Base description which applies to whole site

7. Jaarverantwoording agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC)

Tabel 13 Begroting van baten en lasten van het baten-lastenagentschap 2024 (bijdragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

- Omzet

145.474

173.372

27.898

160.459

waarvan omzet moederdepartement

30.933

31.620

687

32.348

waarvan omzet overige departementen

74.269

122.994

48.725

109.726

waarvan omzet derden

40.273

18.758

‒ 21.514

18.385

Rentebaten

0

508

508

733

Vrijval voorzieningen

0

1

1

7

Bijzondere baten

0

412

412

67

Totaal baten

145.474

174.293

28.819

161.267

     

Lasten

    

Apparaatskosten

145.474

174.732

29.258

160.578

- Personele kosten

25.082

31.134

6.052

26.601

waarvan eigen personeel

24.082

24.447

365

21.704

waarvan inhuur externen

1.000

4.513

3.513

2.861

waarvan overige personele kosten

0

2.174

2.174

2.037

- Materiële kosten

120.392

143.598

23.206

133.977

waarvan apparaat ICT

6.858

6.071

‒ 787

7.759

waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

waarvan overige materiële kosten

113.534

137.527

5.128

105.658

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Materieel

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

1

waarvan bijzondere lasten

0

289

289

74

Totaal lasten

145.474

175.021

29.547

160.653

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 728

‒ 728

613

Agentschapsdeel Vpb-lasten*

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 728

‒ 728

613

* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht

    

Toelichting:

Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende lasten. DPC heeft in 2024 een negatief saldo behaald van € 0,728 miljoen. Dit resultaat wordt verklaard door extra incidentele kosten voor managementtransitieteam en de overgang naar de Cloudhosting van overheidswebsite.

Omzet moederdepartement

De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen. De hogere omzet komt door LPO toevoeging.

Tabel 14 Toelichting bij de post omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

Omzet moederdepartement

31.620

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

31.620

Omzet overige departementen

Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2024 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name de mediabestedingen zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van projecten in het kader van Landelijke Informatievoorziening en Levensgebeurtenissen.

Omzet derden

De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De omzet is achtergebleven ten opzichte van de oorspronkelijke raming. Dit wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.

Personele kosten

Voor 2024 gold het goedgekeurde formatieplan 2024 met een fte kader van 238 fte op basis van de ontwerpbegroting 2024. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting 230,1fte in 2024. De realisatie is hoger vanwege toevoeging van het budget aan verlofvoorziening.

Materiële kosten

De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.

Rentebaten

In 2024 zijn € 0,508 miljoen aan rentebaten gerealiseerd.

Bijzondere baten

De bijzondere baten hebben met name betrekking op de vrijval van reserveringen uit 2023. 

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.

Negatief resultaat

Over 2024 heeft DPC een negatief resultaat van € 0,728 miljoen geboekt. Dit negatiefresultaat wordt ten laste van eigen vermogen van DPC gebracht. Dit resultaat wordt verklaard door extra incidentele kosten voor managementtransitieteam en de overgang naar de Cloudhosting van overheidswebsite.

Tabel 15 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)1
 

Balans 2024

Balans 2023

Activa

  

Vaste activa

  

Materiële vaste activa

0

0

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

0

0

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

0

0

Immateriële vaste activa

0

0

Vlottende activa

  

Voorraden en onderhanden projecten

7.110

5.448

Debiteuren

10.839

12.948

Overige vorderingen en overlopende activa

1.710

2.681

Liquide middelen

35.390

42.206

Totaal activa:

55.049

63.282

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

  

Exploitatiereserve

7.141

6.528

Onverdeeld resultaat

‒ 728

613

Voorzieningen

18

38

Langlopende schulden

  

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

  

Crediteuren

5.017

11.423

Belastingen en premies sociale lasten

1.883

1.450

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Overige schulden en overlopende passiva

41.718

43.230

Totaal passiva

55.049

63.282

1

Conform de mogelijkheid in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 is voor de agentschapsverantwoording over boekjaar 2024 gebruikgemaakt van het ‘oude’ model uit de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024. Met ingang van het volgende boekjaar zal het nieuwe model worden toegepast in de verantwoording.

Toelichting

Tabel 16 Specificatie debiteuren / Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

Debiteuren

Overige vorderingen en overlopende activa

Media-inkoop*

9.051

829

Algemene Zaken (kerndepartement)

30

0

Overige departementen

1.552

65

Overige agentschappen

1

0

Derden

204

816

Totaal

10.838

1.710

* Niet onder te verdelen

  

Liquide middelen

Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. De liquide middelen zijn ten opzichte van 2023 met circa € 6,816 miljoen afgenomen. De oorzaak is dat de crediteuren in de maand december sneller zijn betaald ten opzichte van 2023.

Eigen vermogen

Met een gemiddelde omzet van € 158,9 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 7,9 miljoen bedragen. Door het negatief resultaat van € 0,7 miljoen in 2024 daalt het eigen vermogen tot € 6,4 miljoen DPC blijft binnen de norm van het maximaal toegestane Eigen Vermogen.

Voorzieningen

Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2024 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.

Tabel 17 Ontwikkeling voorziening (bedragen x € 1.000)
 

2024

2023

Stand per 1 januari

38

110

-/- Onttrekkingen

19

65

-/- Vrijval

1

7

+/+ Dotaties

0

1

Stand per 31 december

18

38

Tabel 18 Specificatie crediteuren / Overige schulden en overlopende passiva (bedragen x € 1.000)
 

Crediteuren

Overige schulden en overlopende passiva

Media-inkoop*

2.894

25.070

VORA (opdrachtgever)*

0

1.236

Algemene Zaken (kerndepartement)

171

0

Overige departementen

41

8.918

Overige agentschappen

0

0

Belasting

0

0

Derden

1.911

2.580

Personeel DPC

0

3.914

Totaal

5.017

41.718

* Niet onder te verdelen

  

Nog te betalen media inkoop

Dit saldo betreft de kostenfacturen van de media-exploitanten die per 31-12-2024 nog niet in rekening zijn gebracht bij het rijksmediabureau. In de loop van 2025 zal na facturatie van de media-exploitanten het creditsaldo afnemen.

Tabel 19 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3)=(2)-(1)

Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen

42.206

42.206

0

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

145.474

184.836

39.362

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

145.474

191.652

46.178

Totaal operationele kasstroom

0

‒ 6.816

‒ 6.816

Totaal investeringen (-/-)

0

0

0

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4)*

42.206

35.390

‒ 6.816

*Maximale roodstand is € 0,5 miljoen.

   

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2024 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

Tabel 20 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2021

2022

2023

2024

2024

Omschrijving Generiek deel

     

Saldo van baten en lasten (%)

0,80%

1,12%

0,38%

‒ 0,42%

0,0%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

180,4

187,1

209,3

230,1

238

Ziekteverzuimpercentage

3,78%

5,90%

7,00%

6,30%

2,60%

Specifieke doelmatigheidsindicator

     

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

182.784

158.184

159.248

126.004

130.500

Service niveau telefonie

64,80%

74,10%

80,00%

77,30%

80% binnen 40 sec.

Burgertevredenheid telefonie

4,4

4,4

4

4,5

4,0

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

151.860

60.012

43.570

40.798

42.500

Service niveau e-mail

43,80%

88,50%

95%

99%

95% binnen 2 werkdagen

Burgertevredenheid e-mail

3,2

3,4

3

3,5

3,0

Media-index RTV

28,10%

31,60%

27,50%

25,3%

25,00%

Media-index Interactieve Media

13,60%

7,60%

7,10%

4,8%

10,00%

Media-index Print

20,64%

15,30%

28,70%

23,7%

17,50%

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

74%

94%

94%

94%

75%

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

100%

100%

100%

100%

99,90%

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

354.064.350

223.887.106

128.226.201

120.670.542

78.000.000

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

5,9

6,5

6,6

6,6

7

Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl

86%

90%

90%

90%

75%

Aantal bezoeken platformwebsites

185.835.684

132.329.495

113.052.859

119.836.877

109.000.000

Toelichting

Saldo van baten en lasten

Over 2024 heeft DPC een negatief resultaat behaald.

Fte totaal

DPC hanteert een formatie van 238 fte. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2024 230,1fte.

Ziekteverzuimpercentage

Het feitelijk ziekteverzuim is ten opzichte van 2023 gedaald maar niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken.

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Service niveau telefonie

Deze indicator geeft aan dat 77,3% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie heeft de laatste maanden van 2024 onder druk gestaan door een te krappe capaciteit.

Burgertevredenheid telefonie

Resultaat van een continu uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. Omdat de focus op kwaliteit ondanks de krappe capaciteit niet losgelaten is, is de burgertevredenheid binnen de norm gebleven.

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting. In 2023 was dat 43.570 en in 2024 40.798. Dit hangt mogelijk samen met beantwoording van vragen via andere kanalen. Daarnaast is de website verrijkt met meer informatie, wat mogelijk heeft geleid tot minder vragen per mail.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan dat 100% van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen is afgehandeld.

Burgertevredenheid e-mail

Resultaat van een continu uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. De burgertevredenheid is binnen norm gebleven.

Media-Index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse rtv-bestedingen. De realisatie van 2024 is vergelijkbaar met de jaren 2023 en 2022, terug op gemiddeld niveau.

Media-Index Interactieve media

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De toenemende inkoop van video, display en DOOH via software tools (DSP’s) is op basis van veilig.

De gerealiseerde index 2024 ligt lager door de toename van het afnemen op een veilig, dit is een markt brede ontwikkeling. De rijksoverheid bestedingen aan social blijven stijgen. De verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social, etc.) en inkoopmethodes wijzigen licht. Het enorme volume dempt de schommelingen van de inkoopvoordeel cijfers per mediumtype en mediumformat.

Media-Index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Beide mediumtypen zijn nog steeds grotendeels traditioneel georganiseerd en hanteren een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling. Door fusies en overnames is het aantal printaanbieders beperkt, wel exploiteren zij in lijn met de printtitels aanvullende mediumtypen zoals content en display. Hierdoor zijn er naast het volume ook andere invloeden op de inkoopvoordelen. Desondanks zijn de prijsafspraken nog steeds per mediumtype.

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt.

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheids-percentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld.

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoekersperspectief beoordeeld.

Content ToegankelijkheidRijksoverheid.nl

De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast.

Aantal bezoeken Platformwebsites

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar weer van websites op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Licence