Base description which applies to whole site

Dienst Regelingen (DR)

Staat van baten en lasten

Bedragen in € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

2012

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

109.771

146.208

36.437

156.171

Omzet overige departementen

3.798

1.293

– 2.505

2.003

Omzet derden

19.882

13.816

– 6.066

15.002

Rentebaten

50

11

– 39

38

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

133.501

161.328

27.827

173.214

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

65.449

87.894

22.445

100.555

– materiële kosten

55.535

60.382

4.847

56.488

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

11.463

11.784

321

14.105

– materieel

492

490

– 2

509

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– rentelasten

562

788

226

949

– bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

133.501

161.338

27.837

172.606

         

Saldo van baten en lasten

0

–10

–10

608

Het betreft hier de stand van de EZ-begroting 2012, aangepast voor het aangenomen amendement Koopmans (TK 2011–2012, 33 000 XIII, nr. 91)

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

In het voorjaar van 2012 is aan DR een opdracht verleend op basis van een ingediende offerte, waarbij een bedrag is overeengekomen van € 141,6 mln. De realisatie komt voor een aantal opdrachten hoger uit dan de offerte of de opdracht was nog niet in de offerte opgenomen. Dit betreft onder meer de kosten voor nieuw Gemeenschappelijk Landbouw Beleid, nieuw Mest Beleid en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). De omzetrealisatie voor de drie grootste opdrachten van DR is bij de doelmatigheidsindicatoren opgenomen. Bij eerste en tweede suppletoire begroting heeft een bijstelling van de oorspronkelijk vastgestelde bijdrage van het moederdepartement plaatsgevonden ten behoeve van de financiering van de uitvoeringskosten 2012 van Europese Regelingen (€ 17,8 mln) en de uitvoering van het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (circa € 17,1 mln).

Omzet overige departementen

De lagere omzet overige departementen houdt verband met aflopende activiteiten bij een aantal opdrachten, onder meer bij de Stroomstoring Bommelerwaard en Schade en Rampen Uitvoeringsorganisatie. Grote delen van deze opdrachten zijn in een afrondende fase.

Omzet derden

Ook bij omzet derden is sprake van een terugloop. Enerzijds is dit het gevolg van gerealiseerde efficiency op de uitvoeringskosten bij Dierregistraties I&R. Anderzijds is ook bij derden op diverse opdrachten sprake van minder activiteit.

Rentebaten

De lagere rentebaten houden verband met een lage rente op deposito’s.

Toelichting op de lasten

Personele en materiële kosten

De uitvoering van de opdracht voor het moederdepartement vertaalt zich in hogere personele en materiële kosten dan begroot. De stijging van de personele kosten betreft vooral de inzet van uitzendkrachten.

Rentelasten

De hoger dan begrote rentelasten worden veroorzaakt door de hoger dan verwachte betaalde wettelijke rente.

Saldo van baten en lasten

Het vaststellen van de financiële verantwoording en resultaatsbestemming is de verantwoordelijkheid van de Secretaris-Generaal van EZ, als eigenaar van DR. Vooruitlopend op de besluitvorming hieromtrent is het saldo van baten en lasten over het boekjaar 2012 van € 0,01 mln negatief gerubriceerd onder het eigen vermogen.

Balans per 31 december 2012

Vóór resultaatsbestemming, bedragen x € 1.000
 

31-12-2012

31-12-2011

Activa

   

Immateriële vaste activa

   

Materiële vaste activa

27.440

27.082

* grond en gebouwen

618

748

* installaties en inventarissen

963

1.404

* overige materiële vaste activa

0

0

Voorraden

0

0

Debiteuren

2.972

3.628

Nog te ontvangen

9.957

13.480

Liquide middelen

16.414

7.317

Totaal activa:

58.364

53.659

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

* exploitatiereserve

5.162

4.554

* onverdeeld resultaat

– 10

608

Voorzieningen

0

0

Leningen bij het MvF

8.023

8.098

Crediteuren

9.426

4.020

Nog te betalen

35.763

36.379

Totaal passiva

58.364

53.659

Eigen vermogen

De exploitatiereserve is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve bedraagt voor 2012 € 8,6 mln. Met een eigen vermogen van € 5,2 mln blijft DR binnen dit plafond.

Kasstroomoverzicht over 2012

Bedragen x € 1.000
   

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen

16.712

7.317

–9.395

2.

Totaal operationele kasstroom

11.955

25.466

13.511

 

Totaal investeringen (–/–)

– 12.500

– 12.220

280

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

159

159

3.

Totaal investeringskasstroom

– 12.500

– 12.061

439

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 9.985

– 12.308

– 2.323

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

8.500

8.000

–500

4.

Totaal financieringskasstroom

– 1.485

– 4.308

– 2.823

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

14.682

16.414

1.732

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De gerealiseerde operationele kasstroom is € 13,5 mln hoger dan begroot. Dat hangt vooral samen met de afname van de kortlopende vorderingen met € 4,2 mln en een toename van de kortlopende schulden met € 9,0 mln.

De gerealiseerde investeringen zijn nagenoeg conform begroting. De investeringen hebben grotendeels betrekking op ICT-systemen (ca. 99%). Er is voor € 0,2 mln aan boekwaarde gedesinvesteerd in inventaris als gevolg van een verhuizing.

De financieringskasstroom is hoger dan begroot, omdat er in 2012 meer aflossing heeft plaatsgevonden op leningen dan er geleend is. Dat de aflossingen op leningen hoger uitvalt dan begroot is om administratieve redenen. Hierdoor heeft voor een aantal leningen de aflossingstranche 2011 (ad € 3,1 mln) pas in 2012 plaatsgevonden.

Doelmatigheidsindicatoren

 

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Oorspronkelijke begroting 2012

           

Doelmatigheidsindicatoren

         

Tarieven/uur (1)

         

Index in reële termen ten opzichte van 2011 (2011 = 100)

98

94

100

104

101

Omzet per productgroep (x € mln) (2)

         

Omzet GLB

 

46

42

42

38

Omzet Programma Beheer / SNL

 

30

38

40

32

Omzet NMB

 

17

17

17

17

FTE

         

Aantal FTE (excl. Externe inhuur)

1.081

1.064

976

972

986

Saldo van baten en lasten

         

Saldo van baten en lasten (x € 1.000)

3.291

813

608

699

 

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

1,9%

0,5%

0,4%

0,4%

0%

Productiviteit (3)

         

Declarable / productieve uren

75,8%

76,8%

76,1%

75,0%

78,0%

           

Overzicht kwaliteitsindicatoren

         

Gegrond verklaarde bezwaarschriften (%) (4)

28%

22%

51%

40%

25%

Aandeel digitaal verwerkte aanvragen DR (5)

74%

85%

90%

94%

90%

Betaalschema BTR (6)

86,3%

43%

81%

86%

80%

Klanttevredenheid begunstigden DR (7)

6,8

6,8

6,3

6,3

7,0

Betaaltermijn (8)

79%

90%

94%

90%

1. Uurtarief

Ten tijde van het opstellen van de begroting 2012 was het tarief nog niet definitief vastgesteld. In de begroting 2012 was alleen het concepttarief opgenomen. Dat ging uit van een stijging tussen 2011 en 2012 van 1%. De uiteindelijke stijging tussen 2011 en 2012 komt uit op 4%. De reële tariefontwikkeling is de absolute tariefontwikkeling, gecorrigeerd voor autonome loon- en prijsontwikkeling (op basis van CPB-indexcijfers voor prijs (IMOC) en loonvoet sector overheid).

2. Omzet per productgroep

Bij deze indicator is de jaaromzet van de drie grootste opdrachten van DR weergegeven.

3. Gerealiseerde productiviteit

De productiviteit van de ambtelijke medewerkers zegt iets over de doelmatigheid van de bedrijfsvoering: hoe efficiënt is de dienst geweest, gegeven de inzet van ambtelijk personeel, in het realiseren van haar doelstellingen en de uitvoering van haar productenpakket? Directe uren buiten het jaarplan en indirect (productieve) uren worden meegenomen. Uren voor ziekte en verlof worden buiten beschouwing gelaten. Hoe hoger het percentage, hoe efficiënter het omzettingsproces beschikbare uren naar productieve uren. Dit heeft een kostenverlagend effect. Voor 2012 was een percentage van 78% aan facturabel (declarabel) productieve uren begroot. De realisatie is uitgekomen op 75%. Ten opzichte van 2011 is de productiviteit afgenomen, met name als gevolg van inzet van medewerkers op nieuwe ontwikkelingen zoals de vorming van het Directoraat Generaal Uitvoering. Deze activiteiten worden niet als facturabel aangemerkt.

4. Gegrond verklaarde bezwaarschriften

Deze indicator betreft het aantal (3.214) gegrond verklaarde bezwaarschriften afgezet tegen het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften in 2012. Na de piek in 2011, met name veroorzaakt door de «percelenproblematiek», daalt het percentage weer richting gemiddelde waarde.

5. Aandeel digitaal verwerkte aanvragen

De indicator heeft betrekking op de aanvragen die binnen GDI worden ingewonnen. De ontwikkeling om maximaal digitaal te werken, heeft dit jaar verder doorgezet.

6. Betaalschema BTR

Met de effectuering van 44 298 aanvragen ultimo 2012 op een totaal van 51 631 aanvragen is de doelstelling voor december 2012 ruimschoots gehaald. Per juni 2013 dient 100% gerealiseerd zijn.

7. Klanttevredenheid begunstigden DR

Het klanttevredenheidsonderzoek vindt eenmaal per twee jaar plaats. In 2012 heeft dit onderzoek niet plaatsgevonden. In 2012 zijn 63 klachten ontvangen.

8. Betaaltermijn

Met een realisatie van 94% tijdig betaalde facturen in 2012 is de rijksbrede norm, van 90% van de facturen betalen binnen 30 dagen, gehaald.

Licence