Subthema Curriculum, toetsen en examens

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek passend examineren

ex durante

2026

Lopend

Dit onderzoek brengt de stand van zaken rondom passend examineren in het vo in beeld.

1,3

Onderzoek praktijkgerichtvak in Gemengde Leerweg (GL) & Theoretische Leerweg (TL) vmbo

ex durante, ex post

2030

Lopend

Dit onderzoek focust op de ervaringen van scholen met het praktijkgerichte vak in GL en TL.

1,3

Monitoring en evaluatie experiment ruimte in onderwijstijd

ex durante, ex post

2025

Lopend

Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van het experiment ruimte in onderwijstijd.

1,3

Monitor en evaluatieonderzoek Sterk Techniek Onderwijs

ex durante

2024

lopend

Dit onderzoek monitort en evalueert de financiële bijdrage Sterk Techniekonderwijs (STO).

1,3

Monitoring en evaluatie NT2 Experiment staastexamens

ex durante

2025

lopend

Dit onderzoek focust op de monitoring en evaluatie van het NT2 experiment staatsexamens.

3

Ontwerpstudie leerlingvolgsysteem VO

ex ante

2025

lopend

Dit onderzoek focust op de mogelijkheden van een LVS-verplichting in het vo.

3

Examenmonitor

ex durante

2025

lopend

De examenmonitor bevat een overzicht van de uitkomsten van het eindexamen in het vo. Er wordt o.a. ingegaan op slagingspercentages en gemiddelde cijfers van leerlingen.

3

Evaluatie wet doorstroomtoets

ex post

2028

lopend

In dit onderzoek staat de evaluatie van de wet doorstroomtoets centraal.

1

Subthema Leermiddelen en technologie

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor mobiele telefoons in de klas

ex durante, ex post

2025

Lopend

Dit onderzoek monitort de (voortgang op de) landelijke afspraak over het gebruik van mobiele telefoon in het onderwijs.

1,3

Monitor Digitalisering Onderwijs

ex durante, ex post

2025

Lopend

Dit onderzoek monitort de (voortgang op) digitalisering in het funderend onderwijs.

1,3

Evaluatie Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)

ex post

2028

Lopend

Dit onderzoek foust op de evaluatie van het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI). In tientallen projecten op scholen wordt verantwoorde educatieve AI ontwikkeld en onderzocht.

1,3

Evaluatie Wet gratis schoolboeken

ex post

2026

Lopend

Dit onderzoek focust op de evaluatie van de wet gratis schoolboeken.

1,3

OECD Country Review Digital Education

ex ante, ex durante, ex post

2026

Lopend

De OECD voert een thematische analayse uit naar het gebruik van digitale middelen in het Nederlandse onderwijs.

1,3

Subthema De ontwikkeling van het jonge kind

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek naar samenwerking kinderopvang en onderwijs

ex durante, ex post

2025

Lopend

Het onderzoek gaat in op samenwerkingsvormen tussen kinderopvang en het onderwijs en in hoeverre een gelijk speelveld wordt ervaren.

1,3

International Early Learning and Child Well-being Study (IELS)

ex durante, ex post

2026

Lopend, vierjaarlijkse rapportage

De International Early Learning and Child Well-Being Study (IELS) is een internationaal vergelijkend onderzoek naar de kennis en vaardigheden van vijfjarige leerlingen.

1,3

Subthema Onderwijshuisvesting

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek monitoring onderwijshuisvesting

ex durante

2025

Lopend

Het onderzoek beschrijft vormen van toezicht en handhaving op onderwijshuisvesting die wettelijk ingeregeld zijn. Ook biedt het onderzoek een verkenning naar oplossingsrichtingen voor mogelijke knelpunten in de monitoring op onderwijshuisvesting.

1,3

Nulmeting voor schoolgebouwen (nulmeting POHV)

ex durante

2025

Lopend

Voor het programma onderwijshuisvesting (POHV) wordt een nulmeting uitgevoerd voor schoolgebouwen die de huidige stand van schoolgebouwen en bouwprocessen in kaart brengt.

1,3

Businesscase – Informatielandschap Onderwijshuisvesting

ex ante

2025

Lopend

Het onderzoekt verkent de mogelijkheden voor een data-infrastructuur waarin alle relevante basisinformatie over onderwijsvastgoed in het funderend onderwijs is opgenomen.

1,3

Tabel 105 Kwaliteit Vervolgonderwijs

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Werkagenda mbo synthese

Ex durante, Ex post

2027

lopend

In de syntheserapportage wordt een beeld geschetst voor de sector ten aanzien van de voortgang op de doelstellingen uit de Werkagenda en het Stagepact. Samen met partners van de werkagenda en het Stagepact worden de bevindingen geduid en worden leeropbrengsten bepaald.

4

Periodieke rapportage kwaliteit vervolgonderwijs

Ex post

2032

te starten

De periodieke rapportage levert integraal inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema het verbeteren van de kwaliteit in het vervolgonderwijs.

4, 6, 7

Stelselrapportage Hoger Onderwijs (strategische evaluatie)

ex post

2027

te starten

De Stelselrapportage is een synthese studie over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de stelseldoelen. Het doel van de stelselrapportage is om op beknopte wijze de stand van zaken weer te geven met betrekking tot de belangrijkste beleidsdoelen van de overheid ten aanzien van het hoger onderwijs: toegankelijkheid, onderwijskwaliteit, aansluiting op de arbeidsmarkt, internationalisering en doelmatigheid.

6 en 7

Subthema Basisvaardigheden MBO

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Peilingsonderzoek taal

Ex post

2027

lopend

Het onderzoek richt zich op taalvaardigheid van startende studenten in het mbo. Het levert een nul-meting op van het beheersingsniveau.

4

Peilingsonderzoek rekenen

Ex post

2027

lopend

Het onderzoek richt zich op taalvaardigheid van startende studenten in het mbo. Het levert een nul-meting op van het beheersingsniveau.

4

Kansrijke interventies basisvaardigheden

Ex ante

2028

lopend

Dit onderzoek geeft inzicht in welke interventies bijdragen aan de ontwikkeling van taal.

4

Onderzoek rekenproblematiek mbo

Ex ante

2025

afgerond

Doel van het onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in grootte en diversiteit (zowel wat betreft de aard als de ernst) van rekenproblemen in het mbo. Hierin wordt ook inzicht gegeven in hoe de rekenproblematiek wordt vastgesteld en hoe ze kunnen worden aangepakt.

4

Onderzoek taalinterventies verbinden aan beroep

Ex ante

2025

afgerond

Het onderzoek levert een inventarisatie op van interventies die momenteel gebruikt worden door docenten in het mbo om taal te ontwikkelen in de context van beroepsgerichte vakken.

4

Een verkennend onderzoek naar de positie van Engels in het mbo

Ex ante

2025

te starten

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de positie en invulling van Engels in het mbo. Daarbij wordt rekening gehouden met wat in het toeleverend onderwijs wordt aangeleerd en wat nodig is om in de nabije toekomst succesvol door te kunnen stromen of goed te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Daarbij wordt ook onderzocht welk(e) niveau(s) voor Engels haalbaar en uitdagend is/zijn voor mbo-studenten.

4

Subthema Onderwijsprogramma en examinering

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie van de subsidie Nieuwe digitale generieke rekenexamens

Ex post

2026

te starten

Dit onderzoekt betreft een reguliere evaluatie van de subsidie aan de Coöperatie Examens MBO. Belangrijke kanttekening is dat dit geen inhoudelijke evaluatie betreft maar een evaluatie van de subsidie zelf; een inhoudelijke evaluatie van de nieuwe rekeneisen staat gepland voor 2026/2027.

4

Peilonderzoek burgerschapscompetenties en burgerschapsonderwijs en onderzoek naar effectieve aanpakken burgerschapsonderwijs mbo

Ex ante

2029

te starten

Het onderzoek heeft als doel om een beeld te krijgen van de burgerschapscompetenties in het mbo op stelselniveau en om inzicht te krijgen in welke didactische en pedagogische werkwijzen bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapscompetenties bij jongere en oudere mbo-studenten en de versterking van burgerschapsonderwijs.

4

Subthema Leren en innoveren

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Haalbaarheidsstudie HDT rekeninterventies

Ex ante

2025

afgerond

Met dit onderzoek krijgen we inzicht in de effectiviteit van rekeninterventies.

4

Subsidie-evaluatie kwaliteitsnetwerk mbo

Ex post

2025

afgerond

De evaluatie geeft inzicht in de doelmatigheid en doeltreffendheid van de subsidie aan de Stichjting Kwaliteitsanetwerk

4

Subthema Bestuurlijk vermogen van de sector

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor medezeggenschap mbo

Ex durante

2028

lopend

Levert inzichten op over hoe het samenspel tussen rvt, cvb en medezeggenschap eruit ziet. En of en hoe de studentenraad en de ondernemingsraad in staat worden gesteld om hun rechten en plichten op een goede manier uit te voeren.

4

Subthema Sociale veiligheid en welzijn

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor integrale veiligheid

Ex durante

2026

lopend

De monitor geeft een integraal beeld van de fysieke veiligheid, sociale veiligheid en de digitale veiligheid (online). Op het niveau van de studenten en van instellingen.

4

Subthema Kwaliteit Overig

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Kwaliteitsafspraken mbo 2023-2027

Ex durante

2026

te starten

Het doel van deze evaluatie is om inzicht te krijgen in de doelmatigheid en doeltreffendheid van het instrument kwaliteitsgelden en kwaliteitsafspraken

4

Monitor werkagenda mbo onderdeel kwaliteit, innovatie en onderzoek

Ex durante

2027

lopend

In de werkagenda mbo zijn verschillende doelen afgesproken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting is in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage.

4

JOB monitor

Ex durante

jaarlijks

lopend

De resultaten van deze enquete bieden inzicht in de tevredenheid van studenten in het mbo over verschillende aspecten van het onderwijs.

4

Trendrapport HO (vervanging van de monitor Beleidsmaatregelen)

Monitor

jaarlijks

lopend

Het volgen van de belangrijkste ontwikkelingen in het hoger onderwijs - waaronder toegankelijkheid, studievoortgang en het gebruik van het studievoorschot – en het waar mogelijk leggen van verbanden met beleidsmaatregelen.

6,7 en 11

Startmonitor (jaarlijks)

Monitor

jaarlijks

lopend

De Startmonitor brengt het studiekeuzeproces en de start en integratie van studenten in hun opleiding in kaart en spoort de determinanten op van studiesucces en studie uitval in het eerste studiejaar. De data worden in het Trendrapporrt HO opgenomen.

6,7 en 11

Evaluatie kwaliteitsbekostiging HO

ex-post evaluatie

2026

te starten

Wat er wordt geëvalueerd is het instrument kwaliteitsbekostiging. «Doel» daarvan is het evalueren van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het instrument.

6, 7

Evaluatie kwaliteitsafspraken HO

ex-post evaluatie

2026

lopend

Wat er geëvalueerd wordt is de realisatie van de gemaakte Kwaliteitsafspraken door de instellingen, nu de termijn waarvoor die afspraken golden ten einde komt.

6, 7

Wet uitbreiding bestuurlijk instrumentarium onderwijs

ex-post evaluatie

2027-2028

te starten

wetsevaluatie sectoren po-vo-ho

6, 7

Evaluatie Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)

ex-post evaluatie

2027

te starten

evaluatie van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)

6, 7

Tussenevaluatie afspraken m.b.t. Tekortsectoren 2023 ‒ 2031

ex post

2026-2027

te starten

Tussenevaluatie van de in het Bestuursakkoord 2022 (hoger onderwijs en wetenschap) afgesproken middelen voor tekortsectoren: «De minister stelt jaarlijks € 30 miljoen beschikbaar; publiek bekostigde hogescholen die opleidingen aanbieden in de tekortsectoren gezondheidszorg, bètatechniek en onderwijs (CROHO), komen hiervoor in aanmerking. De middelen worden verdeeld op basis van studentenaantallen en voor wat betreft de tekortsector onderwijs aansluitend op de afspraken bij de werkagenda leraren.»

6, 8

Subthema Overig - strategisch overkoepelende evaluaties over alle thema's

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Eindevaluatie Experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs

ex-post evaluatie

2026

te starten

evaluatie experiment

6 en 7

Uitwerking Nationale Aanpak Professionalisering Leraren

ex-ante, ex-durante en ex-post evaluatie

2024-2034

lopend

Uitwerking van het Nationaal Groeifondsproject, inclusief nulmeting, tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie.

6 en 7

Onderzoek bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen

monitor, ex-durante evaluatie

2025

lopend

Het bestuursakkoord is door OCW met de VH en UNL in oktober 2020 gesloten met een looptijd tot en met 2023-24. Hierin laten de lerarenopleidingen een ambitieus programma zien dat bijdraagt aan het beter en meer op maat opleiden van aankomende leraren, beter benutten van eerder verworven competenties en intensievere (regionale) samenwerking tussen hbo- en wo-lerarenopleidingen. De lerarenopleidingen zijn aan de slag gegaan met alle ambities uit het bestuursakkoord en de eerste concrete resultaten zijn geboekt. Dit meerjarig onderzoek heeft een tussenmeting in 2022, oplevering tussenrapportage december 2022 en oplevering eindevaluatie begin 2024.

6 en 7

Bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen

Ex post

2025

te starten

idem

6 en 7

Nationaal Actieplan Professionalisering Leraren - Groeifonds

Ex durante, ex post

2025-2032

te starten

Met het project NAPL worden leraren (in het po, vo en mbo), nadat ze hun startkwalificatie hebben gehaald, geholpen in hun professionele ontwikkeling. Dit leidt tot beter onderwijs en maakt het beroep van leraar aantrekkelijker, waardoor een vermindering van het lerarentekort. Voor het NAPL zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gedaan.

6, 7

Tabel 106 Toegankelijkheid Funderend Onderwijs

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke rapportage toegankelijkheid funderend onderwijs

ex post

2031

te starten

De periodieke rapportage levert integraal zicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid op het gebied van het verbeteren van de toegankelijkheid van het funderend onderwijs.

1,3

Subthema Passend en inclusief onderwijs

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Jaarlijkse doelstellingenmonitor passend onderwijs 2021-2027

ex durante

2026

Jaarlijks

Deze meerjarige monitor brengt de opbrengsten van passend onderwijs in kaart.

1,3

Monitoronderzoek subsidieregeling begaafde leerlingen 2023 ‒ 2025

ex durante

2025

Lopend

In het onderzoek naar de subsidieregeling begaafde leerlingen worden de activiteiten en opbrengsten in kaart gebracht.

1,3

Monitor en evaluatie experiment Onderwijszorgarrangementen

ex ante, ex durante, ex post

2027

Lopend

Een onderwijszorgarrangement is een samenwerking tussen onderwijs en (jeugd) hulp of zorg. Dit meerjarige onderzoek brengt

1,3

Monitor Wachtlijsten in het gespecialiseerd onderwijs

ex durante

2027

Lopend

In dit onderzoek worden de wachtlijsten in het gespecialiseerd onderwijs (v(s)o) gemonitord.

1,3

Zicht op (absoluut) verzuim

ex durante

2025

Lopend

Het onderzoek brengt het aantal thuiszittende kinderen en jongeren in beeld. Het onderzoek o.a. wat de oorzaken zijn en hoe groot onderliggende groepen zijn.

1,3

Onderzoek naar experimenteerregeling geïntegreerde onderwijsvoorzieningen

ex durante, ex post

2026

Lopend

Het onderzoek brengt de opbrengsten voor de onderwijspraktijk en beleid in kaart over het experiment om regulier en gespecialiseerd onderwijs te integreren.

1,3

Onderzoek naar residentieel onderwijs

ex durante, ex post

2027

Lopend

De aanleiding van dit onderzoek is de af- enombouw van de gesloten jeugdhulp. Het onderzoek richt op ontwikkelingen in het residentieel onderwijs en werkzame elementen van samenwerking bij de af- en ombouw.

1,3

Subthema Gelijke kansen op ontwikkelen potentieel

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitoringsonderzoek brugfunctionaris

ex durante, ex post

2025

Lopend

Met dit meerjarige onderzoek worden ervaringen en waargenomen effecten van de brugfunctionaris in beeld gebracht. De brugfunctionaris is er voor vragen en zorgen die op school spelen en niet direct met het onderwijs te maken hebben.

1,3

Doorlopend evaluatieonderzoek Maatschappelijke Diensttijd met jaarlijks onderzoeksrapport

ex durante

jaarlijks

Jaarlijks

Via dit onderzoek is er inzicht in de werkzame elementen van MDT en komen (impact)cijfers beschikbaar over de effecten van MDT op jongeren en organisaties, die ook dienen voor de verantwoording van MDT.

1,3

Quasi-experimenteel onderzoek in de voor- en vroegschoolse educatie

ex durante, ex post

2026

Lopend

Een meerjarige effectstudie naar Voorschoolse Educatie: een natuurlijk experiment in Nederlandse gemeenten.

1,3

Monitor en evaluatie van het programma «BESt 4 Kids» en het wetsvoorstel Kinderopvang Caribisch Nederland

ex durante, ex post

2027

Lopend

Een onderzoek naar dagopvang en buitenschoolse opvang in Caribisch Nederland, bestaande uit onderzoek naar het programma Best 4 Kids en het wetsvoorstel.

1,3

Effectmeting kansrijke interventies

ex durante, ex post

2025

Lopend

Het programma biedt inzicht in de effectiviteit van veelbelovende interventies in het primair en voortgezet onderwijs.

1,3

School en omgeving opbrengstgericht onderzoek in de praktijk

ex durante, ex post

2028

Lopend

Het programma School en omgeving wil talenontwikkeling stimuleren ihkv kansengelijkheid. Dit onderzoek brengt de effectiviteit in beeld van dit buitenschoolse aanbod op de brede talentontwikkeling van leerlingen.

1,3

Monitor en evaluatie school en omgeving

ex durante, ex post

2029

Lopend

Het monitoronderzoek naar School en omgeving brengt de activiteiten en ervaringen van het programma in beeld.

1,3

Schoolkostenmonitor, Wetsevaluatie Vrijwillige Ouderbijdrage en monitor Aanvullend Onderwijs

ex durante, ex post

2025

Lopend

Deze onderzoeken gaan over schoolkosten, de wet vrijwillge ouderbijdrage en aanvullend onderzoek.

1,3

Onderzoek ontwikkelen van een indicator t.b.v. onderwijsachterstanden gespecialiseerd onderwijs

ex ante

2025

Lopend

In dit onderzoek wordt bekeken of en op welke manier een indicator kan worden ontwikkeld voor onderwijsachterstanden in het gespecialiseerd onderwijs.

1,3

Subthema Doorstroom en overgangen

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Doorstroom in een kansrijk stelsel

ex ante, ex durante

2030

Lopend

Dit onderzoeksprogramma gaat over veelbelovende aanpakken om de voortgang van het primair naar het voortgezet onderwijst te verbeteren ter bevordering van kansengelijkheid.

1,3

Monitorings- en evaluatieonderzoek van de subsidieregeling verbinding PO-VO

ex durante, ex post

2027

Lopend

Dit onderzoek focust op de monitoring en evaluatie van de subsidieregeling verbinding PO-VO.

1,3

Subthema Sociale veiligheid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Landelijke veiligheidsmonitor

ex ante, ex durante, ex post

Doorlopend tweejaarlijks

Tweejaarlijks

Het onderzoek gaat over het veiligheidsbeleid en de veiligheidsbeleving in het funderend onderwijs.

1,3

Zicht op veiligheid (voortgezet) speciaal onderwijs

ex ante

2025

Lopend

Het betreft een verkennend onderzoek om beter zicht te krijgen op de sociale veiligheid in het gespecialiseerd onderwijs.

1,3

Subthema Nieuwkomers

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek leerlingvolgsysteem nieuwkomers

ex ante

2025

Lopend

Het betreft een verkennend onderzoek naar de mogelijkheden van een leerlingvolgsysteem (LVS) voor nieuwkomersleerlingen.

1,3

Evaluatie en monitor Wet tijdelijke nieuwkomersvoorzieningen in het onderwijs

ex durante, ex post

2026

Lopend

Deze meerjarige monitor brengt de opbrengsten van de wet TNV in kaart.

1,3

Monitoring en evaluatie onderwijs aan Oekraïense ontheemden

ex durante, ex post

2026

Lopend

Dit onderzoek richt zich op een specifieke groep nieuwkomersleerlingen, namelijk Oekraïnse ontheemden.

1,3

Onderzoek onderwijsaanbod asielzoekerskinderen op COA gezinslocaties

ex durante

2025

Lopend

Onderzoek naar het onderwijsaanbod voor asielzoekerskinderen op gezinslocaties van het COA.

1,3

Tabel 107 Toegankelijkheid Vervolgonderwijs

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke rapportage toegankelijkheid

ex post

2031

te starten

De periodieke rapportage levert integraal zicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid op het gebied van het verbeteren van de toegankelijkheid van het vervolgonderwijs.

4, 6, 7

Beleidsdoorlichting Studiefinanciering artikel 11

ex post

2027

te starten

De laatste beleidsdoorlichting op artikel 11 werd in 2020 opgeleverd.

6, 7, 11

Subthema Gelijke kansen op ontwikkelen potentieel

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor toelatingsrecht en Numerus fixus

Ex durante

2027

lopend

Monitort en evalueert de invoering en effecten van de Wet Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo.

4

Wetsevaluaties versterken rechtspositie en rechtsbescherming mbo-studenten

Ex durante, Ex post

2025

lopend

De wetten worden inhoudelijk in samenhang geëvalueerd. Voor de evaluatie van de Wet versterken positie mbo-studenten betreft het een eindevaluatie en voor de Wet verbetering rechtsbescherming mbo-studenten is het een tussenevaluatie. De evaluatie geeft inzicht in de effecten van de maatregelen, en in hoeverre hebben de maatregelen daadwerkelijk bijgedragen aan het verbeteren van de rechtspositie en aan de rechtsbescherming van de mbo-studenten.

4

Onderzoek naar kansrijke interventies doorstroom vso-mbo

Ex ante

2026

lopend

Het onderzoek geeft inzicht in welke (combinatie van) interventies welke groep leerlingen ondersteunt in het succesvol doorstromen van het vso naar het mbo én tijdens de eerste periode in het mbo. Ook willen we inzicht bieden in het gebruik van interventies. Er wordt een overzicht gemaakt van de activiteiten in alle doorstroompuntregio’s op dit gebied Tot slot is het doel om een beeld te hebben van kansrijke interventies die verder onderzocht zouden moeten worden op effectiviteit.

4

Onderzoek naar basisinfrastructuur voor externe hulp en ondersteuning voor mbo-studenten

Ex ante

2027

lopend

Het onderzoek geeft inzicht in wat is er bekend over wat werkt als het gaat om aanbod, organisatie en financiering van een basisinfrastructuur voor externe ondersteuning, hulp en zorg voor alle mbo-studenten. Bovendien resulteert het onderzoek in een conceptvoorstel voor de basisinfrastructuur die valt onder de leefdomeinen gezondheid en welzijn.

 

Onderzoek gelijke behandeling

Ex post

2025

lopend

Het levert inzicht op in wat de behoeften van mbo-studenten is op verdere deelname aan het studentenleven en in hoeverre dit aansluit bij de huidige beleidsinzet vanuit OCW, mbo-scholen en gemeenten. Daarnaast worden geleerde lessen en best practices in kaart gebracht die door andere regio’s benut kunnen worden.

4

NIBUD studentenonderzoek

Ex durante

tweejaarlijks

lopend

Het levert inzicht in de financiële situatie, het financiële gedrag en de financiële keuzes van studenten mbo, hbo en wo-studenten.

 

Subthema Passend onderwijs

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor passend onderwijs

Ex durante

2026

lopend

Tweejaarlijkse onderzoek naar de toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten met een chronische ziekte, beperking of ondersteuningsbehoefte en naar de ondersteuning die hen geboden wordt en naar (de effecten op) hun studieresultaten.

4

Subthema Doorstroom en overgangen

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie VABOK-regeling

Ex durante

2026

te starten

De tussenevaluatie geeft inzicht in hoeverre de regeling tot nu toe heeft bijgedragen aan het verbeteren van de aansluiting binnen de beroepskolom. Specifiek binnen tekortsectoren en voor opleidingen met hoge uitval en switch.

4

Subthema Basisvaardigheden volwassenen

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Landelijk beeld volwasseneneducatie

Ex durante

2026

lopend

Het dashboard levert zicht op landelijk niveau in de effecten van de uitvoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs op de aanpak van laaggeletterdheid. Het geeft een beeld van o.a. het cursusaanbod en deelname aan volwasseneneducatie.

4

Geletterdheid in zicht

Ex duante

2026

lopend

Geletterdheid in Zicht is een dashboard voor gemeenten. Het biedt inzicht in het aantal mensen in hun gebied dat moeite heeft met basisvaardigheden (taal, rekenen). Ook levert het achtergrond informatie over de doelgroep.

4

Subthema Aanbod binnen redelijke reisafstand

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Inventarisatie van bekostigingsvarianten

Ex ante

2025

lopend

De inventarisatie geeft een overzicht van verschillende bekostigingsvarianten waarbij de voor de kansrijke varianten een verdiepende verkenning is gedaan naar de voor- en nadelen. Het geeft inzicht in o.a. financiele consequenties, gedragsconsequenties en uitvoeringsconsequenties per kansrijke variant.

4

Subthema Overig

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Deelrapportage prioriteit 1 werkagenda mbo

Ex duranteex post

2027

lopend

In de werkagenda mbo zijn verschillende doelen afgesproken om de kansengelijkheid te verbeteren. Deze monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting wordt in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage.

4

Studentenmonitor

ex durante

Jaarlijks

doorlopend

De Studentenmonitor brengt de stand van zaken in het hoger onderwijs vanuit het perspectief van studenten in beeld. De data worden in het Trendrapport HO opgenomen.

6, 7 en 11

Monitor mentale gezondheid en middelengebruik studenten hoger onderwijs

ex durante

Jaarlijks

doorlopend

Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe het staat met de mentale gezondheid van studenten in het hbo en het wo.

6 en 7

Onderzoek naar selectieprocedures en selectie-instrumenten (IvhO)

ex post

2026

(door)lopend

De inspectie is voornemens om in 2026 onderzoek te doen naar de inzet van het instrument loting. Naar de inzet van selectie-instrumenten heeft de inspectie onlangs onderzoek gedaan. Selectie in het hoger onderwijs: criteria, instrumenten en de borging van kansengelijkheid, Inspectie van het Onderwijs (2023)

6 en 7

Herijking studentenreisproduct

ex durante

2026

te starten

Het studentenreisproduct wordt geevalueerd voor herijking.

6, 7, 11

Evaluatie Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS)

ex post

2026

te starten

De Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) wordt periodiek geevalueerd.

6, 7, 11

Tussenevaluatie landelijk subsidiekader studentenwelzijn

ex durante

2026

te starten

Het susidiekader loopt tot en met 2030, naast een tussentijdse evaluatie zal hierop volgend ook een eindevaluatie worden uitgevoerd.

6 en 7

Eindevaluatie Landelijk subsidiekader studentenwelzijn 2023-2030

ex post

2031

te starten

Het susidiekader loopt tot en met 2030, hierop volgend zal een eindevaluatie worden uitgevoerd.

6 en 7

Evaluatie naar virtuele internationale samenwerkingspro-jecten (VIS) en hun leeruitkomsten voor studenten

ex post

2027

te starten

Evaluerend onderzoek naar VIS-projecten, bestaande uit twee deelonderzoeken. Deelonderzoek 1 ziet op de ontwerp- en ontwikkelfase van VIS-projecten, deelonderzoek 2 ziet op de deelname van studenten en de door hen behaalde leeruitkomsten.

6 en 7

Monitoring van de pilots slimmer collegejaar

ex durante

2023-2027

lopend

De pilots zijn onderdeel van een verkenning naar de mogelijkheden voor een slimmer collegejaar. Deze pilots worden gemonitord en geevalueerd. Vijftien onderwijsinstellingen gaan vier jaar lang proberen meer rust en ruimte te creeeren in het lesprogramma.

6 en 7

Evaluatie subsidie Landelijk Centrum Studiekeuze (LCSK)

ex duranteex post

2030

te starten

in 2024 is het LCSK geevalueerd, dus de volgende evaluatie van deze subsidie zal over 5 jaar opnieuw worden uitgevoerd.

6 en 7

Wetsartikel WHW Recht op studiekeuzecheck

ex post

2026

te starten

Het evalueren van wetsartikel WHW artikel 7.31b. Dit wetsartikel (recht op een studiekeuzecheck) is ingevoerd met de wet kwaliteit in verscheidenheid in 2013. In 2017 heeft er voor het laatste een evaluatie naar de studiekeuzecheck plaatsgevonden. De evaluatie moet meer inzicht geven in de effectiviteit van de studiekeuzecheck.

6 en 7

Evaluatie Regionale Ambitieplannen (RAP) gezamenlijk met evaluatie VABOK

ex post

2026

te starten

Evaluatie

6 en 7

CPB Economische effecten internationale studenten

ex post

2025-2026

lopend

Update van eerdere studies in 2012 en 2019 naar de economische effecten van internationale studenten.

6 en 7

CPB Onderzoek naar niet-gebruik aanvullende beurs en basisbeurs

ex post

2026

te starten

Onderzoek naar het gebruik en met name het niet-gebruik van de aanvullende beurs en basisbeurs.

6, 7 en 11

Studentenonderzoek - financiele situatie studenten

ex durante

2026

te starten

Onderzoek naar de financiele situatie, het financiele gedrag en de financiele keuzes van studenten. Dit onderzoek is terugkerend, het laatste rapport werd in 2024 opgeleverd.

6, 7, 11

Tabel 108 Voldoende en goed (onderwijs)personeel

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke rapportage voldoende en goed (onderwijs)personeel

Ex post

2027

te starten

De periodieke rapportage levert integraal inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema voldoende en goed (onderwijs)personeel

1, 3, 4, 9

Subthema Duurzame arbeidsmarkt

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Landelijke tekortmetingen po en vo

ex durante

2026

lopend

Deze onderzoeken geven inzicht in de actuele tekorten en verborgen tekorten aan leraren en schoolleiders in het po en vo

9

Onderzoek personeelstekorten mbo

Ex durante

2025

lopend

Deze landelijke meting geeft inzicht in het tekort aan docenten en instructeurs.

4

Loopbaanmonitor

ex durante

2026

lopend

Het doel van de Loopbaanmonitor Onderwijs is om inzicht te krijgen in de arbeidsmarktsituatie van pas afgestudeerde leraren en het beroepsrendement van de lerarenopleidingen

9

Integrale personeelstelling onderwijs (IPTO)

ex durante

2029

lopend

Het doel van dit onderzoek is om gegevens te verzamelen over het lesgevend personeel in het voortgezet onderwijs. Het geeft onder andere inzicht in de gegeven vakken en de bevoegdheid van de docenten om deze vakken te doceren.

9

Evaluatie onderwijsregio's

ex durante

2026

lopend

Meerjarige evaluatie van de effectiviteit en doelmatigheid van de onderwijsregio's.

9

Evaluatie lerende aanpak onderwijsregio's

ex durante

2026

lopend

De monitor biedt inzicht op de regiovorming, de aanpak en de (randvoorwaarden van) behaalde resultaten van de onderwijsregio’s. Onderdeel daarvan is het identificeren van succesvolle en minder succesvolle interventies met als doel het stimuleren van het leren in en tussen de regio's.

9

Subthema Strategisch personeelsbeleid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek naar administratieve lasten vo

Ex ante

2025

afgerond

Aan de Kamer is toegezegd om naast het onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar administratieve lasten van leraren in het primair onderwijs - een onderzoek naar de administratieve lasten van leraren in het voortgezet (vo) en gespecialiseerd onderwijs (go) te doen.

9

Onderzoek naar administratieve lasten mbo

Ex ante

2025

afgerond

Tijdens de Begrotingsbehandeling OCW op 18-1-2024 heeft MOCW de Tweede Kamer toegezegd om te onderzoeken welke aanpassingen op landelijk niveau kunnen worden gedaan om administratieve lasten in het mbo te verminderen.

4

TALIS 2024( Teaching and Learning International Survey)

ex durante

2025, 2026

lopend

TALIS is het internationale onderzoek van de OESO dat wereldwijd informatie verzamelt over de leer- en werkomgeving van leraren en schoolleiders. In 2025 wordt het onderzoek naar werkbeleving van leraren uitgebracht, in 2026 een verdiepend rapport over schoolleiders.

9

monitoring werkdrukmiddelen vo

ex durante

2027

lopend

Meerjarige monitor van de inzet en effecten van de werkdrukmiddelen in het vo.

9

Monitoring pilot meerurenmaatwerk

ex durante

2029

te starten

Het doel van het onderzoek is het monitoren en evalueren van de pilot meerurenmaatwerk (start najaar 2025)

9

Evaluatie pilot onderwijstijd vo

ex durante

2026

lopend

Onderzoek naar de effecten van anders inrichten van de onderwijstijd in het vo op onder meer de leskwaliteit, de werkdruk van leraren en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep. Ook wordt inzicht vergaard over de verschillende aanpakken die scholen gebruiken om lesuren te verminderen en de vrijgekomen tijd in te vullen.

9

Subthema Opleiden en professionaliseren

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek professionalisering leraren

ex durante

2026

te starten

Onderzocht wordt hoe in de praktijk van vo en po de beschikbare middelen en tijd aan professionalisering worden ingezet. Naast de inzet op activiteiten wordt geïnventariseerd hoe tevreden personeel daarover is. Ook gaat het onderzoek in op de rol van bestuur, schoolleider en leraar bij de invulling van leertrajecten.

9

Monitor digitale vaardigheden docent

ex durante

2027

lopend

Betreft onderzoek naar de digitale competenties van mbo-docenten. Dit is onderdeel van het Programma Digitaal Bekwaam, uitgevoerd door de MBO Raad en MBO digitaal. De monitor «leren en lesgeven met ICT» is in 2022 afgenomen. De monitor geeft inzicht in de stand van zaken bij individuele instellingen en wat door de instellingen gebruikt kan worden om gericht professionaliseringsactiviteiten te organiseren.

4

Subthema Hoger onderwijs

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Eindevaluatie Experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs

ex post

2026

Lopend

Evaluatie van het experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen voor de opleiding tot leraar basisonderwijs. Het experiment duurt tot september 2027.

6, 7

Uitwerking Nationale Aanpak Professionalisering Leraren

ex anteex duranteex post

2024-2034

lopend

Uitwerking van het Nationaal Groeifondsproject, inclusief nulmeting, tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie.

6, 7

Onderzoek bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen

ex durante

2025

lopend

Het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen is door OCW met de VH en UNL in oktober 2020 gesloten met een looptijd tot en met 2023-24. De lerarenopleidingen zijn aan de slag gegaan met alle ambities uit het bestuursakkoord en de eerste concrete resultaten zijn geboekt. Dit meerjarig onderzoek heeft een tussenmeting in 2022, oplevering tussenrapportage december 2022 en oplevering eindevaluatie begin 2024.

6, 7

Bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen

Ex-post evaluatie

2025

te starten

idem

6, 7

Nationaal Actieplan Professionalisering Leraren - Groeifonds

ex duranteex post

2025-2032

te starten

Met het Groeifonds project NAPL worden leraren, nadat ze hun startkwalificatie hebben gehaald, geholpen in hun professionele ontwikkeling. Dit leidt tot beter onderwijs en maakt het beroep van leraar aantrekkelijker, waardoor een vermindering van het lerarentekort. Voor het NAPL zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gedaan.

6, 7

Tabel 109 Onderzoek en Wetenschap

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke rapportage thema onderzoek en wetenschap

ex-post

2027

te starten

Deze rapportage biedt inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het gevoerde onderzoek en wetenschapsbeleid. Het thema heeft grotendeels betrekking op artikel 16 van de begroting. De bekostiging van het onderzoek aan universiteiten en hogescholen valt echter onder artikelen 6 en 7. Dat geldt ook voor sectorplannen en praktijkgericht onderzoek. Het wordt ingevuld en uitgevoerd volgens de richtlijnen voor periodieke rapportage van het Ministerie van Financiën. De monitor- en evaluatieonderzoeken uitgevoerd door OCW en andere partijen zoals NWO zijn belangrijke bouwstenen voor deze periodieke rapportage. Daarnaast worden de indicatoren zoals genoemd in het Bestuursakkoord 2022 Hoger onderwijs en wetenschap hiervoor gebruikt.

16

Synthese-onderzoek van het Fonds voor Onderzoek en Wetenschap (inclusief evaluatie overige subsidies Fonds)

ex-durante

2027

te starten

Het kabinet (sinds Rutte IV) investeert om het fundament van het stelsel van hoger onderwijs en onderzoek te versterken, rust en ruimte te bieden aan divers talent en om de maatschappelijke impact van onderzoek te vergroten. Dit betreft een investering bovenop het al bestaande beleid en de wettelijke waarborgen die zorgen voor een kwalitatief goed onderwijs- en onderzoekstelsel. De «extra» investering van hoger onderwijs en onderzoek wordt grotendeels gefinancierd uit het Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. Door de bezuinigingen van het huidige kabinet is de extra investering kleiner geworden. Er is voorzien in twee synthese-onderzoeken, gebaseerd op evaluaties van de ingezette instrumenten. Deze evaluaties worden deels uitgevoerd door OCW en deels door andere partijen zoals NWO. De eerste synthesestudie van het Fonds onderzoekt of is ingezet op de juiste beleidsinstrumenten en/of de doelen hiermee worden bereikt. Ook geeft de studie aanknopingspunten om bij te sturen. De tweede synthesestudie geeft een stevigere onderbouwing van de bijdrage die het gevoerde beleid levert aan de hoofddoelen. Daarbij wordt ook gekeken naar de effecten van de bezuinigingen en de structurele (lange termijn) effecten.

16

Subthema Europa en internationaal

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluaties subsidie Matching Horizon Europe

ex-durante

2026

te starten

Wanneer kennisinstellingen deelnemen aan een Horizon Europe-project dan maken zij vaak meer kosten dan zij vergoed krijgen. Deze kosten worden matchingkosten genoemd. Via de subsidieregeling Matching Horizon Europe kunnen kennisinstellingen een compensatie ontvangen voor deze kosten. Doel van de subsidie is om deelname aan Horizon Europe-projecten te bevorderen en financiële drempels voor deelname te verlagen. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de subsidieregeling.

16

Subthema Infrastructuur

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie voorbereidingsfase NGF-project Einstein telescoop

ex-post

2028

te starten

In 2022 heeft het Nationaal Groeifonds € 42 miljoen onvoorwaardelijke toegekend voor haalbaarheidsonderzoek en gerelateerde R&D-activiteiten. Deze activiteiten hebben tot doel om samen met België en Duitsland een gedegen locatievoorstel te maken voor de komst van de Einstein Telescoop. Deze activiteiten worden in 2028 geëvalueerd.

16

Subthema Onderzoek en maatschappij

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie valorisatiestrategie van Big Chemistry

ex-durante

2025

lopend

Met het programma Big chemistry wordt een gerobotiseerd laboratorium ontwikkeld waarin AI wordt ingezet om chemische recepturen te ontwikkelen. De doelen zijn versnelling van het chemische onderzoek, verduurzaming en innovatie in de chemische industrie. In deze tussentijdse evaluatie kijken we naar de valorisatiestrategie en -organisatie van dit NGF-project. Daarnaast kijken we ook naar het Robotlab. Het doel van deze evaluatie is om de voortgang en de impact van het project te monitoren en zowel de strategie als de effectiviteit (voor zover mogelijk gezien het vroege stadium van het project) van de valorisatie-inspanningen te beoordelen.

16

Evaluatie sectorplannen II (2022-2028)

ex durante en ex post

2026 en 2029

te starten

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen, namelijk het creëren van rust en ruimte in het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, en het stimuleren van landelijke samenwerking en gezamenlijke scherpe keuzes, waarbij duidelijk wordt welke instelling zich op welke kennis en vakgebieden focust. Gedurende de looptijd vindt er doorlopende monitoring plaats door de sectorplancommissies. Deze commissies leveren tweemaal een evaluatie op: tussentijdse evaluatie in 2026 en eindevaluatie in 2029. Bij het monitoren en evalueren is er aandacht voor effecten met betrekking tot profilering, samenwerking en het terugdringen van tijdelijke contracten ten behoeve van meer rust en ruimte. De monitoring en evaluatie wordt nader ingevuld door de domeinspecifieke sectorplancommmissies. Sectorplannen I en II kennen een eigen ritme, inhoudelijke invulling over de sectoren en nuance verschillen in de doelen, waardoor het geen gezamenlijke evaluatie kan zijn. De evaluaties worden wel door dezelfde commissies uitgevoerd.

16

Evaluatie subsidie Biomedical Primate Research Centre

ex-durante

2026

lopend

Het Biomedical Primate Research Centre (BPRC) is een onderzoekscentrum dat zich richt op biomedisch onderzoek naar ernstige ziektes. Bij dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van non-human primaten vanwege hun genetische overeenkomsten met mensen, maar woordt ook ingezet op de ontwikkeling van proefdiervrije onderzoeksmethoden om het gebruik van dieren te verminderen. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid, doelmatigheid van BPRC, en de specifieke bijdrage van de subsidie van OCW hierin.

16

Evaluatie subsidie NEMO science museum

ex-durante

2026

lopend

Het NEMO science museum ontvangt een structurele subsidie van OCW. NEMO heeft als missie om op een interactieve en laagdrempelige manier wetenschap en technologie dichter bij het publiek te brengen. Dat gebeurt in het museum, op school, bij landelijke evenementen en online. De subsidie helpt hen hierbij. De evaluatie gaat in op de relevantie, doeltreffendheid, doelmatigheid en governance van NEMO. Specifiek gaat het om de bijdrage van de subsidie van OCW hierin. De evaluatie beslaat de periode vanaf 2012 (de laatste evaluatie van NEMO). De nadruk ligt op de afgelopen vijf jaar(2019-2024).

16

Evaluatie subsidie Stichting Animal Advocacy and Protection

ex-durante

2026

te starten

Stichting AAP (Animal Advocacy and Protection) is een Europese dierenwelzijnsorganisatie die zich inzet voor exotische zoogdieren. Stichting AAP ontvangt subsidie voor de huisvesting en verzorging van 28 chimpansees welke proefdier zijn geweest in het Biomedical Primate Research Centre (BPRC). De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Evaluatie subsidie Toekomstbeeld der Techniek

ex-durante

2027

te starten

Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) werkt aan lange termijn toekomstverkenningen en onderzoekt welke mogelijke invloed technologie heeft op uiteenlopende maatschappelijke thema's. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Evaluatie subsidie vereniging van wetenschapsmusea en science centers

ex-durante

2028

te starten

De VSC is de vereniging van wetenschapsmusea en science centers. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Evaluatie subsidie Netherlands Academy of Engineering

ex-durante

2028

te starten

De Netherlands Academy of Engineering (NAE) verenigt top-experts uit technologische wetenschappen, toegepast onderzoek en innovatie, afkomstig uit zowel kennisinstellingen als het bedrijfsleven. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Evaluatie subsidie Delta Climate Center

ex-durante

2029

te starten

Het Delta Climate Center (DCC) draagt middels onderzoek, onderwijsontwikkeling en kennistoepassing bij aan duurzame, klimaatbestendige en welvarende delta's. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Evaluatie subsidie Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving

ex-durante

2029

te starten

Het Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving (NEWS) bevordert de verbinding tussen wetenschap en samenleving door middel van betere wetenschapscommunicatie. NEWS is in 2024 opgericht en verbindt het brede veld van wetenschapscommunicatie: praktijk, onderzoek en beleid rond wetenschapscommunicatie. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Evaluatie subsidie Naturalis

ex-durante

2029

te starten

Naturalis is het nationaal onderzoeksinstituut op het gebied van biodiversiteit. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Subthema Kennisveiligheid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Loket kennisveiligheid

ex-durante

2025

lopend

In 2022 is het Loket Kennisveiligheid gestart waar kennisinstellingen laagdrempelig terecht kunnen met hun aan kennisveiligheid gerelateerde vragen. Het Loket Kennisveiligheid biedt (medewerkers van) kennisinstellingen informatie en advies en faciliteert een learning community voor medewerkers van kennisinstellingen. Het Loket Kennisveiligheid wordt in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door RVO. In 2025 wordt het Loket Kennisveiligheid geëvalueerd.

16

Impactassessment screening kennisveiligheid (regeldruk)

ex-ante

2025

lopend

Aan de Tweede Kamer is een onderzoek toegezegd dat in beeld brengt wat de praktische impact van de wet SKV is, op de Nederlandse kennisinstellingen en op welke manier de kennisinstellingen ondersteund kunnen worden bij de implementatie van de screeningswet. Dit onderzoek brengt de regeldruk op kennisinstellingen in kaart (Kamerstuk 31288 nr. 948, vergaderjaar 2021-2022).

16

Implementatietoets screening kennisveiligheid (praktische impact)

ex-ante

2026

te starten

Aan de Tweede Kamer is een onderzoek toegezegd dat in beeld brengt wat de praktische impact van de wet SKV is, op de Nederlandse kennisinstellingen en op welke manier de kennisinstellingen ondersteund kunnen worden bij de implementatie van de screeningswet. Dit onderzoek volgt het impact assessment op, waarbij de regeldruk voor kennisinstellingen nav het wetsvoorstel SKV in kaart is gebracht. (Kamerstuk 31288 nr. 948, vergaderjaar 2021-2022).

16

Monitor kennisveiligheid (sectorbeelden)

ex-durante

2026

lopend

In het Bestuursakkoord hoger onderwijs en wetenschap van juli 2022 is met de universiteiten en hogescholen afgesproken dat zij de Nationale Leidraad Kennisveiligheid implementeren. De voortgang hierop wordt gemonitord aan de hand van een externe audit kennisveiligheid. In 2023 en 2024 is een nulmeting uitgevoerd (er zijn afzonderlijke rapportages opgesteld voor de drie sectoren universiteiten, hogescholen en NWO en KNAW instituten). In 2025 wordt de meting herhaald waarna de resultaten uiterlijk in 2026 worden opgeleverd.

16

Subthema Onderzoek en talent

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie programma Erkennen en waarderen

ex-post

2026

te starten

Met het landelijke subsidieprogramma Erkennen en waarderen 2022-2026 stimuleert het kabinet de ontwikkeling van wetenschappelijk talent. Door oog te hebben voor de volle breedte van het academisch werk kunnen talenten op waarde worden geschat en is er ruimte om ook de prestaties op domeinen zoals onderwijs, patiëntenzorg, publieke betrokkenheid, ondernemerschap en academisch leiderschap te belonen. Tegen het einde van de looptijd van het subsidieprogramma wordt uitvoering gegeven aan de motie van de Tweede Kamer die verzoekt om een onafhankelijke evaluatie van het programma.

16

Evaluatie actieplan diversiteit en inclusie

ex-durante

2026

te starten

Evaluatie actieplan diversiteit en inclusie Het hoofddoel van dit actieplan is een meer diverse en inclusieve hoger onderwijs- en onderzoeksector. De adviescommissie is ingesteld tot eind 2026. Het actieplan loopt tot eind 2025. De partners die het plan dragen hebben uitgesproken het plan ook na 2025 te willen voortzetten. De evaluatie geeft onder andere informatie relevant voor een doorstart van het plan (en eventueel de adviescommissie). In 2023 is reeds een midterm-evaluatie uitgevoerd.

16

Evaluatie van het verruimde promotierecht

ex durante

2027

te starten

Met de uitbreiding van het promotierecht in 2017 hebben universitair (hoofd)docenten de mogelijkheid om op te treden als promotor. Voor deze wetswijziging was dit recht voorbehouden aan de hoogleraar. In 2022 is deze uitbreiding van het promotierecht geëvalueerd. De aanbeveling om de doorwerking van deze verruiming op het wetenschapssysteem en de internationale positionering na vijf jaar te evalueren, wordt opgevolgd in 2027.

16

Onderzoek zelfcensuur en beperking van diversiteit in perspectieven

overig onderzoek

2027

te starten

Onderzoek naar prevalentie, vormen, factoren, gevolgen en maatregelen van zelfcensuur door onderzoekers, docenten en studenten bij universiteiten en hogescholen.

16

Eindevaluaties starters- en stimuleringsbeurzen

ex-post

2027

te starten

De starters- en stimuleringsbeurzen vormen een persoonlijk werkkapitaal voor onderzoekers en geven meer ruimte voor het doen van ongebonden onderzoek. De beurzen beogen daarnaast bij te dragen aan een vermindering van de werken aanvraagdruk. Gezien de bezuinigingen op de starters- en stimuleringsbeurzen is de evaluatie beperkt tot een eindevaluatie in 2027. In de evaluatie(s) wordt o.a. onderzocht hoe de beurzen zijn besteed (inclusief de indirecte kosten) en in hoeverre de doelen van de starters- en stimuleringsbeurzen zijn gerealiseerd. Ook wordt in de evaluatie de samenhang bezien met andere instrumenten, zoals de sectorplannen, en relevante beleidsontwikkelingen.

6, 7 en 16

Evaluatie subsidie Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren

ex-durante

2028

te starten

Het doel van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) is het bevorderen en in stand houden van een gelijke vertegenwoordiging van vrouwen in de academische wereld, het werken aan de verbetering van de positie van vrouwen van alle achtergronden en het aandringen op een inclusieve en veilige academische gemeenschap. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie.

16

Subthema Sociale veiligheid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek naar de kwaliteit van klacht- en meldvoorzieningen sociale veiligheid.

overig onderzoek

2025

lopend

Om tot een verbetering van de klacht- en meldvoorzieningen in het hoger onderwijs te komen wordt hier onderzoek naar gedaan. Het onderzoek geeft een beeld van de kwaliteit van klachtenprocedures, de informatie erover en de tevredenheid over de procedures. Het gaat daarbij om voorzieningen voor studenten en medewerkers. Het onderzoek is eind april 2024 van start gegaan en de oplevering staat gepland voor eind 2024.

16

Evaluatie landeliijk programma Sociale Veiligheid

ex post

2028

te starten

Middels het landelijk programma sociale veiligheid worden universiteiten, hogescholen en studentenverenigingen gestimuleerd om samen te werken aan het vergroten van sociale veiligheid in de sector. De Regiegroep Sociale Veiligheid heeft de opdracht om dit programma in te vullen voor de periode 2024 tot en met 2027. Na afloop van de looptijd van de Regiegroep vindt een eindevaluatie plaats.

16

Subthema Instituten in het stelsel van onderzoek en wetenschap

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

ex durante evaluatie

2025

te starten

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) wordt als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) volgens de Kaderwet ZBO iedere vijf jaar op doelmatigheid en doeltreffendheid geëvalueerd. De laatste evaluatie van de NWO vond plaats in 2020.

16

Evaluatie Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

ex durante evaluatie

2026

te starten

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) wordt volgens het instellingsbesluit iedere vijf jaar op doelmatigheid en doeltreffendheid geëvalueerd. De laatste evaluatie van de KNAW vond plaats in 2020.

16

Evaluatie van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie

ex durante evaluatie

2028

te starten

De Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) stelt volgens de Kaderwet adviescolleges tenminste elk vierde jaar een evaluatieverslag op, waarin hij aandacht besteed aan zijn taakvervulling. De laatste evaluatie van de AWTI vond plaats in 2023.

n.v.t

Evaluatie Rathenau Instituut

ex durante evaluatie

2028

te starten

Het Rathenau Instituut wordt volgens het instellingsbesluit elke vijf jaar beoordeeld op in ieder geval haar effectiviteit en doelmatigheid. De laatste evaluatie van het Rathenau Instituut vond plaats in 2023.

16

Tabel 110 Arbeidsmarkt

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Aansluiting op de arbeidsmarkt

Ex post

2028

te starten

De periodieke rapportage aansluiting op de arbeidsmarkt levert integraal zicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema arbeidsmarkt.

4, 6, 7

Subthema Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Regionaal Investeringsfonds mbo

Ex durante

2026

lopend

De evaluatie dient om zowel inzicht te verkrijgen in de activiteiten die de publiek-private samenwerkingsverbanden oppakken om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en innovatie te stimuleren. De evaluatie is gericht op het in beeld brengen van de effectiviteit van de subsidieregeling.

4

Monitor actieplan groene en digitale banen

Ex durante, ex post

2030

lopend

De monitor maakt trends en ontwikkelingen inzichtelijk die een bijdrage leveren aan het terugdringen van tekorten in kraptesectoren.

4

Onderzoek project onderwijs arbeidsmarkt

Ex ante

jaarlijks

lopend

Inzichten over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de vorm van een basisvoorziening prognoses. Deze inzichten worden gebruikt voor o.a. studievoorlichting, arbeidsmarktbemiddeling en de beantwoording van vragen rond macrodoelmatigheid van het opleidingsaanbod.

4

Schoolverlatersonderzoek CBS

Ex durante

jaarlijks

lopend

Onderzoek levert informatie over het macrodoelmatigheidsbeleid (per instelling) en over de aansluiting van mbo-opleidingen op de arbeidsmarkt.

4

Subthema Flexibilisering en leven lang ontwikkelen (LLO)

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor leven lang ontwikkelen (LLO)

Ex durante

2026

lopend

Deze overkoepelende, integrale monitor is bedoeld om de doeltreffendheid van het beleid op Leven lang ontwikkelen (LLO) te monitoren en te evalueren. Een van doelen is meer zicht te krijgen op de werkende mechanismen in de interactie tussen eigen regie en leercultuur op zowel micro als macroniveau. Tot aan de eindrapportage in 2026 worden verschillende tussenrapportages opgeleverd, met hierin het theoretisch kader en de werkende mechanismen achter het leren en ontwikkelen.

4

Verkenning infrastructuur persoonlijke leerrekening

Ex ante

2025

lopend

Deze ambtelijke verkenning heeft tot doel inzicht te verkrijgen in de benodigde infrastructuur om eventueel een individuele leerrekening te implementeren. Daarmee kunnen individuen ondersteund worden in de kosten van (bij-, om- en op-) scholing. Het doel is de participatie en duurzame inzetbaarheid van individuen te bevorderen en te voorzien in de behoeften van de arbeidsmarkt door de deelname aan LLO te bevorderen via deze vorm van vraagfinanciering, Dit ligt in het verlengde van de internationale ontwikkelingen op het gebied van Individual Learning Accounts (ILA) en is een vervolg op een eerdere ambtelijke verkenning naar indivduele leerrekening. Die verkenning was uitgevoerd n.a.v. de motie Van der Lee c.s., die was ingediend nadat bekend is gemaakt dat het STAP-budget met ingang van 1 januari 2024 werd stopgezet.

4

Impactmonitor groeifondsproject LLO Collectief

Ex durante

2025

afgerond

Doel van dit onderzoek is bepalen welk effect het onderwijsaanbod in het kader van leven lang ontwikkelen (LLO) heeft op laaggeletterden en laagopgeleiden.

4

Subthema Stages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek stagebegeleiding en maatregelen stagediscriminatie onder onderwijspersoneel, leerbedrijven en studenten

Ex durante

2026

lopend

Met dit onderzoek krijgen we verdiepend inzicht in hoeverre en hoe stagebegeleiders op mbo-scholen en praktijkopleiders van leerbedrijven werken aan het tegenaan van stagediscriminatie en het zorgen voor gelijke kansen.

4

Onderzoek effectiviteit stagematching

Ex durante

2026

lopend

Inzicht in de voortgang en effectiviteit van stagematching als maatregel om stagediscriminatie te voorkomen.

4

Monitoring Stagepact

Ex durante, ex post

2027

lopend

In het stagepact zijn doelen afgesproken om stages voor studenten te verbeteren. Deze monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting wordt in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage.

4

Monitor stagevergoedingen

Ex durante

jaarlijks

lopend

De monitor biedt inzicht in loon en arbeidsduur van banen en stages van mbo-studenten.

 

Subthema overig

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Verbeteren aansluiting en verminderen krapte op de arbeidsmarkt in sectoren voor maatschappelijke opgaven

Ex durante, ex post

2027

lopend

In de werkagenda mbo zijn verschillende doelen afgesproken om de aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren. Deze monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting wordt in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage.

4

Tabel 111 Versterking Culturele en Creatieve sector

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Synthesestudie Erfgoed

Synthesestudie

2028

te starten

Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema Erfgoed

14

Subthema Musea

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Update rekenmodel gratis musea

Ex ante (verkenning)

2025

lopend

Betreft een update van eerder onderzoek waarin de effecten en kosten van een aantal vormen van gratis museumbezoek worden doorberekend.

14

Subthema Monumenten

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Monumentenwet BES-eilandend

Ex post (evaluatie)

2025

lopend

Evaluatie naar de werking van de Monumentenwet op de BES eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) in de periode 2010-2024

14

Subthema Archeologie

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Onderzoek versterking sectorvertegenwoordiging archeologie

Ex ante (verkenning)

2025

afgerond

Onderzoek naar de mogelijkheden om de sectorvertegenwoordiging binnen het archeologisch werkveld te versterken

14

Subthema Leefomgeving

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Inventarisatie ondersteuningsbehoefte gemeenten provincies erfgoed in ruimtelijke opgaven

Ex ante (verkenning)

2025

lopend

Doel van de opdracht is om inzicht te verkrijgen in de behoefte waar het ondersteuningsteam Erfgoed en Leefomgeving aan moet voldoen

14

Beleidsevaluatie Erfgoeddeal

Ex post (evaluatie)

2025

lopend

Eindevaluatie van de Erfgoed Deal die in 2019 van start is gegaan

14

Evaluatie gebiedsbiografieën NOVEX-gebieden

Ex post (evaluatie)

2025

lopend

Onderzoek naar de realisatie en werking van gebiedsbiografieën in NOVEX-gebieden, met als doel om input te leveren op het vervolg van de uitvoeringsagenda van de NOVEX.

14

Subthema Immaterieel erfgoed/Erfgoedparticipatie

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor Erfgoedparticipatie (naar model MAK, ism RCE relatie FARO)

Ex durante (monitor)

2025

lopend

Monitor naar het model MAK, in samenwerking met de RCE

14

 

Uitwerking Strategische Evaluatieagenda Cultuur

 

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke rapportage Versterking van de culturele en creatieve sector

Periodieke Rapportage

2032

te starten

Periodieke Rapportage

14

Subthema Algemeen/overkoepelend cultuur

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Synthesestudie Cultuur

Synthesestudie

2029

te starten

Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema cultuur

14

Cultuurmonitor

Ex durante (monitor)

2025

lopend

de Boekmanstichting ontsluit de beschikbare informatie over de culturele sector

14

Vrijetijdsomnibus (VTO)

Ex durante (monitor)

2025

lopend

Betreft onderzoek naar kernthema’s cultuurparticipatie en sportbeoefening, waarbij de interesse in, bezoek aan en beoefening van sport en cultuur centraal staat.

14

Onderzoek spreiding van cultuuruitgaven

Ex post (evaluatie)

2025

te starten

Inzicht bieden in de huidige spreiding van overheidsinvesteringen (Rijk, provincies, gemeenten) en culturele infrastructuur, inclusief regionale verschillen en eventueel een beeld van waar het aanbod niet lijkt aan te sluiten op geografische en demografische kenmerken. En de huidige financiële en bestuurlijke kaders die relevant zijn voor de spreiding van cultuuruitingen.

14

Onderzoek financieringsmix culturele organisaties

Ex post (evaluatie/verkennend)

2025

lopend

Een inventarisatie van de voor- en nadelen van de huidige inrichting van (revolverende) leenfaciliteiten en een inventarisatie van eventuele alternatieven manieren waarop deze revolverend in stand gehouden kunnen worden.

14

Subthema Basisinfrastructuur Cultuur (BIS)

     

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Pilots maatschappelijke impact BIS-instellingen 2025-2028

Ex post (evaluatie/verkennend)

2025

lopend

Pilots om te toetsen welke methodes het best bruikbaar zijn voor in kaart brengen van de impact van organisaties in de bis.

14

Subthema Cultuurparticipatie

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor Erfgoedparticipatie

Ex durante (monitor)

2025

lopend

Monitor naar het model MAK, in samenwerking met de RCE

14

Monitor Kunst- en Erfgoedbeoefening Caribisch gebied van het Koninkrijk

Ex durante (monitor)

2025

lopend

De bestaande situatie rondom cultuurbeoefening binnen het Caribisch gebied wordt in kaart gebracht met een verkenning voor een passende manier om de ontwikkelingen hierin te monitoren.

14

Beleidsonderzoek landelijke ondersteuningsstructuur cultuurbeoefening

Ex post (evaluatie)

2025

te starten

Dit onderzoek heeft als doel de landelijke ondersteuningsstructuur voor cultuurbeoefening in kaart te brengen en om knelpunten en verbetermogelijkheden te identificeren.

14

Beleidsonderzoek behoeften (informele) cultuurbeoefenaars

Ex ante (verkenning)

2026

te starten

Het doel van dit onderzoek is zicht krijgen op de behoeften van de cultuurbeoefenaar en de niet-cultuurbeoefenaar

14

Subthema Diversiteit en Inclusie

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Monitor Diversiteit van personeel, zelfstandigen, toezichthouders en adviseurs in de culturele en creatieve sector

Ex durante (monitor)

2025

afgerond

Periodiek onderzoek naar de diversiteit van personeel, adviseurs en toezichthouders in de culturele en creatieve sector. Het vorige onderzoek stamt uit 2018.

14

Ervaringen en perspectieven van vrouwelijke film- en televisieprofessionals

Ex post (evaluatie)

2025

afgerond

Het onderzoekstraject bevat vijf vervolgonderzoeken waarmee aan de cijfers uit het eerdere rapport ‘Beter is nog niet goed. Genderongelijkheid in de Nederlandse film- en televisiesector’ uit 2022 nadere invulling zijn gegeven.

14

Monitor vrijetijdsbesteding kinderen

Ex durante (monitor)

2025

lopend

Pilot over vrijetijdsbesteding van kinderen met een beperking. Opdrachtgever is het Ministerie van VWS.

14

Subthema Bibliotheken

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Koninklijke Bibliotheek

Ex post (evaluatie)

2025

afgerond

ZBO-evaluatie van Koninklijke Bibliotheek over de periode 2019-2023 (in samenwerking met directie OWB)

14

Onderzoek naar gratis lidmaatschap bibliotheken

Ex ante (verkenning)

2025

te starten

Verkennend onderzoek naar gratis en automatisch lidmaatschap bij bibliotheken voor kinderen en volwassenen

14

Subthema Letteren

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Wet op de vaste boekenprijs

Ex post (evaluatie)

2025

afgerond

4-jaarlijkse evaluatie van de Wet op de Vaste Boekenprijs, die bepaalt dat een boek overal voor dezelfde prijs verkocht moet worden

14

Subthema Arbeidsmarkt

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Landing Fair Pay middelen

Ex post (evaluatie)

2027

te starten

Evaluerend onderzoek naar de effecten van de extra Fair Pay middelen die vanaf 2025 worden ingezet.

14

Subthema Auteursrecht

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Economische betekenis van auteursrecht

Ex ante (verkenning)

2025/2026

te starten

Onderzoek naar de economische betekenis van auteursrecht (in opdracht van het Ministerie van EZ)

14

Subthema Creatieve industrie

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Opzetten evaluatie- en monitoringsaanpak investeringsverplichting

Ex ante (verkenning)

2024

afgerond

Input voor evaluatieontwerp _x000D_met betrekking tot de investeringsverplichting voor grote streamingdiensten.

14

Subthema Digitalisering

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Verkenning beleidsinstrumentarium digitale cultuur

Ex ante (verkenning)

2025

lopend

Onderzoek naar het actuele ecosysteem van de deelsector digitale cultuur in Nederland, inclusief de kansen en de bedreigingen en een functionele afbakening van de Nederlandse deelsector digitale cultuur.

14

Onderzoek webharvesting

Ex ante (verkenning)

2025

lopend

Onderzoek naar juridische, financiële, organisatorische en technische elementen van webharvesting

14

Subthema Duurzaamheid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

      

Subthema Architecten

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

ZBO evaluatie bureau architectenregister

Ex post (evaluatie)

2025

lopend

Periodieke evaluatie ZBO

14

Subthema Internationaal Cultuurbeleid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Internationaal Cultuurbeleid (ICB) 2021-2024

Ex post (evaluatie)

2026

te starten

Evaluatie in samenwerking met Ministerie van BZ.

14

Inventarisatie koloniale collecties in het Caribisch gebied

Ex ante (verkenning)

2025

afgerond

Door middel van dit verkennend en inventariserend onderzoek worden de wensen, behoeften en gevoeligheden ten aanzien van koloniale collecties en museale samenwerking inzichtelijk gemaakt.

14

 

Uitwerking Strategische Evaluatieagenda Cultuureducatie

      

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Synthesestudie Cultuureducatie

Synthesestudie

2030

te starten

Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema Cultuureducatie.

14

Onderzoek (top)talentontwikkeling podiumkunsten

Ex post (evaluatie/verkennend)

2026

te starten

Betreft een analyse van de huidige aanpak van (top)talentontwikkeling in de podiumkunsten, inclusief knelpunten en succesfactoren.

14

 

Uitwerking Strategische Evaluatieagenda Archieven

      

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Synthesestudie Archieven

Synthesestudie

2031

te starten

Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema archieven

14

Onderzoek naar archiefonderwijs

Ex post (evaluatie/verkennend)

2025

lopend

Verkennend onderzoek naar kennis, competenties en vaardigheden die archivarissen en informatieprofessionals nu en in de toekomst nodig hebben

14

Evaluatie Archiefwet

Ex post (evaluatie)

2031

te starten

De nieuwe Archiefwet zal naar verwachting in 2026 van kracht worden. Voorzien is een wetsevaluatie na 5 jaar

14

Tabel 112 Versterking Mediasector en Hervorming landelijke publieke omroep

Synthese onderzoek en periodieke rapportages

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Periodieke rapportage mediastelsel

Periodieke Rapportage

ntb

te starten

Periodieke Rapportage

15

Subthema Landelijk, regionaal en lokaal mediastelsel

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Mediamonitor

Ex durante (monitor)

2025

lopend

Jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Commissariaat voor de Media naar ontwikkelingen in de mediasector

15

Onderzoek televisiepakketten en kijkgedrag

Ex durante (monitor)

2025

lopend

Tweejaarlijks onderzoek uitgevoerd door Commissariaat voor de Media naar ontwikkeling van televisiepakketten en kijkgedrag in Nederland

15

Impactanalyse reclame inkomsten NPO

Ex ante (verkenning)

2025

lopend

Onderzoek naar de impact die een mogelijke wijziging in ruimte voor (online) reclame bij de NPO heeft op de advertentiemarkt voor media in Nederland

15

Representatiemonitor

Ex durante (monitor)

2026

lopend

Monitoringsonderzoek door het Commissariaat voor de Media naar de representatie van vrouwen en van mensen met een (zichtbare) beperking in de media.

15

Evaluatie must carry regeling

Ex post (evaluatie)

2027

te starten

Evaluatie naar de werking van de must carry regeling voor aanbieders van televisiepakketten

15

Subthema Journalistiek

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten

Ex post (evaluatie)

2025

lopend

Evaluatie naar de werking van het Fonds voor Bijzondere Journalistiek Projecten

15

Subthema Mediawijsheid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Evaluatie NICAM

Ex post (evaluatie)

2026

te starten

Evaluatie van het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM)

15

Tabel 113 Emancipatie

Subthema Arbeid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Topvrouwen: Monitor topvrouwen (semi)publiek

Ex-durante

Jaarlijks

Lopend

SEO monitort jaarlijks de voortgang van het aandeel vrouwen in de top van de (semi)publieke sector.

25

Topvrouwen: SER Monitor genderbalans in het Nederlandse bedrijfsleven

Ex-durante

Jaarlijks

Lopend

SER publiceert jaarlijks de SER Scorecard; Monitor genderbalans in het Nederlandse bedrijfsleven.

25

Topvrouwen: CPB effectmeting

Ex-durante

2026

Lopend

Meting en rapportage van effecten de invoering van het diversiteitsquotum op de middellange termijn.

25

Programma economische veerkracht

Ex- durante

2026

Lopend

Programma/onderzoek in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda, gericht op het verkrijgen van handelingsperspectieven om de economische veerkracht/de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten.

25

Ontwikkeling van een ‘wat werkt- bij’ de arbeidstoeleiding van niet-werkende vrouwen – dossier

Ex ante

2026

Te starten

Duurzame borging en verspreiding van beschikbare kennis en verdere ontsluiting ervan.

25

Vakkundig aan het Werk: gendersensensitieve begeleiding

Ex-durante

2026

Lopend

Aanvullend onderzoek naar ‘wat werkt’ in de begeleiding van vrouwen met een arbeidsbeperking richting werk. Het gaat om gendersensitieve begeleiding binnen de subsidieronde Bevorderen van werken met een arbeidsbeperking van het programma Vakkundig aan het Werk.

25

Subthema Sociale Veiligheid

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Naar een effectieve aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag en geweld

Ex-durante

2026

Lopend

Driejarig onderzoeksprogramma waarin onderzoekers, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten, hulpverleningsinstanties en andere partners kennis bundelen en ontwikkelen om (online) seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld zo veel mogelijk te voorkomen en de gewenste cultuurverandering te bereiken. Het gaat om een programma van de Nationale Wetenschapsagenda.

25

Publieksmonitor seksueel grensoverschrijdend gedrag

Ex-durante

2026

Lopend

Onderzoek naar de houding en gevoelens van het algemeen Nederlands publiek tegenover seksueel grensoverschrijdend gedrag.

25

Evaluatie opbrengsten van samenwerking met Regenboogsteden

Ex-post

2026

Te starten

Evalueren wat werkt en wat niet werkt in de samenwerking met gemeenten; in kaart brengen wat de samenwerking oplevert aan resultaten.

25

Effectenonderzoek Veilige Steden 2023 ‒ 2026

Ex-post

2026

Te starten

Evalueren wat werkt en wat niet werkt in de samenwerking met gemeenten; in kaart brengen wat de samenwerking oplevert aan resultaten.

25

Subthema Genderdiversiteit en gelijke behandeling

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Nvt. Zie themabeschrijving

Nvt. Zie themabeschrijving, geen gepland onderzoek

Subthema Algemeen

Titel onderzoek

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Art.

Emancipatiemonitor

Ex-durante

Tweejaarlijks (2026, 2028)

Te starten

De Emancipatiemonitor brengt iedere twee jaar de positie van vrouwen en mannen in Nederland in kaart op het gebied van gezondheid, onderwijs, werk, zorg, inkomen, sociale veiligheid en gelijkheid in Europees perspectief, alsmede enkele ‘emancipatieopinies’ met maatschappelijke opvattingen over de rol van vrouwen en mannen.

25

Lhbtiqa+-monitor

Ex-durante

Tweejaarlijks (2026, 2028)

Te starten

De Lhbtiqa+-monitor schetst een tweejaarlijks beeld van de leefsituatie van lhbtiqa+ personen op domeinen als sociaaleconomische situatie, veiligheid, seksueel geweld, discriminatie en gezondheid, alsmede van de opvattingen van de algemene Nederlandse bevolking over lhbtiqa+ personen.

25

Licence