Base description which applies to whole site

BIJLAGE 9 VOORLICHTINGSBIJLAGE

In deze bijlage wordt nader ingegaan op de voorlichtingsuitgaven van EZ. Deze uitgaven worden geraamd op artikel 01.01 Apparaatsuitgaven EZ, onderdeel Materieel kernministerie voorlichting. Het gaat hier om het centrale voorlichtingsbudget dat beheerd wordt door de directie Voorlichting. Uit dit budget worden alle voorlichtingsactiviteiten van de directie Voorlichting en van de beleidsdirecties van EZ betaald. Voor 2001 bedraagt het materiële voorlichtingsbudget NLG 12,2 mln en bestaat de personele omvang van de directie Voorlichting uit 47,3 fte.

Onderstaande tabel geeft de verdeling van het centrale voorlichtingsbudget 2001 over de onderscheiden voorlichtingsactiviteiten.

 
(Bedragen x NLG1000)MaterieelPersoneelTotaal
1. Directie en ondersteuning 0,9250,925
2. Persvoorlichting, speeches, kabinetsaangelegenh. 1,4731,473
3. Interactieve Media en Nieuwsvoorziening   
– knipseldienst 0,1540,154
– individuele voorlichting 0,3400,340
– interactieve media0,4600,4300,890
4. Communicatie-advies en voorl.middelen10,3881,00711,395
5. Intern blad0,4000,4480,848
6. Extern blad0,9760,3601,336
Totaal12,2245,13717,361

Activiteiten voorlichting

EZ wil haar voorlichtingsactiviteiten zo strategisch mogelijk inzetten en gaat daarbij scherpe keuzes niet uit de weg. Communicatie-inspanningen worden zoveel mogelijk toegespitst op thema's die voortvloeien uit de kerntaken van het ministerie. «De vernieuwende economie» is zo'n thema. EZ start een breed communicatietraject dat er op gericht is alle relevante doelgroepen te betrekken bij de agenda voor de nieuwe kennis- en netwerkeconomie.

Dat ICT daarbij cruciaal is, staat buiten kijf. ICT moet doordringen in de haarvaten van onze economie. Het MKB is weliswaar goed op weg, maar doet nog niet op grote schaal elektronisch zaken. Daarom is EZ een brede campagne gestart onder de vlag Nederland gaat digitaal, met informatie en concrete ondersteuning voor ondernemers. Die campagne loopt door in 2001.

Een andere ontwikkeling met grote consequenties voor bedrijven en consumenten, is de liberalisering van de energiemarkten. EZ zal dat daarover actief blijven communiceren.

De campagne «Duurzame Energie» wordt in 2000 geëvalueerd. Op basis van de uitkomsten daarvan wordt besloten over het vervolgtraject.

Verder gaat EZ de communicatie stroomlijnen rond de initiatieven die zich richten op de oplossing van knelpunten op de arbeidsmarkt.

De internetsite van EZ wordt vernieuwd. Iedereen die op zoek is naar informatie, kan die straks op eenvoudige wijze digitaal «halen». Ook bij het «brengen» van informatie wil EZ gerichter gaan werken, mede met behulp van de mogelijkheden van de techniek.

Licence