Base description which applies to whole site

9. Nabestaanden

Artikel

Algemene doelstelling

De overheid beschermt nabestaande partners en wezen voor zover nodig tegen de financiële gevolgen van het verlies van partner of ouders.

De overheid vindt dat mensen die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s) en die vanwege de zorg voor een kind of arbeidsongeschiktheid niet (volledig) in een eigen inkomen kunnen voorzien, verzekerd moeten zijn van financiële ondersteuning. Daarom regelt zij in deze gevallen op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) een nabestaandenuitkering voor de overblijvende partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren.

Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de Algemene weduwen- en wezenverzekering (AWW) recht op een uitkering.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister financiert de inkomensondersteuning met begrotingsgefinancierde uitkeringsregelingen. Bij de premiegefinancierde uitkeringsregelingen regisseert de Minister. Hij is in deze rollen verantwoordelijk voor:

  • De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving;

  • De vaststelling van het niveau van de uitkeringen van de onderscheiden regelingen;

  • De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doeltreffende en doelmatige uitvoering door de SVB;

  • De organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).

Beleidsconclusies

In 2017 is – conform de begroting – geen nieuw beleid gemaakt.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4.9.1 Begrotingsgefinancierde uitgaven en ontvangsten artikel 9 (x € 1.000)

Artikelonderdeel

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

2017

Verplichtingen

814

864

1.110

1.072

1.111

1.253

– 142

Uitgaven

814

864

1.110

1.072

1.111

1.253

– 142

               

Inkomensoverdrachten

814

864

1.110

1.072

1.111

1.253

– 142

AWW (Caribisch Nederland)

814

864

1.110

1.072

1.111

1.253

– 142

               

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Tabel 4.9.2 Premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten artikel 9 (x € 1.000)

Artikelonderdeel

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

Uitgaven

724.640

594.282

452.437

424.300

398.729

410.343

– 11.614

               

Inkomensoverdrachten

724.640

594.282

452.437

424.300

398.729

405.580

– 6.851

Anw

711.461

584.645

444.437

417.300

391.797

398.612

– 6.815

Tegemoetkoming Anw

13.179

9.637

8.000

7.000

6.932

6.968

– 36

               

Nominaal

0

0

0

0

0

4.763

– 4.763

               

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

A. Inkomensoverdrachten

Toelichting financiële instrumenten

A1. Algemene weduwen- en wezenverzekering (Caribisch Nederland)

Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de AWW recht op een uitkering. De SZW-unit bij de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling in Caribisch Nederland.

Budgettaire ontwikkelingen

De uitkeringslasten AWW vallen lager uit dan geraamd. Dit komt onder andere door een gunstige koersontwikkeling van de euro ten opzichte van de dollar. Net als de andere uitkeringsregelingen op Caribisch Nederland wordt de AWW in dollars uitbetaald.

Beleidsrelevante kerncijfers

Het aantal personen met een AWW-uitkering in 2017 is nagenoeg gelijk aan het geraamde aantal ten tijde van het opstellen van de begroting.

Tabel 4.9.3 Kerncijfers AWW (Caribisch Nederland)1
 

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

2017

Volume AWW (x 1.000 personen, ultimo)

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

0

1

SZW-unit RCN.

A2. Algemene nabestaandenwet (Anw) inclusief tegemoetkoming Anw

De Anw is een volksverzekering en regelt, onder voorwaarden, bij overlijden een uitkering voor de partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren. Daarnaast ontvangt iedere Anw-gerechtigde maandelijks de Anw-tegemoetkoming. De Anw wordt door de SVB uitgevoerd.

Budgettaire ontwikkelingen

De uitkeringslasten Anw komen circa € 7 miljoen lager uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 5 miljoen, in tabel 4.9.2 onderdeel van de post nominaal) is de realisatie € 12 miljoen lager dan begroot.

Beleidsrelevante kerncijfers

Het jaargemiddelde van het aantal personen met een Anw-uitkering is lager uitgekomen dan geraamd.

Tabel 4.9.4 Kerncijfers Anw1
 

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

2017

Volume Anw (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde)

54

382

322

29

26

29

– 3

Volume Anw (x 1.000 personen, jaargemiddelde)3

65

47

39

36

33

34

– 1

                 

Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht voor 1 juli 1996

13

12

9,7

8,5

7,2

8

– 0,8

 

waarvan nabestaanden met kind

0,1

0

0

0

0

0

0

 

waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid

13

12

9,7

8,5

7,2

8

– 0,8

                 

Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht na 1 juli 1996

40

25

20

19

18

19

– 1

 

waarvan nabestaanden met kind

19

9,0

8,2

7,8

7,3

8

– 0,7

 

waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid

21

16

12

11

10

11

– 1

                 

Volume wezenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde)

1,4

1,4

1,4

1,3

1,3

1,4

– 0,1

1

SVB, administratie.

2

Berekeningen SVB. De in het SVB-jaarverslag gepresenteerde uitkeringsjaren zijn excl. de uitkeringen die binnen het begrotingsjaar met terugwerkende kracht zijn verstrekt.

3

SVB, jaarverslag.

Handhaving

De kerncijfers op het gebied van preventie tonen een stabiel beeld vergeleken met voorgaande jaren. De kerncijfers op het gebied van opsporing tonen een lager benadelingsbedrag, terwijl het aantal geconstateerde overtredingen vergelijkbaar is met voorgaande jaren. De incassoratio’s vertonen een wisselend beeld. Vanwege het beperkte aantal vorderingen kan de incasso van een aantal relatief grote vorderingen van grote invloed zijn op de incassoratio.

Tabel 4.9.5 Kerncijfers Anw (fraude en handhaving)
 

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Preventie1

         

Gepercipieerde detectiekans (%)

2

83

83

80

86

Kennis van de verplichtingen (%)

2

90

84

83

85

           

Opsporing3

         

Aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling (x 1.000)

0,2

0,1

0,1

0,1

0,1

Totaal benadelingbedrag (x € 1 mln)

1,9

1,9

2,2

2,6

1,2

           

Terugvordering3

         

Incassoratio 2013 (%)

21

30

33

37

39

Incassoratio 2014 (%)

4

12

32

33

34

Incassoratio 2015 (%)

4

4

11

30

33

Incassoratio 2016 (%)

4

4

4

22

35

Incassoratio 2017 (%)

4

4

4

4

8

1

Ipsos «Kennis der verplichtingen en detectiekans 2017».

2

Deze cijfers zijn niet beschikbaar

3

SVB, jaarverslag.

4

Deze cijfers komen logischerwijs niet voor.

Licence