Base description which applies to whole site

10.6 GEMEENSCHAPPELIJK DIENSTENCENTRUM ICT (GDI)

Toelichting exploitatie 2010

Baten

Ten opzichte van de begroting 2010 zijn € 9,8 miljoen meer baten gerealiseerd. Deze bestaan uit € 6,4 miljoen uit projecten voor diverse opdrachtgevers (voornamelijk binnen Veiligheid en Justitie en beperkt voor andere ministeries), € 1,0 miljoen meer baten voor verschillende beheerdiensten (€ 1,7 miljoen meer binnen Veiligheid en Justitie en € 0,7 miljoen minder van andere ministeries) en € 2,4 miljoen aan bijzondere baten (baten waarvan de oorsprong vóór 2010 ligt).

Lasten

Ten opzichte van de begroting 2010 zijn € 5,0 miljoen meer lasten gerealiseerd. Dit bestaat voor € 5,7 miljoen uit apparaatskosten (personeel en materieel), € 0,4 miljoen minder rentekosten, € 2,4 miljoen minder afschrijvingskosten en € 2,1 miljoen aan bijzondere lasten (lasten waarvan de oorsprong vóór 2010 ligt).

Voorzieningen

Voorzieningen 2010 x € 1 000

Omschrijving

Stand per 01-01-2010

Vrijval in 2010

Dotatie in 2010

Onttrekking in 2010

Stand per 31-12-2010

FPU-plus

305

0

0

77

228

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen aan medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen uitbetalingen aan ex-medewerkers die gebruik maken van de FPU-plus regeling.

Saldo Baten en Lasten

Het onverdeelde resultaat van 2010 komt uit op een saldo van € 4,8 miljoen. Het eigen vermogen per 31-12-2010 bedraagt -/- € 0,5 miljoen. Dit is als volgt tot stand gekomen:

 

Bedrag x € 1 mln.

Eigen vermogen per 31-12-2009

1,977

– Toevoeging resultaat 2009

2,130 +

– Afdracht moederdepartement (resultaatbestemming)

2,600 -

– Voorafdracht aan moeder op basis van verwacht resultaat 2010

2,000 -

Saldo

0,492 -

Conform de Regeling baten-lastendiensten 2011 mag het GDI een eigen vermogen hebben van circa € 1,8 miljoen. Van het onverdeelde resultaat van 2010 van € 4,8 miljoen dient € 2,3 miljoen toegevoegd te worden aan het eigen vermogen om dit weer op de toegestane omvang van € 1,8 miljoen te brengen. In overleg met de eigenaar van het GDI wordt voor het restant van € 2,5 miljoen een bestemming vastgesteld.

Doelmatigheid 2010
    

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2010

2010

 

GBO

GBO

GDI

GDI

GDI

GDI

GDI-totaal:

      

FTE-totaal

122

133

162

176

163

13

Saldo van baten en lasten in % van totale baten

0,12

– 1,09

5,58

11,2

0

11,2

Gemiddeld uurtarief in €

91,49

97,95

100,47

102,55

107,00

– 4,45

Omzet (p*q)

20 184

25 994

38 492

40 142

32 762

7 380

       

Beheerdiensten (incl. opleidingen)

      

Omzet (p*q)

16 075

19 052

31 502

30 628

29 616

1 012

Consultancy en projecten

      

Omzet (p*q)

9 919

6 581

6 990

9 514

3 146

6 368

       

Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs van bestaande diensten

   

7,29%

8%

– 0,81

Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties

– 3,6%

+1,6%

– 4,4%

NB

2%

n.v.t.

       

Specifiek

      

Kwaliteitsindicatoren:

      

Beschikbaarheid systemen

99,98%

99,87%

99,95%

99,99

99,99%

0%

Betrouwbaarheid dienstverlening

98%

97,34%

97,0%

91,1%

98%

– 6,9%

Klanttevredenheid

6,9

6,9

6,8

7,3

7,0

+0,3

Tot en met 2009 zijn de kengetallen van GBO (voorzover beschikbaar) vermeld; vanaf 2009 is sprake van GDI. Hieronder een korte toelichting op deze kengetallen:

  • Het nacalculatorisch gemiddeld uurtarief 2010 bedraagt € 102,55. Vooral de lagere loon- en inhuurkosten hebben tot een lager nacalculatorisch tarief geleid.

  • Omzet van de productgroep Consultancy en projecten is in 2010 fors gestegen. Het verschil met de begrote omvang is veroorzaakt doordat de begroting nog was gerelateerd aan de «restcapaciteit binnen GDI» en niet aan een reële omzetprognose op basis van klantwensen.

  • Aantal fte’s: met de uitbreiding van beheertaken en omzet is GBO gegroeid naar de huidige omvang van GDI. In 2010 is de normbezetting overschreden door meer (tijdelijk) personeel aan te nemen om de gevraagde dienstverlening te kunnen leveren en tegelijkertijd inhuur te beperken.

  • Baten-lasten saldo: in 2010 hoog positief saldo € 4,8 miljoen.

  • Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs van bestaande diensten: De waarde van de afgesloten DFA’s voor bestaande dienstverlening in 2010 is 7,29% lager dan in 2009. Dit is met name veroorzaakt door lagere uur- en producttarieven.

Balans per 31 december 2010 x € 1 000
 

Balans 2010

Balans 2009

Activa

  

Immateriële activa

0

0

Materiële activa

4 323

5 564

– grond en gebouwen

80

0

– installaties en inventarissen

320

336

– overige materiële vaste activa

3 923

5 228

Voorraden

0

0

Debiteuren

2 824

3 289

Nog te ontvangen

982

598

Liquide middelen

7 612

7 368

Totaal activa

15 741

16 819

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

  

– exploitatiereserve

– 492

1 977

– verplichte reserves

-

-

– onverdeeld resultaat

4 766

2 130

Leningen bij het Ministerie van Financiën

5 287

5 809

Voorzieningen

228

305

Crediteuren

1 105

1 472

Nog te betalen

4 847

5 126

Liquide middelen

0

-

Totaal passiva

15 741

16 819

Gespecificeerde Staat van baten en lasten per 31 december 2010 x € 1 000
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2009

Baten

    

Opbrengst moederdepartement

30 762

38 876

8 114

35 855

Opbrengst overige departementen

2 000

1 267

– 733

2 663

Opbrengst derden

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

2

Bijzondere baten

0

2 423

2 423

46

Totaal baten

32 762

42 566

9 804

38 566

     

Lasten

    

Apparaatskosten

26 982

32 678

5 696

32 959

– personele kosten

14 899

20 142

5 243

20 230

– materiële kosten

12 083

12 536

453

12 729

Rentelasten

528

131

– 397

157

Afschrijvingskosten

5 252

2 833

– 2 419

3 182

– materieel

2 236

2 833

– 2 419

3 182

– immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

2 157

2 157

138

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

2 1 570

2 157

138

Totaal lasten

32 762

37 799

5 037

36 436

     

Saldo van baten en lasten

0

4 767

4 767

2 130

Kasstroomoverzicht 2010 x € 1 000
  

(1)

(2)

(3) = (2)-(1)

  

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2010

201

7 368

7 167

     

2

Totaal operationele kasstroom

4 726

6 958

2 232

     

3a

Totaal investeringen

– 2 873

– 1 594

1 279

3b

Totaal boekwaarden desinvesteringen

0

2

2

3c

Totaal investeringskosten

– 2 873

– 1 592

1 281

     

4a

Eenmalige uitkering aan Moederdepartement

– 1 000

– 4 600

– 3 600

4b

Eenmalige storting door Moederdepartement

0

0

0

4c

Aflossing op leningen

– 2 558

– 1 998

560

4d

Beroep op leenfaciliteit

2 873

1 476

– 1 397

4

Totaal financieringskasstroom

– 685

– 5 122

– 4 437

     

5

Rekening Courant RHB 1 januari 2010

1 369

7 612

6 243

 

(5)= (1+2+3+4)

   

Toelichting verschillen groter dan 10%

Operationele Kasstroom: het hogere saldo ten opzichte van de begroting is het gevolg van:

  • het hogere positieve saldo van baten en lasten, € 4,8 miljoen t.o.v. begroot € 0 miljoen (GDI gaat uit van een kostendekkende begroting);

  • minder afschrijvingskosten: € 2,4 miljoen

  • een toename van de omvang van de kortlopende vorderingen met € 0,7 miljoen;

  • een afname van de omvang van de kortlopende schulden met € 0,7 miljoen;

  • een toename van de voorzieningen met € 1,4 miljoen.

Investeringskosten: de lagere investeringskosten zijn het gevolg van uitgestelde vervangings-investeringen en investeringen welke door de klant zelf zijn gedaan in plaats van door GDI (zoals begroot).

Financieringskasstroom: de éénmalige uitkering aan Moederdepartement bestaat uit een restitutie van € 2,6 miljoen conform de resultaatbestemming 2009 en € 2,0 miljoen aan een voorlopige afroming van het eigen vermogen van GDI op basis van de resultaatsprognose 2010 per augustus 2010.

Licence