Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Wetsartikel 4

In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpasing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.

Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.

Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.

Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.

De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.

In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.

De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «.... komt voor de accountantsdienst van het ministerie van .....voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).

Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

M. C. F. Verdonk

INHOUDSOPGAVE blz.

1.Inleiding4
     
2.Het beleid4
     
 2.1Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties4
     
 2.2De beleidsartikelen8
  11Nederlandse rechtsorde8
  12Rechtspleging en rechtsbijstand8
  13Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding9
  14Jeugd11
  15Vreemdelingen12
  16Integratie15
  17Internationale rechtsorde16
     
 2.3De niet-beleidsartikelen16
  Niet-beleidsartikel 91 Algemeen16
  Niet-beleidsartikel 92 Nominaal en onvoorzien17
  Niet-beleidsartikel 93 Geheime uitgaven18
     
Bijlage 1: Definitieve openingsbalans Gemeenschappelijke Beheerorganisatie19

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. INLEIDING

Dit is de 1e suppletore begroting 2006 van het Ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2006.

In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2006, de mutaties betreffende nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2006, de mutaties 1e suppletore begroting 2006, de stand 1e suppletore begroting 2006 en de mutaties 1e suppletore begroting 2006 voor de jaren 2007 tot en met 2010 inclusief nota’s van wijzingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2006.

Vervolgens worden bij het beleidsartikel alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en overige politiek relevante mutaties toegelicht.

De eindejaarsmarge 2005 (circa € 29,5 miljoen), de loonbijstelling (€ 62,9 miljoen) en de prijsbijstelling (€ 33,2 miljoen) zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.

Op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» is een tweetal taakstellingen verwerkt. Deze worden bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 toegelicht.

In de begroting 2006 is de indicatieve openingsbalans van de Gemeenschappelijke Beheersorganisatie (GBO) weergegeven. Deze 1e suppletore begroting 2006 bevat de definitieve openingsbalans van de GBO (bijlage 1). De controle van deze openingsbalans heeft geleid tot een goedkeurende accountantsverklaring.

2. HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Voorjaarsnota)bedragen x € 1 000

 Beleidsartikel Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006 5 421 699
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1) Ontwikkelingen rechtspraak128 500
2) Gevolgen Schipholbrand: Brandpreventie inrichtingen DJI135 412
3) Verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)1313 608
4) Eerwraak131 925
5) Terrorisme13– 2 900
6) Asiel: IND instroom1524 420
7) Asiel: Bezetting COA (incl. vervolgaanvragers)1533 100
 8) IND: Vernieuwing IND1514 500
 9) IND: Niet doorberekenen kosten PV in leges1513 800
10) Inburgering oudkomers1638 200
11) Extra integratietrajecten allochtone vrouwen (Taaltotaal PaVEM)1622 500
12) Breed Initiatief Maatschappelijke Binding1610 000
   
Overige mutaties 127 192
Stand 1e suppletore begroting 2006 5 731 956

Toelichtingen op de belangrijkste mutaties

1) Ontwikkelingen rechtspraak

De Raad verwacht in 2006 een verdere toename van de instroom ten opzichte van 2005. De instroom van zaken blijkt in 2005 (evenals in 2003 en 2004) in de sectoren civiel, bestuur en kanton fors gestegen. Op basis van een uitgebreide meerjarige analyse over de periode 1999–2005 van de groei in de sectoren civiel en bestuur wordt de komende jaren een verdere groei verwacht in het zaaksaanbod. Door middel van een verhoging van de bijdrage aan de Raad van € 8,5 miljoen wordt aan een deel van de benodigde capaciteitsbehoefte tegemoet gekomen.

2) Gevolgen Schipholbrand: Brandpreventie inrichtingen DJI

Als gevolg van de brand op Schiphol-Oost wordt DJI nu ook voor de andere inrichtingen geconfronteerd met striktere eisen tot naleving van de brandveiligheid van de brandweer en andere lokale instanties. Om te voorkomen dat inrichtingen door deze eisen buiten gebruik gesteld moeten worden, is het treffen van additionele maatregelen onontkoombaar. Het gaat hierbij om gebouwelijke (o.a. automatische branddetectiesystemen), maar ook om organisatorische maatregelen (o.a. het versterken van de personele bezetting in de nachtelijke uren). Vanaf 2006 wordt hiermee een start gemaakt en circa € 5,4 miljoen toegevoegd aan operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».

3) Verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)

Naar aanleiding van de evaluatie van de Schiedammer parkmoord is het verbeterprogramma «Versterking Opsporing en Vervolging» opgesteld. De doelen van dit programma zijn:

– versterking van het vertrouwen in politie en Openbaar Ministerie;

– versterking kwaliteit en professionaliteit, teneinde de criminaliteit daadkrachtig en effectief te kunnen bestrijden;

– een zichtbaar transparante en integere werkwijze.

Daartoe wordt bij het OM vooral geïnvesteerd in capaciteit voor complexe onderzoeken, het organiseren van tegenspraak en review en forensische opsporing. Bij het NFI hebben de investeringen vooral betrekking op capaciteit voor duidelijker rapporteren, versterking kwaliteit plaats delict en forensische intake, de invoering van de landelijke sporendatabank en de organisatie van 24 uurs-beschikbaarheid.

4) Eerwraak

De Tweede Kamer heeft «Eergerelateerd geweld» aangewezen als «groot project». Voor de opzet van een programma-organisatie die de verdere uitwerking van de projecten voor haar rekening moet nemen, wordt in 2006 de operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» met circa € 1,9 miljoen verhoogd.

5) Terrorisme

In het kader van terrorismebestrijding wordt voor de oprichting van de Dienst Speciale Interventies (DSI), als onderdeel van de KLPD, in 2006 van operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» een bedrag van € 2,9 miljoen overgeboekt naar BZK.

6) Asiel: IND Instroom

Voor 2006 wordt een hogere asielinstroom verwacht van 500 asielzoekers. Daarnaast is sprake van een tijdelijke extra instroom van asielbeoordelingen van 3 700 als gevolg van «14-1 brieven» en bezwaren. Dit vergt extra capaciteitsinzet. Op operationele doelstelling 15.1 «Vreemdelingen – Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt in 2006 circa € 24,4 miljoen toegevoegd.

7) Asiel: Bezetting COA (incl. vervolgaanvragers)

De bezetting in de COA-opvang is hoger dan geraamd. De bezetting is voor 2006 (op basis van de realisatie over 2005) naar boven bijgesteld, wat tevens een doorwerking heeft voor 2007 en verder. De belangrijkste oorzaak van de hogere bezetting is de aanmerkelijk lagere uitstroom. De uitstroom uit de opvang is lager uitgevallen, omdat de uitplaatsing van de statushouders en het aantal verwijderingen uit de opvang lager is. Operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt om deze reden met € 33,1 miljoen verhoogd in 2006.

8) IND: Vernieuwing IND

Naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer (TK 30 240, nrs. 1–2) heeft het Kabinet ingestemd met een aantal verbetermaatregelen. Op operationele doelstelling 15.1 «Vreemdelingen – Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt in 2006 € 14,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de reductie van beslistermijnen en programmakosten. Momenteel wordt inzichtelijk gemaakt wat de mogelijke financiële consequenties zijn voor de overige maatregelen en de meerjarige doorwerking daarvan. De resultaten zullen worden verwerkt in de ontwerpbegroting 2007.

9) IND: Niet doorberekenen kosten PV in leges

In de begroting 2006 is het doorberekenen van de kosten van procesvertegenwoordigers van de IND in de leges als besparing opgenomen. Het rechtstreeks doorberekenen aan de burger is juridisch vooralsnog niet mogelijk. Daardoor ontstaat in 2006 een besparingsverlies van € 13,8 miljoen.

10) Inburgering oudkomers

Een latere ingangsdatum van de Wet Inburgering (WI) heeft tot gevolg dat nieuwkomers in de tweede helft 2006 een traject moet worden aangeboden tegen de hogere prijzen volgens het huidige stelsel. Hierdoor resteren minder middelen voor het aanbieden van oudkomerstrajecten. Om in 2006 ongeveer hetzelfde aantal inburgeringstrajecten voor oudkomers te realiseren als in 2005 (ca. 15 000), wordt het budget op operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden» verhoogd met € 38,2 miljoen.

11) Extra integratietrajecten allochtone vrouwen (Taaltotaal PaVEM)

De commissie Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheidsgroepen (PaVEM) is ingesteld om de gemeenten te ondersteunen in hun streven om meer vrouwen te laten participeren. Voor de jaren 2006 en 2007 zijn extra middelen vrijgemaakt voor de emancipatie van allochtone vrouwen via inburgering. Het gaat om een bedrag van € 22,5 miljoen per jaar ten laste van de Justitiebegroting (operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden»). Dit budget was bedoeld als co-financieringsbudget voor gemeenten. Vanwege het wegvallen van ESF-financiering is door het kabinet besloten in de jaren 2006 en 2007€ 22,5 miljoen beschikbaar te stellen als compensatie.

12) Breed Initiatief Maatschappelijke Binding

In het kader van Breed Initiatief Maatschappelijke Binding (BIMB) wordt op operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden» € 10 miljoen beschikbaar gesteld voor een uitbreiding van het aantal antidiscriminatiebureaus en voor landelijke integratie-activiteiten. Ook wordt binnen de beschikbare middelen de mogelijkheid bezien om een leenfaciliteit voor taalcursussen op niveau 3 tot en met 5 vorm te geven.

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Voorjaarsnota) bedragen x € 1 000

 BeleidsartikelOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2006 1 017 389
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
   
1) Asiel: Meevaller COA 20051535 000
2) Asiel: Ontvangsten ODA15– 24 806
   
Overige mutaties 2 433
Stand 1e suppletore begroting 2006 1 030 016

Toelichting op de belangrijkste mutaties

1) Asiel: Meevaller COA 2005

Vooruitlopend op de eindafrekening COA heeft het COA aangegeven over 2005 een positief resultaat te hebben behaald. Hierdoor vloeit € 35 miljoen terug van het COA naar de Justitie-begroting. Op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt derhalve € 35 miljoen terug ontvangen van het COA.

2) Asiel: Ontvangsten ODA

De kosten van de eerstejaars opvang van asielzoekers worden ten laste van het ODA-budget gebracht. De gemiddelde verblijfsduur van de eerstejaars opvang is op basis van realisatiegegevens aangepast van 11 maanden naar 9 maanden. Onder andere als gevolg hiervan wordt de ontvangstenraming in 2006 neerwaarts bijgesteld met circa € 24,8 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf».

2.2 De beleidsartikelen

11 Nederlandse rechtsorde

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen15 9290– 3 22512 704– 119– 119– 119– 119
         
Waarvan juridisch verplicht   11 801    
         
Apparaat-uitgaven15 9290– 3 22512 704– 119– 119– 119– 119
11.1 (Nationale) wetgeving5 3270– 1195 208– 119– 119– 119– 119
11.1.1 Directie Wetgeving5 3270– 1195 208– 119– 119– 119– 119
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid10 6020– 3 1067 4960000
11.2.1 Directie Wetgeving10 6020– 3 1067 4960000
         
Ontvangsten00000000

12 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 209 61810 85044 8921 265 36052 37651 82251 60451 613
         
Waarvan juridisch verplicht   1 264 035    
         
Programma-uitgaven1 209 61810 85044 8921 265 36052 37651 82251 60451 613
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging801 14210 00027 667838 80935 15134 59734 37934 388
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten756 74210 00018 471785 21334 95534 4013 4 183 34 192
12.1.2 Hoge Raad24 8710024 8710000
12.1.3 Overige diensten19 52909 19628 725196196196196
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel408 47685017 225426 55117 22517 22517 22517 225
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand375 64885017 225393 72317 22517 22517 22517 225
12.2.2 Overig32 8280032 8280000
         
Ontvangsten178 60604 961183 5674 9614 9614 9614 961
Waarvan Griffie-ontvangsten170 23704 961175 1984 9614 9614 9614 961

Toelichting op beleidsartikel 12

Mutaties uitgaven

Meeropbrengst griffierechten

Op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» zal als gevolg van de toenemende zaaksinstroom naar verwachting voor een bedrag van bijna € 5 miljoen in 2006 aan meeropbrengsten uit griffierechten optreden. De meeropbrengsten zullen worden ingezet ter financiering van een deel van de benodigde capaciteitsuitbreiding bij de rechtspraak, naast de eerder genoemde € 8,5 miljoen ten behoeve van ontwikkelingen bij de rechtspraak (zie paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Ontwikkelingen rechtspraak

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 8,5 miljoen toegelicht.

Vulling eigen vermogen Rvdr

Op grond van eerdere afspraken met de Raad voor de rechtspraak (zie 2e suppletore begroting 2004) wordt éénmalig een bedrag van € 9 miljoen toegevoegd aan het eigen vermogen van de Raad voor de rechtspraak.

Autonome groei civiele toevoegingen

In 2005 is het aantal civiele toevoegingen met circa vijf procent gestegen. Om deze stijging in de komende jaren op te vangen moet de capaciteit structureel op het (gerealiseerde) niveau van 2005 gebracht worden, te weten 196 800. Op dit moment is een capaciteit beschikbaar van structureel 188 600 zaken. Voor deze capaciteitsstijging is op basis van de kostprijs een bedrag van € 6 miljoen benodigd op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel».

Asiel: Rechtsbijstand, instroom asiel

In de begroting 2006 werd nog uitgegaan van een instroom in 2006 van 10 000 asielzoekers. De verwachte instroom 2006 is inmiddels verhoogd tot 10 500, waardoor ook de vraag naar rechtsbijstand met 500 toeneemt. Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt daarom € 0,85 miljoen toegevoegd.

Rechtsbijstand: bewaringszaken

Op basis van de PMJ-doorrekening blijkt dat de beschikbare capaciteit onvoldoende is om aan de behoefte te voldoen. Door deze middelen (circa € 9,1 miljoen) toe te voegen aan operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt de capaciteit voor rechtsbijstand bij bewaringszaken op het niveau gebracht van het daadwerkelijke aantal zaken bij de Vreemdelingenkamers. Het gaat daarbij om uitgaven in het kader van vreemdelingenbewaring.

Mutaties ontvangsten

Meeropbrengst griffierechten

Zie toelichting bij de uitgaven van dit beleidsartikel.

13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen2 081 816– 1 2001 8512 082 46734 21530 60031 06126 805
         
Waarvan juridisch verplicht   1 956 256    
         
Programma-uitgaven2 081 816– 1 2001 8512 082 46734 21530 60031 06126 805
13.1 Preventieve maatregelen7 95003778 3271261271 7761 776
13.1.1 Dienst Justis228002280000
13.1.2 Overig7 72203778 0991261271 7761 776
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek61 762– 85015 79476 70625 07528 52831 04731 047
13.2.1 NFI42 4760042 4760000
13.2.2 Overig19 286– 85015 79434 23025 07528 52831 04731 047
13.3 Handhaving en vervolging510 0233003 507513 8302 0642 0482 0482 048
13.3.1 Rechtshandhaving15 688300– 4 89211 096– 2 072– 1 565– 4643
13.3.2 Openbaar Ministerie494 33508 399502 7344 1363 6132 5122 045
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties1 448 298– 650– 16 4071 431 2417 370317– 3 390– 6 646
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier1 051 0300– 10 8541 040 1765 4725 2515 2515 251
13.4.2 DJI-TBS131 0220– 5 012126 010– 5 046– 5 034– 5 039– 5 039
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties139 8300– 3 295136 535– 1 471– 1 471– 1 471– 1 471
13.4.4 SRN – taakstraffen40 7350040 7350000
13.4.5 CJIB80 18602 17482 3608 4771 633– 2 069– 5 325
13.4.6 Overig5 495– 6505805 425– 62– 62– 62– 62
13.5 Slachtofferzorg29 273060329 876603603603603
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN)12 063061512 678615615615615
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)17 2100– 1217 198– 12– 12– 12– 12
13.6 Terrorismebestrijding24 5100– 2 02322 487– 1 023– 1 023– 1 023– 2 023
13.6.1 NCTb21 5100– 2 02319 487– 1 023– 1 023– 1 023– 2 023
13.6.2 IND3 000003 0000000
         
Ontvangsten707 8471 300998710 145– 4 222– 4 222– 4 222– 4 222
Waarvan Boeten & Transacties691 9600465692 4250000
Waarvan Pluk ze10 7891 30053112 6201 0311 0311 0311 031

Toelichting op beleidsartikel 13

Mutaties uitgaven

Incidentele verlaging budgettair kader DJI

Als onderdeel van de uitvoering van de Justitiebegroting 2006 wordt de bijdrage aan het agentschap DJI op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» éénmalig verlaagd met € 18 miljoen.

Capaciteitsuitbreiding TBS

Mede vanwege het, in 2005 ingezette, zeer terughoudende verlofbeleid en de hogere instroom in de TBS wordt een verdere oploop van de behoefte aan TBS-plaatsen verwacht. Het realiseren van extra TBS-plaatsen neemt veel tijd in beslag. Derhalve wordt reeds nu begonnen met de voorbereidende werkzaamheden hiertoe en wordt in 2006 operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met circa € 1,6 miljoen verhoogd. Overigens zullen in verband met het parlementair onderzoek naar de TBS nog geen onomkeerbare stappen worden ondernomen.

Overheveling TBS-uitbreidingsmiddelen naar AFBZ (naar VWS)

In verband met de uitbreidingen van de capaciteit in de TBS-sector wordt de AWBZ-component in de beschikbare uitbreidingsmiddelen voor een bedrag van circa € 5,2 miljoen overgeheveld van artikel 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» naar het Ministerie van VWS voor het AFBZ (Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten).

Gevolgen Schipholbrand: Brandpreventie inrichtingen DJI

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 5,4 miljoen toegelicht.

Verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 13,6 miljoen toegelicht.

Terrorismebestrijding

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van – € 2,9 miljoen toegelicht.

Eerwraak

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 1,9 miljoen toegelicht.

Correctie Amendement 30 300 VI NR. 51: Voortzetting subsidieproject HEKTOR

Bij de toelichting op niet-beleidsartikel 91 wordt deze mutatie met een omvang van € 0,6 miljoen toegelicht.

14 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen754 2400– 2 301751 93913 88111 1514 4613 531
         
Waarvan juridisch verplicht   736 351    
         
Programma-uitgaven754 2400– 2 301751 93913 88111 1514 4613 531
14.1 Uitvoering jeugdbescherming330 7050– 7 969322 7361 081– 439– 4 999– 5 759
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen101 71702 316104 033– 2 394– 2 394– 2 394– 2 394
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO)16 930032417 254324324324324
14.1.3 Bureaus jeugdzorg – (gezins-) voogdij163 31607 677170 99313 55712 0377 4776 717
14.1.4 Overig48 7420– 18 28630 456– 10 406– 10 406– 10 406– 10 406
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd377 56405 560383 12412 69211 4829 3529 182
14.2.1 DJI – jeugd298 8990– 6 642292 257100100100100
14.2.2 RvdK – strafzaken23 92905 20029 1295 2005 2005 2005 200
14.2.3 HALT11 9130011 9130000
14.2.4 Bureau’s jeugdzorg – jeugdreclassering42 82307 00249 8257 3926 1824 0523 882
14.3 Voogdij ama’s45 971010846 079108108108108
14.3.1 NIDOS – opvang35 0150035 0150000
14.3.2 NIDOS – voogdij10 956010811 064108108108108
         
Ontvangsten12 339032412 663324324324324

Toelichting op beleidsartikel 14

Mutaties uitgaven

Overboeking productiemiddelen jeugdzorg (naar VWS)

In het kader van het traject optimalisering zorgaanbod voor jeugdigen met ernstige gedragsproblemen wordt in 2006 € 7,2 miljoen overgeheveld naar VWS van operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd». Op dit artikel worden de kosten van de sector JJI verantwoord voor zowel civiel- als strafrechtelijk geplaatste jeugdigen. De totale productietaakstelling JJI wordt als gevolg van deze overheveling met 94 plaatsen neerwaarts bijgesteld. VWS creëert met de overgehevelde middelen zorgaanbod voor civielrechtelijk geplaatste jeugdigen, waardoor de druk op de justitiële jeugdinrichtingen wordt verminderd.

Enveloppe Jeugd

Op diverse deelgebieden binnen het jeugdbeleid zijn structureel middelen beschikbaar gesteld. De enveloppe jeugd betreft in 2006 in totaal € 14 miljoen. Deze middelen zijn als volgt aan de diverse dienstonderdelen toebedeeld:

– Op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» is het uitgavenkader voor 2006 verhoogd met € 7,1 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de groei van aantal ondertoezichtstellingen bij de Bureau’s Jeugdzorg. Het gaat hier om 1244 extra zaken.

– Op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» is het uitgavenkader voor 2006 verhoogd met € 6,9 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de groei van het aantal zaken jeugdreclassering (inclusief samenloop). Totaal gaat het hier om 1 821 extra zaken.

Technische correctie RvdK

De afgelopen twee jaren heeft de Raad voor de Kinderbescherming op de operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» een onderuitputting die in relatie gezien moet worden met de overschrijding op 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd». Dit laat zich verklaren doordat de begrote uitgaven van civiele en strafzaken respectievelijk taakstraffen zich anders verhouden dan de gerealiseerde uitgaven. Het betreft hier diverse posten waaronder ook het bedrijfsinformatiesysteem KBPS. Een deel van de uitgaven in het kader van het bedrijfsinformatiesysteem KBPS wordt gerealiseerd op artikel 14.2, terwijl het budget voor dit systeem op operationele doelstelling 14.1 staat. Derhalve wordt van operationele doelstelling 14.1 € 5,2 miljoen overgeboekt naar operationele doelstelling 14.2.

15 Vreemdelingen

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen831 331– 300112 534943 56564 94645 06615 30510 680
         
Waarvan juridisch verplicht   938 141    
         
Programma-uitgaven831 331– 300112 534943 56564 94645 06615 30510 680
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen131 167053 320184 48719 1754 8002 0002 000
15.1.1 IND131 167053 320184 48719 1754 8002 0002 000
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf428 111– 30044 549472 36031 29432 8949 2946 494
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen418 352– 30040 254458 30627 79431 7949 1946 494
15.2.2 Overige instellingen9 75904 29514 0543 5001 1001000
15.3 Terugkeer vreemdelingen272 053014 665286 71814 4777 3724 0112 186
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring130 55000130 5500000
15.3.2 DJI – uitzetcentra52 6540052 6540000
15.3.3 IND82 63004 04686 6761 9001 9001 9001 900
15.3.4 Overig6 219010 61916 83812 5775 4722 111286
         
Ontvangsten103 676010 194113 870– 22 884– 12 863– 13 083– 13 429

Toelichting op beleidsartikel 15

Mutaties uitgaven

IND: Instroom regulier

Vanwege de hogere instroom is het nodig meer capaciteit in te zetten. De belangrijkste stijging doet zich voor bij Verblijfsvergunningen Regulier (VVR) en VVR bezwaar. Hiervoor wordt op operationele doelstelling 15.1 «Vreemdelingen – Verblijfsrechten vreemdelingen» € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld.

Asiel: Bezetting COA (incl. vervolgaanvragers)

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 33,1 miljoen toegelicht.

Zorgwet Voorwaardelijke Vergunning tot Verblijf (VVTV)

Op grond van de Invoeringswet Vreemdelingenwet 2000 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de afwikkeling van de zorgplicht voor zogenaamde ex-VVTV’ers in procedure. Daartoe worden van rijkswege vergoedingen verstrekt aan de gemeenten. Deze tegemoetkoming blijft bestaan zolang er recht is op zorg op grond van de invoeringswet Vreemdelingenwet 2000. Door vertraagde uitstroom uit de VVTV is het noodzakelijk het budget op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» te verhogen met € 3,7 miljoen voor enerzijds de bevoorschotting 2006 en anderzijds hogere nabetalingen op grond van de afrekeningen over voorgaande jaren van de gemeenten.

Asiel: IND instroom

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 24,4 miljoen toegelicht.

IND: Vernieuwing IND

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 14,5 miljoen toegelicht.

Ex-amv’s: leefgelden

Het project beëindiging leefgelden ex-amv’s is in 2005 gestart en heeft als doelgroep alleenstaande voormalig minderjarige vreemdelingen (zogenaamde 18+). Deze groep ontvangt via het Nidos leefgelden. Nidos kan pas stoppen met het betalen van leefgelden aan een ex-amv wanneer het COA een beëindigingsbesluit heeft opgesteld. Op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt hiervoor € 8,3 miljoen beschikbaar gesteld.

Asiel: TNV-capaciteit

Door de verhoogde instroom van het aantal asielzoekers en de «beperkte» verwerkingscapaciteit op het aanmeldcentrum (AC) was de capaciteit van de Tijdelijke noodvoorziening (TNV) te laag. Middels verhoging van de TNV capaciteit met 400 plaatsen is de druk op de capaciteit van het AC tijdelijk verlicht. Op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt hiervoor circa € 5,5 miljoen beschikbaar gesteld.

Opvang amv’s 15–18 jr. op nieuwe amv-campusplaatsen

Conform de wensen van de Tweede Kamer worden op de beveiligde amv-campussen een aantal verbeteringen gerealiseerd. Het betreft 24-uursbegeleiding, scholingstrajecten (leerwerktrajecten) alsook bouwkundige aanpassingen in de centra. Voor dit doel wordt in 2006 € 2 miljoen beschikbaar gesteld op operationele doelstelling 15.2«Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf».

Asiel: Aanpassing RVA aan Nibud-normen

De huidige hoogte voor eetgelden liggen voor alle leeftijdsgroepen lager dan de huidige Nibud-normen. In dit kader wordt de RVA-uitkering (onderdeel eetgeld) vanaf 2006 gefaseerd op het gewenste Nibud-niveau gebracht. In 2006 wordt operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» verhoogd met circa € 4,4 miljoen.

Terugkeerorganisatie

Door het Kabinet is besloten dat er een project-DG wordt aangesteld voor de herinrichting van de vreemdelingenketen. De daarmee samenhangende afzonderlijke terugkeerorganisatie moet o.a. leiden tot een betere sturing van de keten en minder versnippering in de werkprocessen. De minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie wordt direct verantwoordelijk voor de inzet van de mensen en middelen van de organisaties die primair betrokken zijn bij de uitvoering van het terugkeerbeleid. Hiervoor is op operationele doelstelling 15.3 «Vreemdelingen – Terugkeer vreemdelingen» voor 2006 circa € 7,5 miljoen beschikbaar gesteld.

IND: Habeas Corpus

De toename van instroom bewaringszaken (9 000 in 2006 en 12 000 voor 2007 e.v.) veroorzaakt een stijging in de aantallen Habeas Corpus beroepen en daarmee extra kosten voor procesvertegenwoordiging. Op operationele doelstelling 15.3 «Vreemdelingen – Terugkeer vreemdelingen» wordt in 2006 € 1,9 miljoen voor dit doel toegevoegd.

IND: Niet doorberekenen kosten PV in leges

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 13,8 miljoen toegelicht.

Mutaties ontvangsten

Asiel: Meevaller COA 2005

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 35 miljoen toegelicht.

Asiel: Ontvangsten ODA

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 24,8 miljoen toegelicht.

16 Integratie

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen318 8102 00038 001358 8111 574– 20 926– 20 926– 20 926
         
Waarvan juridisch verplicht   346 527    
         
Programma-uitgaven318 8101 30038 001358 1111 574– 20 926– 20 926– 20 926
16.1 Inburgering etnische minderheden270 070033 001303 071– 3 426– 25 926– 25 926– 25 926
16.1.1 Gemeenten270 070033 001303 071– 3 426– 25 926– 25 926– 25 926
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen48 7401 3005 00055 0405 0005 0005 0005 000
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB)31 2370031 2370000
16.2.2 Overig17 5031 3005 00023 8035 0005 0005 0005 000
         
Ontvangsten5 1540– 4 700454– 16 109– 20 983– 27 926– 30 926

Toelichting op beleidsartikel 16

Mutaties uitgaven

Extra integratietrajecten allochtone vrouwen (Taaltotaal PaVEM)

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 22,5 miljoen toegelicht.

Inburgering achterstanden IND

Als gevolg van het wegwerken van achterstanden uit 2005 bij de IND zijn in 2006 2 759 meer nieuwkomers ingestroomd in de inburgering dan in de ramingen waren opgenomen. Het inburgeringsbudget op operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden» wordt met circa € 6,2 miljoen verhoogd.

Inburgering oudkomers

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 38,2 miljoen toegelicht.

Breed Initiatief Maatschappelijke Binding

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 10 miljoen toegelicht.

Leenfaciliteit inburgering

In het nieuwe inburgeringsstelsel is een kredietfaciliteit opengesteld. O.a. als gevolg van de vertraging van het nieuwe inburgeringsstelsel wordt de thans ingeboekte leenfaciliteit met – € 38,7 miljoen aangepast.

Mutaties ontvangsten

Leenfaciliteit inburgering

Zie toelichting bij de uitgaven van dit beleidsartikel.

17 Internationale Rechtsorde

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 765001 7650000
         
Waarvan juridisch verplicht   1 599    
         
Apparaat-uitgaven1 765001 7650000
17.1 Internationale regelgeving1 765001 7650000
17.1.1 Directie Wetgeving1 765001 7650000
         
Ontvangsten00000000

2.3 De niet-beleidsartikelen

91 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen195 8200– 6 339189 481– 9 664– 8 020– 683– 8 235
         
Programma-uitgaven22 2960– 13 3548 942– 5 446– 5 5341 819– 5 733
91.1 Algemeen22 2960– 13 3548 942– 5 446– 5 5341 819– 5 733
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat22 2960– 13 3548 942– 5 446– 5 5341 819– 5 733
         
Apparaat-uitgaven174 20507 015181 220– 4 218– 2 486– 2 502– 2 502
91.1 Algemeen174 20507 015181 220– 4 218– 2 486– 2 502– 2 502
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat174 20507 015181 220– 4 218– 2 486– 2 502– 2 502
         
Ontvangsten8 46708509 317850850850850

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

Kasschuif Europol

Er wordt op operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» circa € 7,6 miljoen van 2006 naar 2007 en 2009 doorgeschoven, in verband met de vertraging van de nieuwbouw voor Europol.

Correctie Amendement 30 300 VI NR. 51: Voortzetting subsidieproject HEKTOR

Door middel van deze correctie wordt het uitgavenbudget voor project Hektor (€ 0,6 miljoen), zoals dat in amendement 30 300 VI nr. 51 wordt beschreven, bij de juiste operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» geplaatst.

92 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen– 9300124 387123 45792 13190 68691 46491 456
         
Apparaat-uitgaven– 9300124 387123 45792 13190 68691 46491 456
92.1 Nominaal en onvoorzien– 9300124 387123 45792 13190 68691 46491 456
92.1.1 Nominaal en onvoorzien– 9300124 387123 45792 13190 68691 46491 456
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Mutaties uitgaven

Eindejaarsmarge 2005

De eindejaarsmarge 2005 (circa € 29,5 miljoen) is verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen die voor de eindejaarsmarge in aanmerking komen.

Prijsbijstelling

Er is voor 2006 een bedrag van circa € 33,2 miljoen ontvangen voor prijsbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.

Loonbijstelling

Er is voor 2006 een bedrag van circa € 62,9 miljoen ontvangen voor loonbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.

Algemene efficiencytaakstelling agentschappen, ZBO’s en departementen

Bij de moties Algemene Politieke Beschouwingen was € 23 miljoen aan efficiencytaakstelling nog niet belegd. Conform de indertijd gemaakte afspraken is deze taakstelling bij Voorjaarsnota over de departementen verdeeld. De taakstelling bedraagt voor Justitie voor 2006 circa € 2,1 miljoen en wordt bij Vermoedelijke Uitkomsten over de Justitie-onderdelen doorbelast.

Taakstelling Adviesraden

Bij Voorjaarsnota 2005 is een taakstelling Adviesraden opgelegd. Deze is nu verdeeld over de specifieke Justitie-onderdelen.

93 Geheim

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2006Mutaties NvW en amend.Mutaties 1e suppl. 2006Stand 1e suppl. 2006Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 96904572 426957957957957
         
Programma-uitgaven1 96904572 426957957957957
93.1 Geheim1 96904572 426957957957957
93.1.1 Geheime uitgaven1 96904572 426957957957957
         
Ontvangsten00000000
Licence