Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

b. De begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Wetsartikel 4

In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpassing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.

Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.

Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.

Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.

De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.

In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.

De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «....komt voor de accountantsdienst van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).

Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. De departementale begroting

1.1 Leeswijzer

In deze suppletore begroting worden de Voorjaarsnotamutaties van Hoofdstuk XV naar de begrotingsartikelen geboekt en aldaar toegelicht. De indeling van deze suppletore begroting sluit aan bij de nieuwe begrotingsstructuur zoals die is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2006.

In deze suppletore begroting is de besluitvorming in het kader van de voorjaarsnota verwerkt, voorzover die neerslaat in de begrotingsgefinancierde uitgaven. Het betreft daarbij:

• Macro-economische bijstellingen (volume, loon en prijzen);

• Uitvoeringsbijstellingen, waaronder eindejaarsmarge;

• Intensiveringen, waaronder:

– Uitvoeringskosten CWI;

– Verbetering uitvoering richting burger (Keller);

– Ketensamenwerking;

– Meerjarige doorwerking en dekking amendement Noorman-den Uyl (nr. 39) en meerjarige dekking amendement Verburg (nr. 41).

Daarnaast is in deze suppletore begroting een aantal budgettair neutrale herschikkingen tussen subartikelonderdelen opgenomen als gevolg van:

1. De overige programma-uitgaven (primair proces, subsidies, voorlichting en onderzoek) zijn in de ontwerp begroting zoveel als mogelijk toebedeeld aan de operationele doelstellingen bij de beleidsartikelen. Gedurende de uitvoering van de begroting blijkt dat er aanvullende verschuivingen tussen de budgetten noodzakelijk zijn.

2. Jaarlijks wordt binnen SZW aan de hand van jaarprogramma’s een nadere toedeling gemaakt van het totaal van de apparaatuitgaven en de algemene programma-uitgaven. Ook dit leidt tot verschuivingen tussen budgetten.

2. Het beleid

2.1 Overzicht met belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.

De Voorjaarsnotamutaties hebben vooral betrekking op ontwikkelingen in de uitvoering.

Overzicht met belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Voorjaarsnota) Bedragen in EUR 1000

 Uitgaven 2006Artikelnr. 2006
Stand ontwerpbegroting 200624 367 326 
Amendementen15 000 
Vastgestelde begrotingswet24 382 326 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1. Eindejaarsmarge Rb-eng3 023div.
2. Eindejaarsmarge SZA45 299div.
3. Loonbijstelling78 69799
4. Prijsbijstelling28 36599
5. CWI44 94922
6. REA uitkeringslasten7 40023
7. Indicatiestelling WSW4 00024
8. Kinderopvang– 41 37025
9. Diversen WWB– 93 24430
9. Diversen IOAW/IOAZ– 40 75130
10. Wajong39 81231
11. Toeslagenwet10 24332
11. Mutaties op rijksbijdragen1 742 60034
12. Diverse overige mutaties– 2 445div.
   
Stand na 1e suppletore begroting 200626 208 904 

Overzicht met belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Voorjaarsnota) Bedragen in EUR 1000

 Uitgaven 2006Artikelnr. 2006
Stand ontwerpbegroting 2006596 072 
Amendementen15 000 
 611 072 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1. Ontvangsten CWI10 00022
3. Ontvangsten WIW44 00023
4. Ontvangsten WSW43 61624
5. Ontvangsten IOAW25 00030
6. Tegenboeking taakstelling– 15 00098
7. Diversen500div.
   
Stand na 1e suppletore begroting 2006719 188 

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 22 Activerend arbeidsmarktbeleid (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een toename van de arbeidsparticipatieStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen361 321050 51550 515411 836    
Uitgaven :362 821051 01551 015413 8366 350– 4 150– 5 000– 5 000
          
Programma-uitgaven OD 2  000    
Duale trajecten  000    
          
Programma-uitgaven OD 321 31203 1663 16624 478– 500000
Stimulering arbeidsparticipatie19 806 51251220 318    
Primair proces506 6356351 141    
Voorlichting1 000 2 0192 0193 019– 500   
          
Programma-uitgaven OD 4320 510047 84947 849368 3596 850– 4 150– 5 000– 5 000
Centra voor Werk en Inkomen312 244 47 84947 849360 0936 850– 4 150– 5 000– 5 000
BKWI8 266  08 266    
          
Apparaatsuitgaven20 999  020 999    
Personeel18 381  018 381    
Materieel2 618  02 618    
          
Ontvangsten14 600010 00010 00024 600    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 51,015 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Stimulering arbeidsparticipatie (€ 0,512 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting van met de name de budgetten voor de «Taskforce Jeugdwerkloosheid». Deze zijn overgeboekt naar afzonderlijke budgetten ten behoeve van de projectdirectie «Taskforce Jeugdwerkloosheid» (-/- € 3,190 mln).

2. Voor overlopende verplichtingen uit 2005 is totaal € 3,702 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2006. De overlopende verplichtingen hebben betrekking op projecten Stimuleringsregeling leeftijdsbewust beleid (€ 1,076 mln.), projecten in het kader van de Maatschappelijke binding (€ 1,837 mln.), Pilots mobiliteit (€ 0,596 mln.) en Subsidies (€ 0,193 mln.).

Primair proces (€ 0,635 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen van per saldo € 0,615 miljoen.

2. Eindejaarsmarge ter dekking van overlopende verplichtingen (€ 0,020 mln).

Voorlichting (€ 2,019 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen ten behoeve van voorlichting van de projectdirectie «Taskforce Jeugdwerkloosheid» € 2,0 miljoen.

2. Eindejaarsmarge ter dekking van overlopende verplichtingen (€ 0,019 mln).

Centra voor werk en inkomen (€ 47,849 miljoen)

1. Om er voor te zorgen dat het CWI de bemiddelingsfunctie in 2006 op een kwalitatief hoogwaardig niveau kan uitoefenen, wordt het budget in 2006 met € 21,7 miljoen verhoogd. Deze verhoging wordt voor €10 miljoen gedekt door hogere ontvangsten uit 2005.

2. Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Expertcommissie o.l.v. prof.ir.dr. Keller komt er een verbod op de zgn. «dubbele gegevensuitvraag». Ter ondersteuning hiervan wordt een digitaal klantdossier ontwikkeld (€ 18,919 miljoen).

Als gevolg van deze verbeteringen worden in de dubbele gegevensaanvraag besparingen gerealiseerd.

3. Aan de rijksbrede invoering van het burgerservicenummer en het stelsel van basisregistraties zijn uitvoeringskosten voor het CWI verbonden (€ 4,330 miljoen).

4. Een toevoeging van € 2,9 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 23 Reïntegratie (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Inschakeling in reguliere arbeid en voorkomen van uitval uit arbeid, van hen die dat niet op eigen kracht kunnenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen1 774 653 25 41725 4171 800 070    
Uitgaven:1 774 653 19 71719 7171 794 37015 2008 7008 90011 800
          
Programma-uitgaven OD 11 763 539019 71719 7171 783 25615 2008 7008 90011 800
Flexibel reïntegratiebudget1 629 270  01 629 270    
Agenda voor de Toekomst21 387 14514521 532    
RSP7 865  07 865     
Stimuleringsregeling ID-banen35 801  035 801     
SZW confinanciering Equal4 856  04 856    
Praktijkscholing5 076  05 076    
RWI/SVWW16 281 4 1004 10020 3815 700   
REA uitkeringslasten (Wajong)31 760 7 4007 40039 1609 5008 7008 90011 800
REA uitvoeringskosten (Wajong)2 997  02 997    
Handhaving  320320320    
Subsidies7 385 6 8626 86214 247    
Voorlichting0 858585    
Onderzoek861 8058051 666    
          
Apparaatsuitgaven11 114  011 114    
Personeel2 963  02 963    
Materieel143  0143     
Agentschap SZW8 008  08 008    
          
Ontvangsten146 634044 00044 000190 634    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 19,717 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Agenda voor de toekomst (€ 0,145 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking (-/- € 0,055 mln) van de middelen ten behoeve van een afsluitende conferentie over de Agenda voor de Toekomst.

2. Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten wordt € 0,2 miljoen door middel van de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2006.

RWI/SVWW (€ 4,100 miljoen)

1. Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten in het kader van de Stimuleringsregeling van werklozen en met werkloosheid bedreigden (SVWW) wordt € 9,8 miljoen via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2006.

2. Voor de afwikkeling van onder punt 1 genoemde regeling zijn ook middelen benodigd in 2007, waarmee in de ramingen nog geen rekening is gehouden. Er vindt een budgettair neutrale kasschuif (€ 5,7 mln) van 2006 naar 2007 plaats.

REA uitkeringslasten (€ 7,4 miljoen)

1. Op basis van uitvoeringsgegevens in de Januarinota van het UWV wordt de REA-raming met € 7,4 miljoen verhoogd.

Handhaving (€ 0,320 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen van handhavingsmiddelen (€ 0,320 mln).

Subsidies (€ 6,862 miljoen)

1. Er zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de ketensamenwerking tussen de partners CWI, UWV, VNG en Divosa onder andere voor de financiering van het steunpunt gemeenten (€ 1,2 miljoen).

2. Overboeking van (-/- € 0,030 miljoen) naar het ministerie van OCW als gedeeltelijke SZW-bijdrage in de onderzoekskosten van de projectdirectie Leren en Werken.

3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 5,005 mln).

4. Een toevoeging van € 0,687 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende subsidie verplichtingen.

Voorlichting (€ 0,085 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,085 mln).

Onderzoek (€ 0,805 miljoen)

1. Overboeking van (-/- € 0,050 miljoen) naar het ministerie van OCW als gedeeltelijke SZW-bijdrage in de onderzoekskosten van de projectdirectie Leren en Werken.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,855 mln).

Ontvangsten (€ 44,0 miljoen)

1. Op basis van in 2006 te realiseren vaststellingen van de regelingen t/m 2003, te weten de WIW (40 miljoen) en de WFA en KOA (samen 3,6 miljoen), worden bedragen teruggevorderd tot 44 miljoen. De raming van de terugontvangsten in 2006 wordt derhalve met € 44 miljoen verhoogd.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 24 Sociale werkvoorziening (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van arbeidsparticipatie van arbeidsgehandicaptenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen2 430 22915 0003 93318 9332 449 162    
Uitgaven :2 211 57515 0003 93318 9332 230 50829 50020 90017 50022 500
          
Programma-uitgaven OD 12 210 55515 0003 93318 9332 229 48829 50020 90017 50022 500
Wet Sociale Werkvoorziening2 192 25515 000– 6714 9332 207 18815 00015 00015 00015 000
Uitvoeringskosten indicatiestelling door CWI18 300 4 0004 00022 30014 5005 9002 5007 500
          
Apparaatsuitgaven1 020  01 020    
Personeel963  0963    
Materieel57  057    
          
Ontvangsten417 658043 61643 616461 27416 03615 99715 89115 891

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 3,933 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Wet Sociale Werkvoorziening (-/- € 0,067 miljoen)

1. Voor de afwikkeling van openstaande verplichtingen wordt € 0,110 miljoen door middel van de eindejaarsmarge aan het budget toegevoegd.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,177 mln) ten behoeve van vertaalwerk en voorlichting op het terrein van de WSW.

Indicatiestelling WSW (€ 4,0 miljoen)

1. Op basis van de instroomgegevens uit de laatste jaren inclusief de recent bekend geworden gegevens over 2005 moet de raming van het aantal herindicaties voor de komende jaren worden bijgesteld (€ 4,0 miljoen).

Ontvangsten (€ 43,616 miljoen)

1. Op basis van een validiteitstoets die Research en Beleid heeft uitgevoerd op de anticumulatiebaten 2003 zijn in februari 2006 de nabetalingen ontvangen, die voortvloeien uit samenloop in 2003 van Wsw-loon met een Wao- en Waz-uitkering. (€ 27,540 miljoen).

Hiervan wordt € 15 miljoen ingezet ter dekking van de lagere ontvangsten op artikel 98.

2. Op basis van een vergelijkbare toets over 2004 worden de anticumulatiebaten voor 2006 (€ 16,076 miljoen) en volgende jaren naar boven bijgesteld.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 25 Arbeid en zorg (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen dat werknemers arbeid en zorg kunnen combinerenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen922 9850– 19 425– 19 425903 560    
Uitgaven :922 9850– 20 900– 20 900902 085– 6 167– 27 049– 12 0943 767
          
Programma-uitgaven OD 1003603603600000
LBO   00    
Voorlichting  360360360    
          
Programma-uitgaven OD 2921 0260– 21 260– 21 260899 766– 6 167– 27 049– 12 0943 767
KOA  5 0925 0925 092    
Kinderopvang919 786 – 26 284– 26 284893 502– 6 159– 27 041– 12 0863 775
Primair proces533 – 2– 2531– 8– 8– 8– 8
Voorlichting201 – 142– 14259    
Onderzoek506 7676582    
          
Apparaatsuitgaven1 959 001 959    
Personeel1 757  01 757    
Materieel202  0202    
          
Ontvangsten5 00002 0002 0007 000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 20,900 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Voorlichting (€ 0,360 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen (€ 0,350 mln) binnen de SZW-begroting ten behoeve van voorlichtingsprojecten op het terrein van Arbeid en Zorg.

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,010 miljoen.

Kinderopvang ABW (€ 5,092 miljoen)

1. Voor de financiële afwikkeling van verplichtingen in het kader van de KOA-regeling wordt € 5,092 miljoen via de eindejaarsmarge aan de begroting toegevoegd.

Kinderopvang (-/- € 26,284 miljoen)

1. Een deel van de intensivering van € 200 miljoen kinderopvang uit de begroting 2006 betreffen de maatregelen voor tussenschoolse opvang.

De bijbehorende middelen (-/- € 30 miljoen) worden overgeboekt naar de begroting van het ministerie van OCW.

2. Volgens Europese regelgeving hebben ook ouders die in een andere EU-lidstaat wonen en waarvan een van de partners in Nederland werkt recht op kinderopvangtoeslag wanneer zij gebruik maken van formele kinderopvang zoals bedoeld in de Wet kinderopvang. Op dit moment krijgen deze ouders deze tegemoetkoming of toeslag nog niet, omdat Nederland ervan was uitgegaan dat beide ouders in Nederland moesten werken om voor de toeslag in aanmerking te komen (€ 7,4 miljoen).

3. Een ander deel van de intensivering van € 200 miljoen is bestemd voor de uitvoering van het Stappenplan voor- en naschoolse opvang.

Omdat het Stappenplan pas in 2007 in werking treedt, zijn de voor 2006 gereserveerde middelen intertemporeel overgeheveld naar latere jaren (-/- € 35,0 miljoen).

4. Het uitstel van de Wet inburgering van 1 april naar 1 juli leidt tot een meevaller in de kinderopvang voor de betreffende groep (-/- € 11,859).

5. Op basis van de meest recente uitvoeringsinformatie en een verbeterde ramingssystematiek van de uitgaven aan de Wet Kinderopvang zijn de uitgaven bijgesteld (€ 28,089 miljoen). Het betreft met name het effect van het eerder uitkeren van de toeslagen.

6. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,013 mln.)

7. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen voor verschillende kinderopvangbudgetten.

Als gevolg van te late indiening van aanvraagformulieren Wet Kinderopvang in 2005 lopen betalingen voor een bedrag van € 13,919 mln. over naar 2006. Door indiening van bezwaarschriften kon de afwikkeling van de Regeling uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang (Rkb) niet geheel in 2005 plaatsvinden en wordt € 1,135 mln. aan het budget 2006 toegevoegd. Tenslotte kan bij de subsidieregeling kinderopvang voor € 0,044 mln. aan verplichtingen uit 2005 pas in 2006 worden afgewikkeld.

Primair proces (-/- € 0,002 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,002 mln).

Voorlichting (-/- € 0,142 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,146 mln).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,004 miljoen.

Onderzoek (€ 0,076 miljoen)

1. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,076 miljoen.

Ontvangsten (€ 2,0 miljoen)

De raming van de terugontvangsten op de financiële afwikkeling van de RUK wordt naar aanleiding van realisatiegegevens met € 2 miljoen verhoogd.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 26 Overlegstructuren, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming en medezeggenschap (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van stabiele en evenwichtige arbeidsverhoudingenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen4 1310– 353– 3533 778    
Uitgaven:4 1770– 399– 3993 778– 205– 206– 206– 206
          
Programma-uitgaven OD 16990– 399– 399300– 205– 206– 206– 206
Subsidies346 – 46– 46300– 2– 3– 3– 3
Voorlichting353 – 353– 3530– 203– 203– 203– 203
          
Apparaatsuitgaven3 478 003 478    
Personeel3 254  03 254    
Materieel224  0224    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 0,399 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

1. Alle mutaties op de programma-uitgaven van artikel 26 zijn het gevolg van budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 27 Regulering van individuele arbeidsrelaties (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming van werknemers onder waarborging van voldoende flexibiliteit voor de werkgeverStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen2 62902232232 852    
Uitgaven :2 62902232232 8521 49998– 2– 2
          
Programma-uitgaven OD 143802232236611 49998– 2– 2
Subsidies438 2232236611 49998– 2– 2
          
Apparaatsuitgaven2 191  02 191    
Personeel1 968  01 968    
Materieel223  0223    
          
Ontvangsten1 8000– 1 500– 1 500300– 1 500– 1 500– 1 500– 1 500

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,223 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Subsidies (€ 0,223 miljoen)

1. Overboeking (€ 0,003 miljoen) van het ministerie van VWS in verband met loonbijstelling van het Landelijk Bureau Leeftijd.

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,020 miljoen.

3. 2007 is het Europees jaar van de gelijke kansen voor iedereen. Voor Voorlichting rond ongelijke behandeling en discriminatie is € 0,2 miljoen aan dit artikel toegevoegd

Ontvangsten (-/- € 1,5 miljoen)

De raming voor de boete-opbrengsten ATW is op basis van realisatiegegevens naar beneden bijgesteld met € 1,5 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 29 Arbeidsomstandigheden, arbozorg en verzuim (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandighedenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen92 42802 2882 28894 716    
Uitgaven:92 42802 5932 59395 0211002 0002 0002 000
          
Programma-uitgaven OD 116 38805 6945 69422 082350000
Handhaving  955955955     
Primair proces2 657 2042042 861150150150150
Subsidies12 403 2 2502 25014 653– 350– 750– 150– 150
Voorlichting  1 1401 1401 140550600  
Onderzoek1 328 1 1451 1452 473    
          
Programma-uitgaven OD 229 1610– 3 101– 3 10126 060– 2502 0002 0002 000
Arboconvenanten21 575 – 3 725–3 72517 850– 2 700   
Primair proces  202020    
Subsidies7 586 1341347 7202 4502 0002 0002 000
Voorlichting  330330330    
Onderzoek  140140140    
          
Apparaatsuitgaven46 87900046 879    
Personeel40 894   40 894    
Materieel5 985   5 985    
          
Ontvangsten5 0840005 084    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 2,593 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven OD 1

Handhaving (€ 0 955 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,660 miljoen).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 (€ 0,295 miljoen).

Primair proces (€ 0,204 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (-/- € 0,250 miljoen).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 (€ 0,454 miljoen).

Subsidies (€ 2,250 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,250 miljoen).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen Farbo uit 2005 (€ 2,0 miljoen).

Voorlichting (€ 1,140 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 1,140 miljoen).

Onderzoek (€ 1,145 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,880 miljoen).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 (€ 0,265 miljoen).

Programma-uitgaven OD 2

Arboconvenanten (-/- € 3,725 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (-/- € 0,925 miljoen).

2. Recente informatie vanuit branches met arboconvenanten leiden tot € 3,0 miljoen lagere uitgaven.

3. Overboeking (€ 0,2 mln.) van het ministerie van VWS als bijdragen in de kosten van het Zorgproject stichting Regioplus.

Primair proces (€ 0,020 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,020 miljoen).

Subsidies (€ 0,134 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (-/- € 0,650 miljoen).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 (€ 0,784 miljoen).

Voorlichting (€ 0,330 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,330 miljoen).

Onderzoek (€ 0,140 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,140 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 30 Inkomensbescherming met activering (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de financiële risico’s bij inkomensverliesStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen4 828 188– 25 000– 129 750– 154 7504 673 438    
Uitgaven:4 765 404– 25 000– 129 750– 154 7504 610 654– 348 833– 638 794– 722 640– 740 532
          
Programma-uitgaven OD 14 688 582– 25 000– 131 750156 7504 531 832– 348 833– 638 794– 722 640– 740 532
WWB4 338 111– 25 000– 93 244– 118 2444 219 867– 283 534– 538 235– 608 901– 614 963
IOAW214 313 – 34 200– 34 200180 113– 63 600– 76 700– 83 200– 89 300
IOAZ42 938 – 6 551– 6 55136 387– 1 608– 23 768– 30 448– 36 178
Bijstand zelfstandigen66 634  066 634    
Bijstand buitenland2 600  02 600    
Overig9 20605255259 731– 91– 91– 91– 91
Handhaving14 780 1 6501 65016 430    
Subsidies  707070    
          
Programma-uitgaven OD 344 14500044 1450000
WWIK uitkeringslasten39 394  039 394     
WWIK uitvoeringskosten4 751  04 751    
          
Programma-uitgaven OD 45 8180005 8180000
BIA uitkeringslasten5 618  05 618     
BIA uitvoeringskosten200  0200    
          
Programma-uitgaven OD 519 91202 0002 00021 9120000
TRI uitkeringslasten18 500  018 500     
TRI uitvoeringskosten1 412 2 0002 0003 412    
          
Apparaatsuitgaven6 9470006 947    
Personeel6 672  06 672    
Materieel275  0275    
          
Ontvangsten0025 00025 00025 000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties in de 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 129,750 miljoen.

WWB (-/- € 93,244 miljoen)

1. Als gevolg van neerwaartse bijstellingen van de CPB-ramingen van de werkloze beroepsbevolking, is de raming van de WWB neerwaarts bijgesteld (in totaal met € – 138,7 mln; hierin is rekening gehouden met een mutatie van 25 mln, a.g.v. het amendement Nr. 39 bij de begrotingsbehandeling van Noorman Den Uyl).

2. Daarnaast zijn bijstellingen verwerkt in verband met wijzigingen in en uitstel van (nieuw) beleid (+ € 43,4 mln). Veruit de grootste bijstelling betreft uitstel van het geraamde effect van wijzigingen in de sfeer van kinderalimentatie.

3. Tenslotte zijn er overige bijstellingen, waaronder als gevolg van realisatiecijfers 2005 over de uitgaven (€ – 23,0 mln)

IOAW (-/- € 34,200 miljoen)

1. De uitgaven zijn neerwaarts aangepast in verband met een daling van het volume en een neerwaartse bijstelling van de weglek als gevolg van de afschaffing van de vervolguitkering WW.

IOAW (-/- € 6,551 miljoen)

1. De uitgaven zijn naar beneden bijgesteld in verband met een ramingsaanpassing van de weglek als gevolg van de afschaffing van de WAZ.

Overig (€ 0,525 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking ad -/- € 0,091 miljoen ten behoeve van de secretaris van de toetsingscommissie.

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen van het Digitaal verantwoordingssysteem (€ 0,616 miljoen).

Handhaving (€ 1,650 miljoen)

1. Er zijn extra middelen voor de ketensamenwerking tussen de partners CWI, UWV, VNG en Divosa noodzakelijk, onder andere voor de financiering van de Monitorgroep.

Subsidies (€ 0,070 miljoen)

1. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 (€ 0,070 miljoen).

TRI uitvoeringskosten (€ 2,0 miljoen)

1. De vertraging bij de herbeoordelingen WAO leidt ook tot een verschuiving van de uitvoeringskosten en uitkeringslasten TRI.

Ontvangsten (€ 25,0 miljoen)

Voor de financiering van de IOAW geldt een bevoorschottingssystematiek. De terugontvangsten IOAW zijn het gevolg van de in 2005 opgetreden volumedaling.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 31 Inkomensbescherming en arbeidsongeschiktheid (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de financiële risico’s bij arbeidsongeschiktheidStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen1 717 839039 81239 8121 757 651    
Uitgaven:1 717 839039 81239 8121 757 65167 71992 442108 991136 665
          
Programma-uitgaven OD 21 713 685039 81239 8121 753 49767 71992 442108 991136 665
Wajong uitkeringslasten1 666 439 39 81239 8121 706 25166 30490 726107 087134 393
Wajong uitvoeringskosten47 246  047 2461 4151 7161 9042 272
          
Apparaatsuitgaven4 1540004 154    
Personeel3 991  03 991    
Materieel163  0163    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 39,812 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Wajong uitkeringslasten (€ 39,812 miljoen)

1. Op grond van het definitieve belastingplan is het Wajongkopje lager vastgesteld dan oorspronkelijk in de Begroting 2006 was opgenomen (-/- € 1,7 mln).

2. De instroom in de Wajong komt in 2005 uit op 10 600. Dat is opnieuw een stijging ten opzichte van vorig jaar, toen de instroom 9 800 bedroeg.

Op basis van deze toename is de intstroomraming voor 2006 ook opwaarts bijgesteld tot 11 400 (€ 41,512 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 32 Overige inkomensbescherming (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming zonder activerende voorwaarden tegen de financiële risico’s bij inkomensverliesStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen328 577010 24310 243338 820    
Uitgaven :328 577010 24310 243338 8203 0369 38911 95214 352
          
Programma-uitgaven OD 3327 793010 24310 243338 0363 0369 38911 95214 352
Toeslagenwet uitkeringslasten317 888 10 24310 243328 1312 8509 16511 72314 165
Toeslagenwet uitvoeringskosten9 905  09 905186224229187
          
Apparaatsuitgaven784000784    
Personeel753  0753    
Materieel31  031    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 10,243 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Toeslagenwet uitkeringslasten (€ 10,243 miljoen)

1. Een gecombineerd effect van de doorwerking van de gemiddelde uitkering en de volume aanpassingen in de moederwetten op de TW (€ – 4,257 miljoen)

2. WAO’ers die in het huidige stelsel naast hun WAO een toeslag en IOAW ontvangen, zullen onder het nieuwe regime naast hun WAO een hogere toeslag ontvangen en de IOAW-uitkering verliezen (€ 12 miljoen).

3. Aan arbeidsongeschikten met een TW-uitkering wordt een zgn. kopje uitgekeerd om deze uitkeringsgerechtigden op het voor hen relevante sociaal minimum te krijgen (€ 2,5 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 33 Tegemoetkoming specifieke kosten (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor tegemoetkoming in specifieke kostenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen3 300 71925 000025 0003 325 719    
Uitgaven :3 300 71925 000025 0003 325 7190000
          
Programma-uitgaven OD 1 25 000025 00025 00025 00023 00019 0000
Schuldhulpverlening 25 000025 00025 00025 00023 00019 0000
          
Programma-uitgaven OD 23 296 1960003 296 1960000
AKW uitkeringslasten3 185 324  03 185 324    
AKW uitvoeringskosten77 148  077 148     
TOG uitkeringslasten31 094  031 094     
TOG uitvoeringskosten2 630  02 630     
Programma-uitgaven OD 33 2390003 2390000
Uitkeringslasten Reg.Asbest2 235  02 235     
Uitvoeringskosten Reg.Asbest1 004  01 004    
          
Apparaatsuitgaven1 2840001 284    
Personeel1 236  01 236    
Materieel48  048    
          
Ontvangsten272000272    

Toelichting

Bij de begrotingsbehandeling SZW is het amendement Noorman-Den Uyl aangenomen, dat voorziet in een toevoeging van 25 mln. aan de begroting 2006 voor schuldhulpverlening door gemeenten. Het kabinet trekt ook voor 2007–2009 geld uit voor schuldhulpverlening.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 34 Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen en spaarfonds AOWStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen8 648 94101 742 6001 742 60010 391 541    
Uitgaven :8 648 94101 742 6001 742 60010 391 5411 392 2001 392 7001 392 7001 392 700
          
Programma-uitgaven OD 15 789 20001 742 6001 742 6007 531 8001 392 2001 392 7001 392 7001 392 700
Rijksbijdrage AOW-gat grensarbeiders   00     
Bijdragen BIKK AOW2 610 100 9 4009 4002 619 50022 10022 60022 60022 600
Bijdragen BIKK Anw180 500 700700181 2001 5001 5001 5001 500
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds2 700 000 1 732 5001 732 5004 432 5001 368 6001 368 6001 368 6001 368 600
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden1 700  01 700    
Rijksbijdrage Aof2 000  02 000     
Rijksbijdrage tegemoetkoming         
AOW-gerechtigden294 900  0294 900    
          
Programma-uitgaven OD 22 858 8150002 858 8150000
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW2 858 815  02 858 815    
          
Apparaatsuitgaven926000926    
Personeel890  0890    
Materieel36  036    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 1 742,600 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Bijdragen BIKK AOW (€ 9,4 miljoen)

1. De BIKK-AOW raming is bijgesteld op basis van het CEP met € 9,4 miljoen.

Bijdragen BIKK ANW (€ 0,7 miljoen)

1. De BIKK-ANW raming is bijgesteld op basis van het CEP met € 0,7 miljoen.

Rijksbijdrage Ouderdomsfonds (€ 1 732,5 miljoen)

1. In 2005 heeft er een herziening van de verdeelsleutel belastingen/premies volksverzekeringen plaatsgevonden. Dit leidt tot een structureel hogere rijksbijdrage.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 35 Emancipatie (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrijheden en verantwoordelijkheden voor mannen en vrouwenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen13 0440– 36– 3613 008    
Uitgaven:13 044031731713 361– 114– 116– 116– 116
          
Programma-uitgaven OD 210 446031731710 763– 114– 116– 116– 116
Dagindeling   00     
Primair proces2 182 50502 232– 25– 25– 25– 25
Subsidies7 766 – 24– 247 742– 86– 88– 88– 88
Voorlichting207 22209– 2– 2– 2– 2
Onderzoek291 289289580– 1– 1– 1– 1
          
Apparaatsuitgaven2 5980002 598    
Personeel2 218  02 218    
Materieel380  0380    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,317 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Primair proces (€ 0,050 miljoen)

1. Een toevoeging door middel van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 van € 0,057 miljoen.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,007 miljoen).

Subsidies (-/- € 0,024 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,024 miljoen).

Voorlichting (€ 0,002 miljoen)

1. Een toevoeging door middel van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 van € 0,003 miljoen.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,001 miljoen).

Onderzoek (€ 0,289 miljoen)

1. Een toevoeging door middel van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 van € 0,027 miljoen.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,262 miljoen).

Niet beleidsartikelen

Artikel 97 Aflopende regelingenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen190951951970    
Uitgaven :20109519511 15290024014010
          
Programma-uitgaven OD 118209519511 13390024014010
Regelingen ex-mijnwerkers182 00182    
Ondersteuning vorming BvG-en  87487487490024014010
Overig afwikkeling SUWI  777777    
          
Apparaatsuitgaven1900019    
Personeel18  018    
Materieel1  01    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,951 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Ondersteuning vorming BvG-en (€ 0,874 mln.)

1. Voor de uitvoering van de Stimuleringsregeling BVG wordt via de eindejaarsmarge voor 2006 een bedrag van € 2,304 miljoen aan dit artikel toegevoegd.

2. Omdat de financiele afwikkeling van de Stimuleringsregeling BVG nog een aantal jaren doorloopt is door middel van een budgettair neutrale kasschuif (-/- € 1,430 mln. in 2006 en € 1,430 in 2007/2011) een realistische meerjarenraming opgenomen.

Afwikkeling SUWI (€ 0,077 mln.)

1. Een toevoeging door middel van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2005 van € 0,077 miljoen.

Niet beleidsartikelen

Artikel 98 AlgemeenStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen216 7730– 1 178– 1 178215 595    
Uitgaven:219 0990– 839– 839218 2601 335– 161– 161– 161
          
Programma-uitgaven OD 154 1330– 11 279– 11 27942 854348– 349– 349– 319
          
Handhaving31 768– 7 540– 7 54024 228     
1. Eindejaarsmarge  7070      
2. Budgettair neutrale herschikkingen – 4 2604 260 – 686– 685– 685– 685
3a. Keller  – 5 000– 5 000      
3b. Ketensamenwerking  1 6501 650      
          
Primair proces642 213213855    
1. Eindejaarsmarge  6464      
2. Budgettair neutrale herschikkingen 149149 158156156156
          
Subsidies6 052 – 4 812– 4 8121 240    
1. Eindejaarsmarge  4444      
2. Budgettair neutrale herschikkingen – 4 856– 4 856 1 6051 7251 7251 725
          
Voorlichting4 931 2 1752 1757 106    
1. Eindejaarsmarge  171171      
2. Budgettair neutrale herschikkingen 804804 – 227– 231– 231– 231
4. Voorlichting arbeidsgehandicapten  1 2001 200 700    
          
Onderzoek en beleidsinformatie10 740 – 1 315– 1 3159 425    
1. Eindejaarsmarge  1 0001 000     
2. Budgettair neutrale herschikkingen – 2 815– 2 815 – 1 202– 1 314– 1 314– 1 284
3b. Ketensamenwerking  500500     
          
Apparaatsuitgaven164 966010 44010 440175 406987188188158
          
Personeel67 587 75675668 343    
1. Eindejaarsmarge  658658      
2. Budgettair neutrale herschikkingen 494494 454671671641
5. Overboeking naar VROM  – 396– 396 – 396– 396– 396– 396
          
Materieel17 171 10 54210 54227 713    
1. Eindejaarsmarge  677677      
2. Budgettair neutrale herschikkingen 6 6676 667 5 7264 7104 7104 710
6. Overboekingen met andere departementen  198198 – 197– 197– 197– 197
7. Dienstauto’s  3 0003 000     
          
Huisvesting35 218 – 4 290– 4 29030 928    
2. Budgettair neutrale herschikkingen – 4 251– 4 251 – 4 246– 4 246– 4 246– 4 246
8. Overboeking naar VROM  – 39– 39 – 39– 39– 39– 39
          
Automatisering20 267 3 6403 64023 907    
1. Eindejaarsmarge  957957      
2. Budgettair neutrale herschikkingen 2 5332 533 – 107– 107– 107– 107
9. Overboeking van VROM  150150     
          
Bijdrage aan IWI24 723 – 208– 20824 515    
2. Budgettair neutrale herschikkingen – 208– 208 – 208– 208– 208– 208
          
Ontvangsten5 02415 000– 15 00005 024    

Toelichting

1. Eindejaarsmarge

In het kader van de Eindejaarsmarge zijn bedragen toegevoegd voor betalingsoverloop van 2005 naar 2006. Deze bedragen zijn aan de in aanmerking komende budgetten toegevoegd.

2. Budgettair neutrale herschikkingen

Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (zie leeswijzer).

3a. Keller

Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Expertcommissie o.l.v. prof.ir.dr. Keller komt er een verbod op de zgn. «dubbele gegevensuitvraag». Ter ondersteuning hiervan wordt een digitaal klantdossier ontwikkeld. Hiervoor is f 5 mln beschikbaar gesteld uit handhavingsgelden.

3b. Ketensamenwerking

Er zijn extra middelen voor de ketensamenwerking tussen de partners CWI, UWV, VNG en Divosa noodzakelijk o.a. voor de financiering van de monitorwerkgroep (f 1,650 mln.).

Bij onderzoek gaat het om financiering van de evaluatie SUWI.

4. Voorlichting arbeidsgehandicapten

Een voorname belemmering voor de reintegratie van gedeeltelijk arbeidsgeschikten is de beeldvorming onder werkgevers over deze groep.

In samenspraak met andere organisaties gaat SZW, conform toezegging aan de Kamer, een campagne voeren om de beeldvorming te verbeteren.

5. Overboeking naar VROM

Het vergunningenstelsel in het kader van de Kernenergiewet is overgegaan van het Ministerie van SZW naar het Ministerie van VROM. De bijbehorende budgetten worden in deze suppletore begroting overgeboekt.

6. Overboekingen met andere departementen

Op het materiele budget worden een aantal overboekingen verwerkt:

Naar BZK worden € 0,193 mln en € 0,012 mln overgeboekt als SZW-bijdrage in de opbouw van een Expertise centrum en een Ontwikkel centrum.

Naar VROM wordt € 0,197 mln. overgeboekt in verband met het vergunningenstelsel KEW (zie 5).

Van VROM is € 0,600 mln bijgeplust ten behoeve van de versterking van de eestelijns toezichts- en handhavingstaken van het externe veiligheidsbeleid door de Arbeidsinspectie.

7. Dienstauto’s

Tijdelijke meerkosten als gevolg van de overgang van het leasen van de dienstauto’s naar het aanschaffen van dienstauto’s voor de departementsleiding, de Arbeidsinspectie en de SIOD.

8. Overboeking naar VROM

Naar VROM wordt € 0,039 mln. overgeboekt in verband met het vergunningenstelsel KEW (zie 5).

9. Overboeking van VROM

Van VROM is € 0,150 mln bijgeplust ten behoeve van de versterking van de eestelijns toezichts- en handhavingstaken van het externe veiligheidsbeleid door de Arbeidsinspectie.

Ontvangsten

De op dit artikel geparkeerde taakstelling ad € 15,0 miljoen wordt ingevuld bij de anticumulatiebaten.

Niet beleidsartikelen

Artikel 99 Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting 2006Mutaties NvW en amendementenMutaties 1e sup-pletore begrotingTotaal mutatiesStand 1e suppletore be-grotingMutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010
 1234 = (2+3)5 = (1+4)    
Verplichtingen460107 062107 062107 108    
Uitgaven:460107 062107 062107 10894 63394 45595 25895 264
          
Programma-uitgaven OD 1460107 062107 062107 10894 63394 45595 25895 264
Onvoorziene uitgaven0  00    
Loonbijstelling46 78 69778 69778 74366 90967 21468 09068 070
Ptijsbijstelling0 28 36528 36528 36527 72427 24127 16827 194
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

De toedeling van het ministerie van Financiën voor de loonbijstelling 2006 bedraagt € 74,613 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 4,084 miljoen voor uitgaven rijksbegroting-in-enge zin.

De toedeling van het ministerie van Financiën voor de prijsbijstelling 2006 bedraagt € 26,180 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 2,185 miljoen voor uitgaven rijksbegroting-in-enge zin.

Licence