Base description which applies to whole site

Artikel 13 Spoorwegen

Omschrijving van de samenhang met het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in het jaarverslag Hoofdstuk XII over 2017 bij beleidsartikel 16 Openbaar vervoer en spoor.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 13 Spoorwegen (x € 1.000)
         

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 
 

2013

2014

2015

2016

2017

2017

2017

 

Verplichtingen

2.727.691

1.635.883

2.727.356

1.842.244

1.810.157

2.011.156

– 200.999

1

Uitgaven

2.384.292

2.241.221

1.999.985

2.074.004

2.154.280

2.218.915

– 64.635

 

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

1.346.811

1.304.521

1.225.522

1.214.109

1.372.035

1.245.661

126.374

2

13.03 Aanleg

886.190

784.844

625.037

708.115

604.096

735.505

– 131.409

 

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

801.687

710.202

540.437

540.172

534.509

556.087

– 21.578

3

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

64.829

51.621

57.291

21.073

28.178

50.097

– 21.919

4

13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer

18.360

17.307

22.441

29.841

38.142

126.178

– 88.036

5

13.03.05 Verk. en planuitw. goederenervoer

1.314

5.714

4.868

117.029

3.267

3.143

124

 

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

134.675

135.279

132.285

134.760

161.552

158.806

2.746

 

13.07 Rente en aflossing

16.616

16.577

17.141

17.020

16.597

48.362

– 31.765

6

13.08 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

30.581

– 30.581

 

13.08.01 Programmaruimte

0

0

0

0

0

30.581

– 30.581

7

13.08.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

0

0

0

 

13.09 Ontvangsten

202.042

117.966

240.852

348.132

242.727

185.262

57.465

8

Garanties

Financiële toelichting

Op artikel 13 Spoorwegen zijn garanties verstrekt aan ProRail en NS. Ultimo 2017 bedraagt het openstaand saldo € 294,3 miljoen

  • Ad 1) Binnen artikel 13 Spoorwegen zijn veel mutaties die van invloed zijn op de uiteindelijke verplichtingenrealisatie op artikel 13 Spoorwegen. Deze mutaties worden veroorzaakt door saldomutaties vanuit 2015, desalderingen in 2016, door bijstellingen als gevolg van (aanbestedings)meevallers en stortingen in het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het Btw-compensatiefonds. Daarnaast zijn er verschuivingen als gevolg van herziene projectplanningen.

    De grootste verschuivingen betreffen de programma’s Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (– € 52 miljoen), Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (– € 57 miljoen), Spooraansluiting 2e Maasvlakte (– € 31 miljoen) en Sporendriehoek Noord Nederland (– € 24 miljoen) kostte de uitwerking meer tijd dan in de begroting 2017 voorzien. Voor verschillende projecten en programma’s zijn minder verplichtingen aangegaan omdat nog voldoende middelen waren beschikt. Dit betreft minder gebruik regeling Intensivering Spoorwegen (– € 29 miljoen), nog voldoende financiële ruimte in 2017 voor Toegankelijkheid Stations (– € 49 miljoen), meevaller OV SAAL Korte Termijn (– € 53 miljoen) en OV SAAL middellange termijn (– € 5 miljoen). Voor het project Venlo Logistiek multimodaal knooppunt zijn de Rijksmiddelen gestort in het Provinciefonds (– € 21 miljoen). Voor het project Opbouw compensatie NS is minder verplicht. De overige verplichtingenruimte wordt in 2018 gerealiseerd (– € 56 miljoen). Voor het programma Fietsparkeren zijn eind 2016 aanvullende middelen beschikbaar gesteld en in 2017 beschikt (+ € 42 miljoen). De voor 2016 geraamde realisatiebeschikking voor het project Zwolle-Herfte is uiteindelijk in 2017 verleend (+ 172 miljoen). Tot slot zijn diverse kleine wijzigingen opgetreden tussen voorziene en gerealiseerde verplichtingen (– € 38 miljoen).

  • Ad 2) De realisatie voor beheer, onderhoud en vervanging is € 126 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door het versneld uitvoeren van werkzaamheden (€ 102 miljoen), indexeringen (€ 21 miljoen), opgetreden risico’s (€ 7 miljoen), lagere doorbelasting aan projecten (€ 19 miljoen) en vervallen scope (– € 23 miljoen). Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij artikelonderdeel 13.02.

  • Ad 3 en 4) De realisatie op de realisatieprogramma’s personenvervoer en goederenvervoer is € 43 miljoen lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat werkzaamheden zijn verschoven naar latere jaren. De specifieke redenen verschillen per project. Voor een toelichting op deze verschillen (per project) wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen bij deze artikelonderdelen.

  • Ad 5) De realisatie op planuitwerkingsprogramma personenvervoer was in 2017 € 88 miljoen lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitkering van Beter Benutten decentraal door middel van storting in het Provincie- en Btw-compensatiefonds en door de overgang naar het realisatieprogramma van het budget voor opbouw compensatie NS en Zwolle-Herfte en delen van PHS en OV-SAAL.

  • Ad 6) De realisatie voor rente en aflossing is € 32 miljoen lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat ProRail de begrote aflossing van een lening uit eigen middelen heeft gefinancierd. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij artikelonderdeel 13.07.

  • Ad 7) De investeringsruimte bedroeg bij de begroting 2017 € 30,6 miljoen. Door het voordelig saldo in 2016 is de investeringsruimte in 2017 met € 13,3 miljoen toegenomen. Sindsdien hebben diverse toevoegingen en onttrekkingen plaatsgevonden zoals toegelicht in de suppletoire begrotingen (+ € 63,5 miljoen). De resterende investeringsruimte is niet meer in 2017 aangewend en naar andere jaren geboekt (€ 107,4 miljoen).

  • Ad 8) De realisatie voor de ontvangsten is € 57 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de afrekening van het voorschot 2016 van de aanlegprojecten (+ € 60 miljoen), de opgelegde prestatieboetes 2016 (+ € 2 miljoen), terugontvangen btw-gebruiksvergoeding (+ € 2 miljoen) en naar 2018 doorgeschoven voor de HRN- en HSL-concessieontvangsten van de NS omdat nog geen definitieve afrekening heeft plaatsgevonden (– € 6 miljoen). Tot slot doen zich enkele mutaties voor van per saldo – € 1 miljoen.

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Motivering

Op grond van richtlijn nr. 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 wordt de taakorganisatie ProRail via de beheerconcessie belast met het beheer en onderhoud van de landelijke spoorweginfrastructuur.

De subsidie aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en het Besluit Infrastructuurfonds. De subsidie wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke spoorweginfrastructuur. Per 1 januari 2008 wordt ProRail aangestuurd op output. Dat betekent dat de Minister van IenW afspraken maakt met ProRail over de te realiseren prestaties op basis van een resultaatverplichting. Met ingang van de Beheerconcessie 2015–2025 worden voor de kernprestatie-indicatoren (KPI’s) bodemwaarden afgesproken. Die prestaties worden jaarlijks opgenomen in het beheerplan van ProRail. De Minister van IenW moet instemmen met de prestaties waarvoor bodemwaarden gelden. Het beheerplan wordt aan de Tweede Kamer toegezonden.

Verleende subsidie aan ProRail

Producten

In 2017 is € 126 miljoen (inclusief BTW) meer aan subsidie aan ProRail betaald dan oorspronkelijk was begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het versneld uitvoeren van werkzaamheden. ProRail voert in de periode 2016–2018 werkzaamheden uit waarvoor de beschikbare middelen na 2018 zijn opgenomen. Hierover is de Tweede Kamer geïnformeerd met de brief van 19 december 2017 (Kamerstukken II 2017–2018, 29 984, nr. 735). Afrekening met IenM vindt plaats via de vaststelling van de subsidie na afloop van het jaar. In 2017 is de subsidie voor 2016 vastgesteld. De subsidie voor 2017 wordt in 2018 vastgesteld. In onderstaand overzicht zijn de mutaties tussen begroting en realisatie opgenomen:

Verschil begroting en realisatie (bedragen x € 1 miljoen)

Financiering / Dekking

Bedragen x € miljoen

VJN2017

VJN2017

VJN2017

MJN2018

MJN2018

MJN2018

MJN2018

NJN2017

Totaal

Oorzaak

Voordelig saldo 2016

Overboeking naar aanleg spoor

Vervallen aflossing

Kasschuif met latere jaren

Ontvangen prijs-compensatie 2017

Over-boeking uit risicore-servering

Over-boeking naar regionaal/ lokaal

Kasschuif met latere jaren

Versneld uitgevoerde werkzaamheden

   

32

       

70

102

Indexeringsverschil 2015/2016

3

   

4

14

     

21

Lagere doorbelasting uren aan projecten

     

18

       

18

Opgetreden risico (VL-post Kijfhoek)

         

7

   

7

Vervallen scope (Hoekse Lijn / Zwolle-Herfte)

 

– 4

       

– 19

 

– 23

Afronding

               

1

Totaal

3

– 4

32

22

14

7

– 19

70

126

Besteding door ProRail

ProRail heeft in 2017 € 104 miljoen (exclusief BTW) meer besteed dan oorspronkelijk begroot was in het Beheerplan 2017 (Kamerstukken II 2016–2017, 29 984, nr. 697). De oorzaken voor deze overbesteding zijn het versnellen van werkzaamheden (€ 59 miljoen), aankoop gronden (€ 19 miljoen), vervallen forfaitaire aftrek voor onderbesteding (€ 14 miljoen), indexeringen (€ 9 miljoen) en diverse overige mee- en tegenvallers (per saldo € 3 miljoen). Van deze € 104 miljoen heeft € 92 miljoen betrekking op vervangingsinvesteringen (inclusief € 19 miljoen aankoop gronden) en € 17 miljoen op uitbesteed werk beheer en onderhoud. Daarnaast zijn de gebruiksvergoeding (€ 2 miljoen) en overige opbrengsten (€ 3 miljoen) hoger uitgevallen. Voor gedetailleerdere informatie over de bestedingen door ProRail wordt verwezen naar de spoorbijlage.

De in de bijlage Instandhouding bij de ontwerpbegroting 2017 van het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II 2016–2017, 34 550 A, nr. 2) geschetste aanpak voor het in stand houden van de infrastructuur leidt er toe dat de planning van onderhoudswerkzaamheden flexibel van aard is. Met het uitstellen en vervroegen van onderhoud wordt beoogd efficiënter en met minder hinder te werken. In de brief van 30 juni 2017 (Kamerstukken II 2016–2017, 29 984, nr. 723) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de gezamenlijk met partijen in de spoorsector ontwikkelde nieuwe visie en werkwijze voor toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor. Het gezamenlijke vertrekpunt waaruit gewerkt wordt, is de optimale balans tussen 1. de onderhouds- en vervangingsbehoefte die nodig is om het spoor betrouwbaar te houden; 2. daarbij zo min mogelijk hinder voor reizigers en verladers als gevolg van werkzaamheden aan het spoor te veroorzaken; en 3. het efficiënt omgaan met de beschikbare financiële middelen voor het werken aan het spoor. In dat kader wordt ook gekeken op welke wijze zinvol binnen de toegepaste onderhoudsfilosofie gerapporteerd kan worden over het eventuele volume aan uitgesteld onderhoud. De stand van zaken ten aanzien van de budgetten voor het beheer, onderhoud en vervanging van het spoor is aan de Tweede Kamer gemeld in de brief van 19 december 2017 (Kamerstukken II 2017–2018, 29 984, nr. 735).

13.03 Aanleg spoor

Motivering

IenM is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden alle uitgaven verantwoord die noodzakelijk zijn voor:

  • uitvoering van nieuwbouwprojecten spoor;

  • voorbereiding van de uitvoering van deze projecten;

  • door ProRail uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;

  • door IenM uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen.

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer spoor

Producten

Projectoverzicht behorende bij 13.03.01: Realisatieprogramma personenvervoer (bedragen x € 1 mln.)
 

Kasbudget 2017

Projectbudget

Indienststelling

Toelichting

 

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2017

   

2017

 

2017

   

Projecten nationaal

               

Benutten

               

ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en expertisecentrum

1

0

– 1

9

9

2015

2015

 

Geluidsanering Spoorwegen

16

12

– 4

629

594

Divers

Divers

1

Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE)

5

1

– 4

29

30

Divers

Divers

 

Be- en bijsturing toekomst

5

0

– 5

15

15

2019

2019

 

Verbeteraanpak trein

21

8

– 13

54

55

2019

2019

2

Verbeteraanpak stations

5

0

– 5

13

13

2018

2018

 

Opstellen Reizigerstreinen Korte termijn

3

1

– 2

45

43

2020

2020

 

Vervolgfase Beter en Meer / Opstelcapaciteit

1

0

– 1

32

32

Divers

Divers

 

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

               

PHS Ede

0

2

2

 

43

 

2021

3

PHS Meteren–Boxtel

4

5

1

10

10

2017

2017

 

PHS DSSU (incl. voorinvestering)

42

17

– 25

314

315

2017

2017

4

PHS Overweg Klompersteeg Veenendaal

1

0

– 1

9

9

2019

2019

 

PHS Rijswijk–Rotterdam

0

4

4

9

10

2023

2023

 

PHS Spooromgeving Geldermalsen

6

2

– 4

56

133

2021

2021

5

PHS Diezebrug

0

0

0

2

2

2013

2013

 

Stations en stationsaanpassingen

               

Cameratoezicht op stations

3

7

4

13

13

2017

2017

 

Kleine stations

0

0

0

17

17

Divers

Divers

 

Toegankelijkheid stations

37

36

– 1

488

488

Divers

Divers

 

Overige projecten/programma's /lijndelen etc.

               

Booggeluid

0

0

0

 

4

 

Divers

6

AKI-plan en veiligheidsknelpunten

30

19

– 11

392

392

Divers

Divers

7

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NaBo's)

4

1

– 3

10

39

2017 e.v.

Divers

 

Fietsparkeren bij stations

14

27

13

222

266

Divers

Divers

8

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

7

8

1

36

26

Divers

Divers

9

Ontsnippering

14

4

– 10

79

79

Divers

Divers

10

Programma Kleine Functiewijzigingen

35

37

2

374

379

Divers

Divers

 

Programma aanpak suïcidepreventie

0

0

0

 

14

 

2021

11

Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten

5

1

– 4

179

179

Divers

Divers

 

Aanleg ATBvv

0

0

0

 

68

Divers

Divers

 

Aanleg ATBvv op A2 corridor en Brabantroute

10

12

2

20

20

2017

Divers

 

Kleine projecten personenvervoer

4

6

2

24

21

Divers

Divers

 

Projecten Noordwest-Nederland

               

Amsterdam-Almere-Lelystad

               

OV SAAL korte termijn

50

24

– 26

742

688

2016

2016

12

OV SAAL Naarden Bussum

2

1

– 1

24

24

2019

2019

 

Stations en stationsaanpassingen

               

Amsterdam CS, Cuypershal

5

0

– 5

26

26

2018

2018

 

Amsterdam CS, Fietsenstalling

1

2

1

11

11

2019

2019

 

OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)

50

33

– 17

411

412

2016

2016

13

Overige projecten/lijndelen etc.

               

Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol)

4

6

2

189

177

Divers

Divers

14

Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven

0

 

0

30

 

2013–2015

 

15

Vleuten–Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS)

42

36

– 6

930

910

2005 e.v.

Divers

16

Projecten Zuidwest-Nederland

               

Stations en stationsaanpassingen

               

Den Haag CS perronsporen 11 en 12

1

1

0

38

39

2020–2021

2022

 

Overige projecten/lijndelen etc.

               

Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft

22

6

– 16

606

607

2015–2017

2017

17

Projecten Zuid-Nederland

               

Stations en stationsaanpassingen

               

Breda Centraal (t.b.v. NSP)

2

4

2

88

89

2016–2017

2017

 

Projecten Oost Nederland

               

Utrecht-Arnhem-Zevenaar

               

Arnhem Centraal (t.b.v. NSP)

2

0

– 2

108

 

2011–2015

 

18

Traject Oost uitv. convenant DMB

35

28

– 7

234

235

Divers

Divers

 

Overige projecten/lijndelen etc.

               

Regionale lijnen Gelderland

1

2

1

17

16

Divers

Divers

 

Projecten Noord Nederland

               

Partiële spooruitbreiding Groningen-Leeuwarden

18

5

– 13

49

49

Divers

Divers

19

Sporendriehoek Noord-Nederland

17

11

– 6

135

140

Divers

Divers

 

Afrondingen

– 2

 

2

         

Totaal ProRail projecten

523

369

– 154

6.718

6.741

     

Overige (niet ProRail) projecten

   

0

         

Intensivering Spoor in steden (I)

15

6

– 9

244

215

 

2017

20

Spoorzone Ede

7

7

0

42

42

 

2017

 

NS compensatie

 

103

   

160

 

Divers

21

Totaal overige (niet ProRail) projecten

22

116

– 9

286

417

     

Totaal uitvoeringsprogramma

545

485

– 163

7.004

7.158

     

Uitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerking

1

7

6

         

Afrekening voorschotten

 

43

           

Programma Realisatie (IF 13.03.01)

546

535

– 11

         

Budget Realisatie (IF 13.03.01)

556

535

– 21

         

Overprogrammering (–)

10

0

– 10

         

Toelichting:

  • Ad 1) Geluidsanering Spoorwegen. Voor de geluidsanering bij Hoofdwegen en Spoorwegen (MJPG) is een taakstellend totaalbudget vastgesteld. Naast de beschikbare middelen op het Infrastructuurfonds, worden vanuit de begroting Hoofdstuk XII ook middelen uitgegeven voor het MJPG. Het deel van de MJPG-middelen dat op dit IF-artikel wordt verantwoord, is verlaagd aangezien dit deel van de voor geluidsanering reeds is verantwoord op de begroting Hoofdstuk XII. Het totaal beschikbare projectbudget voor Geluidsanering Spoorwegen blijft hiermee gelijk.

  • Ad 2) Verbeteraanpak trein. Een deel van de werkzaamheden is pas eind 2017 uitgevoerd waardoor de declaratie is verschoven naar 2018.

  • Ad 3) PHS Ede. Dit budget is in 2017 overgeboekt van planstudie naar realisatie.

  • Ad 4) PHS Doorstroomstation Utrecht (DSSU). De uitvoering van het deelproject Ondergrondse Trilling constructies te Cremerstraat was gepland in 2017. De onderzoeken en aanbesteding van dit deelproject namen meer tijd in beslag dan gepland waardoor de uitvoering is verschoven naar 2018. Daarnaast is er binnen het totale project sprake van meevallende uitgaven als gevolg van voorspoedig verlopen werkzaamheden.

  • Ad 5) PHS Spooromgeving Geldermalsen. Dit budget is in 2017 overgeboekt van planstudie naar realisatie.

  • Ad 6) Booggeluid. Het project is gedurende het jaar 2017 nieuw opgenomen in het realisatieprogramma.

  • Ad 7) AKI Programma en veiligheidsknelpunten. Een aantal voor 2017 geplande deelprojecten is vertraagd doordat overeenstemming met stakeholders meer tijd in beslag nam dan gepland en er minder treinvrije periodes beschikbaar waren dan benodigd. Daarnaast heeft de grondverwerving voor het deelproject «Sittard-Geleen aanleggen Standaard Langzaam Verkeerstunnels» langer geduurd dan gepland.

  • Ad 8) Fietsparkeren bij stations. De hogere realisatie in 2017 en het hogere projectbudget worden veroorzaakt, doordat meer afspraken zijn gemaakt over cofinanciering (bijvoorbeeld Amsterdam Zuid, Den Haag CS en Delft). Daarnaast is er eind 2016 extra budget beschikbaar gesteld voor het programma Fietsparkeren. In 2017 is daarbij forse voortgang gerealiseerd op projecten die eerder waren gepland voor 2016.

  • Ad 9) Nazorg gereedkomen lijnen/halten. Het projectbudget van nazorg is verhoogd met € 2,3 miljoen voor nazorg werkzaamheden van projecten waarvan de subsidievaststelling per 1 januari 2017 heeft plaatsgevonden. Daarnaast bleek het mogelijk de post nazorg te verlagen met € 8,9 miljoen als gevolg van meevallende kosten voor grondtransacties bij het project Amsterdam-Utrecht, het vrijvallen van gereserveerde gelden voor de drukgolfproblematiek bij de Hanzelijn, minder noodzakelijk na-onderhoud bij de Hanzelijn en een na een gerechtelijke uitspraak terugbetaling van een eerder door ProRail betaalde boete.

  • Ad 10) Ontsnippering. Als gevolg van diverse rechtszaken en lopende bestemmingsplanprocedures worden de aanbestedingen van het onderliggende werk later gegund. Hierdoor verschuiven de voor 2017 geplande uitgaven deels naar latere jaren.

  • Ad 11) Programma aanpak suïcidepreventie. Het project is gedurende het jaar 2017 nieuw opgenomen in het realisatieprogramma.

  • Ad 12) OV SAAL Korte Termijn. De lagere realisatie in 2017 is veroorzaakt door uitloop van enkele werkzaamheden, onzekerheid met betrekking tot geluid bij de Vechtbrug en de subsidievaststelling is verschoven naar 2018. Daarnaast heeft het combineren van diverse faseringstappen in één grote buitendienststelling geleid tot optimalisatie van het werkproces en lagere kosten. Op basis van de nog te verwachte kosten is bij Miljoenennota 2018 het projectbudget verlaagd.

  • Ad 13) OV-Terminal stationsgebouw Utrecht (NSP). De fietsenstalling wordt gerealiseerd door de gemeente Utrecht. Naar aanleiding van een wijziging van de planning zijn de uitgaven doorgeschoven naar later jaren.

  • Ad 14) Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol). Vanuit het projectbudget is € 5,5 miljoen overgeboekt naar de Metropoolregio Amsterdam voor de aanleg van de Cuyperstrap, € 4,5 miljoen is overgeboekt naar Heiloo voor het project Vennewatersweg en € 2,1 miljoen is naar aanleiding van bovengenoemde overboekingen gestort in het BTW compensatiefonds.

  • Ad 15) Spoorwegovergang Soestdijkseweg Bilthoven. Het project is in 2017 afgerond.

  • Ad 16) Vleuten–Geldermalsen. De lagere realisatie in 2017 is veroorzaakt door een storting van € 4,2 miljoen in het provinciefonds ten behoeve van de provincie Utrecht.

  • Ad 17) Rijswijk–Schiedam: tunnel Delft. Gedurende de uitvoering is de kasreeks aangepast op het termijnschema van de aannemer en deels verschoven naar latere jaren.

  • Ad 18) Arnhem Centraal (t.b.v. NSP). Het project is gereed en de subsidie is vastgesteld.

  • Ad 19) Partiële uitbreiding Groningen–Leeuwarden. De planstudie heeft langer geduurd dan voorzien. De planning van het project en de uitgaven zijn hierop aangepast.

  • Ad 20) Intensivering Spoor in steden (I). Het budget is verlaagd met € 29 miljoen in verband met de afloop van de regeling waarvan uiteindelijk minder gebruik is gemaakt dan verwacht.

  • Ad 21) NS compensatie. Dit budget is in 2017 overgeboekt van planstudie naar realisatie.

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer spoor
Projectoverzicht behorende bij artikelonderdeel 13.03.02: Realisatieprogramma goederenvervoer (bedragen x € 1 mln.)
 

Kasbudget 2017

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

 

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2017

   

2017

 

2017

   

Projecten Nationaal

               

PAGE risico reductie

2

0

– 2

19

19

divers

divers

 

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua

9

11

2

174

169

2014 e.v.

divers

 

Programma Emplacementen op orde

6

1

– 5

58

59

2020

2020

1

Kleine projecten goederenvervoer

1

1

0

4

3

divers

divers

 

Projecten Zuidwest-Nederland

               

Geluidmaatregelen Zeeuwselijn

6

1

– 5

27

27

2014–2017

2018

2

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding

3

0

– 3

218

220

2014 e.v.

divers

 

Calandbrug

 

1

   

159

 

2020

3

Projecten Zuid-Nederland

               

Venlo Logistiek multimodaal knooppunt

6

0

– 6

30

9

2019

2019

4

Projecten Oost Nederland

               

Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov)

18

13

– 5

138

139

2020

2021

5

Overige projecten

               

Nazorg gereedgekomen projecten

 

0

0

1

3

divers

divers

 

Afrondingen

   

0

         

Totaal uitvoeringsprogramma

51

28

– 23

669

807

     

Programma Realisatie (IF 13.03.02)

51

28

– 23

669

807

     

Uitgaven op IF 13.03.05 mbt realisatie

– 8

– 3

5

         

Afrekening voorschotten

 

3

           

Programma Realisatie (IF 13.03.02)

43

28

– 15

669

807

     

Budget Realisatie (IF 13.03.02)

43

28

– 15

669

807

     

Overprogrammering (–)

0

0

0

         

Toelichting:

  • Ad 1) Programma Emplacementen op Orde. De uitwerking van de uit te voeren scope neemt meer tijd in beslag dan gepland.

  • Ad 2) Geluidmaatregelen Zeeuwselijn. De lagere realisatie is veroorzaakt door vertraging in de realisatie van de geluidschermen. Er bleek meer grondverwerving nodig dan vooraf ingeschat. Daarnaast waren er aanvullende welstandseisen tijdens de behandeling van de omgevingsvergunningen waardoor de omgevingsvergunningen op een later tijdstip zijn verkregen.

  • Ad 3) Calandbrug. Het project is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase.

  • Ad 4) Venlo Logistiek Multimodaal Knooppunt. De Provincie Limburg is opdrachtgever voor dit project en in 2017 is € 21,3 miljoen gestort in het Provinciefonds. Het projectbudget is hiervoor verlaagd en in 2017 heeft geen kasrealisatie plaatsgevonden op het Infrastructuurfonds.

  • Ad 5) Uitvoeringsprogramma Goederenroute Elst-Deventer-Twente. De gunning van het deelproject Deventer Oostriklaan heeft eind 2016 plaatsgevonden. Een aantal conditionerende zaken die vóór de aanbesteding geregeld dienden te zijn waren niet tijdig op orde. Nog niet alle gronden waren in bezit en het fiat voor de onttrekking van de overwegen aan de openbaarheid ontbrak. Hierdoor kon één van de twee aangevraagde buitendienststellingen in 2017 niet meer worden gehaald en vertraagde de uitvoering en daarmee de indienststelling. Dit heeft geleid tot een kasschuif van 2017 naar latere jaren.

13.03.04 Planuitwerkingsprogramma personenvervoer
Projectoverzicht behorende bij 13.03.04: Planuitwerkingsprogramma personenvervoer (bedragen x € 1 mln.)
 

Projectbudget

Planning

 
     

PB of TB

Indienststelling

Toelichting

 

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2017

 

2017

 

2017

   

Verplicht

             

Uitgaven op IF 13.03.01 m.b.t. planuitwerking

– 14

– 72

         

Projecten Nationaal

             

Kleine projecten Personenvervoer

8

7

   

divers

divers

 

Reizigersfonds

1

3

         

Projecten Oost-Nederland

             

Quick scan decentraal spoor Gelderland

18

19

   

2011–2017

divers

 

Zwolle–Herfte

197

205

   

2017–2021

2021

 

Gebonden

             

Projecten Nationaal

             

Beter Benutten Decentraal Spoor (Decentraal Spoor, fase 2 (NMCA))

64

38

   

divers

divers

1

Grensoverschr. Spoorvervoer

61

49

   

divers

divers

2

Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO)

193

197

   

divers

divers

 

NS compensatie

159

     

divers

divers

3

Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)

2.440

2.432

   

divers

divers

4

Geluidsmaatregelen HSL-Zuid

 

71

     

divers

5

Prestatieverbetering HSL-Zuid

 

60

     

divers

6

Projecten Noordwest-Nederland

             

OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

352

334

     

divers

7

Multimodale knoop Schiphol

 

253

     

divers

8

Overige projecten en reserveringen

             

Bestemd

24

13

         

Projecten in voorbereiding

             

Overige projecten in voorbereiding

             

Gesignaleerde risico's

             

Totaal planuitwerkingsprogramma

3.503

3.609

         

Begroting (IF 13.03.04)

3.503

3.609

         

Toelichting:

  • Ad 1) Beter Benutten Decentraal Spoor. Vanuit dit projectbudget is € 25,3 miljoen overgeboekt naar het Provincie- en Btw-compensatiefonds.

  • Ad 2) Grensoverschrijdend Spoorvervoer. Vanuit dit projectbudget is € 9,5 miljoen overgeboekt naar het Provinciefonds ten behoeve van de exploitatie van de spoorlijn Hengelo–Bielefeld. Daarnaast is € 2,5 miljoen overgeboekt naar HXII ten behoeve van de subsidieregeling RE13 waarmee de treinverbinding tussen Düsseldorf en Venlo gedurende 10 jaar mogelijk wordt gemaakt.

  • Ad 3) Reservering opbouwcompensatie NS. Dit budget is overgegaan van het planuitwerkingsprogramma naar het realisatieprogramma.

  • Ad 4) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (budget in voorbereiding/planuitwerking). Het projectbudget is verhoogd met € 84 miljoen vanuit de investeringsruimte waarmee de door de omzetting van de zogenaamde leenfaciliteit ontstane kasspanning is opgelost. Daarnaast is € 117 miljoen overgeboekt naar het realisatieprogramma in verband met de fase overgang van PHS Ede en PHS Geldermalsen en is het projectbudget verhoogd met € 27 miljoen prijsbijstelling 2017. Per saldo is het programmabudget in voorbereiding en planuitwerking met € 8 miljoen verlaagd.

  • Ad 5) Geluidmaatregelen HSL Zuid. Bij de ontwerpbegroting 2016 is € 70 miljoen vrijgemaakt voor het verminderen van de geluidshinder door de HSL-Zuid. Deze middelen zijn destijds toegevoegd aan artikelonderdeel 17.03 HSL-Zuid. Gezien de geluidsmaatregelen geen relatie hebben met de restpunten van de constructie van de HSL-Zuid, zijn deze middelen overgeheveld naar planuitwerking en verkenning op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.

  • Ad 6) Dit betreft een nieuw project. In de 40e voortgangsrapportage van de HSL-zuid is aangekondigd € 60 miljoen vrij te maken voor infrastructurele maatregelen ter verbetering van de prestaties op de HSL-Zuid (Kamerstukken 2017–2018, 22 026, nr. 498).

  • Ad 7) OV SAAL. Er is € 1,3 miljoen overgeboekt naar het programma Fietsparkeren ten behoeve van extra fietsenstallingen in Almere. Daarnaast is € 20 miljoen overgeboekt naar het provincie- en BTW compensatiefonds en is € 3 miljoen prijsbijstelling 2017 toegevoegd. Per saldo is het projectbudget op de begroting van het Infrastructuurfonds met € 18 miljoen verlaagd.

  • Ad 8) Multimodale Knoop Schiphol. Het project is nieuw opgenomen in de begroting 2018.

13.03.05 Planuitwerkingsprogramma goederenvervoer
Projectoverzicht behorende bij 13.03.05: Planuitwerkingsprogramma goederenvervoer (bedragen x € 1 mln.)
 

Projectbudget

Planning

 
     

PB of TB

Indienststelling

Toelichting

 

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2017

 

2017

 

2017

   

Verplicht

             

Uitgaven op IF 13.03.05 m.b.t. realisatie

9

48

         

Projecten Nationaal

             

Kleine projecten Goederenvervoer

12

16

   

divers

   

Gebonden

             

Projecten Zuidwest-Nederland

             

Calandbrug

159

     

2020

 

1

Bestemd

             

Projecten in voorbereiding

             

Overige projecten in voorbereiding

             

Gesignaleerde Risico's

             

Totaal planuitwerkingsprogramma

180

64

         

Begroting (IF 13.03.05)

180

64

         

Toelichting:

  • Ad 1) Het project is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase.

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Motivering

De Staat betaalt voor de beschikbaarheid van de HSL-infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw), conform de contractuele overeenkomst tussen beide partijen. Het contractbeheer wordt uitgevoerd door ProRail, onder regie van IenM.

Producten

Projectoverzicht behorende bij 13.04: Geïntegreerde contractvormen/PPS Spoorwegen (bedragen x € 1 mln.)
 

Kasbudget 2017

Projectbudget

Openstelling

Toelichting

 

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2017

   

2017

 

2017

   

Beschikbaarheidsvergoeding1

150

150

0

3.626

3.632

     

Rente- en belastingaanpassingen2

3

8

5

– 56

– 135

   

1

Wijzigingsopdrachten en diverse afrekeningen3

6

4

– 2

66

80

     

Afrondingen

   

0

         

Totaal

159

162

3

3.636

3.577

     

Begroting (IF 13.04)

159

162

3

         
1

De beschikbaarheidsvergoeding is inclusief de verwachte toekomstige indexeringen.

2

Rente wordt halfjaarlijks verrekend op basis van de werkelijke Euribor-stand; de belastingwijziging is een technische, voor de Staat budgetneutrale, correctie die bij de Belastingdienst leidt tot even grote ontvangsten.

3

Dit betreft diverse nog door te voeren wijzigingen op de HSL-Zuid infrastructuur, waarvan aanpassing van het ERTMS-systeem (voor de Intercity Nieuwe Generatie) de grootste is.

Toelichting:

  • Ad 1) Als gevolg van de lage rentestand zijn de uitgaven in 2017 € 20 miljoen lager uitgevallen dan begroot. Daartegenover staat dat in 2017 ook de belastingaanpassingen voor de periode 2007–2016 € 25 miljoen zijn afgerekend; deze waren doorgeschoven uit 2016. Van de overige afrekeningen is € 2 miljoen doorgeschoven naar 2018.

13.07 Rente en Aflossing

Motivering

Onder deze categorie uitgaven vallen de rente en aflossing van de bij ProRail uitstaande leningen, waarmee in het verleden spoorinfrastructuur gefinancierd is.

Producten

Rente en aflossing (13.07) (bedragen x € 1 mln.)
 

Kasbudget 2017

 
 

Begroting

Realisatie

Verschil

Toelichting

Rente

17

17

0

 

Aflossing

31

0

– 31

1

Totaal

48

17

– 31

 

Toelichting:

  • Ad 1) In 2017 is € 31 miljoen minder uitgegeven dan begroot omdat ProRail de (begrote) aflossing van een lening alsnog uit de eigen liquide middelen heeft betaald. In de begroting is deze € 31 miljoen derhalve weer toegevoegd aan de middelen voor beheer, onderhoud en vervanging, zie ook de toelichting bij artikel 13.02.

13.08 Investeringsruimte

Motivering

Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord.

De investeringsruimte bedroeg bij de begroting 2017 € 30,6 miljoen. Door het voordelig saldo in 2016 is de investeringsruimte in 2017 met € 13,3 miljoen toegenomen. Sindsdien hebben diverse toevoegingen en onttrekkingen plaatsgevonden zoals toegelicht in de suppletoire begrotingen (+ € 63,5 miljoen). De resterende investeringsruimte is niet meer in 2017 aangewend en naar andere jaren geboekt (€ 107,4 miljoen).

13.09 Ontvangsten

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derde partijen voor spooruitgaven verantwoord. De gebruiksvergoeding die vervoerders betalen wordt door ProRail vastgesteld en geïnd (zie artikelonderdeel 13.02) en wordt daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting.

Producten

Ontvangsten Spoorwegen (13.09) (bedragen x € 1 mln.)
 

Kasbudget 2017

 
 

Begroting

Realisatie

Verschil

Toelichting

Concessievergoedingen NS (incl. prestatieboete)

174

170

– 4

1

Afrekeningen ProRail/Havenbedrijf

1

63

62

2

Projectbijdragen decentrale overheden

10

10

0

3

Totaal

185

243

58

 

Toelichting:

  • Ad 1) De concessievergoeding van NS is € 1 miljoen hoger uitgevallen door de prestatieboete 2016 en is € 5 miljoen lager uitgevallen omdat het tarief voor de HSL-heffing en de eventuele compensatie voor de treindiensten naar Antwerpen nog niet definitief zijn vastgesteld. Deze € 5 miljoen is doorgeschoven naar 2018.

  • Ad 2) De afrekeningen ProRail betreffen de afrekening van het voorschot aanlegprojecten 2016 ad € 60 miljoen, de afrekening btw-gebruiksvergoeding 2015–2017 (uitspraak ACM) ad € 2 miljoen en de prestatieboete 2016 ad € 1 miljoen.

  • Ad 3) Van de projectbijdragen van decentrale overheden is € 1 miljoen doorgeschoven naar 2018.

Licence