Base description which applies to whole site

2.2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg en de netto-BKZ-uitgaven 2013.

Tabel 3 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien voor het jaar 2013 vanaf de stand ontwerpbegroting 2013. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).

Het Budgettair Kader Zorg legt aan het begin van de kabinetsperiode de ontwikkeling van de uitgaven vast voor elk van de komende vier jaren. Gedurende de kabinetsperiode wordt het kader aangepast voor de jaarlijkse prijsstijging. Hiervoor wordt de CPB-raming van de prijsindex van de nationale bestedingen (pNB) gebruikt. Bij de raming van het BKZ is de stand netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 als uitgangspunt genomen. In deze stand is al uitgegaan van een autonome groei van de zorguitgaven conform de raming van het Centraal Plan Bureau (CPB). Hierin zijn vervolgens de maatregelen voortvloeiend uit het regeerakkoord en de macro-economische doorwerking verwerkt. De macro-economische doorwerking bestaat grotendeels uit een wijziging in de nominale ontwikkeling van de zorguitgaven als gevolg van de doorrekening van het regeerakkoord door het CPB.

Als gevolg van een neerwaartse bijstelling van de prijs Nationale Bestedingen (pNB) en verschuivingen tussen uitgavenkaders (ijklijnmutaties) is het BKZ ten opzichte van de Startnota met € 408 miljoen verlaagd.

Tabel 3 Ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven 2013 (bedragen x € 1 miljoen)1
 

2013

BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher

66.181

Prijs nationale bestedingen (pNB)

– 368

IJklijnmutaties

– 40

BKZ stand jaarverslag 2013

65.773

Netto-BKZ-uitgaven stand jaarverslag 2013

64.633

Over-/onderschrijding BKZ

– 1.140

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over financieringslasten Zvw en AWBZ.

1

Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.

De getroffen maatregelen en de actualisering van de zorguitgaven hebben geleid tot een onderschrijding van het BKZ van € 1,1 miljard in 2013.

Bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher zijn de uitgavenkaders herijkt. Voor het BKZ betekende dit een neerwaartse aanpassing met € 953 miljoen. Zonder deze herijking zou de onderschrijding van het BKZ € 2,1 miljard bedragen.

Tabel 4 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2013 vanaf de stand Startnota.

Tabel 4 Kadertoets Budgettair Kader Zorg 2014 (bedragen x € 1 miljoen; -/- is saldoverbeterend)
 

2013

Kadertoets BKZ Startnota

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 129

Kadertoets BKZ 1esuppletoire begroting 2013

– 129

Mutatie ontwerpbegroting 2014

– 131

Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2014

– 260

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

29

Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2013

– 231

Mutatie jaarverslag 2013

– 909

Kadertoets BKZ jaarverslag 2013

– 1.140

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over financieringslasten Zvw en AWBZ.

De onderschrijding van het BKZ in 2013 is voor een deel in eerdere budgettaire nota’s gemeld. Ten opzichte van de tweede suppletoire wet 2013 is er sprake van een forse stijging van de onderschrijding van € 0,9 miljard, waardoor de totale onderschrijding uitkomt op € 1,1 miljard.

Licence