Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgt voor:
– Een veilige, gebruiksvriendelijke en inclusieve (digitale) overheidsdienstverlening;
– Een toegankelijke en transparante overheidsinformatie;
– Een veilig en betrouwbaar identiteitsstelsel waarbij veilig en efficiënt gebruik wordt gemaakt van (persoons)gegevens;
– Bijdragen aan het vertrouwen in de overheid door het verbeteren van de informatiepositie van burgers en bedrijven;
– Het bewaken van rechten en publieke waarden, zoals privacybescherming en zelfbeschikking, in de informatiesamenleving en daarmee bijdragen aan de bewaking van de kernwaarden van de democratie;
– Het stimuleren van het verantwoord gebruik van nieuwe technologieën voor het verbeteren van overheidsdienstverlening en het oplossen van maatschappelijke opgaven; en
– Het aangaan van internationale samenwerking om met gelijkgestemde landen wet- en regelgeving te beϊnvloeden, overheidsdienstverlening over de grenzen heen te realiseren, gezamenlijke maatschappelijke opgaven op te lossen.
Een digitale samenleving over de grenzen heen die rekening houdt met burgers en maatschappelijke opgaven oplost.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor het bevorderen van een adequate digitale overheidsdienstverlening, waarbij het belangrijkste doel is dat de dienstverlening toegankelijk is voor iedereen en het bevorderen van het inzetten van digitale innovaties voor het oplossen van maatschappelijke opgaven.
Stimuleren
– De minister van BZK stimuleert het gebruik van nieuwe digitale technologieën voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, waarbij de markt ook nadrukkelijk uitgedaagd wordt om mee te denken over antwoorden op maatschappelijke opgaven.
– De minister van BZK stimuleert internationale samenwerking op het realiseren van diensten over de grenzen heen en het met like minded landen zorgen voor wet- en regelgeving die recht doet aan de Nederlandse situatie.
Regisseren
– De minister van BZK zorgt voor maatregelen die burgers rechten geven en beschermen tegen ongewenste aspecten van digitalisering.
– De minister van BZK pakt de rol om voortdurend de beleidsagenda op het terrein van de informatiesamenleving en overheid te herijken aan de eisen van de tijd.
– De minister van BZK is stelselverantwoordelijk voor de inrichting en governance van de digitale overheid, waaronder de digitale basisinfrastructuur die deze mogelijk maakt.
– De minister van BZK heeft een kaderstellende rol op het gebied van de digitale overheid. Kaderstellen gebeurt in de vorm van wetgeving, standaarden, architectuurkaders en richtlijnen rekening houdend met Europese ontwikkelingen en verplichtingen.
– De minister van BZK heeft een coördinerende rol met betrekking tot alle officiële publicaties van de overheid.
Uitvoeren
– De minister van BZK is verantwoordelijk voor de inrichting, beschikbaarstelling, instandhouding, werking, beveiliging en betrouwbaarheid van generieke voorzieningen voor elektronisch berichtenverkeer en informatieverschaffing, alsmede voor de voorzieningen voor het inloggen bij overheidsdienstverleners(authenticatie) en registratie van machtigingen in het burgerservicenummer (BSN)-domein.
– De minister van BZK is verantwoordelijk voor het beleid rondom het vaststellen van de identiteit alsmede de verstrekking van reisdocumenten op basis daarvan. Ook is de minister van BZK verantwoordelijk voor de vastlegging van persoons- en adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). In dat kader houdt de minister van BZK toezicht op de uitvoering van de Paspoortwet, monitort de uitvoering van de Wet BRP en ondersteunt de gemeenten die primair verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van deze wetten. De minister van BZK faciliteert hiermee het juiste gebruik van persoons- en adresgegevens door andere overheidsinstanties. Het tegengaan van fraude met, en het corrigeren van fouten van, persoons- en adresgegevens en reisdocumenten vormt hiervan een integraal onderdeel.
Nederlandse Digitaliseringsstrategie
In 2024 lag de focus op het opstarten en prioriteren van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie. De samenwerking met verschillende overheidsorganisaties als één overheid aan zeven prioriteiten is stevig neergezet en vastgelegd via een eerste Bestuurlijk Overleg. In de verzamelbrief digitalisering van december 2024 zijn de volgende prioriteiten benoemd:
I. Ambities: de doelen die we met elkaar willen bereiken:
– De overheid biedt burgers en ondernemers toegankelijke en passende dienstverlening en maakt beleid waarin zij centraal staan, ten dienste van maatschappelijke opgaven
– De overheid versterkt haar digitale weerbaarheid en digitale autonomie
II. Versterken organisatie: om responsief te handelen, en om gestelde doelen snel efficiënt en in gezamenlijkheid te realiseren
– Politiek-bestuurlijke aansturing en efficiëntere samenwerking (één overheid)
– Digitaal vakmanschap
III. Toepassingen: verantwoorde inzet van digitale technologie om aan onze doelen bij te dragen
– Artificiële intelligentie
– Data
– Cloud
Overheidsbrede dienstverlening
Samen met de publieke dienstverleners en medeoverheden is in 2024 verder invulling gegeven aan de overheidsbrede dienstverlening. Inmiddels zijn er 799 informatiepunten Digitale Overheden waar laagdrempelige ondersteuning wordt geboden. Daarnaast is er een beleidsvisie op de online éénoverheidsbeleving opgesteld, evenals een beleidsvisie op lokale en fysieke ondersteuning.
Werk Aan Uitvoering
In 2024 is gewerkt aan de projecten die in het kader van het programma WaU worden uitgevoerd:
– Interbestuurlijke Datastrategie (IBDS)
– Gemeentelijke Statuur van de Uitvoering
– NL Design system
– Invoering van het BSN in Caribisch Nederland
– Regie op Gegevens
– Herinzet van digitale apparaten.
AI en algoritmes
Op het gebied van AI en algoritmes is gewerkt aan de doorontwikkeling van het Algoritmeregister. Dit register bevat nu meer dan de geplande 600 algoritmes en 200 organisaties. Daarnaast werd, om de verantwoorde inzet van AI en algoritmes binnen de overheid te vergroten, een eerste online versie van het algoritmekader gepubliceerd in afstemming met een brede vertegenwoordiging van binnen en buiten de overheid en de wetenschap.
Op 21 mei 2024 heeft de Europese Raad goedkeuring gegeven aan de AI-verordening. Hiermee bevorderen we de ontwikkeling en invoering van veilige en betrouwbare AI-systemen op de interne markt van de Europese Unie (EU). Daarnaast werd in januari 2024 de ‘Overheidsbrede visie op generatieve AI gepubliceerd’. Op basis van de Kamerbrief (Kamerstukken II 2023/24, 26 643, nr. 1180), waarin werd ingegaan op de financieringsregelingen voor een AI-fabriek, is in 2024 een verkenning uitgevoerd naar een mogelijke AI-fabriek.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 |
Verplichtingen | 211.807 | 222.162 | 214.879 | 472.455 | 546.083 | 536.087 | 9.996 | |
Uitgaven | 190.203 | 213.854 | 220.202 | 459.952 | 523.985 | 536.087 | ‒ 12.102 | |
06.02 | Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving | 84.025 | 97.433 | 85.746 | 66.048 | 85.910 | 104.719 | ‒ 18.809 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Overheidsdienstverlening | 4.110 | 3.778 | 5.793 | 8.491 | 14.056 | 13.617 | 439 | |
Opdrachten | ||||||||
Informatiebeleid | 2.472 | 1.646 | 2.319 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overheidsdienstverlening | 1.230 | 2.189 | 2.102 | 2.902 | 6.932 | 14.397 | ‒ 7.465 | |
Informatiesamenleving | 660 | 517 | 556 | 779 | 1.047 | 34.644 | ‒ 33.597 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
CBS | 1.440 | 40 | 27 | 7 | 427 | 130 | 297 | |
RDW | 2.515 | 3.297 | 2.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
KvK | 6.343 | 3.782 | 5.095 | 0 | 0 | 200 | ‒ 200 | |
ICTU | 8.877 | 8.693 | 7.616 | 18.986 | 20.620 | 15.589 | 5.031 | |
Diverse bijdragen | 1.087 | 978 | 1.801 | 1.555 | 2.230 | 2.047 | 183 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Gemeenten | 147 | 422 | 709 | 628 | 975 | 709 | 266 | |
Provincies | 0 | 0 | 0 | 663 | 312 | 130 | 182 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Diverse bijdragen1 | 792 | 565 | 182 | 267 | 140 | 89 | 51 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
RVO | 8.195 | 9.832 | 9.651 | 3.936 | 3.151 | 2.647 | 504 | |
RODI | 12.394 | 19.275 | 12.105 | 1.095 | 2.673 | 666 | 2.007 | |
Diverse bijdragen | 1.520 | 139 | 36 | 48 | 1.324 | 0 | 1.324 | |
Logius | 23.498 | 34.205 | 27.981 | 23.999 | 28.474 | 18.078 | 10.396 | |
RvIG | 6.102 | 6.266 | 6.151 | 0 | 1.202 | 0 | 1.202 | |
RDI | 1.577 | 1.796 | 415 | 1.980 | 2.309 | 1.723 | 586 | |
AZ-DPC | 0 | 0 | 145 | 683 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Buitenlandse Zaken (V) | 25 | 13 | 128 | 29 | 38 | 53 | ‒ 15 | |
Diverse bijdragen | 1.041 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
06.05 | Identiteitsstelsel | 42.566 | 51.928 | 39.940 | 38.535 | 43.871 | 37.386 | 6.485 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Overheidsdienstverlening | 0 | 0 | 1.679 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||
Identiteitsstelsel | 248 | 421 | 139 | 143 | 228 | 1.460 | ‒ 1.232 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
Diverse bijdragen | 912 | 0 | 0 | 44 | 218 | 0 | 218 | |
ICTU | 323 | 267 | 1.021 | 0 | 0 | 3.409 | ‒ 3.409 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Gemeenten | 192 | 287 | 350 | 4.452 | 2.995 | 3.365 | ‒ 370 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
RvIG | 40.891 | 50.953 | 36.751 | 33.896 | 40.430 | 29.152 | 11.278 | |
06.06 | Investeringspost digitale overheid | 63.612 | 50.286 | 53.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid | 10.013 | 3.507 | 5.584 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid | 851 | 377 | 459 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
KvK | 827 | 393 | 652 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 2.429 | 1.168 | 3.425 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 1.702 | 2.235 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RDW | 5.319 | 1.505 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Gemeenten | 2.256 | 0 | 424 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Provincies | 401 | 0 | 937 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waterschappen | 0 | 0 | 330 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Diverse bijdragen | 95 | 197 | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
RVO | 2.825 | 3.987 | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RODI | 1.192 | 397 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 1.247 | 696 | 1.911 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Logius | 27.237 | 33.791 | 30.746 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RvIG | 5.505 | 1.162 | 7.112 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
AZ-DPC | 1.356 | 827 | 2.075 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Diverse bijdragen | 357 | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
06.07 | Hoogwaardige dienstverlening één overheid | 0 | 14.207 | 40.589 | 52.171 | 59.481 | 63.023 | ‒ 3.542 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Hoogwaardige dienstverlening één overheid | 0 | 214 | 941 | 1.151 | 1.668 | 3.891 | ‒ 2.223 | |
VNG | 0 | 257 | 1.059 | 1.445 | 3.729 | 0 | 3.729 | |
Opdrachten | ||||||||
Hoogwaardige dienstverlening één overheid | 0 | 0 | 204 | 339 | 1.211 | 12.586 | ‒ 11.375 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
ICTU | 0 | 1.409 | 10.152 | 10.290 | 8.691 | 457 | 8.234 | |
RDW | 0 | 11.400 | 10.726 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CBS | 0 | 23 | 23 | 462 | 53 | 0 | 53 | |
KvK | 0 | 0 | 310 | 478 | 850 | 0 | 850 | |
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 0 | 2.240 | 2.917 | 0 | 2.917 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Gemeenten | 0 | 0 | 0 | 17.227 | 17.427 | 23.205 | ‒ 5.778 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Digitale dienstverlening | 0 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Logius | 0 | 288 | 0 | 888 | 400 | 2.536 | ‒ 2.136 | |
RvIG | 0 | 0 | 13.331 | 9.930 | 11.931 | 11.714 | 217 | |
AZ-DPC | 0 | 320 | 3.318 | 6.546 | 7.965 | 7.998 | ‒ 33 | |
Diverse bijdragen | 0 | 296 | 423 | 1.175 | 2.639 | 636 | 2.003 | |
06.08 | Generieke Digitale Infrastructuur | 0 | 0 | 0 | 303.198 | 334.723 | 330.959 | 3.764 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid | 0 | 0 | 0 | 6.525 | 7.722 | 0 | 7.722 | |
Opdrachten | ||||||||
Doorontwikkeling en innovatie | 0 | 0 | 0 | 1.220 | 3.386 | 65.837 | ‒ 62.451 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
KvK | 0 | 0 | 0 | 6.208 | 6.792 | 6.713 | 79 | |
ICTU | 0 | 0 | 0 | 6.136 | 17.476 | 0 | 17.476 | |
RDW | 0 | 0 | 0 | 265 | 2.244 | 0 | 2.244 | |
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 0 | 333 | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Gemeenten | 0 | 0 | 0 | 13 | 1.930 | 0 | 1.930 | |
Provincies | 0 | 0 | 0 | 209 | 0 | 0 | 0 | |
Waterschappen | 0 | 0 | 0 | 481 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Logius | 0 | 0 | 0 | 258.050 | 271.509 | 239.081 | 32.428 | |
RvIG | 0 | 0 | 0 | 11.127 | 12.222 | 10.687 | 1.535 | |
RVO | 0 | 0 | 0 | 11.111 | 9.834 | 7.896 | 1.938 | |
KOOP | 0 | 0 | 0 | 200 | 50 | 0 | 50 | |
RDI | 0 | 0 | 0 | 422 | 358 | 745 | ‒ 387 | |
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 0 | 898 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 10.826 | 12.349 | 4.263 | 17.663 | 35.042 | 10.927 | 24.115 |
Uitgaven
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
Opdrachten
Overheidsdienstverlening
In 2024 zijn opdrachten verstrekt voor de Wettenbank en Staatscourant. Met de eerste en tweede suppletoire begroting 2024 zijn daarnaast middelen gerealloceerd naar de instrumenten subsidies, bijdrage ZBO’s/RWT’s en bijdrage aan agentschappen om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Zo is onder andere gereallocceerd voor de bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de Compensatieregeling eHerkenning.
Informatiesamenleving
In 2024 zijn met de eerste en tweede suppletoire begroting middelen gerealloceerd naar de instrumenten subsidies, bijdrage ZBO’s/RWT’s en bijdrage aan agentschappen ten behoeve van de WAU projecten. Dit betreffen met name de Interbestuurlijke Data Strategie (IBDS), Digitale identiteit en Regie op Gegevens.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ICTU
Gedurende het jaar hebben diverse reallocaties van het instrument opdrachten uit artikel 6.2 plaatsgevonden om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. In 2024 hadden de uitgaven op deze regeling betrekking op werkzaamheden op de terreinen van het NL Design System programma, Digitale Toegankelijkheid, Algoritmen, Cybersecurity, AI, IBDS en de Single Digital Gateway (SDG).
Bijdrage aan agentschappen
Logius
Gedurende het jaar hebben diverse reallocaties van het instrument opdrachten onder artikel 6.2 plaatsgevonden om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Verder is een bijdrage verstrekt voor de diverse Beheer & Exploitatie opdrachten; waaronder eHerkenning, notificatieservices, wetten.overheid.nl, Staatscourant en data.overheid.nl. Daarnaast ontving Logius in 2024 een bijdrage voor onder andere BSNk 2024 en Berichten over uw Buurt.
6.5 Identiteitsstelsel
Bijdrage aan agentschappen
RvIG
In 2024 ontving RvIG een bijdrage voor de jaarlijks terugkerende beheeropdrachten voor de BasisRegistratie Personen (BRP) en het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Daarnaast zijn middelen gerealloceerd met de eerste suppletoire begroting en tweede suppletoire begroting, o.a. voor de invoering van het Burgerservicenummer in Caribisch Nederland en voor de Mailboxserver voor de Basis Registratie Personen (BRP).
6.6 Investeringspost digitale overheid
Dit subartikel is per begroting 2023 opgeheven en de budgetten zijn overgeboekt naar 6.8 Generieke Digitale Infrastructuur.
6.7 Hoogwaardige dienstverlening één overheid
De middelen op artikel 6.7 zijn beschikbaar gesteld voor maatregelen die toezien op verbetering in de dienstverlening in het kader van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK).
Opdrachten
Hoogwaardige dienstverlening een overheid
In 2024 zijn opdrachten verstrekt voor de Informatiepunten digitale Overheid en de inrichting van overheidsbrede loketten.
Met de eerste suppletoire begroting 2024 zijn verder middelen gerealloceerd naar de instrumenten subsidies, bijdrage ZBO’s/RWT’s en bijdrage aan agentschappen om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Tijdens de eerste suppletoire begroting 2024 zijn daarnaast middelen gerealloceerd naar het instrument bijdrage aan ZBO/RWT's (ICTU) voor het project Gebruiker Centraal en Digitale Toegankelijkheid.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ICTU
Vanuit het instrument opdrachten zijn met de eerste suppletoire begroting 2024 middelen gerealloceerd voor diverse bijdragen aan ICTU. Deze bijdragen hadden in 2024 betrekking op de uitvoering van het project Gebruiker Centraal en Digitale Toegankelijkheid.
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten
In 2024 zijn Specifieke Uitkeringen verstrekt aan gemeenten voor de Informatiepunten Digitale Overheid. Met de eerste suppletoire begroting 2024 heeft een reallocatie plaatsgevonden vanuit dit instrument naar bijdrage ZBO/RWT’s voor een bijdrage aan de Koninklijke Bibliotheek voor de Informatiepunten Digitale Overheid.
6.8 Generieke Digitale Infrastructuur
Subsidies
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid
Met de eerste suppletoire begroting zijn middelen gerealloceerd vanuit opdrachten naar subsidies om de uitgaven op dit instrument te verantwoorden. Zo heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten subsidies ontvangen voor de uitvoering van het Durf & Doe Platform, Samenwerkende Overheidsportalen, Data bij de Bron.
Opdrachten
Doorontwikkeling en innovatie
Na het aanbieden van het GDI plan in december 2023 (GDI-Programmeringsplan) aan de Tweede Kamer zijn de middelen met de eerste suppletoire begroting 2024 gerealloceerd, om deze op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Deze reallocatie was van opdrachten naar bijdrage ZBO/RWT's, bijdrage aan agentschappen en subsidies.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ICTU
Na het vaststellen van het GDI-plan zijn op basis hiervan middelen gerealloceerd om op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. ICTU ontving in 2024 een bijdrage voor Stelsel Toegang, Elektronische Digitale Identiteit (EDI), Bureau Large Scale Pilots en de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA).
Bijdrage aan agentschappen
Logius
Logius ontving in 2024 een bijdrage voor de jaarlijkse GDI opdracht met daarin de beheer & exploitatie activiteiten.
Daarnaast ontving Logius een bijdrage voor vernieuwingsbudget projecten, waaronder de Herbouw Digipoort en het Federatief BerichtenStelsel (FBS).
Ontvangsten
De meerontvangsten die gerealiseerd zijn, zijn voornamelijk het gevolg van afrekeningen van diverse bijdragen, waaronder aan Logius, VNG en RvIG. Deze bijdragen zijn lager vastgesteld op basis van de ingediende verantwoordingen.
Daarnaast zijn er meerontvangsten geweest met betrekking tot de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). Dit betreft hoofdzakelijk de verrekening van de jaarlijkse GDI opdracht aan Logius uit 2023.