Base description which applies to whole site

BIJLAGE 1: TOEZICHTRELATIES ZBO’s/RWT’s

Instelling

ZBO

RWT

Begr. Artikel

Rijksbijdrage 2010

(x € 1 000)

Waarderingskamer

Ja

Ja

Art. 1

589

AFM

Ja

Ja

Art. 2

28 666

DNB

Ja

Ja

Art. 2 en 5

28 496

Stichting Waarborgfonds motorverkeer

Nee

Ja

Art. 2

0

Bureau der motorrijtuigverzekeraars

Nee

Ja

Art. 2

0

Commissie Eindtermen Accountantsopleiding

Ja

Nee

Art. 2

0

Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid (SAMO)

Ja

Nee

Art. 9

0

Stichting Joods Humanitair Fonds (SJHF)

Ja

Nee

Art. 9

0

Moties van de leden De Nerée tot Babberich c.s. (Kamerstukken II 2005/06, 30 300, nr. 39) en Bibi de Vries c.s. (Kamerstukken II 2006/07, 30 413, nr. 79).

Via bovenstaande moties is de regering ten aanzien van onder meer de toezichthouders op de financiële markten, te weten De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), verzocht in het departementale jaarverslag een overzicht op te nemen van:

  • a. de toezichtstaak, de beleidsdoelen en de geleverde prestaties door de toezichthouders;

  • b. de kosten van de toezichthouders;

  • c. het aantal formatieplaatsen, zo mogelijk per beleidsdoel en toezichtstaak;

  • d. de kosten en bedragen die worden doorberekend aan de onder toezicht gestelden.

Opm.: De navolgende informatie is gebaseerd op gegevens die afkomstig zijn van DNB en de AFM.

DNB 81

Toezichttaak

Als prudentieel toezichthouder ziet DNB toe op de soliditeit van financiële ondernemingen en het bijdragen aan de stabiliteit van de financiële sector.

Beleidsdoelen

Hoofddoel van het toezicht is een stabiele en integere financiële sector die op een groot vertrouwen van het publiek mag én kan rekenen. Daartoe zijn drie doelstellingen geformuleerd:

1. Goede uitvoering van het toezicht

  • a. Het toezicht op governance en integriteit is versterkt. Daarbij is de aandacht vooral uitgegaan naar het beloningsbeleid, de deskundigheid van beleidsbepalers van financiële instellingen en het gedrag en cultuur van financiële ondernemingen.

  • b. De stress-testen zijn verder uitgebouwd terwijl DNB actief betrokken was bij de ontwikkeling van nieuwe Guidelines for Stress testing door het Europese Comité van Bankentoezichthouders.

  • c. DNB heeft de invoering van de Richtlijn Betaaldiensten (Payment Services Directive) voorbereid maar nog niet afgerond.

2. Proactief inspelen op externe ontwikkelingen

  • a. Belangrijke lessen uit de crisis zijn geïmplementeerd. Met de aanpassingen in de inrichting van het toezicht heeft DNB de risico-oriëntatie verscherpt in de nieuwe afdeling «risicomanagement toezichtprocessen», expertrollen dichter bij elkaar gebracht terwijl ook gewerkt is aan een meer indringend en vasthoudend gedrag. Tevens heeft DNB nadruk gelegd op de koppeling tussen het micro- en macro-prudentieel toezicht.

  • b. Er zijn stappen gezet in de voorbereiding van de sector en DNB op de invoering van Solvency II.

  • c. DNB heeft proactief bijgedragen aan de institutionele vernieuwing van het pensioenstelsel.

  • d. Tevens is bijgedragen aan de versterking van het Europese toezicht alsmede aan het hervormingspakket van het Bazels Comité.

3. Continue verbetering van toezicht

DNB ontwikkelde de «Visie DNB Toezicht 2010–2014» en kwam met een plan van aanpak voor cultuurverandering. Ook is het actieplan risico-oriëntatie verzekeringstoezicht uitgevoerd en is het raamwerk interne kwaliteitsbeoordeling versterkt. Als onderdeel van de herstructurering is met ingang van 1 januari 2011 de afdeling «risicomanagement toezichtprocessen« opgericht. Verder is in 2010 een fundamentele review gestart van de methode die DNB hanteert bij de analyse en aanpak van de risico’s bij onder toezicht staande instellingen.

Geleverde prestaties

Enige kerncijfers:

 

2009

2010

Maatregelen bij onder toezicht staande instellingen

  

Aanwijzing

11

12

Last onder dwangsom

203

114

Bestuurlijke boete

2

1

Financieringsplan

0

1

Saneringsplan

4

0

Herstelplan

343

13

Stille curatele

3

3

Aanstelling bewindvoerder

0

0

Doorhaling register op initiatief van DNB

1

2

Noodregeling

1

1

Aangifte bij het OM

0

0

   

Maatregelen bij niet onder toezicht staande instellingen

  

Last onder dwangsom

3

1

Bestuurlijke boete

8

1

Publicatie

4

0

Aanwijzing

4

5

Stille curatele

2

2

Noodregeling

0

0

Aangifte bij het OM

2

2

Faillissement op verzoek van DNB

0

0

Toezichtkosten etc.

Kosten DNB:

2009

2010

Banken 1

– 38,16 mln.

– 42,81 mln.

Pensioenfondsen

– 23,71 mln.

– 23,87 mln.

Verzekeraars

– 23,70 mln.

– 27,81 mln.

Overige instellingen en sanctiewet

– 9,07 mln.

– 9,88 mln.

FEC-eenheid

– 0,84 mln.

– 0,79 mln.

Som der lasten

– 95,47 mln.

– 105,16 mln.

Aan onder toezichtsgestelden toe te rekenen kosten

– 74,65 mln.

– 80,82 mln.

Gemiddeld aantal fte’s 2

641

625

1

Banken inclusief elektronische geldinstellingen en overige kredietinstellingen (niet-banken).

2

Direct personeel plus toegerekende ondersteuning.

AFM 84

Toezichttaak

Als gedragstoezichthouder ziet de AFM toe op ordelijke en transparante financiële marktprocessen, zuivere verhoudingen tussen marktpartijen en zorgvuldige behandeling van cliënten.

Beleidsdoelen

Hoofddoel van het toezicht is het bevorderen van eerlijke en transparante financiële markten. Daartoe is de AFM actief op twee terreinen, te weten financiële dienstverlening en kapitaalmarkten.

1. Financiële dienstverlening

De AFM bevordert de zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten. Bedrijven en personen die financiële diensten verlenen, moeten deskundig, betrouwbaar en integer zijn. De informatie van financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders dient feitelijk juist, begrijpelijk en niet misleidend te zijn. De ondernemingen moeten handelen in het belang van hun klanten (zorgplicht).

2. Kapitaalmarkten

De AFM bevordert de eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten, waarop beleggers kunnen vertrouwen. De toezichthouder handhaaft de spelregels voor degenen die actief zijn op de markt van aandelen en andere effecten. Marktmisbruik – gebruik van voorwetenschap, manipulatie of misleiding – is verboden. Beursgenoteerde bedrijven moeten koersgevoelige informatie tijdig en correct naar buiten brengen. De AFM handhaaft de regels voor de uitgifte van effecten en openbare biedingen, voor financiële verslaggeving en voor accountants die de verslaggeving controleren.

Geleverde prestaties

Enige kerncijfers:

 

2009

2010

Toezichtmaatregelen

  

Formele toezichtmaatregelen

  

Opgelegde boetes

52

53

Opgelegde lasten onder dwangsom

59

42

Aangiftes

15

12

Intrekking vergunning

38

29

Aanwijzingen

242

201

Publieke waarschuwingen

9

3

Instelling van een Wft curator

6

1

Civielrechtelijke maatregelen (Wtfv)

33

25

Totaal aantal formele toezichtmaatregelen

454

366

   

Informele toezichtmaatregelen

  

Aantal normoverdragende gesprekken/brieven

1 605

673

 

2009

2010

Toezichtkosten etc.

  

Aanbieders

– 24,4 mln.

– 27,0 mln.

Accountantsorganisaties

– 5,7 mln.

– 6,3 mln.

Adviseurs en bemiddelaars in financiële producten

– 18,5 mln.

– 19,4 mln.

Effecten uitgevende instellingen

– 14,9 mln.

– 16,4 mln.

Infrastructuur

– 1,1 mln.

– 1,1 mln.

Integriteit

– 0,1 mln.

– 0,1 mln.

Overig

– 4,0 mln.

– 4,6 mln.

Kosten van werkzaamheden die niet direct herleidbaar zijn tot een wettelijke taak

– 2,5 mln.

– 3,7 mln.

Afschrijving eerder geactiveerde kosten

– 5,4 mln.

– 5,1 mln.

Geactiveerde lasten ontwikkelde software

– 0,5 mln.

– 0,0 mln.

Som der lasten

– 77,1 mln.

– 83,7 mln.

Aan onder toezichtgestelden toe te rekenen kosten 1

– 43,8 mln.

– 47,0 mln.

Gemiddeld aantal fte’s

456

474

1

Inclusief de in het betreffende jaar gemaakte voorbereidingskosten die later aan onder toezichtgestelden worden doorberekend.

81

Zie voor een meer uitgebreide beschrijving de ZBO-verantwoording van DNB over 2010.

84

Zie voor een meer uitgebreide beschrijving het jaarverslag van de AFM over 2010.

Licence