Base description which applies to whole site

5.2 Uitgaven SZA-kader 2012

Overzicht en aansluiting bij jaarverslag

De uitgaven in het SZA-kader bestaan uit begrotingsgefinancierde uitgaven (€ 31,9 miljard) en premiegefinancierde uitgaven (€ 50,9 miljard). Op de totaaltelling van beide (€ 82,8 miljard) moet echter nog een aantal correcties worden toegepast, omdat de sociale fondsen voor een deel worden gevuld uit begrotingsmiddelen. Deze zogeheten rijksbijdragen worden verantwoord op artikel 51 van het jaarverslag. Dit betreft hoofdzakelijk een bijdrage aan het Ouderdomsfonds (€ 7,4 miljard in 2012). Omdat de opbrengsten van de AOW-premie onvoldoende zijn om de uitgaven te dekken, vindt er jaarlijks een bijdrage uit de algemene middelen plaats. De bijstelling ten opzichte van de begroting wordt voornamelijk verklaard door hogere rijksbijdrage aan het Ouderdomsfonds.

De apparaatsuitgaven en enkele andere uitgaven behoren niet tot het SZA-kader maar tot het kader rijksbegroting in enge zin. Deze uitgaven worden daarom net als de ontvangsten40 op de totaaltelling in mindering gebracht. De totale uitgaven in het SZA-kader komen daarmee in 2012 uit op € 69,9 miljard.

Tabel B5.1 SZA-uitgaven 2012 (x € 1 mln)
 

Begroting 2012

Realisatie 2012

Verschil 2012

Totaal begrotingsgefinancierde uitgaven

31.333

31.898

565

Totaal premiegefinancierde uitgaven

50.464

50.890

426

A. Totaal artikelen

81.798

82.788

991

–/– 1. Correctie dubbeltelling rijksbijdragen

10.789

11.205

416

–/– 2. Uitgaven Rijksbegroting eng

267

321

54

–/– 3. Ontvangsten

1.067

1.361

294

waarvan begrotingsgefinancierd

790

1.062

272

waarvan premiegefinancierd

277

299

22

+ 4. Bijzondere uitgaven

0

0

0

–/– 5. Stimuleringspakketten

0

0

0

Totale uitgaven

69.675

69.901

226

B. Totale uitgaven (A – 1 – 2 – 3 + 4 – 5)

69.675

69.901

226

Bron: SZW, financiële administratie

Uitgavenontwikkeling

Uit tabel B5.1 blijkt dat de totale uitgaven onder het SZA-kader € 0,2 miljard hoger zijn uitgevallen dan voorzien bij begroting 2012.

Dit wordt grotendeels verklaard door macro-economische bijstellingen op de WW en bijstand. Het beroep op deze regelingen is gestegen als gevolg van de tegenvallende economische situatie en de oplopende werkloosheid. Daar tegenover staan lagere uitgaven bij onder andere de kinderopvangtoeslag en ZW/WAZO. De lagere uitgaven aan de kinderopvang worden voornamelijk verklaard door een lager gebruik in 2012 dan bij de begroting geraamd. Mogelijke oorzaken van deze daling zijn een sneller optredend en/of hoger gedragseffect en de economische situatie in 2012. De overige uitgaven zijn € 0,3 miljard lager dan begroot. Dit wordt voor € 0,1 miljard verklaard doordat de beleidsondersteunende budgetten van het SZA-kader zijn verplaatst naar het kader RBG-eng. Daarnaast is het artikel onvoorzien met € 0,1 miljard gedaald (zie artikel 99 voor toelichting).

In tabel B5.2 is voor de onderverdeling van de uitgaven aangesloten bij de presentatie in de begroting 2012. De uitgaven van de begroting 2012 zijn omgerekend naar prijzen 2012 zodat een goede vergelijking tussen voorziene en de gerealiseerde uitgaven kan worden gemaakt.

Tabel B5.2 Uitgaven SZA-kader 2010–2012 (x € 1 mln)
 

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Begroting 2012

Verschil 2012

WW-uitgaven (werkloosheid)

5.138

4.647

5.503

4.846

657

WWB-uitgaven (bijstand)

4.043

4.121

4.855

4.402

454

           

WAO/WIA/WAZ/Wajong-uitgaven (arbeidsongeschiktheid)

12.594

12.970

11.834

11.829

5

ZW/WAZO-uitgaven (vangnet ziekte+zwangerschap)

2.906

2.984

2.990

3.092

– 102

           

Anw-uitgaven (nabestaanden en (half)wezen)

1.110

1.008

878

888

– 10

AOW-uitgaven (ouderdom)

29.919

30.606

31.534

31.614

– 80

           

Re-integratieuitgaven UWV

1.067

965

659

683

– 23

Re-integratiebudget gemeenten1

3.350

3.035

3.095

3.126

– 31

           

Kinderopvangtoeslag

0

2.771

2.306

2.586

– 280

Kindregelingen (AKW/WKB/TOG)

143

4.446

4.233

4.279

– 46

           

MKOB (tegemoetkoming oudere belastingplichtigen)

1

627

1.124

1.129

– 5

Overige uitgaven

832

903

890

1.203

– 312

           

Totaal SZA-uitgaven (x € 1 mln)

61.104

69.085

69.901

69.675

226

Totaal SZA-uitgaven (in % bbp)

10,4

11,5

11,6

11,2

Bron: SZW, financiële administratie

1

Hier zijn de netto uitgaven aan Wsw en het flexibel re-integratiebudget bij elkaar geteld.

Toetsing aan ijklijn

In tabel B5.3 is een overzicht gegeven van de mutaties die zijn opgetreden sinds vaststelling van de begroting 2012. De uitgaven in het SZA-kader zijn afgezet tegen de ijklijn. Uit de vergelijking blijkt dat over het jaar 2012 sprake is van een overschrijding van de ijklijn met € 0,1 miljard.

De ijklijn is in 2012 met 0,1 miljard verhoogd. De gerealiseerde SZA-uitgaven zijn € 0,2 miljard hoger uitgevallen dan in de begroting 2012 was opgenomen. Deze overschrijding is een saldo van een aantal mee- en tegenvallers, kasschuiven en bijstellingen bij overig beleid.

Samen leiden deze mutaties tot een nieuwe kadertoetsing waarbij zich een tekort in het SZA-kader voordoet van € 0,1 miljard.

Tabel B5.3 Bijstelling SZA-uitgaven sinds Begroting 2012
 

SZA-uitgaven (x € 1 mld)

Totale SZA-uitgaven

69,9

IJklijn SZA-uitgaven

69,8

Over / onderschrijding ijklijn SZA realisatie

0,1

   

Stand SZA-uitgaven bij begroting 2012

69,7

Mee- en tegenvallers

0,1

Kasschuiven

0,2

Overig beleid

– 0,1

Eindstand SZA-uitgaven 2012

69,9

   

Stand ijklijn bij begroting 2012

69,7

IJklijnmutaties sinds begroting 2012

0,1

Eindstand ijklijn SZA-uitgaven 2012

69,8

   

Kadertoetsing (over / onderschrijding ijklijn) bij begroting 2012

0,0

Kadertoetsing (over / onderschrijding ijklijn) eindstand

0,1

Bron: SZW, financiële administratie en ministerie van Financiën

40

De ontvangsten van de begrotingsartikelen in het SZA-kader (€ 1.067 miljoen) wijken af van de totale artikelontvangsten in het taartdiagram aan het begin van dit jaarverslag (€ 2.103 miljoen). In het taartdiagram zijn ook de artikelontvangsten die betrekking hebben op de budgetdiscipline rijksbegroting in enge zin en de niet kaderrelevante ontvangsten meegenomen.

Licence