Base description which applies to whole site

BIJLAGE 7 EVALUATIEBIJLAGE ONTWERP-BEGROTING VWS 2001: AFGEROND ONDERZOEK 1999/2000

OnderwerpBeleids-terreinDoelstellingResultaatGebruikKarakterMenOKostenPublicatieBegroting/Zorgnota
Anders         
          
Eigenbijdrageregeling ZFWZFWToetsing van de effecten van de regeling.De doelstellingen van de regelingen zijn niet gehaald.Regeling is afgeschaft.Ex postNeef 1 500 000,–november 1998Zn: 10
          
Het verzekeringsgedrag van scholieren (VO 18+)ZorgverzekeringenVoor leerlingen van 18 jaar en ouder in het voortgezet onder-wijs is het sinds de inwerkingtreding van de WTS niet langer mogelijk een studen-ten standaardpakketpolis af te sluiten. De mogelijke gevolgen voor het verzeke-ringsgedrag worden onderzocht, o.a. om te zien of onverzekerbaarheid ontstaat.Resultaten wijzen niet op substantiële onverzekerbaarheid.Geen reden tot beleidswijziging.Ex postNeef 209 708,–september 1999Zn: 8.03
          
Evaluatie bestuurlijke werking WTGPrijsvorming zorgsectorToetsen realisatie doelstellingen WTG; evaluatie feitelijke werking WTG.De WTG is succesvol in sommige doelstellingen, anderen behoeven meer aandacht. Aanpassing en verduidelijkingen in de regelgeving zijn noodzakelijk. Maatregelen zijn nodig i.v.m. de geconstateerde spanning tussen doelstellingen, de verstarring op koepel- c.q. brancheniveau, de geringe aandacht voor microdoelmatigheid, de noodzakelijke vergroting van beleidsvrijheid op lokaal en regionaal niveau en de acceptatie bij veld en publiek.De resultaten zijn verwerkt in de notitie over de WTG die op 12 mei 2000 aan de Tweede Kamer is gezonden (TK, 1999–2000, 27 156, nrs. 1 en 2).Ex postJaf 250 000,–21 mei 1999Zn: 8.03
          
Vraag en aanbod van voorzieningen voor allochtone ouderenOuderenbeleidEvaluatie van een viertal geïntegreerde lokale projecten voor allochtone ouderen.In vervolg op de tussenrapportage in 1997 van het Verwey-Jonker instituut is nu een samenhang aanbod van welzijn, zorg en wonen ontwikkeld met en voor allochtone ouderen. Point of no return is bereikt. Er is voldoende basis voor voortzetting van de projecten. Ex postNeef 80 000,–1999U2402
          
Evaluatie geriatrische netwerkenOuderenbeleid, kwaliteit van zorgInzicht krijgen in de rol die geriatrische netwerken kunnen spelen in de verbetering van zorgverlening aan patiënten met geriatrische problematiek.Netwerken hebben onder voorwaarden beperkt nut.Het project ter bevordering implementatie netwerken is in vervolg op dit onderzoek gestart.Ex postNeef 610 420,–november 1999U2402
          
Evaluatie intermediairs allochtone oudere vrouwenOuderenbeleidMeer inzicht verkrijgen in de functie van intermediairs voor oudere allochtone vrouwen.Intermediairs slaan een brug tussen allochtone oudere vrouwen en Nederlandse voorzieningen; ze halen deze vrouwen uit hun isolement. De ontwikkelde functie sluit het beste aan bij het werk van de ouderenadviseur, bij voorkeur op HBO-niveau.De uitkomsten van het onderzoek worden waar mogelijk betrokken bij het stimuleringsprogramma ouderenadvisering, dat met subsidie van VWS mogelijk gemaakt zal worden. Ex postNeef 102 342,–juni 2000U2402
          
Ontwikkelen van een inventarisatie- en urgentiemethodiek voor huisvesting van gehandicaptenGehandicap-tenbeleidInstrument voor het meten van met name de functionaliteit van de huisvesting.Functioneel en technisch beoordelingsinstrument voor gebouwen in de gehandicaptensector.Instrument wordt ingezet bij onderzoek naar functionaliteit in de provincie Zuid-Holland.Ex postNeef 150 400,–oktober 1999U2403 Zn: 6.05; 6.06
          
Evaluatie NJD IVJeugdparticipatieOnderzoek naar de realisatie van geformuleerde doelstellingen van het NJD.Organisatoren en deelnemers oordelen positief over het NJD. Het NJD zou dan ook structureel moeten worden.Besluit tot projectmatige steun aan Stichting NJD voor komende drie jaar (2000, 2001 en 2002)Ex postNeef 70 000,–juni 1999U2404
          
Tijdelijke vergoedingsregeling psychotherapie naoorlogse generatieWetten voor oorlogsgetroffenenOnderzoek naar de werking van de regeling en het verkrijgen van inzicht in het aantal cliënten dat van de regeling gebruik maakt.De doelstelling van de regeling, zijnde het tijdelijk aanvullen van het reguliere voorzieningenpakket van de AWBZ voor wat betreftde ambulante psychotherapie voor personen uit de na-oorlogse generatie, voorziet duidelijk in een behoefte. Ex postNee0,1 fte25 oktober 1999U2405
          
Evaluatie activiteiten en bekostiging begeleidende instellingen oorlogsgetroffenenMaterieel en imma-terieel beleid oorlogsgetroffenenHet leveren van informatie op basis waarvan kan worden bezien of de formele omschrijving van de door VWS bekostigde taken van de begeleidende instellingen dient te worden aangepast. Het leveren van een basis voor aanpassing van de bekostiging met ingang van 1 januari 2001 van de wettelijke taken en de maatschappelijke werktaak van de begeleidende instellingen.De huidige bekostiging van de rapportagetaak en de maatschappelijk werktaak voldoet in grote lijnen maar kan vereenvoudigd worden. Overwogen dient te worden om sociale dienstverlening in de subsidiering van de begeleidende instellingen op te nemen.Mede op basis van het onderzoeksrapport worden de bekostigingsafspraken met de instellingen geactualiseerd.Ex postNeef 212 558,– en 1 fte4e kw 1999U2405
          
Kengetallen – systematiekSportbeleidOntwikkeling operationeel streefbeeld voor het gebruik van kengetallen op directieniveau.Inventarisatie van mogelijk te hanteren kengetallen voor sportbeleid.Met behulp van de inventarisatie wordt een aantal kengetallen nader uitgewerkt.Ex postNeef 79 253,–juli 1999U2407
          
Economische en maatschappelijke waardering van grote sportevenementenSportbeleidModel ontwikkelen ten behoeve van evaluatie grote sportevenementen.  Ex anteNeef 49 350,–zomer 2000U2407
          
Positieve gezondheidseffecten van bewegenSportbeleidVerkrijgen van inzicht in de relatie bewegen – gezondheid. Volgen van hoeveelheid lichaamsbeweging, met het oog op (toekomstige) interventies.Inzicht gekregen in de mate waarin Nederlanders zich bewegen, wat de trends en risicogroepen zijn.Wordt gebruikt als input voor sportmedisch beleid.Ex postNeef 170 000,–oktober 1999U2407
          
SportblessuresSportbeleidBewaken/volgen van het voorkomen van sportblessures t.b.v. eventuele beleidsaanpassing.Betreft ombouw van «Ongevallen in Nederland»: prive-letsels nemen toe; sportletsels blijven constant ondanks toename van sportbeoefening.Cijfers van «Ongevallen in Nederland» worden gebruikt voor blessure-preventie-acties.Ex postNeef 467 500,–april 2000U2407
          
Evaluatie «Kaleidoscoop» en «Piramide»Sociaal beleidEvaluatie experiment-lokaties.Kinderen die de programma's hebben gevolgd, scoren veelal beter dan die uit de controlegroep.Rapport is op 10-2-2000 aangeboden aan de staatssecretaris VWS; er is een expertmeeting georganiseerd.Ex postNee december 1999U2409
          
Onderzoek naar middelengebruik Nederlandse bevolking (drugs/tabak/alcohol)VerslavingszorgInzicht verkrijgen in aard en omvang middelengebruik en veranderingen in de tijd (trends).Gebruik ten behoeve van de rapportage aan het Europese Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving in Lissabon. Gebruik bij internationale vergelijkingen.Prevalentie van gebruik van drugs is sterk afhankelijk van de mate van verstedelijking.Ex postJaf 2 500 000,–zomer 1999U2502
          
Evaluatie SVO-beleidBeperking overlast verslaafdenInzicht in de effectiviteit van het beleid om de overlast die door verslaafden wordt veroorzaakt terug te dringen.Van laagdrempelige opvangvoorzieningen is vastgesteld dat zij onder bepaalde condities bijdragen aan een vermindering van de overlast in het publieke domein. Een belangrijke succesfactor is verder de samenwerking tussen politie en hulpverlening. De ervaringen van het overlastbeleid leren ook dat voor een effectief vervolgbeleid realistische doelen gesteld moeten worden.Gedragsverandering van overlastgevende harddrugverslaafden blijkt in veel gevallen te hoog gegrepen te zijn. Gebleken is verder dat overlast door meer groepen dan alleen harddrugverslaafden veroorzaakt wordt. Het gemeentelijk instrumentarium om de overlast van verkooppunten van drugs aan te pakken is in de afgelopen kabinetsperiode vergroot.De ervaringen van drugoverlastbeleid kunnen gebruikt worden in de voorstellen om te komen tot een sluitende structuur van opvang van overlastgevenden, in het kader van het integraal veiligheidsbeleid. Voorts staan de opgedane inzichten ter beschikking van gemeenten voor hun vervolgbeleid inzake het bestrijden van drugoverlastEx postNeef 567 000,–juni 1999U2502
          
Cannabisgebruik in Amsterdam, Utrecht en TilburgVerslavingszorgInzicht in gebruikspatronen, effecten van gebruik en gebruikerscategorieën. Gebruikersonderzoek.Er blijken grote verschillen te bestaan in patronen van gebruik tussen de verschillende steden.Lokale situaties moeten voorzichtig worden geinterpreteerd voor landelijk beleid i.v.m. grote lokale verschillen.Ex postNeef 465 535,–1999U2502
          
THC-concentraties in nederwietverslavingszorgInzicht in het THC-gehalte van cannabis in coffee-shops.THC-gehalte in nederwiet nauwelijks toegenomen. De gevonden concentraties zijn niet extreem hoog in vergelijking met buitenlandse wiet.Geen grote toename, dus extra maatregelen zijn vooralsnog niet nodig.Ex postNeef 82 655,–mei 2000U2502
          
Evaluatie VWS bijdrage aan het Platform Alternatieven voor dierproevenDierproe-venbeleidEffectiviteit van het gevoerde beleid. Besluitvorming continueren extra subsidie (1,5 mln) door VWS.Ex postJa mei 2000U2502Zn: 2.02
          
Projecten, experimenten en onderzoek 1: interne evaluatie PEO-beleid.Projecten, experimenten en onderzoekInzicht krijgen in effectiviteit en doelmatigheid van het instrument waarmee het beleid inzake projecten, experimenten en onderzoek wordt gevoerd.Ingang gezet beleid beantwoordt op grote lijnen aan doelstellingen. Enkele aanscherpingen zijn nodig. Hiertoe dient een actieplan te worden opgesteld.Actieplan is ontwikkeld en ingang gezet om a) transparantie van het PEO-beleid te vergroten, b) een meerjarenstrategie vast te stellen, en c) de aansturing van ZON te verbeteren.Ex postNee1 ftenovember 1999U2502Zn: 2.02
          
Reclamecode voor alcoholhoudende drankenAlcoholmatigingsbeleidRegeringsstandpunt over werking van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken.Zelfregulering werkt naar behoren van de sector.Zelfregulering behoeft naar oordeel van de regering aanscherping. Regeringsstandpunt op deze kwestie is meegenomen in de Nota naar aanleiding van het Verslag Drank en Horecawet.Ex postNee 1999U2502Zn: 2.02
          
Projecten, experimenten en onderzoek 3: evaluatie samenwerking ZON-NWOProjecten, experimenten en onderzoekInzicht krijgen in effectiviteit en doelmatigheid van het instrument waarmee het beleid inzake projecten, experimenten en onderzoek wordt gevoerd.Programmatische samenwerking begint gestalte te krijgen. Er is een intensieve samenwerking tussen de bureaus aan het ontstaan. Programmatische samenwerking blijkt in praktijk extra inspanning met zich mee te brengen, waarbij sprake is van een tijdrovende organisatorische afstemming. De meerwaarde van de samenwerking weegt hier echter tegen op.Het onderzoek bevestigt dat de door de departementen van OC&W en VWS gewenste samenwerking gestalte krijgt. De organisaties zullen derhalve worden gestimuleerd dit beleid voort te zetten.Ex anteNee 9 februari 1998U2502Zn: 2.02
          
Evaluatie bestrijding Legionella-epidemieInfectieziektebestrijdingLering trekken uit gedane ervaring ter verbetering van crisis in het algemeen en de bestrijding van epidemieën in het bijzonder. Herziening van eerdere evaluatie over LCI: hoe dient deze organisatie te worden voortgezet en waar moet de LCI worden ondergebracht (positionering).Op 22 oktober 1999 is het evaluatierapport van de Legionella-epidemie in Bovenkarspel aan de Tweede Kamer aangeboden, dat door het Crisis Onderzoek Team (COT) en Berenschot is opgesteld. In het rapport kunnen, conform de opdracht, twee delen worden onderscheiden. Het COT heeft zich met name gebogen over de procesmatige evaluatie van de bestrijding van de epidemie en de «crisis na de crisis». Berenschot heeft de eerder verrichte evaluatie van de Landelijke Coördinatiestructuur Infectieziektebestrijding (LCI) herzien in het licht van de epidemie. Het COT is positief over de wijze waarop het ministerie van VWS de epidemie heeft bestreden. Het rapport biedt een goed inzicht in de complexiteit van de processen, bijvoorbeeld in het spanningsveld dat bestaat tussen de volledigheid versus de tijdigheid van informatie die naar buiten moet worden gebracht. Berenschot concludeert dat ook de LCI goed heeft gefunctioneerd. Beide onderzoeksbureaus geven aan dat de huidige organisatie kwetsbaar is. Er moeten betere randvoorwaarden worden gecreëerd om op tijd op te kunnen schalen tot een volledig crisisteam dat, zowel logistiek als bestuurlijk, voldoende ondersteund wordt. Het rapport bevat Het rapport is gebruikt bij de discussie over herziening van de crisisbeheersing door VWS. Een aantal suggesties zijn reeds in praktijk gebracht bij de bestrijding van de vuurwerkramp in Enschede. Daarnaast is n.a.v. het rapport binnen de directie Gezondheidsbeleid (o.a. verantwoordelijk voor infectieziektebestrijding, voedsel- en productveiligheid) een project gestart voor verheldering en protocollering van de interne crisisorganisatie en de noodzakelijke randvoorwaarden. Het rapport is gebruikt voor de voorbereiding van mijn standpunt over de positionering van het secretariaat van de Landelijke Coördinatiestructuur Infectieziektebestrijding.Tenslotte heb ik het rapport breed verspreid, onder meer naar de betrokken ziekenhuizen en de Gezondheidszorg met het verzoek de bevindingen te harte te nemen.Ex postNeef 302000,–september 1999U2502Zn: 2.02
   goed en bruikbaar mate-riaal voor het verbeteren van de beheersprocessen voor crises in het algemeen en die van epidemieën in het bijzonder en geeft inzicht in hoe met een flexibele organisatie een crisis adequaat kan worden opgevangen.Tenslotte geeft het COT ter overweging aan dat het waardevol kan zijn om nog eens te kijken naar de eerste momenten in het proces, om na te gaan of ook de decentraal verantwoordelijken nog van deze epidemie kunnen leren.      
          
Stichting Opsporing Erfelijke Tumoren (STOET), LeidenKankerbestrijdingBezien of STOET nog aan de oorspronkelijke doelstellingen voldoet.Periodiek geneeskundig onderzoek bij mensen met een erfelijke predispositie voor kanker, voorzover dit plaatsvindt na voorafgaand familieonderzoek, valt niet te rekenen tot bevolkingsonderzoek in de zin van de Wbo. De STOET is dus niet vergunningplichtig.De STOET kan haar activiteiten continueren en blijft daarvoor subsidie ontvan-gen.Ex postNee 8 februari 2000U2502Zn: 2.02
          
Wet Klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ)PatiëntenbeleidHoe werkt de wet in de praktijk; zijn er knelpunten; is bijstelling nodig?Wet voldoet aan uitgangspunten; hoger beroep niet nodig; veel klagers onte-vreden; meeste klachten worden opgelost door klachtopvang. Toezichtrol voor IGZ en de relatie met het kwaliteitsbeleid nauwe-lijks ontwikkeld.Toezicht op naleving wet wordt opgedragen aan IGZ. Nader onderzoek naar onte-vredenheid klagers. Projec-ten om relatie met kwaliteit te verbeteren. Veld infor-meren over verbod van beperkingen en drempels.Ex postNeef 200 000,–oktober 1999U2502Zn: 2.02
          
Effectiviteit tabakspreventieTabakont-moedigings-beleidHet zo effectief moge-lijk terugdringen van het percentage rokers en het beter bescher-men van de niet-rokers.Jeugd roken vertoont ongunstige ontwikkelingen. Roken onder volwassen daalt niet snel genoeg.Uitkomsten worden betrokken bij de verdere ontwikkeling van het tabaksontmoedigingsbeleid.Ex postNee juni 2000U2502Zn: 2.02
          
Letsel Informatie SysteemConsumen-tenveilig-heid en omgevings-risico'sHet verschaffen van een integraal beeld van de incidentie en prevalentie van onge-valletsels, het vergro-ten van de kennis over de gevolgen van ongevalletsels, het aangeven van risico-groepen, inzicht in (de effectiviteit van) preventiemogelijk-heden, het volgen van ontwikkelingen in de tijd en het inschat-ten van risico's.  Ex postNeef 930 000,–april 2000U2502Zn: 2.02
          
De effectiviteit van kinderveilige verpakkingen op huishoudchemicaliën en geneesmiddelenConsumen-tenveilig-heidHet bepalen van de trends in de aantallen medisch behandelde accidentele vergiftigingen en de rol van de verpakking bij het ontstaan van deze vergiftigingen.Vergiftigingen: blijvend probleem. Kinderveilige verpakkingen zinvol, maar daarnaast ook andere instrumenten zoals voor-lichting benutten.Nog in voorbereidingEx postNeef 90 000,–juni 2000U2502Zn: 2.02
          
Decentralisatie regionale patiënten/consumenten-platformsPatiëntenbeleidInzicht krijgen in de effecten van de decentralisatie naar het Provinciefonds van de middelen voor de regionale patiënten/consu-mentenplatforms, waaronder begrepen de klachtopvangfunctie.Decentralisatie heeft ertoe geleid dat veel provincies hun taak met zorg hebben opgepakt, soms verschillend hebben uitgewerkt. Dit gaat ten koste van de her-kenbaarheid van de regio-nale patiëntenorganisaties. Meer aandacht voor priori-teitstelling door RPCP's, professionalisering en relatie met de achterband van de RPCP's.Met IPO en NPCF wordt een convenant gesloten om de positie van de patiënt in de regio te versterken. Hier-voor worden gelden inge-zet vanuit de MJA-Cure en Care.Ex postNeef 185 000,–november 1998U2502Zn: 2.02
          
Coördinatie voedselveiligheidVoedselveiligheidVerbetering inter-departementale coördinatie bij voed-selcrisis.1. Nadere analyse wet- en regelgeving gewenst. 2. Versterking interdepartementale coordinatie bij crisis. 3. Versterking com-municatie voedselveiligheid.Beleidsantwoorden vast-gelegd in een regeringsstandpunt dat per brief aan de Tweede Kamer is aange-boden.Ex postNeef 250 000,–8 oktober 1999U2502Zn: 2.02/2.03
          
Evaluatie Samenwerkende Clien-tenorganisaties in het Platform voor Jeugdzorg en FamilierechtJeugdzorgInzicht krijgen in de kwaliteit, imago, representativiteit en effectiviteit van het platform.Heroverweging incidentele subsidie naar structurele subsidie. Ex postNeef 50 000,–december 1999U2503
          
Subsidieregeling         
          
Grensoverschrij-dende zorg Euregio Rijn/WaalZorgverze-keringDraaiboek voor evaluatie van grensoverschrijdende zorgprojecten met bijbehorende onder-zoek methodieken. Verkrijgen van inzicht in financiële conse-quenties van grens-overschrijdende zorg en of grensoverschrij-dende zorg op een adequate wijze struc-tureel verleend kan worden op basis van behoefteramingen, of, en in welke mate, ongewenste effecten optreden a.g.v. grens-overschrijdende zorg.Er is weinig gebruik gemaakt van het experiment. Er zijn geen aanwij-zingen dat grensoverschrij-dende zorg ten koste gaat van de Nederlandse medische infrastructuur. Verschillen in medisch beleid lijken geen belangrijke belemmering te zijn. Wederkerigheid is wel belangrijkDe bevindingen worden gebruikt voor het ministeriele standpunt grensoverschrijdende zorg.Ex postNeef 170 000,–juni 1999Zn: 8.03
          
Evaluatie hersenletselteamsGehandi-captenbeleidVerkrijgen van infor-matie over resultaten cq effecten activiteiten hersenletselteams.Het functioneren van de hersenletselteams wordt positief beoordeeld; voortzetting van de teams is gewenst.Besloten is de subsidiëring van de hersenletselteams voort te zetten.Ex postNeef 60 000,–oktober 1999U2403Zn: 6.13
          
Capaciteit jeugdzorgJeugdzorgInzicht verkrijgen in de capaciteitsuitbrei-ding die vanaf 1996 is gerealiseerd bij de door VWS bekostigde jeugdzorg.pmVerantwoording naar Tweede Kamer; eventueel bijstellen beleid.Ex postNee 1998U2404
          
Versterking sportinfrastructuurSportbeleidBeoordeling of de jaarlijks verstrekte middelen via de landelijke sportorganisaties bijdra-gen aan de ontwik-keling/uitvoering en advisering/begelei-ding van het genoemde project (gericht op ondersteuning van vereni-gingen, samenwerking sportorganisa-ties, vraag/aanbod-afstemming etc.).Gebleken is dat er een aantal mogelijkheden zijn waarmee sportorganisaties hun aangesloten verenigingen kunnen ondersteunen.NOC*NCF ondersteunt de projecten van aangesloten sportorganisaties.Ex postNee december 1999U2407
          
Brancherapport CSZ 1999Curatieve Somatische ZorgOntwikkeling en monitoring van deelsectoren CSZ en uitvoeren verdie-pingsstudies.Rapportage bestaat uit drie delen: (1) beschrijving van belangrijke ontwikkelingen in de curatieve somatische zorg, (2) kengetallen van deelsectoren huisartsen, tandartsen, specialisten, ziekenhuizen, ziekenver-voer, verloskunde, thuis-zorg en paramedische zorg, (3) verdiepingsstudies.Door beleidsmedewerkers voor beleidontwikkeling, -implementatie en -evalua-tie.Ex postNee 30-11-1999U2502
          
Vergunning(enstelsel)
          
Wijziging meldingsregeling Wet ziekenhuisvoorzieningen per 1 januari 1998Intramurale gezond-heidszorgbouwbeleidDoelrealisatie (over-dracht verant-woordelijkheden en bevoegdheden), uitvoerbaarheid, neveneffecten, con-sequenties voor sturingsmogelijkheden en kostenbeheersing.Na aanvankelijke opstartproblemen loopt de regeling nu soepel. Op een aantal punten worden verbeteringen voorgesteld.De meldingsregeling wordt op een aantal punten aan-gepast.Ex postJa 15-11-99Zn: 8.03

Evaluatiebijlage ontwerp-begroting VWS 2001: lopend en voorgenomen onderzoek 1999/2000

OnderwerpBeleidsterreinDoelstellingProbleemstellingKarakterMenOKostenPublicatieBegroting/Zorgnota
Anders        
         
Evaluatie verdeelmodel ZFW-verstrekkingenbudgetteringFinanciering ZFWJaarlijks volgen van de mate waarin de uitkomsten van het model door imperfecties worden veroorzaakt en oplossing hiervoor bieden.Zie doelstellingEx postNeef 700 000,–najaar 2006Zn: 10
         
Evaluatie zelfstandigen in de ziekenfondswetZorgverzekeringenNagaan van de werking en effecten van het onderbrengen van bepaalde groepen zelfstandigen in de ziekenfondsverzekering.Zie doelstellingEx postJa september 2000Zn: 10
         
Transcomparti-mentale experimentenAWBZ-financiering en ZFW-financieringAchterhalen, inventariseren en beoordelen van knelpunten die ontstaan door de gescheiden financieringsstromen van de AWBZ en ZFW.Welke problemen met wet- en regelgeving zijn geconstateerd, zijn deze door de experimenten verholpen of verminderd, wat betekent dit voor het zorgproces (kwalitatief en kwantitatief) en wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren.Ex postNee 2004Zn: 10
         
Wet op de toegang tot de ziektekostenverzekeringen 1998Zorgverze-keringenEvaluatie WTZ 1998. Ex postJa 2001Zn: 10
         
Studie kosten-effectiviteit, doel-matigheid en nut/risico Baarmoederhals-kankerscreeningKankerbestrijdingAlgehele evaluatie van de baarmoederhals-kankerscreening.Hoe kan met zo gering mogelijke maatschappelijke kosten een zo efficiënt mogelijk bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker worden georganiseerd, met optimale leeftijdsgrenzen en screeningsintervallen, en een bereik van minstens 75%, dat gepaard gaat met een minimum aan interval-carcinomen en (op termijn) een maximale daling van morbiditeit en sterfteEx postNee 2005Zn: 2.01
         
Evaluatie wijziging regeling HulpmiddelenHulpmidde-lenvoorzieningOntwikkeling van het aantal bezwaarschriften, registratie van klachten en bezwaren voor zover deze betrekking hebben op de ingevoerde gebruiksnormen en -termijnen, ervaringen van zorgverzekeraars en de wijze waarop de nieuwe regels in de uitvoeringspraktijk worden gehanteerd.Zie doelstellingEx postNee 2001Zn: 4.02
         
Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)PatiëntenbeleidHoe werkt de wet in de praktijk; zijn er knelpunten; is bijstelling nodig?Stand van zaken, wijze waarop cliëntenraden tot stand komen, functioneren, zwaarwegend adviesrecht, beroepsprocedure, relatie kwaliteitsbeleid.Ex postNeef 200 000,–december 2000U2202 Zn: 2.02
         
Evaluatie projecten- en onderzoeksbeleidOuderenbeleidInzicht krijgen in gebruik en beleidseffecten van produc-ten die zijn ontwikkeld in het kader van de Projecten- en onderzoeksmiddelen.Worden de resultaten van projecten en onderzoeken, gefinancierd met P en O gelden in de periode van 1994 tot 1998 gebruikt en in hoeverre hebben zij effect op het beleid?Ex postNeef 250 000,–eind 1999U2402
         
Dagbesteding ernstig verstandelijk gehandicaptenGehandicap-tenbeleidInzicht krijgen in de wijze waarop extra geld voor dagbesteding wordt besteed en in de mate waarin dat leidt tot verbetering van de dagbesteding van ernstig verstandelijk gehandicapten.Wat is de inhoud van de projectvoorstellen dag-besteding 1999 en 2000? Wat is de omvang van de extra te realiseren dagbesteding volgens deze projectvoorstellen? Wat zijn de knelpunten? Hoeveel dagbesteding heeft men extra gerealiseerd met de extra financiële middelen?Ex postNeef 124 772,–juni 2000U2403 Zn: 6.01
         
Inventarisatie gebouwen semimurale sector provincie Zuid-HollandGehandicap-tenbeleidInzicht in functionaliteit van de huisvesting in Zuid-Holland.Is het mogelijk prioriteiten te stellen op basis van dit onderzoek?Ex postNeef 165 628,– en 0,1 ftejuni 2000U2403 Zn: 6.05; 6.06
         
Doelgroepenrapportage gehandicaptenGehandicap-tenbeleidBeschrijving van de leefsituatie en de maatschappelijke positie van mensen met beperkingen en/of chronische ziekten.Hoe ziet de leefsituatie van mensen met beperkingen en/of chronische ziekten eruit? Wat is hun maatschappelijke positie?Ex postNeef 150 000,–juli 2000U2403 Zn: 6.13
         
Vrouwen met een handicapGehandicap-tenbeleidOnderzoek dient een handvat te bieden voor de toekenning van subsidies aan vrouwen met een handicap. Tevens dient de doelgroep gestimuleerd te worden voor het opzetten van projecten.Welke knelpunten ervaren vrouwen met een handicap in hun leven en hoe pakken zij dit aan?Ex anteNeef 137 769,–december 2000U2403 Zn: 6.13
         
Visies op het gehandicaptenbeleid in het licht van de VN-standaardregelsGehandicap-tenbeleidDoel van de studie is na te gaan hoe het Nederlandse gehandicaptenbeleid op de Standaardregels 5 (Toegankelijkheid) en 7 (Werkgelegenheid) wordt beoordeeld.Centrale vraagstelling bij de Standaardregels 5 (Toegankelijkheid) en 7 (Werkgelegenheid) is of er beleid plaats vindt en op welke wijze dit de implementatie van de Standaardregels ondersteunt.Ex postNeef 50 000,–oktober 2000U2403 Zn: 6.13
         
Tussenmeting uitvoering medezeggenschap en klachtenrecht Wet op de JeugdhulpverleningJeugdhulpverleningInzicht krijgen in de mate waarin de Wet thans wordt uitgevoerd.Hoeveel voorzieningen voldoen aan de verplichting tot instellen cliëntenraad, klachtenregeling en zijn provinciale klachtencommissies ingesteld?Ex postNeef 50 000,–december 1999U2404
         
Ouderbijdragen KinderopvangKinderopvangIn kaart brengen van functioneren huidige systeem van eigen bijdragen van ouders en opstellen en voorrekenenen alternatieven.Hoe functioneert het systeem voor ouderbijdragen in de kinderopvang?Ex postNee oktober 2000U2404
         
Opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimuleringAlgemeen en Preventief Jeugd beleidOntwikkeling wijkgerichte preventie, aanpak van maatschappelijke uitval van jongeren.Zie doelstellingEx anteNeef 115 000,–september 2002U2404
         
Monitor AMK-vormingKindermishandeling (toegang Jeugdzorg)Informeren van de landelijke implementatiegroep over de stand van zaken van de voortgang AMK-vorming en over de mogelijke knelpunten die zich daarbij voor kunnen doen.Is de taakstelling van de LIG (= het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van functionerende AMK's per 01–2000) gerealiseerd? Welke knelpunten doen zich voor?Ex postNee februari 2000U2404
         
Kwalitatieve evaluatie van AMK-vormingKindermishandeling (toegang Jeugdzorg)Evaluatie van kwaliteitsaspecten van AMK-vorming.Voldoen de AMK's aan kwaliteitseisen? Welke specifieke kwaliteitseisen zijn er nodig voor AMK's?Ex postNee november 2000U2404
         
Jeugdmonitor maatschappelijke positie jeugdJeugdbeleidRegelmatig zicht verkrijgen op situaties jeugd en jeugdbeleid in Nederland, wat zijn knelpunten in maatschappelijke positie, is aandacht van de overheid gewenst.Zie doelstellingEx postNee diverse dataU2404
         
Programma tieneropvangKinderopvang/jeugdbeleidInzicht verkrijgen in de gewenste organisatie van tieneropvang.Hoe goed is de behoefte en het draagvlak voor georganiseerde tieneropvang en hoe moet die opvang eruit zien? Welke vormen, inhoud en werkwijze van tov bieden een hoge deelname en tevredenheid en tegen welke kosten? Wat is de omvang van de totale vraag en wat zijn de sociaal economische kenmerken van de vraag. Aan welke vormen van opvang hebben ouders en tieners behoefte en tegen welke kosten? Wat is het draagvlak van tieneropvang?Ex postNee voorjaar 2002U2404 Zn: U2404
         
Capaciteitsontwikkeling georganiseerde kinderopvangKinderopvangjaarlijkse ontwikkeling capaciteit en financiën kinderopvang.Jaarlijkse ontwikkeling capaciteit en financiën kinderopvang.Ex postNeef 200 000,–maart 2000:U2404 Zn: U2404
         
Evaluatie bekostigingsmodel PURWetten voor oorlogsgetroffenenEvaluatie van gehanteerde prijzen per product en, indien de onderzoeksresultaten hiertoe aanleiding geven, aanpassing van de huidige afspraken.Zijn de gehanteerde prijzen-per-product een redelijke vergoeding voor de door de PUR gemaakte uitgaven welke de uitvoering van de diverse wetten met zich mee brengt.Ex postNee0,2 fte4e kw 2000U2405
         
Evaluatie sociaal plan PURWetten voor oorlogsgetroffenenEvaluatie van afspraken betreffende de afbouw van de PUR.Zijn de maatregelen om de afbouw van de PUR mogelijk te maken op een wijze die geen afbreuk doet aan de randvoorwaarde dat de kwaliteit en continuïteit van de werkzaamheden gewaarborgd dient te blijven voldoende en zijn de hierbij overeengekomen financiële middelen een redelijke vergoedingEx postNee0,83 fte4e kw 2001U2405
         
Evaluatie jeugdvoorlichtingsbeleid WOII-hedenHerdenking en voorlichting WOIIOnderzoeken van de effecten van het gevoerde beleid jeugdvoorlichting WOII-heden zoals is geformuleerd in de aan de kamer gerichte brief van 25 juni 1996 (zie kamerstuk vergaderjaar 1995–1996; 19 958–11).Op welke wijze heeft de uitvoering plaatsgevonden? Wat is/zijn de output, presentaties en producten van uitgevoerde projecten? Wat zijn de effecten en neveneffecten bij de doelgroep?Ex postNeef 100 000,–1e kw 2003U2405
         
Sport, tolerantie en fair playSportbeleidEffectmeting inspanningen Stichting STFP.In hoeverre hebben de activiteiten van de Stichting bijgedragen aan het terugdringen van negatieve aspecten en bevorderen positieve aspecten van de sport?Ex postNee voorjaar 2001U2407
         
Jeugd In BewegingSportbeleidEffectmeting inspanning stichting Jeugd In Beweging.Hoe heeft de stichting JIB haar missie vorm en inhoud gegeven, welke effecten heeft dit gehad?Ex postNee voorjaar 2001U2407
         
TopsportklimaatSportbeleidSignaleren van aandachtspunten voor het te voeren topsportbeleid.Aan de hand van een aantal indicatoren de ontwikkelingen in het topsportklimaat volgen.Ex anteNee voorjaar 2001U2407
         
Onderzoek Lokaal Sociaal BeleidSociaal beleidIn beeld brengen van het lokaal sociaal beleid van gemeenten in Nederland. Welke ontwikkelingen doen zich voor in het lokaal sociaal beleid zoals dat door Nederlandse gemeenten wordt gevoerd?Ex postNeef 160 000,–2001U2409
         
Trendrapport Nederlandse gezinnenSociaal beledIn beeld brengen van de positie van gezinnen en samenlevingsverbanden in Nederland.Welke kwantitatieve en kwalitatieve ontwikkelingen doen zich voor ten aanzien van de maatschapelijke positie van gezinnen.Ex postNeef 159 300,–september 2000U2409
         
Evaluatie Thuis op straatLokaal sociaal beleidEvalutie van een aantal thuis-op-straat-projecten.Hoe worden de projecten vorm gegeven en worden de doelen bereikt?Ex postNee november 2001U2409
         
Evaluatie Heel de buurtLokaal sociaal beleidEvaluatie van een aantal lokale projecten van «community care».1. Op welke wijze zijn de projecten tot stand gekomen? 2. Worden de doelstellingen van de projecten bereikt?Ex postNeef 523 922,–juni 2002U2409
         
Samenwerking EUROCAT en de landelijke registraties van bevallingen en zieke pasgeborenenPreventie van aangeboren afwijkingenHet creëren van een optimaal gegevensbestand voor onderzoek, trendbewaking en beleidsplanning.Is het mogelijk EUROCAT en LVR/LNR te koppelen?Ex anteNeef 294 270,–eind 2000U2501 Zn: 2.02
         
Versterking Gemeentelijke gezondheidsdienstGezondheidsbevorderingEvaluatie ontwikkeling gemeentelijk gezondheidsbeleid en functioneren GGD'en vanaf 1995.Leidt het in 1997 vastgestelde programma ter versterking van het gemeentelijk gezondheidsbeleid tot de beoogde effecten?Ex postNee2 fteapril 2001U2501 Zn: 2.04
         
Wet BIGCuratieve Somatische ZorgZie probleemstellingDe Wet BIG is te omvangrijk om in zijn geheel te evalueren. Vandaar is gekozen voor de evaluatie van vijf deelaspecten van de Wet BIG, t.w.: constitutieve registratie, artikel 40 (kwaliteitsartikel), tuchtrecht, strafbepalingen, voorbehouden handelingen.Ex postNeef 1 500 000,–april 2002U2502
         
Beleidsevaluatie in het kader van de WBMV art. 8ArbozorgInzicht krijgen in de wijze waarop de vier aangewezen landelijke kenniscentra voor arbeidsrelevante aandoeningen hebben bijgedragen aan het bereiken van de gestelde beleidsdoelen: het uitbreiden van de kennis over de relatie tussen aandoeningen en werk en het vergroten van aandacht binnen de reguliere gezondheidszorg voor deze kennis en deskundigheid, uiteindelijk leidend tot een betere zorgverlening.Hoe hebben de kenniscentra hun taken opgevat en vormgegeven? Welk inzicht bestaat er in de mate waarin de beoogde effecten zijn bereikt? Welke initiatieven zijn in de toekomst nodig om kennis over arbeidsrelevante aandoeningen te vergroten, verspreiden en toe te passen en wat is daarin de rol van de kenniscentra?Ex postNee 01-03-2002U2502
         
Evaluatie wachtlijstfondsWachtlijsten en wachttijdenHet verkrijgen van inzicht in de huidige omvang van de wachttijden, de ontwikkeling ervan, de mogelijke oorzaken van de wachtlijsten, alsmede op de wijze waarop de extra middelen worden ingezet en de mate waarin de extra maatregelen effect hebben gehad op vermindering van wachttijden.Wat is de omvang van en ontwikkeling in de wachtlijsten? Welke ontwikkelingen zijn er in de betrokken instellingen op het gebied van wachtlijstregistratie en informatie? Wat zijn de oorzaken van de wachtlijsten? Op welke wijze worden middelen ingezet? Voor welke oplossingsrichtingen worden gekozen? Wat is het verwachte cq. Beoogde effect? Wat is daadwerkelijk gerealiseerd? Waaruit blijkt dat de wachttijden zijn verminderd? Is de inzet van het extra incidenteel geld voor wachtlijstverminderde initiatieven een doelmatige besteding geweest? Wat is de relatie met andere dan wel eerdere wachtlijstverminderde initiatieven?Ex postNee augustus 2000U2502
         
Verantwoord differentiëren in speelautomatenhalenVerslavingszorgEvaluatie van de effecten van de invoering van productdifferentiatie in speelautomatenhallen (èèn van de belangrijkste wijzigingen in de Wet op de kansspelen). In de praktijk. Onderzocht wordt welke variatie ontstaat in het aanbod van speelautomaten en hoe de gemeentebesturen daarop inspelen.zie doelstellingEx postNeef 93 413,–2002U2502
         
Peilstation-onderzoek roken, drinken, drugsgebruik en gokken van scholieren vanaf 10 jaarVerslavingszorgHet volgen van trends in roken, druggebruik, drinken en gokken onder scholieren vanaf 10 jaar.Het volgen van trends in roken, druggebruik, drinken en gokken onder scholieren vanaf 10 jaar.Ex postNeef 463 000,–januari 2000U2502
         
No-fault compensationLichaamsmaterialenNagaan wat de voor- en nadelen zijn van een no-fault compensation systeem voor medische schadeclaims als alternatief voor het bestaande systeem van medische aansprakelijkheid (met als voorbeeld de Nederlandse bloedvoorziening).Zie doelstellingEx postNee 2001U2502
         
Evaluatie Wet inzake bloedvoorzieningLichaamsmaterialenOnderzoeken of de problemen rondom de afstemming in de activiteiten van de bloedinzameling en de organisatorische knelpunten opgelost zijn nu met deze wet een meer centrale aansturing van de Nederlandse bloedvoorziening is beoogd.Zie doelstellingEx postNee 2002U2502
         
Evaluatie WMOMedisch-wetenschappelijk onderzoek met mensenEvaluatie van de WMO.Nog onbekendEx postNee najaar 2001U2502
         
Europees Monitoring Systeem EMCDDA/Focal Point NederlandDrugbeleidDeelname aan het Europese monteringsysteem, zodat vergelijking met het buitenland d.m.v. identieke gegevens mogelijk wordt/is.Zie doelstellingEx postNeef 600 000,–continuU2502
         
Evaluatie Wet Medische Keuringen (WMK)PatiëntenbeleidEvaluatie van de werkingssfeer van de Wet Medische Keuringen. Evaluatie vloeit voort uit de wet.Worden de gestelde wetsbepalingen in voldoende mate nageleefd?Ex postNeef 150 000,–1 november 2000U2502 Zn: 2.02
         
Stichting PatiëntenfondsPatiëntenbeleidInzicht krijgen in effectiviteit en doelmatigheid activiteiten van intermediair Patiëntenfonds.Effectiviteit, doelmatigheid en kwaliteit van het patientenfonds met bijzondere aandacht voor interne organisatie en beleving patiëntenorganisaties.Ex postNeef 214 000,–december 2000U2502 Zn: 2.02
         
Projecten, experimenten en onderzoek 2: externe organisatiedoorlichting ZONProjecten, experimenten en onderzoekInzicht krijgen in effectiviteit en doelmatigheid van het instrument waarmee het beleid inzake projecten, experimenten en onderzoek wordt gevoerd.Effectiviteit en doelmatigheid van het beleid inzake projecten, experimenten en onderzoek, waaronder begrepen de activiteiten van de intermediaire organisatie ZorgOnderzoek Nederland.Ex postNeef 250 000,–juli 2000U2502 Zn: 2.02
         
Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)PatiëntenbeleidHoe werkt de wet in de praktijk; zijn er knelpunten; is bijstelling nodig?Stand van zaken, wijze waarop de wet functioneert; informatie; toestemming; omgaan met medische persoongegevens; gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek.Ex postNeef 800 000,–juli 2000U2502 Zn: 2.02
         
Evaluatie Stichting Aids-fondsAids-bestrijdingOrganisatiedoorlichting en beleidseffectmeting.Centrale vraag is om beleidskeuzes met betrekking tot Aidsbeleid en de rol van het Aidsfonds daarin te heroverwegen, in verband met ontwikkelingen rond HIV-Aids de laatste jaren (o.a. toegenomen behandelmogelijkheden, beloop van de epidemie in Nederland en internationaal en het streven om taken en verantwoordelijkheden rond HIV en Aids in te bedden in reguliere kader.Specifieke vragen: – Is een categoraal investeringsbeleid voor ontwikkeling en onderzoek rond HIV en Aids nog steeds wenselijk? – Is de huidige vorm van public/private partnership tussen overheid en Aidsfonds nog optimaal? – Is het Aidsfonds qua eigen functioneren en het opgebouwde netwerk (nog steeds) de aangewezen partner voor VWS?Ex postNeef 190 000,–2e kw 2000U2502 Zn: 2.02
         
Reclamecode voor tabaksproductenTabaksontmoe-digingsbeleidVoortgangsrapportage over de belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen rond de Reclamecode voor tabaksproducten. Is de Code goed nageleefd in de evaluatieperiode? Grondslagen van de Code: een verbod van het in reclame-uitingen leggen van een direct of indirect verband tussen enerzijds het gebruik van tabaksproducten en anderzijds gezondheid, sport en jeugd alsmede een verbod van reclame-uitingen gericht op niet-gebruikers van tabaksproductenEx postNee juli 2000U2502 Zn: 2.02
         
Effecten medische onderzoek BijlmerrampRampenbestrijdingEvaluatie van instrument medisch onderzoek van getroffenen Bijlmerramp. Heeft het medisch onderzoek effect gehad het vinden van oorzaken van mogelijke ziekten ten gevolge van de Bijlmerramp, en heeft dit een geruststellend cq. verontrustend effect op de getroffenen.Ex postNeef 750 000,–2003U2502 Zn: 2.02
         
Evaluatie medisch onderzoek vuurwerkramp EnschedeRampenbestrijdingProcesevaluatie van de opzet en uitvoering van het medisch onderzoek na de vuurwerkramp te Enschede.Is het proces goed verlopen rond de opzet en uitvoering van het grootschalig medisch onderzoek naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede.Ex postNeef 250 000,– en 1 fte2001U2502 Zn: 2.02
         
Kabinetsstandpunt geneesmiddelenbeleid en Akkoord op hooflijnen met de KNMPGeneesmidde-lenvoorzieningHet verkrijgen van inzicht in de stand van zaken ten aanzien van de voortgang en uitvoering van het Kabinetsbeleid en de uitvoering van het Akkoord op hoofdlijnen met de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) in de geneesmiddelenvoorzieningZie doelstellingEx postNee 2002U2502 Zn: 4.01
         
Opheffing van het verbod voor de apotheker om in loondienst te treden bij een niet apothekerGeneesmiddelenvoorzieningHet wegnemen van belemmeringen voor nieuwe toetreders.Zie doelstelling. Heeft deze maatregel het gewenste effect bereikt?Ex postNee  U2502 Zn: 4.01
         
Subsidieregeling        
         
Grensoverschrijdende zorg Euregio ScheldemondZorgverzekeringenInzicht krijgen in de problemen welke zich voordoen bij grensoverschrijdend contacteren en in de gevolgen van grensoverschrijdend contracteren op de Nederlandse medische infrastructuur.Welke procesgang wordt gevolgd bij grensoverschrijdende overeenkomsten? Welke gevolgen zijn er op het gebied van kosten, financiering, zorginfrastructuur en verzekering.Ex postNeef 150 000,–juni/juli 2000Zn: 8.03
         
Synthese experimenten grensoverschrijdende zorgZorgverzekeringenD.m.v. een samenhangende anlyse structuur aan brengen in de bevindingen van de diverse experimenten die de afgelopen jaren in de diverse grensregio's vorm hebben gekregen om vervolgens tot aanbevelingen te komen inzake grensoverschrijdende zorgverzekeringsaspecten.Onderzoek de mogelijkheden tot het uitbouwen van de bevindingen van de gelopen c.q. lopende experimenten tot een reguliere praktijk en hou daarbij rekening met de in de projecten aan de orde komende praktische en beleidsmatige aspecten.Ex postNeef 35 250,–oktober 2000Zn: 8.03
         
Evaluatie Nationaal Programma GrieppreventieGezondheidsbeleidOnderzoek naar effectiviteit en kosteneffectiviteit van het Nationaal Programma Grieppreventie.Welke gezondheidswinst wordt er behaald in termen van morbiditeit en mortaliteit, wat zijn de kosten per gewonnen levensjaar, wat gebeurt er met deze kosten als het leeftijdscriterium wordt gewijzigd?Ex postNeef 400 000,–medio 2001Zn: Preventieve zorg (premie)
         
Kwaliteitsbeleid medisch specialisten 1996Curatieve zorgBevordering van kwaliteitsbeleid medisch specialistenin het kader van de meerjarenafspraken curatieve somatische zorg.1) Ontwikkeling van protocollen en richtlijnen. 2) Visitatie van niet-opleidingspraktijken. 3) ontwikkelen van complicatie registraties. 4) ontwikkelen electronische visitatieformulieren.Ex anteNeef 3 625 735,–2002U2502
         
Evaluatie gezondheidsgedragsbevorderende instellingenGezondheidsbevorderingMeta-evaluatie effectiviteit gedragsbevorderende activiteiten en het effectief en doelmatig functioneren van de uitvoerende vakinstellingen.Wat zijn de effecten van de gepleegde gezondheidsgedrag bevorderende interventies en is de samenwerking tussen de betrokken instelling te optimaliseren.Ex postNeef 250 000,– en 2 fte2001U2502 Zn: 2.02
         
Evaluatie Netherlands School of Public HealthGezondheidsbeleidToetsing realisatie oorspronkelijke beleidsdoelstellingen, te weten 1) het oprichten van een nationaal instituut op het terrein van de opleidingen, begeleiding en onderzoek in het kader van de PH, 2) de internationale waardering van haar activiteiten.idemEx postNeef 50 000,–eind 2000U2502 Zn: 2.02
         
Monitoring CAZ en CAWJ doelstellingenArbeidsmarktbeleidInzicht verkrijgen in de mate waarin de doelstellingen uit het Convenant Arbeidsmarkt Zorg (CAZ) en Convenant Arbeidsmarkt Welzijn/Jeugdhulpverlening (CAWJ) worden gehaald.Op tal van speerpunten (zoals reductie ziekteverzuim, behoud personeel enz.) zijn in de bovengenoemde convenanten doelstellingen geformuleerd. De doelstellingen zijn met name in het CAZ kwantitatief gesteld. Per jaar dient voortgang/doelbereiking op de verschillende speerpunten te worden gemonitord. Het ligt in de bedoeling ook de effectiviteit van het ingezette beleid op een selectief aantal speerpunten mee te nemen.Ex postNee jaarlijksU2503 Zn: n.v.t.
         
Vergunning(enstelsel)        
         
Wet op het bevolkingsonderzoek (WBO)PreventieBeantwoordt de wet aan de doelstelling van de wetgever. Evaluatie vloeit voort uit wet.Is de beoogde werkingssfeer van de wet nog afdoende?Ex postNeef 130 000,–oktober 2000Zn: 2.02
         
BeddenreductieZiekenhuiszorgEind 1995 is een omvangrijke, gefaseerde beddenreductieoperatie, die een periode van meer dan 10 jaar omvat, afgerond. Met het oog op het verdiepen van het inzicht in de beleidsruimte op het gebied van de gezondheidszorg is het de bedoeling om onderzoek te doen naar de procesmatige aspecten van de beddenreductie-operatieWat zijn de procesmatige aspecten van de beddenreductie?Ex postNee  U2502
Licence