Base description which applies to whole site

Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA)

Staat van baten en lasten

Bedragen in € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2012

Verschil

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

94.314

121.439

27.125

132.073

Omzet overige departementen

71.831

72.141

310

73.424

Omzet DGF

500

1.015

515

680

Omzet derden

62.800

58.769

– 4.031

61.908

Rentebaten

100

89

– 11

6

Vrijval voorzieningen

0

8.321

8.321

6.318

Bijzondere baten

0

26.753

26.753

0

Overige baten

3.000

2.116

– 884

7.296

Totaal baten

232.545

290.643

58.098

304.205

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

* personele kosten

149.339

179.651

30.312

198.416

* materiële kosten

66.854

74.045

7.191

72.084

Afschrijvingskosten

       

* immaterieel

7.688

4.719

–2.969

3.974

* materieel

6.821

4.626

–2.195

5.820

Overige lasten

* Dotatie voorzieningen

500

26.921

26.421

22.675

* Rentelasten

1.343

742

–601

976

* Bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

232.545

290.704

58.159

303.945

         

Saldo van baten en lasten

0

–61

–61

259

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

In 2012 is de opbrengst moederdepartement € 27,125 mln hoger dan begroot. Dit kan op hoofdlijnen als volgt worden gespecificeerd:

  • Het opdrachtenpakket 2012 is in overeenstemming gebracht met het werkpakket 2012 voor een bedrag van € 4,7 mln. Het betreft de werkzaamheden op het gebied van dierverwaarlozing, diertransport, antibiotica, visstroperij en vangstverbond dioxinebepaling, verplichting EU regelgeving en meststoffen.

  • Er heeft een technische correctie op het personeelsbudget NVWA van € 1 mln plaatsgevonden ten gevolge van het opheffen van de zogenaamde centrale bestuursdienst EZ.

  • Het budget is met € 1,8 mln verhoogd ten behoeve van meerwerk voor de NVWA en voor de bestrijding van schadelijke organismen zoals Boktor en Pepper Weevil.

  • Ter compensatie voor de niet-kostendekkende tarieven voor kleine slachterijen en in het kader van de afspraken uit het roodvleesconvenant is € 2,8 mln ontvangen.

  • € 1,8 mln is aan het budget toegevoegd voor de compensatie van hogere ABP premies.

  • De NVWA heeft in 2012 voor € 3,2 mln aan werkzaamheden uitgevoerd die waren gestart in 2011 (zogenaamd «onderhanden werk»).

  • Bijdrage van € 0,2 mln aan de kosten ten behoeve van de vernietiging van illegaal ingevoerd Turks stro en € 0,2 mln aan overige posten.

  • De ingeboekte besparingen van de fusie is vertraagd beschikbaar gekomen. Dit komt mede doordat vanwege de slechte markt voor kantoorgebouwen de overtollige huisvesting moeilijk kan worden afgestoten. Hierdoor was er in 2012 sprake van hoger dan begrote kosten op gebied van huisvesting, ICT en personele kosten ten gevolge van de fusie. Voor het ontstane tekort heeft € 11,4 mln compensatie plaatsgevonden.

Omzet DGF

De opbrengst DGF is € 0,515 mln hoger dan begroot. De hogere opbrengst is met name het gevolg van de werkzaamheden omtrent het Schmallenberg virus.

Omzet derden

De omzet derden is € 4,031 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door daling in het werkaanbod als gevolg van de economische crisis en doordat de vernieuwing van het toezicht leidt tot een meer efficiëntere uitvoering. Tevens zijn halverwege 2012 de werkzaamheden van het trichinelaboratorium overgedragen aan het bedrijfsleven.

Vrijval voorzieningen

Er was geen vrijval voor voorzieningen begroot. De realisatie wordt met name veroorzaakt door de vrijval bij de voorziening reorganisatiekosten ad € 8 mln.

Bijzondere baten

Ter compensatie van de afkoop van resterende huurverplichting laboratoria heeft het Ministerie van Economische Zaken een bedrag van € 26,753 mln beschikbaar gesteld, hetgeen toegevoegd wordt aan de voorziening leegstand.

Overige baten

De overige baten zijn € 0,884 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door lagere opbrengsten uit projecten, verkoop van auto’s leaseplan en overige doorbelasting van kosten.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele lasten zijn € 30,312 mln hoger dan begroot. Dit kan op hoofdlijnen als volgt worden verklaard:

  • Als gevolg van de opheffing van de zogenaamde centrale bestuursdienst EZ en ten behoeve van compensatie hogere ABP premies stijgen de loonkosten met € 2,8 mln. De stijging van de opbrengsten door toename van het opdrachtenpakket is gepaard gegaan met een grotere formatie. Daardoor stijgen de p-kosten. De plaatsingsprocedure in het fusieproces en de toepassing van het reorganisatiebesluit hebben er toe geleid dat er meer P-kosten zijn dan vooraf begroot. De harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden heeft geleid tot een additionele kostenpost. Het totaal van deze drie posten bedraagt € 13,1 mln.

  • De personele lasten zijn € 8,7 mln hoger door extra inhuur, noodzakelijk voor de hier boven geschetste extra opdrachten in het primaire proces. Daarnaast heeft extra inhuur plaatsgevonden van practitioners voor vervanging van senior Toezichthoudend Dierenartsen die in het kader van de noodzakelijke verbetering (Vanthemsche onderzoek) aan interne begeleiding doen. Eveneens heeft nog tijdelijke inhuur plaatsgevonden voor specialistische ondersteuning bij afronding van de fusie.

  • In de begroting 2012 is het budget ad € 5,7 mln voor reis- en verblijfskosten die aan medewerkers vergoed worden onder materiële kosten opgenomen.

Materiële kosten

De materiële kosten zijn € 7,191 mln hoger dan begroot. De afwikkeling van de fusie vergt extra kosten ad € 12,9 mln doordat de verwachte besparingen op het gebied van ICT (nog) niet gerealiseerd konden worden en de afstoot van overtollige laboratoria en kantoren in de huidige stagnerende markt tegenvalt. Het budget ad € 5,7 mln voor reis- en verblijfskosten die aan medewerkers vergoed worden was in de begroting onder materiële kosten opgenomen. Hierdoor is de overschrijding beperkt gebleven tot € 7,191 mln.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingkosten voor zowel materiële als immateriële activa zijn lager dan begroot. De oorzaak hiervan is de lagere investeringen in 2011 en de desinvesteringen als gevolg van sluiting locaties in 2011. Hierdoor is de boekwaarde van de activa per 1 januari 2012 en daarmee de afschrijvingskosten lager dan eerder begroot.

Dotatie voorziening

De dotatie aan de voorzieningen is hoger dan begroot. De dotatie ad € 26,921 mln kan als volgt worden gespecificeerd. Totaal is een bedrag ad € 0,168 mln aan de voorziening claims en een bedrag ad € 26,753 mln aan de voorziening leegstand toegevoegd.

Rentelasten

Ook de rentelasten zijn lager dan begroot. Dit heeft eveneens te maken met het feit dat een aantal leningen vervroegd zijn afgelost, vorig jaar minder leningen zijn afgeroepen en het feit dat de rente momenteel lager is dan eerder verwacht.

Resultaat

Het resultaat van de NVWA is € 0,061 mln negatief. Door het behaalde resultaat is het eigen vermogen per 31-12-2102 gedaald tot € 3,859 mln.

De NVWA heeft met opdrachtgevers en eigenaar voor het jaar 2013 en verder afspraken gemaakt over de financiële toekomst van de NVWA.

Balans per 31 december 2012

Bedragen in € 1.000
 

31-12-2012

31-12-2011

Activa

   

Immateriële vaste activa

12.976

13.948

Materiële vaste activa

* grond en gebouwen

4.004

2.071

* installaties en Inventarissen

5.848

5.639

* overige materiële vaste activa

17.570

14.984

Voorraden

1.096

1.238

Debiteuren

9.807

12.418

Nog te ontvangen

34.246

19.924

Liquide middelen

39.097

38.431

Totaal activa

124.644

108.653

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

– exploitatiereserve

3.920

3.661

– onverdeeld resultaat

–61

259

Voorzieningen

42.444

39.208

Leningen bij Ministerie van Financiën

24.496

20.253

Crediteuren

7.643

6.111

Nog te betalen

46.202

39.161

Totaal passiva

124.644

108.653

Eigen Vermogen

Exploitatiereserve

Door het negatieve resultaat in 2012 neemt de exploitatiereserve met € 0,061 af tot € 3,859 mln.

De exploitatiereserve is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De gemiddelde omzet over drie jaar bedraagt € 293,5 mln. Het eigen vermogen mag dan ook maximaal € 14,675 mln bedragen. De NVWA blijft onder dit plafond.

Het vaststellen van de financiële verantwoording en de resultaatbestemming is de verantwoordelijkheid van de Secretaris-Generaal van het Ministerie, als eigenaar van de baten-lastendienst. De financiële verantwoording, de controleverklaring en het voorstel voor resultaatbestemming worden aan hem voorgelegd. Vooruitlopend op de besluitvorming hieromtrent is het saldo van baten en lasten over het boekjaar 2012 van – € 0,061 mln, gerubriceerd onder het eigen vermogen.

Voorzieningen

Bedragen in € 1.000
 

Voorzieningen 1 januari 2012

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Voorzieningen 31 december 2012

Voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen

607

168

(100)

(181)

494

Voorziening leegstand gebouwen

15.712

26.753

(10.524)

31.941

Voorziening reorganisatie

22.500

(4.730)

(8.004)

9.766

Voorziening personeel regulier

300

(10)

(47)

243

Voorziening projecten

89

(89)

Totaal

39.208

26.921

(15.364)

(8.321)

42.444

Voorziening uit hoofde van claims, geschillen en rechtsgedingen

Het saldo is voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen.

Voorziening leegstand gebouwen

De opdrachtgevers hebben in 2009, in het kader van de fusie, € 22,525 mln bijgedragen aan de voorziening leegstand waarbij een verdeling van 46% VWS en 54% EZ is afgesproken. In 2012 is als gevolg van leegstand en afkoop van het kantoorpand in Amsterdam en de afkoop van het kantoorpand te Zutphen een bedrag ad € 10,524 mln aan de voorziening onttrokken. Ultimo 2012 is € 5,188 mln beschikbaar voor toekomstige leegstandkosten. Voor 2013 is voor het VWS deel € 0,534 mln en voor het EZ deel € 0,626 mln benodigd voor leegstand. Na afronding van de huisvestingsproblematiek zal verrekening met de opdrachtgevers plaatsvinden.

De NVWA dient op basis van de omvang van de voorziening leegstand een bedrag van € 4,971 mln met VWS en € 0,942 mln met EZ te verrekenen. Jaarlijks worden deze bedragen opnieuw berekend en in de jaarrekening vermeld maar niet separaat als balanspost in de financiële administratie opgenomen.

Laboratoria

Voor de financiering van de afkoop resterende huurverplichting van de laboratoria heeft het ministerie van EZ in 2012 een bedrag van € 26,753 mln aan de voorziening leegstand toegevoegd. Het streven is om voor 1 januari 2014 de resterende huurverplichting van de laboratoria af te kopen. Door deze afkoop zullen de huurkosten van de NVWA structureel dalen. Voor de toekomstige afkoop is € 26,753 mln benodigd. Na afronding van de huisvestingsproblematiek zal verrekening met het ministerie van EZ plaatsvinden.

Voorziening reorganisatie

De NVWA heeft ultimo 2011 een voorziening van € 22,5 mln getroffen om de kosten volgend uit de reorganisatie per 01-01-2012 te financieren. Dit betreft de salaris-/WW- en materiele kosten van herplaatsingskandidaten volgend uit de Balkenende-taakstelling, medewerkers die gebruik maken van de Vendrik-regeling, de remplaçantenregeling en de kosten voor WW-uitkering aan tijdelijk personeel waarvan het contract niet is verlengd. Kosten voor salaris-/WW- en materiele kosten zijn ten laste van de voorziening geboekt. Omdat de verwachte kosten lager zijn dan begroot ultimo 2011 heeft dit geleid tot een vrijval van de reorganisatievoorziening.

Voorziening personele kosten regulier

De voorziening personele kosten regulier betreft de aanvulling op de WAO-uitkering van een oud-medewerker en een voorziening ten behoeve mogelijke aanspraak op wachtgeld bij inkomstenderving van een oud-medewerker.

Voorziening Projecten

De voorziening projecten is in voorgaande jaren bij de voormalige Plantenziektenkundige Dienst getroffen ten behoeve van dekking van mogelijk niet-kostendekkende projecten. Na gehele onttrekking zullen niet-kostendekkende projecten rechtstreeks via het resultaat lopen.

Kasstroomoverzicht over 2012

Bedragen in € 1.000
   

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen

3.057

38.431

35.374

2.

Totaal operationele kasstroom

11.943

10.270

–1.673

 

Totaal investeringen (–/–)

– 11.681

– 16.445

– 4.764

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

3.344

3.344

3.

Totaal investeringskasstroom

– 11.681

– 13.101

– 1.420

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 10.426

– 11.358

– 932

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

11.681

14.855

3.174

4.

Totaal financieringskasstroom

1.255

3.497

2.242

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

4.574

39.097

34.523

Rekening-courant RHB

De stand van de rekening-courant RHB per 1-1-2012 is € 35,4 mln positiever uitgevallen dan oorspronkelijk werd begroot. De oorzaken hiervan zijn:

  • Een hogere operationele kasstroom in 2011 van € 36,7 mln door:

    • een bijdrage bij Najaarsnota 2011 aan de voorziening herplaatsingskandidaten door het Ministerie van EZ van € 12,5 mln en het Ministerie van VWS van € 10 mln.

    • een hogere bijdrage bij Najaarnota 2011 van € 10,6 mln, te weten € 3,4 mln in verband met de vertraagde uitstroom van boventallig personeel, € 5,4 mln voor compensatie niet-kostendekkende tarieven en voor hogere kosten in verband met inhuur externen en ICT € 1,8 mln.

    • een bijdrage bij Slotwet 2011 van € 2,3 mln in verband met een besparingsverlies op de fusie en hogere uitgaven in het kader van het Sociaal Flankerend Beleid.

    • overige balansmutaties ad € 1,3 mln.

  • Een lagere investeringskasstroom in 2011 ad € 4,3 mln.

  • Een lagere financieringskasstroom in 2011 ad – € 5,6 mln.

Totaal operationele kasstroom

Het verschil in de operationele kasstroom in 2012 ad – € 1,67 mln wordt veroorzaakt door per saldo onttrekkingen/dotatie aan de voorzieningen € 3,24 mln, overige balansmutaties – € 1,51 mln en door het resultaat 2012 – € 0,06 mln.

Totaal investeringskasstroom

De overschrijding van het investeringbudget wordt met name veroorzaakt door aanpassingen van kantoorgebouwen als gevolg van de fusie, het laboratorium aan het Akkermaalsebos in Wageningen en de inhaalslag in de vervanging van dienstauto’s inclusief toebehoren.

Totaal financieringskasstroom

Als gevolg van de verhoogde investeringen is eveneens een verhoogd beroep gedaan op de leenfaciliteit.

Doelmatigheidsindicatoren

 

realisatie 2009

realisatie 2010

realisatie 2011

realisatie 2012

Tarieven

       

Index in reële termen t.o.v. 2011 (2011 = 100)

nvt

Nvt

100

100,5

Omzet per productgroep (x € mln)

       

Toezicht

   

159,0

153,5

Advies en Vertegenwoordiging

   

8,0

8,5

Klantinteractie en dienstverlening

   

19,4

23,5

Inlichtingen en opsporing

   

11,9

12,0

Incident en crisismanagement

   

4,0

6,0

Laboratoriumonderzoek

   

20,4

19,0

Kennis en expertise

   

11,3

10,5

Communicatie

   

2,0

1,5

FTE

       

Aantal FTE (excl. externe inhuur)

   

2.347

2.168

Verhouding FTE direct/indirect

   

1.802 / 545

1.741 / 427

Personeelskosten per fte

   

€ 64.869

€ 71.004

Saldo van baten en lasten

       

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

   

0,08%

– 0,02%

Productiviteit

       

Declarabele / productieve uren 1)

   

73,6%

79,9%

Kwaliteit

       

Gegrond verklaarde bezwaarschriften (aantal en in %)

   

50 (18%)

87 (11%)

Aantal klachten over handelen NVWA

   

52

81

Aantal verzoeken, klachten en meldingen

   

14.597

17.638

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten

en meldingen 2)

   

96,8%

52,0%

Naamsbekendheid

       

– spontaan

   

17%

20%

– geholpen

   

75%

73%

Licence