Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Inhuur externen

Tabel 142 Exente inhuur (bedragen x € 1.000)

omschrijving

Bedrag

Beleidsgevoelig

22.121

1. Interim management

3.673

2. Organisatie- en formatieadvies

11.867

3. Beleidsadvies

1.871

4. Communicatieadvisering

4.710

  

Beleidsondersteunend

151.919

5. Juridisch advies

4.130

6.Advisering opdrachtgevers automatisering

141.789

7.Accountancy, financiën en administratieve organisatie

6.000

  

Ondersteuning bedrijfsvoering

173.486

8. Uitzendkrachten

173.486

  

Totaal externe inhuur

347.526

  

Totaal Uitgaven Personeel Ambtelijk + externe inhuur

2.593.687

  

percentage externe inhuur

13,4%

Het overzicht betreft de inkoop van tijdelijk personeel bij het bestuursde-partement, het OM, de Raad voor de Kinderbescherming en de Hoge Raad (uitgaven), alsmede de agentschappen (kosten) van dit Ministerie. In het jaar 2019 gaf het Ministerie € 347,5 mln. uit aan externe inhuur. De uitgaven voor ambtelijk personeel inclusief externe inhuur bedroegen € 2,594 mrd.

De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding van de norm:

  • Voor de IND geldt dat het hoge percentage inzet externen voort komt uit zowel de inzet van een flexibele schil om de fluctuaties in de instroom op te kunnen vangen. Daarnaast worden er externen ingezet ten behoeve van activiteiten in het kader van het omvangrijke ICT portfolio,

  • Het percentage externen bij DT&V heeft als belangrijkste oorzaak het feit dat de huidige hoge instroom bij DT&V van afgewezen asielzoekers wordt afgehandeld door de inzet van een flexibel schil. Dit is noodzakelijk om snel te kunnen reageren op fluctuaties in de instroom,

  • Justid heeft in 2019 een groei doorgemaakt door een grotere vraag naar de producten van Justid. Voor de uitvoering daarvan was een groei van de formatie beoogd. Deze is echter maar ten dele gerealiseerd. Als gevolg daarvan is het aantal externen – die meest voor de projecten worden ingezet – verder gegroeid, om de capaciteitstekorten aan te vullen. Hierbij speelt vooral dat het type vacatures bij Justid moeilijk is te vervullen – de concurrentie is groot bij het zoeken naar diverse soorten ICT-expertise. Daardoor is ook het opvangen van de uitstroom van medewerkers al een stevige opgave,

  • Het National Cyber Security Center is in 2019 verzelfstandigd waarbij in de opstartfase een groot aantal personeelsleden op tijdelijke basis heeft gewerkt. Anderzijds is cybersecurity een domein waarin de krapte op de arbeidsmarkt zeer groot is, waardoor het inhuren van externen nodig is om voldoende capaciteit beschikbaar te hebben,

  • Het CJIB heeft een omvangrijke ICT-portfolio. Hiervoor wordt voor een aanzienlijk deel externe expertise/capaciteit ingehuurd,

  • Bij de dienst Justis betreft de Inhuur externen zowel de inhuur van uitzendkrachten als de benodigde inhuur automatiseringsdeskundige en interim management. De hoge realisatie heeft te maken met de productiestijging VOG, de behoefte aan een flexibele invulling van de personele capaciteit, formatieherziening in verband met nieuwe organisatie inrichting, inhuur om de doorlooptijden te verbeteren en uitvoering van IV-projecten.

  • De belangrijkste oorzaken bij DJI zijn (mede ingegeven door de hoge wervingsbehoefte) de inzet voor GW en ICT. De (extra) inhuurbehoefte betreft bij het gevangeniswezen de inhuur van executief personeel (PIW'ers, (complex)beveiligers en medewerkers arbeid) en zorgpersoneel als gevolg van de toename in capaciteitsplaatsen en daarmee personeel. Inhuur is nodig zolang eigen personeel nog niet geworven is.

In 2019 is twee keer van het maximumuurtarief ( € 225 ex. BTW) overschreden. Het betreft hier in beide gevallen juridische ondersteuning.

Licence