Base description which applies to whole site

4.8 Beleidsartikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra

Algemene doelstelling

Het Commando DienstenCentra (CDC) voorziet in een doelmatige en doeltreffende ondersteuning van de krijgsmacht. Het CDC draagt zorg voor de levering van ondersteunende diensten aan de krijgsmacht. Een groot deel van de ondersteuning levert het CDC zelf, een deel van de ondersteuning wordt geleverd door organisaties buiten Defensie. CDC is daarbij de verbindende schakel tussen vraag en aanbod. De ondersteuning van het CDC is ingedeeld in drie categorieën ondersteuning, te weten normgestuurd (vast, zoals vastgoed, gezondheidszorg), capaciteitgestuurd (semi-flexibel, zoals opleidingen) en budgetgestuurd (flexibel, zoals transport en media). De drie categorieën zijn nader onderverdeeld in achttien dienstenclusters

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige dienstverlening bij Defensie waaraan het CDC een bijdrage levert.

Beleidsconclusie

Het agentschap Dienst Vastgoed Defensie (DVD) is per 1 januari 2015 formeel over gegaan van het Ministerie van Defensie (X) naar de begroting van Wonen & Rijksdienst (XVIII) met als doel het rendement van het vastgoed van de Rijksdienst te verhogen en besparingen te realiseren. Een deel van de dienstverlening, waaronder de servicedienst, is achtergebleven bij Defensie. Defensie behoudt het vastgoed in eigendom, voornamelijk vanuit operationeel oogpunt.

Het CDC verzorgt de gezondheidsdiensten voor ongeveer 41.500 militairen. Met de besluitvorming in 2015 tot de oprichting van het Eerstelijns Gezondheidzorg Bedrijf (EGB) en de Defensie Tandheelkundige Dienst (DTD) worden de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid overgenomen van de andere defensieonderdelen. Met deze verregaande structuurwijziging en reorganisatie is een reductie van circa 23 procent (circa 800 functies) van het functiebestand beoogd.

De Minister van Defensie heeft op 23 september 2015 besloten om de Uitbesteding Cateringdiensten Defensie niet in de huidige vorm voort te zetten (Kamerstuk 34 300 X nr. 5). Dit betekent dat niet zal worden overgegaan tot aanbesteding van de cateringdienstverlening in één keer, maar dat Paresto als regie-organisatie een meer geleidelijk traject met een intensievere samenwerking met de markt zal zoeken.

Het CDC levert de vervoersdiensten ten behoeve van vredesbedrijfsvoering en operationele activiteiten (missies, oefeningen en opleidingen). Het CDC maakt daarbij in eerste instantie gebruik van eigen beschikbare vervoerscapaciteit en gaat daarna pas over tot samenwerkingsovereenkomsten met militaire partnerlanden en civiele inhuur via raamcontracten of additionele behoeftestellingen. Met deze expending circle-aanpak heeft het CDC afgelopen jaar het wereldwijde vervoer zo efficiënt mogelijk verzorgd.

Tabel Budgettaire gevolgen van beleid

Artikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra (bedragen x € 1.000)

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Begroting 2015

Verschil

Verplichtingen

807.989

940.428

1.111.277

1.057.642

1.078.400

1.037.650

40.750

Uitgaven

911.032

906.135

1.040.029

1.061.257

1.051.112

1.037.650

13.462

Programmauitgaven

1.087

12.984

7.600

12

204

 

204

Opdracht Dienstverlenende eenheden

             

– waarvan gereedstelling

1.087

7.112

7.590

1

198

 

198

– waarvan instandhouding

 

5.872

10

11

6

 

6

               

Apparaatsuitgaven

909.945

893.151

1.032.429

1.061.245

1.050.908

1.037.650

13.258

personele uitgaven

477.234

475.274

424.809

443.228

465.998

467.947

– 1.949

– waarvan eigen personeel

466.564

464.167

411.204

415.171

436.045

458.200

– 22.155

– waarvan overig, attachés

10.670

11.107

13.605

11.841

11.796

9.747

2.049

– waarvan externe inhuur

     

16.216

18.157

 

18.157

materiele uitgaven

432.711

417.877

607.620

618.017

584.910

569.703

15.207

– waarvan bijdragen aan SSO"s

9.562

9.926

41.909

224.231

252.533

204.826

47.707

– waarvan overig

413.382

398.813

559.486

387.777

324.275

357.755

– 33.480

– waarvan overig, attachés

9.767

9.138

6.225

6.009

8.102

7.122

980

Apparaatsontvangsten

68.106

75.041

55.319

49.243

56.903

53.764

3.139

Bijdrage aan SSO's

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Begroting 2015

Verschil

SSO DVD / RVB; huisvesting en infrastructuur

     

193.218

220.607

174.355

46.252

SSO Paresto; catering (overige exploitatie)

     

31.013

31.706

30.471

1.235

SSO DTO (DMO/OPS)

       

220

 

220

Totale bijdrage SSO's

     

224.231

252.533

204.826

47.707

Toelichting op de financiële instrumenten

De posten met een verschil groter dan € 5 miljoen worden hieronder toegelicht.

Verplichtingen

De realisatie van het verplichtingenbudget is € 40,8 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door diverse overeenkomsten, die in de laatste maand zijn van het begrotingsjaar zijn getekend. Dit betreft overeenkomsten op het gebied van transport zoals het DVVO contract railverkeer, internationale vrachtkosten, lease-overeenkomsten voor spoorwagons, busvervoer in Europa en de diverse dienstverleningsovereenkomsten met bedrijven. De hogere realisatie van de verplichtingen is verder deels veroorzaakt door hogere apparaatsuitgaven (€ 13,2 miljoen).

Uitgaven

Personele uitgaven

De lagere realisatie van de personele uitgaven van € 1,9 miljoen is onder meer het gevolg van de vertraging van de invoering van de reorganisatie bij de divisie Defensie Gezondheidsorganisatie (DGO) (– € 24,0 miljoen). De externe inhuur (€ 18,2 miljoen) is ontstaan vanwege ondervulling in de formatie en het niet tijdig kunnen vullen van de vacatures. Dit heeft een direct verband met de onderrealisatie van het budget voor eigen personeel.

Door aanpassing van het werkgeversdeel van de pensioenbijdragen valt er structureel € 3,6 miljoen vrij aan het artikel Nominaal en onvoorzien. Daarnaast is de verhoging van de pensioenpremies van € 4,7 miljoen gecompenseerd.

Verder zijn de budgetten voor ontslagbescherming uit het Sociaal Beleidskader verantwoord op artikel 10 (Centraal Apparaat), terwijl zij geraamd waren op dit beleidsartikel. Hierdoor is de realisatie lager uitgekomen (€ 2,3 miljoen).

Materiele uitgaven

De materiële uitgaven zijn € 15,2 miljoen hoger dan begroot. Om te kunnen voorzien in de flexibele transport behoefte en niet operationeel dienstvervoer van de Defensie onderdelen is er € 8,0 miljoen toegevoegd aan het budget en ook gerealiseerd. Daarnaast zijn de personele en materiele uitgaven voor attachés € 3,0 miljoen hoger uitgekomen dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een hogere dollarkoers en extra uitgaven voor projectattachés die niet geraamd waren.

Met de overgang van de DVD naar de RVB is de realisatie op de regeling «bijdragen aan SSO’s» toegenomen. Dit komt doordat contracten voor bijvoorbeeld de Publieke Private Samenwerking (PPS) eerder onder «overige materiële uitgaven» werden geraamd en vanaf de overgang onder «bijdragen aan SSO’s» worden verantwoord.

Ontvangsten

De ontvangsten van het CDC zijn met € 5,5 miljoen hoger dan begroot. Deze stijging wordt veroorzaakt door hogere ontvangsten vanuit de zorgverzekeraars van € 2,0 miljoen en een meevaller van € 3,1 miljoen in de jaarafrekening energie van 2013. Daarnaast heeft de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep betreffende de eigen huishouding een negatief effect op de ontvangstenbegroting.

Licence