Base description which applies to whole site

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Omschrijving van de samenhang met het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in het jaarverslag Hoofdstuk XII bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 15 Openbaar vervoer.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1.000)

14. Regionaal/lokale infra.

       

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

 
 

2009

2010

2011

2012

2013

2013

2013

 

Verplichtingen

193.203

98.661

164.588

65.062

602.679

231.724

370.955

1

Uitgaven

182.976

266.337

338.572

238.852

215.678

135.983

79.695

 

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

141.849

156.053

138.107

142.033

58.664

60.771

– 2.107

 

14.01.02 Planuitw.progr.reg./lok

1.089

668

69

0

0

8.135

– 8.135

2

14.01.03 Real.progr.reg./lok.

140.760

155.385

138.038

142.033

58.664

52.636

6.028

3

14.01.04 Investeringsruimte

       

0

0

0

 

14.02 Regionale Mob. Fondsen

40.591

50.576

30.592

41.580

45.185

30.257

14.928

4

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid

536

59.708

169.873

55.239

111.829

44.955

66.874

 

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten

536

7.885

9.873

2.539

3.432

29.049

– 25.617

5

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen

0

51.823

160.000

52.700

108.397

0

108.397

6

14.03.03 RSP – ZZL: REP

0

0

0

0

0

15.906

– 15.906

7

14.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

 

Toelichting

Ad 1) De verplichtingenrealisatie in 2013 is hoger dan oorspronkelijk vastgesteld bij de begroting. De belangrijkste verschillen worden verklaard door de te lage verplichtingenramingen voor de projecten A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop, Rotterdamse Baan, Tram Uithof en de versnelde storting in het Regionaal Mobiliteitsfonds RSP (zie ook onder 6).

Ad 2 en 3) Het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe was geraamd op artikelonderdeel 14.01.02 (planstudie) maar is in verband met het afgeven van de realisatie subsidiebeschikking overgeboekt naar artikelonderdeel 14.01.03 (realisatie).

Ad 4) Dit betreft de bijdrage van het Rijk aan het project Sluiskiltunnel. Het gerealiseerde bedrag is hoger dan begroot doordat het Rijk in 2013 vanwege de garantstelling voor de Vlaamse bijdrage extra in het Regionaal Mobiliteitsfonds Zeeland heeft gestort. In de begroting 2013 was het resterende verschil abusievelijk te hoog geraamd en daarmee niet uitgeput.

Ad 5) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provincie- en Gemeentefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.

Ad 6) Noord-Nederland heeft een versnelde storting gedaan in het mobiliteitsfonds, waarna het Rijk in lijn met het RSP-convenant zijn deel heeft gestort. Naast het voorkomen van overschotten op 14.03.01 en 14.03.03 is hiermee ook een deel van het oorspronkelijke kasritme uit het Convenant hersteld.

Ad 7) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provinciefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.

14.01 Grote regionale/lokale projecten

Motivering

Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU voor de ontvangers buiten de G3 en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2013 bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 15 Openbaar vervoer.

Algemeen

Producten

Reg/lok projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.

Verkenningen

Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.

14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionaal/lokaal

Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).

Projectoverzicht bij 14.01.02 Planuitwerkingen
 

Gereed

 

Projectomschrijving

Begroting 2013

Realisatie 2013

 

Rotterdamse Baan

pb: 2013

pb: 2013 / uo: 2013

1

A12/A20 Parallelstructuur Gouwe

pb: 2012 / uo: 2013

pb: 2012 / uo: 2013

 

Rijn-Gouwelijjn West (onderdeel HOV-NET)

pb: 2012 / uo: 2013

uo: 2014

2

Verkeersruit Eindhoven (noordoostcorridor)

pb: 2013

pb: 2014

3

Ombouw Amstelveenlijn

pb: 2013

 

4

Legenda

pb: projectbesluit

uo: uitvoeringsopdracht (beschikking)

Toelichting

Ad 1) In 2013 is de subsidiebeschikking afgegeven.

Ad 2) Het was de verwachting dat de Provincie nog in 2013 een subsidieaanvraag bij IenM zou indienen. Het is de Provincie echter niet gelukt deze aanvraag daadwerkelijk in 2013 in te dienen. De actuele prognose is dat de aanvraag in 2014 wordt ingediend waarna ook in 2014 de subsidiebeschikking kan worden afgegeven. Het eerste deel van de werkzaamheden (met name tussen Alphen en Gouda) is al uitgevoerd, vooruitlopend op de afgifte van de beschikking, en wordt dus door de Provincie voorgefinancierd.

Ad 3) De regio heeft besloten nog enige varianten uit te werken voordat een alternatief gekozen wordt. Het projectbesluit wordt verwacht in 2014.

Ad 4) De stadsregio Amsterdam heeft voor het project Ombouw Amstelveenlijn in maart 2013 een voorkeursvariant vastgesteld. Daarmee is het project in planstudie. Naar verwachting zal deze planstudie in 2015 zijn afgerond en kan de stadsregio een subsidieaanvraag op basis van Wet en Besluit Infrastructuurfonds indienen. Vanwege de samenhang met het project Zuidasdok is het mogelijk dat al in 2014 een besluit over een rijksbijdrage voor de Amstelveenlijn wordt genomen.

14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal

Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.

Realisatieprogramma Regionaal/Lokaal (14.01.03) (bedragen in € mln)
 

Kasbudget 2013

Oplevering

 

Projectomschrijving

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting 2013

Huidig

 

Projecten Zuidvleugel

           

Rotterdamsebaan

 

0

0

pm

2020–2022

 

A12/A20 Parallelstructuur Gouwe

 

7

– 7

pm

2019–2021

1

HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen Rijn-Gouwelijn)

 

0

0

2016

2018

 

Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE)

 

6

– 6

2006/12/6

2006–2016

2

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

           

Utrecht Trams naar De Uithof

 

0

0

pm

2018

 

N201

 

14

– 14

2013

2014

3

Noord/Zuidlijn

29

28

1

2017

2017

 

Projecten Oost-Nederland

           

Nijmegen 2e stadsbrug

24

3

21

2013

2013

4

Afronding

           

Programma

53

58

     

 

Toelichting

Ad 1) Het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe is overgegaan naar realisatie. Op basis van de gerealiseerde mijlpalen is conform subsidiebeschikking een bedrag van € 6,4 miljoen overgemaakt naar de regio.

Ad 2) In 2013 is in verband met de aanlanding van RandstadRail op Den Haag CS gestart met de verplaatsing van kabels en leidingen naast spoor 12. Deze werkzaamheden waren oorspronkelijk voorzien in 2014 maar konden eerder worden uitgevoerd. Om die reden kon ook de bijdrage van IenM bijdrage eerder worden betaald.

Ad 3) De betaling van deze bijdrage van € 14,3 miljoen aan het Masterplan N201 (provincie Noord-Holland) was voorzien in 2012. Met het behalen van de betreffende mijlpalen in 2013 kon dit bedrag alsnog worden betaald.

Ad 4) Op basis van de voortgang van het project kon in 2012 een bedrag van € 20,3 miljoen extra worden betaald. De resterende rijksbijdrage aan het project 2e stadsbrug Nijmegen van € 3,3 miljoen is in 2013 overgemaakt aan de regio.

14.01.04 Investeringsruimte

Motivering

Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord. In 2013 was er geen investeringsruimte beschikbaar.

14.02 Regionale mobiliteitsfondsen

Motivering

Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:

  • Bereikbaarheidsoffensief Randstad

  • Amendement Dijsselbloem

  • Amendement Van der Staaij

  • Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok)

  • Amendement Van Hijum

  • Quick Wins NWA eerste en tweede tranche

  • Tunnel Sluiskil

Tunnel Sluiskil

Producten

Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst betreffende een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de IenM-bijdrage via het (her)opgerichte RMf Zeeland te laten verlopen. Het totaal van € 135 miljoen komt beschikbaar in 2010–2014. In het kader van Tunnel Sluiskil zijn ook in 2013 rijksmiddelen beschikbaar gesteld.

14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid

Motivering

Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2007/08, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).

Producten

Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks door middel van een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd. De meest recente voortgangsrapportage is als bijlage bij de kamerbrief over de uitkomsten van de bestuurlijke overleggen MIRT 2013 gevoegd (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750 A, nr. 25 (Bijlage A bij bijlage 1)).

Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03) (bedragen in € mln)
 

Kasbudget 2013

   

Projectomschrijving

Begroting

Realisatie

Verschil

 

Projecten Noord-Nederland

       

14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten

29

3

– 26

1

14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds

0

108

108

2

14.03.03 Ruimtelijk economisch programma

16

0

– 16

3

Afronding

 

1

   

Programma

45

112

   

Toelichting

Ad 1) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provincie- en Gemeentefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.

Ad 2) Noord-Nederland heeft een versnelde storting gedaan in het mobiliteitsfonds, waarna het Rijk in lijn met het RSP-convenant zijn deel heeft gestort. Naast het voorkomen van overschotten op 14.03.01 en 14.03.03 is hiermee ook een deel van het oorspronkelijke kasritme uit het Convenant hersteld.

Ad 3) In overleg met Noord-Nederland is besloten in 2013 geen uitkering via het Provinciefonds te laten plaatsvinden, maar deze door te schuiven naar 2014.

Licence