Base description which applies to whole site

9.2 Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB)

Algemeen

RVOB heeft in het boekjaar 2 010 een netto-resultaat van € 1 114 852 geboekt. Het verschil tussen het toegestaan Eigen Vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1 234 046), en het aanwezige Eigen Vermogen incl. winst (€ 2 234 323) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 1 000 277.

Door de fusie van het voormalige Domeinen Onroerende Zaken met het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) en de vorming van de tijdelijke batenlastendienst Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) is bij VJN 2010 de batenlastenparagraaf gewijzigd.

In de kolom «Oorspronkelijk vastgestelde begroting» zijn de cijfers opgenomen die bij VJN 2010 zijn vastgesteld.

1. Staat van baten en lasten

Gespecificeerde verantwoordingsstaat 2010 (x € 1 000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

2010

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2009 1

Baten

    

Opbrengst moederdepartement

22 904

22 595

– 309

20 766

Opbrengst overige departementen

750

142

– 608

420

Opbrengsten derden

750

629

– 121

632

Rentebaten

20

19

– 1

11

Bijzondere baten

    

Totaal baten

24 424

23 385

– 1 039

21 829

     

Lasten

    

Apparaatskosten

    

– Personele kosten

16 682

15 597

– 1 085

13 875

– Materiele kosten

6 893

5 280

– 1 613

5 786

Rentelasten

64

16

– 48

27

Afschrijvingskosten

672

375

– 297

– Materieel

665

351

– 314

386

– Immaterieel

7

24

+17

12

Overige lasten

    

– Dotaties voorzieningen

 

1 002

+1 002

 

– Bijzondere lasten

    

Totaal lasten

24 311

22 270

– 2 041

19 698

     

Saldo van baten en lasten

113

1 115

+1 002

2 131

1

De realisatie 2009 betreft alleen het voormalige Domeinen Onroerende Zaken (nu Directie Vastgoed van het RVOB), aangezien het voormalige Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (nu Directie Ontwikkeling van het RVOB) per 1 januari 2010 in de batenlastendienst RVOB is opgegaan.

Toelichting saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting 2010

Toelichting baten (– € 1 039)

Opbrengst moederdepartement (– € 309)

Producten

Omzetbedrag (* € 1 000)

Erfpacht

1 021

Huur

3 591

Pacht

2 174

Medegebruik

1 658

Behandelen zakelijke lasten

1 540

Onbeheerde nalatenschappen

893

Bodemmaterialen

395

Beheerstaken in eigen beheer

924

Verkopen

6 382

Aankopen

102

Advies en taxatie

606

Projectopdrachten gebiedsontwikkeling

690

Business cases gebiedsontwikkeling

1 881

Adviezen over ontwikkelmogelijkheden

347

Totaal

22 134

Naast de opbrengst van de bovenvermelde producten is er vanwege omzet tijdelijk beheeropdrachten € 461 gerealiseerd.

Opbrengst overige departementen (– € 608)

In de begroting was rekening gehouden met opbrengsten vanuit het voormalige GOB (ongeveer € 500). Door de overgang naar het RVOB zijn de gerealiseerde opbrengsten verantwoord bij het moederdepartement terwijl deze in de begroting onder «opbrengst overige departementen» zijn opgenomen. Daarnaast zijn er door andere departementen minder taxatieopdrachten verstrekt.

Toelichting lasten (– € 2 041)

Personele kosten (– € 1 085)

De lagere personele kosten worden voornamelijk veroorzaakt door twee oorzaken:

  • Het voeren van een behoudend personeelsbeleid, zodat in 2010 voldaan werd aan de taakstelling bedrijfsvoering Rijk (ca. € 0,6 mln.);

  • Minder gebruik gemaakt van de zgn. flexibele schil bij de directie Ontwikkeling.

Materiële kosten (– € 1 613)

Materiële kosten – categorieën

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 1

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Automatisering

1 895

915

– 980

Huren RGD

1 300

1 571

+ 271

Huisvesting

895

474

– 421

Opleiding en wervingskosten

628

287

– 341

Reis- en verblijfkosten

601

679

+ 78

Communicatie

404

252

– 153

Overig

1 170

1 103

– 67

Totaal

6 893

5 280

1 613

1

Zie voorjaarsnota 2010

Automatisering (– € 980)

Veel projecten zijn doorgeschoven naar 2011, mede als gevolg van rijksbrede ontwikkelingen, zoals de projecten digitalisering, digitale factuurregistratie, programma basisregistraties en programma optimalisatie ict-architectuur. Daarnaast is het kader structureel te hoog (ongeveer € 500). Met ingang van 2011 is het (interne) kader bijgesteld.

Huren Rgd/Huisvesting (– € 150)

Voor een goede vergelijking moeten deze twee kostensoorten bij elkaar worden genomen. Door de samenvoeging van 2 regionale eenheden zijn de huisvestingskosten lager uitgevallen dan begroot.

Opleiding en wervingskosten (– € 341)

De daadwerkelijke opleidingsbehoefte is structureel lager dan het (meerjarige) kader. Met ingang van 2011 is het (interne) kader bijgesteld.

Dotaties voorzieningen (€ 1 002)

De personele voorzieningen zijn geactualiseerd aan de te verwachten toekomstige uitkeringen voor postactieven.

Saldo van baten en lasten

RVOB heeft in het boekjaar 2010 een netto-resultaat van € 1 114 852 geboekt. Het verschil tussen het toegestaan Eigen Vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1 234 046), en het aanwezige Eigen Vermogen incl. winst 2010, (€ 2 234 323) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 1 000 277.

2. Balans per 31 december 2010

(x € 1 000)

Omschrijving

Balans per 31-12-2010

Balans per 01-01-20101

Activa

  

Immateriële activa

42

47

Materiële activa

  

– grond en gebouwen

87

107

– installaties en inventaris

570

795

– overige materiële vaste activa

58

40

Onderhanden werk grondexploitaties

161 908

156 267

Debiteuren

296

797

Nog te ontvangen en vooruitbetaalde posten

2 120

596

Te vorderen van moederdepartement

0

756

Liquide middelen

5 119

4 234

Totaal activa

170 200

163 639

   

Passiva

  

Eigen vermogen

  

– exploitatie reserve

1 119

952

– verplichte reserve

  

– risicoreserve

1 964

 

– onverdeeld resultaat

1 115

2 131

Leningen bij MinFin

155 482

155 873

Voorzieningen

2 161

1 825

Crediteuren

 

327

Nog te betalen en vooruitontvangen posten

8 359

2 531

Totaal Passiva

170 200

163 639

Toelichting op de Balans

Op 1 januari 2010 is het RVOB tijdelijke batenlastendienst geworden. Hiertoe is een openingsbalans per die datum opgesteld. Als vergelijkende cijfers zijn de standen van de openingsbalans opgenomen.

Voorzieningen (x € 1 000)
 

Stand 1 januari 2010

Onttrekkingen

Toevoegingen

Stand 31 december 2010

Personeel

1 307

606

1 002

1 703

Overige voorzieningen

518

60

0

458

 

1 825

666

1 002

2 161

Ontwikkeling eigen vermogen

Zie de toelichting bij Algemeen en Saldo van baten en lasten.

3. Kasstroomoverzicht

(x € 1 000)
  

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk

vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2010

1 979

4 234

2 255

2.

Totaal kasstroom uit operationele activiteiten

– 962

– 4 915

– 3 953

     

3a

Totaal investeringen (-/-)

– 188 378

– 150 148

38 230

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

6

6

3.

Totaal investeringskasstroom

– 188 378

– 150 142

38 236

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 88

– 1 963

– 1 875

4b

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

756

2 719

1 963

4c

Aflossingen op leningen (-/-)

– 624

– 156

468

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

188 378

155 342

– 33 036

4.

Totaal financieringskasstroom

188 422

155 942

– 32 480

     

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2010 (1+2+3+4)

1 061

5 119

4 058

Toelichting op het Kasstroomoverzicht

1. Rekening-courant RHB 1 januari 2010 (+ € 2 255)

Ten tijde van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 was het uiteindelijk resultaat 2009 nog niet bekend. De afwijking is veroorzaakt door het positief resultaat 2009.

2. Totaal operationele kasstroom (– € 3 953)

Het totaalbedrag is berekend op basis van het netto resultaat, gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties debiteuren, crediteuren en lang- en kortlopende schulden, dotatie en onttrekking van voorzieningen. Het verschil t.o.v. de ontwerpbegroting wordt grotendeels veroorzaakt door een mutatie op de langlopende schulden en een onderuitputting van personele en materiële kosten. (zie ook de gespecificeerde Staat van baten en lasten).

3. Totaal investeringen (– € 38 236)

De gerealiseerde investeringen zijn € 38 236 lager dan begroot doordat van twee projecten de grondverwerving nog niet heeft plaatsgevonden.

4a. Eenmalig uitkering aan het moederdepartement (+ € 1 875)

Doordat de winst 2 009 hoger was dan begroot, is de afdracht aan het moederdepartement navenant hoger.

4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+ € 1 963)

De uitkeerbare winst is door het moederdepartement weer uitgekeerd ter vorming van een risicoreserve.

4c. Aflossingen op leningen (+ € 468)

Er is minder afgelost doordat er in het verleden minder leningen zijn opgenomen dan gepland.

4d. Beroep op leenfaciliteit (– € 33 036)

Doordat van twee projecten de grondverwerving nog niet heeft plaatsgevonden, behoefde hiervoor in 2010 geen beroep op de leenfaciliteit gedaan te worden.

4. Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidskengetallen per 31 december 2010

indicatoren

2008

2009

2010

Streefwaarde 2010

Mate van kostendekkendheid

100 %

100 %

100 %

100 %

     

Kostprijzen per product

    

• Pacht

€ 888

€ 813

€ 717

€ 696

• Huur

€ 762

€ 739

€ 674

€ 696

• Erfpacht

€ 794

€ 662

€ 556

€ 642

• Medegebruik/overig

€ 345

€ 383

€ 396

€ 375

• Zakelijke lasten

€ 362

€ 317

€ 364

€ 375

     

Omzet per productgroep (* € 1000)

    

• Homogene producten

€ 11 742

€ 12 628

€ 11 272

€ 11 924

• Heterogene producten

€ 11 207

€ 9 201

€ 12 113

€ 12 500

• Totaal

€ 22 949

€ 21 829

€ 23 385

€ 24 424

     

Aandeel directe uren

52%

56%

61%

54%

Aandeel directe uren voor medewerker in primair proces

1 148

1 246

1 289

1 170

     

Uurtarief homogenen producten

100%

97%

93%

93%

     

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

227

238

232

266,9

     

Saldo van baten en lasten (%)

4%

10%

5%

1%

     

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

   

7

     

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

92%

85%

95%

70%

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

92%

100%

83%

100%

Toelichting doelmatigheidskengetallen

Kostprijzen per product

De hierboven vermelde kostprijzen streefwaarde 2010 zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden vermenigvuldigd met het, met de eigenaar van de baten-lastendienst, afgesproken uurtarief van € 107. De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 107. De relatief geringe afwijkingen worden veroorzaakt doordat de gerealiseerde gemiddelde doorlooptijden enigszins afwijken van de gehanteerde normtijden.

Omzet naar productgroep

Het RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik/overig en zakelijke lasten. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit i.v.m. de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies.

Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV

Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).

Het aandeel directe uren scoort hoger dan de norm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door (sturing op ) een hoger aandeel directe uren van medewerkers in het primair proces.

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.

De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2010 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.

FTE-totaal

Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

Het klanttevredenheidsonderzoek is tegen het jaareinde opgestart en zal in 2011 worden afgerond.

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2010 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften, 95% toegewezen.

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De uitkomst over 2010 bedraagt 83%. Dit is te wijten aan één klacht die niet binnen de gestelde termijn inhoudelijk werd beantwoord. De afhandeling was enigszins vertraagd doordat deze klacht door omstandigheden overgedragen moest worden naar een andere regionale directie.

Licence