Base description which applies to whole site

10. Jaarverantwoording baten-lastenagentschappen per 31 december 2016

Baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie (bedragen x € 1.000)
 

1

2

3=2–1

 
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2015

Baten

       

Omzet moederdepartement

227.929

252.790

24.861

265.237

Omzet overige departementen

30.160

36.414

6.254

36.258

Omzet derden

31

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

44

44

95

Bijzondere baten

Totaal baten

258.089

289.248

31.159

301.621

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

personele kosten

140.729

151.907

11.178

158.790

 

Waarvan eigen personeel

113.908

112.557

– 1.351

115.559

 

Waarvan inhuur

26.821

39.350

12.529

43.231

materiële kosten

91.460

96.356

4.896

117.096

 

Waarvan apparaat ICT

6.399

6.369

– 30

6.615

 

Waarvan bijdrage aan SSO's

938

938

132

Afschrijvingskosten

       

immaterieel

3.000

4.615

1.615

4.471

materieel

22.000

20.797

– 1.203

19.220

Overige lasten

       

dotaties voorzieningen

72

72

rentelasten

900

463

– 437

507

bijzondere lasten

280

280

6.330

Totaal lasten

258.089

274.490

16.401

306.414

Saldo van baten en lasten

14.758

14.758

– 4.793

Toelichting op de staat van baten en lasten

De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.

Opbrengst moederdepartement

De omzet van het moederdepartement is € 24,9 miljoen hoger dan begroot. Deze extra omzet is het gevolg van toekenning van aanvullende budgetten nadat de begroting is opgesteld. Deze omzet heeft betrekking op de volgende diensten: Werkplekdiensten, Communicatie en Connectivity (zie toelichting doelmatigheids-indicatoren). Daarnaast is er ook extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals het leveren van handelsgoederen (computerapparatuur en licenties) en het leveren van servercapaciteit voor klanten.

Opbrengst overige departementen

Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt enerzijds door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en anderzijds door eenmalige opdrachten (ontsluitingen op NAFIN) voor C2000 en Haagse Ring.

Vrijval voorzieningen

De voorziening voor incourante voorraden is vrijgevallen.

Personele kosten

De personele kosten van eigen personeel zijn lager dan begroot (€ 1,4 miljoen). Feitelijk zijn de kosten € 5,6 miljoen lager. In de begroting was echter de CAO-verhoging (4 miljoen) nog niet opgenomen. Dit verklaart het verschil. De hogere kosten als gevolg van de CAO-verhoging zijn grotendeels gecompenseerd door de afvloeiing van de knelpuntcategoriefuncties. Dit betreft functies waarvan de werkzaamheden zijn vervallen door automatisering van het beheer. Daarnaast zijn de inhuurkosten hoger dan begroot (€ 12,5 miljoen). Deze overschrijding wordt veroorzaakt door enerzijds inhuur voor continuïteitsmaatregelen (circa € 4,5 miljoen) en anderzijds door hogere inhuur van derden. Deze laatste categorie is niet voor de bestaande dienstverlening van DTO, maar wordt ingehuurd voor investeringsprojecten. Hier staat ook omzet op basis van gemaakte uren x inhuurtarief tegenover vanuit het IT-Investeringen budget.

Materiële kosten

De hogere materiële kosten (€ 4,9 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 8,2 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat 1 op 1 hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, klantopdrachten, etc.). Daarnaast zijn de materiele kosten op de Service Catalogus dienstverlening € 3,3 miljoen lager dan begroot. Dit heeft onder andere betrekking op lagere kosten voor het mainframe, vaste telefonie en het WAN.

Afschrijvingskosten

Het investeringsniveau 2016 is lager dan gepland. De afschrijvingskosten zijn daarentegen hoger dan begroot, omdat activa vervroegd waren afgeschreven per ultimo 2016. Deze activa waren «end of support » bij de leverancier en moeten daarom vervroegd vervangen worden.

Dotaties voorzieningen

Op basis van de verlofstanden ultimo 2016 was een dotatie (€ 0,1 miljoen) noodzakelijk aan de reservering vakantiegelden om aan de verplichtingen te voldoen.

Rentelasten

De lagere rentelasten komen voort uit het lage rentepercentage voor de langlopende leningen en door het zeer lage rentepercentage op de rekening courant faciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Bijzondere lasten

Dit betreft een afwaardering van voorraadartikelen door de overgang naar Digi-Inkoop.

Balans per 31 december 2016

Balans per 31 december 2016 (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Stand 31-12-2016

Stand 31-12-2015

Activa

   

Immateriële vaste activa

10.414

13.536

Materiële vaste activa

   

gebouwen

15.275

17.606

inventaris/installaties

2.736

2.830

computer hardware en -software

63.573

61.054

overige materiële vaste activa

6

6

Vlottende activa

   

voorraden

1.958

1.706

debiteuren

3.998

13.712

overige vorderingen en overlopende activa

27.814

32.802

liquide middelen

9.612

7.731

Totaal activa

135.386

150.983

       

Passiva

   

Eigen Vermogen

5.188

16.981

exploitatiereserve

onverdeeld resultaat

14.758

– 4.793

Subtotaal eigen vermogen

19.946

12.188

       

Voorzieningen

Langlopende schulden

   

leningen bij het MvF

58.116

55.060

Kortlopende schulden

   

crediteuren

10.445

38.276

overige verplichtingen en overlopende passiva

46.879

45.459

Totaal passiva

135.386

150.983

Toelichting op de balans

Immateriële en materiële vaste activa

De immateriële investeringen betreft voornamelijk:

  • De aanschaf van nieuwe Oracle licenties;

  • De aanschaf van licenties voor monitoringtooling van HP;

  • De aanschaf van licenties voor het opwaarderen van de virtualisatie software.

In 2016 is geïnvesteerd in materiële vaste activa:

  • Voor het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk (NAFIN ring 12);

  • Voor uitbreiding van de Storage omgeving (POD’s);

  • Voor vervanging van de virtuele infrastructuur;

  • Voor vervanging van de datacenter interconnect laag (netwerk in het datacenter);

  • Voor vervanging van de hardware voor de NAFIN Transmissie Netwerk.

Voorraden

De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg. De voorraad waar de voorziening betrekking op heeft, is ten onrechte als incourant getypeerd en daarom is de voorziening vrijgevallen.

Voorraden (Bedragen x € 1.000)

Voorzieningen

Stand

31-12-2015

Dotaties

2016

Vrijval

2016

Onttrekkingen

2016

Stand

31-12-2016

Voorraden

44

– 44

– 0

           

Totaal aan voorzieningen

44

– 44

– 0

Debiteuren

De debiteurenstand is ten opzichte van 2015 sterk afgenomen doordat er meer lump sum is gefactureerd.

Debiteuren (Bedragen x € 1.000)

Debiteuren

Stand

31-12-2016

Stand

31-12-2015

Debiteuren

4.198

13.912

Voorziening voor dubieuze vordering

– 200

– 200

     

Totaal debiteuren

3.998

13.712

(Bedragen x € 1.000)

Debiteuren (excl. voorziening)

Stand

31-12-2016

Moederdepartement

1.946

Agentschappen

155

Overige departementen

1.762

Derden

335

   

Totaal debiteuren

4.198

Overige vorderingen en Overlopende activa / nog te ontvangen

Onder de overlopende activa worden o.a. de posten «nog te factureren bedragen» voor € 4,4 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 22,4 miljoen gepresenteerd. Deze laatste post heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties voor een bedrag van € 11,5 miljoen, maar ook voor € 1,7 miljoen aan onderhoud voor Netapp licenties.

Overige vorderingen en Overlopende activa / nog te ontvangen (Bedragen x € 1.000)

Overige vorderingen en overlopende activa

Stand

31-12-2016

Moederdepartement

3.164

Agentschappen

550

Overige departementen

904

Derden

23.196

   

Totaal overlopende activa

27.814

Eigen vermogen

DTO heeft in 2016 een positief resultaat behaald van € 14,8 miljoen. Dit resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 333,1 miljoen in 2014 en € 301,6 miljoen in 2015 en € 289,2 miljoen in 2016) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 15,4 miljoen. De eigen vermogen ultimo 2016 past niet binnen het plafond. Het nieuw ontstane surplus van € 4,5 miljoen zal in beginsel in 2017 uiterlijk bij de eerste suppletoire begroting met het moederdepartement worden afgerekend.

Eigen vermogen (Bedragen x € 1.000)

Vermogensontwikkeling

2012

2013

2014

2015

2016

1.

Eigen vermogen per 1 januari

41.235

59.631

18.959

26.697

12.189

               

2.

Saldo van baten en lasten

39.520

– 707

8.709

– 4.793

14.758

 

2a.

Uitkering aan moederdepartement

– 21.124

– 39.965

– 971

– 9.716

– 7.001

 

2b.

Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen

 

 

2c.

Overige mutaties in eigen vermogen

             

3.

Totaal directe mutaties in eigen vermogen

– 21.124

– 39.965

– 971

– 9.716

– 7.001

               

4.

Eigen vermogen per 31 december (1+2+3)

59.631

18.959

26.697

12.189

19.946

Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)

Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 19,1 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen. Per ultimo 2016 is een bedrag van € 22,2 miljoen geleend voor de investeringen.

Crediteuren

De crediteurenstand is ten opzichte van 2015 sterk afgenomen doordat de betaling van de salarissen van de maanden oktober en november aan het moederdepartement wel in 2016 heeft plaatsgevonden door de verbeterde liquiditeit. In 2015 was dit niet het geval en waren deze posten in de crediteurenstand opgenomen.

Crediteuren (Bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand

31-12-2016

Stand

31-12-2015

Crediteuren

10.445

38.276

     

Totaal crediteuren

10.445

38.276

De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Crediteuren (Bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand

31-12-2016

Moederdepartement

84

Agentschappen

5

Overige departementen

389

Derden

9.968

   

Totaal crediteuren

10.445

Overlopende passiva / nog te betalen

De overlopende passiva is als volgt opgebouwd:

(Bedragen x € 1.000)

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Stand

31-12-2016

Stand

31-12-2015

Salarissen en sociale lasten

14.291

14.415

Aflossing leningen Ministerie van Financien

19.149

16.581

Overige overlopende passiva

13.439

14.463

     

Totaal overlopende passiva

46.879

45.459

De overige overlopende activa aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

(Bedragen x € 1.000)

Overige overlopende passiva

Stand

31-12-2016

Moederdepartement

1.936

Agentschappen

Overige departementen

396

Derden

11.108

   

Totaal overig overlopende passiva

13.439

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht over 2016 (Bedragen x € 1.000)
 

1

2

3=2–1

 

Kastroomoverzicht

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2015

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen

7.731

7.731

922

           
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

 

54.907

 

36.817

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

– 29.231

 

– 8.619

2.

Totaal operationele kasstroom

10.700

25.676

14.976

28.198

           
 

Totaal investeringen (–/–)

– 25.000

– 23.269

1.731

– 36.714

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

851

851

6.958

3.

Totaal investeringskasstroom

– 25.000

– 22.418

2.582

– 29.756

           
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 7.001

– 7.001

– 9.716

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 
 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 10.700

– 16.581

– 5.881

– 12.107

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

25.000

22.205

– 2.795

30.190

4.

Totaal financieringskasstroom

14.300

– 1.377

– 15.677

8.367

           

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen €)

9.612

9.612

7.731

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

In de operationele kasstroom is naast het resultaat (€ 14,8 miljoen) en de afschrijvingen (25,4 miljoen) tevens de daling in het debiteurensaldo met € 9,7 miljoen een belangrijke factor in de ontvangsten in de operationele kasstroom. Hier staat tegenover dat de sterke daling in het crediteursaldo met € 27,8 miljoen een belangrijke factor in de uitgaven is.

Investeringskasstroom

Een specificatie van de investeringen in (im)materiële activa is opgenomen bij de toelichting op de balans.

Financieringskasstroom

In 2016 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 22,2 miljoen. Dus van de € 23 nieuwe investeringen is € 22,2 miljoen gefinancierd met een nieuwe lening. Deze lening is afgesloten tegen een gemiddeld rentepercentage van 0,2 procent.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2016

Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.

Doelmatigheidsindicatoren (Omzetbedragen x M € 1)

Doelmatigheidsindicatoren

Realisatie

2014

Realisatie

2015

Realisatie

2016

Budget

2016

Budget

2017

Budget

2018

Budget

2019

Budget

2020

Omzet

               

Housing

2,5

1,1

1,1

1,2

0,8

0,7

0,8

0,8

Defensiepas / MFSC

7,0

6,5

5,6

5,4

5,6

5,2

5,3

5,3

Handelsgoederen

20,2

17,9

7,3

Dienstontwikkeling en klantopdrachten

12,1

12,4

9,0

4,0

12,0

11,1

11,5

11,5

Werkplekdiensten

104,5

88,0

89,9

78,1

92,3

85,6

87,9

88,0

Communicatie

21,8

14,2

14,8

12,9

14,8

13,7

14,1

14,1

Connectivity

37,2

33,5

34,3

29,7

35,1

32,6

33,5

33,5

Totale omzet product(groep) Generiek

205,3

173,6

162,0

131,3

160,6

148,9

153,1

153,2

Advies en applicaties

6,3

7,7

12,8

5,4

14,1

13,1

13,5

13,5

IV Services

103,0

68,5

69,4

72,5

67,9

63,0

64,7

64,7

IV-I (Inhuur + inkoop)

18,4

51,5

44,9

48,7

30,8

28,5

29,4

29,4

Niet standaard aanvragen

0,1

0,3

0,2

0,2

0,3

0,3

0,3

0,3

Totale omzet product(groep) Specifiek

127,8

128,0

127,2

126,8

113,1

104,9

107,9

107,9

Totaal omzet

333,1

301,6

289,2

258,1

273,7

253,8

261,0

261,1

Tarieven in €

Gemiddeld gewogen tarief per uur

€ 76,1

€ 73,6

€ 73,5

€ 76,2

€ 75,8

€ 75,8

€ 75,8

€ 75,8

Totaal aantal FTE per ultimo het jaar (exclusief inhuur)

1.593

1.559

1.500

1.595

1.520

1.520

1.520

1.520

Saldo baten/lasten als percentage totale baten

2,6%

– 1,6%

5,1%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Betrouwbaarheid informatievoorziening

99,5%

99,6%

99,6%

99,0%

99,0%

99,0%

99,0%

99,0%

                 

Omschrijving Specifiek Deel

               

Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%)

57%

50%

49%

57%

50%

50%

50%

50%

Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken

€ 63,2

€ 64,1

€ 64,5

€ 63,3

€ 66,0

€ 66,0

€ 66,0

€ 66,0

Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken

€ 66,9

€ 63,5

€ 67,2

€ 67,0

€ 65,4

€ 65,4

€ 65,4

€ 65,4

Percentage niet facturabele medewerkers

10,3%

9,7%

9,5%

9,0%

10,0%

10,0%

10,0%

10,0%

Declarabiliteit in uren per jaar

1.428

1.390

1.385

1.450

1.450

1.450

1.450

1.450

Aantal externe inhuur t.b.v. eigen apparaat

172

130

100

40

109

109

109

109

Aantal externe inhuur t.b.v. klant(opdrachten)

79

108

144

128

125

125

125

125

De doelmatigheidsindicatoren zijn opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.

Omzet

De opbrengsten zijn € 31,2 miljoen (12,1 procent) hoger dan oorspronkelijk begroot:

  • De handelsgoederen zijn niet opgenomen in de begroting. Het gaat voornamelijk om grote materieelprojecten;

  • De afwijkingen bij dienstontwikkeling en klantopdrachten & Advies en Applicatie wordt enerzijds veroorzaakt door additionele eenmalige opdrachten en anderzijds door de defensieonderdelen zelf aangevraagde licenties;

  • De afwijkingen bij Werkplekdiensten, Communicatie en Connectivity worden veroorzaakt door de aanvullende budgetten vanuit het moederdepartement (zie toelichting omzet moederdepartement) en de ontwikkelingen in de externe markt.

Totaal aantal vte per ultimo 2016

Ultimo 2016 heeft DTO een bezetting van 1.529 eigen medewerkers (1.500 VTE) gesplitst in 1.471 burgers en 58 militairen. In dit aantal zitten geen herplaatsers meer.

Inhuur

In 2016 waren 244 inhuurmedewerkers werkzaam waarvan 60 ten behoeve van applicatiebeheer, 40 ten behoeve van technisch infrastructuur beheer en 144 ten behoeve van klantopdrachten.

Prijs per werkplek

Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek in het jaar 2007 is gesteld op 100 procent. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2016 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen etc.

Baten-lastenagentschap Paresto

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Paresto

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Paresto (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie t-1

Baten

       

Omzet moederdepartement

69.264

69.070

– 194

70.592

Omzet overige departementen

Omzet derden

773

730

– 43

645

Rentebaten

65

– 65

30

Vrijval voorzieningen

148

Bijzondere baten

1.246

1.246

1.030

Totaal baten

70.102

71.046

944

72.445

           

Lasten

       

Apparaatskosten

       

personele kosten

37.483

37.998

515

40.321

 

Waarvan eigen personeel

33.805

32.103

– 1.702

34.315

 

Waarvan externe inhuur

3.000

5.490

2.490

4.821

 

Waarvan overige personele kosten

678

405

– 273

1.185

materiële kosten

32.619

32.252

– 367

32.379

 

Waarvan apparaat ICT

524

487

– 37

409

 

Waarvan bijdrage aan SSO's

939

792

– 147

872

 

Waarvan overige materiele kosten

1.977

888

– 1.089

673

Rentelasten

Afschrijvingskosten

       

immaterieel

materieel

2

2

4

Overige lasten

       

dotaties voorzieningen

bijzondere lasten

40

40

143

Totaal lasten

70.102

70.292

190

72.847

Saldo van baten en lasten

754

754

– 402

Toelichting op de staat van baten en lasten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement bestaat uit twee delen: de omzet bedrijfsvoering (verkopen) ad € 44,3 miljoen en de omzet werkgeversbijdrage ad € 24,8 miljoen.

Omzet bedrijfsvoering (verkopen)

Dit betreft in het boekjaar de door Paresto in rekening gebrachte opbrengst verkopen voor verrichte leveranties en diensten.

Opbrengst verkopen naar productgroep (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde

begroting

Realisatie

2016

Omzet regulier

24.700

25.063

Omzet niet-regulier

9.000

9.908

Omzet logistiek ondersteuning

10.075

9.307

     

Totaal opbrengst verkopen

43.775

44.278

De omzet bedrijfsvoering is onder te verdelen in de volgende productgroepen:

  • De omzet regulier betreft de verkopen in de bedrijfsrestaurants, de kantines en toko’s op locaties.

  • De omzet niet-regulier is omzet van onder andere vergaderingen, diners en recepties die op locaties worden gehouden.

  • De omzet logistieke ondersteuning betreft onder andere de leveringen van gevechtsrantsoenen door de logistieke centra in Bathmen en Den Helder.

De reguliere omzet is hoger dan begroot als gevolg van een hogere gemiddelde besteding. De niet-reguliere omzet is hoger dan begroot, door een hogere afname van cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP. De omzet logistieke ondersteuning is lager dan de begroting. Dit is voornamelijk veroorzaakt doordat in 2016 de overdracht van de operationele catering naar het CLAS en het CZSK is afgerond.

Omzet werkgeversbijdrage

De omzet werkgeversbijdrage betreft de vergoeding die Paresto ontvangt voor de personele en materiële inzet op de locaties. Deze is conform begroot.

Omzet derden

De omzet derden betreft de omzet die Paresto in rekening brengt bij het CDC voor cateringkosten van het Militair Revalidatie Centrum. Het CDC berekent deze als ziektekosten door aan de ziektekostenverzekeraars.

Rentebaten

In 2016 is er geen deposito uitgezet en tevens geen rente ontvangen op de lopende rekening courant met het Ministerie van Financiën.

Bijzondere baten

Dit betreft met name betalingskorting en producentenbonussen conform de contractuele afspraken.

Personele kosten

De realisatie van de bezetting ultimo 2016 ten opzichte van de begroting is als volgt:

Personele kosten (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

 

Vte'n

Prijs per vte

Vte'n

Prijs per vte

Militair personeel

122

50.113

104

53.527

Burger personeel

628

43.911

554

46.903

Overige categorieën:

       

Inhuur en uitzendkrachten

70

42.857

96

57.381

Herplaatsers en SBK

18

43.911

20

46.903

         

Totaal/Gemiddeld

838

44.700

774

49.088

In de loop van 2016 hebben meer medewerkers de dienst verlaten dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. Daarentegen is de gemiddelde loonsom hoger dan begroot vanwege de CAO afspraken in 2016. Als gevolg van leveringsproblemen rondom de inhuur van cateringpersoneel en een hogere afname van cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP, heeft er meer inhuur plaatsgevonden. Hiervoor is gebruik gemaakt van de inzet van andere uitzendorganisaties, waardoor de werkelijke uurtarieven hoger zijn uitgevallen. Tevens zijn door de invoering van de Wet Werk en Zekerheid de uurtarieven hoger uitgevallen.

Materiële kosten

De post materiële kosten bestaat voornamelijk uit ingrediëntkosten (€ 30,1 miljoen) en is hoger dan begroot door de hogere omzet uit verkopen.

Afschrijvingskosten

Na het besluit de uitbesteding te beëindigen heeft er in 2016 nieuwe activering plaats gevonden. Deze zijn dusdanig klein dat de afschrijvingskosten in 2016 minimaal zijn.

Overige lasten

De overige lasten bestaan uitsluitend uit bijzondere lasten.

Resultaatbestemming

Het resultaat over 2016 bedraagt € 0,75 miljoen. Het resultaat wordt conform de vigerende regelgeving verrekend met het eigen vermogen. Gelet op het maximaal toegestaan eigen vermogen vindt er in 2017 een afdracht aan het moederdepartement plaats van € 0,75 miljoen.

Balans per 31 december 2016

Balans per 31 december 2016 (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Balans 2016

Balans 2015

Activa

   

Immateriële activa

Materiële vaste activa

   

grond en gebouwen

installaties en inventarissen

21

overige materiële vaste activa

Vlottende activa

   

voorraden en onderhanden projecten

550

5.815

debiteuren

363

1.558

overige vorderingen en overlopende activa

2.228

2.200

liquide middelen

11.469

8.660

Totaal activa:

14.631

18.233

       

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

exploitatiereserve

3.653

4.055

onverdeeld resultaat

754

– 402

Voorzieningen

3.215

Langlopende schulden

   

leningen bij het MvF

Kortlopende schulden

   

crediteuren

7.275

8.121

overige verplichtingen en overlopende passiva

2.949

3.244

Totaal passiva

14.631

18.233

Toelichting op de balans

Materiële vaste activa

Na het besluit de uitbesteding te beëindigen heeft er in 2016 nieuwe activering plaats gevonden. Deze zijn dusdanig klein dat de afschrijvingskosten in 2016 minimaal zijn.

Voorraden

De op de balans opgenomen voorraden betreffen de voorraden op de locaties van Paresto. De afname wordt veroorzaakt door de overdracht van de operationele catering die in 2016 is afgerond.

Debiteuren

De debiteuren bestaan voornamelijk uit vorderingen op het moederdepartement (€ 0,2 miljoen) en derden (€ 0,2 miljoen).

Overige vorderingen en overlopende activa

Deze post is nader te specificeren in nog te ontvangen van het moederdepartement (€ 0,1 miljoen), derden (€ 1,2 miljoen) en rijksonderdelen (€ 0,9 miljoen)

Liquide middelen

De post liquide middelen omvat vooral de gelden in rekening courant bij het Ministerie van Financiën (€ 11,4 miljoen)

Eigen Vermogen

In 2016 heeft er geen uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden. De grens voor het eigen vermogen 2016 is € 3,7 miljoen (maximaal 5 procent van de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaar). Met een eigen vermogen van € 4,4 miljoen overschrijdt Paresto deze grens. In 2017 vindt er derhalve een afdracht plaats aan het moederdepartement van € 0,75 miljoen.

Voorzieningen

Voorzieningen (Bedragen x € 1.000)
 

Stand

31-12-2015

Dotaties

2016

Vrijval

2016

Onttrekkingen

2016

Stand

31-12-2016

Verlieslatende overdracht voorraad LogOst

3.215

3.215

Toekomstbestendige Ontwikkeling Paresto (TOP)

           

Totaal aan voorzieningen

3.215

3.215

De overdracht van de operationele catering is in 2016 afgerond, hierdoor is de voorziening operationele catering II onttrokken.

Leningen

Alle door Paresto opgenomen gelden bij het Ministerie van Financiën (leningen) zijn volledig afgelost.

Crediteuren

Het crediteurensaldo bestaat uit schulden op het moederdepartement (€ 6,1 miljoen), op derden (€ 1,3 miljoen) en rijksonderdelen (€ –/– 0,1 miljoen). Deze stand is lager dan 2015 als gevolg van lagere salariskosten door minder personeel.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Het saldo overige verplichtingen en overlopende passiva bestaat uit (€ 2,7 miljoen) aan derden, (€ 0,1 miljoen) aan het moederdepartement en (€ 0,1 miljoen) aan rijksonderdelen.

De vakantieverplichtingen aan het personeel bestaan uit € 1,2 miljoen te betalen aan vakantiedagen en € 0,9 miljoen te betalen aan vakantiegelden. De overige schulden hebben voornamelijk betrekking op suppletieaangiftes van de afgelopen jaren en het nog te factureren van inhuur extern personeel.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht over 2016 (Bedragen x € 1.000)
 

(1) vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen

6.887

8.591

1.704

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

6.465

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 3.630

2.

Totaal operationele kasstroom

2.835

2.835

 

Totaal investeringen (–/–)

– 23

– 23

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringskasstroom

– 23

– 23

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 118

118

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (–/–)

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.

Totaal financieringskasstroom

– 118

118

         

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

6.769

11.402

4.633

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Het kasstroomoverzicht wordt opgesteld volgens de indirecte methode.

Kasstroom uit operationele activiteiten

De kasstroom uit operationele activiteiten bestaat uit de kasstroom bedrijfsactiviteiten, de mutatie in het werkkapitaal en de ontvangen dan wel betaalde interest. De operationele kasstroom is hoger dan begroot met name vanwege een daling in de voorraadstand door het afronden van de overdracht operationele catering in 2016.

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

In 2016 is er voor € 23.000 aan kleine investeringen gedaan.

Kasstroom uit financieringsactiviteiten

In 2016 heeft er geen uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden.

Doelmatigheidsparagraaf

De omzet bij Paresto bestaat uit verkopen van ingekochte producten. Er is geen sprake van productie en hierdoor dus geen kostprijs per product. De gekozen indeling in een specifiek deel en een generiek deel vloeit voort uit de aard van de dienstverlening door Paresto. Gestuurd wordt op de brutomarge van de locaties. Hiermee samenhangende indicatoren zijn daarom als specifiek benoemd.

Doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen per 31 december 2016

Omschrijving generieke deel

Realisatie

     

Vastgestelde begroting

 

2013

2014

2015

2016

2016

Omzet verkopen (x € 1.000)

44.568

49.193

43.619

44.278

43.775

Vte'n totaal

918

877

814

774

838

waarvan in eigen dienst

860

794

731

678

768

waarvan inhuur

58

83

84

96

70

             

Saldo baten/lasten als % van totale baten

1,4%

2,5%

– 0,6%

1,1%

0,0%

             

Omschrijving specifiek deel

         
   

2013

2014

2015

2016

2016

Aantal locaties

85

82

77

76

80

Productiviteit per medewerker (omzet per vte)

48.536

56.087

53.559

57.200

52.212

% Ziekteverzuim

7,6%

7,1%

7,4%

7,3%

8,0%

% Bruto marge locaties

37,3%

39,1%

37,2%

38,9%

37,8%

Het overgrote deel van de kosten van Paresto (ruim 90 procent) bestaat uit personeels- en ingrediëntkosten. De doelmatigheid komt met name tot uitdrukking in twee belangrijke graadmeters, de productiviteit per medewerker en het percentage bruto marge (inkoop ten opzichte van de omzet).

Door een lichte stijging in de omzet verkopen en een daling in het aantal vaste medewerkers, is de productiviteit per medewerker toegenomen ten opzichte van 2015. De stijging van de bruto marge wordt veroorzaakt door een andere samenstelling van de omzet verkopen. Deze stijging is mede te verklaren door een hogere afname van cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP. Het ziekteverzuim is licht gedaald ten opzichte van 2015.

Paresto is erin geslaagd de productiviteit per medewerker in 2016 te laten toenemen. Dit komt onder meer door een dalend aantal vaste medewerkers, een kleiner aantal locaties en een ziekteverzuim dat onder de norm ligt die voor catering geldt.

Dit laat zien dat de doelmatigheid van Paresto verder is toegenomen.

Licence