Base description which applies to whole site

Belangrijkste beleidsmatige mutaties

Totaaloverzicht belangrijkste beleidsmatige mutaties t.o.v. vorig jaar

In deze paragraaf wordt op hoofdlijnen inzicht gegeven in de belangrijkste mutaties die zijn opgetreden tussen de ontwerpbegroting 2025 (incl. amendementen en Nota’s van Wijziging) en de ontwerpbegroting 2026.

Tabel 1 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand ontwerpbegroting 2025 (inclusief NvW en amendementen)

 

4.496.332

5.546.906

5.585.796

5.643.339

5.323.282

2.137.188

Belangrijkste mutaties

       

Eerste suppletoire begroting 2025

       

SDE

31

2.516.839

761.000

512.000

518.000

455.203

‒ 408.461

Mijnbouwwet

31

  

60.000

10.000

  

Vulmaatregelen gasopslag

31

‒ 168.497

‒ 81.500

188.000

36.500

36.500

36.500

Bijdrage EBN voor kosten schade en versterken Groningen

31

 

‒ 293.838

‒ 455.803

224.884

130.987

201.231

Toekenning Groenvermogen

31

105.000

     

Kasschuiven Regulier

31

‒ 35.883

16.808

19.060

1.409

‒ 2.369

975

Kasschuiven Klimaatfonds

31

‒ 37.633

17.551

‒ 3.449

‒ 26.252

26.111

23.672

Kasschuiven Nationaal Groeifonds

31

‒ 309.888

26.028

128.142

56.831

77.387

21.500

Eindejaarsmarge Nationaal Groeifonds

31

190.063

     

Loon- en Prijsbijstelling

71

78.667

93.661

78.274

75.859

66.065

84.723

Overige mutaties

 

‒ 1.517

‒ 2.241

20.224

20.992

18.910

4.961.736

        

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2025

       

Overhevelingen Klimaatfonds

31

183.102

145.086

621.124

401.605

355.779

98.083

        

Mutaties ontwerpbegroting 2026

       

Overheveling Gemeentefonds

31

‒ 4.182

‒ 666.340

    

Overhevelingen Klimaatfonds

31

‒ 119.711

115.350

60.234

223.709

160.626

151.861

Overheveling Provinciefonds

31

‒ 5.790

‒ 47.329

‒ 3.714

‒ 3.714

‒ 3.714

 

Storting reserve Warmtenetten

31

 

174.500

    

Windpark Ijmuiden Ver Beta

31

 

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

Overboeking ISDE

31

‒ 1.670

‒ 1.670

‒ 23.670

‒ 23.670

‒ 23.670

‒ 23.670

Opvragen Aanvullende Post

31

 

5.307

10.800

6.001

6.001

121.335

Kasschuiven Regulier

31

‒ 54.416

79.629

181.652

41.837

‒ 116.071

‒ 313.245

Kasschuiven Nationaal Groeifonds

31

‒ 28.686

‒ 3.948

4.015

‒ 5.168

3.242

30.545

Kasschuiven Klimaatfonds

31

‒ 298.943

132.284

16.800

‒ 32.493

‒ 28.094

118.051

Vulmaatregelen gasopslag

31

  

91.625

91.625

91.625

91.625

Lening EBN

31

100.000

7.751.000

    

Mijnbouwwet

31

 

19.000

‒ 36.000

‒ 10.000

  

LPO KGG

71

‒ 25.745

‒ 30.125

‒ 25.772

‒ 25.490

‒ 17.085

‒ 31.955

        

Overige mutaties

 

5.316

‒ 23.157

‒ 17.061

‒ 28.664

‒ 14.872

‒ 18.187

Stand ontwerpbegroting 2026

 

6.582.758

13.713.962

6.992.277

7.177.140

6.525.843

7.263.507

Toelichting

Eerste suppletoire begroting 2025

Eerste suppletoire begroting 2025Met de 1e suppletoire begroting 2025 zijn onder andere middelen voor het SDE-domein toegevoegd uit de begrotingsreserve duurzame energie. Dat komt door de gedaalde energieprijzen in de Klimaat- en Energieverkenning 2024. In 2025 is het budget voor de vulmaatregel over 2024-2025 naar beneden bijgesteld vanwege een lagere verwachte realisatie. De budgetten voor komende vulmaatregelen zijn ook, onder het mom van realistisch ramen, en op basis van realisaties uit het verleden, in kasbudget naar beneden bijgesteld. Tot slot wordt er ook voor het gasjaar 2026-2027 een vultaak aan EBN gegeven, de subsidie wordt in 2027 uitbetaald. Tot slot hebben mutaties plaatsgevonden van een meer technische aard; hierbij valt te denken aan kasschuiven, de toevoeging van eindejaarsmarge en de toevoeging van loon- en prijsbijstelling.

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2025

Overhevelingen Klimaatfonds Dit betreft de overhevelingen die hebben plaatsgevonden na toekenning uit het Klimaatfonds uit het Pakket voor Groene Groei. Een grote post is de IKC ETS, met een bedrag van € 496,6 mln. Tot slot is er voor het Nationaal Isolatie Programma € 793,5 mln overgeheveld naar de KGG-begroting en is er € 368,6 mln voor de Stimulering van hybride warmtepompen bestaande bouw overgeheveld. Beide mutaties dragen bij aan de ophoging van het budget van de ISDE.

Mutaties Ontwerpbegroting 2026

Overheveling GemeentefondsDit betreft de overboeking van het budget in 2026 voor de regeling Capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE-regeling) naar het Gemeentefonds, zodat het kan worden uitgekeerd via Decentralistatie Uitkeringen (DU's). Daarnaast betreft dit een overboeking in het kader van de Uitvoeringslasten Kernenergie Klimaatfonds 2025. Het betreft de uitkering naar het Gemeentefonds voor een DU Voorbereiding bouw kerncentrales.

Overhevelingen KlimaatfondsDeze reeks bevat de nieuwe maatregelen die zijn overgeheveld vanuit het Klimaatfonds. Een grote overheveling is voor prioritaire dekking voor diverse problematiek Wind op Zee (€ 948 mln) en voor verlenging van de IKC- ETS (€ 150 mln). Daarnaast betreft deze reeks meerdere maatregelen namelijk: Elektrolyse 500-1000 MW (€ 212mln), WarmtelinQ (€ 195 mln), Garantieregeling warmte (€ 174,5 mln) en Gebiedsinvesteringen (€ 162 mln). Daarnaast hebben er ook enkele terugboekingen naar het Klimaatfonds plaatsgevonden voor Demo 1 (€ 274 mln), VEKI (€ 77 mln), nieuwbouw kerncentrales (€ 3 mln), Bedrijfsduurverlenging Borssele (€ 0,4 mln) en Cluster 6 (€ 0,8 mln).

Overheveling ProvinciefondsDit bevat meerdere overhevelingen naar het Provinciefonds, namelijk voor kernenergie en een overheveling voor de CDOKE-regeling en Netcongestie. Voor kernenergie worden uitvoeringslasten overgeheveld voor de voorbereiding van de bouw van kerncentrales, via een DU. Ook de overhevelingen voor CDOKE en Netcongestie zijn voor een DU.

Storting reserve WarmtenettenDe opschaling van collectieve warmte loopt tegen een barrière aan doordat (met name nieuwe) warmtebedrijven beperkt toegang hebben tot de kapitaalmarkt. Met de Garantieregeling Warmtenetten (GRW) worden staatsgaranties verstrekt waarmee warmtebedrijven vreemd vermogen kunnen aantrekken voor de realisatie van warmtenetten. (Publieke) aandeelhouders hoeven daardoor minder publiek kapitaal in te brengen. Omstreeks Prinsjesdag 2026 wordt het ten behoeve van de GRW ingevulde toetsingskader risicoregelingen ter besluitvorming voorgelegd in de MR. De € 174,5 mln die vanuit het Klimaatfonds beschikbaar is gesteld, zal eind 2026 in de begrotingsreserve worden gestort. Na nadere uitwerking van de garantieregeling zal bij VJN2026 de verwachte kas en ontvangstenreeks op de KGG-begroting worden verwerkt. Naar verwachting zal de garantieregeling in het tweede of derde kwartaal van 2026 voor het eerst opengesteld kunnen worden.

Windpark Ijmuiden Ver BetaMiddels deze mutatie worden de gederfde ontvangsten gedekt middels een desaldering op Waterstof-middelen voor Demo 1.

Opvragen Aanvullende PostEr zijn verschillende middelen opgevraagd van de Aanvullende Post (AP), namelijk dekking voor mijnbouwschade Limburg, resterende loon en prijs-ontwikkeling (LPO) en middelen voor de ACS-eilanden (Aruba, Curaçao en Sint- Maarten).

Kasschuiven RegulierDeze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de KGG-begroting. De grootste zijn SDE-middelen voor de ACS-eilanden (€ 116 mln), CDOKE-middelen (€ 38 mln) en WarmtelinQ (€ 20 mln). De CDOKE-middelen worden specifiek beschikbaar gemaakt in die jaren voor een uitkering aan de Nationale Aanpak Lokaal (NAL)-regio's. Dit is conform een voorstel van VNG en IenW voor de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.

Kasschuiven Nationaal GroeifondsDit betreft een kasschuif voor NieuweWarmteNu!, waarbij € 30,5 mln naar 2030 wordt geschoven. Er wordt een kasschuif verwerkt om aan te sluiten bij een bijgesteld ritme voor bestaande projecten en nieuw te verplichten innovatie projecten.

Kasschuiven KlimaatfondsIn deze reeks zitten de kasschuiven voor de overgehevelde Klimaatfonds-middelen. Er is voor de VEKI (€ 165 mln), NIKI (€ 191 mln), Waterstof regeling (€ 79 mln) en op kleinere posten geschoven. De grootste kasschuif heeft plaatsgevonden op de NIKI. De middelen voor deze regeling zijn in het juiste ritme geschoven, deze schuif vindt ook deels buiten de meerjaren periode plaats. Ook heeft er een kasschuif plaatsgevonden op de VEKI om de resterende middelen voor de VEKI zo te alloceren dat er nog twee publicaties kunnen plaatsvinden in 2025 en 2026 en uitfinanciering kan plaatsvinden in het ritme van de regeling zoals voorzien.

Vulmaatregel gasopslagVoor het behalen van de Europese en nationale vuldoelstellingen voor de gasopslagen wordt de vultaak voor EBN voor het vulseizoen 2026-2027 uitgebreid naar de gasopslagen Norg en Grijpskerk. Hiervoor is in totaal € 518 mln gereserveerd. Als uitbreiding van de vultaak tot netto-kosten leidt worden deze gefinancierd met een opslag op de transporttarieven van GasUnie in 2027 t/m 2030. Aanvankelijk worden deze inkomsten gelijk gesteld aan de hoogte van de totale subsidie. De ontvangsten van deze heffing worden met een desaldering ingezet voor de benodigde subsidie en vervolgens in het juiste kasritme gezet.

Lening EBNEBN ontvangt een lening voor de vultaak van de gasopslagen. De lening is bedoeld voor de aankoop van gas en voor aanvullende zekerheidsstortingen wanneer de gasprijs snel oploopt. De lening wordt terugbetaald in 2027 (zie ontvangsten).

MijnbouwwetOp grond van de Mijnbouwwet is verliesverrekening mogelijk voor het winstaandeel dat mijnbouwbedrijven moeten afdragen aan de Staat. Omdat de verwachte winsten neerwaarts zijn bijgesteld vindt de verliesverrekening eerder plaats.

LPO KGGEr heeft een overheveling plaatsgevonden tussen KGG en EZ om de loon- en prijsbijstelling juist te verdelen in verband met de herverkaveling. Ook wordt een deel van de prijsbijstelling ingezet ter dekking van problematiek bij de gesharede onderdelen van KGG en EZ.

Overige mutatiesDeze reeks bestaat uit technische mutaties.

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand ontwerpbegroting 2025 (inclusief NvW en amendementen)

 

2.418.140

2.418.903

6.120.003

4.900.987

3.886.987

0

Belangrijkste mutaties

       

Eerste suppletoire begroting 2025

       

ETS- ontvangsten

31

0

0

150.000

150.000

100.000

100.000

Heffing gasleveringszekerheid

31

0

‒ 108.850

‒ 12.415

‒ 12.415

‒ 12.415

96.435

Dividenduitkering EBN

31

‒ 589.000

93.000

‒ 269.000

‒ 293.000

‒ 247.000

‒ 181.694

Ontvangsten Mijnbouwwet

31

30.000

‒ 100.000

‒ 60.000

‒ 30.000

0

0

SDE

31

2.516.839

761.000

512.000

518.000

148.198

0

Overige mutaties

 

39.554

‒ 36.619

3.724

1.604

5.082

3.314.219

        

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2025

       

ETS-ontvangsten

31

0

0

350.000

250.000

250.000

200.000

        

Mutaties ontwerpbegroting 2026

       

ETS-ontvangsten

31

‒ 10.000

‒ 30.000

‒ 80.000

‒ 90.000

‒ 100.000

‒ 50.000

Groenvermogen

31

‒ 4.900

0

0

0

0

0

Zeevonk

31

0

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

Heffing Gasleveringszekerheid

31

  

91.625

91.625

91.625

91.625

Lening EBN Vulmaatregel

31

  

7.851.000

   

Autonome bijstelling CO2- heffing industrie

31

23.000

12.000

    

Afboeken opbrengsten CO2- heffing industrie

31

 

‒ 61.000

‒ 88.000

‒ 125.000

  

Verhoging CO2- heffing AVI's

31

  

55.000

75.000

275.000

206.000

Gasbaten

31

‒ 270.000

‒ 590.000

‒ 140.000

17.000

‒ 3.000

‒ 3.000

        

Overige mutaties

 

28.660

0

‒ 3.545

‒ 3.545

‒ 3.545

‒ 3.545

Stand ontwerpbegroting 2026

 

4.182.293

2.338.434

14.460.392

5.430.256

4.370.932

3.750.040

Toelichting

Eerste suppletoire begroting 2025

Eerste suppletoire begroting 2025Met de 1e suppletoire begroting 2025 is onder andere de raming voor de ETS-ontvangsten naar boven bijgesteld (€ 500 mln). Vanwege het aanhouden van een noodvoorraad gas door EBN vanaf 2027 en het verlengen van de vultaak voor EBN, wordt de raming voor de heffing gasleveringszekerheid aangepast. Daarnaast zijn de ontvangsten Mijnbouwwet bijgesteld op basis van de gegevens van EBN en de actuele marktomstandigheden. Ook is de SDE raming bijgesteld, vanwege gedaalde energieprijzen inde Klimaat- en Energieverkenning 2024 ten opzichte van de Klimaat- en Energieverkenning in 2023 is de onrendabele top voor de productie van duurzame energieproductie en CO2-opslag groter geworden waardoor er meer subsidie (€ 2,25 mld) uitbetaald moet worden in de komende jaren dan oorspronkelijk geraamd. Deze ramingsbijstelling wordt gefinancieerd vanuit de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie.  

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2025

ETS- ontvangsten Dit betreft een ramingsbijstelling waarmee de ETS-ontvangsten vanuit ETS2 voor de glastuinbouw-sector worden toegevoegd aan de ontvangstenreeks.

Mutaties ontwerpbegroting 2026

ETS- ontvangsten bij ontwerpbegroting 2026De raming is naar beneden bijgesteld ten opzichte van de Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van 2025, omdat de huidige inschatting van de toekomstige prijzen voor ETS1 en ETS2 lager is.

GroenvermogenIn 2025 staat een ontvangst van € 4,9 mln geraamd voor het NGF onderdeel Groenvermogen. Dit bedrag is echter al in 2024 ontvangen, waardoor de raming in 2025 wordt bijgesteld. 

ZeevonkMiddels deze mutatie worden de gederfde ontvangsten gedekt middels een desaldering op Waterstof-middelen voor Demo 1.

Heffing gasleveringszekerheidVoor het behalen van de Europese en nationale vuldoelstellingen voor de gasopslagen wordt de vultaak voor EBN voor het vulseizoen 2026-2027 uitgebreid naar de gasopslagen Norg en Grijpskerk. Als uitbreiding van de vultaak tot netto-kosten leidt worden deze gefinancierd met een opslag op de transporttarieven van GasUnie in 2027 t/m 2030. Aanvankelijk worden deze inkomsten gelijk gesteld aan de hoogte van de totale subsidie.e ontvangsten van deze heffing worden met een desaldering ingezet voor de benodigde subsidie en vervolgens in het juiste kasritme gezet.

Lening EBN VulmaatregelEBN ontvangt een lening voor de vultaak van de gasopslagen. De lening is bedoeld voor de aankoop van gas en voor aanvullende zekerheidsstortingen wanneer de gasprijs snel oploopt. De lening wordt terugbetaald in 2027.

Autonome bijstelling CO2-heffing industrieHet kabinet heeft besloten tot een aanpassing van de CO2-heffing voor de industrie per 1 januari 2026. De verwachte inkomsten – voor en na de aanpassing – zijn daarom opnieuw geraamd op basis van de laatste ontwikkelingen van de CO2-emissies en de laatste ramingen van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Afboeken opbrengsten CO2-heffing industrieHet kabinet heeft besloten tot een aanpassing van de CO2-heffing voor de industrie per 1 januari 2026. Dit leidt tot lagere ontvangsten van cumulatief 274 miljoen euro in de periode 2026 t/m 2028, omdat de CO2-heffing t/m 2028 in de begroting was verwerkt. De terugsluis van de opbrengsten van de CO2-heffing wordt eveneens afgeboekt (zie uitgaven Klimaatfonds), waardoor er geen saldo-effect is.

Verhoging CO2-heffing AVI'sHet kabinet heeft besloten tot het verhogen van de CO2-heffing voor de afvalverbrandingsinstallaties (AVI's) waardoor de verwachte opbrengsten stijgen. Omdat deze heffing ingaat vanaf 2027, leidt deze verhoging tot extra ontvangsten vanaf 2027.

GasbatenDe gasbaten bestaan uit de dividenduitkering van EBN en ontvangsten op basis van Mijnbouwwet. Ten opzichte van de raming bij Voorjaarsnota 2025 is het dividend van EBN vanaf 2026 volledig afgeboekt. Als gevolg van de verslechtering van de financiële resultaten door een (in 2025 en 2026) lagere gasprijs en door hogere kosten, zal EBN de komende jaren naar verwachting geen dividend uitkeren. De resultaten van EBN worden als voorspeller gebruikt voor de te verwachten ontvangsten uit de Mijnbouwwet. In lijn met de verwachtingen van EBN zijn de ontvangsten naar beneden bijgesteld. Voor 2026 worden geen ontvangsten verwacht.

Overige mutaties Deze reeks bestaat uit technische mutaties.

Licence