Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Inhuur Externen

Tabel 149 Exerne inhuur (bedragen x € 1.000)

omschrijving

Bedrag

Beleidsgevoelig

41.786

1. Interim management

8.848

2. Organisatie- en formatieadvies

21.101

3. Beleidsadvies

5.379

4. Communicatieadvisering

6.458

  

Beleidsondersteunend

196.747

5. Juridisch advies

7.220

6. Advisering opdrachtgevers automatisering

183.350

7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie

6.177

  

Ondersteuning bedrijfsvoering

156.318

8. Uitzendkrachten

156.318

  

Totaal externe inhuur

394.851

  

Totaal Uitgaven Personeel Ambtelijk + externe inhuur

3.005.240

  

percentage externe inhuur

13,1%

Het overzicht betreft de inkoop van tijdelijk personeel bij het bestuursde-partement, het OM, de Raad voor de Kinderbescherming en de Hoge Raad (uitgaven), alsmede de agentschappen (kosten) van dit Ministerie. Tevens zijn de betreffende kosten van de ZBO's zonder rechtspersoonlijkheid meegenomen (NRGD, SGM en CRM). In het jaar 2021 gaf het Ministerie € 394,9 mln. uit aan externe inhuur. De uitgaven voor ambtelijk personeel inclusief externe inhuur bedroegen € 3.005,2 mrd.

De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding van de norm:

  • Voor de IND geldt dat het hoge percentage externe inhuur diverse oorzaken heeft. In 2021 zijn externe arbeidskrachten ingehuurd om de IND medewerkers te ondersteunen bij het afhandelen van de voorraad Taskforce-zaken. Daarnaast moet de IND vanwege krapte op de arbeidsmarkt vaker gebruik maken van externe inhuur om openstaande vacatures tijdelijk op te vangen. Voor bepaalde expertises zoals bijvoorbeeld selectie- en wervingscapaciteit en ICT capaciteit geldt dat het bijzonder moeilijk is om vast personeel met de benodigde ervaring en expertise te vinden en te behouden. De IND streeft er naar extern personeel wanneer mogelijk te verambtelijken.

  • Het NCSC is een organisatie met veel (IV&T)-techniek. Voor het onderhouden, verbeteren en vernieuwen van de techniek en applicaties is het nodig om technisch personeel in te zetten. Aangezien deze kennis slechts voor het project nodig is en, na implementatie, de applicatie in eigen beheer gaat, wordt gebruik gemaakt van externe kennis. De inhuur wordt ingezet voor het kunnen uitvoeren van ons beleidsprogramma.

  • Het percentage externen bij DT&V is hoger dan de norm, omdat er wordt gewerkt met een flexibele schil. Die flexibele schil wordt ingezet om de huidige hoge instroom bij DT&V van afgewezen vreemdelingen af te handelen. De flexibele schil is noodzakelijk om snel te kunnen reageren op fluctuaties in de instroom. Daarnaast is rekening gehouden met een tijdelijk hogere instroom als gevolg van de IND-taskforce, waarvoor exterrne inhuur is aangehouden. Daarnaast worden vooral voor IV veel functies vervult door externe medewerkers ipv interne medewerkers omdat interne medewerkers heel lastig te vinden zijn voor dergelijke functies.

  • Bij DJI is er met name inhuur op formatieplaatsen. De inhuur heeft o.a. te maken met ziekteverzuim (ook quarantaine i.v.m. corona familieleden) bij het executief personeel (PIW'ers, (complex)beveiligers en medewerkers arbeid), of functies zoals bij zorgpersoneel waarvoor moeilijk ‘eigen’ personeel gevonden kan worden. Daarnaast is er inhuur bij DJI voor ICT-projecten.

  • Het CJIB heeft een omvangrijke extern gefinancierde ICT-portfolio. Hiervoor wordt voor een aanzienlijk deel externe expertise/capaciteit ingehuurd (gezien kortcyclische karakter van deze portfolio projecten en wisselend benodigde expertise).

  • Justid heeft een groei doorgemaakt door een grotere vraag naar de producten van Justid. Voor de uitvoering daarvan was een groei van de formatie beoogd. Deze is echter maar ten dele gerealiseerd. Als gevolg daarvan is het aantal externen – die meest voor de projecten worden ingezet – verder gegroeid, om de capaciteitstekorten aan te vullen. Hierbij speelt vooral dat het type vacatures bij Justid moeilijk is te vervullen – de concurrentie is groot bij het zoeken naar diverse soorten ICT-expertise. Daardoor is ook het opvangen van de uitstroom van medewerkers al een stevige opgave. Overigens speelt hierbij ook, dat een deel van de groei van het projectenwerk zeer specialistische niche-kennis vergt, waarvan het niet goed mogelijk is om die duurzaam ambtelijk te organiseren en te onderhouden.

  • De overschrijding inhuur externen bij het NFI is met name een gevolg van de inhuur op informatievoorziening en door een aantal projecten dat in opdracht wordt uitgevoerd zoals het project Hansken. Dit is een forensische zoekmachine waarmee de politie snel en efficiënt kan zoeken in grote hoeveelheden in beslaggenomen gegevensdragers als computers en mobiele telefoons.

  • Bij de dienst Justis betreft de Inhuur externen zowel de inhuur van uitzendkrachten als de benodigde inhuur automatiseringsdeskundigen en interim management. De hoge realisatie heeft te maken met de behoefte aan een flexibele invulling van de personele capaciteit, formatieherziening in verband met nieuwe organisatie inrichting en uitvoering van IV-projecten.

Het aantal overschrijdingen binnen JenV van het maximumuurtarief bedroeg in 2021 één. De overschrijding betrof juridische ondersteuning.

Licence