Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie.

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Defensie,

H. G. J. Kamp

B. BEGROTINGSTOELICHTING

I. De departementale begroting

1. Leeswijzer

Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen

Bij de Voorjaarsnota zijn enkele mutaties verwerkt. Zo zijn ten laste van het generieke beeld de loonbijstelling 2005 (€ 45,7 miljoen) en de prijsbijstelling 2005 (€ 39,3 miljoen) toegekend aan Defensie en voorlopig gestald op het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien. Een derde grote mutatie in de Voorjaarsnota betreft de eindejaarsmarge 2004, die met een bedrag van in totaal € 44,3 miljoen aan het defensiebudget is toegevoegd. Tevens is het defensiebudget met € 33,1 miljoen opgehoogd ten behoeve van de bestrijding van terrorisme (€ 5,3 miljoen) en voor de uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties (HGIS, € 27,8 miljoen). Deze bedragen zijn toegekend ten laste van het generale beeld respectievelijk het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier tegenover staat een budgetverlaging van € 24,8 miljoen als gevolg van een herziening van de (niet-relevante) raming voor ouderdomspensioenen.

Toelichtingen

Bij de defensieonderdelen worden de nieuwe mutaties naar aard en oorzaak opgenomen in de tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de, conform de regelgeving, beleidsmatige mutaties, zullen ook omvangrijke autonome mutaties worden toegelicht. De mutaties van deze eerste suppletore begroting 2005 hebben overigens voor het grootste deel een autonoom karakter.

Crisisbeheersingsoperaties

De bij deze suppletore begroting gevoegde bijlage omvat informatie over de inzet bij de verschillende operaties. Per operatie worden de hieraan ten grondslag liggende internationale afspraken over taken weergegeven, waarna nader inzicht wordt gegeven in de voor die taken ingezette middelen. Hiermee wordt voldaan aan de eerder door de Algemene Rekenkamer geuite wens om meer inzicht in prestatie-indicatoren te krijgen.

Paresto

In 2004 heeft de horeca-organisatie Paresto een proefperiode doorgemaakt als zijnde een baten-lastendienst. Met ingang van 1 januari 2005 is die status evenwel officieel. Conform de regelgeving dient in deze eerste suppletore begroting 2005 de openingsbalans te worden opgenomen, hetgeen na niet-beleidsartikel 90 Algemeen is gebeurd.

2. Het beleid

Algemeen

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2005, met € 128,113 miljoen te verhogen, respectievelijk € 1,059 miljoen te verlagen.

De mutaties die tot deze bijstellingen leiden worden in de Voorjaarsnota 2005 (Kamerstukken II, 2004–2005, ......., nr. 1) opgenomen.

De cijfermatige aansluiting van de uitgaven- en ontvangstenniveaus is als volgt te specificeren:

Uitgaven

Stand geautoriseerde begroting 2005 € 7 673,084 miljoen

– wijzigingen 1e suppletore wetsvoorstel 2005 €   128,113 miljoen

Niveau begroting Defensie (X) in de Voorjaarsnota 2005 € 7 801,197 miljoen

Ontvangsten

Stand geautoriseerde begroting 2005 € 397,633 miljoen

– wijzigingen 1e suppletore wetsvoorstel 2005 € – 1,059 miljoen

Niveau begroting Defensie (X) in de Voorjaarsnota 2005 € 396,574 miljoen

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

De mutaties in deze suppletore begroting blijken uit de hierna opgenomen tabel. Deze leiden tot de stand van deze eerste suppletore begroting. Het betreft hier vooral autonome mutaties.

Overzicht uitgaven

In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de uitgaven voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):

OmschrijvingKMKLKluKMarVropsCivielISOKGeh.Nom.Alg. Totaal
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW)1 007,71 793,11 106,1345,2195,035,1211,41 389,81,4127,31 461,07 673,1
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005             
1. Definitieve eindejaarsmarge 2004– 35,4– 17,4– 2,5– 0,6 – 8,911,0– 18,2 116,6– 0,344,3
2. Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 2,8– 23,4– 17,2– 6,7   57,30,3– 6,4– 1,20,0
3. IV-exploitatie budget werkplekdiensten7,9– 21,71,5– 0,8   – 2,2 15,30,00,0
4. Overhevelingen van/naar andere departementen   – 0,327,8     – 0,527,0
5. Toekenning loonbijstelling         45,7 45,7
6. Toekenning prijsbijstelling         39,3 39,3
7. PIA-taakstelling         – 5,2 – 5,2
8. Nacalculatie dollarregeling         – 9,0 – 9,0
9. Bijstelling ontvangsten          – 1,1– 1,1
10. Herziening ouderdomspensioenen          – 24,8– 24,8
11. Overige wijzigingen Voorjaarsnota   10,8      1,011,8
Afrondingsverschillen           0,0
Stand Voorjaarsnota 2005977,41 730,61 087,9347,6222,826,2222,41 426,71,7323,51 434,37 801,2

1. Definitieve eindejaarsmarge 2004

De toevoeging van in totaal € 44,3 miljoen aan het defensiebudget betreft de doorwerking in 2005 van de eindejaarsmarge 2004 en is exclusief HGIS.

2. Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Tussen de defensieonderdelen hebben diverse overhevelingen plaatsgevonden in het kader van voor elkaar te verlenen diensten. Daarnaast worden vooral IV-investeringen van de defensieonderdelen overgeboekt naar het Commando Dienstencentra.

3. IV-exploitatie-budget werkplekdiensten

De herverdeling betreft de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract met de Defensie Telematica-Organisatie (DTO) voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.

4. Overhevelingen van/naar andere departementen

Een viertal overhevelingen heeft per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 27 miljoen. In de eerste plaats vindt er een budgettoevoeging plaats ter grootte van € 27,8 miljoen voor het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties. Daar tegenover staat een drietal mutaties die het defensiebudget negatief beïnvloeden. Te weten: twee overboekingen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, één ten behoeve van de Onderzoeksraad voor veiligheid (€ 0,5 miljoen) en één voor de implementatie van het communicatiesysteem C-2000 (€ 0,2 miljoen) en tenslotte een overboeking naar het ministerie van Justitie voor de door het Tolk- en Vertaalcentrum (TVCN) uitgevoerde activiteiten (– € 0,1 miljoen).

5. Uitdeling loonbijstelling 2005

Met deze mutatie van € 45,7 miljoen kan het loonniveau voor het jaar 2005 worden gebracht op het niveau van het in oktober 2001 gesloten en nog steeds geldende arbeidsvoorwaardenakkoord. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.

6. Uitdeling prijsbijstelling 2005

Met deze mutatie van € 39,3 miljoen kan het prijsniveau op dat van het jaar 2005 worden gebracht. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.

7. PIA-taakstelling

Met de opgelegde taakstelling ten aanzien van het Professioneel Inkopen en Aanbesteden (PIA) is een bedrag gemoeid van € 5,2 miljoen.

8. Nacalculatie dollarregeling

Het berekende voordeel van de lagere dollarkoers (€ 9,0 miljoen) wordt ten gunste van het generale beeld gebracht.

9. Bijstelling ontvangsten

Naar verwachting zullen de ontvangsten aangaande Pensioenen en uitkeringen met € 1,059 miljoen afnemen.

10. Herziening ouderdomspensioenen

Gezien het huidige verloop van de betalingen aan ouderdomspensioenen, wordt de raming met € 24,8 miljoen neerwaarts bijgesteld.

11. Overige wijzigingen Voorjaarsnota

Ten laste van het generieke beeld wordt het defensiebudget verhoogd met € 11,8 miljoen. Dit betreft gelden voor de intensivering van de terrorismebestrijding (€ 5,3 miljoen: Koninklijke marechaussee € 4,3 miljoen en Algemeen/MIVD € 1,0 miljoen) en voor het voortzetten van de 100% drugscontrole op de luchthaven Schiphol (Koninklijke marechaussee € 6,5 miljoen).

Overzicht ontvangsten

In onderstaand overzicht is de mutatie op de ontvangsten voor het onderscheiden artikel gespecificeerd (x € 1 miljoen):

OmschrijvingKMKLKluKMarVropsCivielISOKGeh.Nom.Alg. Totaal
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW)36,934,737,08,01,41,131,745,6 201,3 397,7
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005            
Bijstelling ontvangsten          – 1,1– 1,1
Stand Voorjaarsnota 200536,934,737,08,01,41,131,745,60,00,0200,2396,6

Toelichting

Deze mutatie bij het artikelonderdeel Pensioenen en uitkeringen heeft betrekking op verwachte lagere verrekeningen van programmalasten.

2.2 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 01. Koninklijke marine

De financiële middelen die de Koninklijke marine ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 01 Koninklijke marine

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen821 2200753821 9735 7195 7185 7195 720
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Commandant der Zeemacht in Nederland320 6830760321 443760760760760
Commandant der Zeemacht in het Caribisch Gebied56 080 056 080    
Commandant van het Korps Mariniers122 019 727122 746727727727727
Subsidies105 01050000
Investeringen306 6040– 50 215256 389– 4 000– 4 000– 4 0004 000
Totaal programmauitgaven805 4910– 48 728756 763– 2 513– 2 513– 2 513– 2 513
Apparaatsuitgaven        
Admiraliteit177 101018 429195 5307 2677 2677 2677 267
Wachtgelden en inactiviteitswedden14 535 014 535    
Bijdragen aan baten-lastendiensten10 598 010 598    
Totaal apparaatsuitgaven202 234018 429220 6637 2677 2677 2677 267
Totale uitgaven1 007 7250– 30 299977 4264 7544 7544 7544 754
Ontvangsten36 908 036 9080000

Toelichting

De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Overhevelingen1 357– 604– 3 541– 2 788
Kasritme brandstoffen 3 500 3 500
Overige mutaties130– 39 91
Sub-totaal autonome mutaties1 4872 857– 3 541803
Beleidsmatige mutaties    
IV-exploitatie budget werkplekdiensten 7 919 7 919
Kasritme project CUP-Orion  – 13 500– 13 500
Kasritme project LPD-2  – 26 600– 26 600
Kasritme munitie LCF  – 25 000– 25 000
Kasritme project LCF  11 00011 000
Kasritme werkplekdiensten 7 653 7 653
Kasritme overige projecten  7 4267 426
Sub-totaal beleidsmatige mutaties 15 572– 46 674– 31 102
Totaal1 48718 429– 50 215– 30 299

Toelichting

Apparaatsuitgaven

IV-exploitatie budget werkplekdiensten

De toevoeging van € 7,919 miljoen betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het met de DTO afgesloten contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.

Kasritme werkplekdiensten

Een aantal in 2004 geplande betalingen voor werkplekdiensten door de DTO is doorgeschoven naar 2005.

Investeringen

Kasritme Project CUP-Orion

Naar aanleiding van de verkoop van de vliegtuigen aan Duitsland wordt de financiële afronding van het project Capability Upkeep Orion versneld waardoor de uitgaven in 2005 naar beneden worden bijgesteld.

Kasritme Project LPD-2

Het betaalschema voor het Project LPD-2 is in 2004 aangepast om deze in lijn te brengen met de stand onderhanden werk. Dit leidt voorshands tot lagere uitgaven in 2005.

Kasritme munitie LCF

De in 2005 geplande aanschaf van munitie, met name de Standard Missile 2 geleide wapens voor het LCF, heeft reeds in 2004 plaatsgevonden. Hiermee is de voorraadopbouw van de kapitale munitie voor het LCF meer in lijn gebracht met het operationeel stellen van deze scheepsklasse.

Kasritme Project LCF

Als gevolg van vertraging in 2004 staan diverse onderdelen van het project LCF nu gepland voor 2005. Het betreft met name de ESM/ECM-systemen, het luchtverdedigingssysteem en de boordreserve voor de SEWACO-systemen.

Kasritme overige projecten

Als gevolg van de (vertraagde) voortgang van diverse projecten zijn in 2004 diverse activiteiten en geplande betalingen voorshands doorgeschoven naar 2005.

Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen1 619 201 – 1 7211 617 4801 7211 7211 7211 721
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Operationeel Commando937 638 – 19 953917 685– 2 517– 2 517– 2 517– 2 517
Subsidies en bijdragen7 563 07 5630000
Investeringen500 048 – 20 089479 959– 19 100– 15 000– 12 000– 12 000
Totaal programmauitgaven1 445 249 – 40 0421 405 207– 21 617– 17 517– 14 517– 14 517
Apparaatsuitgaven        
Landmachtstaf138 513 – 21 682116 831– 21 682– 21 682– 21 682– 21 682
Overige eenheden BLS131 389 – 750130 639– 750– 750– 750– 750
Wachtgelden en inactiviteitswedden42 366 042 3660000
Bijdragen aan baten-lastendiensten35 560 035 5600000
Totaal apparaatsuitgaven347 828 – 22 432325 396– 22 432– 22 432– 22 432– 22 432
Totale uitgaven1 793 077 – 62 4741 730 603– 44 049– 39 949– 36 949– 36 949
Ontvangsten34 721 034 72134 72134 72134 72134 721

Toelichting

De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven.

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 2 517– 750– 20 089– 23 356
Doorwerking eindejaarsmarge 2004– 17 436  – 17 436
Sub-totaal autonome mutaties– 19 953– 750– 20 089– 40 792
Beleidsmatige mutaties    
IV-exploitatie budget werkplekdiensten – 21 6820– 21 682
Sub-totaal beleidsmatige mutaties0– 21 6820– 21 682
Totaal– 19 953– 22 432– 20 089– 62 474

Toelichting

Programmauitgaven

Doorwerking eindejaarsmarge 2004

In 2004 zijn hogere uitgaven gerealiseerd voor onder andere wachtgelden en salarissen van voormalig POMS-personeel. Conform de procedure van de eindejaarsmarge werken deze meeruitgaven door naar 2005.

Apparaatsuitgaven

IV-exploitatie budget werkplekdiensten

Deze budgetverlaging betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.

Investeringen

Overhevelingen tussen defensieonderdelen

De uitgaven voor de investeringen worden bijgesteld naar aanleiding van de overheveling van de IV-gerelateerde investeringen naar het Commando DienstenCentra (CDC). Hiermee is € 20,0 miljoen gemoeid. Tevens is in deze mutatie de overheveling inzake Tracking en Tracing naar CDC begrepen.

Beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel Koninklijke luchtmacht

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen1 143 6540– 9001 142 7540000
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Tactische Luchtmacht452 56904 710457 2791 4651 4651 4651 465
Investeringen294 5840– 15 457279 127– 7 732– 7 001– 6 991– 7 001
Totaal programmauitgaven747 1530– 10 747736 406– 6 267– 5 536– 5 526– 5 536
Apparaatsuitgaven        
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten338 3020– 7 488330 814– 7 124– 7 028– 7 028– 7 028
Wachtgelden en inactiviteitswedden12 1220012 1220000
Bijdragen aan baten-lastendiensten8 548008 5480000
Totaal apparaatsuitgaven358 9720– 7 488351 484– 7 124– 7 028– 7 028– 7 028
Totale uitgaven1 106 1250– 18 2351 087 890– 13 391– 12 564– 12 554– 12 564
Ontvangsten36 9970036 9970000

Toelichting

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen3 245– 588 2 657
Schade pijpleiding DPO, claim Essent  2 6782 678
Overheveling IV-exploitatiebudgetten – 6 900 – 6 900
Sub-totaal autonome mutaties3 245– 7 4882 678– 1 565
Beleidsmatige mutaties    
IV-exploitatiebudget werkplekdiensten1 465 01 465
Overhevelingen tussen defensieonderdelen  – 9 689– 9 689
Doorwerking eindejaarsmarge investeringen  – 8 446– 8 446
Sub-totaal beleidsmatige mutaties1 465– 18 135– 16 670
Totaal4 710– 7 488– 15 457– 18 235

Toelichting

Programmauitgaven

IV-exploitatiebudget werkplekdiensten

Deze budgettoevoeging betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.

Apparaatsuitgaven

Overheveling IV-exploitatiebudgetten

Deze mutatie betreft de overheveling van IV-gerelateerde exploitatie-uitgaven naar de Defensie-ICT-Uitvoeringsorganisatie (DICTU) van het CDC.

Investeringen

Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Deze mutatie betreft de overheveling van de IV-gerelateerde investeringen naar het Commando DienstenCentra (CDC). Hiermee is voor 2005 € 9,0 miljoen gemoeid. Tevens is het project Tracking en Tracing naar CDC overgeheveld. Het gaat hierbij in 2005 om € 0,9 miljoen en in 2006 voor € 0,7 miljoen. Tot slot wordt een bedrag van € 0,220 miljoen overgeheveld van de Bestuursstaf naar de Koninklijke luchtmacht om uitvoering te geven aan milieuprojecten in 2005.

Doorwerking eindejaarsmarge investeringen

Deze mutatie is het gevolg van de meeruitgaven in 2004 vanwege uit 2005 overgekomen investeringen. Deze uitgaven betroffen onder meer ICT-projecten als gevolg van de versnelde verwerving van lopende behoeften en een verschuiving in de FMS-betalingen.

Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee

Algemeen

De financiële middelen die de Koninklijke marechaussee ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2) Mutaties 1e suppletore begroting (3)Totaal mutaties (4)=(2+3)Stand 1e sup-pletore begroting (5)=(1+4)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen356 180 2 7312 731358 9118 1938 4128 4128 412
Uitgaven         
Programmauitgaven         
Operationele taakvelden249 338 9 1589 158258 49614 06614 28614 27714 277
Investeringen43 100 – 6 964– 6 96436 136– 5 884– 5 661– 5 661– 5 661
Totaal programma-uitgaven292 43802 1942 194294 6328 1828 6258 6168 616
Apparaatsuitgaven         
Staven Koninklijke Marechaussee50 402 22522550 6271 5611 6181 6271 627
Wachtgelden en Inactiviteitswedden783 007830000
Bijdragen aan baten-lastendiensten1 556  01 5560000
Totaal apparaatsuitgaven52 741022522552 9661 5611 6181 6271 627
Totale uitgaven345 17902 4192 419347 5989 74310 24310 24310 243
Ontvangsten8 0000008 0000000

Toelichting

De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Doorwerking eindejaarsmarge 2004 investeringen  – 562– 562
Overheveling IV-investeringen  – 8 700– 8 700
Overhevelingen van/naar andere departementen – 312 – 312
Overige kleine mutaties– 3– 1 – 4
Sub-totaal autonome mutaties– 3– 313– 9 262– 9 578
Beleidsmatige mutaties    
Intensivering terrorismebestrijding3 3046682 2986 270
Voortzetting 100% drugscontroles6 500  6 500
IV-exploitatie budgetten werkplekdiensten– 643– 130 – 773
Sub-totaal beleidsmatige mutaties9 1615382 298– 7 159
Totaal9 158225– 6 9642 419

Toelichting

Programmauitgaven

Intensivering terrorismebestrijding

In januari 2005 is besloten tot een verdere intensivering van de portefeuille Terrorismebestrijding en Veiligheid. In het kader hiervan is extra budget beschikbaar gesteld voor de te realiseren uitbreiding van 80 vte'n einde 2005 en voor specifieke investeringen. Over 2005 zal de uitbreiding gemiddeld 58 vte'n bedragen.

Voortzetting 100% drugscontroles

Met de Voorjaarsnota is besloten om het budget van de Koninklijke marechaussee te verhogen in het kader van het structureel voortzetten en intensiveren van de 100% drugscontrole op de luchthaven Schiphol. Deze controles hebben tot doel het terugdringen van de invoer van verdovende middelen binnen het Nederlands grondgebied via de luchthaven Schiphol. Het betreft een uitbreiding van gemiddeld 107 vte'n (inclusief stafcapaciteit).

IV-exploitatie budget werkplekdiensten

Deze budgetverlaging betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.

Investeringen

Overheveling IV-investeringen

Deze overheveling betreft de IV-gerelateerde investeringen die centraal door het CDC worden uitgevoerd.

Beleidsartikel 09. Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties zijn als volgt te specificeren.

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 09 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen195 000 27 800222 80018 50018 50018 50018 500
Uitgaven        
VN-contributies49 500 16 50066 00010 50010 50010 50010 500
Navo PSO/EU-operatie2 900 2 1005 0003 1003 1003 1003 100
Extra afdracht premie/koopsom  4 4004 4004 0004 0004 0004 000
Pensioenen voor uitgezonden militairen SFOR/EUFOR38 000 – 12 00026 000– 23 000– 23 000– 23 000– 23 000
ISAF Afghanistan Apaches/F-162 500 17 30019 80012 000   
ISAF PRT Afghanistan11 000 1 00012 000    
Enduring Freedom0 20 30020 30012 000   
Stabilisatiemacht Irak (SFIR)34 000 – 4 00030 0001 000   
EUPM2 000 02 000    
NTM-I stage 1  1 1001 100    
Overige operaties5 900 – 2 2003 700    
Restant voorziening crisisbeheersingsoperaties49 200 – 16 70032 500– 1 10023 90023 90023 900
Totale uitgaven195 000027 800222 80018 50018 50018 50018 500
Ontvangsten1 407  1 4070000

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.

(Bedragen x € 1000)

Beleidsmatige mutaties 
Bijstelling VN- en EU-contributies18 600
Extra afdracht premie/koopsom voor uitgezonden militairen4 400
Bijstelling lopende operaties (EUFOR, SFIR, ISAF F-16 overige operaties)100
Nieuwe Operaties (OEF-SF; NTIM I)21 400
Vermindering voorziening crisisbeheersingsoperaties– 16 700
Totaal beleidsmatige mutaties27 800

Toelichting

VN-contributies

De raming voor de VN-contributies is met € 16,5 miljoen verhoogd om op het verwachte realisatieniveau voor 2005 te komen.

EU/PSO-contributies

Nederland draagt bij in de gemeenschappelijke uitgaven van de Navo (NATO Peace Support Operaties) en de Europese Unie (onder andere Althea/EUFOR). De bijstelling van € 2,1 miljoen naar het niveau van € 5,0 miljoen is een gevolg van het toegenomen aantal operaties dat door deze organisaties wordt geïnitieerd.

Pensioenafdracht voor uitgezonden militairen

Voor de (extra) pensioenopbouw voor militairen die ingezet worden bij crisisbeheersingsoperaties wordt aanvullende premie afgedragen aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. Dit is een uitvloeisel van het huidige CAO-akkoord.

EUFOR operatie Althea

De Nederlandse personele bijdrage in EUFOR is in 2004 verlaagd tot ongeveer 450 militairen. Deze reductie werkt door in de uitgaven en leidt derhalve tot een neerwaartse bijstelling in 2005 van € 12,0 miljoen. Voor 2006 en verdere jaren wordt een verdergaande reductie van de personele bijdrage verwacht.

Afghanistan Apaches/F-16

Het Apache-detachement op Kabul International Airport (KAIA) is per 1 april vervangen door een F-16-detachement. De additionele kosten van de inzet van het F-16-detachement worden geraamd op ongeveer € 11,0 miljoen. De overige bijstelling van € 6,3 miljoen betreft de financiële afwikkeling van de inzet van de Apaches. Een aantal in 2004 verrichte werkzaamheden en geleverde diensten is nog niet tot betaling gekomen en komt ten laste van dit begrotingsjaar. Daarnaast zullen onder andere nog uitgaven worden gemaakt voor het terugtransport van de Apache-helikopters.

Enduring Freedom

Eind februari 2005 heeft de regering het besluit genomen om een taakgroep bestaande uit «Special forces» (ongeveer 165 militairen) en een helikopterdetachement (ongeveer 85 militairen) ter beschikking te stellen voor de operatie Enduring Freedom, die als doel heeft de bestrijding van het terrorisme. De additionele uitgaven voor de inzet worden geraamd op € 30,0 miljoen, waarvan € 18,0 miljoen ten laste van het begrotingsjaar 2005. Verder zijn onder de noemer «Enduring Freedom» de afwikkelingskosten opgenomen van de inzet van een fregat, dat voor drie maanden is ingezet voor deze operatie. De betreffende additionele uitgaven belopen ongeveer € 2,3 miljoen.

SFIR

Het terugtrekken van het personeel en materieel uit Irak is afgerond. De financiële verwerking van de lopende verplichtingen, alsmede het herstel van het materieel, vindt plaats in 2005 met gedeeltelijke overloop naar 2006.

NATO Training Mission Irak (NTM-I)

Op 14 januari 2005 heeft het Kabinet besloten om deel te nemen aan deze Navo-trainingsmissie NTM-I in Irak. Nederland neemt deel met een MP(militaire politie)-detachement van 10 militairen dat bewakings- en beveiligingstaken krijgt binnen het NTM-I hoofdkwartier en een 15-tal stafofficieren binnen het NTM-I hoofdkwartier. Deze stafofficieren vervullen functies variërend van administratieve ondersteuning tot training van Irakese staven. De additionele uitgaven voor deze inzet zijn geraamd op € 1,1 miljoen.

Overige (kleine) operaties

De geraamde uitgaven voor de overige kleine missies betreffen overwegend personele en materiële exploitatiekosten.

Restant voorziening crisisbeheersingsoperaties

De mutatie op de «Restant voorziening» heeft betrekking op de verhoging van de bijdragen aan de Navo en voor de operaties SFOR, ISAF en Enduring Freedom. Voor deze mutaties is ook de budgettoevoeging van € 27,8 miljoen aangewend.

Het restant van de voorziening voor crisisbeheersingsoperaties is nodig om de nog voorziene operaties in 2005 te kunnen financieren. In de planning worden voorzien: de bijdrage in Strategic Reserve Force (SRF, € 28,4 miljoen), de inzet van een commandoschip met geëmbarkeerde staf, een bevoorradingsschip en een onderzeeboot ten behoeve van de operatie Enduring Freedom (€ 10,0 miljoen, waarvan ongeveer € 1 miljoen mogelijk ten laste van begrotingsjaar 2005), de uitbreiding NTM-I (stage 2, € 4 miljoen) en de verlenging van het Provincial Reconstruction Team (PRT,€ 15,0 miljoen, waarvan € 2,0 miljoen ten laste van begrotingsjaar 2005).

Beleidsartikel 10. Civiele Taken

Algemeen

De financiële middelen die ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan ten behoeve van de civiele taken, zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 10 Civiele taken

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen35 234 035 2340000
Uitgaven        
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba21 571 – 8 79212 779    
Kustwacht Nederland5 414 05 414    
Explosievenopruiming8 092 – 918 001    
Hulp aan civiele overheden0 00    
Totale uitgaven35 0770– 8 88326 1940000
Ontvangsten1 072 01 0720000

Toelichting

De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven.

(Bedragen x € 1000)

Autonome mutaties 
Overige mutaties– 91
Sub-totaal autonome mutaties– 91
Beleidsmatige mutaties 
2 Fokker F-16 vliegtuigen– 8 792
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 8 792
Totaal mutaties– 8 883

Toelichting

Ter vervanging van de af te stoten P3-C Orion-vliegtuigen zijn twee Fokker F-60-vliegtuigen gereedgemaakt voor kustwachttaken op de Nederlandse Antillen en Aruba. De uitgaven voor deze investering, die stonden gepland voor 2005, zijn voor een deel al in 2004 gerealiseerd.

Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Internationale samenwerking zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 11 Internationale samenwerking

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen210 71400210 7140000
Uitgaven        
Bijdrage aan de Navo99 8520099 8520000
EVDB87 900010 45598 3550000
Attaches22 1090022 1090000
Overige internationale samenwerking1 56505002 0650000
Totale uitgaven211 426010 955222 3810000
Ontvangsten31 715 031 7150000
(Bedragen x € 1000)Totaal
Autonome mutaties 
Overhevelingen10 955
Sub-totaal autonome mutaties10 955
Beleidsmatige mutaties 
Sub-totaal beleidsmatige mutaties0
Totaal10 955

Toelichting

De opgenomen EVDB-mutatie van + € 10,455 miljoen bestaat volledig uit de doorwerking van de eindejaarsmarge door vertragingen in 2004. Dit betreft de oplevering van fase 2 en 3 van de Titaan (€ 2,3 miljoen), het opleveren van de ombouw van het NBC-voertuig (€ 3,0 miljoen), satellietwaarneming door vertraging van de instroom van geschikt personeel (€ 1,2 miljoen) en diverse andere projecten (€ 3,955 miljoen)

2.3 De niet-beleidsartikelen

Niet-beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen1 404 676053 8181 458 4940000
Uitgaven        
Ondersteuning Koninklijke marine285 08903 020288 109320320320320
Ondersteuning Koninklijke landmacht556 0430– 15 939540 1042 000000
Ondersteuning Koninklijke luchtmacht217 5910– 3 245214 3460000
Ondersteuning Koninklijke marechaussee32 6670– 74431 9230000
Ondersteuning Commando Dienstencentra292 305053 818346 12349 93844 94841 94541 955
Bijdragen aan baten-lastendiensten6 116006 1160000
Totale uitgaven1 389 811036 9101 426 72152 25845 26842 26542 275
Ontvangsten45 5560045 5560000

Toelichting

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenTotaal
Autonome mutaties    
Overhevelingen tussen defensieonderdelen1352049 91650 071
Eindejaarsmarge– 395– 1 226– 1 532– 3 153
IV-exploitatie6 900006 900
Personele en materiële exploitatie– 16 908  – 16 908
Sub-totaal autonome mutaties– 10 268– 1 20648 38436 910
Beleidsmatige mutaties    
Sub-totaal beleidsmatige mutaties0
Totaal– 10 268– 1 20648 38436 910

Toelichting

Ondersteuning Koninklijke marine

Het betreft hier een overheveling van het budget voor reservedelen vanuit het Divisie Logistiek Centrum Koninklijke landmacht (DLC/KL) naar het marinebedrijf en de ontstane vertraging in het verwervingstraject van onderzeebootbatterijen.

Ondersteuning Koninklijke landmacht

Het per saldo lagere bedrag is voornamelijk het gevolg van de versnelde leveringen voor munitie, de eerdere aanschaf van inventarisgoederen (Nato Response Force-behoeften), de onderhoud aan geniematerieel in verband met diverse uitzendingen. Een deel van deze extra NRF-uitgaven wordt door HGIS gecompenseerd. Daarnaast is voor de inhuur van rij-instructeurs voor de Koninklijke marechaussee budget overgeheveld naar de Koninklijke landmacht.

Ondersteuning Koninklijke luchtmacht

Deze budgetverlaging als doorwerking van de eindejaarsmarge, vloeit voort uit de inzet (in 2004) van wapensystemen (helikopters in Irak).

Ondersteuning Koninklijke marechaussee

Voor de inhuur van rij-instructeurs voor de Koninklijke marechaussee is budget overgeheveld naar de Koninklijke landmacht.

Ondersteuning Commando Dienstencentra

De mutatie heeft betrekking op diverse overhevelingen tussen defensieonderdelen. Het gaat hier om een overheveling uit «Algemeen» ten behoeve van ontwikkelingsgelden voor IV en er is besloten om de uitvoering van IV-investeringen, alsmede een deel van de IV-exploitatie, te centraliseren bij het CDC. Tevens is een (automatiseringsdeel) van het project Tracking & Tracing vanuit de Koninklijke landmacht en de Koninklijke luchtmacht naar dit artikel overgeheveld.

Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen1 407 3351 7420000
Uitgaven        
Programmauitgaven        
Geheime uitgaven1 407 3351 742    
Totale uitgaven1 40703351 7420000

Toelichting:

Deze mutatie, leidend tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005, heeft betrekking op een aanpassing van de voor 2005 te verwachten geheime uitgaven.

Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien

Algemeen

De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden, ten opzichte van de begroting 2005, verhoogd met € 196,249 miljoen. Dit is als volgt per artikelonderdeel gespecificeerd:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen127 2640196 249323 51320 89446 03845 23744 776
Uitgaven        
Loonbijstelling70 637 105 507176 1447 9887 8977 7637 674
Prijsbijstelling10 546 78 07888 62414 24639 29138 68438 332
Onvoorzien0 000000
Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord46 081 12 66458 7450000
Totale uitgaven127 2640196 249323 51322 23447 18846 44746 006
Nominaal en onvoorzien (x € 1000,-)VerplichtingenUitgaven
Stand ontwerpbegroting127 264127 264
Nota van wijziging  
Stand inclusief Nota van wijziging127 264127 264
Mutatie loonbijstelling 2005105 507105 507
Mutatie prijsbijstelling 200578 07878 078
Mutatie Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord12 66412 664
Stand 1e suppletore begroting323 513323 513

Toelichting

Loonbijstelling

Het in 2004 op dit artikelonderdeel gestalde bedrag van € 59,945 miljoen aan arbeidsvoorwaardengeld is, als gevolg van het uitblijven van een CAO, niet tot realisatie gekomen. Dit bedrag blijft, zoals is overeengekomen met het ministerie van Financiën, ter invulling van de arbeidsvoorwaarden, beschikbaar in 2005. Tevens is een bedrag van € 0,180 miljoen voor family-support van dit artikelonderdeel afgeboekt. Daarnaast is de met de Voorjaarsnota toegekende loonbijstelling voor een bedrag van € 45,742 miljoen op dit artikelonderdeel gestald. In het verdere verloop van de begrotingsuitvoering zal dit bedrag over de daarvoor in aanmerking komende artikelen worden verdeeld.

Prijsbijstelling

In deze suppletore begroting worden op het artikelonderdeel prijsbijstelling diverse mutaties verwerkt. Tijdens het opstellen van de ontwerpbegroting 2006 zal verwerking over de defensieonderdelen plaatsvinden. Het gaat hierbij vooral om de IV-exploitatie waarbij een correctie is doorgevoerd in verband met de gewijzigde tarieven en budgetteringsstructuur voor de werkplekdiensten die door DTO worden verricht. Het saldo van deze mutaties is op dit artikelonderdeel verwerkt. Verder betreft het hier het resultaat van de doorwerking naar 2005 van de eindejaarsmarge als gevolg van de door het ministerie van Defensie gerealiseerde bedragen in 2004.

Daarnaast is de met de Voorjaarsnota toegekende prijsbijstelling voor een bedrag van € 39,268 miljoen op dit artikelonderdeel gestald. Andere Voorjaarsnotamutaties, met betrekking tot de taakstelling voor PIA en de gedaalde dollarkoers, zijn eveneens tijdelijk op dit artikelonderdeel gestald.

Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord

De mutatie heeft betrekking op bedragen voor het Sociaal Beleidskader SBK), die in 2004 niet zijn gerealiseerd. Deze zijn in het kader van de doorwerking van de eindejaarsmarge meegenomen naar 2005 ten behoeve van de uitvoering van het SBK in dit jaar.

Niet-beleidsartikel 90. Algemeen

Algemeen

De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:

Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90 Algemeen

(Bedragen x € 1000)Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties via NvW en amendementen (2)Mutaties 1e suppletore begroting (3)Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3)Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen1 470 321– 73– 22 9141 447 334– 1 6266 63910 6446 027
Uitgaven        
Kerndepartement incl. wachtgelden97 669– 734 395101 9913 4592 2232 2232 223
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst55 7430– 54455 1991 725600600 600 
Bijdragen aan baten-lastendiensten186001860000
Totaal Apparaatsuitgaven153 598– 733 651157 3765 1842 8232 8232 823
Programmauitgaven        
Investeringen27 4860– 1 58325 903– 7 768– 8 180– 8 187– 8 187
Departementsbrede uitgaven        
– Milieu-uitgaven18 9940– 8 99010 0040000
– Pensioen en uitkeringen1 111 8060– 25 7471 086 059– 3 639– 1 992100225
– Wetenschappelijk onderzoek62 4760– 20462 272– 204– 204– 204– 204
– Ziektekostenvoorziening34 1190– 1 20532 9140000
– Subsidies en bijdragen10 43905510 4940000
– Overige uitgaven42 14807 15949 3073 6163 6163 6163 616
Totaal programmauitgaven1 307 4680– 30 5151 276 953– 7 995– 6 760– 4 675– 4 550
Totale uitgaven1 461 066– 73– 26 6641 434 329– 2 811– 3 937– 1 852– 1 727
Ontvangsten201 2570– 1 059200 1980000

Toelichting

De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:

(Bedragen x € 1000)Programma-uitgavenApparaats-uitgavenInvesteringenSubsidiesTotaal
Autonome mutaties     
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 990 – 7 007 – 7 997
Materiële exploitatie 4 761  4 761
Personele exploitatie– 24 9271 944  – 22 983
Overige mutaties– 6 612– 6 6605 32455– 7 893
Sub-totaal autonome mutaties– 32 52945– 1 68355– 34 112
Beleidsmatige mutaties     
Materiële exploitatie01300 130
Personele exploitatie4 2003 6760 7 876
Overige mutaties– 6580100 – 558
Sub-totaal beleidsmatige mutaties3 5423 80610007 448
Totaal– 28 9873 851– 1 58355– 26 664

Toelichting

Overhevelingen tussen defensieonderdelen

Het betreft ondermeer overhevelingen voor diverse projecten op het gebied van het milieubeleid (€ 0,990 miljoen). Voorts worden ontwikkelingsgelden voor IV-beleid (€ 5,299 miljoen) en kleine IV-investeringen (€ 1,708 miljoen) overgeheveld naar CDC/DICTU.

Materiële exploitatie

Het betreft hier voornamelijk verplichtingen die niet meer in 2004 tot betaling zijn gekomen.

Personele exploitatie

Het budget voor family-support (€ 0,145 miljoen) is aan de defensieonderdelen uitgedeeld. Daarnaast zijn verplichtingen niet meer in 2004 tot betaling gekomen (€ 1,744 miljoen), vindt er een correctie plaats op de stalling van P-gelden (terugbetaling Arbeidsvoorwaardengeld, € 4,200 miljoen), wordt het Defensie OperatieCentrum (DOC) deels in 2005 uitgebreid in plaats van 2004 (€ 2,306 miljoen) en wordt een eerdere reductie gecorrigeerd met € 0,760 miljoen. Tevens zijn gelden toegevoegd voor de intensivering van terrorismebestrijding (Contra-Terrorisme(CT)-maatregel december 2004, € 0,810 miljoen). Tot slot leidt de huidige realisatie tot een bijstelling van de raming voor ouderdomspensioenen met – € 24,747 miljoen.

Overige mutaties

Door een correctie op de budgetten voor milieubeleid en de korte realisatieperiode van het project «Windturbinepark» te Coevorden wordt het uitgavenbudget met € 8,0 miljoen verlaagd. Voorts is de raming van de Ziektekostenvoorziening Defensiepersoneel met € 1,205 miljoen verlaagd. Ten aanzien van Pensioenen en uitkeringen is er een overloop uit 2004 van € 0,094 miljoen met betrekking tot het veteranenbeleid en een doorwerking van lager geraamde ontvangsten van € 1,059 miljoen. Het benodigde budget voor de nieuwbouw van het DOC en het project P&O 2000+ is bijgesteld met – € 2,054 miljoen en zijn in 2004 voor een bedrag van € 4,666 miljoen verplichtingen niet tot betaling gekomen. Tevens wordt de efficiencytaakstelling (€ 0,204 miljoen) verwerkt en is in het kader van de intensivering van de terrorismebestrijding (CT-maatregel december 2004) € 0,100 miljoen toegevoegd en vindt er in dat verband eveneens een overheveling naar geheime uitgaven (€ 0,335 miljoen) plaats.

3. Baten-lastendienst Paresto

Algemene toelichting

De horeca-organisatie Paresto is ultimo 2004 geëindigd als een Resultaatverantwoordelijke eenheid (RVE) binnen het Commando DienstenCentra.(CDC) en per 1 januari 2005 begonnen als een baten-lastendienst. De activiteiten van Paresto zijn echter te beschouwen als in een going-concern. Derhalve is besloten om vlottende activa en passiva, die zijn gerelateerd aan deze activiteiten, van het moederdepartement over te nemen. Deze posten zijn tevens aangemerkt als een schuld aan, respectievelijk een vordering op, het moederdepartement. Het saldo van deze kortlopende vorderingen en schulden resulteert in een vordering van Paresto op het moederdepartement van € 3 780 336 die is opgenomen onder de balanspost «nog te ontvangen». Voorts is als uitgangspunt gehanteerd dat het eigen vermogen van Paresto nihil bedraagt. De per balansdatum overgenomen vaste activa zijn gefinancierd met een lening van het ministerie van Financiën.

Deze uitgangspunten zijn vastgelegd in een convenant tussen de Directeur Financieel-Economische Zaken en de Commandant Commando DienstenCentra.

Definitieve openingsbalans Paresto (01-01-2005)

Bedragen x € 1 000

Activa01-01-05
Immateriële activa0
Materiële activa (totaal)3 189
* grond en gebouwen503
* installaties en inventarissen524
* overige mat. vaste activa2 162
  
Voorraden431
Debiteuren2 106
Nog te ontvangen5 609
Liquide middelen41
Totaal11 3761

1 Afrondingsverschil mogelijk.

Passiva01-01-05
* exploitatiereserve0
* verplichte reserves0
* onverdeeld resultaat0
Eigen vermogen0
Leningen2 7241
Voorzieningen0
Crediteuren4 969
Nog te betalen3 683
Totaal11 376

1 Lening bestaat uit conversielening van € 3 189 260 -/- kortlopende deel van de lening (aflossing) € 464 248.

Toelichting definitieve openingsbalans

Activa

Materiële activa

De vaste activa zijn gewaardeerd tegen historische kostprijzen, verminderd met lineaire afschrijvingen. Hierbij is een activeringsdrempel van € 500 gehanteerd, tenzij sprake is van een kritisch artikel (zoals bijvoorbeeld inventaris uit de proefkeuken).

Voor activa worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd: Actief:

• Verbouwing infra hoofdkantoor Paresto4 jaar1Grond en gebouwen
• Hardware/Software/Licenties (ICT)5 jaarOverig mat vaste act
• Kassa's, overige computerapparatuur (o.a. back office)5 jaarOverig mat vaste act
• Chipopwaardeerders, oplaadpunten5 jaarOverig mat vaste act
• Kantoorinventaris5 jaarInstallaties/inventaris
• Transportmiddel DPAU4 jaarInstallaties/inventaris
• Transportmiddel VAU10 jaarInstallaties/inventaris

1 Vanwege de mogelijke herbelegging van vastgoed Defensie in Utrecht wordt voorzien dat de infrastructuur na genoemde termijn elders wordt geconcentreerd.

 OmschrijvingAanschafprijs brutoAfschrijvingBoekwaarde
0010VERBOUWINGSKOSTEN€ 670 313€ 167 578€ 502 735
0100AUTOMATISERING€ 76 739€ 7 674€ 69 065
0300TRANSPORT OUD€ 195 688€ 112 821€ 82 867
0300TRANSPORT NIEUW€ 345 828€ 43 229€ 302 600
0400KEUKENINVENTARIS€ 66 660€ 33 428€ 33 232
0500KANTOORINVENTARIS€ 132 942€ 27 208€ 105 734
0700KASSA€ 954 109€ 31 772€ 922 337
0710BACKOFFICE€ 1 073 070€ 35 776€ 1 037 294
0720BETAALTERMINALS€ 138 160€ 4 762€ 133 397
Totaal € 3 653 508€ 464 248€ 3 189 260

Voorraden

De voorraden die worden geactiveerd betreffen de centrale voorraden als onderdeel van het primaire logistieke proces in casu de operationele voorraden op de locaties Bathmen en Den Helder. Deze activa zijn gewaardeerd tegen historische kostprijs. Restaurant en kantinevoorraden worden, gezien het kort cyclische karakter daarvan, niet geactiveerd, maar als kosten verantwoord in de staat van baten en lasten.

Debiteuren

De waardering van de post debiteuren vindt plaats tegen nominale waarde. Gezien de wijze van innen van gelden binnen Defensie (budgetbelasting) wordt vooralsnog geen rekening gehouden met een vermoedelijk oninbaar deel.

Nog te ontvangen

Posten, die betrekking hebben op 2004 en die nog te vorderen zijn van afzonderlijke defensieonderdelen (voedingskaarten, maaltijdbonnen, vooruitbetalingen, voorschotten), worden op de openingsbalans opgenomen (€ 864 655) tegen nominale waarde. Het bedrag van € 964 456 betreft de nog te factureren bedragen. Het bedrag, te vorderen van het moederdepartement, bedraagt € 3 780 336 (inclusief vakantiegeld van € 1 749 652 en de tegemoetkoming volgens de ziektekostenregeling IZBAD van € 927 500).

Liquide middelen

De op de openingsbalans opgenomen liquide middelen betreffen de wisselkasgelden op locatie (€ 41 000). In lijn met de vastgestelde administratieve organisatie wordt voor een kaslade in het bedrijfsrestaurant een waarde aangehouden van € 100. In de overige verkooppunten (kantines en bars) een waarde van € 50.

Passiva

Eigen vermogen

Bij de start van de baten-lastendienst Paresto bedraagt het eigen vermogen € 0.

Leningen

Bij de start van de baten-lastendienst Paresto, is bij het ministerie van Financiën een vermogensconversielening afgesloten voor de financiering van de vaste activa (€ 3 189 260) Deze lening bestaat voor € 2 725 013 uit het langlopende deel. Het deel van de lening dat ultimo 2005 wordt afgelost, is als kortlopende schuld verantwoord onder overlopende passiva (€ 464 248).

Crediteuren

De waardering van de post crediteuren vindt plaats tegen nominale waarde.

Voorzieningen

Paresto heeft bij aanvang 2005 geen voorzieningen. Conform de richtlijnen voor de jaarverslaglegging worden voorzieningen gevormd voor specifieke verplichtingen en risico's die uitgaan boven het algemene risico dat aan het ondernemen als dienst die een baten-lastenstelsel voert is verbonden.

Nog te betalen/overlopende passiva

Posten die betrekking hebben op 2004 en die nog niet betaald zijn, dienen op de balans te worden opgenomen (€ 541 190). Voor de betaling van het vakantiegeld in mei 2005 wordt er voor de periode juni tot en met december 2004 een reservering voor vakantiegeld opgenomen (€ 1 749 652). Voor de tegemoetkoming volgens de interimziektekostenregeling (IZBAD) is rekening gehouden met een bedrag van € 927 500. Daarnaast wordt het kort lopende deel van de leningen hierop verantwoord (€ 464 248).

Licence