Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap DICTU per 31 december 2017

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap DICTU (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting

2017

(2)

Realisatie 2017

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2016

Baten

       

Omzet moederdepartement

189.000

239.781

50.781

221.689

Omzet overige departementen

40.000

42.300

2.300

31.264

Omzet derden

1.000

1.262

262

891

Rentebaten

       

Vrijval voorzieningen

       

Bijzondere baten

       

Totaal baten

230.000

283.343

53.343

253.844

         

Lasten

       

Apparaatskosten

211.900

258.790

46.890

235.923

– Personele kosten

124.000

151.611

27.611

144.404

Waarvan eigen personeel

60.000

54.442

– 5.558

46.221

Waarvan inhuur externen

4.000

96.880

92.880

4.584

Waarvan overige personele kosten

60.000

289

– 59.711

93.599

– Materiële kosten

87.900

107.179

19.279

91.519

Waarvan apparaat ICT

37.500

40.285

2.785

36.080

Waarvan bijdrage aan SSO's

15.100

12.237

– 2.863

15.578

Waarvan overige materiële kosten

35.300

54.657

19.357

39.861

Rentelasten

200

53

– 147

99

Afschrijvingskosten

16.900

18.521

1.621

15.458

– Materieel

8.000

7.073

– 927

6.581

Waarvan apparaat ICT

8.000

7.073

– 927

6.581

– Immaterieel

8.900

11.448

2.548

8.877

Overige lasten

1.000

1.569

569

1.231

– Dotaties voorzieningen

1.000

1.569

569

1.231

– Bijzondere lasten

       

Totaal lasten

230.000

278.933

48.933

252.711

Saldo van baten en lasten

0

4.410

4.410

1.133

Het positieve resultaat van DICTU bedraagt € 4,4 mln. Dit komt met name doordat de huisvestingskosten in de realisatie lager zijn dan in zowel de begroting van 2017 als de realisatie van 2016. In bovenstaande tabel is dit zichtbaar in de materiële kosten op de regel «Waarvan bijdrage aan SSO’s».

Toelichting op de baten

De omzet is € 53,3 mln hoger dan begroot. Bij 1e Suppletoire begroting 2017 was al aangegeven dat de omzet naar verwachting zou stijgen met € 16,7 mln en bij 2e Suppletoire begroting is aangegeven dat de omzet naar verwachting verder zou stijgen met nog eens € 17,9 mln naar een omzet van € 264,6 mln. In het laatste kwartaal is € 18,7 mln meer omzet gemaakt dan verwacht.

De omzetstijging komt nagenoeg geheel voor rekening van het moederdepartement (€ 50,8 mln) en betreft vooral een toename van de producten infrabeheer en overige opbrengsten en in mindere mate indirect en applicatiebeheer.

Omzet moederdepartement

De verdeling per productgroep wordt in onderstaande tabel weergegeven (bedragen x € 1.000).

 

Vastgestelde begroting

2017

Realisatie

2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Applicatiebeheer

25.000

29.729

4.729

27.398

Ontwikkelopdrachten

48.500

43.199

– 5.301

50.721

Infrabeheer

39.000

53.491

14.491

44.144

Werkplekservices

33.000

34.825

1.825

34.479

Overige omzet

3.000

30.766

27.766

19.648

Generieke eBS

7.500

6.912

– 588

6.611

Indirect

33.000

40.859

7.859

38.688

Totaal

189.000

239.781

50.781

221.689

De omzet op applicatiebeheer valt hoger uit dan begroot door een hoger aantal te beheren applicatieservices voor het moederdepartement. De hogere gerealiseerde omzet op infrabeheer komt door vertraging, doordat de migratie van de Klassieke infrastructuur naar de Cloudinfrastructuur langer duurt dan verwacht. Als gevolg hiervan moet langer gebruik worden gemaakt van de (duurdere) klassieke infrastructuur. De oorzaak van de hogere omzet op het product overige omzet is een vertraagde oplevering van de Cloudwerkplek en hiermee samenhangende kosten en extra licentiekosten. De stijging van de omzet op het product indirect volgt de hogere omzet.

Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)

Bedragen x € 1.000

Vastgestelde begroting

2017

Realisatie

2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie

2016

Applicatiebeheer

1.500

3.977

2.477

1.550

Ontwikkelopdrachten

12.200

2.183

– 10.017

2.445

Infrabeheer

10.500

11.056

556

10.048

Werkplekservices

2.000

123

– 1.877

329

Overige omzet

6.300

17.562

11.262

5.722

Generieke eBS

500

 

– 500

 

Indirect

7.000

7.399

399

5.455

Omzet BOD’s

     

5.715

Totaal

40.000

42.300

2.300

31.264

In 2017 is het grootste deel van het ontwikkelwerk voor overige departementen in beheer genomen, waardoor er een herallocatie over de verschillende producten heeft plaatsgevonden.

De omzetstijging overige departementen wordt met name veroorzaakt door de ontwikkeling van een Zaakgericht Werken systeem voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het Zaakgericht Werken systeem werd ook ontwikkeld voor de Raad voor Strafrechttoepassing en Jeugdbescherming van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Tenslotte is een zgn. Standaard Platform ontwikkeld voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Toelichting op de lasten

Personele kosten zijn in 2017 per saldo gestegen met € 27,6 mln. De lagere realisatie van kosten voor eigen personeel wordt veroorzaakt doordat het vervullen van interne vacatures voor bepaalde specialistische ICT-functies in de praktijk lastiger blijkt dan vooraf ingeschat. Er is een verschuiving zichtbaar in de posten externe inhuur en overige personele kosten inhuur conform een aanpassing van de richtlijn externe inhuur in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2018. Hierbij wordt inhuur voor onderhoud en beheer van ICT-systemen verantwoord onder externe inhuur en niet meer onder overige personele kosten.

De overige materiële kosten zijn toegenomen als gevolg van hogere licentiekosten en aanschaf van ICT-infrastructuur.

Overige lasten

Rentelasten

De rentelasten zijn lager dan begroot door de lage rente op leningen in voorgaande jaren. Er zijn geen leningen meer waar meer dan 1% over betaald hoeft te worden. In op 2016 en 2017 afgesloten leningen is de rente 0%.

Dotaties voorzieningen

Onder de post dotaties voorzieningen worden de dotaties aan een tweetal voorzieningen verantwoord:

  • De voorziening incompliancy issues oplossen bevat een zestal posten ter waarde van € 1,1 mln.

  • De debiteurenvoorziening ter waarde van € 0,5 mln.

Balans per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2017

Balans 2016

Activa

   

Immateriële vaste activa

51.324

59.329

Materiële vaste activa

28.655

25.457

– Grond en gebouwen

   

– Installaties en inventarissen

23.608

20.708

– Overige materiële vaste activa

5.047

4.749

Vlottende activa

62.595

50.025

– Voorraden en onderhanden projecten

   

– Debiteuren

28.335

22.490

– Overige vorderingen en overlopende activa

15.066

20.564

– Liquide middelen

19.194

6.971

Totaal activa

142.574

134.811

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

5.802

1.392

– Exploitatiereserve

1.392

259

– Onverdeeld resultaat

4.410

1.133

Voorzieningen

1.514

783

Langlopende schulden

60.260

54.600

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

60.260

54.600

Kortlopende schulden

74.998

78.036

– Crediteuren

7.711

16.734

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

67.287

61.302

Totaal passiva

142.574

134.811

Specificatie Debiteuren (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

2017

Realisatie 2016

Debiteuren

30.247

24.002

Voorziening debiteuren

– 1.058

– 976

Nog te verwerken ontvangsten

– 854

– 536

Totaal

28.335

22.490

De debiteurenpositie komt uit op ruim 1 maand omzet. De post debiteuren houdt onder meer verband met het feit dat een deel van de omzet maandelijks achteraf wordt gefactureerd en de facturen vervolgens een betaaltermijn hebben van 30 dagen. De post debiteuren is gestegen als gevolg van een hogere omzet, waardoor het maandelijks te factureren bedrag stijgt.

Specificatie Debiteurenrekening naar klantgroepen (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

2017

Realisatie 2016

Moederdepartement

23.101

16.711

Overige departementen

6.964

7.175

Derden

182

116

Totaal

30.247

24.002

Specificatie Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

2017

Realisatie 2016

Moederdepartement

4.669

6.841

Overige departementen

78

1.481

Derden

10.319

12.242

Totaal

15.066

20.564

Onder de balanspost Overige vorderingen en overlopende activa worden de nog te factureren omzet en de vooruitbetaalde kosten verantwoord. De vooruitbetaalde kosten, vallend binnen de classificatie Derden, betreft vooral meerjarige contracten met software leveranciers.

Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boek waarde

Dotaties

Onttrek kingen

Vrijval

Boek waarde

 

1/1/2017

     

31/12/2017

Reorganisatievoorziening

583

 

– 150

 

433

Voorziening incompliancy issues oplossen

200

1.081

– 200

 

1.081

De voorziening incompliancy issues oplossen betreft een zestal juridische disputen met diverse leveranciers over onder andere licentiegebruik. Op basis van een inschatting van de omvang van de disputen is een dotatie gedaan van € 1,1 mln. Voor de afwikkeling van een geschil uit 2016 is € 0,2 mln onttrokken uit de voorziening.

Ontwikkeling eigen vermogen

Tabel vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2015

2016

2017

1 Eigen Vermogen per 1/1

– 910

259

1.392

2 Saldo Baten en Lasten

259

1.133

4.410

3 Directe mutaties in het Eigen Vermogen

910

   

– 3a Uitkering aan moederdepartement

     

– 3b Bijdrage door moederdepartement ter versterking Eigen Vermogen

910

   

– 3c Overige Mutaties

     

4 Eigen vermogen per 31/12

259

1.392

5.802

Omzet

240.223

253.844

283.343

Vermogensplafond (5%)

10.071

11.559

12.957

De omvang van het Eigen Vermogen blijft ruim binnen de kaders die de Regeling Agentschappen hieraan stelt, zijnde maximaal 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaar.

Specificatie Crediteuren (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

2017

Realisatie 2016

Moederdepartement

24

 

Overige departementen

293

1.040

Derden

7.394

15.694

Totaal

7.711

16.734

Specificatie Overige verplichtingen en overlopende passiva (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

2017

Realisatie 2016

Moederdepartement

15.625

17.451

Overige departementen

24.641

23.075

Derden

27.021

20.776

Totaal

67.287

61.302

Kasstroomoverzicht over 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting 2017

(2)

Realisatie 2017

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1

Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen

0

6.971

6.971

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

17.900

282.997

265.097

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 1.000

– 258.908

– 257.908

2

Totaal operationele kasstroom

16.900

24.089

7.189

 

Totaal investeringen (-/-)

– 25.000

– 19.413

5.587

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

137

137

3

Totaal investeringskasstroom

– 25.000

– 19.276

5.724

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

     
 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

     
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 16.900

– 19.540

– 2.640

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

25.000

26.950

1.950

4

Totaal financieringskasstroom

8.100

7.410

– 690

5

Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen

0

19.194

19.194

Toelichting op kasstromen

De liquiditeitspositie van DICTU is per eind 2017 met € 12,2 mln verbeterd ten opzichte van eind 2016. Dit is het resultaat van de volgende kasstromen:

Operationele kasstroom

Het verschil bij de operationele kasstroom wordt veroorzaakt door een gewijzigde benaderingswijze, om deze te conformeren met de Rijksbegrotingsvoorschriften. Bij de vastgestelde begroting is uitgegaan van saldi, terwijl bij de realisatie de feitelijke ontvangsten en uitgaven zijn opgenomen. De operationele kasstroom is hoger dan begroot doordat het aandeel van de kosten die niet leiden tot uitgaven hoger is dan voorzien (zoals afschrijvingen en dotaties aan voorzieningen). Daarnaast is de operationele kasstroom hoger dan begroot als gevolg van het positieve resultaat.

Investeringskasstroom

Het investeringsniveau is lager dan begroot. Dit leidt tot een verbetering van de investeringskastroom met € 5,7 mln.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom valt positief uit aangezien het beroep dat in 2017 op de leenfaciliteit is gedaan hoger is dan de gedane aflossingen op de lopende leningen.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017

Omschrijving

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Vastgestelde begroting 2017

1. Kostprijzen per product (groep)

         

a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €)

2.540

2.520

2.520

2.531

2.531

b. Aantal Werkplekken

12.332

12.937

13.178

11.552

11.500

c. Infrastructuur (x € 1.000)

35.717

48.634

56.141

50.342

48.550

d. Productieve uren

1.468.476

(89%)

1.832.350

(89%)

1.932.714

(90%)

2.015.246 (88%)

1.788.300

(88%)

2. Tarieven/uur1

         

a. Senior medew. (ontwikkeling)

86

90

92

96

96

b. Medior medew. (bouw)

77

70

72

76

76

c. Junior medew. (test en beheer)

77

60

62

65

65

3. gem. bezetting FTE-totaal (excl. externe inhuur)

429

503

562

643

710

4. Saldo baten en lasten

– 0,5%

0,1%

0,4%

1,6%

0%

Toelichting op de prestatie-indicatoren

Ad 1d: Als gevolg van een hogere bezetting zijn er meer productieve uren in absolute zin gerealiseerd dan begroot.

Ad 3: De gemiddelde ambtelijke bezetting valt lager uit dan begroot. Dit komt doordat de target van het aantal te verambtelijken fte’s in 2017 ten behoeve van het behoud en versterking van eigen kennis niet volledig is gehaald. Het aantrekken van specifieke ICT-kennis uit de markt blijkt in de praktijk lastiger dan voorzien.

Licence