Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. In deze bijlage is voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) aangegeven welke specifieke uitkeringen voor 2025 tot en met 2030 uitgekeerd worden en welke voornemens er zijn voor specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit). Indien nodig wordt er onder de tabel een toelichting gegeven.
Evaluatie Specifieke Uitkeringen
In het hoofdlijnenakkoord is besloten om Specifieke Uitkeringen waar mogelijk om te zetten naar het Gemeentefonds. Voor de meeste Specifieke Uitkeringen geldt dat in 2026 geëvalueerd zal worden of deze omgezet kunnen worden naar de nieuwe uitkeringsvorm Bijzondere Fondsuitkering (BFU). Om deze reden is op dit moment nog niet zeker of de Specifieke Uitkeringen in deze bijlage vanaf 2027 nog op de begroting van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zullen staan of deze overgeheveld worden naar het Gemeentefonds (C). In deze bijlage zijn daarom alleen voornemens vanaf 2027 weergegeven, deze zijn schuingedrukt.
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H41 | Naam | Aanpak Huiselijk geweld | 10,3 | 10,2 | ||||
Korte duiding | Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Structurele bijdrage aan aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. | |||||||
Ontvangende partijen | Centrumgemeenten | |||||||
Artikel | 3. Langdurige zorg en ondersteuning | |||||||
H1 | Naam | Heroïnebehandeling | 15,2 | |||||
Korte duiding | Behandeling van langdurig opiaatverslaafden met medische heroïne | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | In 16 gemeenten wordt deze behandeling aangeboden aan langdurig opiaatverslaafden voor wie behandeling met methadon onvoldoende resultaat biedt. | |||||||
Ontvangende partijen | De 16 gemeenten die deze behandeling aanbieden, | |||||||
Artikel | 1. Volksgezondheid | |||||||
H36 | Naam | Aanvullende seksuele gezondheidszorg | 50,0 | 45,0 | ||||
Korte duiding | Deze specifieke uitkering betreft soa-zorg, seksualiteitshulpverlening en PrEP-zorg | |||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0049474/2025-05-02; https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2025-07-05#HoofdstukII (artikel 6, eerste en negende lid) | |||||||
Maatschappelijke effecten | Bieden van (aanvullende) seksuele gezondheidszorg, voorkomen en doorbreken van soa-transmissieketens (waaronder hiv), bijdragen aan landelijke surveillance ogv soa's zodat soa's gericht kunnen worden bestreden(wettelijke taak RIVM) | |||||||
Ontvangende partijen | 8 coördinerende GGD'en | |||||||
Artikel | 1. Volksgezondheid | |||||||
H29 | Naam | Versterking GGD'en | 41,8 | 41,7 | ||||
Korte duiding | Deze specifieke uitkering zorgt ervoor dat GGD'en de basis voor de infectieziektebestrijding op orde hebben. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Doordat GGD'en de basis voor de infectieziekte op orde hebben zijn zij in staat op een kwalitatief goede manier te voldoen aan de iesen die gesteld worden in de Wpg en zijn zij beter voorbereid op een epidemie of een volgende pandemie. | |||||||
Ontvangende partijen | GGD'en | |||||||
Artikel | 1. Volksgezondheid | |||||||
H35 | Naam | SPUK IZA | 142,8 | 153,1 | 135,0 | 135,0 | 135,0 | 135,0 |
Korte duiding | Ter uitvoering van de ambities en doelen zoals gesteld in het IZA en uitgewerkt in de Werkagenda VNG bij het IZA. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Een toekomstbestedendige en houdbare zorg in Nederland door regionale urgente vraagstukken op te pakken, zoals samenwerking op gebied van GGZ en samenwerking medisch en sociaal domein. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Langdurige zorg en ondersteuning | |||||||
Meerdere SiSa codes | Naam | Brede SPUK | 298,0 | 254,0 | 165,2 | |||
Korte duiding | Deze specifieke uitkering betreft middelen voor gemeenten op het gebied van sport, gezondheid en de sociale basis om uitvoering te geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Sportakkoord II. | |||||||
Juridische grondslag | Staatscourant 2023, 4245 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen | |||||||
Maatschappelijke effecten | Ter bevordering en stimulering van sport en bewegen, gezondheid, cultuurparticipatie, terugdringen van gezondheidsverschillen en het versterken van de sociale basis. Inwoners die fysiek en mentaal gezond zijn hebben een hogere kwaliteit van leven, minder ziekteverzuim, een hogere productiviteit en positieve invloed op sterke veerkrachtige gemeenschappen. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1. Volksgezondheid | |||||||
H43 | Naam | Frictiekosten jeugd | 70,0 | 51,7 | 31,0 | |||
Korte duiding | Deze spuk kan aan een coördinerende gemeente worden verstrekt voor activiteiten die tot doel hebben uitvoering te geven aan de transformatie gesloten jeugdhulp in de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2030. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Stimulering transformatie gsloten jeugdhulp | |||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | |||||||
Artikel | 5 Jeugd | |||||||
H40 | Naam | Transformatiemiddelen IZA | 19,5 | 27,5 | 16 | |||
Korte duiding | Deze specifieke uitkering kan aan gemeenten worden verstrekt voor de voorbereiding en uitvoering van een transformatieplan, conform de IZA-doelen. Bedragen in 2026 en 2027 betreffen deels voornemens. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Transformatieplannen hebben impact op 1) zorggebruik in Zvw 2) regionale of landelijke herverdelingsvraagstukken 3) inzet personeel en/of 4) omvang zorgvastgoed in relatie tot omvang van de zorgaanbieder | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Langdurige zorg en ondersteuning | |||||||
H26 | Naam | Randvoorwaardelijke functies jeugdhulp | 31,1 | 27,3 | 28,2 | |||
Korte duiding | Inkoop en organisatie randvoorwaardelijke functies jeugdhulp | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Betere organisatie randvoorwaardelijke functies jeugdhulp | |||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | |||||||
Artikel | 5. Jeugd | |||||||
H4 | Naam | Stimulering Sport | 218,8 | 176,0 | 177,3 | 178,7 | 178,7 | 178,7 |
Korte duiding | Via de ‘Regeling specifieke uitkering stimulering sport’ wordt beoogd de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties te stimuleren. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Stimulering van ontwikkeling en instandhouding van gemeentelijke sportaccommodaties | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 6. Sport | |||||||
H17 | Naam | Domein-overstijgend samenwerken | 18,3 | |||||
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel domeinoverstijgende samenwerking tussen gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren te stimuleren, teneinde de zorg thuis te verbeteren zodat de vraag naar zorg waarop aanspraak bestaat op grond van de Wet langdurige zorg kan worden uitgesteld of voorkomen | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Vermindering van zorgkosten per client met gemiddeld € 38.400. DOS zorgt ervoor dat clienten langer thuis kunnen blijven wonen en draagt bij aan de kwaliteit van leven van clienten en naasten, o.a. omdat ze 1 aanspreekpunt hebben. DOS heeft een positief effect op tevredenheid van medewerkers. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Langdurige zorg en ondersteuning | |||||||
H21 | Naam | Versterking cliëntondersteuning | 1,3 | |||||
Korte duiding | Versterking cliëntondersteuning | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Het versterken van de kwaliteit en vindbaarheid van cliëntondersteuning bij gemeenten. | |||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Langdurige zorg en ondersteuning | |||||||
H37 | Naam | SPUK niet beoogde jeugdzorgkosten vanwege verblijf in gemeenten | 60,0 | |||||
Korte duiding | Uitkering op aanvraag aan een gemeente die op grond van de Jeugdwet verantwoordelijk is voor de bekostiging van aaneengesloten jeugdhulp met verblijf en de daarmee samenhangende kosten, die zijn ontstaan na inwerkingtreding van de Wet wijziging woonplaatsbeginsel. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Compensatie gemeenten voor niet-beoogde bekostiging van jeugdhulp met verblijf en de daarmee samenhangende kosten voor een jeugdige. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5. Jeugd | |||||||
H33 | Naam | Regeling SPUK COVID-19 vaccinatie | 63,3 | |||||
Korte duiding | In het kader van het COVID-19- vaccinatieprogramma kunnen GGD'en aanvragen indienen voor het toedienen van COVID-19 vaccinaties | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Organisatie van het COVID-19 vaccinatieprogramma | |||||||
Ontvangende partijen | GGD'en | |||||||
Artikel | 1. Volksgezondheid |