Nr. | Art. | Omschrijving | Uitstaande Garanties 2023 | Verleend 2024 | Vervallen 2024 | Uitstaande garanties 2024 | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaalstand Risicovoorziening | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Belastingen | Garantie procesrisico's | 52 | 222 | 207 | 67 | 336 | 0 | n.v.t. |
52 | 222 | 207 | 67 | 336 | 0 | |||||
2 | 2 | Financiële markten | DGS BES-eilanden | 67.941 | 4.251 | 0 | 72.192 | 0 | 72.192 | 6.000 |
3 | 2 | Financiële markten | Garantie Stichting Waarborgfonds Motorverkeer | 235 | 0 | 0 | 235 | 0 | 235 | n.v.t. |
4 | 2 | Financiële markten | NBM | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | n.v.t. |
5 | 2 | Financiële markten | Single Resolution Fund | 4.163.500 | 0 | 4.163.500 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
6 | 2 | Financiële markten | Terrorisme-schades (NHT) | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 | 0 | 50.000 | 3.375 |
7 | 2 | Financiële markten | Waarborgfonds motorverkeer | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | n.v.t. |
8 | 2 | Financiële markten | WAKO (kern-ongevallen) | 9.200.000 | 0 | 0 | 9.200.000 | 0 | 9.200.000 | n.v.t. |
13.486.676 | 4.251 | 4.163.500 | 9.327.427 | 0 | 9.327.427 | |||||
9 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | FCI | 5.500 | 0 | 0 | 5.500 | 0 | 5.500 | n.v.t. |
10 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | NWB | 1.134 | 0 | 0 | 1.134 | 0 | 1.134 | n.v.t. |
11 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | Financierings-maatschappij voor ontwikkelingslanden (FMO) | 14.494.066 | 907.534 | 0 | 15.401.600 | 0 | 15.401.600 | n.v.t. |
12 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | Garantie KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
14.500.701 | 907.534 | 0 | 15.408.234 | 0 | 15.408.234 | |||||
13 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) | 747.350 | 46.759 | 0 | 794.109 | 0 | 794.109 | n.v.t. |
14 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | DNB - deelneming in kapitaal IMF | 31.584.567 | 2.869.633 | 0 | 34.454.199 | 0 | 34.454.199 | n.v.t. |
15 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | EIB - kredietver-lening in ACP en OCT | 78.310 | 0 | 1.601 | 76.709 | 0 | 76.709 | n.v.t. |
16 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | EIB - pan-Europees Garantiefonds | 1.291.804 | 0 | 338.263 | 953.540 | 0 | 953.540 | n.v.t. |
17 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) | 589.100 | 0 | 0 | 589.100 | 0 | 589.100 | n.v.t. |
18 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Financial Stabilisation Mechanism (EFSM) | 2.435.697 | 254.899 | 0 | 2.690.597 | 0 | 2.690.597 | n.v.t. |
19 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Financial Stability Facility (EFSF) | 34.154.159 | 0 | 0 | 34.154.159 | 0 | 34.154.159 | n.v.t. |
20 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Investment Bank (EIB) | 11.795.973 | 0 | 0 | 11.795.973 | 0 | 11.795.973 | n.v.t. |
21 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Stability Mechanism (ESM) | 35.338.940 | 0 | 0 | 35.338.940 | 0 | 35.338.940 | n.v.t. |
22 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Headroomgarantie macro-financiële bijstand (MFB) | 1.062.000 | 27.246 | 0 | 1.089.246 | 0 | 1.089.246 | n.v.t. |
23 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Kredieten EU-betalings-balanssteun (BoP-faciliteit) | 3.776.000 | 94.089 | 0 | 3.870.089 | 0 | 3.870.089 | n.v.t. |
24 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Bilaterale garantie Macro-financiële bijstand (MFB) | 215.390 | 0 | 0 | 215.390 | 0 | 215.390 | n.v.t. |
25 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA) | 30.351 | 1.899 | 0 | 32.249 | 0 | 32.249 | n.v.t. |
26 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Next Generation EU (NGEU) | 27.869.537 | ‒ 693.374 | 0 | 27.176.162 | 0 | 27.176.162 | n.v.t. |
27 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency (SURE) | 6.143.549 | 0 | 159.636 | 5.983.913 | 0 | 5.983.913 | n.v.t. |
28 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Garantie Wereldbank - IBRD garantie kapitaal | 5.304.828 | 520.853 | 0 | 5.825.681 | 0 | 5.825.681 | n.v.t. |
29 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Garantie Wereldbank - IBRD garantie Oekraïne | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | n.v.t. |
30 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Oekraïne Faciliteit | 0 | 1.999.309 | 0 | 1.999.309 | 0 | 1.999.309 | n.v.t. |
31 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | MFB-ULCM | 0 | 3.416.000 | 0 | 3.416.000 | 0 | 3.416.000 | n.v.t. |
162.517.553 | 8.537.311 | 499.500 | 170.555.364 | 0 | 170.555.364 | |||||
32 | 5 | Exportkrediet-verzekeringen, -garanties en investerings-verzekeringen | Exportkrediet-verzekering (ekv) | 17.862.786 | 3.452.964 | 3.775.187 | 17.540.563 | 10.000.000 | 0 | 724.861 |
33 | 5 | Exportkrediet-verzekeringen, -garanties en investerings-verzekeringen | Herverzekering leveranciers-kredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.v.t. |
17.862.786 | 3.452.964 | 3.775.187 | 17.540.563 | 10.000.000 | 0 | |||||
Totaal | 208.367.768 | 12.902.281 | 8.438.393 | 212.831.655 | 10.000.336 | 195.291.025 |
Nr. | Art. | Omschrijving | Uitgaven 2023 | Ontvangsten 2023 | Saldo 2023 | Uitgaven 2024 | Ontvangsten 2024 | Saldo 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Belastingen | Garantie procesrisico's | 134 | 0 | ‒ 134 | 182 | 0 | ‒ 182 |
2 | 2 | Financiële markten | DGS BES-eilanden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 2 | Financiële markten | Garantie Stichting Waarborgfonds Motorverkeer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | 2 | Financiële markten | NBM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | 2 | Financiële markten | Single Resolution Fund | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | 2 | Financiële markten | Terrorismeschades (NHT) | 0 | 625 | 625 | 0 | 536 | 536 |
7 | 2 | Financiële markten | Waarborgfonds motorverkeer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | 2 | Financiële markten | WAKO (kernongevallen) | 0 | 612 | 612 | 0 | 108 | 108 |
9 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | FCI | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | NWB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | Financierings-maatschappij voor ontwikkelingslanden (FMO) | 0 | 500 | 500 | 0 | 1.000 | 1.000 |
12 | 3 | Financierings-activiteiten publiek-private sector | Garantie KLM | 0 | 11.808 | 11.808 | 0 | 0 | 0 |
13 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | DNB - deelneming in kapitaal IMF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | EIB - kredietverlening in ACP en OCT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | EIB - pan-Europees Garantiefonds | 9.186 | 0 | ‒ 9.186 | 17.941 | 0 | ‒ 17.941 |
17 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Financial Stabilisation Mechanism (EFSM) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
19 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Financial Stability Facility (EFSF) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Investment Bank (EIB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | European Stability Mechanism (ESM) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Headroomgarantie macro-financiële bijstand (MFB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Kredieten EU-betalings-balanssteun (BoP-faciliteit) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Headroomgarantie macro-financiële bijstand (MFB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
26 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Next Generation EU (NGEU) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
27 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency (SURE) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
28 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Garantie Wereldbank - IBRD garantie kapitaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
29 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Garantie Wereldbank - IBRD garantie Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | Oekraïne Faciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31 | 4 | Internationale financiële betrekkingen | MFB-ULCM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32 | 5 | Exportkrediet-verzekeringen, -garanties en investerings-verzekeringen | Exportkrediet-verzekering (ekv) | 102.368 | 106.862 | 4.494 | 128.838 | 131.159 | 2.321 |
33 | 5 | Exportkrediet-verzekeringen, -garanties en investerings-verzekeringen | Herverzekering leverancierskredieten | 2.897 | 150 | ‒ 2.747 | 882 | 45 | ‒ 837 |
Totaal | 114.585 | 120.557 | 5.972 | 147.842 | 132.848 | ‒ 14.995 |
Artikel | Omschrijving | Uitstaande lening | Looptijd lening in jaren | Totaalstand risicovoorziening 2023 | Totaalstand mutatie volume risicovoorziening 2023 en 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector | Lening TenneT | 13.100.000 | max. 16 | 0 | 0 |
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen | Lening Griekenland | 1.912.295 | 30 | 0 | 0 |
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen | Lening Oekraïne | 200.000 | 10 | 0 | 0 |
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen | Lening Wereldbank IBRD | 69.746 | n.v.t. | 0 | 0 |
Toelichting per risicoregeling
Bovenstaande tabellen geven een overzicht van verstrekte garanties, de uitgaven en ontvangsten op deze garanties en verstrekte leningen. Hieronder worden alle gedurende dit jaar verleende en vervallen bedragen aan garanties groter dan € 1 mln. toegelicht, alsmede de uitgaven en ontvangsten groter dan € 1 mln. die dit jaar binnen de garantieregelingen hebben plaatsgevonden. Onder verleende en vervallen garanties zijn ook positieve respectievelijk negatieve bijstellingen van garanties opgenomen. De kolom vervallen komt overeen met de uitgaven en vervallen garanties zoals opgenomen in balanspost garantieverplichtingen in de saldibalans. Garantieregelingen onder de algemene faciliteit voor het schatkistbankieren op de begroting Nationale Schuld (beleidsartikel 11 & 12) worden niet opgenomen in het overzicht risicoregelingen. Voor een algemene toelichting op de risicoregelingen, zie in de begroting het overzicht risicoregelingen.
2. Depositogarantiestelsel (DGS) BES-eilanden
Verleende en vervallen garanties
De garantie voor het depositogarantiestelsel voor de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) is met € 4,3 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van een veranderende wisselkoers. De garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
5. Single Resolution Fund
Verleende en vervallen garanties
Sinds 2016 had Nederland een individuele kredietlijn aan de Gemeenschappelijke Afwikkelingsraad (Single Resolution Board). De kredietlijn was bedoeld als voorfinanciering voor het in resolutie brengen van een Nederlandse bank.
Deze kredietlijn was de afgelopen jaren als een garantie ten behoeve van brugfinanciering in de begroting opgenomen. In de leenovereenkomst, die stamt uit 2016, is afgesproken dat deze uiterlijk komt te vervallen aan het einde van de overgangsperiode van de bankenunie. De overgangsperiode liep tot 1 januari 2024, en daarmee is de garantie van maximaal € 4,16 mld. in 2024 komen te vervallen.
11. Financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden (FMO)
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande garantieverplichting aan de Financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden is met € 907,5 mln. naar boven bijgesteld vanwege de wisselkoers (USD/EUR). De garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
Ontvangsten, uitgaven en verloop risicovoorziening
De Staat ontvangt premieontvangsten gedurende de looptijd van de garantie. In 2024 betrof dit € 1 mln.
13. Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB)
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande garantieverplichting aan de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) is met € 46,8 mln. naar boven bijgesteld vanwege de wisselkoers. De garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
14. DNB – deelneming in kapitaal IMF
Verleende en vervallen garanties
In 2024 zijn onder deze garantie voor circa € 2.869,6 mln. nieuwe verplichtingen aangegaan. Dit komt deels door een ophoging van de SDR-onlending aan de Resilience and Sustainability Trust (RST) van het IMF met SDR 1,66 mld (€ 2,03 mld.). Daarnaast is de garantie met € 834,8 mln. naar boven bijgesteld vanwege de wisselkoers. De garantie is in Special Drawing Rights (SDR) ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
15. EIB - kredietverlening in ACP en OCT
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande garantieverplichting aan de EIB is met € 1,6 mln. naar beneden bijgesteld vanwege vrijval van een deel van de garantie.
16. EIB – pan Europees Garantiefonds
Verleende en vervallen garanties
De EIB heeft in 2020 het pan-Europees garantiefonds (EGF) opgericht om de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis te beperken. Nu de allocatieperiode voor de producten in het fonds is afgelopen, zullen er geen nieuwe producten meer worden uitgegeven. Hierdoor heeft de EIB het maximum van de garantieomvang kunnen vaststellen en is de maximale garantstelling van Nederland verlaagd met € 320,3 mln. Daarnaast is de garantie met € 17,9 mln. naar beneden bijgesteld vanwege de uitgaven die in 2024 zijn gedaan.
Ontvangsten, uitgaven en verloop risicovoorziening
Het EGF zit nu in een fase waarin de garanties ingeroepen kunnen worden. De verliezen van dit fonds worden door de lidstaten naar rato gedragen. De netto-verliezen voor Nederland zijn opgenomen in de begroting als uitgaven in artikel 4, gebaseerd op een ruwe schatting. De daadwerkelijke uitgaven bedroegen € 17,9 mln. in 2024.
18. European Financial Stabilisation Mechanism (EFSM)
Verleende en vervallen garanties
Nederland staat voor haar aandeel in het EU-bni inclusief het Verenigd Koninkrijk garant voor de uitstaande leningen van het EFSM inclusief de bijbehorende renteverplichting. De garantie is opgehoogd met € 254,9 mln. als gevolg van een actualisatie van de totale garantie op basis van cijfers van de Europese Commissie. Daarnaast zijn enkele verbeteringen doorgevoerd in het ramingsmodel. In het bni-aandeel is nu het aandeel van het VK beter doorgerekend en zijn de bni-cijfers preciezer en meerjarig opgenomen.
22. Headroomgarantie macro-financiële bijstand (MFB)
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande headroomgarantie MFB is met € 27,3 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van verbeteringen in het ramingsmodel ten aanzien van het bni-aandeel evenals de actualisatie van het bni-aandeel.
23. Kredieten EU-betalingsbalanssteun (BoP-faciliteit)
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande garantie aan de Balance of Payments facility (BoP-faciliteit) is met € 94,1 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van verbeteringen in het ramingsmodel ten aanzien van het bni-aandeel evenals de actualisatie van het bni-aandeel.
25. Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA)
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande garantieverplichting aan de Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA) is in 2024 met ca. € 1,9 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van wisselkoersbijstellingen. De garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
26. Next Generation EU (NGEU)
Verleende en vervallen garanties
De uitstaande garantie is in 2024 in totaal met € 693,4 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt enerzijds door een ophoging van de garantie met € 584,3 mln. als gevolg van een actualisatie van de data over de uitgegeven bonds en verstrekte leningen aan lidstaten onder NGEU. Ook zijn diverse verbeteringen in de ramingssystematiek doorgevoerd, waardoor een preciezere inschatting gemaakt kan worden van de rentekosten. Daarnaast daalt de garantie met € 1.277,6 mln. als gevolg van renteontwikkeling. Aangezien de rente daalt, dalen de rentekosten voor de mogelijk nog uit te geven leningen van NGEU.
27. Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency (SURE)
Verleende en vervallen garanties
De Nederlandse garantie aan de Europese Commissie voor het SURE instrument is met € 159,6 mln. gedaald. Dit is het gevolg van vrijval van een deel van de garantie.
28. Wereldbank - IBRD
Verleende en vervallen garanties
De garantie aan de International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) is met € 520,9 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van wisselkoersbijstellingen. Deze garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
30. Oekraïne faciliteit
Verleende en vervallen garanties
In 2024 is door de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement besloten tot de oprichting van de Oekraïne faciliteit, om Oekraïne te kunnen voorzien van meerjarige financiële steun. Het besluit trad op 1 maart 2024 in werking. Het Nederlandse aandeel in de garantie is gelijk aan ons bni-aandeel in het EU-bni, en daarmee kwam de garantie in februari 2024 uit op € 1.947 mln. Einde jaar is het bni-aandeel opnieuw berekend en komt de garantie uit op € 1.999,3 mln.
31. MFB-ULCM
Verleende en vervallen garanties
In 2024 hebben de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement besloten om Oekraïne via de macro financiële bijstand (MFB) maximaal € 35 mld. aan steun te verlenen. Het Nederlandse aandeel in deze garantie is gebaseerd op het Nederlandse bni-aandeel in het EU-bni. Dit leidt tot een garantieverplichting van maximaal € 3,4 mld.
32. Exportkredietverzekering (ekv)
Verleende en vervallen garanties
In 2024 is er € 3,5 mld. aan nieuwe verplichtingen aangegaan en wordt de garantie voor € 3,6 mld. verlaagd als gevolg van de vervallen garantieverplichtingen. Atradius Dutch State Business (ADSB) kan een deel van het risico herverzekeren bij een andere export credit agency (ECA). Hierbij treedt ADSB op als hoofdverzekeraar en de andere ECA als herverzekeraar. In 2024 is in totaal € 273,2 mln. herverzekerd. Het uitstaande obligo van de ekv bedraagt in totaal € 17,5 mld. Met de ekv biedt de Staat (additioneel aan de markt) exporteurs de mogelijkheid om betalingsrisico’s verbonden aan het handels- en dienstenverkeer met het buitenland te verzekeren. Het productassortiment van de ekv-faciliteit omvat momenteel onder andere de kapitaalgoederenverzekering, de financieringsverzekering, de koersrisicoverzekering, de exportkredietverzekering en de verzekering van garanties.
Ontvangsten, uitgaven en verloop risicovoorziening
In 2024 zijn de uitgaven op de ekv € 128,8 mln., dit betreft de gerealiseerde schade uitkeringen ekv in 2024. De ontvangsten bedragen € 131,2 mln., dit is het totaal van de ontvangen premies en schaderestituties over 2024. Zowel de uitgaven als de ontvangsten zijn netto-bedragen, aangezien de herverzekerde uitgaven en ontvangsten in mindering zijn gebracht.
Voor de ekv is een begrotingsreserve ingericht. De begrotingsreserve werkt als buffer om per jaar het verschil tussen enerzijds premieontvangsten en schaderestituties (op polissen vanaf 1999 en vóór 2019) en anderzijds definitieve schades (vanaf 2019) en kostenvergoeding op te vangen. De begrotingsreserve bedroeg begin 2024 € 691,6 mln. In 2024 is er per saldo € 33,2 mln. in de begrotingsreserve gestort, wat het resultaat is van een onttrekking en een storting. De onttrekking in 2024 bedraagt € 25,9 mln. en bestaat uit definitieve schades (vanaf 2019) en de kostenvergoeding ADSB. De storting in 2024 bedraagt € 59,1 mln. en bestaat uit premies en de schaderestitutie van polissen vanaf 1999 en voor 2019. De mutaties leiden tot een nieuwe stand van de reserve van € 724,9 mln. ultimo 2024.
Verstrekte leningen
Lening TenneT
De Nederlandse Staat heeft begin 2024 een aandeelhouderslening aan TenneT verstrekt van € 25 mld. voor 2024 en 2025. Dit betreft een overbrugging tot het moment dat TenneT Duitsland verkocht is, of totdat er een andere lange termijn oplossing voor de financiering van TenneT is gevonden. TenneT mag de lening gedurende deze periode in tranches opnemen en kan daarbij maandelijks aangeven welke looptijd zij wil, waarbij de maximale looptijd 16 jaar is. Terugbetaling van de lening gaat op z'n vroegst lopen vanaf 2030.
TenneT betaalt een marktconforme rente over de lening. Daarnaast betaalt TenneT twee additionele vergoedingen. Dit betreft een eenmalige vergoeding over de gehele € 25 mld. en daarnaast een vergoeding over het gehele ongebruikte deel van het toegezegde bedrag gedurende de periode dat de leenfaciliteit open staat. De totale ontvangsten in 2024 bedragen € 166,7 mln.
Lening Griekenland
In 2010 had Griekenland als eerste land van de eurozone problemen om zichzelf te blijven financieren op de markt. Als gevolg daarvan is besloten de lidstaten van de eurozone samen met het IMF tot het verlenen van financiële steun door het verstrekken van bilaterale leningen. Deze zogenaamde Greek Loan Facility (GLF) bestond oorspronkelijk uit € 80 mld. aan bilaterale leningen van de landen van de eurozone en € 30 mld. van het IMF. In juli 2011 is besloten om de nog niet uitgekeerde leningen uit de GLF over te hevelen naar het EFSF. Vanuit de bilaterale leningen in het GLF is € 52,9 mld. uitgekeerd aan Griekenland. Het Nederlandse aandeel in de GLF was in totaal € 3,2 mld. Sinds 2012 zijn geen nieuwe leningen meer verstrekt en is Griekenland in 2020 gestart met het terugbetalen van de leningen. Eind 2024 bedraagt het Nederlandse aandeel in de GLF € 1,9 mld.
Lening Oekraïne
Nederland heeft in 2022 een bilaterale lening verstrekt van € 200 mln. aan Oekraïne via een speciale kredietlijn van het IMF. Deze begrotingssteun zal een bijdrage leveren aan Oekraïense inspanningen om de dagelijkse uitgaven te financieren en daarmee de economie draaiende te houden. De lening neemt na een respijtperiode van 4,5 jaar na uitgifte af middels halfjaarlijkse terugbetalingen. Het bedrag moet 10 jaar na uitgifte terug zijn betaald.
Lening Wereldbank IBRD
Nederland heeft in 2024 deelgenomen in de aankoop van hybride kapitaal. Dit is een schuldinstrument met eigenschappen van kapitaal; er wordt rente ontvangen maar het geeft geen stemrecht. De looptijd is oneindig, maar tijdens een toekomstige middelenaanvulling kan het hybride kapitaal worden omgezet in een reguliere kapitaalbijdrage. De Wereldbank kan op basis van hybride kapitaal nieuwe obligaties uitgeven. De komende 10 jaar kan de hiermee opgehaalde financiering worden ingezet voor projecten ten behoeve van de ‘Global Public Goods’, zoals klimaatverandering, pandemieparaatheid en fragiliteit. Hierbij geldt een hefboomeffect; elke ingelegde euro creëert over de komende 10 jaar € 8 aan additionele leencapaciteit.