Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Algemene doelstelling
Bewaking en bestrijding van specifieke dierziekten en het voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen.
Uitbraken van besmettelijke dierziekten kunnen een grote impact op de Nederlandse samenleving hebben als geheel en op de agrarische sector in het bijzonder. Voor dierziekten die zich in potentie snel verspreiden gelden speciale maatregelen die grotendeels in Europese regelgeving zijn voorgeschreven. Bij een aantal van deze dierziekten bevat de Europese regelgeving een plicht tot bestrijding. Daarnaast kan sprake zijn van een plicht tot het doen van onderzoek naar de aan- of afwezigheid van een dierziekte via het monitoren van dieren.
Het Diergezondheidsfonds (DGF) is een begrotingsfonds waaruit de kosten worden betaald die verband houden met de bestrijding, bewaking en preventie van besmettelijke dierziekten en zoönosen. Het fonds wordt gevoed door jaarlijkse bijdragen vanuit de begroting van LVVN, heffingen bij de sector op grond van de Wet dieren en de middelen die de Europese Unie ter beschikking stelt in verband met het weren en bestrijden van besmettelijke dierziekten.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van LVVN is verantwoordelijk voor:
– Het bestrijden van dierziekten die op basis van (Europese) wetgeving verplicht moeten worden bestreden en indirect verantwoordelijk – houders van dieren zijn zelf primair verantwoordelijk – voor welzijnsaspecten bij de bestrijding.
– Het tijdig signaleren en afhandelen van verdenkingen en besmettingen door onderzoek en monitoring/bewaking van bepaalde dierziekten.
– Effectieve en doelmatige crisisorganisatie bij dierziektenuitbraken.
Na een uitbraak van een besmettelijke dierziekte waarbij de crisisorganisatie is opgeschaald naar de crisisfase vindt telkens een evaluatie plaats op alle onderdelen van bestrijdingsmaatregelen, welzijnsmaatregelen en de crisisorganisatie.
Beleidsconclusies
Beleidsconclusies op het terrein van het diergezondheid worden opgenomen onder artikel 21 Land- en Tuinbouw. Ook de evaluatie van het beleid dat aan de basis ligt van het Diergezondheidsfonds (DGF), is weergegeven in de evaluatiebijlage onder artikel 21.
Ontvangsten DGF
De ontvangsten van het DGF bestaan uit bijdragen van veehouders (de diergezondheidsheffing), bijdragen van het ministerie van LVVN en de EU. Deze ontvangsten zijn afgestemd op de uitgaven uit het DGF. In het Convenant Financiering bestrijding besmettelijke dierziekten (2020-2024) zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten van het DGF tussen betrokken sectoren en de overheid. De overheid draagt 100% van bestrijdingskosten kosten voor dieren in dierentuinen, huishoudens en in het wild levende dieren, de kosten van toezicht en opsporing door de NVWA, kosten voor douane en handhaving van de openbare orde. De jaarlijkse kosten voor bewaking dierziekten, basismonitoring, voorzieningen worden in principe 50/50 gefinancierd door overheid en sector. Uitzonderingen daarop zijn ziekten waarvoor de sector zelf een monitoringsprogramma heeft geïnitieerd en die volledig door de sector worden gedragen. De kosten voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen worden betaald door de veehouders via het DGF. De bijdrage van de dierenartsen aan de Autoriteit Diergeneesmiddelen verloopt niet via het DGF. De kosten voor incidentele uitgaven (verdenkingen en bestrijding) worden betaald door de betreffende sectoren. De totale sectorbijdrage is gemaximeerd. Boven deze zogenoemde plafondbedragen draagt de overheid de resterende kosten. De hoogte van de plafondbedragen zijn vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De hoogte van de deelplafonds zijn afgesproken in het convenant.
Uitgaven Diergezondsheidsfonds
Plafondbedragen 2020 tot en met 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten | Uitgaven aan 5-jaarlijkse kosten (2020 t/m 2024) | Realisatie | Deelplafond voor bestrijdings-kosten (incl. verdenkingen) | Uitgaven aan bestrijdings-kosten (2020 t/m 2024) | Realisatie |
Rundveesector | 34.200 | 31.843 | 93% | 9.000 | 3.353 | 37% |
Varkenssector | 16.947 | 14.126 | 83% | 22.000 | 158 | 1% |
-AVP | ||||||
-Overige dierziekten | 19.000 | 78 | 0% | |||
Schapensector | 4.700 | 3.999 | 85% | 245 | 1.011 | 413% |
Geitensector | 3.905 | 4.196 | 107% | 245 | 39 | 16% |
Pluimveesector | 46.000 | 36.231 | 79% | |||
-NCD | 2.000 | 2 | 0% | |||
-Overige dierziekten (incl. HPAI) | 30.000 | 70.895 | 236% |
De gerealiseerde uitgaven over de periode 2020-2024 zijn binnen de deelplafonds gebleven met uitzondering van de uitgaven aan bestrijdingskosten voor de pluimvee- en schapensector, en de 5-jaarlijke kosten voor de geitensector. De uitgaven boven deze plafonds komen voor rekening van het Ministerie van LVVN. Met ingang van 1 januari 2025 zijn nieuwe plafondbedragen van toepassing welke zijn vastgelegd in het convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten 2025-2029.
In 2024 is een bedrag van € 6,1 mln. verschoven van het Deelplafond voor bestrijdingskosten pluimvee naar het Deelplafond voor 5- jaarlijkse kosten. Deze correctie betrof de uitgaven voor bestrijdingskosten Salmonella over de periode 2020 tot en met 2023. In het convenant 2020-2024 is afgesproken dat deze uitgaven ten laste van het Deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten moet worden gebracht. Dat was in de verantwoordingen 2020 tot en met 2023 niet gebeurd en is in de verantwoording 2024 gecorrigeerd.
De totale uitgaven die boven het plafond zijn uitgekomen en gefinancierd zijn door het Ministerie van LVVN bedraagt over de convenantperiode € 41,9 mln. (Pluimvee € 40,9 mln., Schaap € 0,7 mln. en Geit € 0,3 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid
In onderstaande tabel zijn de realisaties 2019 tot en met 2024 weergegeven en is de realisatie 2024 afgezet tegen de vastgestelde begroting 2024. Dit geeft het volgende beeld:
Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
VERPLICHTINGEN | 63.156 | 93.698 | 61.786 | 83.513 | 41.984 | 33.766 | 15.624 | 18.142 |
UITGAVEN | 63.156 | 93.698 | 48.323 | 83.409 | 44.490 | 34.921 | 30.939 | 3.982 |
Beginsaldo | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
Programma-uitgaven | 30.401 | 93.698 | 48.323 | 83.409 | 44.490 | 34.921 | 30.939 | 3.982 |
Opdrachten | 30.401 | 93.698 | 48.323 | 26.037 | 22.372 | 13.532 | 14.337 | ‒ 805 |
1. Bewaking van dierziekten | 19.436 | 17.067 | 22.253 | 4.944 | 6.159 | 754 | 5.052 | ‒ 4.298 |
2. Bestrijding van dierziekten (incl. crisisparaatheid) | 8.521 | 73.785 | 23.546 | 21.093 | 13.353 | 11.348 | 8.130 | 3.218 |
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
4. Overig | 2.444 | 2.846 | 2.524 | ‒ | 2.860 | 1.430 | 1.155 | 275 |
5. DGF-saldo | 25.866 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
6. Crisisreserve | 6.889 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
‒ | ||||||||
Subsidies | ‒ | ‒ | ‒ | 15.863 | 1.152 | 424 | 15.752 | ‒ 15.328 |
Bewaking van dierziekten (subsidies) | ‒ | ‒ | ‒ | 14.655 | 796 | ‒ | 14.404 | ‒ 14.404 |
Overig (subsidies) | ‒ | ‒ | ‒ | 1.208 | 356 | 424 | 1.348 | ‒ 924 |
(Schade) vergoedingen | ‒ | ‒ | ‒ | 41.509 | 4.023 | 1.640 | 850 | 790 |
Bestrijding van Dierziekten / (schade) vergoedingen | ‒ | ‒ | ‒ | 41.509 | 4.023 | 1.640 | 850 | 790 |
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 16.943 | 19.325 | ‒ | 19.325 |
Bewaking van dierziekten (bijdrage aan ZBO’s / RWT’s) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 15.925 | 18.396 | ‒ | 18.396 |
Overig (bijdrage aan ZBO’s / RWT’s) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 1.018 | 929 | ‒ | 929 |
ONTVANGSTEN | 63.156 | 142.911 | 89.510 | 114.594 | 72.163 | 58.050 | 31.558 | 26.492 |
Ontvangsten LVVN | 4.287 | 82.321 | 8.163 | 57.171 | 12.569 | 12.531 | 12.373 | 158 |
Ontvangsten EU | 5.205 | 2.509 | 2.156 | 1.371 | 3.434 | 932 | 419 | 513 |
Ontvangsten van sector | 23.658 | 16.808 | 24.214 | 14.774 | 15.344 | 16.641 | 14.079 | 2.562 |
Overige ontvangsten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 273 | ‒ | 273 |
Bijdrage sector crisisreserve | 6.889 | 8.352 | 5.764 | 91 | 9.631 | ‒ | 4.687 | ‒ 4.687 |
Ontvangsten saldo DGF | 23.117 | 32.921 | 49.213 | 41.187 | 31.185 | 27.673 | ‒ | 27.673 |
Eindsaldo | 23.117 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Toelichting tabel budgettaire gevolgen
Met ingang van de Najaarsnota 2023 zijn de uitgaven Gezondheidsdienst voor Dieren met betrekking tot bewaking van dierziekten (monitoring) niet meer opgenomen onder bewaking dierziekten (opdrachten) maar verantwoord onder Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s. Deze wijziging was nog niet verwerkt in de ontwerpbegroting 2024, in de ontwerpbegroting 2024 waren deze uitgaven begroot onder subsidies. In de realisatie van 2024 zijn ook de uitgaven van de Universiteit Wageningen voor wat betreft de bewaking dierziekten verantwoord onder Bijdrage aan ZBO/RWT’s.
Het verschil in verplichtingen tussen de vastgestelde begroting en de realisatie wordt verklaard doordat tijdens het opstellen van de begroting 2024 het verplichtingenbudget te weinig is opgehoogd. Dit is verholpen met de Suppletoire begroting september, zodat er aan het einde van het jaar geen negatieve standen zouden ontstaan.
Saldo Diergezondsheidsfonds
Het saldo van het Diergezondheidsfonds bestaat deels uit de wettelijk vastgelegde crisisreserves van de varkens-, schapen-, geiten- en pluimveesector. Verder bestaat het saldo uit werkkapitaal waaruit de lopende uitgaven voor bewaking, crisisparaatheid, verdenkingen en bestrijding worden gefinancierd. Via het saldo kunnen genoemde gelden jaar op jaar worden meegenomen. Het beginsaldo van het nieuwe jaar is de resultante van het beginsaldo van het afgelopen jaar en het saldo van specifieke uitgaven en ontvangsten in dat afgelopen jaar. Jaarlijks wordt hiertoe bij voorjaarsnota het eindsaldo van het voorgaande jaar toegevoegd aan het lopende begrotingsjaar. Bij Voorjaarsnota 2024 is het eindsaldo van 2023 ad € 27,7 mln. toegevoegd aan de post ontvangsten saldo DGF.
Crisisreserve
Sector (bedragen x € 1.000.000) | Beoogde crisisreserve | Crisisreserve op 31-12-2024 |
Runderen | 1.800 | Niet opgenomen in DGF |
Varkens | 7.400 | 7.400 |
Kippen, kalkoenen, eenden en broedeieren | 7.423 | 0 |
Schapen en geiten | 98 | 98 |
Totaal | 16.721 | 7.498 |
Crisisreserves
In de Wet Dieren is vastgelegd dat er in het DGF een reserve moet worden aangelegd. De hoogte van deze crisisreserve is vastgelegd in het Besluit Diergezondheid. De crisisreserve wordt aangesproken voor kosten van verdenking en bestrijding voor zover die niet zijn meegenomen in de begroting. De crisisreserve is sectorspecifiek en wordt niet gebruikt voor betaling van tekorten in andere sectoren. De crisisreserve voor de rundveesector wordt beheerd door vereniging ZuivelNL en de Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK). De crisisreserve voor de ziekte van Aujeszky wordt beheerd door de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV). Omdat het bestrijdingsplafond van de pluimveesector in 2022 is overschreden, is deze gedurende de huidige convenantsperiode (tot en met 2024) niet meer aangevuld en op € 0 gesteld. De crisisreserve van de pluimveesector zal met ingang van het nieuwe convenant 2025-2029 weer worden aangevuld tot de beoogde € 7,4 mln.
Toelichting op de uitgaven
1. Bewaking van dierziekten
Streefwaarden
Behoud van de huidige, officieel door de EU en door de Wereldorganisatie voor diergezondheid (WOAH) verleende, status vrij te zijn van een aantal dierziekten.
Beleidsinstrumenten
Monitoring: de EU en de WOAH verlenen onder voorwaarden aan lidstaten officiële erkenningen voor het vrij zijn van besmettelijke dierziekten. Deze erkende statussen «vrij van dierziekten» of «verwaarloosbaar risico» worden bewaakt door laboratoriumonderzoek op basis van monitoringsprogramma’s. Naast deze monitoring op basis van internationale regelgeving, heeft Nederland ook een nationale monitoring zoals op de zoönose Q-koorts. Deelname aan monitoring is verplicht voor alle professionele dierhouders.
Basismonitoring: de basismonitoring kent een vrijwillige basis en wordt uitgevoerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren. Dit programma is bedoeld om niet-endemische, nieuwe, onbekende of opkomende ziekten tijdig op te sporen en trends in de diergezondheid te volgen. Het programma bestaat onder andere uit laboratoriumonderzoek, postmortaal onderzoek, een telefonische helpdesk, bedrijfsbezoek en monitoring van data uit slachthuizen.
Tevens is er een bewakingsprogramma voor ziekten bij in het wild levende dieren. Zo wordt een deel van de gedode wilde zwijnen onderzocht op klassieke varkenspest (KVP), Afrikaanse varkenspest (AVP) en Ziekte van Aujeszky (ZvA) en worden wilde vogels onderzocht op vogelgriep.
De kosten voor bewaking van dierziekten vallen onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
Realisatie uitgaven bewaking van dierziekten in 2024 (bedragen x € 1.000). | |||
---|---|---|---|
Bewaking van dierziekten | Begroot 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 |
Basismonitoring (incl. effectiviteits-onderzoek) | 9.496 | 9.269 | 227 |
Brucella melitensis (schaap, geit) | 431 | 408 | 23 |
Blauwtong (rund, schaap, geit) | 47 | ‒ | 47 |
Brucellose (rund) | 1.105 | 1.075 | 30 |
BSE (rund) | 3.351 | 4.039 | ‒ 688 |
TSE (schaap, geit) | 230 | 230 | ‒ |
KVP / AVP (varkens, wilde zwijnen) | 773 | 473 | 300 |
AI | 228 | ‒ | 228 |
Q-koorts (schaap, geit) | 750 | 722 | 28 |
Leukose (rund) | 365 | 352 | 13 |
Salmonella (zoonotisch, pluimvee) | 470 | 282 | 188 |
AI, NCD, Mycoplasma en Salmonella (niet zoonotisch) | 1.211 | 1.302 | ‒ 91 |
Vogelgrieptesten | 999 | 1.000 | ‒ 1 |
Totaal bewaking van dierziekten | 19.456 | 19.150 | 306 |
Toelichting op realisatie bewaking dierziekten in 2024
De realisatie van bewaking dierziekten is in lijn met de begroting. De kosten voor de BSE-monitoring zijn hoger uitgevallen. Elk rund dat voor destructie wordt aangeboden moet getest worden op BSE. Het aantal runderen dat is aangeboden voor destructie was in 2024 hoger dan normaal, wat veroorzaakt kan zijn door de uitbraak van BTV-3.
2. Bestrijding van dierziekten
Streefwaarden
Zo snel en effectief mogelijk bestrijden van dierziekten.
Meldings- en aangifteplicht
In de Regeling diergezondheid zijn ziekten aangewezen die aangifteplichtig zijn. Als een veehouder of dierenarts dieren verdenkt van een aangifteplichtige ziekte, moet hij dit direct melden bij de NVWA. Ook een positieve test vanuit de bewaking moet direct worden gemeld bij de NVWA.
Verdenking en bestrijding
Nadat de NVWA een verdenking heeft ontvangen, gaat een deskundigenteam naar het betreffende bedrijf voor inspectie en monstername. Het monster wordt in het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) onderzocht. Deze High Containment Unit (HCU) is zodanig ontworpen dat ziekteverwekkers niet kunnen ontsnappen naar de buitenwereld. Er wordt een vervoersverbod ingesteld.
Zodra een verdenking wordt bevestigd, start de bestrijding van deze ziekte. Door snel en accuraat in te grijpen wordt de kans dat de ziekte zich verder verspreid verkleind. Bij bepaalde ziekten worden de dieren op besmette bedrijven gedood en gedestrueerd. Het bedrijf wordt aansluitend gereinigd en ontsmet. Ook worden buurt- en contactbedrijven onderzocht. Om verspreiding te voorkomen worden dieren op deze bedrijven soms preventief gedood of gevaccineerd. Bestrijding vindt plaats volgens Europese bestrijdingsrichtlijnen welke verder zijn uitgewerkt in draaiboeken van de NVWA en het ministerie van LVVN. De bestrijding wordt aangestuurd vanuit het ministerie. In de post bestrijding zijn zowel de kosten die nodig zijn om de ziekte te bestrijden opgenomen, als ook een tegemoetkoming in de schade aan de houder van de dieren.
De posten verdenking en bestrijding vallen onder het deelplafond voor bestrijdingskosten. In het convenant financiering besmettelijke dierziekten 2020-2024 is afgesproken dat de kosten van verdenkingen en bestrijding van salmonella en onder het deelplafond voor de 5-jaarlijkse kosten vallen. Dit heeft een historie in de overname van deze taken vanuit de productschappen. Met de ingang van het nieuwe convenant per januari 2025 zal dit versimpeld worden: bij het vaststellen van de hoogte van het bestrijdingsplafond 2025-2029 voor pluimvee is rekening gehouden met de kosten van verdenkingen en bestrijding van Salmonella.
Crisisparaatheid
Om in tijden van een crisis direct te kunnen reageren, heeft het ministerie van LVVN waakvlamcontracten afgesloten met bedrijven die apparatuur en mensen kunnen leveren die nodig zijn bij de bestrijding. Tevens zijn er vaccins op voorraad om de gevoelige dieren op nabijgelegen bedrijven van een besmet bedrijf te kunnen vaccineren tegen mond- en klauwzeer (MKZ), klassieke varkenspest (KVP) en ziekte van Aujeszky (ZvA) (voorzieningen vaccinatie).Ook worden de kosten voor een calamiteitenreserve bij de destructor betaalt uit het DGF. Crisisparaatheid valt onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
De uitgaven crisisparaatheid en bestrijding van dierziekten zijn als volgt te specificeren:
Realisatie uitgaven crisisparaatheid en bestrijding van dierziekten in 2024 (bedragen x € 1.000) | |||
---|---|---|---|
Bestrijding van dierziekten | Begroot 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 |
Voorzieningen (Crisisparaatheid): | |||
Middelenbeheer | 114 | ‒ | 114 |
Calamiteitenreserve destructie | 1.355 | 1.307 | 48 |
Waakvlamcontracten | 646 | 712 | ‒ 67 |
Vaccinbanken ZvA, MKZ en KVP | 2.217 | 1.797 | 420 |
High Containment Unit (HCU) | 1.452 | 1.452 | ‒ |
Subtotaal Voorzieningen (Crisisparaatheid) | 5.784 | 5.267 | 517 |
Verdenkingen: | |||
AI | 400 | 1.411 | ‒ 1.011 |
Salmonella | 100 | 137 | ‒ 37 |
Overige verdenkingen | 646 | 3.719 | ‒ 3.073 |
Subtotaal Verdenkingen | 1.146 | 5.267 | ‒ 4.121 |
Bestrijding: | |||
Salmonella | 2.000 | 974 | 1.026 |
Mycoplasma Gallisepticum | ‒ | 241 | ‒ 241 |
HPAI | ‒ | 938 | ‒ 938 |
Overige ziekten | 50 | 301 | ‒ 251 |
Subtotaal Bestrijding | 2.050 | 2.454 | ‒ 404 |
Totaal | 8.980 | 12.988 | ‒ 4.008 |
Toelichting op realisatie bestrijding van dierziekten in 2024
In 2024 zijn de uitgaven op verdenkingendiagnostiek fors hoger dan begroot. De oorzaak van deze stijging betreft hoofdzakelijk de uitbraak van BTV-3.
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Streefwaarden
Beperken van de welzijnsproblemen bij dieren in geval van een dierziekte uitbraak.
Bij uitbraken van wettelijk te bestrijden dierziekten neemt de minister van LVVN maatregelen. Zo kan een vervoersverbod/-beperking worden ingesteld. Hierdoor kunnen veehouders te maken krijgen met capaciteitsproblemen (te veel of te grote dieren op een te klein oppervlak) die kunnen leiden tot welzijns- (stress, agressiviteit) en gezondheidsproblemen. Veehouders dienen voorbereidingen te treffen voor noodopvang. De NVWA en de Welzijnscommissie Dierziekten zien toe op dierenwelzijn tijdens de bestrijding van dierziekten. De Welzijnscommissie Dierziekten informeert de minister over de eventuele gevolgen voor het dierenwelzijn die zich als gevolg van de ruimingsactiviteiten voordoen en adviseert zo nodig de minister over mogelijkheden om het welzijn van de betrokken dieren te verbeteren. Indien de uitbraak lang duurt en er ondanks de maatregelen van de veehouder welzijnsproblemen ontstaan, wordt gekeken of het verantwoord is dieren op gecontroleerde wijze af te voeren.
4. Overig
Onder de post Overig vallen de uitgaven voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa), de uitvoeringskosten van RVO, praktijkonderzoek van de Universiteit Utrecht naar de insleeproutes van HPAI op besmette bedrijven, praktijkonderzoek van de Gezondheidsdienst voor Dieren naar de kliniek bij blauwtongbesmette bedrijven, en de uitvoering door de Gezondheidsdienst voor Dieren met betrekking tot de helpdesk voor de paardensector en voorzitterschap in verschillende commissies. De uitgaven voor de SDa waren € 0,4 mln. in 2024. De uitvoeringskosten zijn in 2024 circa € 1,1 mln. begroot en conform begroting.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten in het Diergezondheidsfonds bedraagt in 2024 € 30,3 mln. en zijn als volgt te specificeren:
Ontvangsten sectoren en LVVN in 2024 (x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Runderen | Varkens | Schaap | Geit | Pluimvee | LVVN | Totaal | |
Ontvangsten m.b.t. uitgaven | 6.928 | 10 | 833 | 850 | 8.020 | ‒ | 16.641 |
Crisisreserve | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijdrage LVVN | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 12.531 | 12.531 |
Subtotaal | 6.928 | 10 | 833 | 850 | 8.020 | 12.531 | 29.172 |
Toegerekende EU ontvangsten | 126 | ‒ | ‒ | ‒ | 806 | ‒ | 932 |
Overige ontvangsten | 46 | 23 | ‒ | 23 | 42 | 139 | 273 |
Subtotaal | 172 | 23 | ‒ | 23 | 848 | 139 | 1.205 |
Totaal ontvangen in 2023 | 7.100 | 33 | 833 | 873 | 8.868 | 12.670 | 30.377 |
De begroting van het Diergezondheidsfonds worden grotendeels door LVVN en de sectoren gedekt. Hiervoor betalen veehouders een diergezondheidsheffing per dier of ei een bedrag dat is vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De heffing bestaat uit een dekking ten behoeve van de reguliere uitgaven (ontvangsten met betrekking tot uitgaven), eventueel aangevuld met een bijdrage aan de crisisreserve en een verrekening van tekorten/overschotten uit voorgaande jaren welke zijn voorgeschoten door het rijk.
De ontvangsten uit de diergezondheidsheffing waren in 2024 in lijn met de begroting.
Voor een aantal monitorings- en bestrijdingsprogramma’s ontvangt het DGF een bijdrage vanuit de Europese Unie. In 2024 hebben de toegerekende EU ontvangsten betrekking op het BSE/TSE monitoringsprogramma (rund, schaap en geit), het salmonella programma en het monitoringsprogramma AI (beiden pluimvee) dit is een bedrag van € 0,3 mln. In 2024 is € 0,5 mln. ontvangen van de EU inzake de dekking van bestrijdingskosten HPAI 2021.
In 2024 zijn de subsidies aan Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit (SDA) over de periode 2021 t/m 2023 afgerekend. Dit heeft geleid tot een ontvangst van € 0,2 mln. De overige ontvangsten worden gevormd door inkomsten vanuit de eierverwerkende industrie: in geval van een salmonella besmetting bij een vermeerderaar worden de aanwezige eieren in opdracht van de NVWA afgevoerd, verhit en verwerkt.
Toezicht en opsporing door de NVWA
Onderstaand overzicht geeft het aantal dierziekten verdenkingen weer die gemeld zijn bij het Nederlands Veterinair Incident- en Crisiscentrum (NVIC) van de NVWA. In de kolom Totaal staan het totaal aantal meldingen. De NVWA kan besluiten dat er naar aanleiding van de melding geen verdere actie nodig is (kolom Geen actie). In de kolommen Positief, Negatief en Volgt staan het aantal casussen waarbij laboratoriumonderzoek is gedaan en waarbij de ziekte is aangetoond (Positief), niet is aangetoond (Negatief) of waarbij de uitslag bij het samenstellen van dit verslag nog niet bekend was (Volgt). De kosten van dit onderzoek zijn opgenomen als verdenkingen in de tabel Realisatie bestrijding van dierziekten.
Aangifteplicht dierziekten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Casussoort | Diersoort | Totaal Casus | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
Afrikaanse Varkenspest / Klassieke Varkens Pest (Commercieel) | Varken | 9 | 0 | 9 | 0 | 0 |
Afrikaanse Varkenspest / Klassieke Varkens Pest (Wildlife) | Wild Zwijn | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 |
Aujeszky | Varken | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Aviaire Influenza (Commercieel/Poultry) | Kip/Eend/Kalkoen | 74 | 4 | 58 | 0 | 12 |
Aviaire Influenza (Hobby/Captive <50) | Eend/Kip/Nandoe | 9 | 0 | 4 | 0 | 5 |
Aviaire Influenza (Hobby/Captive >50) | Kip | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Aviaire Influenza (Wild) | Kip/Pinguin/Vogels Wild/Vos/Zeehond | 93 | 73 | 16 | 0 | 4 |
Blauwtong | Alpaca/Buffel/Hert/Geit/Giraffe/Impala/Kameel/Ree/Rund/Jak/Schaap | 11177 | 8870 | 190 | 0 | 2117 |
Brucellose Abortus Bang | Kameel/Rund | 19 | 0 | 13 | 0 | 6 |
Brucellose Canis | Hond | 12 | 2 | 5 | 0 | 5 |
Brucellose Melitensis | Geit/Schaap | 11 | 0 | 11 | 0 | 0 |
Brucellose Suis | Varken | 18 | 0 | 18 | 0 | 0 |
Epizootische Haemorrhagische Ziekte | Hert/Rund | 11 | 0 | 9 | 0 | 2 |
Leucose | Rund | 18 | 0 | 18 | 0 | 0 |
Miltvuur | Rund | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Mycoplasma Gallisepticum | Kip | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
New Castle Disease | Duif/Vink/Tortelduif | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 |
PRRS | Varken | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Psittacose Dier | Vogels | 15 | 11 | 2 | 0 | 2 |
Q-Koorts Dier | Rund/Schaap | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Q-Koorts Tankmelk | Schaap | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Rabies Vleermuis Geen Contact Humaan | Vleermuis | 5 | 1 | 2 | 0 | 2 |
Rabies Zoogdier Geen Contact Humaan | Hond/Kat/Rat/Steenmarter/Vos | 18 | 0 | 6 | 0 | 12 |
Salmonella Niet Zoönotisch Pluimvee | Kip | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Leg) | Kip | 63 | 52 | 5 | 0 | 6 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Opfok Leg) | Kip | 6 | 1 | 1 | 0 | 4 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Vermeerdering) | Kip | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Overig) | Overig pluimvee | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Vlees) | Kalkoen/Kip | 259 | 227 | 0 | 0 | 32 |
Schapen en Geiten Pokken | Schaap | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Tuberculose (Rund/Schaap) | Rund/Schaap | 9 | 0 | 8 | 0 | 1 |
Tularemie | Hazen | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 |
11.861 | 9.252 | 396 | 0 | 2.213 |
Zoönose/ bronopsporing | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Casussoort | Diersoort | Totaal Casus | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie |
Campylobacter | Rund | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Chlamydia abortus | Geit | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Echinococcus multilocularis | Aap | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Echinococcus SPP | Hond | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Hantavirus | Muis | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Leptospirose | Hond/Rat/Rund | 9 | 1 | 1 | 0 | 7 |
Listeriose | Geit/Rund/Schaap | 5 | 3 | 0 | 0 | 2 |
Psittacose Humaan | Vogels | 69 | 4 | 10 | 0 | 55 |
Q-Koorts Humaan | Rund/Schaap | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Rabies Vleermuis Contact Humaan | Vleermuis | 16 | 1 | 12 | 0 | 3 |
Rabies Zoogdier Contact Humaan | Aap/Hond/Kat/Vos/Wolf/Zeehond | 15 | 1 | 3 | 0 | 11 |
Salmonellose | Rund/Varken | 56 | 56 | 0 | 0 | 0 |
Toxoplasmose | Kat/Schaap | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
West Nile Virus (Zoogdier) | Sneeuwuil | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Yersiniose | Geit/Hond/ Papegaai/Rund | 5 | 4 | 0 | 0 | 1 |
Zoonosen bronopsporing | Kat/Paard/Schaap | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 |
190 | 73 | 27 | 0 | 90 |
Paardenziekten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Casussoort | Diersoort | Totaal Casus | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie |
Afrikaanse Paarden Pest | Paard | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Dourine | Paard | 6 | 0 | 4 | 0 | 2 |
Equine Infectieuze Anemie | Paard | 12 | 0 | 10 | 0 | 2 |
Equine Virale Arteritis | Paard | 61 | 61 | 0 | 0 | 0 |
Malleus | Ezel/Paard | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Trypanosoma evansi (Surra) | Paard | 5 | 0 | 2 | 0 | 3 |
Vesiculaire Stomatitis | Paard | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
West Nile Virus (Paard) | Paard | 3 | 0 | 2 | 0 | 1 |
Afrikaanse Paarden Pest | Paard | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
91 | 61 | 22 | 0 | 8 |
Visziekten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Casussoort | Diersoort | Totaal Casus | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie |
Aquacultuurdieren | Kreeft/ Schelp | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Marteillia Refringens | Mossel | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Mikrocytos mackini | Kokkel | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
4 | 1 | 3 | 0 | 0 |
Overige gemelde dierziekten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Casussoort | Diersoort | Totaal Casus | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie |
Botulisme | Rund | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Chlamydia caviae | Cavia | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Tuberculose (Overig) | Hond/Kat | 7 | 0 | 5 | 0 | 2 |
10 | 1 | 5 | 0 | 4 |
HPAI Aviaire Influenze Screenings / Beperkingsgebieden (Poultry) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Casussoort | Diersoort | Totaal casus | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie |
Bad Bentheim (Duitsland) | Kip | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Blije | Kip | 4 | 0 | 3 | 0 | 1 |
Putten | Kip | 12 | 0 | 11 | 0 | 1 |
18 | 0 | 15 | 0 | 3 |
Totaal | Totaal casussen | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie |
---|---|---|---|---|---|
Totaal Casussen (excl. Tabel HPAI Poultry) | 12.156 | 9.388 | 453 | 0 | 2.315 |
Totaal Casussen (incl. Tabel HPAI Poultry) | 12.174 | 9.388 | 468 | 0 | 2.318 |