Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A.  ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

B.  BEGROTINGSTOELICHTING

In aansluiting op de eerste suppletore begroting 2005 (de wet van 16 september 2005, Stb. 2005, 519), wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2005 voor de uitgaven en de ontvangsten met respectievelijk € 260 mln en € 371 mln te verhogen.

Deze mutaties zijn deels verwerkt in de Miljoenennota 2006 (Kamerstukken II 2005/06, 30 300, nr.2) en betreffen verder de nadere wijzigingen, die in de Najaarsnota 2005 zijn verwerkt.

Samenvattend ontstaat het volgende beeld voor deuitgavenbegroting (bedragen x € 1 mln):

Aansluiting met de tweede suppletore begroting

1. Verwerkt in de Miljoenennota 200620,2
2. Nadere wijzigingen (Najaarsnota 2005)239,7
3. Bij: Afrondingsverschil0,1
Mutatie onderhavig wetsvoorstel260,0

Samenvatting uitgavenmutaties in begrotingen

Vastgestelde begroting 2005 (Stb. 2005, 261)1 580,9
Bij: Eerste suppletore begroting 2005 (Stb. 2005, 519)122,9
Bij: Tweede suppletore begroting 2005 (onderhavig wetsvoorstel)260,0
Af: Afrondingsverschil– 0,1
Totaal geraamd1 963,7

Samenvattend ontstaat het volgende beeld voor deontvangstenbegroting (bedragen x € 1 mln):

Aansluiting met de tweede suppletore begroting

1. Verwerkt in de Miljoenennota 2006359,2
2. Nadere wijzigingen (Najaarsnota 2005)11,8
Mutatie onderhavig wetsvoorstel371,0

Samenvatting ontvangstenmutaties in begrotingen

Vastgestelde begroting 2005 (Stb. 2005, 261)2 927,3
Bij: Eerste suppletore begroting 2005 (Stb. 2005, 519)3 837,0
Bij: Tweede suppletore begroting 2005 (onderhavig wetsvoorstel)371,0
Totaal geraamd7 135,3

2 Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

De tweede suppletore begroting bevat mutaties op de stand eerste suppletore begroting 2005. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgaven- en ontvangstenraming voor 2005 met € 260 mln respectievelijk € 371 mln te verhogen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in de onderstaande tabel gespecificeerd en kort toegelicht. Verplichtingenmutaties die reeds in de Miljoenennota 2006 zijn verwerkt, zijn uitgebreider toegelicht in de EZ-begroting 2006. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties, die na Miljoenennota 2006 zijn ontstaan, wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel. De betreffende artikelnummers zijn in de tabel vermeld.

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € mln)

 verplichtingenuitgavenontvangstenart. nr.
Stand vastgestelde begroting 20051 982,31 580,92 927,3 
Stand na 1e suppletore begroting 20052 152,81 703,76 764,3 
     
Belangrijkste suppletore mutaties:    
1. Seed regeling (deels gemeld in MN 2006)8,90,5 2
2. Genomics9,19,1 2
3. Holst (deels gemeld in MN 2006)12,5  2
4. Knooppunt Born10,20,9 3
5. BBMKB78,0  3
6. Overloop scheepsbouw16,39,8 3
7. Demkolec30,430,4 4
8. MEP176,0176,0 4
9. Tennet200,0  4
10. Warmtebedrijf Rotterdam14,0  4
11. Aardgasbaten (gemeld in MN 2006)  345,64
12. Seno/gom15,515,510,05
13. Openingsbalans CBS (gemeld in MN 2006)  15,09
14. Kredietfaciliteit CBS50,0  9
15. Zero base 20,820,8 10
Overige mutaties15,3– 3,00,4 
Totaal van de mutaties657,0260,0371,0 
Stand na 2e suppletore begroting 20052 809,81 963,77 135,3 

Toelichting:

1. Deze mutatie heeft betrekking op een bijdrage vanuit het Fes ten behoeve van de Seed-regeling. Een deel van de uitgaven en ontvangsten zullen in 2006 plaatsvinden.

2. Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ aan het ministerie van OC&W voor «Genomics»

3. Deze mutatie betreft de bijdrage vanuit het Fonds Economische Structuurversterking voor het Holst Center dat moet uitgroeien tot een internationaal erkend centrum op het gebied van polymeren, elektronica en microsystemen.

4. Van de oorspronkelijke bijdrage aan het project knooppunt Beek/Born wordt € 10,2 mln ingezet via het regionaal innovatiebeleid in Zuid-oost Nederland.

5. Deze mutatie betreft de verhoging van het garantieplafond BBMKB van € 452 mln naar € 530 mln. Bij brief van 23 september 2005 (Kamerstukken II 2005–2006, 30 300 XIII, nr. 3) is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

6. Betreft het doorschuiven naar dit jaar van het in 2004 nog niet bestede deel van de tweede tranche van de Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw (TROS).

7. De mutatie heeft betrekking op een deel van het bedrag dat als gevolg van het arbitraal vonnis in de Demkolec-zaak moet worden betaald.

8. Betreft de overboeking van een op de aanvullende post van het ministerie van Financiën gereserveerde rijksbijdrage ten behoeve van de MEP.

9. EZ staat garant voor de door TenneT op te nemen leningen bij het ministerie van Financiën (schatkistbankieren) tot een bedrag van maximaal € 200 mln.

10. Betreft de bijdrage aan het Warmtebedrijf Rotterdam.

11. Deze mutatie betreft een ophoging van de raming van ontvangsten uit aardgasbaten.

12. De verhoogde uitgavenraming dient voor de betaling van schadedeclaraties in het kader van deze regeling en voor een storting in de interne reserve SENO/GOM.

13. Betreft de financiële afhandeling van het tot ZBO omgevormde CBS.

14. Het CBS voert aanpassingen in zijn organisatie door om de kwaliteit van de statistiekproductie op langere termijn te kunnen garanderen. Mogelijk ontstaat hierdoor tijdelijk een financieringsprobleem. Deze mutatie betreft een reservering voor een kredietfaciliteit voor het CBS, welke is gemaximeerd op € 50 mln.

15. Deze mutatie heeft betrekking op het bedrag dat het ministerie van EZ als gevolg van een rechterlijke uitspraak moet terugbetalen aan een vijftal commerciële radiostations.

In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2005. De hier opgenomen tabellen laten op artikelsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de belangrijkste beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht die zijn ontstaan na Miljoenennota 2006. De belangrijkste mutaties tussen eerste suppletore begroting 2005 en Miljoenennota 2006 zijn reeds toegelicht in de ontwerpbegroting 2006.

Zoals gebruikelijk specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema’s van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.

1 GOED FUNCTIONERENDE ECONOMIE EN MARKTEN IN NEDERLAND EN EUROPA

Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)65,368,91,1– 1,22,370,0
Programma-uitgaven22,022,4– 0,2– 0,50,322,1
Operationeel doel C: Versterken van concurrentie op Nederlandse markten      
– Bijdrage aan het NMI14,614,40,20,2 14,5
– Raad Deskundige Nationale Standaard0,10,10,00,00,00,1
– Kenniscentrum aanbesteden0,60,6– 0,6– 0,6  
– Bijdrage diverse instituten1,31,30,00,0 1,3
Operationeel doel D: Versterken van de positie van de consument      
– Toezichthouder consumenten0,60,90,4 0,41,3
Algemeen      
– Onderzoek en Opdrachten Economische Politiek3,64,8– 0,2– 0,1– 0,14,6
– Onderzoek en Opdrachten Kenniscentrum Ordeningsvraagstukken1,20,3   0,3
       
Apparaatuitgaven43,346,61,3– 0,72,047,9
– Personeel EP8,98,8– 0,3– 0,50,28,5
– Apparaatuitgaven NMa/Dte34,437,81,6– 0,21,839,4
       
Uitgaven (totaal)63,666,76,24,12,172,9
Ontvangsten (totaal)114,9114,9   114,9
– Ontvangsten NMa110,0110,0   110,0
– Ontvangsten Dte4,74,7   4,7
– Opbrengsten casino’s      
– Opbrengst vergunning      
– Ontvangsten NMI      
– Diverse ontvangsten EP0,20,2   0,2

2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT

Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)427,4441,815,857,6– 41,8457,5
Programma-uitgaven372,0390,89,057,3– 48,4399,8
Operationeel doel B: Meer starters die technologische kennis ontwikkelen en benutten      
– TechnoPartner algemeen3,06,3– 6,3– 2,8– 3,50,0
– Subsidieregeling KennisExploitatie10,018,6– 3,6 – 3,615,0
– Seed-regeling12,011,88,912,0– 3,220,6
Operationeel doel C: Meer toepassing van kennis in het MKB      
– Bijdrage aan Syntens32,332,30,40,4 32,7
– SKO en SKB / Kennisoverdracht12,09,3– 5,6– 5,6 3,7
– Innovatie vouchers 3,08,57,51,011,5
Operationeel doel D: Meer ontwikkeling en benutting van technologische kennis door bedrijven      
– Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten99,1101,3– 3,2– 3,2 98,2
Operationeel doel E: Versterken kennisbasis door samenwerking van bedrijven en kennisinstellingen      
– Bijdrage aan TNO28,528,30,40,4 28,7
– Bijdrage aan Technologische Topinstituten29,229,2– 0,70,4– 1,128,6
– Bijdrage aan STW19,319,30,30,3 19,5
– Innovatiegerichte onderzoeksprogramma’s14,617,7– 0,4 – 0,417,3
– Kennisimpuls actielijn 12,52,5– 2,5– 2,5 0,0
– Besluit subsidies investering kennisinfrastructuur (Bsik)      
– Bijdrage aan NIVR9,59,5– 4,8– 0,2– 4,64,7
– Bijdrage aan NLR2,14,6– 2,40,0– 2,42,2
– Bijdrage aan Marin2,32,30,00,0 2,3
– Bijdrage aan WL/Hydrolics1,51,50,00,0 1,5
– Holst Center  12,520,0– 7,512,5
– Micro-elektronicastimulering36,336,39,26,82,445,5
– ICT-kennis en -innovatie1,42,2– 1,1– 0,5– 0,61,1
– Actieplan Life Sciences/Biopartner1,81,8– 1,8– 1,8  
– Katalyse0,10,1   0,1
– Smart mix20,020,0– 10,220,5– 30,79,8
– Internationale ruimtevaart18,918,914,88,95,933,7
– Civiele luchtvaartontwikkeling1,81,8   1,8
– Diversen technologische vernieuwing (incl. STT)3,53,5– 3,2– 3,2– 0,10,1
Algemeen      
– Onderzoek DG Innovatie1,71,50,60,60,02,2
– Voorzitterschap EU en Eureka2,61,6– 1,1– 1,1 0,5
– Beleidsexperimenten DG Innovatie5,95,90,10,20,06,0
Apparaatuitgaven55,450,96,70,36,557,7
– Personeel Innovatie9,79,5– 0,7– 0,90,28,8
– Bijdrage DGI aan agentschap Octrooi Centrum Nederland16,513,41,20,11,114,7
– Bijdrage aan WIPO via Octrooi Centrum Nederland0,30,3   0,3
– Bijdrage Pensioenen EOB2,62,60,0 0,02,7
– Uitgaven TWA-netwerk3,63,0 0,1 3,1
– Bijdrage DGI aan SenterNovem21,921,26,91,05,928,0
– Adviesraad WT en Eureka-secretariaat0,80,8– 0,70,0– 0,70,1
       
Uitgaven (totaal)529,2509,8– 15,6– 11,2– 4,4494,2
       
Ontvangsten (totaal)135,4142,8– 2,7– 4,01,3140,1
– Ontvangsten Rijksoctrooiwet25,425,42,3 2,327,7
– Ontvangsten TOP23,823,8– 5,0– 5,0 18,8
– Ontvangsten uit het Fes76,383,8 1,0– 1,083,8
– Ontvangsten EET-geld8,28,2   8,2
– Diverse ontvangsten Innovatie1,61,6   1,6

Technopartner

Deze mutatie betreft voornamelijk de overboeking naar SenterNovem van de uitvoeringskosten van TechnoPartner.

Subsidieregeling KennisExploitatie

Belangrijkste deel van de mutatie betreft het voorstel om een bedrag van € 3,2 miljoen naar 2006 door te schuiven ten behoeve van het proefproject voor «creatieve starters» conform aankondiging in de nota Cultuur en Economie (Kamerstuk 2005–2006, 27 406, nr. 57). De pilot Creative Starters gaat in 2006 van start.

Seed-regeling

Aan het Seed-budget is in 2005 € 12 mln toegevoegd vanuit het Fes. Voor 2005 is daardoor € 23,8 mln. beschikbaar. Voor € 3,2 mln worden commiteringen voor de Seed-regeling echter pas in 2006 aangegaan. Daarom wordt voorgesteld het Seed-budget in 2005 te verlagen met € 3,2 mln.

Bijdrage aan NIVR

In 2005 is uit hoofde van het Revolving Fund (RF) voor het luchtvaartbeleid € 4,6 mln beschikbaar. Het nieuwe regeringsstandpunt voor het luchtvaartbeleid wordt eind 2005 naar de Tweede Kamer gezonden. Vanuit het RF zullen dit jaar voor dit regeringsstandpunt geen nieuwe verplichtingen meer worden aangegaan. Daarom worden de middelen verschoven naar 2006.

Bijdrage NLR

Een ten behoeve van de financiering van het sociaal plan en de toekomstvisie van het NLR gereserveerd bedrag wordt naar verwachting pas in 2006 betaald. Het Ministerie van V&W fungeert hierbij als penvoerend departement.

Holst Center

Een deel van de verplichtingen voor het Holst Center (€ 7,5 mln) wordt in 2006 in plaats van in 2005 gecommitteerd.

Micro-elektronicastimulering

De verhoging van € 2,4 mln betreft extra commiteringsruimte voor MEDEA+ projecten uit de eerste fase van het programma (2001 tot en met 2004), die gestart zijn vóór 1 januari 2005 en nog één of meer jaren doorlopen. De projecten ontvingen al eerder een bijdrage uit hoofde van het MEDEA+ flankerend beleid, dat per 1 januari 2005 is beëindigd. Deze bijdrage werd per kalenderjaar verstrekt. De voorgenomen toezeggingen hebben betrekking op de resterende looptijd.

Smart mix

Over aanvullende financiering voor de definitieve plannen voor de drie innovatieprogramma’s (het onderzoekprogramma van het Holst Centre (draadloze microsystemen), scheidingstechnologie en Food & Nutrition/WCFS+) bestaat nog geen duidelijkheid. Daarom zal de committering naar verwachting niet dit jaar plaatsvinden. Voorgesteld wordt om het budget 2005 door te schuiven naar 2006.

Internationale ruimtevaart

De verplichtingenruimte voor de regeling Prekwalificatie ESA-programma’s (PEP) ad € 5,9 mln wordt structureel naar voren gehaald, omdat het moment van commitering eerder ligt dan bij de reguliere Ruimtevaartprogramma’s. Het verplichtingenbudget in 2005 wordt daarom met € 5,9 mln verhoogd.

Bijdrage aan SenterNovem

Deze mutatie betreft overboekingen van in totaal € 5,9 mln vanuit verschillende beleidsbudgetten naar het opdrachtenbudget van SenterNovem, ten behoeve van de uitvoering van diverse innovatieregelingen.

Ontvangsten Rijksoctrooiwet

De verhoging van € 2,3 mln betreft terugbetalingen van Octrooicentrum Nederland aan het kerndepartement uit hoofde van afrekeningen van opdrachten uit eerdere jaren.

3 EEN CONCURREREND ONDERNEMINGSKLIMAAT

Artikel 3 Een concurrerend ondernemingsklimaat (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)787,0818,798,4494,1– 395,7917,1
Programma-uitgaven770,8802,597,8495,0– 397,2900,2
Operationeel doel A: Aantrekkelijke regio’s en steden om te kunnen ondernemen      
– Bedrijventerreinen22,922,9– 2,9 – 2,920,0
– Gebiedsgerichte regionale stimulering61,751,70,10,1 51,8
– Centraal deel IPR13,145,37,54,53,052,8
– Suppletieinstrument Infra/Kennis2,42,40,2 0,22,6
– Cofinanciering EZ in EFRO-projecten      
– Bijdrage NBTC20,020,00,30,3 20,3
– Bijdrage WTO en EVD0,20,2   0,2
– Overig Toerisme0,81,1– 0,1 – 0,11,1
– Bijdrage aan apparaatkosten ROM’s7,37,30,10,1 7,4
– Bijdrage aan financiering ROM      
– Stadseconomie154,1154,1– 1,0– 1,00,0153,1
– Regio-& infrastructuurprogramma’s      
Operationeel doel B: Meer en beter ondernemerschap      
– Borgstellingen MKB452,5454,576,0– 2,078,0530,4
– Actieplan veilig ondernemen1,52,60,1 0,12,7
– Bijdragen aan instituten4,76,3– 0,1– 0,10,06,2
– Bevorderen Ondernemerschap4,14,12,23,5– 1,36,2
Operationeel doel C: Aantrekken van buitenlandse investeringen      
– Uitgaven CBIN-netwerk6,76,70,1 0,16,7
Operationeel doel D: Level Playing Field      
– Bijdrage Scheepsbouwindustrie10,015,05,2– 10,315,520,2
– Garantieregeling Scheepsbouw (garantieverplichting)   500,0– 500,0 
– Codema-regeling      
Algemeen      
– Opdrachten & Onderzoek DGO5,84,0– 0,5– 0,2– 0,43,5
– NL voorzitterschap EU 2004      
– Algemene crisesbeheersing0,20,2   0,2
– Bijdragen aan NML en NDL0,60,6– 0,20,0– 0,20,4
– Vernieuwingsprogramma’s2,43,610,8 10,814,4
– Bijdrage aan ACTAL      
       
Apparaatuitgaven16,216,30,7– 0,91,616,9
– Personeel Ondernemingsklimaat14,013,8– 0,7– 0,90,213,1
– Bijdrage DGO aan Agentschappen2,22,41,40,01,43,8
– Personeel ACTAL      
       
Uitgaven (totaal)280,1300,7– 5,0– 5,80,8295,7
       
Ontvangsten (totaal)26,851,51,13,6– 2,552,6
– Terugontvangsten agentschappen  0,3 0,30,3
– Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid 19,03,63,6 22,6
– Provisie kredieten10,810,82,2 2,213,0
– Terugbetalingen verliesdeclaraties4,14,1   4,1
– Rente KMKB0,10,1   0,1
– Garantieregeling scheepsbouw 5,0– 5,0 – 5,00
– Ontvangsten uit Fes (O)9,810,4   10,4
– Diverse ontvangsten O2,12,1   2,1

Bedrijventerreinen

Het procesgeld op bedrijventerreinen (€ 2,1 mln) en het budget voor de prijsvraag innovatieve bedrijventerreinen (€ 0,6 mln) is pas in 2006 nodig. Een bedrag van € 0,2 mln wordt gebruikt voor aanvullingen van de budgetten voor Aanpak urgente bedrijvenlokaties en Regionaal innovatiebeleid.

Centraal deel IPR

Door Justitie is vier maal € 1 mln overgeheveld ten behoeve van de Kansenzone Rotterdam. Omdat de volledige verplichting in 2005 is aangegaan wordt de verplichtingenruimte voor de jaren 2006–2008 naar voren gehaald.

Borgstellingen MKB

Uit cijfers over de uitputting tot nu toe en uit contacten met de banken komt naar voren dat dit jaar een fors hogere benutting van de BBMKB mogelijk is. Oorzaken zijn onder meer de achterblijvende investeringen in voorafgaande jaren, meer promotie van de regeling, een verruiming van de BBMKB voor kleine kredieten en beter gebruik van de regeling door onder meer de scheepvaart en de innovatieve sector. Bij brief van 23 september 2005 (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300 XIII, nr. 3) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de verhoging van het garantieplafond van € 452 mln naar € 530 mln.

Bijdrage Scheepsbouwindustrie

De mutatie betreft het doorschuiven van het in 2004 nog niet gecommitteerde deel van de verplichtingenruimte van de tweede tranche van de TROS.

Garantieregeling Scheepsbouw (garantieverplichting)

Het traject van totstandkoming van de garantieregeling heeft langer geduurd dan verwacht, waardoor de regeling later van start zal gaan. In 2005 zullen daarom geen aanvragen meer worden gecommitteerd.

Vernieuwingsprogramma‘s

Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een deel van de oorspronkelijke bijdrage van EZ aan de totale projectkosten voor het knooppunt Beek/Born (€ 10,2 mln) wordt ingezet via het regionaal innovatiebeleid in Zuid-oost Nederland.

Garantieregeling Scheepsbouw (ontvangstenmutatie)

Vanwege de later dan verwachte start van de garantieregeling scheepsbouw zullen in 2005 geen aanvragen meer worden gecommitteerd. Hierdoor zullen ook geen premieontvangsten worden gerealiseerd.

4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING

Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)285,0299,4427,1– 0,2427,3726,5
Programma-uitgaven257,1272,6425,20,2425,1697,8
Operationeel doel A: Optimale ordening en werking energiemarkten      
– Compensatie Demkolec/stadsverwarming29,545,430,4 30,475,8
Operationeel doel B: Duurzame energiehuishouding      
– Programma energie-efficiency8,18,1– 1,3 – 1,36,8
– Programma efficiency DGO-deel3,32,90,3– 0,10,53,2
– EINP      
– Programma duurzame energie9,49,44,1 4,113,4
– Bijdrage MEP  176,0 176,0176,0
– Garantie leningen TenneT  200,0 200,0200,0
– Overige uitgaven duurzame energie2,32,3– 0,6 – 0,61,6
– CO2-reductieplan  10,2 10,210,2
– Joint Implementation28,228,2– 0,1 – 0,128,2
– Lange Termijn Onderzoek47,147,1   47,1
– TransitieManagement20,020,04,0 4,024,0
– Bijdrage aan ECN30,530,50,40,4 30,9
Operationeel doel C: Handhaving niveau voorzieningszekerheid      
– Doorsluis COVA-heffing72,072,0   72,0
– Beheer Mijnschadestichtingen0,10,1   0,1
– O&O Bodembeheer2,22,21,2 1,23,4
– Bijdrage aan diverse instituten1,11,1   1,1
Algemeen      
– Bijdrage Algemene Energie Raad0,10,10,00,0 0,1
– Diverse programmauitgaven Energie (HFR)      
– Besluit subsidies investering kennisinfrastructuur (Bsik)      
– O&O Energie3,23,20,7– 0,10,83,9
– NL voorzitterschap EU 2004      
Apparaatuitgaven27,926,81,8– 0,42,228,7
– Personeel Energie5,75,62,22,00,27,8
– Bijdrage DGE aan agentschappen12,411,61,70,11,613,3
– Bijdrage JI DGE aan agentschappen  0,1 0,10,1
– Uitvoeringskosten agentschappen DGO5,75,6– 2,1– 2,50,33,4
– Apparaatuitgaven SodM4,14,00,10,00,04,1
       
Uitgaven (totaal)253,1269,2235,626,8208,8504,8
       
Ontvangsten (totaal)2 623,66 416,7346,3345,60,76 763,0
– Dividendontvangst UCN      
– Ontvangsten COVA72,072,0   72,0
– Ontvangsten Stadsverwarmingsleningen 14,0   14,0
– Aardgasbaten4 300,08 545,0600,0600,0 9 145,0
– Bijdrage aan het Fes– 1 758,0– 2 226,0– 254,4– 254,4 – 2 480,4
– Ontvangsten zoutwinning1,41,80,1 0,11,9
– Ontvangsten Fes8,19,8   9,8
– Diverse ontvangsten Energie0,20,20,6 0,60,7

Compensatie Demcolec/stadsverwarming

Ingevolge het arbitraal vonnis in de Demkolec-zaak moet in totaal € 46,2 mln betaald worden.

€ 15,9 mln was reeds beschikbaar. Deze mutatie betreft het restant.

Programma duurzame energie

De verplichtingenruimte van het programma duurzame energie is verhoogd ter dekking van (een gedeelte) van de voorgenomen bijdrage aan het Warmtebedrijf Rotterdam. Het Warmtebedrijf heeft als doel industriële restwarmte te benutten voor verwarming en zal daartoe zorgdragen voor de uitkoppeling van de restwarmte tot en met de levering daarvan aan warmtedistributiebedrijven. Het project leidt tot bevordering van een doelmatige en duurzame energiehuishouding en de reductie c.q. vermijding van de emissie van broeikasgassen.

Bijdrage MEP

Deze mutatie heeft betrekking op de overboeking van een op de aanvullende post van het ministerie van Financiën gereserveerde rijksbijdrage ten behoeve van de MEP.

Garantie leningen TenneT

TenneT is de uitvoerder van de MEP-regeling. EZ staat garant voor de door TenneT op te nemen leningen bij het ministerie van FIN (schatkistbankieren) tot een bedrag van maximaal € 200 mln.

CO2-reductieplan

Betreft de verhoging van de verplichtingenruimte CO2-reductie in verband met de voorgenomen bijdrage aan het Warmtebedrijf Rotterdam.

Transitiemanagement

Het UKR-budget is opgehoogd met € 4 mln via een bijdrage van het ministerie van LNV aan het OCAP-project (Organische CO2 voor Assimilatie van Planten).

5 INTERNATIONALE ECONOMISCHE BETREKKINGEN

Artikel 5 Internationale economische betrekkingen (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)133,2155,438,67,231,4194,0
Programma-uitgaven92,4107,217,66,910,7124,8
Operationeel doel A: Europese Interne markt (oud)      
– Bijdrage Benelux      
Operationeel doel B: Vrijmaking internationale handels- en investeringsverkeer      
– Bijdrage aan diverse organisaties (o.a. WTO)3,94,0   4,0
Operationeel doel C: Bevorderen van internationaal ondernemen      
– Exportfinanciering BSE      
– Herverzekering SENO/GOM6,96,915,5 15,522,4
– PESP11,111,1   11,1
– PSB7,37,32,51,21,39,8
– Instrumentele uitgaven EVD3,03,15,85,8 8,9
– Exportfinanciering ODA      
– TA-OM5,55,5   5,5
– IFOM  1,7 1,71,7
– PSO51,365,9– 11,5 – 11,554,4
– Trustfunds  1,0 1,01,0
– PSI ODA      
– Managementtraining2,42,40,1 0,12,5
– Overig  1,5 1,51,5
Algemeen      
– Beleidsondersteuning0,90,91,1– 0,11,22,0
– NL voorzitterschap EU 2004      
       
Apparaatuitgaven40,848,221,00,320,769,2
– Personeel BEB7,17,02,62,20,39,6
– Bijdrage DGBEB aan EVD24,524,118,3– 1,920,242,5
– Bijdrage DGBEB aan EVD voor regelingen in het kader van internationaal      
ondernemen9,217,00,1– 0,10,217,1
       
Uitgaven (totaal)135,5147,415,52,113,3162,9
       
Ontvangsten (totaal)1,81,810,1 10,111,9
– Ontvangsten gemengde kredieten0,70,7   0,7
– Ontvangsten uit garanties  10,1 10,110,1
– Diverse ontvangsten BEB1,11,1   1,1

SENO/GOM (Exportbevordering – Herverzekering en ontvangsten kredieten en garanties)

De verhoogde uitgavenraming dient voor de betaling van schadedeclaraties in het kader van deze regeling en voor een storting in de interne reserve SENO/GOM. Een deel van deze uitgaven worden gedekt uit de ontvangstenraming van € 10 mln (desaldering) aan remises (provenuen en premies). De resterende € 5,5 mln wordt verkregen uit de verdeling van de eindejaarsmarge 2004.

PSO

Deze mutatie betreft de verdeling van de eindejaarsmarge HGIS 2004 die bij 1e suppletore tijdelijk op dit instrument geplaatst was. De eindejaarsmarge is verdeeld over diverse instrumenten waaronder SENO/GOM (€ 5,5 mln).

Bijdrage DGBEB aan EVD

De opdracht die DGBEB jaarlijks aan de EVD verstrekt voor de uitvoering van diverse programma’s wordt vanaf dit jaar vóór aanvang van het desbetreffende jaar aangegaan. Om de vervroegde committering mogelijk te maken is eenmalig extra verplichtingenruimte benodigd. Voor de daadwerkelijke kasuitgaven heeft dit geen gevolgen.

8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES

Artikel 8: Economische analyses en prognoses (bedragen in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)11,511,52,00,21,813,5
Apparaatuitgaven CPB11,511,52,00,21,813,5
       
Uitgaven (totaal)11,511,52,00,21,813,5
       
Ontvangsten (totaal)  1,5 1,51,5

9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN

Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (bedragen in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)164,1174,56,95,451,5231,5
Bijdrage aan CBS164,1174,56,95,451,5231,5
       
Uitgaven (totaal)164,1174,56,95,71,3181,4
       
Ontvangsten (totaal)  15,015,0 15,0

Bijdrage aan CBS

Om ook op langere termijn de kwaliteit van de statistiekproductie te kunnen garanderen, zal het CBS – gefaseerd in de komende jaren – aanpassingen in zijn organisatie doorvoeren. Mogelijkerwijs leiden deze aanpassingen tot een tijdelijk financieringsprobleem, indien de liquiditeitsbehoefte van het CBS in enig jaar uitgaat boven het voor dat jaar in de EZ-begroting geraamde bijdrage voor deze organisatie. Een kredietfaciliteit, die gemaximeerd wordt op € 50 mln, zal het CBS in staat stellen in deze tijdelijke financieringsbehoefte te voorzien. Na deze tijdelijke additionele financieringsbehoefte, voorziet het CBS op termijn positieve exploitatieresultaten. Deze exploitatieresultaten zullen – voor zover nodig – gebruikt worden voor het aflossen van eventuele aanspraken op de kredietfaciliteit, zodat sprake is van een faciliteit met een budgettair neutraal effect over de jaren heen.

10 ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN POST

Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)60,380,620,9– 1,322,2101,6
Programma-uitgaven45,465,620,3– 1,621,985,9
Operationeel doel A: Efficiënt werkende communicatie- en postmarkt      
– Bijdrage Internationale Organisaties2,22,2   2,2
– Bijdrage aan OPTA3,54,0– 1,40,0– 1,42,6
– NL voorzitterschap EU 2004      
Operationeel doel B: Waarborg publieke belangen      
– Subsidies Kerktelefonie      
Operationeel doel C: Stimuleren voorzieningen, producten en diensten      
– Nationaal Actieplan Electronische snelwegen20,120,1   20,1
– ICT- flankerend beleid en administratieve lasten12,115,9– 1,9 – 1,914,1
– Demonstraties/pilots (Kenniswijk)1,03,03,3– 1,54,86,3
Algemeen      
– Beleidsvoorbereiding en evaluatie6,520,320,3– 0,120,440,6
       
Apparaatuitgaven14,915,00,60,30,315,6
– Personeel DGTP9,09,00,90,20,79,9
– Transitiekosten DGTP      
– Materieel DGTP      
– Bijdrage agentschap Telecom5,86,1– 0,30,1– 0,45,7
       
Uitgaven (totaal)75,7106,413,6– 4,418,0120,0
       
Ontvangsten (totaal)14,928,20,1– 0,70,828,3
– Personeel DGTP0,90,9– 0,7– 0,7 0,2
– Diversen Telecom0,31,2   1,2
– Kenniswijk13,522,5   22,5
– Ontvangsten OPTA0,20,20,8 0,81,0
– Overige ontvangsten 3,4   3,4

Demonstraties/pilots (Kenniswijk)

In 2005 zal de opdracht worden gegeven voor de inrichting van het Programma Bureau, dat de uitvoering van het project Maatschappelijke Sectoren & ICT gaat ondersteunen. Voorgesteld wordt om het hiervoor beschikbare verplichtingenbudget ad € 3 mln in 2006 te verschuiven naar 2005. Daarnaast is sprake van een herschikking van verplichtingenbudget over de jaren voor het project Kenniswijk, dat uit het Fonds Economische Structuurversterking wordt gefinancierd.

Beleidsvoorbereiding en evaluatie

Deze mutatie heeft als voornaamste reden een terugbetaling op de Zero Base verdeling. In 2003 heeft een verdeling van commerciële FM-frequenties plaatsgevonden, ook wel Zero Base genoemd. Bij deze verdeling is gebruik gemaakt van het zgn. Financieel Instrument. Dit hield in dat per vergunning een vast bedrag betaald moest worden, naast het financiële bod dat deel uitmaakte van de vergelijkende toets. Als gevolg van een rechterlijke uitspraak moet EZ aan een vijftal radiostations het via het Financieel Instrument ontvangen bedrag terugbetalen, inclusief wettelijke rente. De Staat heeft beroep ingesteld tegen de rechterlijke uitspraak.

21 ALGEMEEN

Artikel 21: Algemeen (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)87,787,76,24,12,193,9
Personeel Algemeen      
– Personeel stafdienst32,731,62,21,40,833,8
– PIA1,03,9– 0,1 – 0,13,8
– Centraal Personeel P&O10,14,9– 0,1 – 0,14,9
– Sociaal Plan3,5 0,0 0,00,0
– Personeel Centraal EZ2,56,30,00,00,06,4
– Wachtgeld3,65,90,10,00,06,0
– Sociaal plan2,31,60,00,0 1,7
– Personeel adviescollege0,1     
– Kenniscentrum Aanbesteden  2,90,62,32,9
– Afwikkeling oude verplichtingen      
Materieel Algemeen      
– ICT7,412,30,1 0,112,4
– Inhuur Auditdienst0,20,20,0 0,00,3
– Materieel Auditdienst      
– Materieel diversen0,20,2   0,2
– Materieel Communicatie4,64,1– 0,1– 0,10,03,9
– Materieel kernministerie17,714,5– 1,00,8– 1,913,5
– Huisvesting      
– Materieel WJZ1,51,6   1,6
– Afwikkeling oude verplichtingen      
– Parkeerpost0,20,42,11,30,82,5
       
Uitgaven (totaal)107,0103,111,19,02,1114,2
       
Ontvangsten (totaal)6,65,1– 0,4– 0,4 4,7
– Diverse ontvangsten personeel2,94,0   4,0
– Diverse ontvangsten materieel      
– Ontvangsten pc-privé0,2     
– Commissie vergoeding vacatie0,2     
– Diverse ontvangsten (buiten)diensten2,11,1– 0,4– 0,4 0,7
– Afdracht Senter1,2     

Kenniscentrum Aanbesteden (PIANOo)

Deze mutatie betreft de bijdrage van VROM aan PIANOo (voorheen Kenniscentrum Aanbesteden).

22 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln)

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppl. begrotingMutatie 2e supl. begrotingMutatie MN 2006Mutatie na MN 2006Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)(5)(6)=(2)+(3)
Verplichtingen (totaal)– 43,510,0– 10,0– 6,0– 4,00,0
– Loonbijstelling 7,1– 7,1– 2,9– 4,20,0
– Prijsbijstelling 3,3– 3,3– 2,5– 0,80,0
– Budget onvoorzien0,40,4– 0,4 – 0,40,0
– Nog te verdelen posten– 44,0– 0,90,9– 0,61,50,0
       
Uitgaven (totaal)– 43,510,0– 10,0– 6,0– 4,00,0

Loonbijstelling

Betreft de verdeling van de nog resterende middelen voor loonbijstelling.

Licence