Base description which applies to whole site

ARTIKEL 3. DE NATIONALE OMBUDSMAN

1. Algemene beleidsdoelstelling

De burger heeft recht op behoorlijke behandeling door de overheid. Meestal gebeurt dat ook, maar het lukt niet altijd. Dan kan de burger terecht bij de Nationale ombudsman, wiens missie is de burger te beschermen tegen onbehoorlijk overheidsoptreden. De visie van de organisatie van de ombudsman is dat hij staat voor dienstverlening, gerichte beïnvloeding, professionaliteit, transparantie en kennisdeling.

De Nationale ombudsman is een Hoog College van Staat, en onafhankelijk. De organisatie is gericht op het effectief oplossen van problemen tussen burgers en overheid door steeds een verbinding te leggen tussen rechtmatigheid en behoorlijkheid. Het voortdurend ontwikkelen van deze behoorlijkheid is het uitgangspunt, zowel voor het functioneren van de eigen professionals en organisatie, als voor overheidsinstanties.

2. Speerpunten 2012
  • De flexibele organisatie: garanderen van voldoende kwaliteit bij de klachtbehandeling bij een grote instroom van klachten;

    Hiervoor hebben we de samenstelling van de teams aangepast – van indeling op instantie/bestuursorgaan naar indeling op gebeurtenis en thema. Hierdoor wordt de keten problematiek eerder zichtbaar. En we hebben de structurele aanpak (voorheen het onderzoek op eigen initiatief) ondergebracht bij de afdeling Strategie en beleid.

  • De digitale organisatie: verder werken aan de digitalisering van het onderzoeksproces;

    Het eind 2011 aangeschafte document managementsysteem is in 2012 ingepast in de technische infrastructuur van onze organisatie. Na het beschrijven en vaststellen van het technisch ontwerp is het systeem ingericht en klaar om via proeftuinen geïmplementeerd te worden. Met dit laatste zal begin 2013 worden begonnen. Dit zal leiden tot efficiency en minder administratieve lastendruk.

  • De lerende organisatie: Management Development traject, verbeteren telefonische dienstverlening en andere wijze van klachtbehandeling, waaronder een nieuwe, effectievere onderzoek aanpak, bevorderen van de zelfredzaamheid van de verzoekers (empowerment) en versterken van het lerend vermogen van de overheid, opstellen kwaliteitsnormen, meten effectiviteit van het optreden van de Nationale ombudsman en effectiever rapporteren;

    In 2012 heeft de organisatie zich naast het ontwikkelen van het management ook gericht op het verbeteren van het individueel functioneren van alle medewerkers.

    Daarnaast is gewerkt aan het verder verbeteren van de telefonische bereikbaarheid van de Nationale ombudsman.

    Ook is geïnvesteerd in het ontwikkelen en implementeren van het «direct aanpakken» binnen de klachtbehandeling van de Nationale ombudsman. Bij het direct aanpakken lost de Nationale ombudsman zoveel mogelijk het probleem van de burger direct op. De aanpak is informeel (van schriftelijk naar mondeling) en oplossingsgericht. In iedere fase van de klachtbehandeling is het persoonlijk contact erop gericht om te achterhalen waar het de verzoeker werkelijk om te doen is. Daarbij betrekken we de burger actief bij de behandeling van zijn klacht.

  • Versterken professionaliteit van de medewerkers en de organisatie;

    In 2012 is aandacht geschonken aan het organiseren van interne trainingen die aansluiten op de ontwikkelingen in de organisatie, zoals trainingen gericht op het direct aanpakken, beleidsbeïnvloeding en het geven en ontvangen van feedback. Ter voorbereiding op de digitalisering is geïnvesteerd in RSI preventie en diverse computertrainingen. Daarnaast zijn er ontwikkelingstrajecten gestart om teams en afdelingen efficiënter te laten (samen)werken.

  • Nieuwe taken: voorbereiden van de mogelijke komst van een klokkenluidersinstituut en uitbreiding van de klachtbehandeling voor veteranen en de verdere invulling van de ombudsfunctie op Caribisch Nederland.

    Veteranenombudsman

    Het afgelopen jaar zijn de voorbereidingen getroffen voor de inbedding van de Veteranenombudsman binnen het bureau van de Nationale ombudsman. Er is een verkenning uitgevoerd naar het werkterrein en de belangenorganisaties van veteranen en naar hun communicatiebehoefte. Ook zijn binnenkomende klachten van veteranen in behandeling genomen.

    Ombudsfunctie Caribisch Nederland voor de Openbare lichamen

    Met ingang van 10 oktober 2012 is de Nationale ombudsman bevoegd om klachten te behandelen over het lokale bestuur van de Openbare Lichamen: Bonaire, Sint Eustatius en Saba. De Nationale ombudsman was al bevoegd om op de drie eilanden klachten te behandelen over gedragingen van Nederlandse overheidsinstanties waarover hij ook in Nederland bevoegd was.

    De afgelopen periode zijn diverse scenario's ontwikkeld waarin vorm wordt gegeven aan de wijze waarop de Nationale ombudsman de klachten over het lokale bestuur kan behandelen. Deze scenario's variëren van minimaal tot een scenario dat gelijk is aan de Nederlandse situatie. Uit deze scenario's zal er één op basis van de financiële mogelijkheden worden gekozen. Het gekozen scenario wordt in 2013 uitgevoerd.

3. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 De Nationale ombudsman
(bedragen x € 1.000)
         

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

   

2008

2009

2010

2011

2012

2012

2012

Verplichtingen

12.511

13.736

15.169

17.130

16.457

15.657

800

                 

Uitgaven:

10.445

13.708

14.652

16.619

16.635

15.657

978

                 

3.1

Reguliere klachten

8.692

11.859

12.657

14.382

14.393

13.884

509

3.2

Klachten van lagere overheden

1.753

1.849

1.995

2.237

2.242

1.773

469

                 
 

Ontvangsten

145

131

105

2.320

2.340

1.789

551

3a. Financiële toelichting

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is € 0,71 mln. incidenteel budget vanuit 2011 doorgeschoven naar 2012. Dit was grotendeels voor uitvoering van het project digitalisering van het primair proces. Verder is gedurende de uitvoering van het begrotingsjaar structureel budget toegekend voor de uitvoering van de taken van de Veteranenombudsman (€ 0,3 mln.) en is de loon en prijsbijstelling voor 2012 (€ 0,138 mln.) toegevoegd. De uiteindelijke facturering voor de behandeling van klachten over decentrale overheden hebben zoals verwacht geleidt tot een hoger budget (€ 0,44 mln.). Uiteindelijk is van het totale budget 2% niet uitgeput (€ 0,4 mln).

3b. Beleidsmatige toelichting
Beleidsprestaties 2012
 

Realisatie

Reguliere klachten

 

• Het op verzoek van burgers beoordelen of en waarom het Rijk, de politie, de zelfstandige overheden en de overheden van publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie bij concreet overheidsoptreden in dienstbaarheid tekort zijn geschoten.

ja

Klachten lagere overheden

 

• Het op verzoek van burgers beoordelen of en waarom bij de Nationale ombudsman aangesloten decentrale overheden bij concreet overheidsoptreden in dienstbaarheid tekort zijn geschoten

ja

Onderzoek

 

• Het zelf nemen van initiatief tot het beoordelen van de dienstbaarheid van de overheid ondermeer in kwesties die via beoordeling van een individuele klacht onvoldoende onder de aandacht komen

ja

Communicatie

 

• Het zorgen voor een actief voorlichtingsbeleid, zodanig dat burgers weten wat de Nationale ombudsman voor hen kan betekenen en dat zij hem weten te vinden.

ja

Internationale ontvangsten

 

• Het op verzoek van burgers beoordelen of en waarom het Rijk, de politie, de zelfstandige overheden en de overheden van publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie bij concreet overheidsoptreden in dienstbaarheid tekort zijn geschoten.

ja

Structurele aanpak

Het behandelen van klachten alleen is niet genoeg. Het voorkomen ervan is zeker zo belangrijk. Daarom is in 2012 ook geïnvesteerd in de «structurele aanpak». Vaker voorkomende problemen worden geanalyseerd en bezien op structurele oorzaken. Waarna een systeemonderzoek of structurele aanpak met rapportage ingezet kan worden.

Om alle signalen over de relatie burger-overheid snel te verzamelen is een «Redactie van Bureau Nationale ombudsman» ingesteld. De Redactie is een overleg waar snel en brainstormend wordt ingespeeld op de actualiteit, signalen en klachten uit de teams of uit het Front office. Bekeken wordt of er bijvoorbeeld (structureel) onderzoek naar gedaan moet worden. Of dat een ander instrument zich hier voor leent zoals een extern optreden van de ombudsman, het schrijven van een column etc.

De structurele aanpak heeft in 2012 een aantal belangrijk resultaten opgeleverd. Allereerst zijn er een groot aantal rapporten gepubliceerd:

Spelregels voor omgang met slachtoffers

De ondertoezichtstelling bij omgangsproblemen (i.s.m. de Kinderombudsman)

Vreemdelingenbewaring, strafregime of maatregel om uit te zetten

Schulden komen nooit alleen (over behoorlijke schuldhulpverlening)

«Het spijt mij». Over Q-koorts en de menselijke maat

Geen gehoor bij de IGZ

Overlijden in detentie

Daarnaast is via interviews, televisieoptredens, lezingen, bijdragen aan tijdschriften, jaarbrieven, brieven aan bestuursorganen, bewindspersonen en/of de Tweede Kamer, aandacht gevraagd voor tal van meer structurele problemen. Waar mogelijk vertaalt de ombudsman op deze manier trends en ontwikkelingen in klachten en signalen waar mogelijk naar concrete, structurele oplossingen.

Verandering binnen de teams

In 2012 is ervoor gekozen de structurele aanpak te integreren in de onderzoeksteams en een verbinding te leggen met het strategisch beleid van de organisatie. Tegelijk is gekozen voor een indeling van de onderzoeksteams op basis van thema's in plaats van de instantie waar de klacht over gaat. Deze indeling maakt dat structurele en ketenproblemen eerder zichtbaar worden en tevens is hiermee een efficiencyslag gemaakt doordat het aantal onderzoeksteams is teruggebracht van 7 naar 5.

Kinderombudsman

Steeds meer mensen weten de Kinderombudsman te vinden. In 2012 waren er 1.063 contacten en ruim 400 meldingen (via het meldpunt onderwijs).

Ook dit jaar is veel energie gestoken in het werken aan de naamsbekendheid van het instituut. Intensief was ook de opzet én het verschijnen van de onafhankelijke Kinderrechtenmonitor. Deze eerste Nederlandse Kinderrechtenmonitor laat zien hoe het gaat met kinderen die in Nederland opgroeien. Gemeten wordt of en hoe kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind, in Nederland worden nageleefd.

Verder heeft de Kinderombudsman in 2012 rapporten uitgebracht over de worteling van asielzoekerskinderen (In het rapport Wachten op je Toekomst wordt gepleit voor een individuele en onafhankelijke beoordeling van vreemdelingenkinderen op zijn of haar welzijn, inclusief schade en worteling). Ook verscheen er een rapport over de Bijzondere Curator.

Om de Kinderombudsman en kinderrechten beter bekend te maken zoekt de Kinderombudsman continu aandacht bij publiek, belangenorganisaties, politiek en media.

Communicatie

De Nationale ombudsman behandelt onafhankelijk en onpartijdig de problemen van burgers met overheidsinstanties. Die functie kan de Nationale ombudsman alleen vervullen als de burger ook weet dat er een Nationale ombudsman bestaat. De bekendheid van het instituut is daarmee een essentiële voorwaarde om organisatiedoelen te halen.

In 2012 nam de ombudsman regelmatig deel aan het maatschappelijk debat naar aanleiding van ontvangen klachten en afgerond onderzoek door middel van mediaoptredens en opiniërende columns. Ook is de Nationale ombudsman on tour geweest. Hij bezocht de provincie Friesland om kennis te maken met burgers en bestuurders. Doel hiervan was het meer bekend maken dat de Nationale ombudsman ook een lokale functie heeft en hierdoor meer mensen de weg te laten vinden naar de Nationale ombudsman als zij een problemen met hun lokale overheid hebben.

Daarnaast is ook in 2012 actief gewerkt aan de bekendheid van het instituut met een televisie- en onlinecampagne. De campagne «Wordt u niet gehoord door de overheid? Bel dan gratis de Nationale ombudsman» richt zich niet alleen op het algemeen publiek, maar op mensen die een probleem hebben met de overheid. Meer specifiek ligt de focus op kwetsbare groepen, mensen die niet goed voor hun eigen recht kunnen opkomen en mensen die relatief veel contacten hebben met de overheid. In de voorlichting wordt aangesloten bij die onderwerpen waar de meeste problemen worden ervaren: werk en inkomen, zorg en gezondheid en wonen en leefomgeving. De campagne is in diverse periodes zichtbaar geweest op (dag)televisie en continu online.

Internationale activiteiten

In 2012 is een project met de ombudsman van Jordanië van start gegaan. Dit project is gefinancierd door het ministerie van Buitenlandse Zaken en zal ongeveer een jaar doorlopen. Verder zijn er voorbereidingen gemaakt voor een mogelijk project met de ombudsman van Oeganda. Als dit project van start gaat, zal dat een tripartite samenwerking zijn tussen de Oegandezen, de Deense ombudsman en de Nationale ombudsman. Ook is een verkenning gedaan naar een mogelijke samenwerking met de ombudsman van Indonesië. Ten slotte werd eind 2012 het fiche voor een Twinningproject van de Europese Commissie voor de ondersteuning bij de oprichting van de Turkse ombudsman gepubliceerd. De Nationale ombudsman zal met zijn Griekse collega op dit fiche een bod doen.

Alex Brenninkmeijer is gekozen tot Regional President van de International Ombudsman Institute (IOI) van Europa. Deze regio is de grootste van alle IOI regio's en kent meer dan 80 leden. De functie geldt voor vier jaar en bied de mogelijkheid het gedachtegoed van de ombudsman in Europa onder de aandacht te brengen.

4. Operationele doelstellingen

In 2012 zijn 15.040 klachten ontvangen. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2011 en een stijging van 23% t.o.v. 2009. Door het Front Office zijn daarnaast 29.302 binnenkomende reacties beantwoord. Deels hebben deze reacties geleid tot het indienen van een klacht over de overheid.

In 2012 zijn 15.168 van de ontvangen klachten afgewikkeld. Van de ontvangen klachten heeft 11% geen betrekking op de overheid, dat is een afname van 3%. 58% van de ontvangen klachten betreft wel de overheid maar ligt niet op het terrein van de Nationale ombudsman. Het percentage van de klachten die niet op het terrein van de ombudsman liggen is met 3% afgenomen.

In al deze gevallen wijst de ombudsman de burger de juiste weg met adequate doorverwijzing, het geven van informatie of een toelichting.

Ten opzichte van 2009 stijgt het aantal afgedane klachten met 23% ten opzichte van het jaar 2012.

In 2012 zijn 210 rapporten opgeleverd, dit is 45% minder dan vorig jaar. De gemiddelde doorlooptijd van rapporten is afgenomen met 44 dagen. De gemiddelde doorlooptijd is gedaald naar 307 dagen.

Prestatiegegevens
 

2009

2010

2011

2012

Aantal afgedane klachten

12.222

13.979

13.527

15.168

Groei t.o.v. jaar 2009

100%

113%

111%

123%

Klachtbehandeling
 

2009

2010

2011

2012

Realisaties

Klachten buiten werkterrein

 

Het doel is dat het % klachten buiten het werkterrein vanaf 2012 afneemt

13%

16%

14%

11%

Ja

Klachten voorzien van advies of doorverwijzing

 

In 2010 was het % klachten afgewikkeld d.m.v. advies of doorverwijzing 58%. Het doel is om dit % vanaf 2011 te laten dalen

54%

59%

58%

53%

Ja

Klachten in onderzoek genomen

 

Doel is om het aantal klachten in onderzoek vanaf 2012 weer te laten stijgen

4029

3757

3480

4671

Ja

Klachten in onderzoek genomen en waarover rapport is uitgebracht

 

Doel is om ongeveer 350 rapporten te schrijven

303

382

379

207

Nee

Voor een groot deel worden de bovenstaande doelen van de organisatie behaald. Het percentage klachten die in onderzoek worden genomen is toegenomen met 34% Alleen het aantal rapporten is sterk gedaald met 172 stuks. Dit laatste wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere instroom van klachten, waardoor gekozen wordt voor empowerment van de burger, een efficiënt traject van klachtbehandeling en anderzijds door nieuwe ontwikkelde instrumenten waardoor de klachtafhandeling sneller kan worden doorlopen.

Aantal klachten per overheidsinstantie
 

2009

2010

2011

2012

Waterschappen

154

126

107

108

Gemeenten

1626

1926

1973

2350

Provincies

72

82

51

68

Gemeenschappelijke regelingen

128

166

207

235

Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisaties

8

14

20

33

Totaal

1988

2314

2358

2794

De stijging van het aantal over gemeenten ontvangen klachten is een logisch gevolg van het toetreden van 15 gemeenten per 1 januari 2012. De aantallen klachten over provincies en waterschappen zijn al jaren stabiel, terwijl klachten over gemeenschappelijke regelingen een gestage, zij het geringe groei blijven vertonen

Prestatiegegevens
 

2009

2010

2011

2012

Aantal afgedane/af te wikkelen klachten

1988

2314

2358

2791

Afgelopen jaar zijn beduidend meer klachten afgewikkeld. Enerzijds door de keuze voor een minder intensief traject van klachtbehandeling en anderzijds door nieuwe instrumenten, zoals het bundelen van gelijksoortige klachten en via gerichte interventies.

Licence