Base description which applies to whole site

BIJLAGE 3: BIJLAGE EXTERNE INHUUR

Ministerie: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (IV, VII en XVIII)

Verslagjaar: 2016

Programma- en apparaatskosten (€ x 1.000)

1. Interim-management

7.384

2. Organisatie- en Formatieadvies

542

3. Beleidsadvies

1.109

4. Communicatieadvisering

1.626

Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4)

10.661

5. Juridisch Advies

1.695

6. Advisering opdrachtgevers automatisering

109.076

7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie

2.739

(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7)

113.510

8. Uitzendkrachten (formatie & piek)

49.356

Ondersteuning bedrijfsvoering

49.356

   

Totaal uitgaven / kosten inhuur externen

173.527

Algemene toelichting op de tabel

Bovenstaand overzicht geeft een beeld van de uitgaven voor inkoop van adviseurs en tijdelijk personeel conform de rijksbrede definitie in de Rijksbegrotingvoorschriften. De agentschappen die zijn opgenomen in dit overzicht betreffen RvIG, DHC, RVB, UBR, FMHaaglanden, P-Direkt, SSC-ICT en Logius. De agentschappen verantwoorden de externe inhuur op basis van kosten. De inhuur voor beleidsgevoelige diensten betreft 6,1%. Het merendeel wordt ingehuurd voor (beleids)ondersteuning (65,4%) en ondersteuning bedrijfsvoering (28,5%).

Toelichting op het inhuurpercentage 2016

In de brief van 30 augustus 2016 heeft de Minister van BZK de Tweede Kamer geïnformeerd dat het Ministerie van BZK op basis van de verwachtingen uit zou komen op een geraamd sturingspercentage externe inhuur 2016 van 24% (Kamerstukken II 2015–2016 34 300 VII, nr. 69).

Het gerealiseerde percentage externe inhuur van het kerndepartement en de agentschappen RvIG en DHC is gemiddeld 7,6%. De agentschappen met een rijksbrede dienstverlening komen uit op een inhuurpercentage van gemiddeld 29,2%. Het gerealiseerde percentage externe inhuur voor het Ministerie van BZK als totaal komt in 2016 uit op gemiddeld 23,6%. Dit is een daling ten opzichte van 24,7% in 2015.

Sturingspercentage 2016 (in € x 1.000)
 

Heel BZK

Kern+RvIG+ DHC

Overige BLA's/ SSO's

Uitgaven ambtelijk personeel

562.050

176.230

385.820

Uitgaven externe inhuur

173.527

14.509

159.018

Totaal personele uitgaven

735.577

190.739

544.838

Percentage inhuur 2016

23,6%

7,6%

29,2%

Toelichting op de uitgaven / kosten

Bij het Ministerie van BZK realiseert het kerndepartement (inclusief DHC en RvIG) ruim onder de 10%-norm «comply-or-explain» voor inhuur van externen. Dit is niet het geval bij de rijksbreed opererende agentschappen van het Ministerie van BZK (SSO’s). Bij deze agentschappen vindt inhuur veelal plaats ten behoeve van en in opdracht van andere departementen. Voor dergelijke externe opdrachten geldt dat uit doelmatigheidsoverwegingen gebruik gemaakt wordt van inhuur van externen vanwege het tijdelijke karakter van de opdrachten en/of de gevraagde specifieke kennis en expertise. Het betreft de volgende agentschappen van het Ministerie van BZK.

Logius

Logius biedt publieke dienstverleners een samenhangende digitale infrastructuur die hen in staat stelt met burgers en bedrijven en onderling, 7x24, betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken te doen. Logius heeft naast eigen personeel een flexibele schil waarvoor extern wordt ingehuurd. Deze flexibele schil is bedoeld voor incidentele werkzaamheden en voor het inhuren van specifieke deskundigheid. De stijging van de omzet die voortkomt uit meer gebruik van de voorzieningen, leidt tot een stijging van de personele kosten, met name de externe inhuur. Logius had een formatie-uitbreiding gepland om externe inhuur terug te dringen. Dat blijkt in de praktijk minder snel te realiseren. Verder blijkt het ook minder mogelijk om pakketten werkzaamheden om te zetten in uitbesteding. Als gevolg van deze factoren is er meer ingehuurd dan was gepland.

Shared Service Center-ICT (SSC-ICT)

SSC-ICT is de ICT-dienstverlener van acht ministeries. SSC-ICT verzorgt de gemeenschappelijke dienstverlening voor ICT-werkplekdiensten en verricht de daarbij horende ondersteunende werkzaamheden voor de verschillende ministeries. Externe inhuur was noodzakelijk voor aantal grote tijdelijke projecten. Het gaat om de ontwikkeling van diverse nieuwe digitale werkplekken voor de Rijksoverheid en een technisch programma waarbij de dienstverlening naar het nieuwe Overheidsdatacenter (ODC) wordt gemigreerd en daartoe tegelijkertijd technisch wordt geharmoniseerd.

Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)

UBR ondersteunt het Rijk met adviezen op het gebied van P&O, ICT, facilitair/huisvesting en inkopen. UBR heeft een flexibele schil nodig om te voldoen aan de vraag van departementen; de externe inhuur is daarom hoofdzakelijk vraaggestuurd. De vraaggestuurde externe inhuur bij UBR vindt voornamelijk plaats bij UBR|EC O&P, UBR|IPKD en UBR|HIS. Bij UBR|EC O&P wordt conform het nieuwe business model bij het onderdeel Workflow (inhuur van zzp-ers) de bezetting ingevuld vanuit de flexibele schil, conform interdepartementale afspraken. Om flexibiliteit in de vraag te kunnen opvangen, huurt UBR|EC O&P arbeidsjuristen in en UBR|HIS inkopers. Bij UBR|IPKD is de detachering vanuit PostNL voor de gerechtelijke brieven als externe inhuur aangemerkt.

P-Direkt

P-Direkt is de shared service organisatie voor de salaris- en personeelsadministratie voor de gehele rijksdienst. P-Direkt werkt voor zijn contactcenter met een flexibele schil met externe capaciteit. Daarmee wordt bereikt dat enerzijds makkelijker kan worden ingespeeld op klantvragen (productiecapaciteit kan snel en fors worden opgeschaald) en anderzijds kan worden afgeslankt om te voldoen aan bezuinigings-/efficiencytaakstellingen in de toekomst. In het kader van het terugdringen van de externe inhuur breidt P-Direkt de formatie uit, waarmee extra ICT-capaciteit gerealiseerd wordt. De hogere inhuur dan begroot is vanwege additioneel gefinancierde vernieuwingsprogramma's. Op de beheer activiteiten realiseert P-Direkt inhuur lager dan begroot.

FMHaaglanden (FMH)

FMH is de facilitaire dienstverlener voor rijksorganisaties in de regio Haaglanden. FMH werkt met een flexibele schil om in te kunnen spelen op de groei en krimp die optreedt als gevolg van de uitvoering van het Masterplan Den Haag. Daarnaast heeft een deel van de werkzaamheden die FMHaaglanden uitvoert een tijdelijk en incidenteel karakter. Bij het aantrekken van tijdelijk personeel wordt steeds eerst binnen het Rijk gezocht naar oplossingen. Er is in 2016 minder extern ingehuurd dan vooraf was geraamd. De externe inhuur bij FMH was met name noodzakelijk voor omvangrijke maatwerkprojecten die voortvloeien uit het masterplan huisvesting.

Rijksvastgoedbedrijf (RVB)

Het RVB is een uitvoeringsdienst van het Rijk. Het RVB is een vraaggestuurde dienst, waarbij veelal specifieke en specialistische kennis nodig is. De vraag naar huisvesting en huisvestingsadviezen fluctueert, zowel in aard van de benodigde specialistische kennis als in omvang. Derhalve bestaat de inhuur externen voor het grootste deel uit inhuur ten behoeve van het primair proces (bv. projectmanagers van bouwprojecten) met het oog op de eerder genoemde specialistische kennis. In het verleden is besloten dat de voormalige Rijksgebouwendienst (nu gefuseerd in het RVB) op bepaalde terreinen géén of onvoldoende eigen capaciteit meer heeft en dat dit per project wordt ingehuurd.

Rapportage overschrijding maximumuurtarief externe inhuur buiten mantelcontracten

In onderstaande tabel wordt weergegeven en toegelicht in hoeveel gevallen in 2016 door het Ministerie van BZK buiten de mantelcontracten om externe krachten zijn ingehuurd boven het voor de organisaties van het Rijk afgesproken maximumuurtarief van € 225 (exclusief BTW).

Inhuur externen buiten mantelcontracten

2016

Aantal overschrijdingen maximumuurtarief

1

Toelichting: er is binnen het RVB één externe adviseur ingehuurd boven het maximumtarief. Deze inhuur was noodzakelijk vanwege een beroepszaak van het RVB, waarbij een op WOZ-gebied gespecialiseerd fiscaal jurist nodig was. Dit is reeds gemeld in het jaarverslag 2015 en deze inhuur liep door tot medio januari 2016.

Licence