Base description which applies to whole site

Agentschap Telecom (AT)

Staat van baten en lasten

Bedragen in € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Realisatie 2012

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

12.493

13.006

513

11.885

Omzet overige departementen

86

105

19

58

Omzet derden

19.256

19.727

471

19.803

Rentebaten

20

51

31

249

Vrijval voorzieningen

0

0

0

4

Bijzondere baten

100

566

466

295

Totaal baten

31.955

33.455

1.500

32.294

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

19.650

18.263

– 1.387

19.200

– materiële kosten

9.903

10.217

314

9.239

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

0

152

152

66

– materieel

2.295

2.062

– 233

2.345

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

50

147

97

116

– rentelasten

57

60

3

73

– bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

31.955

30.901

– 1.054

31.039

         

Saldo van baten en lasten

0

2.554

2.554

1.255

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is € 0,5 mln hoger in vergelijking met de begroting. Enerzijds is er sprake van € 0,4 mln minder omzet uit de structurele offertes voor het Directoraat-Generaal Energie, Telecom en Mededinging (DG ETM) en de Secretaris-Generaal (toezicht), anderzijds is met de projecten die het agentschap heeft uitgevoerd voor DGETM (onder andere verdeling 900/1800 MHz frequenties, toezichtarrangement New Regulatory Framework) een extra omzet gegenereerd van € 0,9 mln.

Omzet naar productgroepen (in € 1.000)
 

2012

2011

Secretaris-generaal (toezicht)

5.580

4.269

DG Energie, Telecom en Mededinging (uitvoering)

7.315

7.534

DG Bedrijfsleven en Innovatie (uitvoering)

111

82

Totaal

13.006

11.885

Omzet derden

De totale omzet op derden is € 0,5 mln hoger dan begroot. In de begroting zijn de inkomsten voor Caribisch Nederland (CN) niet opgenomen. De realisatie op CN bedraagt in 2012 € 1,5 mln. De omzet op de overige vergunninghouders is € 1,0 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door inkomstenderving op de categorieën vaste verbindingen € 0,6 mln, omroep € 0,3 mln en randapparatuur € 0,1 mln.

Omzet naar productgroepen (in € 1.000)
 

2012

2011

Vergunninghouders en overige

16.290

16.953

Satellietoperators

376

539

BZK (C2000)

46

46

Defensie

1.284

1.284

Korps Landelijke Politiediensten

139

139

Caribisch Nederland

1.501

831

Europese Unie/Project E2R/E3

0

4

Verenigd Koninkrijk/OFCOM

91

7

Totaal

19.727

19.803

Bijzondere baten

De bijzondere baten zijn met name hoger dan begroot door desinvesteringsopbrengsten (restwaardes van hardware en apparatuur die is overgedragen aan DICTU en van afgevoerde elektronische meetapparatuur voor het uitvoeren van toezichtwerkzaamheden).

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De bezetting in 2012 was gemiddeld lager dan begroot. Hierdoor vielen de totale loonkosten € 1,0 mln lager uit dan voorzien. Verder heeft het agentschap een gemiddelde prijs per externe FTE gerealiseerd die lager is dan begroot. Samen met de onderuitputting van het opleidingsbudget zorgt dit voor totaal € 1,4 mln lagere personele kosten dan begroot.

Materiële kosten

In totaal zijn de materiële kosten € 0,3 mln hoger dan begroot. De kosten voor bij derden uitgezette opdrachten zijn ten opzichte van de begroting € 1,7 mln hoger. Dit wordt veroorzaakt door de variabele kosten van de projecten die voor DG ETM zijn uitgevoerd en de materiële kosten van CN die geen onderdeel waren van de begroting van het agentschap. Daarentegen zijn de posten huisvesting € 0,4 mln, onderhoud/exploitatie/lease € 0,4 mln, bureaukosten € 0,4 mln, algemene kosten € 0,1 mln en reis- en verblijfkosten € 0,1 mln lager dan begroot.

Saldo van baten en lasten

Het onverdeelde resultaat over 2012 bedraagt € 2,6 mln. Vooral door enerzijds een hogere omzet en anderzijds lagere personele kosten is het resultaat positiever uitgevallen dan begroot.

De Secretaris-Generaal van EZ besluit na vaststelling van de jaarrekening over de resultaatsbestemming.

Balans per 31 december 2012

Vóór resultaatsbestemming, bedragen x € 1.000
 

Balans 2012

Balans 2011

Activa

   

Immateriële activa

449

601

Materiële vaste activa

   

* grond en gebouwen

0

0

* installaties en inventarissen

1.185

1.453

* overige materiële vaste activa

4.657

5.589

Voorraden

0

0

Debiteuren

2.612

3.223

Nog te ontvangen

9.078

9.163

Liquide middelen

10.389

7.717

Totaal Activa

28.370

27.746

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

* exploitatiereserve

1.625

1.550

* onverdeeld resultaat

2.554

1.255

Voorzieningen

324

2.387

Leningen bij het MvF

975

1.410

Crediteuren

1.012

1.012

Te verrekenen met vergunninghouders c.a.

6.618

5.882

Nog te betalen

15.262

14.250

Totaal Passiva

28.370

27.746

Voorzieningen

in € 1.000
 

Boekwaarde 1/1'12

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31/12'12

Wachtgeld en FLO

2.134

 

2.031

 

103

Ambtsjubilea

253

34

66

0

221

Totaal

2.387

34

2.097

0

324

Met ingang van 1 januari 2012 komen alle wachtgeldbetalingen ten laste van een centraal EZ-budget. Alleen de WW-uitkeringen via het UWV worden nog aan de diensten doorbelast. Op aangeven van het moederdepartement is de vrijval die daardoor ontstond op de voorziening Wachtgeld en FLO (functioneel leeftijdontslag) als onttrekking door en schuld aan het moederdepartement opgenomen.

Eigen vermogen

Het eigen vermogen ultimo jaar bedraagt € 4,179 mln. Dit is € 2,534 mln meer dan 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld.

Kasstroomoverzicht over 2012

Bedragen in € 1.000
   

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen

6.986

7.717

731

2.

Totaal operationele kasstroom

2.345

4.508

2.163

3a.

totaal investeringen (–/–)

– 3.000

– 789

2.211

3b.

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

– 73

– 73

3.

Totaal investeringskasstroom

– 3.000

– 862

2.138

4a.

eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 62

– 444

– 382

4b.

eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

4c.

aflossingen op leningen (–/–)

– 530

– 530

0

4d.

beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

– 592

– 974

– 382

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012+ stand depositorekeningen

5.739

10.389

4.650

Totaal operationele kasstroom

De operationele kasstroom is met name hoger omdat het resultaat aanmerkelijk positiever is dan oorspronkelijk was voorzien.

Totaal investeringskasstroom

De investeringskasstroom is lager omdat in de oorspronkelijke begroting voor 2012 rekening is gehouden met het doen van investeringen voor het programma KoBra (vervanging vergunningverlening systeem). De organisatie heeft er ten tijde van het opstellen van het jaarwerkplan 2012 echter voor gekozen om het programma te starten met het opnieuw inrichten van de processen (initiatiefase). De investeringen worden nu verwacht in de periode eind 2013 – begin 2015. De investeringen in 2012 zijn voor het grootste deel gedaan in (meet)apparatuur.

Totaal financieringskasstroom

Het verschil op de financieringskasstroom is ontstaan doordat het resultaat over 2011 hoger is uitgevallen dan oorspronkelijk begroot, met als gevolg een hogere uitkering aan het moederdepartement.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

 

realisatie 2009

realisatie 2010

realisatie 2011

realisatie 2012

Inputindicatoren

         

Kernindicatoren

         

Verhouding direct/indirect (in fte)

 

175,7 / 90,4

183,0 / 93,6

175,5 / 94,5

186,6 / 70,0

Verklarende / achterliggende variabelen

 

 

Personeelskosten per fte

 

€ 73.316

€ 71.323

€ 71.111

€ 69.853

Totaal aantal fte's

 

266,0

276,6

270,0

256,6

Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000)

 

€ 2.479

€ 1.867

€ 1.570

€ 1.113

Outputindicatoren

         

Uurtarief (wijziging in reële termen)

 

– 0,01%

2,90%

0,00%

–0,45%

Aantal declarabele uren (per fte en totaal)

 

1.420/1.660

1.429/1.667

1.453/1.667

1.453/1.667

Aantal werkbare /beschikbare uren:

         

– werkbare uren

 

1.829

1.836

1.836

1.836

– bruto beschikbare uren

 

1.660

1.667

1.667

1.667

– netto beschikbare uren

 

1.578

1.588

1.588

1.588

Verklarende/achterliggende variabelen

         

Bedrijfsresultaat (x € 1.000)

 

776

1.875

1.255

2.554

Omzet (incl. CN)

 

32.094

34.368

32.294

33.455

Kwaliteitsindicatoren

         

Kernindicatoren

         

Klanttevredenheid:

   

(schaal 5,0)

   

• doelgroep hoog belang

 

niet in 2009

3,8

niet in 2011

niet in 2012

• doelgroep midden belang

 

niet in 2009

4,0

niet in 2011

niet in 2012

• doelgroep laag belang

 

niet in 2009

4,0

niet in 2011

niet in 2012

Doorlooptijd primaire processen:

 

Vergunningaanvragen 95% binnen

8 weken

98%

93%

96%

98%

 

6 weken

97%

89%

   
 

4 weken

95%

83%

   
 

2 weken

89%

63%

   
           

Reactietijd storingsklachten

norm

       

Klachten van levensbelang ≤ 4 uur

100%

100%

100%

98%

100%

Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur

98%

98%

97%

95%

91%

Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen

80%

92%

92%

99%

80%

 

Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal

norm

18

25

21

19

 

≤ 5%

10,8%

14,3%

11,3%

8,9%

Aantal klachten

 

7

14

7

2

Medewerkerstevredenheid

 

7

7,6

niet in 2011

n.n.b.

Verklarende/achterliggende variabelen

         

Ziekteverzuim

≤ 4,3%

4,7%

4,0%

4,6%

5,4%

Verhouding direct/indirect (in fte)

De verhouding direct/indirect is verbeterd door de uitbesteding van ICT Generieke taken aan DICTU.

Personeelskosten per fte

De dalende trend van de gemiddelde personeelskosten per fte is een gevolg van het minder gebruik maken van externe inhuur, dat doorgaans duurder is dan vast personeel. Hier zie je ook de invloed van het vacaturebeleid van EZ in terug.

Klachten maatschappelijk belang

De weergave van de reactietijd voor deze meldingen wordt negatief beïnvloed, omdat alle meldingen van de mobiele operators met betrekking tot storing van GSM-repeaters nu ook meegeteld worden. Voor deze meldingen zijn echter met de operators afwijkende reactietijden afgesproken. De weergegeven score valt hierdoor lager uit dan in werkelijkheid het geval is.

Licence