Base description which applies to whole site

4.3. Ontwikkeling premies voor Zvw en Wlz

Tabel 15 geeft een overzicht van de premies Zvw en Wlz conform de stand ontwerpbegroting 2017 en conform de (voorlopige) realisatie.

Tabel 15 Premieoverzicht
 

Begroting

2017

Bijstelling

2017

Jaarverslag

2017

 

a

b

c=a+b

Zvw

     

Inkomensafhankelijke bijdrage regulier (in %)

6,65

0

6,65

Inkomensafhankelijke bijdrage laag (in %)

5,40

0

5,40

Nominale premie (jaarbedrag in €)

1.241

+45

1.286

       

Wlz

     

Procentuele premie (in %)

9,65

0

9,65

Bron: VWS, CPB.

Zowel de Wlz-premie als de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw zijn vastgesteld conform het percentage uit de ontwerpbegroting 2017. De nominale premie Zvw voor 2017 is door de verzekeraars € 45 hoger vastgesteld dan geraamd in de begroting 2017.

Tabel 16 geeft weer hoe de bedragen die burgers en bedrijven aan zorg betaalden zich hebben ontwikkeld tussen de stand ontwerpbegroting 2017 en de (voorlopige) realisatie in het Jaarverslag 201713.

Tabel 16 Verdeling van de zorglasten (bedragen x € 1 miljard)1
 

Begroting

2017

Bijstelling

2017

Jaarverslag

2017

a

b

c=a+b

Burgers (Nominale premie Zvw, Wlz-premie, eigen betalingen, deel IAB)

42,2

1,6

43,7

Compensatie burgers door zorgtoeslag

– 4,4

0,1

– 4,3

Burgers totaal

37,8

1,7

39,5

Werkgevers (IAB)

16,0

– 0,1

15,9

Burgers en bedrijven (uit belastingen)

18,3

+0,1

18,5

       

Totaal

72,0

+1,7

73,8

Bron: VWS, CPB.

1

Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.

Burgers betalen de nominale premie en het eigen risico Zvw, de premie, en de eigen bijdragen Wlz en gepensioneerden en zelfstandigen betalen de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw (IAB). Voor burgers staat tegenover de nominale premie Zvw de compensatie door de zorgtoeslag. In de begroting 2017 werd geraamd dat deze posten samen per saldo € 37,8 miljard zouden opbrengen. Op basis van de actuele cijfers is dit gestegen naar € 39,5 miljard. De stijging van € 1,7 hangt voor € 0,7 miljard samen met de door zorgverzekeraars hoger vastgestelde nominale premie Zvw. De resterende stijging betreft vooral hogere opbrengsten bij de Wlz-premie en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw. Bij deze posten is de opbrengst bij een gegeven percentage hoger uitgekomen, omdat de inkomens waarover ze geheven worden hoger zijn uitgekomen.

Werkgevers betalen de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw voor hun werknemers. In de begroting 2017 werd hiervoor € 16,0 miljard geraamd. Op basis van de actuele cijfers is dat gedaald naar € 15,9 miljard. De relevante loonsom is lager uitgekomen.

De Wmo- en jeugdzorguitgaven, de uitgaven op de VWS begroting, de rijksbijdragen en de zorgtoeslag worden gedekt uit belastingen. Daarvan valt niet op voorhand te zeggen of het lasten van burgers of werkgevers betreft. Het uit belastingen gefinancierde bedrag is gestegen van € 18,3 naar € 18,5 miljard.

13

In de reactie (TK 33 654, nr. 31) op het rapport van de Commissie Transparantie en Tijdigheid (TK 33 654, nr. 29) heb ik aangegeven de informatie over wat burgers en bedrijven bijdragen aan zorg te willen verbeteren en daar in het jaarverslag 2017 aandacht aan te besteden. Met deze informatie wordt voldaan aan deze toezegging. Deze informatie stond nog niet in de begroting 2017. De begrotingscijfers in tabel 16 zijn afgeleid van cijfers uit de begroting 2017.

Licence