Base description which applies to whole site

3.4 Beleidsmaatregelen

Een aantal in de begroting 2012 aangekondigde wetsvoorstellen is gerealiseerd. Een belangrijke maatregel die per 1 januari 2012 is ingegaan is het afbouwen van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon. Deze maatregel voorkomt dat de bijstandsuitkering hoger wordt dan het wettelijk minimumloon. Hierdoor wordt de armoedeval voor bijstandsgerechtigden verkleind.

Andere maatregelen uit de begroting 2012 die volgens het voorgenomen tijdpad zijn getroffen betreffen het niet indexeren van het kindgebonden budget, het niet langer uitzonderen van de MKOB (voorheen AOW-tegemoetkoming) van de middelentoets AIO voor bijstandsgerechtigden met een onvolledige AOW-opbouw, en de wijziging van de ingangsdatum van de AOW-uitkering naar de dag van de verjaardag. Ter ondersteuning van de koopkracht van gezinnen met kinderen en met een (beneden) modaal inkomen heeft een verschuiving plaatsgevonden van middelen van de AKW naar de WKB.

De in de begroting 2012 aangekondigde verscherping van de fraudewet heeft een half jaar vertraging opgelopen. Deze wet levert besparingen op door fraude van burgers en bedrijven steviger aan te pakken.

De maatregelen die werden genomen om de export van uitkeringen te beperken hebben in 2012 er toe geleid dat de Europese Commissie een met redenen omkleed advies heeft uitgebracht met betrekking tot de exporteerbaarheid van de MKOB en de Wtcg.

De twee door het kabinet Rutte/Verhagen op het terrein van SZW benoemde en in de begroting 2012 aangekondigde hervormingsvoorstellen zijn niet volgens planning gerealiseerd. Deze hervormingsvoorstellen betroffen vanwege het fundamentele karakter van de voorstellen de volledige kabinetsperiode 2012–2015 en niet louter het begrotingsjaar 2012 waarop dit jaarverslag terugblikt. De Wet Werken naar Vermogen is na de val van het kabinet Rutte/Verhagen controversieel verklaard. Daardoor bleven de Wajong en Wsw onveranderd. De hiermee gepaard gaande besparingsverliezen werden beperkt door de vrijval van de gereserveerde middelen, van de herstructureringsfaciliteit en van een deel van de mobiliteitsbonussen.

Het tweede hervormingsvoorstel betrof de AOW en het stelsel van aanvullende pensioenen. Ook de maatregelen op dit terrein zijn niet conform verwachting gerealiseerd. Het tussen het toenmalige kabinet en de sociale partners bereikte Pensioenakkoord is tot stand gekomen op een moment dat het kabinet er op kon vertrouwen dat het voorgenomen ombuigingspakket voldoende zou zijn om de overheidsfinanciën weer op orde te brengen en de economie uit de crisis te laten komen. Het is echter begin 2012 duidelijk geworden dat de overheidsfinanciën er slechter voor staan dan werd verwacht en dat aanvullende maatregelen nodig waren.

Licence