Base description which applies to whole site

Artikel 1. Raad van State

1. Algemene beleidsdoelstelling

De Raad van State stelt zich ten doel om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat. Daarbinnen wil hij bijdragen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur en aan de rechtsbescherming van de burger.

De Grondwet en de Wet op de Raad van State vormen het wettelijk kader, waarbinnen de Raad van State zijn taken verricht. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden vormt de grondslag voor zijn werkzaamheden als Raad van State van het Koninkrijk.

2. Speerpunten

De begroting van de Raad bevat geen specifieke speerpunten waarvoor verantwoording nodig is.

3. Budgettaire gevolgen van beleid
1.1 Raad van State

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

Realisatie

2006

Realisatie

2007

Realisatie

2008

Realisatie

2009

Realisatie

2010

Vastgestelde begroting

2010

Verschil

Verplichtingen

47 794

51 070

54 533

60 683

59 773

56 349

3 424

Uitgaven

46 740

49 190

53 405

57 508

58 882

56 349

2 533

1. advisering

6 580

7 379

7 475

Vervallen

Vervallen

Vervallen

Vervallen

2. bestuursrechtspraak

40 159

41 811

45 930

Vervallen

Vervallen

Vervallen

Vervallen

3. Raad van State

nvt

nvt

nvt

57 508

58 882

56 349

2 533

Ontvangsten

1 864

1 875

2 449

2 485

3 025

1 904

1 121

Financiële toelichting

Er is op het artikel meer uitgegeven dan begroot. Bij Voorjaarsnota is het budget verhoogd voor de toename in reguliere zaken Hoger Beroep Vreemdelingen. Tevens is het aantal asiel zaken toegenomen. Bij Najaarsnota is het budget verhoogd voor de invoering van de Wet Ruimtelijke Ordening (WRO).

De ontvangsten zijn hoger dan begroot. Dit komt onder meer door een meevaller op de griffierechten en hogere ontvangsten voor de werkzaamheden voor het Gemeenschappelijk Hof die betrekking had op 2009.

4. Operationele doelstellingen

Advisering

Tabel 1.2 Instroom en afhandeling adviesaanvragen (in aantallen)
 

2007

2008

2009

2010

2010

 

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Ontwerpbegroting

Realisatie

Instroom

493

593

558

600

588

Afhandeling

508

554

579

600

600

De instroom en de afhandeling van adviesaanvragen verliep in 2010 overeenkomstig de verwachting uit de ontwerpbegroting.

Bestuursrechtspraak

Tabel 1.3 Doorlooptijden van hoofdzaken met zitting (in weken)

Kamer

  

Hoofdzaken

Realisatie 2010

Gemiddelde doorlooptijd

1

Ruimtelijke Ordening

 

52

48

2

Milieu

 

52

38

3

Hoger Beroep

 

40

32

4

Hoger Beroep Vreemdelingen

 

23

13

Tabel 1.4 Instroom en afhandeling van zaken Kamer 1, 2,3 (in aantallen)
 

2007

2008

2009

2010

2010

2010

 

Ingekomen

Ingekomen

Ingekomen

Ontwerpbegroting

Ingekomen

Afgedaan

Ruimtelijke Ordening

884

880

867

Nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (Wro)

0

0

0

1 490

1 831

1 669

Milieu

1 610

1 535

1 455

1 700

1 233

1 273

Hoger beroep

2 510

3 070

2 782

2 780

2 822

2 706

In 2010 was de instroom van zaken binnen Kamer 1 (Ruimtelijke Ordening) fors hoger dan de verwachting uit de ontwerpbegroting. Het aantal bij Kamer 2 (Milieu) ingekomen zaken is onder de verwachting gebleven. De hogere instroom in Kamer 1 (Ruimtelijke Ordening) valt toe te schrijven aan minder ingrijpend ingeschatte gevolgen voor de praktijk van de uitvoering van nieuwe wetgeving (in het bijzonder de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening). Dat sprake zou zijn van lagere instroom van Kamer 2 (Milieu) werd in verband met de werking van lagere regelgeving op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voorzien; de mate waarin bleek minder nauwkeurig te voorspellen. Om zoveel mogelijk gelijke tred te houden met deze instroom is in 2010 de personele bezetting opgehoogd hetgeen heeft geleid tot een gestegen uitstroom, welke ontwikkeling zich in 2011 moet voortzetten.

1.5 Instroom en afhandeling van zaken Kamer 4 (in aantallen)
 

2007

Ingekomen

2008

Ingekomen

2009

Ingekomen

2010

Ontwerpbegroting

2010

Ingekomen

2010

Afgedaan

Asiel

1 796

2 370

3 156

3 620

5 973

4 910

Regulier

2 813

2 300

2 132

1 850

3 040

2 817

Totaal HBV

4 609

4 670

5 288

5 470

9 013

7 726

In 2010 was de instroom van Kamer 4 (Hoger Beroep Vreemdelingenzaken) fors hoger dan de verwachting uit de ontwerpbegroting. De fors gestegen instroom in Kamer 4 (Hoger beroep vreemdelingen) heeft verschillende oorzaken, zoals met name de problematiek rond de toepassing van de Dublin-verordening, enkele wijzigingen van het vreemdelingenbeleid en de inspanningen van de rechtbanken om hun voorraden substantieel af te bouwen. Merkbaar is ook dat de wettelijke mogelijkheden om door te procederen door de rechtspraktijk maximaal worden benut. Hoewel ook in deze Kamer de bezetting substantieel is verhoogd, heeft de hogere uitstroom niet kunnen voorkomen dat de hoeveelheid onderhanden werk fors is gestegen, hetgeen in het bijzonder is beïnvloed door de sterke impuls in de afdoening van zaken door de rechtbanken in de laatste maanden van het jaar.

Licence