Base description which applies to whole site

3.7 Tijdelijke baten-lastendienst FMHaaglanden (FMH)

Inleiding

FMHaaglanden (FMH) is één van de vier landelijke concerndienstverleners en verzorgt de facilitaire dienstverlening voor het Rijk in de regio Haaglanden.

FMH verzorgt de facilitaire dienstverlening voor de departementen van Buitenlandse Zaken (BZ), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Infrastructuur en Milieu (IenM), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Veiligheid en Justitie (VenJ), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het rijksverzamelkantoor Beatrixpark.

Missie en visie

FMH gaat ervoor dat de klanten en medewerkers FMHaaglanden desgevraagd aanbevelen bij anderen. De visie daarbij is om de professionele dienstverlener te zijn voor rijksorganisaties in de regio Haaglanden van gefaciliteerde rijkswerkplekken waardoor klanten comfortabel werken.

Producten en diensten

FM levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen, vervoer, facility management en overige diensten.

Organisatieontwikkeling FMH

FMH is als organisatie ontstaan uit een samenvoeging van voormalig FaSam en voormalig 4FM. In 2012 is het organisatie -en formatierapport voor FMH vastgesteld en zijn alle medewerkers per 1 januari 2013 in de nieuwe organisatie geplaatst.

Daarnaast is een belangrijke stap gezet in het integreren van de hoofdprocessen van FMH.

FMH heeft het traject voor de definitieve status van baten-lastendienst met succes afgerond. Naast de groenlichtmeting is gelijktijdig de doorlichting uitgevoerd. De algemene conclusie in het doorlichtingsrapport van het ministerie van BZK en het ministerie van Financiën is dat FMH naar behoren functioneert. FMH heeft in de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet naar een professionele organisatie met zelflerend vermogen. Het is nu zaak om deze ontwikkeling te continueren en te bestendigen.

Aansluitingen

Het nieuwe pand Turfmarkt 147 is op 8 december 2012 in het verzorgingsgebied van FMH gekomen. In december is gestart met de verhuizing van de departementen BZK en VenJ. De hoofdkantoren van de taakorganisaties van VenJ verhuizen ook naar de Turfmarkt en gaan de facilitaire dienstverlening van FMH afnemen, met de taakorganisaties zijn voorlopige afspraken gemaakt ten aanzien van de overdracht en inzet van personeel.

In 2012 zijn de voorbereidingen gestart om de departementen Economische zaken (EZ), Algemene Zaken (AZ) en Financiën (FIN) per 1 januari 2014 aan te laten sluiten.

Landelijk Facilitair Management Overleg (LFMO)

In samenwerking met de overige landelijke concerndienstverleners (Belastingdienst, Dienst Justitiële inrichtingen en Rijkswaterstaat) is verder gewerkt aan de standaardisatie van de dienstverlening, een kostprijsmodel en zijn de «matchingsprocedure» en «uitgangspunten en randvoorwaarden aansluiting rijksdiensten» aan de Interdepartementale Commissie Faciliteiten en Huisvesting (ICFH) aangeboden.

Exploitatie

Baten-lastendienst FMH
Staat van baten en lasten 2012
Bedragen x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

27.925

32.067

4.142

30.711

Omzet overige departementen

72.699

72.331

– 368

60.202

Omzet derden

0

512

512

18

Rentebaten

0

0

0

10

Vrijval voorzieningen

0

18

18

15

Bijzondere baten

0

37

37

966

Totaal baten

100.624

104.965

4.341

91.922

         

Lasten

       

Apparaatskosten

94.425

96.737

2.312

84.334

– personele kosten

24.204

25.663

1.459

21.023

– materiële kosten

70.221

71.074

853

63.311

Afschrijvingskosten

5.441

4.777

– 664

3.556

– immaterieel

0

0

0

0

– materieel

5.441

4.777

– 664

3.556

Overige lasten

758

300

– 458

1.257

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– rentelasten

758

264

– 494

294

– bijzondere lasten

0

37

37

963

Totaal lasten

100.624

101.814

1.190

89.147

         

Saldo van baten en lasten

0

3.151

3.151

2.775

Baten

De hogere omzet bij het moederdepartement komt doordat FMH per 1 januari 2012 de facilitaire dienstverlening van het rijksverzamelkantoor Beatrixpark heeft overgenomen van de Belastingsdienst.

De omzet derden heeft betrekking op de dienstverlening aan ICTU (Wilhelmina van Pruisenweg 104) en de verkoop van auto’s.

De baten kunnen als volgt worden gespecificeerd:

 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Productgroepen

     

Basis

77.695

78.943

1.248

Basis+

7.019

6.428

– 591

Maatwerk

3.947

11.100

7.153

Werkelijk

11.963

7.584

– 4.379

Overige opbrengsten

0

855

855

Totaal

100.624

104.910

4.286

Vrijval voorzieningen

0

18

18

Rentebaten

0

0

0

Bijzondere baten

0

37

37

Totaal baten

100.624

104.965

4.341

Basis

De Productgroep Basis is een afgesproken pakket producten en diensten dat wordt afgenomen waarvoor een vaste prijs per vaste verrekeneenheid wordt betaald. De prijs (p) en hoeveelheid (q) staan in principe gedurende het jaar vast. Bij substantiële wijzigingen in de dienstverlening zijn aanpassingen gedurende het jaar mogelijk.

In de omzet van de basisdienstverlening is de tariefverlaging aan de opdrachtgevers van € 1,1 mln verwerkt. Dit betreft het surplus van het eigen vermogen over 2011.

Basis+

De productgroep Basis+ heeft betrekking op producten en diensten waarvoor de opdrachtgever afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid een prijs per product/dienst betaalt. De prijs (p) staat gedurende het jaar vast, de hoeveelheid (q) is afhankelijk van de afname.

De lagere omzet voor Basis+ doet zich met name voor bij de producten verhuizingen standaard en catering.

Maatwerk en werkelijke kosten

Bij de productgroepen maatwerk en werkelijke kosten zijn zowel de prijs (p) als de hoeveelheid (q) afhankelijk van de afname/vraag.

Het aantal aanvragen voor maatwerk is toegenomen en is met name het gevolg van de implementatie van het masterplan huisvesting en het tijd-, plaats- en apparaatonafhankelijk werken (TPAW).

Een belangrijk aandeel in de omzet van maatwerk is het project «Nieuwbouw van BZK en VenJ» (Turfmarkt 147).

De lagere omzet op de productgroep werkelijke kosten betreft de nutsvoorzieningen en de externe vergaderaccommodaties.

Overige opbrengsten

De overige opbrengsten van € 0,85 mln hebben met name betrekking op de werkzaamheden ten behoeve van diverse aansluitingen en verkoop van auto’s en overige activa.

Bijzondere baten

Het programma bureau Vernieuwing RijksDienst (VRD) heeft aan voormalig 4FM een bedrag toegekend van in totaal € 4,35 mln. als gevolg van de algehele afronding van dit project.

Lasten

Materiële kosten

De materiële kosten zijn onder te verdelen in kosten voor het eigen apparaat en de inkoopkosten van derden voor de dienstverlening. De inkoopkosten bedragen circa 88% van de totale materiële kosten.

Rentelasten en afschrijvingslasten

De rentelasten en afschrijvingslasten zijn lager dan begroot omdat de investeringen lager zijn dan gepland. Daarnaast is het rentepercentage lager dan begroot.

Bijzondere lasten

Dit zijn de kosten die betrekking hebben op het programma Vernieuwing RijksDienst.

Resultaat

Het resultaat over 2012 bedraagt ruim € 3,1 mln. Bij de bepaling van de kostprijzen is rekening gehouden met een risico-opslag van € 1,2 mln voor eventuele tegenvallers. Deze blijkt achteraf niet nodig te zijn geweest. Daarnaast heeft FMH met veel ontwikkelingen in het verzorgingsgebied te maken gehad. Dit heeft geleid tot een grote vraag naar maatwerk. FMH heeft dit met relatief beperkte extra middelen kunnen uitvoeren.

Balans

Baten-lastendienst FMH
Balans per 31 december 2012
Bedragen x € 1.000
 

Balans 2012

Balans 2011

Activa

   

Immateriële activa

 

0

Materiële activa

24.033

11.576

– grond en gebouwen

 

0

– installaties en inventarissen

23.338

11.172

– overige materiële vaste activa

695

404

Voorraden

0

0

Debiteuren

3.014

3.236

Nog te ontvangen

3.417

2.501

Liquide middelen

22.853

16.388

Totaal activa

53.317

33.701

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

8.823

5.672

– exploitatiereserve

5.672

2.897

– onverdeeld resultaat

3.151

2.775

Voorzieningen

69

44

Leningen bij het MvF

19.458

7.702

Crediteuren

8.253

8.208

Nog te betalen

16.715

12.075

Totaal passiva

53.317

33.701

Activa

Materiële activa

De materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de aanschafprijs, vermindert met afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen. Afschrijvingen op materiële vaste activa zijn gebaseerd op de geschatte economische levensduur, rekening houdend met eventuele restwaarde. Deze afschrijving vindt lineair plaats.

De hogere balanswaarde per 31 december 2012 is het gevolg van investeringen voor het pand Turfmarkt 147 en de aansluiting van OCW en VWS per 1 januari 2012.

Debiteuren

Het saldo debiteuren betreft vorderingen op departementen.

Nog te ontvangen

De post nog te ontvangen is als volgt samengesteld:

 

31-12-2012

(x € 1.000)

Vooruitbetaalde en vooruitontvangen facturen

176

Nog te factureren bedragen

1.499

Onderhanden werk

1.742

 

3.417

Liquide middelen

De rekening courant bij het ministerie van Financiën per 31 december 2012 bedraagt € 22,8 mln. De toename wordt veroorzaakt door het resultaat en de stijging in overlopende passiva.

Passiva

Eigen vermogen

De Regeling baten- en lastendiensten 2011 stelt dat het eigen vermogen van een baten-lastendienst gebonden is aan een maximum omvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste 3 jaar. Indien een baten-lastendienst korter bestaat dan 3 jaar, wordt de gemiddelde jaaromzet berekend over deze kortere periode.

Voor de berekening van het maximum eigen vermogen is 2011 als eerste jaar van de 3-jaarscyclus genomen.

Het eigen vermogen komt uit op circa € 8,8 mln en is € 3,9 mln hoger dan de maximumomvang. FMH zal het surplus teruggeven aan de opdrachtgevers door middel van een tariefverlaging op de basisdienstverlening 2013.

Leningen bij het MvF

FMH is voor de overgenomen activa van de deelnemende departementen een lening aangegaan bij het ministerie van Financiën. De toename ten opzichte van 2011 is het gevolg van investeringen voor het pand Turfmarkt 147 en de aansluiting van OCW en VWS per 1 januari 2012.

Voorzieningen

Dit betreft een voorziening ambtsjubilea. De toename heeft betrekking op de aansluiting van OCW en VWS.

Crediteuren

De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers en heeft daarnaast voor bijna € 1,8 mln betrekking op de departementen.

Nog te betalen

Onder deze post is voor een bedrag van circa € 7,4 mln aan nog te ontvangen facturen opgenomen en € 5,2 mln voor de aflossing in 2013 van de lening bij het ministerie van Financiën. De overige posten hebben onder andere betrekking op personele verplichtingen (vakantiegeld, -dagen en 13e maand).

Kasstroomoverzicht

Baten-lastendienst FMH
Kasstroomoverzicht over 2012
Bedragen x € 1.000
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)–(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012

10.650

16.387

5.737

2.

Totaal operationele kasstroom

5.441

9.821

4.380

 

Totaal investeringen (–/–)

– 37.664

– 18.167

19.497

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

933

933

3.

Totaal investeringskasstroom

– 37.664

– 17.234

20.430

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 5.256

– 4.122

1.134

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

38.064

18.000

– 20.064

4.

Totaal financieringskasstroom

32.808

13.878

– 18.930

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012 (=1+2+3+4)

11.235

22.853

11.618

De investeringen betreffen met name installaties en inventaris. Het lagere beroep op de leenfaciliteit wordt veroorzaakt doordat er bij de inschatting is uitgegaan van de cataloguswaarden, de aanbestedingen waren nog niet afgerond. Er kon dus niet rekening worden gehouden met de aanbestedingsresultaten.

Doelmatigheid

Doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving Generiek Deel

realisatie 2009

realisatie1 2010

realisatie 2011

begroting 2012

realisatie 2012

Verloop tarieven basisdienstverlening (norm 2011)

   

100

 

95,7

Omzet per productgroep (pxq)

         

– Basis

nvt

34.918

68.076

77.695

78.943

– Basis+

nvt

2.255

7.262

7.019

6.428

– Maatwerk

nvt

1.086

6.224

3.947

11.100

– Werkelijk

nvt

6.392

8.031

11.963

7.584

           

Saldo van baten en lasten (in €)

nvt

1.811

2.775

0

3.151

Saldo van baten en lasten (%)

nvt

4%

3%

0%

3%

           

Personele kosten als % van de totale kosten

nvt

21,1%

23,6%

 

25,1%

Materiële kosten als % van de totale kosten

nvt

68,1%

71,0%

 

69,8%

           

Apparaatskosten (in €)

nvt

12.634

27.902

 

34.207

           

Kostenbesparing aanbestedingen (5%) 4FM (per 1 april 2012)

nvt

461

616

1.075

           

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

nvt

 

283,9

 

350,7

1

Betreft alleen 4FM.

Algemeen

De realisatie 2010 en de begroting 2011 hebben betrekking op voormalig 4FM, waarvan 2010 voor een periode van 9 maanden.

Door de samenvoeging van voormalig 4FM en FaSam waren voor de begroting 2012 geen doelmatigheidsindicatoren beschikbaar voor FMH. Om te komen tot doelmatigheidsinidcatoren was het noodzakelijk te komen tot één productendienstencatalogus (PDC) en één kostprijsmodel. Dit is gerealiseerd.

Taakstellingen

Evenals de andere departementen en uitvoeringsorganisaties van het Rijk levert FMH een bijdrage aan de taakstelling van de departementen uit het regeerakkoord. Dit bestaat uit een generieke taakstelling van 6% op het eigen apparaat (2012 – 2015). Deze taakstelling is door FMH over 2012 ruimschoots gerealiseerd (norm: 1,5% op eigen apparaat). FMH heeft bij de tariefbepaling over 2012 een daling van de prijs per werkplek voor de basisdienstverlening kunnen bewerkstelligen van 2,5% ten opzichte van 2011 (voorcalculatorisch). Daarnaast heeft FMH heeft met het surplus van het eigen vermogen over 2011 (circa € 1,1 mln) de tarieven voor de basisdienstverlening over 2012 verder verlaagd. De totale tariefdaling ten opzichte van 2011 voor de basisdienstverlening bedraagt 4,3%. Dit percentage is inclusief de besparingen op aanbestedingen.

De additionele taakstelling uit het regeerakkoord ligt bij de departementen en wordt ingevuld met een vermindering van taken dan wel versoberingen. FMH bekijkt samen met de opdrachtgevers wat de mogelijkheden zijn voor een versobering van het dienstverleningspakket. Dit wordt ook meegenomen met nieuwe aanbestedingen.

Kostenbesparing aanbestedingen 4FM (5%)

Bij de start van 4FM is de doelstelling «5% minder inkoopkosten binnen 2 jaar» meegegeven (1 april 2010 – 1 april 2012). Dit houdt een besparing in van circa € 2,3 mln over 2 jaar. De gerealiseerde besparing over deze 2 jaar (per 1 april 2012) bedraagt € 1,5 mln (€ 0,461+ € 1,075) en is lager dan de doelstelling. Dit is met name veroorzaakt door vertraging van grote aanbestedingen. Wanneer gekeken wordt naar de inkoopbesparing op 31 december 2012 dan is het gestelde doel van 5% ruimschoots gehaald (circa € 4,6 mln).

Licence