Base description which applies to whole site

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Omschrijving van de samenhang met het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte. De realisatie van de doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in het jaarverslag van Hoofdstuk XII 2013 en vinden hun oorsprong in de SVIR en de Nota Mobiliteit (NoMo) (Kamerstukken II, 2004/05, 29 644, nr. 6). Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens en beleidsartikel 22 Externe veiligheid en risico's op de begroting van Hoofdstuk XII.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1.000)

15. Hoofdvaarwegennet

       

Realisatie

Oorsponkelijk vastgestelde begroting

Verschil

 
 

2009

2010

2011

2012

2013

2013

2013

 

Verplichtingen

874.005

963.376

918.852

679.932

818.272

893.076

– 74.804

1

Uitgaven

792.534

848.903

829.016

823.026

864.431

844.120

20.311

 

15.01 Verkeersmanagement

91.120

85.811

23.366

19.525

13.722

12.770

952

 

15.01.01 Basispakket verkeersmanagement

84.827

84.762

23.366

19.525

13.722

12.770

952

 

15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

6.293

1.049

0

0

0

0

0

 

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

576.155

543.934

343.239

308.851

304.567

298.884

5.683

 

15.02.01 Beheer en onderhoud

427.840

374.740

202.585

136.650

183.968

180.453

3.515

 

15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen

27.059

29.250

105.026

110.847

0

0

0

 

15.02.04 Vervanging

121.256

139.944

35.628

61.354

120.599

118.431

2.168

 

15.03 Aanleg

102.733

211.075

193.644

226.954

290.785

284.743

6.042

 

15.03.01 Realisatie

102.733

211.048

193.644

226.954

287.424

267.323

20.101

2

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

0

27

0

0

3.361

17.420

– 14.059

3

15.05 Verk. en planuitw. voor tracébesluit

22.526

8.083

8.550

10.936

0

0

0

 

15.05.01 Verkenningen

7.988

7.995

0

0

0

0

0

 

15.05.02 Planuitw.programma voor tracébesluit

14.538

88

8.550

10.936

0

0

0

 

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

   

260.217

256.760

255.357

247.723

7.634

 

15.06.01 Apparaatskosten RWS

   

247.352

244.421

242.391

235.672

6.719

4

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

   

12.865

12.339

12.966

12.051

915

 

15.07 Investeringsruimte

       

0

0

0

 

15.09 Ontvangsten

12.627

49.647

29.456

51.704

10.853

30.036

– 19.183

5

Toelichting

Ad 1) De lagere verplichtingen zijn ondermeer veroorzaakt door bijstellingen van de uitvoeringsplanning. Dit doet zich voornamelijk voor op de projecten: Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel), Beter Benutten, Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1: verbetering tot klasse Va en Dynamische Verkeersmanagement vaarwegen. Wat betreft het laatst genoemde project is een aantal projectonderdelen vertraagd, omdat de besluitvorming meer tijd vergt dan voorzien.

Verder is de raming van het project Maasroute fase 2 aangepast, wat met name het gevolg is van een lagere gunning voor de verruiming van het Julianakanaal en het doorschuiven van verplichtingenbudget ten behoeve van de sluis Limmel. Bij de projecten Wilhelminakanaal Tilburg en Dynamisch Verkeersmanagement zijn minder verplichtingen aangegaan dan voorzien was. Dit als gevolg van onderhandelingen met de opdrachtnemer. Voorts is op de projecten Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis, Vaarweg Lemmer-Delfzijl (fase 2) en Lichteren buitenhaven IJmuiden de verplichtingenraming aangesloten bij de uitgavenraming.

Ad 2) De hogere uitgaven zijn hoofdzakelijk gerealiseerd op de projecten Zuid Willemsvaart en Maasroute. Voor een projectspecifieke toelichting wordt verwezen naar het projectenoverzicht Realisatie hoofdvaarwegennet (15.03.01).

Ad 3) Het verschil wordt veroorzaakt door overboekingen van projecten naar de realisatiefase en de actualisatie van projectplanningen.

  • Er is € 1,6 miljoen overgeboekt naar de realisatiefase voor het project verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes).

  • In verband met de actualisatie van de uitvoeringsplanning van het project verruiming Twentekanalen (fase 2) is € 2,5 miljoen naar latere jaren verschoven.

  • Er is voor het project Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis € 1,1 miljoen overgeboekt naar de realisatiefase voor voorbereidende activiteiten en is € 1,1 miljoen naar latere jaren verschoven door actualisatie van de planning.

  • Er is € 1,0 miljoen overgeboekt naar de realisatiefase voor het project capaciteitsuitbreiding Sluis Eefde naar aanleiding van een partieel uitvoeringsbesluit.

  • Voor het project verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee is € 1,5 miljoen overgeboekt naar de realisatiefase voor voorbereidende activiteiten en € 4,5 miljoen naar latere jaren verschoven door actualisatie van de planning.

Ad 4) De hogere uitgaven worden veroorzaakt door de toevoeging van loon- en prijsbijstelling aan het RWS apparaat.

Ad 5) Bij de projecten Maasroute, Maas Berlicum en Walradar Noordzeekanaal is een gedeelte van de geplande bijdragen van derden vertraagd naar 2014. Dit houdt verband met de hiervoor vermelde voortgang bij de projecten.

15.01 Verkeersmanagement

Motivering

De activiteiten binnen verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlotter en veiliger scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren.

Voor de periode 2013–2016 zijn met Rijkswaterstaat ten behoeve van het verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud nieuwe prestatieafspraken gemaakt en zijn nieuwe indicatoren opgesteld om beter aan te sluiten op de beleidsdoelen.

Verkeersmanagement

Producten

Bij verkeersmanagement gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:

  • Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering

  • Monitoring en informatieverstrekking

  • Vergunningverlening en handhaving

  • Crisisbeheersing en preventie

Meetbare gegevens

Specificatie bedieningsareaal

Eenheid

Waarde 1-1-2013

Waarde 31-12-2013

Begeleide vaarweg

km

594

594

Bediende objecten

aantal

212

250

Bron: Rijkswaterstaat

Toelichting

Alleen de vaarwegen die vanuit vaste verkeersposten worden begeleid, zijn in het hierboven opgenomen areaal meegeteld. De vaarwegen in beheer bij Rijkswaterstaat die met patrouillevaartuigen worden bestreken, zijn niet meegerekend. Het aantal bediende objecten is toegenomen met 38 stuks. Dit als gevolg van het bij RWS in beheer komen van de vaarweg Lemmer-Delfzijl.

De indicator passeertijden is opgenomen in beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens van de begroting van Hoofdstuk XII.

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Motivering

Beheer en onderhoud wordt uitgevoerd om het hoofdvaarwegennet in een staat te houden, die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, veilig, duurzaam en comfortabel vervoer van goederen. Wat betreft de vervanging voert Rijkswaterstaat nader onderzoek uit, waarmee steeds concreter wordt, wanneer kunstwerken in aanmerking komen voor vervanging of renovatie en wat de precieze omvang van de problematiek is.

15.02.01 Beheer en Onderhoud

Producten

Met het budget voor beheer en onderhoud is het hoofdvaarwegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in 2013 in die staat gehouden om de bedrijfszekerheid voldoende te waarborgen. Dit heeft plaatsgevonden via preventief beheer en onderhoud. Daarnaast heeft correctief onderhoud plaatsgevonden, wanneer de beheerder geconfronteerd werd met onverwacht functieverlies en aan de gebruiker ongewild minder service kon worden geboden (stremmingen, beperkingen). Zowel het preventief als het correctief onderhoud valt onder Beheer en Onderhoud. De activiteiten waren erop gericht, om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betrof maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betrof het maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren. Om verkeersoverlast tot een minimum te beperken, worden de werkzaamheden goed afgestemd; zowel onderling als met werkzaamheden die voortkomen uit het aanlegprogramma en/of het hoofdwatersysteem.

Overige maatregelen

De in de vorige begrotingen onder de term «servicepakketten» geoormerkte projecten (15.02.02) zijn met ingang van deze begroting ondergebracht bij Beheer en Onderhoud, omdat deze projecten naar hun aard meer overeenkomsten vertonen met reguliere beheer- en onderhoudstaken, dan dat het afzonderlijke kleine functieverbeterende maatregelen zijn.

Overdracht Brokx-Nat

De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II, 2002/03, 28 600 XII, nr. 17). Nog slechts enkele kleinschalige verplichtingen resteren, die op dit artikel worden geboekt.

Fries-Groningse kanalen

De hieraan gerelateerde uitgaven hebben betrekking op de Rijksbijdrage aan de provincies Groningen en Friesland voor het onderhoud van de Fries-Groningse kanalen. De Rijksbijdrage voor het onderhoud van de Fries-Groningse kanalen is vastgelegd in een convenant, dat gesloten is met de provincies Friesland en Groningen. Eind 2011 is een nieuw convenant gesloten, waarmee de verantwoordelijkheid voor de zogeheten zijtakken volledig bij de provincie is komen te liggen. Het beheer en eigendom van de hoofdvaarweg gaat uiterlijk 1 januari 2014 over naar het Rijk. Tot dit moment zijn de kanalen eigendom van deze provincies en zij zijn tot dat moment primair verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.

Meetbare gegevens

Areaaleenheid

Waarde 1-1-2013

Waarde 31-12-2013

Vaarweg (in km)

7.609

6.594

Bron: Rijkswaterstaat

Toelichting

Op de Noordzee is het Verkeersscheidingsstelsel per 1 augustus 2013 gewijzigd. Dit heeft tot gevolg dat de lengten aan Zeecorridors en Zeetoegangsgeulen zijn veranderd. Daarnaast hebben overdrachten, zoals het Markkanaal en Lemmer-Delfzijl, plaatsgevonden waardoor het aantal kilometer vaarweg is afgenomen.

Indicatoren Beheer en Onderhoud

Streefwaarde 2013

Streefwaarde 2013 (uren gestremd)

Realisatie 2013

Realisatie 2013 (uren gestremd)

Technische beschikbaarheid (gehele areaal)

99,00%

nvt

100%

nvt

– Hoofdtransportas

99,60%

nvt

99%

nvt

– Hoofdvaarweg

98,50%

nvt

100%

nvt

– Overige vaarweg

99,40%

nvt

100%

nvt

         

Geplande stremmingen (gehele areaal)

0,80%

3.365

0,23%

1.325

– Hoofdtransportas

0,30%

236

0,31%

331

– Hoofdvaarweg

1,40%

2.709

0,04%

100

– Overige vaarweg

0,30%

420

0,42%

894

         

Ongeplande stremmingen (gehele areaal)

0,20%

711

0,15%

849

– Hoofdtransportas

0,10%

80

0,20%

213

– Hoofdvaarweg

0,10%

146

0,15%

390

– Overige vaarweg

0,40%

485

0,12%

247

Bron: Rijkswaterstaat

Toelichting

In de begroting 2013 is aangegeven dat de streefwaarden 2013 gebaseerd zijn op de gemiddelde gegevens van 2010 en 2011. De variaties van jaar tot jaar zijn groot. In 2011 waren er bovengemiddelde stremmingen ten gevolge van gepland onderhoud op het hoofdvaarwegennet, waardoor de streefwaarde voor geplande stremmingen voor 2013 aan de hoge kant is. In 2012 en 2013 zijn de waarden weer op een lager niveau. Bezien over de jaren 2010–2013 (met buiten beschouwing laten van uitschieters) liggen de waarden van 2013 op een gemiddeld niveau.

15.02.04 Vervanging 3

De programma’s NOMO AOV (achterstallig onderhoud vaarwegen) IMPULS (plan van aanpak Beheer en Onderhoud) zijn in uitvoering. Gestart is met levensduurverlengend onderhoud naar aanleiding van RINK (risico inventarisatie natte kunstwerken). In voorbereiding zijn de vervanging en renovatie van de Nijkerkerbrug, het Wilhelminakanaal/dr. Deelenbrug en de berging van de Baltic Ace.

Programma

Projectomschrijving

Uitvoeringsperiode

 
   

Begroting 2013

Huidig

 

NOMO AOV

Onderhoud damwanden en vaarwegen Zeeland

2008–2016

2008–2017

1

NOMO AOV

Oevers Amsterdam-Rijnkanaal (damwanden en meerplaatsen)

2011–2016

2011–2016

 

NOMO AOV

Renovatie havenhoofden IJmuiden

2009–2015

2009–2014

2

NOMO AOV

Achterstallig basisonderhoud diverse regio's

2007–2016

2007–2016

 

NOMO AOV

Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen

2009–2015

2009–2016

3

NOMO AOV

Onderhoud oevers en bodems vaarwegen Zuid-Holland

2007–2016

2007–2016

 

NOMO AOV

Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied

2007–2014

2007–2015

4

NOMO AOV

Onderhoud oevers en bodems Maasroute

2008–2016

2008–2016

 

NOMO AOV

Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken in verband met hogere belasting Noord-Holland

2011–2016

2011–2016

 

NOMO AOV

Onderhoud vaargeulen Nederrijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water

2009–2016

2009–2018/2020

5

NOMO AOV en IMPULS

Renovatie stalen boogbruggen Utrecht

2011–2016

2011–2016

 

IMPULS

Natte bruggen: gereed uitgezonderd bruggen die meegenomen worden in project Renovatie stalen boogbruggen Utrecht

2004–2011

2004–2011

 

IMPULS

Project Rotterdam-België/Zeeland: renotatie onder andere de Volkeraksluizen en baggeren: gereed, uitgezonderd werkzaamheden die meegenomen worden in project Modernisering Object Bediening Zeeland

2005–2011/2013

2005–2011/ntb

6

V&R

Nijkerkerbrug

 

2015

 

V&R

Wilhelminakanaal/Dr. Deelenbrug

 

2014–2015

 

V&R

RINK-maatregelen Utrecht

 

2014–2015

 

V&R

RINK-maatregelen Limburg

 

2012–2016

 

V&R

RINK-maatregelen Zeeland

 

2013–2016

 

V&R

Berging Baltic Ace

 

2014–2015

 

Bron: Rijkswaterstaat

Toelichting

Ad 1) Mijlpaal schuift op naar 2017 als onderdeel van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds.

Ad 2) Herstelwerkzaamheden Havenhoofden worden eerder afgerond, in 2014.

Ad 3) Door spreiding van werkzaamheden wordt de Noordervaart pas in 2016 aangepakt.

Ad 4) Voor wat betreft de baggerwerkzaamheden in Limburg, deze lopen uit naar 2015.

Ad 5) Voor wat betreft de Twentekanalen verschuift de mijlpaal naar 2018/2020 omdat maatregelen worden gecombineerd met het MIRT-project Twentekanalen met opleverdatum 2018/2020.

Ad 6) Diverse werkzaamheden aan de sluizen in Zeeland (onder andere Hansweert) moeten in combinatie met de Modernisering Object Bediening Zeeland (MOBZ) worden uitgevoerd. De oplevering van het totale pakket aan maatregelen is hierdoor vertraagd.

15.03 Aanleg

Motivering

Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de aanleg- en planuitwerking activiteiten bij het hoofdvaarwegen netwerk.

15.03.01 Realisatie

Producten

In 2013 zijn de volgende projecten opgeleverd:

  • Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes)

  • Diverse projecten in het kader van Quick-Win regeling binnenhavens

  • Ligplaatsen noordelijk deel Maas (Amendement ligplaatsen).

Er is in 2013 gestart met de realisatie van het volgende projecten:

  • De Zaan (Wilhelminasluis)

  • Verbreding Wilhelminakanaal bij Tilburg

  • Ombouw sluis bij Zwartsluis

  • Beter Benutten maatregelen Brabantse kanalen

Realisatieprogramma Hoofdvaarwegennet (15.03.01) (bedragen in € mln)
 

Kasbudget 2013

Gereed

 

Projectomschrijving

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting 2013

Huidig

 

Projecten Nationaal

           

Dynamisch verkeersmanagement

31

22

– 9

2014

2014

1

Quick Wins binnenhavens

10

0

– 10

eind 2012

2009–2015

2

Projecten Noordwest-Nederland

           

Amsterdam-Rijnkanaal verwijderen keersluis Zeeburg

4

2

– 2

2015

2015

 

De Zaan (Wilhelminasluis)

0

0

0

2015

2015

 

Verbeteren vaargeul IJsselmeer-Amsterdam-Lemmer

1

0

– 1

na 2011

2013

3

Walradar Noordzeekanaal

3

4

1

2012

2014: fase 2

 

Projecten Utrecht

           

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen

0

0

0

na 2013

na 2013

 

Projecten Zuidvleugel

           

Verbreding Maasgeul

0

0

0

2012

2013

 

Projecten Brabant

           

Wihelminakanaal Tilburg

15

7

– 8

2016

2016

4

Zuid-Willemsvaart Maas-Veghel

95

130

35

2015

2015

5

Zuid-Willemsvaart; renovatie midddendeel klasse II

0

0

0

2008

 

 

Zuid-Willemsvaart, vervanging sluizen 4, 5 en 6

0

0

0

2011

2012

 

Projecten Limburg

           

Bouw 4e sluiskolk Ternaaien

0

0

0

2015

2015

 

Maasroute, modernisering fase 2

70

82

12

2018

2018

6

Projecten Oost-Nederland

           

Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis)

12

7

– 5

2015

2016

7

Verruiming Twentekanalen

0

0

0

     

Projecten Noord-Nederland

           

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1, verbetering tot klasse Va

26

26

0

2015

2017

 

Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee

0

0

0

     

Overige projecten

           

Amendement ligplaatsen

0

1

1

divers

 

8

Duurzame havens

1

1

0

2014

2014

 

Kleine projecten

0

0

0

nvt

   

Ligplaatsvoorzieningen

0

0

0

2007

2007

 

Walradarsystemen

1

1

0

divers

   

Beter Benutten

0

2

2

   

9

Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planstudieprojecten

0

4

4

   

10

Afronding

– 2

– 2

       

Totaal

267

287

20

     

Toelichting

Ad 1) Een aantal projectonderdelen is vertraagd, omdat de besluitvorming meer tijd vergt dan voorzien. Als gevolg van de latere oplevering door de leverancier en de onderhandelingen hierover met de leverancier zijn betalingen uitgesteld. De oplevering van de acceptatie- en productieomgeving is vertraagd en wordt uitgesteld naar 2014. Door de latere oplevering van Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV)/Verkeersmanagement Ondersteuning (VOS) DataServices is de realisatie van IDOS 2 (Informatiediensten op schepen) doorgeschoven naar 2014.

Ad 2) De projecten worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van decentrale overheden. De lagere realisatie wordt veroorzaakt door terugvorderingen van projecten van de eerste en tweede tranche die niet of goedkoper zijn uitgevoerd. Een andere oorzaak is vertraging van projecten van de eerste tot en met derde tranche. Vertraging wordt veroorzaakt door de huidige economische situatie en procedurele vertragingen.

Ad 3) Project is afgerond en de € 1 miljoen is vrijgevallen als meevaller.

Ad 4) Lagere uitgaven worden veroorzaakt door gewijzigde planning en termijnstaat van de opdrachtnemer na gunning van het werk.

Ad 5) De hogere uitgaven worden veroorzaakt door de doorwerking van vertraging in 2012 vanwege bestuurlijke afstemming met de regio (€ 16,5 miljoen). Daarnaast is er een uitgavenverhoging (desaldering, circa € 10 miljoen) als gevolg van de hogere ontvangsten vanwege de in 2011 gesloten bestuursovereenkomsten betreffende de N279 (toekomstvaste verbreding van de brug over de Zuid-Willemsvaart). Daarnaast zijn er prijsstijgingen geweest en uitgaven gedaan in verband met diverse nadere afspraken met derden over de uitvoering van het Tracébesluit.

Ad 6) De hogere realisatie komt door het versneld uitvoeren van (extra) werkzaamheden op de maatregel «Sluizencomplexen Born-Maasbracht-Heel» zodat oplevering tijdig kan gebeuren.

Ad 7) De daadwerkelijke start van de uitvoering van dit project is uitgesteld, omdat de voorbereiding van de uitvoering meer tijd vergt dan voorzien.

Ad 8) In het kader van het amendement ligplaatsen zijn extra ligplaatsen gerealiseerd op het noordelijk deel van de Maas.

Ad 9) Deze uitgaven, gefinancierd door een bijdrage van de regio, zijn gemaakt ten behoeve van benuttingsmaatregelen op de Zuid-Willemsvaart vanaf Veghel doorlopende naar het Wilhelminakanaal tot de aansluiting met het Beatrixkanaal bij Eindhoven.

Ad 10) Verdieping vaarweg Harlingen Kornwerderzand (boontjes) is de grootste verklaring (€ 2 miljoen) voor de uitgaven. Er is overgegaan tot uitvoering van fase 2 van het baggeren en verleggen van kabels en leidingen.

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Projectoverzicht behorende bij 15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
 

Gereed

 

Projectomschrijving

Begroting 2013

Realisatie 2013

 

Projecten Noordwest-Nederland

     

Zeetoegang IJmond

pb

2015

1

Projecten Utrecht

     

Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis

tb

2014

2

Projecten Noord-Nederland

     

Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes)

ug

2013

 

Projecten Zuidvleugel

     

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek

uo

2015

3

Capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes

pn/pb

2016

4

Projecten Oost-Nederland

     

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

pb

2016

5

Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

pb/uo

2015

6

Projecten Limburg

     

Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal

 

2014

7

Legenda

pn projectnota

pb projectbesluit

uo uitvoeringsopdracht (beschikking)

tb tracébesluit

ug uitvoering gereed

Toelichting

Ad 1) Wegens het parallel schakelen van de planologische procedures en contractvoorbereiding is de projectbeslissing verschoven naar 2015. Dit heeft geen invloed op de uitvoeringstermijn.

Ad 2) De planning is licht aangepast door bestuurlijke afstemming met de regio. Het Ontwerptracébesluit is begin 2014 genomen en het tracébesluit wordt eind 2014 verwacht.

Ad 3) De planning is vertraagd doordat de voorbereiding voor de start van de bestemmingsplanwijziging en de doorlooptijd van de bestemmingsplanprocedure langer duren dan voorzien.

Ad 4) De planning is vertraagd in verband met discussie over regionale inpassingsproblematiek van de ligplaatsen.

Ad 5) De bezuiniging uit het Lente- en aanvullend Regeerakkoord van 2012 en autonome vertragingen hebben, zoals bij Voorjaarsnota 2013 is besloten, tot gevolg dat de oplevering van het project is getemporiseerd. Eind 2013 is de voorkeursbeslissing genomen.

Ad 6) Eind 2013 is de voorkeursbeslissing voor het project Verruiming Twentekanalen (fase 2) genomen in combinatie met een Beter Benutten afspraak om vanaf 2020 dagelijks 900 vrachtwagens van weg naar water te verplaatsen. De planning van het project Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde is enigszins vertraagd door bezuinigingen, aanvulling op MER naar aanleiding van vragen door commissie MER en kleinere aanpassingen in de scope. Een projectbesluit wordt in 2014 verwacht voor de Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde en in 2015 voor de Verruiming Twentekanalen (fase 2).

Ad 7) Vanwege de noodzaak om te komen tot een versoberde verkeersmanagement oplossing is enige vertraging ontstaan.

15.04 Geïntegreerde contractvormen

Motivering

Op dit moment zijn nog geen geïntegreerde projecten op het hoofdvaarwegennet afgerond, zodat nog geen uitgaven hoeven te worden verantwoord. De aanbesteding van het project Sluis Limmel is in 2013 gestart. De komende jaren zal de aanbesteding volgen van enkele projecten waar het definitieve inkoopbesluit reeds is genomen: Sluis bij Eefde, 3e Kolk Beatrixsluis en de Zeetoegang IJmond.

15.06 Apparaatskosten Rijkswaterstaat

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van Rijkswaterstaat en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van Rijkswaterstaat per 1 januari 2011. De Tweede Kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5).

15.07 Investeringsruimte

Motivering

Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord. In 2013 was er geen investeringsruimte beschikbaar.

3

De naam van het in de vorige begrotingen opgenomen hoofdproduct «Groot Variabel Onderhoud» is met ingang van deze begroting veranderd in «Vervanging». De Tweede Kamer is op 26 juni 2012 hierover nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 2011/12, 31 865, nr. 42).

Licence