Base description which applies to whole site

10.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die, als uitvoeringsorganisatie, het vreemdelingenbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.

Tabel 71 Staat van baten en lasten IND (x € 1.000)
   

Verschil

 
   

realisatie en

 
   

vastgestelde

 
 

Vastgestelde

 

begroting

 

Omschrijving

begroting (1)

Realisatie (2)

(3 = 2 - 1)

Realisatie 2020

     

Baten

    

Omzet moederdepartement

424.913

457.211

32.298

399.720

Omzet overige departementen

0

0

0

0

Omzet derden

59.950

69.612

9.662

67.952

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

5.061

5.061

28.250

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

484.863

531.883

47.020

495.922

     

Lasten

    

Apparaatksosten

408.000

495.637

87.637

446.193

-Personele kosten

352.000

398.919

46.919

365.552

Waarvan eigen personeel

326.000

313.106

‒ 12.894

284.620

Waarvan inhuur externen

21.000

84.387

63.387

78.403

Waarvan overige personele kosten

5.000

1.426

‒ 3.574

2.528

-Materiële kosten

56.000

96.718

40.718

80.641

Waarvan apparaat ICT

2.000

681

‒ 1.319

1.030

Waarvan bijdrage aan SSO's

50.000

61.515

11.515

49.481

Waarvan overige materiële kosten

4.000

34.522

30.522

30.130

Materiële programma kosten

60.000

45.289

‒ 14.711

45.782

Rentelasten

50

0

‒ 50

1

Afschrijvingskosten

16.813

8.974

‒ 7.839

14.925

-Materieel

3.000

1.858

‒ 1.142

2.081

waarvan apparaat ICT

1.500

58

‒ 1.442

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.500

1.800

300

0

-Immaterieel

13.813

7.116

‒ 6.697

12.845

Overige lasten

0

3.330

3.330

36.937

waarvan dotaties voorzieningen

0

3.212

3.212

36.936

waarvan bijzondere lasten

0

118

118

1

Totaal lasten

484.863

553.230

68.367

543.838

     

Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening

0

‒ 21.347

‒ 21.347

‒ 47.916

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

     

Saldo van baten en lasten

0

‒ 21.347

‒ 21.347

‒ 47.916

Toelichting

In vergelijking met de oorspronkelijke begroting zijn de baten en lasten hoger dan begroot. Dit wordt onder meer veroorzaakt door:

  • Bij Voorjaarsnota 2021 zijn door het Kabinet extra middelen aan het opdrachtgeversbudget toegevoegd. Deze middelen zijn onder andere ingezet voor de uitvoering van de Taskforce. Deze waren in de oorspronkelijkvastgestelde begroting niet opgenomen.

  • De vrijval van en de dotatie aan de voorzieningen, deze posten zijn niet begroot.

Baten

Omzet moederdepartement

Uitgangspunt voor het berekenen van de totaal gerealiseerde baten zijn de vastgestelde bekostigingsafspraken en de IND kostprijzen 2021. Daarnaast is de IND nog separaat gefinancierd. Dit is vastgesteld in de opdrachtbrief 2021.

In 2021 is een omzet moederdepartement gerealiseerd van € 457,2 miljoen en is als volgt opgebouwd.

Tabel 72 Omzet moederdepartement (x € 1.000)

Specificatie omzet moederdepartement (Bedragen * € 1.000)

31-12-2021

31-12-2020

- Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten

349.973

284.511

- Waarvan productgroep Asiel

162.240

120.268

- Waarvan productgroep Naturalisatie

21.913

21.888

- Waarvan productgroep Ketenondersteuning

5.405

3.670

- Waarvan productgroep Regulier

160.415

138.685

- Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

173.252

175.253

   

Subtotaal:

523.226

459.764

- Waarvan omzet gecorrigeerd voor leges

‒ 66.015

‒ 51.629

- Waarvan omzet gecorrigeerd voor diversen

‒ 8.415

Totaal omzet moederdepartement

457.211

399.720

Totaal omzet direct gerelateerd aan geleverde producten

De totaal gerealiseerde pxq omzet bedraagt € 350,0 miljoen. Deze is bepaald op basis van de bekostigingsafspraken, de vastgestelde IND kostprijzen 2021 en de gerealiseerde productie aantallen in 2021. In 2021 is de productie en daarmee de pxq omzet, hoger dan in 2020. Door corona was de instroom en productie lager in 2020.

Totaal omzet overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

Deze omzet bestaat uit een lumpsumbijdrage van het moederdepartement en de bijdrage voor een aantal specifieke activiteiten. Naast de lumpsumbijdrage is hier ook de bijdrage voor de afhandeling van de Brexit aanvragen, de vernieuwing IV, de Evenredigheidstoets en het programma Grenzen & Veiligheid verantwoord. Daarnaast is een bijdrage van € 39,5 miljoen ontvangen voor de uitvoering van de Taskforce. Hiervan is € 30,6 miljoen als omzet verantwoord. Na het beëindigen van de Taskforce wordt de resterende voorraad van 1.550 zaken door de IND afgehandeld. Hiervoor zijn de de resterende middelen ingezet.

Omzet gecorrigeerd

In 2020 is de omzet moederdepartement volgens de bekostigingsafspraken gecorrigeerd voor de omzet ontvangen leges en de AMIF subsidiebijdrage 2019. In 2021 is de omzet niet gecorrigeerd, omdat geen subsidiebijdragen zijn ontvangen voor activiteiten die vanuit opdrachtgever al zijn gefinancierd.

Omzet derden

In de omzet derden worden onder andere de leges voor het aanvragen van vergunningen, de bijdrage uit internationale projecten en doorbelastingen voor huisvesting verantwoord. De omzet derden bedraagt tot en met december 2021 € 69,6 miljoen. De realisatie wijkt af van de begroting doordat meer leges en incidentele EU subsidies zijn ontvangen. De EU subsidies hebben geen structureel karakter en zijn om die reden niet meegenomen in de begrote omzet derden.

Rentebaten

In 2021 zijn geen rentebaten ontvangen.

Vrijval voorzieningen

In 2021 heeft er een vrijval plaatsgevonden inzake de reorganisatievoorzieningen VWNW, dwangsommen en BW/WW voor een bedrag ter grootte van € 5,1 miljoen.

Bijzondere baten

In 2021 zijn geen bijzondere baten verantwoord.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten zijn onderverdeeld in 2 categorieën.

- personele kosten,

- materiële kosten.

Personele kosten

De vaste ambtelijke bezetting van de IND bedraagt ultimo 2021 4.011 fte, in vergelijking met ultimo 2020 een stijging van 190 fte.

De stijging van de personele kosten wordt verklaard door de stijging van de IND capaciteit, zowel ambtelijk als externe inhuur. De stijging van externe inhuur heeft vooral betrekking op de inhuur van uitzendkrachten als gevolg van het instellen van de Taskforce. Deze zijn ingezet voor het wegwerken van oude voorraden en de toenemende instroom. Daarnaast is de externe inhuur hoger, omdat door krapte op de arbeidsmarkt lastig is om vaste capaciteit aan te trekken op met name de IV functies.

Daarnaast zijn de personele kosten gestegen door de nieuwe cao afspraken.

Het gemiddelde aantal fte’s ambtelijk personeel over 2021 bedraagt 4.011 De bijbehorende gemiddelde loonsom per fte bedraagt € 75.463. De stijging van de gemiddelde loonsom wordt onder meer verklaard door de cao-stijging.

Materiële kostenDe materiële kosten bestaan uit huisvestingskosten, de kosten voor in- en uitbesteding en de materiële programmakosten. De laatste hebben een directe relatie met de uitvoering van de IND taken, zoals tolkenkosten, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en de kosten van automatisering voor het primair proces.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn in 2021 lager dan de afschrijvingskosten van 2020. Dit als gevolg van de afnemende investeringen in de afgelopen jaren.

Overige lasten

In 2021 is een bedrag van ongeveer € 0,8 miljoen gedoteerd aan onder andere de diverse reorganisatievoorzieningen die betrekking hebben op de inrichting van de IND conform het goedgekeurd O&F rapport van 2015 en een voorziening voor de wachtgeldverplichtingen van voormalige medewerkers.

In 2019 is het financieel risico van de ingediende ingebrekestelling (IGS) en beroep niet tijdig beslissen (BNTB) gewaardeerd. Als dekking van dit financieel risico heeft de IND in 2019 een voorziening gevormd voor een bedrag van € 26,5 miljoen. In 2021 is de voorziening herijkt en dit heeft geleid tot een dotatie van € 2,4 miljoen.

Tabel 73 Balans per 31 december 2021 (x € 1.000)
 

31-12-2021

31-12-2020

Activa

  

Immateriële activa

8.431

13.808

Materiële vaste activa

2.598

3.923

waarvan grond en gebouwen

0

2

waarvan installaties en inventarissen

139

88

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

2.459

3.834

Vlottende Activa

118.240

165.714

- Voorraden en onderhanden projecten

1.104

1.254

- Debiteuren

4.632

3.837

- Overige vorderingen en overlopende activa

10.288

10.583

- Liquide middelen

102.217

150.040

Totaal Activa

129.270

183.446

   

Passiva

  

Eigen vermogen

‒ 20.188

‒ 1.016

Exploitatiereserve

1.159

46.900

- Onverdeeld resultaat

‒ 21.347

‒ 47.916

Voorzieningen

3.254

24.468

Langlopende schulden

  

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

8.027

13.083

Kortlopende schulden

138.176

146.911

- Crediteuren

19.015

9.599

- Belastingen en premies sociale lasten

0

0

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

2.017

2.900

- Overige schulden en overlopende passiva

117.144

134.412

Totaal Passiva

129.270

183.446

Toelichting op de debetzijde van de balans

Debiteuren

Tabel 74 Debiteuren, Nog te ontvangen (x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

 
 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

Totaal

Debiteuren

70

295

5.449

5.814

Nog te ontvangen

1.715

3.089

5.484

10.288

     

Totaal

1.785

3.384

10.933

16.102

Toelichting op de creditzijde van de balans

Eigen vermogen

Tabel 75 Overzicht Eigen Vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2021

46.900

0

46.900

Onverdeeld resultaat 2020 (+/-)

‒ 47.916

0

‒ 47.916

Toevoeging door moederdepartement 2021 (+)

2.175

0

2.175

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2021 (+/-)

0

‒ 21.347

‒ 21.347

Stand 31-12-2021

1.159

‒ 21.347

‒ 20.188

Storting door moederdepartement

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. De Regeling Agentschappen (artikel 27 lid 4c) schrijft voor dat het eigen vermogen van een agentschap niet groter mag zijn dan 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar.

Door de impact van de corona crisis heeft de IND in 2021 schade geleden. De geleden schade is berekend op een bedrag van € 2,2 miljoen en is geclaimd bij het moederdepartement. Het moederdepartement heeft deze claim gehonoreerd en is in overeenstemming met de Regeling verantwoord als een rechtstreekse vermogensmutatie

Onverdeeld resultaat

Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2021 bedraagt € 21,3 miljoen negatief.

Ontwikkeling eigen vermogen in relatie tot gemiddelde omzet afgelopen 3 jaar

Het eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen). In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen 3 jaar opgenomen.

Tabel 76 Ontwikkeling eigen vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2021

531.883

‒ 20.188

‒ 4%

2020

495.922

‒ 1.016

0%

2019

459.066

‒ 992

0%

Voorzieningen

Tabel 77 Voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2021

in 2021

in 2021

in 2021

31-12-2021

Voorziening Reorganisatie 2015 - Verplicht

0

0

0

0

0

Voorziening Reorganisatie 2016 FM - Vrijwillig

0

0

0

0

0

Voorziening Reorganisatie 2016 FM - Verplicht

204

178

 

23

3

Voorziening Maatwerk

442

 

156

388

211

Voorziening Remplacenten

314

43

412

271

412

Voorziening Wachtgeldverplichtingen (BW/W)

1.609

 

240

814

1.035

Voorziening Dwangsommen

21.899

4.840

2.404

17.870

1.593

Totaal

24.468

5.061

3.212

19.366

3.254

De voorzieningen zijn als volgt opgebouwd:

Reorganisatievoorzieningen (VWNW)

Vanaf 2014 zijn er diverse voorzieningen gevormd welke verband hielden met de nieuwe inrichting van de IND per 1 september 2015. Deze voorzieningen hebben betrekking op de medewerkers van de afdeling Facilitaire Bedrijfsvoering, de nog niet geplaatste medewerkers uit de verplichte fase van 2015 en remplaçanten. In 2021 is voor € 682K aan de voorziening onttrokken en is een bedrag van € 221K vrijgevallen. In 2021 is er voor € 568K aan de voorziening gedoteerd. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2021 € 626K.

Voorziening Wachtgeldverplichtingen (WW/BW)

De IND is eigenrisicodrager voor de WW en bovenwettelijke WW aanspraken van voormalige medewerkers. Alle lopende wachtgeldverplichtingen zijn opgenomen in een voorziening. De hoogte en looptijden van de uitkeringen zijn gebaseerd op opgaven van het UWV en APG. Voor alle medewerkers die in de berekening van de voorziening wachtgeldverplichtingen zijn meegenomen, is voorzichtigheidshalve de maximale uitkeringsduur gehanteerd aangezien geen betrouwbare inschatting is te maken over een eventuele tussentijdse uitstroom. Voor voormalige medewerkers die een nieuwe dienstbetrekking hebben gevonden, worden na verloop van tijd geen verplichtingen meer opgenomen. In 2021 is voor € 814K aan de voorziening onttrokken en is er voor € 240K aan de voorziening gedoteerd. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2021 € 1 miljoen.

Voorziening Dwangsommen

Het betreft hier de voorziening met betrekking tot dwangsommen. Per 31 december 2019 is het financieel risico van de ingediende ingebrekestelling (IGS) en beroep niet tijdig beslissen (BNTB) gewaardeerd. De stand van de voorziening dwangsommen. In 2021 is voor € 17,9 miljoen aan de voorziening onttrokken en voor € 2,4 miljoen gedoteerd. Aan vrijval van de voorziening is in 2021 € 4,8 miljoen geboekt. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2021 zo’n € 1,6 miljoen.

Crediteuren en kortlopende schulden

Niet opgenomen vakantie uren

Onderdeel van de kortlopende schulden zijn de niet opgenomen vakantieuren.

Tabel 78 Kortlopende schuld niet opgenomen vakantie uren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2021

31-12-2020

Vakantiedagen

25.507

14.537

Totaal

25.507

14.537

De stand van de niet opgenomen vakantie uren, de nog te betalen (resterende) verlofdagen, zijn als kortlopende schuld opgenomen op de balans. Naast vakantieverlof, zijn er binnen de overheid ook een aantal bijzondere verlofsoorten, zoals ouderschapsverlof en pasverlof, deze zijn buiten de berekening gelaten.

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraag per 31-12-2021 € 19 miljoen. Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen.

Tabel 79 Crediteuren en kortlopende schulden (x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

 
 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

Totaal

Crediteuren

10.412

2.991

5.612

19.015

Overige schulden en overlopende passiva

56.542

19.989

40.614

117.145

Totaal

66.954

22.980

46.226

136.160

Tabel 80 Kasstroomoverzicht per 31 december 2021 (x € 1.000)
    

Verschil

    

realisatie en

  

Vastgestelde

 

vastgestelde

  

begroting

Realisatie

begroting

  

(1)

(2)

3 = (2) - (1)

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2021 +/+ stand depositorekeningen

97.673

150.018

52.345

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

484.863

612.907

128.044

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 468.050

‒ 654.696

‒ 186.646

2

Totaal operationele kasstroom

16.813

‒ 41.789

‒ 58.602

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 4.100

‒ 2.401

1.699

 

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

128

128

3

Totaal investeringskasstroom

‒ 4.100

‒ 2.273

1.827

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

0

2.175

2.175

 

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 8.000

‒ 7.564

436

 

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

4.100

1.625

‒ 2.475

4

Totaal financieringskasstroom

‒ 3.900

‒ 3.764

136

5

Rekening-courant RHB 31 december 2021 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

106.486

102.192

‒ 4.294

Algemeen

De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht zijn opgesteld volgens de directe methode.

Investeringen

De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op software/licenties, inventaris, installaties en hardware. Het bedrag aan gerealiseerde investeringen is minder dan hetgeen voor 2021 is begroot. Dit als gevolg van afnemende investeringen door onder andere gebruik te maken van diensten bij SSO’s.

Eenmalige storting door moederdepartement

Het totaal van het eigen vermogen mag volgens artikel 27 lid 4 e en f, niet minder bedragen dan nul. Per 31 december 2020 was het eigen vermogen van de IND € 1 miljoen negatief. Ondanks artikel 25 lid 2 van de regeling, is bij de eerste suppletoire wet (Voorjaarsnota) dit negatieve eigen vermogen niet aangevuld. Dit dient alsnog bij de Voorjaarsnota 2022 te worden aangevuld.

Er is een eenmalige uitkering van € 2,2 miljoen ontvangen inzake het te verwachten verlies als gevolg van de corona-pandemie. Deze storting is rechtstreeks in het eigen vermogen verwerkt.

Aflossing op lening

De aflossing op de leningen is nagenoeg gelijk aan de begroting.

Beroep op leenfaciliteit

In 2021 is het beroep op de leenfaciliteit lager dan begroot. Dit als gevolg van afnemende investeringen door onder andere het gebruik maken van diensten bij SSO’s.

Tabel 81 Doelmatigheidsindicatoren
     

oorspronkelijke

 

realisatie

realisatie

realisatie

realisatie

begroting

Omschrijving

2018

2019

2020

2021

2021

IND totaal

     

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

2.937

3.258

3.821

4.011

4.400

Saldo van baten en lasten (%)

5.8

‒ 5,1

‒ 9,7

‒ 4,0

0

Aantal klachten in %

0,10

0,10

0,15

0,16

      

Asiel:

     

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

87

81

79

78

90

Standhouden van beslissingen in %

90

92

90

84

85

Gemiddelde kostprijs (x €1 )

2.406

2.410

2.700

2.941

2.495

Omzet (x € mln.)

157

199

224

263

226

      

Regulier:

     

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

83

86

88

91

95

Standhouden van beslissingen in %

84

82

84

82

80

Gemiddelde kostprijs (x €1 )

811

689

743

736

608

Omzet (x € mln.)

235

225

203

229

223

      

Naturalisatie:

     

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

68

54

53

89

95

Gemiddelde kostprijs (x €1 )

616

638

625

554

565

Omzet (x € mln.)

15

23

32

31

30

Toelichting

Doorlooptijden

De gemiddelde doorlooptijd asiel producten is 78% binnen termijn. De norm wordt niet gerealiseerd, door de werkvoorraden die in voorgaande jaren zijn ontstaan. In 2020 is een taskforce ingericht voor het wegwerken van de asielvoorraden. De werkzaamheden van de taskforce zijn in 2021 voortgezet tot 1 juli. Het wegwerken van de oude voorraden heeft een negatief effect op de gemiddelde doorlooptijd. Deze is gebaseerd op de totale uitstroom Asiel inclusief de zaken van de taskforce.

In 2021 is de gemiddelde doorlooptijd regulier gestegen naar 91%. Onder andere de doorlooptijd van MVV-nareis en VVR1a/Wijziging beperking zijn verbeterd.

Bij naturalisatie is de ketentijdigheid (incl. aandeel gemeente en Kabinet van de Koning) gestegen naar 89%. Dit komt mede door de verbetering van de doorlooptijden op naturalisatieverzoeken en naturalisatie bezwaren.

Gemiddelde kostprijs

De gemiddelde kostprijs asiel stijgt door het hoge aantal afhandelingen van relatief ‘dure’ producten wat een verhogend effect heeft op het gemiddelde (o.a. spoor 4 zaken).

De gemiddelde kostprijs regulier is licht gedaald. De uitstroomaantallen zijn op enkele producten met een lage kostprijs zoals omwisseling gestegen en op enkele producten met een hoge kostprijs zoals MVV nareis eveneens gestegen. Ook doet zich bij enkele producten een daling in de uitstroomaantallen voor. Hier zijn de producten VVR intrekking en bezwaar regulier voorbeelden van. De wijzigingen ten opzichte van de kostprijzen en de uitstroomaantallen 2020 middelen zich uit waardoor het verschil in de gemiddelde kostprijs gering is.

De gemiddelde kostprijs naturalisatie is conform begroting 2021 verder gedaald. Dit is gelegen in een stijging van de uitstroomaantallen, dit is het gevolg van genomen efficiëntie verhogende maatregelen om de hoge instroom het hoofd te kunnen bieden.

Standhouding van beslissingen

Het normpercentage voor instandhouding van beslissingen is gerealiseerd.

Licence