Base description which applies to whole site

40 Apparaat

Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Economische Zaken.

Budgettaire gevolgen: verplichtingen, uitgaven en ontvangsten

Bedragen x € 1 mln

40 Apparaat

Realisatie

Begroting 2012

Verschil

 

2009

2010

2011

2012

   

Verplichtingen

456,2

484,4

443,0

485,3

464,1

21,2

Uitgaven

456,2

484,4

451,0

485,1

447,5

37,6

Personeel kerndepartement

248,6

244,9

231,0

267,3

258,6

8,7

Materieel kerndepartement

132,0

157,4

148,0

147,5

121,0

26,5

Personeel buitendienst

53,7

57,6

52,0

51,3

48,4

2,9

Materieel buitendienst

21,9

24,6

20,0

19,0

19,5

–0,5

             

Ontvangsten

31,0

27,8

16,0

22,0

15,5

6,5

Ontvangsten kerndepartement

24,3

21,6

7,0

15,2

8,6

6,6

Ontvangsten buitendiensten

6,7

6,2

9,0

6,8

6,9

–0,1

Toelichting

Personeel Kerndepartement

Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie wordt met name veroorzaakt door het in de loop van het jaar invullen van de krimptaakstelling, de overkomst van de afdeling kernenergie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bij het Directoraat Generaal Energie Telecom en Mededinging en de stijging van de gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand van Economische Zaken. Daarnaast worden detacheringen en interim functievervulling bruto geboekt, zie de toelichting bij de ontvangsten.

De verschillen tussen de jaren bij de realisatie kerndepartement hangt samen met het feit dat het wachtgeldbudget en het personeelsgerelateerde budget nu volledig is ondergebracht bij de personele lasten van het kerndepartement.

Materieel kerndepartement

Op dit onderdeel zijn zowel de materiële uitgaven voor het kerndepartement als uitgaven van uitvoerende baten-lastendiensten opgenomen. Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie (totaal € 26,5 mln) wordt met name veroorzaakt door:

  • Verhoging (totaal € 7 mln) bij eerste suppletoire begroting van betaalde uitgaven voor de renovatie van kasteel Groeneveld, de uitgaven voor de aanpassingen bij het salarissysteem P-direkt en de bijstelling voor de agrarische vertegenwoordiging buitenland.

  • Bijstelling uitgavenbudget (totaal € 20,4 mln) bij tweede suppletoire begroting is het uitgavenbudget onder meer bijgesteld in verband met een afkooparrangement met de RGD voor de af te stoten panden op de Bezuidenhoutseweg, na de herhuisvesting van het kernministerie van Economische Zaken. Daarnaast zijn extra uitgaven gedaan via de uitvoerende baten-lastendienst voor de digitale dienstverlening, harmonisatie ICT, versnelde afschrijving op investeringskosten e-Business Suite (eBS) en aanpassingen aan het financiële pakket eBS. Tevens is een betaling aan de Belastingdienst in het kader van de verlegregeling gedaan.

Personeel buitendienst

Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie wordt veroorzaakt door de uitvoering van specifieke taken bij ondermeer de Nederlandse Mededingingssautoriteit (Nma) voor de drinkwater regelgeving, het project «Markt en overheid», bij SODM voor specialistische werkzaamheden en bij Pianoo betreft het specifiek uitvoeringsbudget.

Ontvangsten kerndepartement

De meerontvangsten houden verband met het in 2012 gehanteerde systeem van bruto-boeken van de uitgaven en ontvangsten van ondermeer gedetetacheerden, projectpoolers en interim functievervullers.

Totaaloverzicht apparaatsuitgaven en -kosten van EZ-organisatie (in € mln)
 

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Begroting 2012

Verschil

Totaal apparaat EZ

           
             

1. Departement

           

– Kerndepartement (beleid + staf)

380,6

402,3

379,0

385,1

379,6

5,5

Buitendiensten:

           

– Centraal Planbureau (CPB)

14,6

14,9

14,0

14,0

13,4

0,6

– Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma)

47,9

49,7

44,0

44,4

41,5

2,9

– Consumentenautoriteit (CA)

5,6

6,7

7,0

5,1

6,6

– 1,5

– Staatstoezicht op de Mijnen (SodM)

5,0

6,1

6,0

7,1

5,8

1,3

– PIANOo (exclusief Programma)

2,5

4,7

1,0

2,3

0,6

1,7

             

2. Baten-lastendiensten

           

– Agentschap NL

250,1

275,8

249.1

234,2

243,6

– 9,4

– Agentschap Telecom

27,6

28,4

28,4

28,5

29,6

– 1,1

– NVWA

269,8

279,7

270,5

253,7

216,2

37,5

– Dienst Landelijk Gebied

133,4

127.2

116,4

102,2

106,3

– 4,1

– Dienst Regelingen

157.4

159,7

157,0

148,3

123,0

25,3

– DICTU

104,9

113,8

110,1

121,3

101,7

19,6

             

3. ZBO’s en RWT’s1

           

– Centraal Bureau voor de Statistiek

195,3

194,7

185,6

184,7

190,0

– 5,3

– Stichting COVA

1,5

1,5

2,2

 

3,7

 

– VSL inclusief Verispect

12,1

12,1

13,7

 

13,7

 

– Raad voor de Accreditatie2

9,9

10,1

11,2

11,0

0,2

– Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA)

15,7

15,5

16,7

14,6

16,7

– 2,1

– Raad van Bestuur Nederlandse Mede- dingingsautoriteit

0,7

0,6

0,9

0,5

0,5

 

– TNO

555,2

546,7

567,0

 

492,0

 

– SBB (Staatsbosbeheer)

62,1

67,4

66,7

63,8

62,0

1,8

– Raad voor de Plantenrassen

1,0

0.9

1,1

0,9

0,9

 

– CTGB (College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen)

7,5

9,0

8,7

9,7

9,0

– 0,7

– Stichting Dienst Landbouwkundig Onderzoek

248,4

242,3

246,0

 

234,8

 

– Faunafonds

2,5

2,6

3,6

1,1

1,1

 
1

De opgenomen bedragen in de kolom «Begroting 2012» voor de ZBO’s en RWT’s sluiten aan met de opgenomen bedragen voor 2012 in de begroting 2013. In de tabel zijn de personele en materiële aparaatskosten van de baten-lastendiensten, ZBO's en RWT's vermeld. Echter, deze apparaatskosten worden niet alleen door EZ gefinancierd, maar ook door andere opdrachtgevende ministeries en deren. Bij het opstellen van het jaarverslag was de jaarrekening 2012 nog niet voor alle genoemde ZBO's en RWT's bekend.

2

De raad voor Accreditatie is sinds 2010 ZBO.

Licence