Base description which applies to whole site

nr. 4MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen C en D van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Inleiding

De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 2005 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere aanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 2005 bij derde – en laatste – suppletore begroting met € 98,8 mln verlaagd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 2005 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verhoging plaats ter grootte van € 406,2 mln.

Uitgaven

De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):

Ramingen in budgettaire nota’s:  
Stand Miljoenennota 20051 580,9 
Bij:Voorjaarsnota 2005122,9 
Bij:Miljoenennota 2006 (Vermoed. uitk. 2005)20,2 
Bij:Najaarsnota 2005239,7 
Af:Slotwet– 98,8  
Totaal geraamd 1 864,9
    
Opgenomen in begrotingen:  
Vastgestelde begroting 20051 580,9  
Bij:eerste suppletore begroting 2005  
 (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2005)122,9  
Bij:tweede suppletore begroting 2005   
 (naar aanleiding van de Najaarsnota 2005)259,9  
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2005 1 963,7
Slotwetmutatie (verlaging) – 98,8

De volgende tabel geeft een overzicht van de uitgavenbegrotingen 2005 versus de realisatie:

Vastgestelde begroting 20051 580,9 
Bij:eerste suppletore begroting 2005122,9  
Bij:tweede suppletore begroting 2005259,9 
Af:derde suppletore begroting 2005 (slotwet)– 98,8  
Totaal geraamd na de slotwet 1 864,9
Gerealiseerde uitgaven in 2005 1 864,9
Verschil 0

Ontvangsten

De verlaging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):

Ramingen in budgettaire nota’s:  
Stand Miljoenennota 20052 927,3 
Bij:Voorjaarsnota 20053 837,0 
Bij:Miljoenennota 2006 (Vermoed. uitk. 2005)359,2 
Bij:Najaarsnota 200511,8 
Bij:Slotwet406,2  
Totaal geraamd 7 541,5
    
Opgenomen in begrotingen:  
Vastgestelde begroting 20052 927,3  
Bij:eerste suppletore begroting 2005   
 (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2005)3 837,0  
Bij:tweede suppletore begroting 2005  
 (naar aanleiding van de Najaarsnota 2005)371,0  
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2005 7 135,3
Slotwetmutatie (verhoging) 406,2

De volgende tabel geeft een overzicht van de ontvangstenbegrotingen 2005 versus de realisatie:

Vastgestelde begroting 20052 927,3 
Bij:eerste suppletore begroting 20053 837,0  
Bij:tweede suppletore begroting 2005371,0 
Bij:derde suppletore begroting 2005 (slotwet)406,2  
Totaal geraamd na de slotwet 7 541,5
Gerealiseerde ontvangsten in 2005 7 541,5
Verschil 0

C. BEGROTINGSTOELICHTING

Toelichting bij de begrotingsartikelen

Beleidsartikelen

1 GOED FUNCTIONERENDE ECONOMIE EN MARKTEN

Artikel 1: Goed functionerende economie en markten

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200565 27663 640114 919
Mutatie 1e suppl. begroting 20053 6393 012 
Mutatie 2e suppl. begroting 20051 0946 224 
Mutatie slotwet 2005– 3 367– 8 395– 7 336
Specificatie mutatie slotwet:   
1. O&O EP– 2 016162 
2. Ontvangsten Nma  – 5 122
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 1 351– 8 5572 214
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)66 64264 481107 583

Ad 1

In 2005 zijn minder beleidsvoorbereidende (nieuw beleid) en beleidsondersteunende onderzoeken uitgevoerd dan was voorgenomen. Daarentegen heeft meer implementatie plaatsgevonden van eerder uitgezette (beleids)onderzoeken.

Ad 2

Als gevolg van lopende procedures is de boeteraming niet gehaald. Wanneer tegen een besluit van de NMa beroep of bezwaar wordt aangetekend, heeft dat opschortende werking voor de betaling. Het moment van daadwerkelijk ontvangen van de boetes is daardoor lastig in te schatten.

2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT

Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2005427 399529 176135 374
Mutatie 1e suppl. begroting 200514 369– 19 3487 449
Mutatie 2e suppl. begroting 200515 785– 15 643– 2 748
Mutatie slotwet 2005– 37 3444 360– 33 410
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Bijdrage aan Syntens– 21 3724 605 
2. Smartmix– 9 785– 1 577 
3. Bijdrage DGOI aan Octrooicentrum Nederland– 2 940– 2 408 
4. Ontvangsten uit het FES  – 21 775
5. Ontvangsten TOP  – 9 923
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 3 2473 740– 1 712
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)420 209498 545106 665

Ad 1

De committering aan Syntens voor het jaar 2006 is niet geheel in 2005 verstrekt. De oorzaak hiervan is dat aanvullende informatie op het businessplan 2006 is opgevraagd, met name over de exacte prestaties in 2006 en de opbouw van de daarvoor benodigde subsidies. De committering in december 2005 betrof slechts een voorschot van € 11,4 voor de eerste 3 maanden van 2006.

Ad 2

Doordat de besluitvorming ten aanzien van twee uit de Fes-enveloppe voor innovatieprogramma’s/toponderzoek voorgestelde projecten (WCFS+ en Scheidingstechnologie) nog niet volledig is afgerond, zijn minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk geraamd. Deze projecten zouden deels met Smartmix-middelen worden gefinancierd.

Ad 3

De bijdrage aan Octrooicentrum Nederland was € 2,9 mln lager dan geraamd, in verband met kostenmeevallers bij dit agentschap.

Ad 4

In 2005 zijn de kasuitgaven voor innovatieprojecten die uit het Fes worden gefinancierd in totaal € 21,8 mln lager uitgevallen dan geraamd. Dit bedrag is het saldo van lagere uitgaven voor BSIK en de regeling Innovatiesubsidies Samenwerkingsprojecten (resp. € 21,7 en 4,1 mln) en hogere uitgaven voor de Kennis- en innovatie-impuls (€ 4,0 mln). De lagere uitgaven voor de BSIK en IS zijn veroorzaakt door minder voorschotten en afrekeningen dan geraamd. Voor de Kennis- en innovatie-impuls zijn de uitgaven hoger uitgevallen dan geraamd omdat de uitvoering sneller loopt dan verwacht.

Ad 5

De ontvangsten voor de TOP waren € 9,9 mln lager dan geraamd, in verband met enkele omvangrijke terugontvangsten die wel waren verwacht maar niet zijn gerealiseerd.

3 EEN CONCURREREND ONDERNEMINGSKLIMAAT

Artikel 3: Een concurrerend ondernemingsklimaat

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2005787 004280 14726 815
Mutatie 1e suppl. begroting 200531 70820 52424 700
Mutatie 2e suppl. begroting 200598 396– 4 9771 130
Mutatie slotwet 2005– 59 750– 27 824– 20 510
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Borgstellingen MKB– 52 003– 443 
2. Centraal deel IPR– 8 822– 6 175 
3. Scheepsbouw – 8 798 
4. Ontvangsten REB  – 22 264
5. Ontvangsten BBMKB  5 175
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties1 075– 12 4083 421
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)857 358267 87032 135

Ad 1

De plafondverhoging van € 78 mln (garantieverplichtingen) eerder dit jaar als gevolg van de positieve verwachtingen van de banken bleek niet volledig nodig te zijn.

Ad 2

Betreft de resterende ruimte t.a.v. IPR-centraal. Een aantal projectaanvragen bleek onvol-doende committeringsrijp om nog in 2005 te worden afgewikkeld. De overgebleven ruimte dient in het kader van de Langman-afspraken door te schuiven naar 2006.

Ad 3

De uitfinanciering van de reeds aangegane verplichtingen voor de Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw (TROS) verloopt minder snel dan verwacht werd.

Ad 4

De eindafrekening van het ISP-V/IPR-programma voor het Noorden is als gevolg van een samenloop met de afrekening in Brussel in 2005 niet meer tot afronding gekomen. De hiermee samenhangende ontvangst zal in 2006 plaatsvinden.

Ad 5

De hogere ontvangsten BBMKB worden met name veroorzaakt door enkele grote terugontvangsten op uitbetaalde verliesdeclaraties.

4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING

Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2005284 986253 1362 623 649
Mutatie 1e suppl. begroting 200514 44816 0643 793 050
Mutatie 2e suppl. begroting 2005427 082235 563346 302
Mutatie slotwet 200514 147– 1 344469 608
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Doorsluis COVA-heffing6 0226 022 
2. Bijdrage aan agentschappen5 753– 7 743 
3. Aardgasbaten  479 738
4. Diverse ontvangsten DGE  – 13 417
5. Ontvangsten COVA  6 022
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties2 372377– 2 735
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)740 663503 4197 232 609

Ad 1 en 5

De COVA-heffing is in 2005 € 6 mln hoger uitgevallen dan begroot. De heffing wordt volledig doorgesluisd naar COVA ter dekking van de kosten van aanhouding van de strategische voorraden aardolieproducten.

Ad 2

De hogere bijdrage van DGE aan agentschappen betreft de vergoeding voor uitvoerende activiteiten door SenterNovem in het kader van energieonderzoekprogramma’s. Het betreft activiteiten die aanvullend voor 2006 in opdracht zijn gegeven.

Ad 3

De aardgasbaten zijn hoger dan geraamd, met name doordat de olieprijs hoger is uitgevallen. Hiervan wordt 42,4% afgedragen aan het FES. Tevens zijn ontvangsten uit hoofde van de Common Area baten verwerkt (netto € 162 mln). Zier hiervoor ook de Voorjaarsnota 2005 (Kamerstukken II 2004–2005, 30 105, nr. 1, pagina 63)

Ad 4

De terugontvangsten van in het verleden door Novem BV verstrekte leningen voor energiebesparingsprojecten zijn niet, zoals eerder geraamd, in 2005 gerealiseerd. Naar de huidige inzichten zullen deze in 2006 worden ontvangen.

5 INTERNATIONALE ECONOMISCHE BETREKKINGEN

Artikel 5: Internationale economische betrekkingen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2005133 246135 4561 815
Mutatie 1e suppl. begroting 200522 16311 964 
Mutatie 2e suppl. begroting 200538 59915 45210 080
Mutatie slotwet 2005– 13 826– 23 125510
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Programma Samenwerking Opkomende Markten– 7 173– 9 669 
2. Technische Assistentie Opkomende Markten– 4 971– 1 533 
3. Bijdrage DGBEB aan agentschappen– 3 024– 2 096 
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties1 342– 9 827510
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)180 182139 74712 405

Ad 1

Er zijn minder verplichtingen aangegaan omdat PSOM (Programma Samenwerking Opkomende Markten) later is opengesteld dan aanvankelijk verwacht werd. Hierdoor vonden ook minder betalingen plaats.

Ad 2

Deze mutatie wordt veroorzaakt doordat de TAOM regeling in 2005 is stopgezet.

Ad 3

In 2005 zijn de uitvoeringskosten lager uitgevallen vanwege aflopende regelingen (o.a. EFI en BSE) en wijzigingen in de uitvoering van regelingen, b.v. SENO GOM in het kader van de integratie met EKV.

8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES

Artikel 8: Economische analyses en prognoses

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200511 54511 54543
Mutatie 1e suppl. begroting 2005– 51– 51 
Mutatie 2e suppl. begroting 20051 9892 0141 462
Mutatie slotwet 2005– 172– 203– 76
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)13 31113 3051 429

9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN

Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2005164 135164 135 
Mutatie 1e suppl. begroting 200510 40010 400 
Mutatie 2e suppl. begroting 200556 9496 94914 993
Mutatie slotwet 200510 291291 
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Bijdrage aan CBS10 291291 
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)241 775181 77514 993

Ad 1

Betreft een rekening-courantkrediet, dat middels een convenant is afgesloten met het Ministerie van Financiën eind 2003/ begin 2004 in het kader van de ZBO-vorming van het CBS. De mutatie betreft alleen een verplichting en heeft geen kasgevolgen.

10 ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN POST

Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € 1000)

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200560 28975 66014 890
Mutatie 1e suppl. begroting 200520 35530 69813 316
Mutatie 2e suppl. begroting 200520 92013 561140
Mutatie slotwet 2005– 9 251– 27 214– 6 095
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Beleidsvoorbereiding en evaluaties– 5 273– 11 538 
2. Kenniswijk– 2 395– 11 374– 11 374
3. Ontvangsten DGTP  5 317
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 1 583– 4 30238
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)92 31392 70522 251

Ad 1

Het voorgenomen beleid t.a.v. de afschakeling van analoge televisie is nog niet uitgevoerd. Hierdoor is een bedrag van € 3 mln (zowel kas als verplichtingen) onbenut gebleven. Verder is een bedrag van ongeveer € 2 mln voor de afwikkeling van de ontvangstklachten AM/FM frequenties onbenut gebleven.

Ad 2

De beoordeling van een aantal ingediende aanvragen heeft in 2005 niet meer plaats kunnen vinden. Hierdoor zijn minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk verwacht werd. De kasuitgaven verlopen langzamer dan verwacht en schuiven door naar latere jaren via het Fes.

Ad 3

De hogere ontvangsten zijn voornamelijk het gevolg van de uitgifte van de vergunningen voor PAMR (Public Access Mobile Radio) eind 2005. Door de vergunningontvangers is een bedrag van ongeveer € 5,1 mln betaald.

21 ALGEMEEN

Artikel 21: Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200587 692106 9806 606
Mutatie 1e suppl. begroting 2005– 38– 3 908– 1 532
Mutatie 2e suppl. begroting 20056 20911 097– 350
Mutatie slotwet 2005– 4 900– 13 8173 139
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Kenniscentrum aanbesteden– 2 530– 2 230 
2. ICT– 2 400– 1 446 
3. Centraal personeel P&O– 2 439– 5 162 
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties2 469– 4 9793 139
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)88 963100 3527 863

Ad 1

Omdat het kenniscentrum PIANOo aan het einde van 2005 is opgericht zijn de uitgaven lager geweest (€ 2,2 mln) dan oorspronkelijk werd verwacht.

Ad 2

Betreft het lager uitvallen van ICT-ontwikkelkosten door lagere inhuurkosten ten aanzien van een aantal ICT-projecten.

Ad 3

De centrale personeelsbudgetten van EZ zijn in 2005 gesplitst in een budget waarvoor P&O beslissingbevoegd is ten aanzien van de uitgaven en een budget waarvoor P&O geen beslissingsbevoegdheid heeft. Voor P-Direkt zijn de kasuitgaven minder dan oorspronkelijk geraamd. Dit komt doordat het consortium zich heeft teruggetrokken uit de oprichting van P-Direkt en de Minister van Bestuurlijke Vernieuwing de Tweede Kamer heeft medegedeeld vooralsnog het project te stoppen.

23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN

Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 20054 2114 2113 206
Mutatie 1e suppl. begroting 2005   
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 25 
Mutatie slotwet 2005– 1 468– 1 493332
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005)2 7432 7433 538

D. OVERZICHTEN VAN BATEN EN LASTEN EN KASSTROOMOVERZICHTEN VAN DE BATEN-LASTENDIENSTEN

Baten-lastendienst

SenterNovem Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement47 6700047 67053 8746 204
Omzet VROM32 7900032 79034 0511 261
Opbrengst overige departementen7 860007 8607 713– 147
Opbrengst derden2 940002 9404 7651 825
Overige baten1 500001 5000– 1 500
Rentebaten000000
Buitengewone baten000000
Exploitatiebijdrage000000
Totaal baten92 7600092 760100 4037 643
       
Lasten       
Apparaatskosten      
* personele kosten70 9400070 94078 0647 124
* materiële kosten16 1000016 10014 168– 1 932
Rentelasten0000180180
Afschrijvingskosten      
* materieel3 940003 9403 212– 728
* immaterieel000000
Vrijval egalisatierekening– 71000– 710– 7073
Dotaties voorzieningen500005005 0214 521
Buitengewone lasten000000
Totaal lasten90 7700090 77099 9389 168
       
Saldo van baten en lasten1 990001 990465– 1 525

Baten-lastendienst SenterNovem

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2005

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1)+ (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (5)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Stand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. Rekening-courant RHB 1 januari 20051 374001 3749 74211 116
       
2. Totaal operationele kasstroom4 221004 221– 9 444– 5 223
Totaal investeringen (-/-)– 3 94900– 3 9492 031– 1 918
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)00005757
       
3. Totaal investeringskasstroom– 3 94900– 3 9492 088– 1 861
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)– 1 99000– 1 9901 657– 333
Eenmalige storting door moederdepartement (+)000000
Aflossing op leningen (-/-)000000
Beroep op leenfaciliteit (+)000000
       
4. Totaal financieringskasstroom– 1 99000– 1 9901 657– 333
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005– 34400– 3444 0433 699
(= 1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen euro)      

Baten-lastendienst EVD

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement30 6170030 61729 341– 1 276
Opbrengst overige departementen6 107006 1077 9161 809
Opbrengst derden682006821 8921 210
Rentebaten40004011373
Buitengewone baten000000
Exploitatiebijdrage000000
Totaal baten37 4460037 44639 2621 816
       
Lasten      
Apparaatskosten  £   
* personele kosten16 4130016 41318 3581 945
* materiële kosten19 0690019 06920 3881 319
Rentelasten131001310– 131
Afschrijvingskosten      
* materieel74000740414– 326
* immaterieel000000
Dotaties voorzieningen4750047564– 411
Buitengewone lasten000000
Totaal lasten36 8280036 82839 2242 396
       
Saldo van baten en lasten6180061838– 580

Baten-lastendienst EVD

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2005

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (5)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingStand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. Rekening-courant RHB 1 januari 20058 399008 3991 93410 333
       
2. Totaal operationele kasstroom57700577– 72505
Totaal investeringen (-/-)– 40000– 400– 2 830– 3 230
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)00005151
       
3. Totaal investeringskasstroom– 40000– 400– 2 779– 3 179
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)– 61800– 6186180
Eenmalige storting door moederdepartement (+)000000
Aflossing op leningen (-/-)– 64200– 6426420
Beroep op leenfaciliteit (+)000000
       
4. Totaal financieringskasstroom– 1 26000– 1 2601 2600
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 20057 316007 3163437 659
(= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)      

Baten-lastendienst Octrooicentrum Nederland

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Totaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement13 9780013 97813 568– 410
Opbrengst overige departementen000000
Opbrengst derden20000200323123
Rentebaten35003513095
Buitengewone baten00001111
Exploitatiebijdrage000000
Totaal baten14 2130014 21314 032– 181
       
Lasten      
Apparaatskosten      
* personele kosten7 118007 1187 091– 27
* materiële kosten5 941005 9415 612– 329
Rentelasten110011154
Afschrijvingskosten      
* materieel83000830636– 194
* immaterieel000000
Dotaties voorzieningen25000250182– 68
Buitengewone lasten000000
Totaal lasten14 1500014 15013 536– 614
       
Saldo van baten en lasten630063496433

Baten-lastendienst Octrooicentrum Nederland

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2005

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (5)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Stand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. Rekening-courant RHB 1 januari 20053 513003 5133 3046 817
       
2. Totaal operationele kasstroom255002551 1551 410
Totaal investeringen (-/-)– 1 00000– 1 000599– 401
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)000033
       
3. Totaal investeringskasstroom– 1 00000– 1 000602– 398
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)– 11900– 119– 73– 192
Eenmalige storting door moederdepartement (+)0000– 200– 200
Aflossing op leningen (-/-)– 17400– 1741740
Beroep op leenfaciliteit (+)000000
       
4. Totaal financieringskasstroom– 29300– 293– 99– 392
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 20052 475002 4754 9627 437
(= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)      

Baten-lastendienst Telecom

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement5 351005 3515 909558
Opbrengst overige departementen23 7220023 72225 2171 495
Opbrengst derden000000
Rentebaten250025319294
Buitengewone baten77000770566– 204
Exploitatiebijdrage000000
Totaal baten29 8680029 86832 011– 2 143
       
Lasten      
Apparaatskosten       
* personele kosten18 3840018 38417 030– 1 354
* materiële kosten8 073008 0737 687– 386
Rentelasten70300703484– 219
Afschrijvingskosten      
* materieel4 021004 0212 909– 1 112
* immaterieel000000
Dotaties voorzieningen16100161805644
Buitengewone lasten000000
Totaal lasten31 3420031 34228 915– 2 427
       
Saldo van baten en lasten– 1 47400– 1 4743 0964 570

Baten-lastendienst Telecom

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2005

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (5)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Stand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. Rekening-courant RHB 1 januari 20054 435004 4358 05412 489
       
2. Totaal operationele kasstroom2 097002 0972 6904 787
Totaal investeringen (-/-)– 4 99500– 4 9951 348– 3 647
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)000000
       
3. Totaal investeringskasstroom– 4 99500– 4 9951 348– 3 647
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)000000
Eenmalige storting door moederdepartement (+)000000
Aflossing op leningen (-/-)– 3 58400– 3 584– 3 122– 6 706
Beroep op leenfaciliteit (+)000000
       
4. Totaal financieringskasstroom– 3 58400– 3 584– 3 122– 6 706
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005– 2 04700– 2 0478 9706 923
(= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)      
Licence