Base description which applies to whole site

nr. 4MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C. P. Veerman

B. BEGROTINGSTOELICHTING

01 Versterking landelijk gebied

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
01 Versterking landelijk gebiedStand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN220 3351 105114 330335 770334 298– 1 472
UITGAVEN279 3825 41112 203296 996293 003– 3 993
       
Programma-uitgaven218 6454 2769 829232 750228 182– 4 568
U0111 Gebiedenbeleid64 9161 8653 87570 65671 634978
U0112 Kwaliteitsimpuls zandgebieden/reconstructie14 006– 600– 30013 1068 950– 4 156
U0113 Landelijk Natuurlijk53 6292 3064 93660 87159 860– 1 011
U0114 De stedelijke omgeving «Groen in en om de stad»50 243 50 24347 317– 2 926
U0115 Realisering gevarieerde recreatiemogelijkheden in het landelijk gebied33 6377051 04035 38237 9892 607
U0116 Internationaal natuurlijk2 214 2782 4922 432– 60
       
Apparaatsuitgaven60 7371 1352 37464 24664 821575
U0121 Apparaat5 863 8096 6726 908236
U0122 Baten-lastendiensten54 8741 1351 56557 57457 913339
ONTVANGSTEN76 299 76 29981 8085 509

De lagere uitgavenrealisatie is het gevolg van een trager verloop van het uitvoeren van projecten door de provincies in het kader van het urgentieprogramma Reconstructie vanwege het feit dat contracten later zijn getekend dan gepland. Voorts is sprake van lagere uitgaven voor Groen in en om de stad (Randstadgroenstructuur en VINAC).

Hiertegenover staan hogere uitgaven als gevolg van een wijziging van de Natuurbeschermingswet 1998. In verband met de intrekking van de Wet deelnemingen Grevelingen is nl. ultimo 2005 een 1e termijn betaald voor de afkoop van het Rijksaandeel in de beheerskosten van het Natuur- en recreatieschap de Grevelingen.

De hogere ontvangstenrealisatie wordt o.m. veroorzaakt door meer terugontvangen subsidievoorschotten en een hoger bedrag aan landinrichtingsrente.

02 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (verwerving en inrichting)

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
02 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (verwerving en inrichting)Stand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN136 18620 9301 420158 536181 80723 271
Waarvan garanties9 07621 170 30 24647 24116 995
UITGAVEN149 027– 2 719– 25 947120 361127 3196 958
       
Programma-uitgaven131 065– 3 054– 27 263100 748107 0436 295
U0211 Verwerving droge EHS74 004– 7 00068767 69175 0337 342
U0212 Verwerving natte EHS11 563 – 6 9004 6636 0121 349
U0213 Inrichting droge EHS32 2175 360– 15 61221 96519 437– 2 528
U0214 Inrichting natte EHS13 281– 1 414– 5 4386 4296 561132
       
Apparaatsuitgaven17 9623351 31619 61320 276663
U0221 Apparaat2 927 – 172 9103 572662
U0222 Baten-lastendienst15 0353351 33316 70316 7041
ONTVANGSTEN10 568 – 5 9884 5806 1951 615

De hogere realisatie aan garantieverplichtingen houdt verband met het oversluiten van bestaande leningen die in opdracht van LNV zijn gesloten door het Groenfonds ten behoeve van de realisatie van de EHS.

De hogere uitgaven voor verwerving EHS wordt met name veroorzaakt doordat er gebruik is gemaakt van de mogelijkheden die zich op de grondmarkt hebben voorgedaan ten behoeve van de realisatie van de EHS. De lagere inrichtingsuitgaven voor de EHS zijn het gevolg van vertragingen bij de inrichtingsmaatregelen door planologische en technische problemen.

De hogere ontvangstenrealisatie houdt voornamelijk verband met meer EU-ontvangsten voor inrichting in het kader van het Plattelandsontwikkelingsplan (POP).

03 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (beheer)

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
03 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (beheer)Stand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN141 84917 20551 270210 324246 07535 751
UITGAVEN173 06720 185– 7 593185 659182 857– 2 802
       
Programma-uitgaven153 85319 740– 12 339161 254159 165– 2 089
U0311 Beheer van de EHS153 85319 740– 12 339161 254159 165– 2 089
       
Apparaatsuitgaven19 2144454 74624 40523 692– 713
U0321 Apparaat2 139 – 122 1272 609482
U0322 Baten-lastendienst17 0754454 75822 27821 083– 1 195
ONTVANGSTEN14 1638 00022 16317 023– 5 140

De hogere verplichtingenrealisatie wordt vnl. veroorzaakt door het honoreren van de subsidieaanvragen die in 2005 aan de subsidievoorwaarden van de subsidieregelingen Natuurbeheer en Agrarisch natuurbeheer hebben voldaan.

De lagere uitgaven voor het beheer van de EHS wordt vnl. veroorzaakt doordat de Natuurbeschermingswet per 1 oktober 2005 in werking is getreden en dit tot minder uitgaven heeft geleid voor het aanwijzen van de gebieden die onder de gewijzigde Natuurbeschermingswet 1998 vallen.

De ontvangsten zijn lager uitgevallen vanwege lagere EU-ontvangsten voor beheersvergoedingen in het kader van het Plattelandsontwikkelingsplan.

04 Economisch perspectiefvolle agroketens

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
04 Economisch perspectiefvolle agroketensStand ontwerp-begroting 2005Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN51 94214 18129 87195 99483 104– 12 890
UITGAVEN66 3202 7123 00572 03761 353– 10 684
       
Programma-uitgaven41 6062 7122 22846 54634 860– 11 686
U0411 Versterking concurrentiekracht agrofoodcomplex6 419– 1466976 9706 630– 340
U0412 Herstructurering veehouderij4 857– 35– 9623 8602 905– 955
U0413 Herstructurering glastuinbouw23 4012 893– 7 56118 73315 525– 3 208
U0414 Herstructurering visserij6 929 10 05416 9839 800– 7 183
       
Apparaatsuitgaven24 714 77725 49126 4931 002
U0421 Apparaat5 122 – 185 1045 650546
U0422 Baten-lastendienst19 592 79520 38720 843456
ONTVANGSTEN12 8422 874– 1 30114 41510 061– 4 354

De lagere verplichtingen- en uitgavenrealisatie wordt met name veroorzaakt doordat voor € 14 mln. minder verplichtingen is aangegaan en voor € 7 mln. minder uitgaven zijn gedaan in het kader van de sanering van de kottersector voor het uit de vaart nemen van schepen. De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat een aantal aanvragers voor de kottersanering en de vrijwillige sanering IJsselmeer niet voor de jaarwisseling aan alle vereiste vormvoorschriften had voldaan.

Daarnaast vallen de uitgaven in het kader van herstructurering veehouderij en glastuinbouw lager uit doordat een deel van de uitgaven voor de uitvoering van diverse projecten door DLO is verantwoord op artikel 7 resp. € 1,7 mln. minder is uitgegeven in het kader van de Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG) als gevolg van vertraging in de uitfinanciering.

De lagere ontvangstenrealisatie is met name het gevolg van lager dan geraamde ontvangsten vanuit (EU en O&S-fonds).

05 Bevorderen duurzame productie

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
05 Bevorderen duurzame productieStand ontwerp-begroting 2005Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN196 2252 07030 879229 174229 405231
UITGAVEN181 9711 48636 232219 689218 332– 1 357
       
Programma-uitgaven37 5681 42832 83871 83465 003– 6 831
U0511 Bevorderen biologische landbouw6 7146006908 0047 865– 139
U0512 Vermindering milieu-belasting door gebruik van dierlijke mest en mineralen binnen milieunormen17 2743289 43427 03627 13296
U0513 Een duurzamer gewasbeschermingspraktijk4 5155001575 1724 236– 936
U0514 Verbetering dierenwelzijn342 9321 2741 471197
U0515 Ecologisch duurzame visserij8 723 21 62530 34824 299– 6 049
       
Apparaatsuitgaven144 403583 394147 855153 3295 474
U0521 Apparaat12 749 3312 78213 414632
U0522 Baten-lastendienst131 654583 361135 073139 9154 842
ONTVANGSTEN30 6604021 72532 78723 169– 9 618

De lagere uitgavenrealisatie houdt verband met vertraging van een aantal projecten in het kader van de duurzame visserij. Ook de hiermee samenhangende ontvangsten (EU en O&S-fonds) vallen lager uit.

De bijdrage aan de baten-lastendienst Plantenziektenkundige Dienst (PD) is € 3,6 mln. hoger dan begroot, met name als gevolg van een extra betaling ad € 2,3 mln. in verband met de liquiditeitspositie ultimo 2005 van de PD.

De bijdrage aan de Algemene Inspectiedienst is ruim € 1 mln. hoger uitgevallen in verband met de uitvoering van benodigde cross compliance maatregelen.

06 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheid

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
06 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheidStand ontwerp-begroting 2005Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN90 40211 8147 578109 794109 978184
UITGAVEN92 86311 8147 578112 255110 856– 1 399
       
Programma-uitgaven50 0779 347– 1 75657 66855 735– 1 933
U0611 Bewaking en verhoging van diergezondheidsniveau en effectieve bestrijding van dierziekten18 2079 4182 52830 15327 803– 2 350
U0612 Bevorderen van de veiligheid van voedsel ten behoeve van de consumentenbescherming en de stimulering van voedselkwaliteit31 870– 71– 4 28427 51527 932417
       
Apparaatsuitgaven42 7862 4679 33454 58755 121534
U0621 Apparaat12 259 – 48811 7717 429– 4 342
U0622 Baten-lastendienst30 5272 4679 82242 81647 6924 876
ONTVANGSTEN012 4509 50021 95015 295– 6 655

In het kader van het fokverbod KVP zijn niet alle geplande schikkingsvoorstellen in 2005 afgewikkeld.

Naar aanleiding van de inhaalslag met het betrekking tot het afwikkelen van oude verplichtingen inzake monitoringsprogramma’s zijn voorziene afrekeningen lager uitgevallen.

De bijdrage aan de baten-lastendienst VWA valt hoger als gevolg van een hogere bijdrage voor de transitie roodvleeskeuring en een daling van de bedrijfsdrukte en extra kosten voor IZA, FLO en wachtgeld.

De lagere ontvangstenrealisatie houdt verband met een lagere EU-bijdrage inzake AJ (vogelpest).

07 Kennisontwikkeling en innovatie

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
07 Kennisontwikkeling en innovatieStand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begroting Mutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN201 490199 971211 480213 2511 771
UITGAVEN205 5564 6929 277219 525220 163638
       
Programma-uitgaven201 1814 6929 301215 174215 979805
U0713 Kennisbasis26 5515 78925032 59032 581– 9
U0714 Beleidsondersteunend onderzoek123 180– 1 797– 2 120119 263120 077814
U0715 Wettelijke onderzoekstaken51 45070011 17163 32163 3210
       
Apparaatsuitgaven4 375 – 244 3514 184– 167
U0721 Apparaat4 375 – 244 3514 184– 167
ONTVANGSTEN15 1584 144– 2 25417 04810 646– 6 402

De hogere verplichtingenrealisatie hangt met name samen met het vastleggen van de rijksbijdrage DLO 2006, die al in 2005 wordt vastgelegd.

De lagere ontvangstenrealisatie heeft met name betrekking op een vertraging in de declaratie van de uitgaven van het project Kennisnetwerken Transitie Duurzame Landbouw bij het Fonds Economische Structuurversterking (FES).

08 Kennisvoorziening

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
08 KennisvoorzieningStand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN574 2285 88515 459595 572615 53219 960
UITGAVEN561 9715 81911 958579 748590 38010 632
       
Programma-uitgaven561 9715 81911 958579 748590 38010 632
U0811 Voorzieningen groen onderwijs561 9715 81911 958579 748590 38010 632
ONTVANGSTEN30  302 2972 267

De hogere verplichtingenrealisatie hangt voor € 9,3 mln. samen met het vastleggen van de rijksbijdrage 2006 voor het HBO, VMBO en MBO, die al in 2005 wordt vastgelegd. Daarnaast hangt de hogere verplichtingen- en kasrealisatie voor € 10,6 mln. samen met de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet per 1 januari 2006 waarbij de tegemoetkoming ZKOO die normaliter in 2006 zou worden uitbetaald vervroegd in 2005 ter beschikking is gesteld.

De hogere ontvangsten zijn het gevolg van terugvorderingen uit hoofde van afrekening van voorschotten uit voorgaande jaren.

09 Kennisverspreiding

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
09 KennisverspreidingStand ontwerp-begroting Mutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN61 981– 3 829– 3 84054 31254 207105
UITGAVEN63 241– 3 929– 6 17453 13854 045907
       
Programma-uitgaven62 632– 3 956– 6 32252 35453 281927
U0916 Vakdepartementaal onderwijsbeleid29 694– 2 6443 85330 90331 293390
U0917 Algemeen onderwijsbeleid24 800– 712– 8 11115 97716 529552
U0918 Voorlichting8 138– 600– 2 0645 4745 459– 15
       
Apparaatsuitgaven60927148784764– 20
U0922 Baten-lastendienst60927148784764– 20
ONTVANGSTEN45 04510560

10 Nominaal en Onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
10 Nominaal en OnvoorzienStand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN6917 256– 2 60014 7250– 14 725
UITGAVEN6917 256– 2 60014 7250– 14 725
       
Programma-uitgaven      
Apparaatsuitgaven6917 256– 2 60014 7250– 14 725
U 1021 Prijsbijstelling 7 117– 7 117000
U 1022 Loonbijstelling6914 53611714 7220– 14 722
U 1023 Onvoorzien0– 4 3974 40030– 3
ONTVANGSTEN      

Door de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006 vervalt de tegemoetkoming ziektekosten voor overheidspersoneel en onderwijspersoneel. Om de regeling in 2005 af te kunnen sluiten, wordt deze mutatie verwerkt in de LNV-begroting.

11 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid beleidsartikel x € 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
11 AlgemeenStand ontwerp-begrotingMutaties (+ of –) op grond van eerste suppletore begrotingMutaties (+ of –) op grond van tweede suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
VERPLICHTINGEN200 76937823 693224 840238 40913 569
UITGAVEN200 76537823 693224 836238 40813 572
       
Programma-uitgaven41 6611 0009 34552 00649 612– 2 394
U1111 Emancipatie204 020428– 176
U1113 Internationale contributies7 4191 00008 4198 228– 191
U1114 Uitvoering van EU-maatregelen34 0389 34543 383041 356– 2 027
       
Apparaatsuitgaven159 104– 62214 348172 830188 79615 966
U1121 Apparaat159 104– 62214 348172 830188 79615 966
U1122 Baten-lastendiensten    0 0
ONTVANGSTEN259 53430 00078 599368 133420 64652 513

De lagere uitgaven bij uitvoering van EU maatregelen houdt verband met de lager dan geraamde uitgaven aan interventie en medebewind.

De hogere apparaatskosten worden veroorzaakt door uitgaven in het kader van de FPU (Remkes) regeling, de uitgaven in het kader van de renovatie van het hoofdgebouw, verplaatsing van het rekencentrum en concernbrede ICT impuls en uitgaven voor herplaatsingskandidaten ten tijde van het opleidingstraject tot controleur.

De hogere ontvangsten hebben met name betrekking op landbouwheffingen vanwege toename van de importvolumes.

Licence