Base description which applies to whole site

5. Doelmatigheid

Tabel 5: Doelmatigheidsindicatoren/kengetallen per 31 december 2010
   

2007

2008

2009

2010

2010 (index)

Omschrijving Generiek Deel

     
        

Kostprijzen per product (groep)

     
 

Verwerven/Bestel

     
  

Verwerven archieven

   

€ 4 300

 
  

Begeleiden vaststelling selectielijsten

   

€ 5 100

 
  

Bewerken particuliere archieven

   

€ 1 500

 
  

Ontwikkelen beleid

   

€ 108

 
 

Beheer/behoud

     
  

Opslag papieren archieven

   

€ 22 500

 
  

Beheer/behoud archief

   

€ 30 600

 
  

Beschikbaarstellen digitale collectie

   

€ 0,70

 
  

Onderzoek op archieven

   

€ 105

 
 

Presentatie

     
  

Beschikbaar stellen collectie (klassiek)

   

€ 5

 
  

Presenteren collectie

   

€ 3,46

 
  

Marketingcommunicatie van producten

   

€ 15 700

 
        

Tarieven/uur

€ 44,41

€ 44,62

€ 47,66

€ 50,61

1,06

Omzet per produktgroep (pxq)

     
        

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

133,84

137,2

133,4

127,08

0,95

        

Baten gedeeld door lasten

101,5

100,3

98,5

96,7

0,98

        

Omschrijving Specifiek Deel

     
        

Aantal bezoeken

     

-

fysiek

775 000

313 956

446 785

426 485

0,95

-

virtueel

2 115 000

1 954 222

2 527 693

3 142 220

1,24

Klanttevredenheid

7,5

7,7

Aantal km's archief

103

103

106

116

1,09

Collectiebeheer

     

-

% Toegankelijk

97%

97%

97%

97%

1,00

-

% Gedigitaliseerde collectie

1%

1%

1%

1%

1,00

-

% Gedigitaliseerde fotocollectie

14%

14%

25%

28%

1,12

-

% Archief in goede staat

90%

90%

90%

90%

1,00

Toelichting:

Het generieke deel bevat de meest betekenisvolle doelmatigheidsindicatoren in een meerjarig perspectief. De volgende indicatoren zijn hierin opgenomen:

  • De (gemiddeld gewogen) kostprijs per product dan wel productgroep, waarbij er gezocht dient te worden naar het juiste aggregatieniveau. Het dient te gaan om een beperkt aantal betekenisvolle kostprijzen die bepalend zijn voor het grootste deel van de omzet.

  • In 2010 zijn de kostprijzen voor het Nationaal Archief ontwikkeld en vastgesteld in de managementafspraak 2011. Deze zijn in 2010 als verantwoording opgenomen, maar is daadwerkelijk de begroting van 2011. In 2011 zal de realisatie van de kostprijzen per product in de verantwoording worden meegenomen.

  • Het (gemiddeld gewogen) tarief per uur.

  • Dit is berekend door het gemiddelde salaris van de medewerkers Nationaal Archief te delen door het aantal productieve uren vastgesteld in de Handleiding overheidstarieven. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de verhoging van de salarissen met terugwerkende kracht, veroorzaakt door de herwaardering van functies, die per terugwerkende kracht is ingevoerd en het oplossen van het «verlofstuwmeer».

  • De totale omzet per product(groep).

  • Deze kan pas berekend worden voor het Nationaal Archief wanneer de realisatie van de producten in 2011 heeft plaatsgevonden.

  • Het totaal aantal fte werkzaam bij de baten-lastendienst ultimo het jaar, exclusief externe inhuur.

  • Het totaal aantal fte is overeenkomstig de bezetting van de formatie van het Nationaal Archief, zoals opgenomen in P-direkt. Het aantal fte’s in 2010 laat een daling zien. Dit wordt veroorzaakt door de taakstelling en vacaturestop.

  • Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten.

  • Deze laat een daling in 2010 zien en is het gevolg van het negatieve resultaat dat in 2010 behaald is.

In het specifieke deel zijn de indicatoren opgenomen die specifiek voor het Nationaal Archief zijn. Hieronder wordt een toelichting gegeven op de veranderingen in de tijd.

  • Het aantal virtuele bezoeken betreft het aantal bezoeken op nationaalarchief.nl, beeldbank.nationaalarchief.nl, archief.nl en genlias.nl. De stijging van het aantal virtuele bezoekers wordt voor een groot deel veroorzaakt door het online beschikbaar komen van de doop-, trouw- en begraafboeken op de beeldbank in november 2010. Gelijk daarna verdubbelde het aantal bezoekers. Ook de nieuwe website archief.nl heeft geleid tot een hoger bezoekersaantal.

  • De klanttevredenheid wordt tweejaarlijks gemeten. De eerstvolgende meting vindt plaats in 2011.

  • Er is in 2010 tien kilometer archief opgenomen. Dit zal de komende jaren blijven stijgen mede door het wegwerken van achterstanden in overbrenging wat samenhangt met de verkorte overbrengingstermijn. Bepaalde archieven blijven echter gesloten of zijn slechts voor een beperkte groep mensen toegankelijk.

Licence