Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt met name de primaire processen van de Ministeries van Economische Zaken (EZ), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en gelieerde uitvoeringsorganisaties.

Tabel 39 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

Laatste vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

396.933

412.218

415.606

419.167

422.901

426.810

waarvan Applicatie Services

150.999

172.602

176.054

179.575

183.167

186.830

waarvan Ontwikkelopdrachten

56.873

48.269

49.235

50.220

51.224

52.248

waarvan Generieke Diensten

62.804

62.649

63.902

65.181

66.484

67.814

waarvan Werkplekservices

101.884

116.890

114.372

111.908

109.497

107.138

waarvan Overig

14.953

1.557

1.588

1.620

1.652

1.685

waarvan Generieke eBS

9.420

10.250

10.455

10.664

10.877

11.095

- Baten als tegenprestatie voor levering van input

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

396.933

412.218

415.606

419.167

422.901

426.810

       

Lasten

      

Apparaatskosten

380.666

343.374

315.109

286.383

287.785

289.316

- Personele kosten

234.305

238.793

212.969

186.628

190.361

194.168

waarvan eigen personeel

132.902

136.897

139.635

142.427

145.276

148.181

waarvan inhuur externen

96.142

96.616

67.948

38.707

39.481

40.271

waarvan overige personele kosten

5.262

5.281

5.386

5.494

5.604

5.716

- Materiële kosten

146.361

104.581

102.141

99.755

97.425

95.148

waarvan apparaat ICT

46.409

2.319

2.365

2.412

2.461

2.510

waarvan bijdrage aan SSO's

27.957

28.236

28.800

29.376

29.964

30.563

waarvan overige materiële kosten

71.995

74.027

70.975

67.967

65.000

62.075

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

0

52.656

84.309

116.595

118.927

121.306

Rentelasten

857

760

760

760

760

760

Afschrijvingskosten

14.910

14.928

14.928

14.928

14.928

14.928

- Materieel

12.378

11.346

11.346

11.346

11.346

11.346

waarvan apparaat ICT

12.378

11.346

11.346

11.346

11.346

11.346

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

2.532

3.582

3.582

3.582

3.582

3.582

Overige lasten

500

500

500

500

500

500

waarvan dotaties voorzieningen

500

500

500

500

500

500

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

396.933

412.218

415.606

419.166

422.901

426.810

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Als gevolg van volume en prijseffecten is de omzet in 2025 hoger uitgekomen dan begroot, dit zorgt ook voor een hogere voorziene omzet in 2026. Vanaf 2026 wordt een daling verwacht van de werkplekservices door de afname van het aantal Rijksambtenaren als gevolg van het invullen van de taakstelling bij de afnemers van DICTU. De afname is in lijn met de besloten ontwikkeling van de personele budgetten binnen EZ/KGG. De post «Werkplekservices» neemt toe in 2026. Dit wordt veroorzaakt door een administratieve herverdeling van de post "Waarvan Overig".

Als gevolg van de sourcingstrategie wordt meer met marktpartijen samengewerkt en dit zorgt voor een verschuiving van ontwikkelopdrachten naar applicatie services. Daarnaast zorgt een administratieve herverdeling van de omzet voor een afname van de post «Overige omzet» en een toename van de post «Werkplekservices».

Tabel 40 Baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten (bedragen x € 1.000)
 

Laatste vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten vanuit moederdepartement

256.892

260.722

262.865

265.117

267.479

269.951

Baten vanuit overige departementen

139.143

150.779

152.019

153.321

154.687

156.117

Baten vanuit partijen anders dan departementen

898

717

723

729

735

742

Totaal

396.933

412.218

415.606

419.167

422.901

426.810

Toelichting op de lasten

Personele kosten

Ook in 2026 zet DICTU onverminderd in op verambtelijking van het personeelsbestand, waardoor de bezetting uitkomt op de geplande formatie. De ambitie voor 2027 en verder moet nog worden vastgesteld. De DICTU bedrijfsstrategie en de daarvan deel uitmakende sourcing strategie werkt toe naar een samenwerking met Rijkspartners, meer doen door en met marktpartijen en op termijn minder zelf doen. Dit leidt in 2027 en 2028 tot een verschuiving van uren (post ‘externe inhuur’) naar inkoop van diensten bij Rijkspartners dan wel marktpartijen.

Materiele Kosten en Kosten uitbesteed werk

Vanwege de vernieuwde regelgeving vanuit RJ en RBV wordt de post «kosten van uitbesteed werk (en andere externe kosten)» vanaf 2026 niet langer verantwoord onder de post «Materiele Kosten – waarvan apparaat ICT». In 2027 en 2028 zien we een verdere toename van de post «uitbesteed werk» door de in werking treding van het contract voor applicatiediensten.

De in 2026 initieel hogere overige materiele kosten hebben voornamelijk betrekking op hogere licentie kosten als gevolg van een hogere vraag en prijsstijging. In de jaren daarna dalen de licentiekosten als gevolg van een afname van de werkplekdienstverlening.

De taakstelling voor 2026 en verdere jaren is verwerkt in de post «Materiele kosten, waarvan bijdrage aan SSO’s».

Tabel 41 Kasstroomoverzicht over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

19.828

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

403.952

396.933

412.218

415.606

419.167

422.901

426.810

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 382.412

‒ 382.023

‒ 397.290

‒ 400.679

‒ 404.239

‒ 407.973

‒ 411.882

2.

Totaal operationele kasstroom

21.540

14.910

14.928

14.928

14.928

14.928

14.928

 

-/- totaal investeringen

‒ 13.852

‒ 25.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

23

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 13.829

‒ 25.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

365

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 14.462

‒ 14.910

‒ 14.928

‒ 14.928

‒ 14.928

‒ 14.928

‒ 14.928

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

17.919

25.000

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

4.

Totaal financieringskasstroom

3.822

10.090

5.072

5.072

5.072

5.072

5.072

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

31.361

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.

Investeringskasstroom

In 2025 is er een hoger investeringsniveau als gevolg van investeringen in platformdiensten. Op langere termijn verwacht DICTU op een lager investeringsniveau uit te komen vanwege de implementatie van de sourcingsstrategie.

Financieringskasstroom

DICTU begroot een financieringskasstroom welke aansluit bij het begrote investeringsniveau en het beroep op de leenfaciliteit.

Tabel 42 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand Slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Omschrijving generiek deel

       

Kostprijzen per product (groep)

       

a. Basistarief werkplek CW

2.960

3.019

2.916

2.974

3.034

3.094

3.156

Tarieven/uur

       

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

161

160

164

166

170

173

176

b. Medior medewerker (bouw)

132

126

129

132

134

137

140

c. Junior medewerker (test en beheer)

118

107

109

111

113

116

118

Indicatoren

       

Aantal werkplekken CW

20.029

19.882

19.056

18.256

17.489

16.754

16.051

FTE-totaal (excl. externe inhuur)1

973

1.145

1.173

1.173

1.173

1.173

1.173

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

60,0%

70,8%

71,6%

78,5%

86,7%

86,8%

86,8%

Saldo van baten en lasten (%)

1,86%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Ziekteverzuim

5,1%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

Klanttevredenheid

7,5

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

Beschikbaarheid applicaties

99,7%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

Aantal grote verstoringen2

6

max 5

max 5

max 5

max 5

max 5

max 5

Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten

8,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

Oplospercentage 1e lijn helpdesk

83%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

Servicedesk; in 1 keer geholpen

84%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken

42%

85%

85%

85%

85%

85%

85%

Betalingen aan crediteuren: min. 95% cf. betaaltermijn

96%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

1

Gemiddeld aantal FTE over het jaar.

2

Dit zijn nieuwe indicatoren. Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.

Cloud Werkplek (CW)

In de tarieven van de CW is een aantal effecten opgenomen, waarbij dit per saldo resulteert in een tariefsverlaging van 3,4% in 2026.

Aantal Cloudwerkplekken

In de ontwerpbegroting is gerekend met een lager gemiddeld aantal Cloud werkplekken, vanwege een verwachte daling van het aantal medewerkers van EZ/KGG/LVVN i.v.m. de Rijksbrede taakstelling. De afname is in lijn met de besloten ontwikkeling van de personele budgetten binnen EZ/KGG.

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

Het percentage interne FTE’s stijgt vanaf 2026, dat heeft enerzijds te maken met de inzet op verambtelijking, anderzijds door de implementatie van een andere sourcingstrategie.

Ziekteverzuim

Het meerjarig streefgemiddelde ziekteverzuim is 4%.

Klanttevredenheid

Iedere maand ontvangt een aantal willekeurige eindgebruikers een vragenlijst, waarin een oordeel gegeven kan worden over de werkplek, kantoor applicaties en bedrijfsapplicaties.

Beschikbaarheid applicaties

De beschikbaarheid van frontend-applicaties wordt gemeten door middel van tooling (BSM). Er wordt per applicatie gemeten per maand over beschikbaarstellingsperiode, exclusief overeengekomen onderhoudsperioden. De in de doelmatigheidsindicatoren opgenomen percentages betreffen basis en basis 24, met als doel de beschikbaarheid van 98%. Bij basis gaat het om beschikbaarheid op werkdagen van 7.00 ‒ 18.00 uur. Bij basis 24 op alle dagen 00.00 ‒ 24.00 uur.

Aantal grote verstoringen

Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.

Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten

Iedere dag wordt aan een aantal willekeurig gekozen personen die een incident hebben ingediend dat de dag ervoor is opgelost, een uitnodiging voor een onderzoek gestuurd dat betrekking heeft op de afhandeling van incidenten. De respondent kan op een tienpuntschaal aangeven in hoeverre hij tevreden is over de afhandeling van het betreffende incident. De KPI wordt gemeten per kalendermaand.

Oplospercentage 1e lijn helpdesk

Geeft aan welke percentage van de calls wordt opgelost door de 1e lijn.

In één keer geholpen

80% van elk contact van een gebruiker met de Servicedesk dient direct afgehandeld te worden.

Dienstverleningsniveau volgens afspraken

85% van de meldingen van gebruikers bij de Servicedesk dienen binnen afgesproken dienstverleningsniveaus afgehandeld te worden.

Betalingen aan crediteuren

Minimaal 95% van de betalingen aan leveranciers dient binnen betaaltermijn te zijn.

Licence