Base description which applies to whole site

Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI)

Tabel 48 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

Laatste vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

103.465

111.794

107.292

107.292

107.292

107.272

waarvan Uitvoering Telecom en cybersecurity

12.713

10.413

10.413

10.413

10.413

10.413

waarvan Toezicht Telecom en cybersecurity

47.081

56.996

53.521

53.521

53.521

53.521

waarvan Uitvoering overige wetten

7.850

6.328

5.396

5.396

5.396

5.376

waarvan Toezicht overige wetten

6.348

7.086

7.086

7.086

7.086

7.086

waarvan Toezicht i.k.v. Regeling Vergoedingen

29.473

30.971

30.876

30.876

30.876

30.876

- Baten als tegenprestatie voor levering van input

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

375

770

780

800

840

900

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

103.840

112.564

108.072

108.092

108.132

108.172

       

Lasten

      

Apparaatskosten

98.652

107.238

101.231

99.786

98.925

98.966

- Personele kosten

67.873

73.917

70.939

70.939

70.940

70.940

waarvan eigen personeel

49.896

54.148

51.969

51.969

51.969

51.969

waarvan inhuur externen

14.108

15.228

14.603

14.603

14.603

14.603

waarvan overige personele kosten

3.869

4.541

4.366

4.367

4.367

4.368

- Materiële kosten

30.779

33.321

30.292

28.846

27.985

28.025

waarvan apparaat ICT

899

1.523

1.523

1.523

1.523

1.523

waarvan bijdrage aan SSO's

13.311

16.968

17.568

17.846

17.671

17.127

waarvan overige materiële kosten

16.569

14.829

11.201

9.477

8.791

9.375

waarvan kosten uitbesteed werk en andere kosten

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

313

301

366

432

432

432

Afschrijvingskosten

4.800

4.950

6.400

7.800

8.700

8.700

- Materieel

3.000

2.600

3.000

3.100

3.400

3.400

waarvan apparaat ICT

1.200

650

750

775

850

850

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.800

1.950

2.250

2.325

2.550

2.550

- Immaterieel

1.800

2.350

3.400

4.700

5.300

5.300

Overige lasten

75

75

75

75

75

75

waarvan dotaties voorzieningen

75

75

75

75

75

75

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

103.840

112.564

108.072

108.092

108.132

108.172

       

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

       

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Het saldo baten en lasten geeft het beeld van een kostendekkende (meerjarige) agentschapsbegroting. Om dit resultaat te realiseren is het een randvoorwaarde om het uurtarief 2026 nominaal te laten stijgen met 1,55%. Daarmee komt het uurtarief gemiddeld uit op € 171,58. De prijsstijging volgens de CPB-raming van maart 2025 zit op 2,1%. Tezamen met de stijging van het uurtarief komt de gewogen loon- en prijsstijging neer op 1,13%. In de gewogen loon- en prijsstijging van de RDI is de efficiencykorting en aanvullende taakstelling OCW verwerkt.

Toelichting op de baten

Uitvoering Telecom en cybersecurity

De structurele bijdragen zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 1,13%, hierop aansluiten. De afname van Uitvoering Telecom en cybersecurity van 2025 naar 2026 heeft te maken met de afname van de frequentieverdelingsprojecten in 2026 ten opzichte van 2025.

Toezicht Telecom en cybersecurity

De structurele bijdragen zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 1,13%, hierop aansluiten. De baten van deze toezichttaken nemen in 2026 toe in verband met het toezicht op de NIS2, CER en AI.

Uitvoering overige wetten

Hieronder vallen de baten m.b.t. Metrologie- en waarborgwet en de Wet Ruimtevaartactiviteiten (Wra).

Toezicht overige wetten

Het toezicht overige wetten geeft inzicht in de bijdrage die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur ontvangt voor de uit te voeren opdrachten vanuit overige departementen. In 2026 is de omzet hoger als gevolg van intensivering NIS2 Overheid vanuit het Ministerie van BZK en EMW.

Product/diensten i.k.v. Regeling Vergoedingen

Hieronder staan alle baten die voortvloeien uit de werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet gepubliceerd in de Regeling Vergoedingen in de Staatcourant van betreffend jaar. Bij de vaststelling van de tarieven voor de Markt voor 2026 kijkt RDI naar de meerjarige kostendekking per categorie en maakt op basis daarvan een keuze voor de tariefmutatie.

Tabel 49 Baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde Begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten vanuit moederdepartemen

58.062

57.734

56.802

56.802

56.802

56.782

Baten vanuit overige departementen

19.695

26.896

23.421

23.421

23.421

23.421

Baten vanuit partijen anders dan departementen

25.709

25.314

25.304

25.284

25.244

25.184

Totaal

103.466

109.944

105.527

105.507

105.467

105.387

Baten vanuit moederdepartement

De structurele bijdragen moederdepartement zijn in overeenstemming met de opdrachtverstrekkingen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur gaat ervan uit dat de budgetten zoals beschikbaar bij de opdrachtgever(s), met inachtneming van de nominale loon- en prijsstijging van 1,13%, hierop aansluiten.

Baten vanuit overige departementen

De baten vanuit overige departementen geeft inzicht in de bijdrage die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur ontvangt voor de uit te voeren opdrachten vanuit overige departementen. In 2026 zijn de baten vanuit overige departementen hoger als gevolg van intensivering NIS2 Overheid en EMW ten behoeve van het Ministerie van BZK en de splitsing van EZK in EZ en KGG.

Baten vanuit partijen anders dan departementen

Onder Baten vanuit partijen anders dan departementen staan alle opbrengsten die voortvloeien uit de werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet en overige opbrengsten uit de markt. Bij de vaststelling van de tarieven voor de Markt voor 2026 kijkt RDI naar de meerjarige kostendekking per categorie en maakt op basis daarvan een keuze voor de tariefmutatie.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De verwachte bezetting voor 2026 is 530,2 fte (incl. externe inhuur). De gemiddelde loonkosten per FTE worden voor ambtelijk en niet-ambtelijk personeel begroot op € 130.840. Het percentage externe inhuur is financieel meerjarig begroot op 22% als gevolg van inbedding van nieuwe gespecialiseerde taken en de huidige krappe arbeidsmarkt.

Materiële kosten

De bijdrage aan SSO’s wordt grotendeels gevormd door de bijdrage aan Dienst ICT en Uitvoering (DICTU) en Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voor de jaarlijkse dienstverleningsovereenkomst en de huisvestingskosten van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. De bijdrage aan DICTU is voor kosten werkplekservices, infraservices, regulier beheer en licenties.

Rentelasten

De rente betreft de vergoeding die de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa, zoals elektronische apparatuur, voertuigen en antennes, te financieren.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten nemen toe als gevolg van ICT-ontwikkelingen, aanschaf van meetapparatuur en installaties.

Dotaties voorzieningen

Voor 2026 is de dotatie voorzieningen dubieuze debiteuren begroot op € 75.000.

Tabel 50 Kasstroomoverzicht over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2024

Vastgestelde Begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

28.227

27.455

38.007

38.635

39.337

40.587

43.612

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

91.272

103.840

112.564

108.072

108.092

108.132

108.172

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 79.875

‒ 98.965

‒ 107.539

‒ 101.597

‒ 100.217

‒ 99.357

‒ 99.397

2.

Totaal operationele kasstroom

11.397

4.875

5.025

6.475

7.875

8.775

8.775

 

-/- totaal investeringen

‒ 472

‒ 8.000

‒ 9.400

‒ 9.200

‒ 9.200

‒ 9.200

‒ 9.200

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 472

‒ 8.000

‒ 9.400

‒ 9.200

‒ 9.200

‒ 9.200

‒ 9.200

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 4.372

‒ 4.727

‒ 4.398

‒ 5.773

‒ 6.625

‒ 5.750

‒ 5.750

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

8.000

9.400

9.200

9.200

9.200

9.200

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 4.372

3.273

5.003

3.428

2.575

3.450

3.450

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

34.780

27.603

38.635

39.337

40.587

43.612

46.636

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom bestaat uit investeringen in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur, (elektrische) auto’s, antennes en ICT-projecten.

Financieringsstroom

Voor de financiering van de begrote investeringen wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Tabel 51 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand Slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Omschrijving Generiek Deel

       

Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen)

0,00%

‒ 2,67%

‒ 1,59%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Tarieven/uur (reële stijging)

0,00%

‒ 2,51%

‒ 0,50%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

434,3

440,0

469,6

450,6

450,6

450,6

450,6

Saldo van baten en lasten (%)

4%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Loonkosten per fte

€ 116.793

€ 127.741

€ 130.840

€ 130.842

€ 130.842

€ 130.842

€ 130.842

Een randvoorwaarde voor een kostendekkende begroting is het nominaal stijgen van het uurtarief 2026 van 1,55%. Ten opzichte van de loon- en prijsbijstelling van 2,05% volgens CPB-raming maart 2025 is de reële stijging van het uurtarief daarmee ‒ 0,50%.

De personeelskosten per FTE bedragen € 130.842. Doordat de nieuwe opdrachten van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur zeer specialistisch (soms extern) personeel vergen, stijgen de kosten per FTE. Het percentage externe inhuur bedraagt 22%. De RDI heeft altijd de ambitie om, waar dit verantwoord en uitvoerbaar is, in te zetten op verambtelijking van inhuur met als doel het betreffende percentage te verlagen.

Licence