Base description which applies to whole site

4.6 Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgt voor:

  • Een veilige, gebruiksvriendelijke en inclusieve (digitale) overheidsdienstverlening;

  • Een toegankelijke en transparante overheidsinformatie;

  • Een veilig en betrouwbaar identiteitsstelsel waarbij veilig en efficiënt gebruik wordt gemaakt van (persoons)gegevens;

  • Bijdragen aan het vertrouwen in de overheid door het verbeteren van de informatiepositie van burgers en bedrijven;

  • Het bewaken van rechten en publieke waarden, zoals privacybescherming en zelfbeschikking, in de informatiesamenleving en daarmee bijdragen aan de bewaking van de kernwaarden van de democratie;

  • Het stimuleren van het verantwoord gebruik van nieuwe technologieën voor het verbeteren van overheidsdienstverlening en het oplossen van maatschappelijke opgaven; en

  • Het aangaan van internationale samenwerking om met gelijkgestemde landen wet- en regelgeving te beϊnvloeden, overheidsdienstverlening over de grenzen heen te realiseren, gezamenlijke maatschappelijke opgaven op te lossen.

Een digitale samenleving over de grenzen heen die rekening houdt met burgers en maatschappelijke opgaven oplost.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor het bevorderen van een adequate digitale overheidsdienstverlening, waarbij het belangrijkste doel is dat de dienstverlening toegankelijk is voor iedereen en het bevorderen van het inzetten van digitale innovaties voor het oplossen van maatschappelijke opgaven.

Stimuleren

  • De minister van BZK stimuleert het gebruik van nieuwe digitale technologieën voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, waarbij de markt ook nadrukkelijk uitgedaagd wordt om mee te denken over antwoorden op maatschappelijke opgaven.

  • De minister van BZK stimuleert internationale samenwerking op het realiseren van diensten over de grenzen heen en het met like minded landen zorgen voor wet- en regelgeving die recht doet aan de Nederlandse situatie.

Regisseren

  • De minister van BZK zorgt voor maatregelen die burgers rechten geven en beschermen tegen ongewenste aspecten van digitalisering.

  • De minister van BZK pakt de rol om voortdurend de beleidsagenda op het terrein van de informatiesamenleving en overheid te herijken aan de eisen van de tijd.

  • De minister van BZK is stelselverantwoordelijk voor de inrichting en governance van de digitale overheid, waaronder de digitale basisinfrastructuur die deze mogelijk maakt.

  • De minister van BZK heeft een kaderstellende rol op het gebied van de digitale overheid. Kaderstellen gebeurt in de vorm van wetgeving, standaarden, architectuurkaders en richtlijnen rekening houdend met Europese ontwikkelingen en verplichtingen.

  • De minister van BZK heeft een coördinerende rol met betrekking tot alle officiële publicaties van de overheid.

Uitvoeren

  • De minister van BZK is verantwoordelijk voor de inrichting, beschikbaarstelling, instandhouding, werking, beveiliging en betrouwbaarheid van generieke voorzieningen voor elektronisch berichtenverkeer en informatieverschaffing, alsmede voor de voorzieningen voor het inloggen bij overheidsdienstverleners(authenticatie) en registratie van machtigingen in het burgerservicenummer (BSN)-domein.

  • De minister van BZK is verantwoordelijk voor het beleid rondom het vaststellen van de identiteit alsmede de verstrekking van reisdocumenten op basis daarvan. Ook is de minister van BZK verantwoordelijk voor de vastlegging van persoons- en adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). In dat kader houdt de minister van BZK toezicht op de uitvoering van de Paspoortwet, monitort de uitvoering van de Wet BRP en ondersteunt de gemeenten die primair verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van deze wetten. De minister van BZK faciliteert hiermee het juiste gebruik van persoons- en adresgegevens door andere overheidsinstanties. Het tegengaan van fraude met, en het corrigeren van fouten van, persoons- en adresgegevens en reisdocumenten vormt hiervan een integraal onderdeel.

Nederlandse Digitaliseringsstrategie

In 2024 lag de focus op het opstarten en prioriteren van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie. De samenwerking met verschillende overheidsorganisaties als één overheid aan zeven prioriteiten is stevig neergezet en vastgelegd via een eerste Bestuurlijk Overleg. In de verzamelbrief digitalisering van december 2024 zijn de volgende prioriteiten benoemd:

I. Ambities: de doelen die we met elkaar willen bereiken:

  • De overheid biedt burgers en ondernemers toegankelijke en passende dienstverlening en maakt beleid waarin zij centraal staan, ten dienste van maatschappelijke opgaven

  • De overheid versterkt haar digitale weerbaarheid en digitale autonomie

II. Versterken organisatie: om responsief te handelen, en om gestelde doelen snel efficiënt en in gezamenlijkheid te realiseren

  • Politiek-bestuurlijke aansturing en efficiëntere samenwerking (één overheid)

  • Digitaal vakmanschap

III. Toepassingen: verantwoorde inzet van digitale technologie om aan onze doelen bij te dragen

  • Artificiële intelligentie

  • Data

  • Cloud

Overheidsbrede dienstverlening

Samen met de publieke dienstverleners en medeoverheden is in 2024 verder invulling gegeven aan de overheidsbrede dienstverlening. Inmiddels zijn er 799 informatiepunten Digitale Overheden waar laagdrempelige ondersteuning wordt geboden. Daarnaast is er een beleidsvisie op de online éénoverheidsbeleving opgesteld, evenals een beleidsvisie op lokale en fysieke ondersteuning.

Werk Aan Uitvoering

In 2024 is gewerkt aan de projecten die in het kader van het programma WaU worden uitgevoerd:

  • Interbestuurlijke Datastrategie (IBDS)

  • Gemeentelijke Statuur van de Uitvoering

  • NL Design system

  • Invoering van het BSN in Caribisch Nederland

  • Regie op Gegevens

  • Herinzet van digitale apparaten.

AI en algoritmes

Op het gebied van AI en algoritmes is gewerkt aan de doorontwikkeling van het Algoritmeregister. Dit register bevat nu meer dan de geplande 600 algoritmes en 200 organisaties. Daarnaast werd, om de verantwoorde inzet van AI en algoritmes binnen de overheid te vergroten, een eerste online versie van het algoritmekader gepubliceerd in afstemming met een brede vertegenwoordiging van binnen en buiten de overheid en de wetenschap.

Op 21 mei 2024 heeft de Europese Raad goedkeuring gegeven aan de AI-verordening. Hiermee bevorderen we de ontwikkeling en invoering van veilige en betrouwbare AI-systemen op de interne markt van de Europese Unie (EU). Daarnaast werd in januari 2024 de ‘Overheidsbrede visie op generatieve AI gepubliceerd’. Op basis van de Kamerbrief (Kamerstukken II 2023/24, 26 643, nr. 1180), waarin werd ingegaan op de financieringsregelingen voor een AI-fabriek, is in 2024 een verkenning uitgevoerd naar een mogelijke AI-fabriek.

Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

Art.

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

 

Verplichtingen

211.807

222.162

214.879

472.455

546.083

536.087

9.996

         
 

Uitgaven

190.203

213.854

220.202

459.952

523.985

536.087

‒ 12.102

         

06.02

Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving

84.025

97.433

85.746

66.048

85.910

104.719

‒ 18.809

 

Subsidies (regelingen)

       
 

Overheidsdienstverlening

4.110

3.778

5.793

8.491

14.056

13.617

439

 

Opdrachten

       
 

Informatiebeleid

2.472

1.646

2.319

0

0

0

0

 

Overheidsdienstverlening

1.230

2.189

2.102

2.902

6.932

14.397

‒ 7.465

 

Informatiesamenleving

660

517

556

779

1.047

34.644

‒ 33.597

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

CBS

1.440

40

27

7

427

130

297

 

RDW

2.515

3.297

2.934

0

0

0

0

 

KvK

6.343

3.782

5.095

0

0

200

‒ 200

 

ICTU

8.877

8.693

7.616

18.986

20.620

15.589

5.031

 

Diverse bijdragen

1.087

978

1.801

1.555

2.230

2.047

183

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Gemeenten

147

422

709

628

975

709

266

 

Provincies

0

0

0

663

312

130

182

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       
 

Diverse bijdragen1

792

565

182

267

140

89

51

 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

RVO

8.195

9.832

9.651

3.936

3.151

2.647

504

 

RODI

12.394

19.275

12.105

1.095

2.673

666

2.007

 

Diverse bijdragen

1.520

139

36

48

1.324

0

1.324

 

Logius

23.498

34.205

27.981

23.999

28.474

18.078

10.396

 

RvIG

6.102

6.266

6.151

0

1.202

0

1.202

 

RDI

1.577

1.796

415

1.980

2.309

1.723

586

 

AZ-DPC

0

0

145

683

0

0

0

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

       
 

Buitenlandse Zaken (V)

25

13

128

29

38

53

‒ 15

 

Diverse bijdragen

1.041

0

0

0

0

0

0

06.05

Identiteitsstelsel

42.566

51.928

39.940

38.535

43.871

37.386

6.485

 

Subsidies (regelingen)

       
 

Overheidsdienstverlening

0

0

1.679

0

0

0

0

 

Opdrachten

       
 

Identiteitsstelsel

248

421

139

143

228

1.460

‒ 1.232

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

Diverse bijdragen

912

0

0

44

218

0

218

 

ICTU

323

267

1.021

0

0

3.409

‒ 3.409

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Gemeenten

192

287

350

4.452

2.995

3.365

‒ 370

 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

RvIG

40.891

50.953

36.751

33.896

40.430

29.152

11.278

06.06

Investeringspost digitale overheid

63.612

50.286

53.927

0

0

0

0

 

Subsidies (regelingen)

       
 

Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid

10.013

3.507

5.584

0

0

0

0

 

Opdrachten

       
 

Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid

851

377

459

0

0

0

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

KvK

827

393

652

0

0

0

0

 

ICTU

2.429

1.168

3.425

0

0

0

0

 

Diverse bijdragen

1.702

2.235

63

0

0

0

0

 

RDW

5.319

1.505

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Gemeenten

2.256

0

424

0

0

0

0

 

Provincies

401

0

937

0

0

0

0

 

Waterschappen

0

0

330

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       
 

Diverse bijdragen

95

197

36

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

RVO

2.825

3.987

173

0

0

0

0

 

RODI

1.192

397

0

0

0

0

0

 

Diverse bijdragen

1.247

696

1.911

0

0

0

0

 

Logius

27.237

33.791

30.746

0

0

0

0

 

RvIG

5.505

1.162

7.112

0

0

0

0

 

AZ-DPC

1.356

827

2.075

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

       
 

Diverse bijdragen

357

44

0

0

0

0

0

06.07

Hoogwaardige dienstverlening één overheid

0

14.207

40.589

52.171

59.481

63.023

‒ 3.542

 

Subsidies (regelingen)

       
 

Hoogwaardige dienstverlening één overheid

0

214

941

1.151

1.668

3.891

‒ 2.223

 

VNG

0

257

1.059

1.445

3.729

0

3.729

 

Opdrachten

       
 

Hoogwaardige dienstverlening één overheid

0

0

204

339

1.211

12.586

‒ 11.375

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

ICTU

0

1.409

10.152

10.290

8.691

457

8.234

 

RDW

0

11.400

10.726

0

0

0

0

 

CBS

0

23

23

462

53

0

53

 

KvK

0

0

310

478

850

0

850

 

Diverse bijdragen

0

0

0

2.240

2.917

0

2.917

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Gemeenten

0

0

0

17.227

17.427

23.205

‒ 5.778

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       
 

Digitale dienstverlening

0

0

102

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

Logius

0

288

0

888

400

2.536

‒ 2.136

 

RvIG

0

0

13.331

9.930

11.931

11.714

217

 

AZ-DPC

0

320

3.318

6.546

7.965

7.998

‒ 33

 

Diverse bijdragen

0

296

423

1.175

2.639

636

2.003

06.08

Generieke Digitale Infrastructuur

0

0

0

303.198

334.723

330.959

3.764

 

Subsidies (regelingen)

       
 

Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid

0

0

0

6.525

7.722

0

7.722

 

Opdrachten

       
 

Doorontwikkeling en innovatie

0

0

0

1.220

3.386

65.837

‒ 62.451

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

KvK

0

0

0

6.208

6.792

6.713

79

 

ICTU

0

0

0

6.136

17.476

0

17.476

 

RDW

0

0

0

265

2.244

0

2.244

 

Diverse bijdragen

0

0

0

333

1.200

0

1.200

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Gemeenten

0

0

0

13

1.930

0

1.930

 

Provincies

0

0

0

209

0

0

0

 

Waterschappen

0

0

0

481

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschappen

       
 

Logius

0

0

0

258.050

271.509

239.081

32.428

 

RvIG

0

0

0

11.127

12.222

10.687

1.535

 

RVO

0

0

0

11.111

9.834

7.896

1.938

 

KOOP

0

0

0

200

50

0

50

 

RDI

0

0

0

422

358

745

‒ 387

 

Diverse bijdragen

0

0

0

898

0

0

0

         
 

Ontvangsten

10.826

12.349

4.263

17.663

35.042

10.927

24.115

1

De benaming van deze rubriek was bij het vorige jaarverslag 'Digitale dienstverlening'.

Uitgaven

6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving

Opdrachten

Overheidsdienstverlening

In 2024 zijn opdrachten verstrekt voor de Wettenbank en Staatscourant. Met de eerste en tweede suppletoire begroting 2024 zijn daarnaast middelen gerealloceerd naar de instrumenten subsidies, bijdrage ZBO’s/RWT’s en bijdrage aan agentschappen om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Zo is onder andere gereallocceerd voor de bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de Compensatieregeling eHerkenning.

Informatiesamenleving

In 2024 zijn met de eerste en tweede suppletoire begroting middelen gerealloceerd naar de instrumenten subsidies, bijdrage ZBO’s/RWT’s en bijdrage aan agentschappen ten behoeve van de WAU projecten. Dit betreffen met name de Interbestuurlijke Data Strategie (IBDS), Digitale identiteit en Regie op Gegevens.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

ICTU

Gedurende het jaar hebben diverse reallocaties van het instrument opdrachten uit artikel 6.2 plaatsgevonden om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. In 2024 hadden de uitgaven op deze regeling betrekking op werkzaamheden op de terreinen van het NL Design System programma, Digitale Toegankelijkheid, Algoritmen, Cybersecurity, AI, IBDS en de Single Digital Gateway (SDG).

Bijdrage aan agentschappen

Logius

Gedurende het jaar hebben diverse reallocaties van het instrument opdrachten onder artikel 6.2 plaatsgevonden om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Verder is een bijdrage verstrekt voor de diverse Beheer & Exploitatie opdrachten; waaronder eHerkenning, notificatieservices, wetten.overheid.nl, Staatscourant en data.overheid.nl. Daarnaast ontving Logius in 2024 een bijdrage voor onder andere BSNk 2024 en Berichten over uw Buurt.

6.5 Identiteitsstelsel

Bijdrage aan agentschappen

RvIG

In 2024 ontving RvIG een bijdrage voor de jaarlijks terugkerende beheeropdrachten voor de BasisRegistratie Personen (BRP) en het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Daarnaast zijn middelen gerealloceerd met de eerste suppletoire begroting en tweede suppletoire begroting, o.a. voor de invoering van het Burgerservicenummer in Caribisch Nederland en voor de Mailboxserver voor de Basis Registratie Personen (BRP).

6.6 Investeringspost digitale overheid

Dit subartikel is per begroting 2023 opgeheven en de budgetten zijn overgeboekt naar 6.8 Generieke Digitale Infrastructuur.

6.7 Hoogwaardige dienstverlening één overheid

De middelen op artikel 6.7 zijn beschikbaar gesteld voor maatregelen die toezien op verbetering in de dienstverlening in het kader van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK).

Opdrachten

Hoogwaardige dienstverlening een overheid

In 2024 zijn opdrachten verstrekt voor de Informatiepunten digitale Overheid en de inrichting van overheidsbrede loketten.

Met de eerste suppletoire begroting 2024 zijn verder middelen gerealloceerd naar de instrumenten subsidies, bijdrage ZBO’s/RWT’s en bijdrage aan agentschappen om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Tijdens de eerste suppletoire begroting 2024 zijn daarnaast middelen gerealloceerd naar het instrument bijdrage aan ZBO/RWT's (ICTU) voor het project Gebruiker Centraal en Digitale Toegankelijkheid.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

ICTU

Vanuit het instrument opdrachten zijn met de eerste suppletoire begroting 2024 middelen gerealloceerd voor diverse bijdragen aan ICTU. Deze bijdragen hadden in 2024 betrekking op de uitvoering van het project Gebruiker Centraal en Digitale Toegankelijkheid.

Bijdrage aan medeoverheden

Gemeenten

In 2024 zijn Specifieke Uitkeringen verstrekt aan gemeenten voor de Informatiepunten Digitale Overheid. Met de eerste suppletoire begroting 2024 heeft een reallocatie plaatsgevonden vanuit dit instrument naar bijdrage ZBO/RWT’s voor een bijdrage aan de Koninklijke Bibliotheek voor de Informatiepunten Digitale Overheid.

6.8 Generieke Digitale Infrastructuur

Subsidies

Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid

Met de eerste suppletoire begroting zijn middelen gerealloceerd vanuit opdrachten naar subsidies om de uitgaven op dit instrument te verantwoorden. Zo heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten subsidies ontvangen voor de uitvoering van het Durf & Doe Platform, Samenwerkende Overheidsportalen, Data bij de Bron.

Opdrachten

Doorontwikkeling en innovatie

Na het aanbieden van het GDI plan in december 2023 (GDI-Programmeringsplan) aan de Tweede Kamer zijn de middelen met de eerste suppletoire begroting 2024 gerealloceerd, om deze op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Deze reallocatie was van opdrachten naar bijdrage ZBO/RWT's, bijdrage aan agentschappen en subsidies.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

ICTU

Na het vaststellen van het GDI-plan zijn op basis hiervan middelen gerealloceerd om op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. ICTU ontving in 2024 een bijdrage voor Stelsel Toegang, Elektronische Digitale Identiteit (EDI), Bureau Large Scale Pilots en de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA).

Bijdrage aan agentschappen

Logius

Logius ontving in 2024 een bijdrage voor de jaarlijkse GDI opdracht met daarin de beheer & exploitatie activiteiten.

Daarnaast ontving Logius een bijdrage voor vernieuwingsbudget projecten, waaronder de Herbouw Digipoort en het Federatief BerichtenStelsel (FBS).

Ontvangsten

De meerontvangsten die gerealiseerd zijn, zijn voornamelijk het gevolg van afrekeningen van diverse bijdragen, waaronder aan Logius, VNG en RvIG. Deze bijdragen zijn lager vastgesteld op basis van de ingediende verantwoordingen.

Daarnaast zijn er meerontvangsten geweest met betrekking tot de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). Dit betreft hoofdzakelijk de verrekening van de jaarlijkse GDI opdracht aan Logius uit 2023.

Licence