Base description which applies to whole site

Artikel 21 Algemeen

Artikel 21: Algemeen (in € 1 000)
 

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2007

2008

2009

2010

2010

2010

Verplichtingen (totaal)

107 236

112 081

123 414

109 112

102 923

6 189

Personeel algemeen

      

– Personeel stafdienst

35 671

35 962

38 006

36 506

36 496

10

– Regiebureau Inkoop Rijksoverheid

1 396

1 379

2

 

35

– 35

– Centraal Personeel P&O

3 391

4 764

3 850

6 859

6 340

519

– Centraal Personeel EZ

8 006

7 540

5 843

7 178

7 443

– 265

– Wachtgelden

4 390

3 737

2 968

2 552

3 312

– 760

– Sociaal plan

4 255

4 167

3 809

3 791

4 134

– 343

– PIANOo Personeel (incl. TenderNed)

1 959

2 642

2 394

   

Materieel algemeen

      

– ICT

11 814

11 249

14 658

14 704

14 109

595

– Inhuur Auditdienst

3 352

1 483

311

291

235

56

– Materieel diversen

222

903

11 775

10 995

202

10 793

– Materieel Communicatie

1 351

1 391

786

438

1 827

– 1 389

– Materieel kernministerie

26 105

34 758

30 009

25 258

27 311

– 2 053

– Materieel WJZ

279

576

825

540

741

– 201

– PIANOo Programma (incl. TenderNed)

5 043

1 530

8 177

   

– Parkeerpost

    

738

– 738

       

Uitgaven (totaal)

109 869

113 684

119 499

103 360

101 673

1 687

       

Ontvangsten (totaal)

4 546

7 003

10 676

6 857

2 300

4 557

– Diverse ontvangsten personeel

3 072

2 914

2 500

2 488

2 300

188

– Diverse ontvangsten materieel

763

555

1 467

530

 

530

– Ontvangsten (buiten)diensten

711

3 534

6 709

3 839

 

3 839

Materieel diversen

Het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de realisatie (€ 10,8 mln) is met name ontstaan door de eenmalige tegemoetkoming in de verhuiskosten van de EVD (€ 5,4 mln), de bijdrage aan Agentschap NL voor de intensivering van het ICT-project E-dienstverlening (€ 3,3 mln) en de toekenning van middelen uit het investeringsbudget «Programma Vernieuwing Rijskdienst» voor het ICT-project E-dienstverlening van Agentschap NL (€ 2 mln). Deze middelen zijn bij eerste en tweede suppletoire begroting 2010 in de raming verwerkt.

Materieel Communicatie

Het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de realisatie 2010 is het gevolg van beperkte interne en externe beleidscommunicatie doordat het kabinet Balkenende IV demissionair was. Tevens is de Directie Communicatie in 2010, in tegenstelling tot eerdere verslagjaren, geen dienstjaaroverschrijdende raamverplichtingen aangegaan.

Materieel Kernministerie

Het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de realisatie 2010 wordt veroorzaakt door lagere service- en onderhoudskosten en een extra doorbelasting van huur- en servicekosten aan Agentschap NL (€ 1,5 mln) voor gebruik van extra ruimte in Center Court, het kantoorpand van Agentschap NL in Den Haag. Daarnaast vielen de kosten voor Reprografie lager uit (€ 0,5 mln) dan in verband met de overgang van Post en Grafische Faciliteiten naar de Vijfkeerblauw (de grafische dienstverlener van de Rijksoverheid) geraamd was.

Ontvangsten (buiten)diensten

Op basis van de Regeling baten-lastendiensten 2007 is het eigen vermogen van baten-lastendiensten aan een maximum gebonden. Het surplus aan eigen vermogen van Agentschap NL (€ 3,5 mln) en Agentschap Telecom (€ 0,3 mln), is aan EL&I afgedragen.

Gegevens inzake formatie en gemiddelde prijs (bedragen in € 1 000)
 

raming 2010

realisatie 2010

 

formatie

gemiddelde prijs

gemiddelde bezetting

gemiddelde prijs

Stafdiensten – personeel 12

522,9

69,8

466,0

78,3

Kerndepartement – materieel 34

1 172,3

42,5

1 107,4

52,6

1

Algemene Leiding/BBR, AD, FEZ, DBV, DC, WJZ en detacheringspool.

2

Betreft centrale personeelsuitgaven.

3

Stafdirecties en DG O&I, BEB en ETM

4

Betreft materiële uitgaven die betrekking hebben op kerndepartement: centrale personeelsuitgaven, ICT, materieel diversen, communicatie, materieel kernministerie.

Het verschil tussen de geraamde en de gerealiseerde gemiddelde personele prijs komt ondermeer doordat als gevolg van de CAO-rijk 2007–2010 de loonkosten van de medewerkers zijn toegenomen. Daarnaast heeft inhuur van uitzendkrachten plaatsgevonden. Dit telt wel mee in de uitgaven, maar niet in de bezetting, waardoor de gemiddelde prijs toeneemt. Tevens zijn er in verband met het zogenaamde Concordaat, een overeenkomst tussen BuZa en voormalig EZ over het uitwisselen van medewerkers, in 2010 meer EZ-medewerkers uitgezonden dan geraamd, hetgeen heeft geleid tot een hogere realisatie op het centrale personeelsbudget.

De gerealiseerde gemiddelde materiële prijs is hoger dan geraamd als gevolg van eenmalige bijdragen aan agentschappen, zoals is toegelicht onder «Materieel diversen». Abstraherend van deze incidentele uitgaven, komt het gemiddelde cijfer uit op 42,9; vrijwel conform raming.

Licence