Base description which applies to whole site

12. Beleidsverslag Diergezondheidsfonds

Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen

Algemene doelstelling

Bewaking en bestrijding van specifieke dierziekten en het voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen.

Uitbraken van besmettelijke dierziekten kunnen een grote impact op de Nederlandse samenleving hebben als geheel en op de agrarische sector in het bijzonder. Voor dierziekten die zich in potentie snel verspreiden gelden speciale maatregelen die grotendeels in Europese regelgeving zijn voorgeschreven. Bij een aantal van deze dierziekten bevat de Europese regelgeving een plicht tot bestrijding. Daarnaast kan sprake zijn van een plicht tot het doen van onderzoek naar de aan- of afwezigheid van een dierziekte via het monitoren van dieren.

Het Diergezondheidsfonds (DGF) is een begrotingsfonds waaruit de kosten worden betaald die verband houden met de bestrijding, bewaking en preventie van besmettelijke dierziekten en zoönosen. Het fonds wordt gevoed door jaarlijkse bijdragen vanuit de begroting van LVVN, heffingen bij de sector op grond van de Wet dieren en de middelen die de Europese Unie ter beschikking stelt in verband met het weren en bestrijden van besmettelijke dierziekten.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van LVVN is verantwoordelijk voor:

  • Het bestrijden van dierziekten die op basis van (Europese) wetgeving verplicht moeten worden bestreden en indirect verantwoordelijk – houders van dieren zijn zelf primair verantwoordelijk – voor welzijnsaspecten bij de bestrijding.

  • Het tijdig signaleren en afhandelen van verdenkingen en besmettingen door onderzoek en monitoring/bewaking van bepaalde dierziekten.

  • Effectieve en doelmatige crisisorganisatie bij dierziektenuitbraken.

Na een uitbraak van een besmettelijke dierziekte waarbij de crisisorganisatie is opgeschaald naar de crisisfase vindt telkens een evaluatie plaats op alle onderdelen van bestrijdingsmaatregelen, welzijnsmaatregelen en de crisisorganisatie.

Beleidsconclusies

Beleidsconclusies op het terrein van het diergezondheid worden opgenomen onder artikel 21 Land- en Tuinbouw. Ook de evaluatie van het beleid dat aan de basis ligt van het Diergezondheidsfonds (DGF), is weergegeven in de evaluatiebijlage onder artikel 21.

Ontvangsten DGF

De ontvangsten van het DGF bestaan uit bijdragen van veehouders (de diergezondheidsheffing), bijdragen van het ministerie van LVVN en de EU. Deze ontvangsten zijn afgestemd op de uitgaven uit het DGF. In het Convenant Financiering bestrijding besmettelijke dierziekten (2020-2024) zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten van het DGF tussen betrokken sectoren en de overheid. De overheid draagt 100% van bestrijdingskosten kosten voor dieren in dierentuinen, huishoudens en in het wild levende dieren, de kosten van toezicht en opsporing door de NVWA, kosten voor douane en handhaving van de openbare orde. De jaarlijkse kosten voor bewaking dierziekten, basismonitoring, voorzieningen worden in principe 50/50 gefinancierd door overheid en sector. Uitzonderingen daarop zijn ziekten waarvoor de sector zelf een monitoringsprogramma heeft geïnitieerd en die volledig door de sector worden gedragen. De kosten voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen worden betaald door de veehouders via het DGF. De bijdrage van de dierenartsen aan de Autoriteit Diergeneesmiddelen verloopt niet via het DGF. De kosten voor incidentele uitgaven (verdenkingen en bestrijding) worden betaald door de betreffende sectoren. De totale sectorbijdrage is gemaximeerd. Boven deze zogenoemde plafondbedragen draagt de overheid de resterende kosten. De hoogte van de plafondbedragen zijn vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De hoogte van de deelplafonds zijn afgesproken in het convenant.

Uitgaven Diergezondsheidsfonds

Tabel 61 Deelplafondbedragen per sector (bedragen in € x 1.000 en als percentage van deelplafond)

Plafondbedragen 2020 tot en met 2024

      

(bedragen x € 1.000)

Deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten

Uitgaven aan 5-jaarlijkse kosten (2020 t/m 2024)

Realisatie

Deelplafond voor bestrijdings-kosten (incl. verdenkingen)

Uitgaven aan bestrijdings-kosten (2020 t/m 2024)

Realisatie

Rundveesector

34.200

31.843

93%

9.000

3.353

37%

Varkenssector

16.947

14.126

83%

22.000

158

1%

-AVP

      

-Overige dierziekten

   

19.000

78

0%

Schapensector

4.700

3.999

85%

245

1.011

413%

Geitensector

3.905

4.196

107%

245

39

16%

Pluimveesector

46.000

36.231

79%

   

-NCD

   

2.000

2

0%

-Overige dierziekten (incl. HPAI)

   

30.000

70.895

236%

De gerealiseerde uitgaven over de periode 2020-2024 zijn binnen de deelplafonds gebleven met uitzondering van de uitgaven aan bestrijdingskosten voor de pluimvee- en schapensector, en de 5-jaarlijke kosten voor de geitensector. De uitgaven boven deze plafonds komen voor rekening van het Ministerie van LVVN. Met ingang van 1 januari 2025 zijn nieuwe plafondbedragen van toepassing welke zijn vastgelegd in het convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten 2025-2029.

In 2024 is een bedrag van € 6,1 mln. verschoven van het Deelplafond voor bestrijdingskosten pluimvee naar het Deelplafond voor 5- jaarlijkse kosten. Deze correctie betrof de uitgaven voor bestrijdingskosten Salmonella over de periode 2020 tot en met 2023. In het convenant 2020-2024 is afgesproken dat deze uitgaven ten laste van het Deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten moet worden gebracht. Dat was in de verantwoordingen 2020 tot en met 2023 niet gebeurd en is in de verantwoording 2024 gecorrigeerd.

De totale uitgaven die boven het plafond zijn uitgekomen en gefinancierd zijn door het Ministerie van LVVN bedraagt over de convenantperiode € 41,9 mln. (Pluimvee € 40,9 mln., Schaap € 0,7 mln. en Geit € 0,3 mln.).

Budgettaire gevolgen van beleid

In onderstaande tabel zijn de realisaties 2019 tot en met 2024 weergegeven en is de realisatie 2024 afgezet tegen de vastgestelde begroting 2024. Dit geeft het volgende beeld:

Tabel 62 Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfond (bedragen x €1.000)

Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)

 

Realisatie

 

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

VERPLICHTINGEN

63.156

93.698

61.786

83.513

41.984

33.766

15.624

18.142

UITGAVEN

63.156

93.698

48.323

83.409

44.490

34.921

30.939

3.982

Beginsaldo

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

   
         

Programma-uitgaven

30.401

93.698

48.323

83.409

44.490

34.921

30.939

3.982

         

Opdrachten

30.401

93.698

48.323

26.037

22.372

13.532

14.337

‒ 805

1. Bewaking van dierziekten

19.436

17.067

22.253

4.944

6.159

754

5.052

‒ 4.298

2. Bestrijding van dierziekten (incl. crisisparaatheid)

8.521

73.785

23.546

21.093

13.353

11.348

8.130

3.218

3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen

4. Overig

2.444

2.846

2.524

2.860

1.430

1.155

275

5. DGF-saldo

25.866

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

6. Crisisreserve

6.889

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

        

Subsidies

15.863

1.152

424

15.752

‒ 15.328

Bewaking van dierziekten (subsidies)

14.655

796

14.404

‒ 14.404

Overig (subsidies)

1.208

356

424

1.348

‒ 924

         

(Schade) vergoedingen

41.509

4.023

1.640

850

790

Bestrijding van Dierziekten / (schade) vergoedingen

41.509

4.023

1.640

850

790

         

Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s

16.943

19.325

19.325

Bewaking van dierziekten (bijdrage aan ZBO’s / RWT’s)

15.925

18.396

18.396

Overig (bijdrage aan ZBO’s / RWT’s)

1.018

929

929

         
         

ONTVANGSTEN

63.156

142.911

89.510

114.594

72.163

58.050

31.558

26.492

Ontvangsten LVVN

4.287

82.321

8.163

57.171

12.569

12.531

12.373

158

Ontvangsten EU

5.205

2.509

2.156

1.371

3.434

932

419

513

Ontvangsten van sector

23.658

16.808

24.214

14.774

15.344

16.641

14.079

2.562

Overige ontvangsten

273

273

Bijdrage sector crisisreserve

6.889

8.352

5.764

91

9.631

4.687

‒ 4.687

Ontvangsten saldo DGF

23.117

32.921

49.213

41.187

31.185

27.673

27.673

Eindsaldo

23.117

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Toelichting tabel budgettaire gevolgen

Met ingang van de Najaarsnota 2023 zijn de uitgaven Gezondheidsdienst voor Dieren met betrekking tot bewaking van dierziekten (monitoring) niet meer opgenomen onder bewaking dierziekten (opdrachten) maar verantwoord onder Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s. Deze wijziging was nog niet verwerkt in de ontwerpbegroting 2024, in de ontwerpbegroting 2024 waren deze uitgaven begroot onder subsidies. In de realisatie van 2024 zijn ook de uitgaven van de Universiteit Wageningen voor wat betreft de bewaking dierziekten verantwoord onder Bijdrage aan ZBO/RWT’s.

Het verschil in verplichtingen tussen de vastgestelde begroting en de realisatie wordt verklaard doordat tijdens het opstellen van de begroting 2024 het verplichtingenbudget te weinig is opgehoogd. Dit is verholpen met de Suppletoire begroting september, zodat er aan het einde van het jaar geen negatieve standen zouden ontstaan.

Saldo Diergezondsheidsfonds

Het saldo van het Diergezondheidsfonds bestaat deels uit de wettelijk vastgelegde crisisreserves van de varkens-, schapen-, geiten- en pluimveesector. Verder bestaat het saldo uit werkkapitaal waaruit de lopende uitgaven voor bewaking, crisisparaatheid, verdenkingen en bestrijding worden gefinancierd. Via het saldo kunnen genoemde gelden jaar op jaar worden meegenomen. Het beginsaldo van het nieuwe jaar is de resultante van het beginsaldo van het afgelopen jaar en het saldo van specifieke uitgaven en ontvangsten in dat afgelopen jaar. Jaarlijks wordt hiertoe bij voorjaarsnota het eindsaldo van het voorgaande jaar toegevoegd aan het lopende begrotingsjaar. Bij Voorjaarsnota 2024 is het eindsaldo van 2023 ad € 27,7 mln. toegevoegd aan de post ontvangsten saldo DGF.

Crisisreserve

Tabel 63 Crisisreserve in het DGF (bedragen x €1.000)

Sector (bedragen x € 1.000.000)

Beoogde crisisreserve

Crisisreserve op 31-12-2024

Runderen

1.800

Niet opgenomen in DGF

Varkens

7.400

7.400

Kippen, kalkoenen, eenden en broedeieren

7.423

0

Schapen en geiten

98

98

Totaal

16.721

7.498

Crisisreserves

In de Wet Dieren is vastgelegd dat er in het DGF een reserve moet worden aangelegd. De hoogte van deze crisisreserve is vastgelegd in het Besluit Diergezondheid. De crisisreserve wordt aangesproken voor kosten van verdenking en bestrijding voor zover die niet zijn meegenomen in de begroting. De crisisreserve is sectorspecifiek en wordt niet gebruikt voor betaling van tekorten in andere sectoren. De crisisreserve voor de rundveesector wordt beheerd door vereniging ZuivelNL en de Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK). De crisisreserve voor de ziekte van Aujeszky wordt beheerd door de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV). Omdat het bestrijdingsplafond van de pluimveesector in 2022 is overschreden, is deze gedurende de huidige convenantsperiode (tot en met 2024) niet meer aangevuld en op € 0 gesteld. De crisisreserve van de pluimveesector zal met ingang van het nieuwe convenant 2025-2029 weer worden aangevuld tot de beoogde € 7,4 mln.

Toelichting op de uitgaven

1. Bewaking van dierziekten

Streefwaarden

Behoud van de huidige, officieel door de EU en door de Wereldorganisatie voor diergezondheid (WOAH) verleende, status vrij te zijn van een aantal dierziekten.

Beleidsinstrumenten

Monitoring: de EU en de WOAH verlenen onder voorwaarden aan lidstaten officiële erkenningen voor het vrij zijn van besmettelijke dierziekten. Deze erkende statussen «vrij van dierziekten» of «verwaarloosbaar risico» worden bewaakt door laboratoriumonderzoek op basis van monitoringsprogramma’s. Naast deze monitoring op basis van internationale regelgeving, heeft Nederland ook een nationale monitoring zoals op de zoönose Q-koorts. Deelname aan monitoring is verplicht voor alle professionele dierhouders.

Basismonitoring: de basismonitoring kent een vrijwillige basis en wordt uitgevoerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren. Dit programma is bedoeld om niet-endemische, nieuwe, onbekende of opkomende ziekten tijdig op te sporen en trends in de diergezondheid te volgen. Het programma bestaat onder andere uit laboratoriumonderzoek, postmortaal onderzoek, een telefonische helpdesk, bedrijfsbezoek en monitoring van data uit slachthuizen.

Tevens is er een bewakingsprogramma voor ziekten bij in het wild levende dieren. Zo wordt een deel van de gedode wilde zwijnen onderzocht op klassieke varkenspest (KVP), Afrikaanse varkenspest (AVP) en Ziekte van Aujeszky (ZvA) en worden wilde vogels onderzocht op vogelgriep.

De kosten voor bewaking van dierziekten vallen onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.

Tabel 64 Realisatie uitgaven bewaking van dierziekten in 2024 (bedragen x € 1.000)

Realisatie uitgaven bewaking van dierziekten in 2024 (bedragen x € 1.000).

Bewaking van dierziekten

Begroot 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Basismonitoring (incl. effectiviteits-onderzoek)

9.496

9.269

227

Brucella melitensis (schaap, geit)

431

408

23

Blauwtong (rund, schaap, geit)

47

47

Brucellose (rund)

1.105

1.075

30

BSE (rund)

3.351

4.039

‒ 688

TSE (schaap, geit)

230

230

KVP / AVP (varkens, wilde zwijnen)

773

473

300

AI

228

228

Q-koorts (schaap, geit)

750

722

28

Leukose (rund)

365

352

13

Salmonella (zoonotisch, pluimvee)

470

282

188

AI, NCD, Mycoplasma en Salmonella (niet zoonotisch)

1.211

1.302

‒ 91

Vogelgrieptesten

999

1.000

‒ 1

Totaal bewaking van dierziekten

19.456

19.150

306

Toelichting op realisatie bewaking dierziekten in 2024

De realisatie van bewaking dierziekten is in lijn met de begroting. De kosten voor de BSE-monitoring zijn hoger uitgevallen. Elk rund dat voor destructie wordt aangeboden moet getest worden op BSE. Het aantal runderen dat is aangeboden voor destructie was in 2024 hoger dan normaal, wat veroorzaakt kan zijn door de uitbraak van BTV-3.

2. Bestrijding van dierziekten

Streefwaarden

Zo snel en effectief mogelijk bestrijden van dierziekten.

Meldings- en aangifteplicht

In de Regeling diergezondheid zijn ziekten aangewezen die aangifteplichtig zijn. Als een veehouder of dierenarts dieren verdenkt van een aangifteplichtige ziekte, moet hij dit direct melden bij de NVWA. Ook een positieve test vanuit de bewaking moet direct worden gemeld bij de NVWA.

Verdenking en bestrijding

Nadat de NVWA een verdenking heeft ontvangen, gaat een deskundigenteam naar het betreffende bedrijf voor inspectie en monstername. Het monster wordt in het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) onderzocht. Deze High Containment Unit (HCU) is zodanig ontworpen dat ziekteverwekkers niet kunnen ontsnappen naar de buitenwereld. Er wordt een vervoersverbod ingesteld.

Zodra een verdenking wordt bevestigd, start de bestrijding van deze ziekte. Door snel en accuraat in te grijpen wordt de kans dat de ziekte zich verder verspreid verkleind. Bij bepaalde ziekten worden de dieren op besmette bedrijven gedood en gedestrueerd. Het bedrijf wordt aansluitend gereinigd en ontsmet. Ook worden buurt- en contactbedrijven onderzocht. Om verspreiding te voorkomen worden dieren op deze bedrijven soms preventief gedood of gevaccineerd. Bestrijding vindt plaats volgens Europese bestrijdingsrichtlijnen welke verder zijn uitgewerkt in draaiboeken van de NVWA en het ministerie van LVVN. De bestrijding wordt aangestuurd vanuit het ministerie. In de post bestrijding zijn zowel de kosten die nodig zijn om de ziekte te bestrijden opgenomen, als ook een tegemoetkoming in de schade aan de houder van de dieren.

De posten verdenking en bestrijding vallen onder het deelplafond voor bestrijdingskosten. In het convenant financiering besmettelijke dierziekten 2020-2024 is afgesproken dat de kosten van verdenkingen en bestrijding van salmonella en onder het deelplafond voor de 5-jaarlijkse kosten vallen. Dit heeft een historie in de overname van deze taken vanuit de productschappen. Met de ingang van het nieuwe convenant per januari 2025 zal dit versimpeld worden: bij het vaststellen van de hoogte van het bestrijdingsplafond 2025-2029 voor pluimvee is rekening gehouden met de kosten van verdenkingen en bestrijding van Salmonella.

Crisisparaatheid

Om in tijden van een crisis direct te kunnen reageren, heeft het ministerie van LVVN waakvlamcontracten afgesloten met bedrijven die apparatuur en mensen kunnen leveren die nodig zijn bij de bestrijding. Tevens zijn er vaccins op voorraad om de gevoelige dieren op nabijgelegen bedrijven van een besmet bedrijf te kunnen vaccineren tegen mond- en klauwzeer (MKZ), klassieke varkenspest (KVP) en ziekte van Aujeszky (ZvA) (voorzieningen vaccinatie).Ook worden de kosten voor een calamiteitenreserve bij de destructor betaalt uit het DGF. Crisisparaatheid valt onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.

De uitgaven crisisparaatheid en bestrijding van dierziekten zijn als volgt te specificeren:

Tabel 65 Realisatie uitgaven bestrijding van dierziekten 2024 (bedragen x € 1.000)

Realisatie uitgaven crisisparaatheid en bestrijding van dierziekten in 2024 (bedragen x € 1.000)

Bestrijding van dierziekten

Begroot 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Voorzieningen (Crisisparaatheid):

   

Middelenbeheer

114

114

Calamiteitenreserve destructie

1.355

1.307

48

Waakvlamcontracten

646

712

‒ 67

Vaccinbanken ZvA, MKZ en KVP

2.217

1.797

420

High Containment Unit (HCU)

1.452

1.452

Subtotaal Voorzieningen (Crisisparaatheid)

5.784

5.267

517

    

Verdenkingen:

   

AI

400

1.411

‒ 1.011

Salmonella

100

137

‒ 37

Overige verdenkingen

646

3.719

‒ 3.073

Subtotaal Verdenkingen

1.146

5.267

‒ 4.121

    

Bestrijding:

   

Salmonella

2.000

974

1.026

Mycoplasma Gallisepticum

241

‒ 241

HPAI

938

‒ 938

Overige ziekten

50

301

‒ 251

Subtotaal Bestrijding

2.050

2.454

‒ 404

    

Totaal

8.980

12.988

‒ 4.008

Toelichting op realisatie bestrijding van dierziekten in 2024

In 2024 zijn de uitgaven op verdenkingendiagnostiek fors hoger dan begroot. De oorzaak van deze stijging betreft hoofdzakelijk de uitbraak van BTV-3.

3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen

Streefwaarden

Beperken van de welzijnsproblemen bij dieren in geval van een dierziekte uitbraak.

Bij uitbraken van wettelijk te bestrijden dierziekten neemt de minister van LVVN maatregelen. Zo kan een vervoersverbod/-beperking worden ingesteld. Hierdoor kunnen veehouders te maken krijgen met capaciteitsproblemen (te veel of te grote dieren op een te klein oppervlak) die kunnen leiden tot welzijns- (stress, agressiviteit) en gezondheidsproblemen. Veehouders dienen voorbereidingen te treffen voor noodopvang. De NVWA en de Welzijnscommissie Dierziekten zien toe op dierenwelzijn tijdens de bestrijding van dierziekten. De Welzijnscommissie Dierziekten informeert de minister over de eventuele gevolgen voor het dierenwelzijn die zich als gevolg van de ruimingsactiviteiten voordoen en adviseert zo nodig de minister over mogelijkheden om het welzijn van de betrokken dieren te verbeteren. Indien de uitbraak lang duurt en er ondanks de maatregelen van de veehouder welzijnsproblemen ontstaan, wordt gekeken of het verantwoord is dieren op gecontroleerde wijze af te voeren.

4. Overig

Onder de post Overig vallen de uitgaven voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa), de uitvoeringskosten van RVO, praktijkonderzoek van de Universiteit Utrecht naar de insleeproutes van HPAI op besmette bedrijven, praktijkonderzoek van de Gezondheidsdienst voor Dieren naar de kliniek bij blauwtongbesmette bedrijven, en de uitvoering door de Gezondheidsdienst voor Dieren met betrekking tot de helpdesk voor de paardensector en voorzitterschap in verschillende commissies. De uitgaven voor de SDa waren € 0,4 mln. in 2024. De uitvoeringskosten zijn in 2024 circa € 1,1 mln. begroot en conform begroting.

Toelichting op de ontvangsten

De ontvangsten in het Diergezondheidsfonds bedraagt in 2024 € 30,3 mln. en zijn als volgt te specificeren:

Tabel 66 Ontvangsten sectoren en LVVN in 2024 (x € 1.000)

Ontvangsten sectoren en LVVN in 2024 (x € 1.000)

 

Runderen

Varkens

Schaap

Geit

Pluimvee

LVVN

Totaal

        

Ontvangsten m.b.t. uitgaven

6.928

10

833

850

8.020

16.641

Crisisreserve

Bijdrage LVVN

12.531

12.531

Subtotaal

6.928

10

833

850

8.020

12.531

29.172

Toegerekende EU ontvangsten

126

806

932

Overige ontvangsten

46

23

23

42

139

273

Subtotaal

172

23

23

848

139

1.205

Totaal ontvangen in 2023

7.100

33

833

873

8.868

12.670

30.377

De begroting van het Diergezondheidsfonds worden grotendeels door LVVN en de sectoren gedekt. Hiervoor betalen veehouders een diergezondheidsheffing per dier of ei een bedrag dat is vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De heffing bestaat uit een dekking ten behoeve van de reguliere uitgaven (ontvangsten met betrekking tot uitgaven), eventueel aangevuld met een bijdrage aan de crisisreserve en een verrekening van tekorten/overschotten uit voorgaande jaren welke zijn voorgeschoten door het rijk.

De ontvangsten uit de diergezondheidsheffing waren in 2024 in lijn met de begroting.

Voor een aantal monitorings- en bestrijdingsprogramma’s ontvangt het DGF een bijdrage vanuit de Europese Unie. In 2024 hebben de toegerekende EU ontvangsten betrekking op het BSE/TSE monitoringsprogramma (rund, schaap en geit), het salmonella programma en het monitoringsprogramma AI (beiden pluimvee) dit is een bedrag van € 0,3 mln. In 2024 is € 0,5 mln. ontvangen van de EU inzake de dekking van bestrijdingskosten HPAI 2021.

In 2024 zijn de subsidies aan Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit (SDA) over de periode 2021 t/m 2023 afgerekend. Dit heeft geleid tot een ontvangst van € 0,2 mln. De overige ontvangsten worden gevormd door inkomsten vanuit de eierverwerkende industrie: in geval van een salmonella besmetting bij een vermeerderaar worden de aanwezige eieren in opdracht van de NVWA afgevoerd, verhit en verwerkt.

Toezicht en opsporing door de NVWA

Onderstaand overzicht geeft het aantal dierziekten verdenkingen weer die gemeld zijn bij het Nederlands Veterinair Incident- en Crisiscentrum (NVIC) van de NVWA. In de kolom Totaal staan het totaal aantal meldingen. De NVWA kan besluiten dat er naar aanleiding van de melding geen verdere actie nodig is (kolom Geen actie). In de kolommen Positief, Negatief en Volgt staan het aantal casussen waarbij laboratoriumonderzoek is gedaan en waarbij de ziekte is aangetoond (Positief), niet is aangetoond (Negatief) of waarbij de uitslag bij het samenstellen van dit verslag nog niet bekend was (Volgt). De kosten van dit onderzoek zijn opgenomen als verdenkingen in de tabel Realisatie bestrijding van dierziekten.

Tabel 67 Aangifteplicht dierziekten

Aangifteplicht dierziekten

Casussoort

Diersoort

Totaal Casus

Positief

Negatief

Volgt

Geen Actie

Afrikaanse Varkenspest / Klassieke Varkens Pest (Commercieel)

Varken

9

0

9

0

0

Afrikaanse Varkenspest / Klassieke Varkens Pest (Wildlife)

Wild Zwijn

5

0

5

0

0

Aujeszky

Varken

1

0

1

0

0

Aviaire Influenza (Commercieel/Poultry)

Kip/Eend/Kalkoen

74

4

58

0

12

Aviaire Influenza (Hobby/Captive <50)

Eend/Kip/Nandoe

9

0

4

0

5

Aviaire Influenza (Hobby/Captive >50)

Kip

1

0

1

0

0

Aviaire Influenza (Wild)

Kip/Pinguin/Vogels Wild/Vos/Zeehond

93

73

16

0

4

Blauwtong

Alpaca/Buffel/Hert/Geit/Giraffe/Impala/Kameel/Ree/Rund/Jak/Schaap

11177

8870

190

0

2117

Brucellose Abortus Bang

Kameel/Rund

19

0

13

0

6

Brucellose Canis

Hond

12

2

5

0

5

Brucellose Melitensis

Geit/Schaap

11

0

11

0

0

Brucellose Suis

Varken

18

0

18

0

0

Epizootische Haemorrhagische Ziekte

Hert/Rund

11

0

9

0

2

Leucose

Rund

18

0

18

0

0

Miltvuur

Rund

1

0

1

0

0

Mycoplasma Gallisepticum

Kip

2

0

2

0

0

New Castle Disease

Duif/Vink/Tortelduif

5

2

3

0

0

PRRS

Varken

4

2

2

0

0

Psittacose Dier

Vogels

15

11

2

0

2

Q-Koorts Dier

Rund/Schaap

2

0

0

0

2

Q-Koorts Tankmelk

Schaap

1

1

0

0

0

Rabies Vleermuis Geen Contact Humaan

Vleermuis

5

1

2

0

2

Rabies Zoogdier Geen Contact Humaan

Hond/Kat/Rat/Steenmarter/Vos

18

0

6

0

12

Salmonella Niet Zoönotisch Pluimvee

Kip

2

0

2

0

0

Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Leg)

Kip

63

52

5

0

6

Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Opfok Leg)

Kip

6

1

1

0

4

Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Vermeerdering)

Kip

3

3

0

0

0

Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Overig)

Overig pluimvee

2

1

0

0

1

Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Vlees)

Kalkoen/Kip

259

227

0

0

32

Schapen en Geiten Pokken

Schaap

1

0

1

0

0

Tuberculose (Rund/Schaap)

Rund/Schaap

9

0

8

0

1

Tularemie

Hazen

5

2

3

0

0

  

11.861

9.252

396

0

2.213

Tabel 68 Zoönose/ bronopsporing

Zoönose/ bronopsporing

Casussoort

Diersoort

Totaal Casus

Positief

Negatief

Volgt

Geen actie

Campylobacter

Rund

1

1

0

0

0

Chlamydia abortus

Geit

1

0

0

0

1

Echinococcus multilocularis

Aap

1

1

0

0

0

Echinococcus SPP

Hond

1

1

0

0

0

Hantavirus

Muis

2

0

0

0

2

Leptospirose

Hond/Rat/Rund

9

1

1

0

7

Listeriose

Geit/Rund/Schaap

5

3

0

0

2

Psittacose Humaan

Vogels

69

4

10

0

55

Q-Koorts Humaan

Rund/Schaap

3

0

0

0

3

Rabies Vleermuis Contact Humaan

Vleermuis

16

1

12

0

3

Rabies Zoogdier Contact Humaan

Aap/Hond/Kat/Vos/Wolf/Zeehond

15

1

3

0

11

Salmonellose

Rund/Varken

56

56

0

0

0

Toxoplasmose

Kat/Schaap

2

0

0

0

2

West Nile Virus (Zoogdier)

Sneeuwuil

1

0

1

0

0

Yersiniose

Geit/Hond/ Papegaai/Rund

5

4

0

0

1

Zoonosen bronopsporing

Kat/Paard/Schaap

3

0

0

0

3

  

190

73

27

0

90

Tabel 69 Paardenziekten

Paardenziekten

Casussoort

Diersoort

Totaal Casus

Positief

Negatief

Volgt

Geen actie

Afrikaanse Paarden Pest

Paard

1

0

1

0

0

Dourine

Paard

6

0

4

0

2

Equine Infectieuze Anemie

Paard

12

0

10

0

2

Equine Virale Arteritis

Paard

61

61

0

0

0

Malleus

Ezel/Paard

2

0

2

0

0

Trypanosoma evansi (Surra)

Paard

5

0

2

0

3

Vesiculaire Stomatitis

Paard

1

0

1

0

0

West Nile Virus (Paard)

Paard

3

0

2

0

1

Afrikaanse Paarden Pest

Paard

1

0

1

0

0

  

91

61

22

0

8

Tabel 70 Visziekten

Visziekten

Casussoort

Diersoort

Totaal Casus

Positief

Negatief

Volgt

Geen actie

Aquacultuurdieren

Kreeft/ Schelp

2

0

2

0

0

Marteillia Refringens

Mossel

1

1

0

0

0

Mikrocytos mackini

Kokkel

1

0

1

0

0

  

4

1

3

0

0

Overige gemelde dierziekten

Overige gemelde dierziekten

Casussoort

Diersoort

Totaal Casus

Positief

Negatief

Volgt

Geen actie

Botulisme

Rund

1

0

0

0

1

Chlamydia caviae

Cavia

2

1

0

0

1

Tuberculose (Overig)

Hond/Kat

7

0

5

0

2

  

10

1

5

0

4

Tabel 71 HPAI poultry

HPAI Aviaire Influenze Screenings / Beperkingsgebieden (Poultry)

 

Casussoort

Diersoort

Totaal casus

Positief

Negatief

Volgt

Geen actie

Bad Bentheim (Duitsland)

Kip

2

0

1

0

1

Blije

Kip

4

0

3

0

1

Putten

Kip

12

0

11

0

1

  

18

0

15

0

3

Tabel 72 Totaal casussen

Totaal

Totaal casussen

Positief

Negatief

Volgt

Geen actie

Totaal Casussen (excl. Tabel HPAI Poultry)

12.156

9.388

453

0

2.315

Totaal Casussen (incl. Tabel HPAI Poultry)

12.174

9.388

468

0

2.318

Licence