Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2006 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoud blz.

1.

  Leeswijzer 3

2.

  De producten 3

2.1

  Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 4

2.2

  De productartikelen 7

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2006 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in overzichten met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in deMiljoenennota 2007 (Vermoedelijke Uitkomsten 2006), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2007 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.

2. De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2006 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2006 ( x EUR 1 mln.)

 Art.nr.UitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2006 6 352,56 420,3
    
Amendement Snijder-Hazelhof, 30 300 A, nr. 181150,0 
Amendement Gerkens c.s. 30 300 A, nr. 4312– 50,0 
Amendement Gerkens c.s. 30 300 A, nr. 431550,0 
Amendement Snijder-Hazelhof, 30 300 A, nr. 1819 50,0
    
Stand 1e suppletore begroting 2006 6 198,06 256,7
    
– mutaties Miljoenennota 2007 (uitkomst 2006) 25,825,8
– mutaties Najaarsnota 2006 (belangrijkste):   
    
1. BTW vergoedingdiv. 428,4428,4
2. Realisatie Waterkeren11.03.01– 80,1 
3. Realisatie Waterbeheren11.03.02– 68,1 
4. B&O infra-hoofdwegen12.02.01194,6 
5. Regulier onderhoud railwegen13.02.0150,5 
6. Spoor personenvervoer13.03.01– 137,8 
7. Spoor goederenvervoer13.03.02– 24,3 
8. Regionaal/lokaal14.01.032,6 
9. Verenfonds14.02.01– 10,0 
10. Realisatie hoofdvaarwegen15.03.01– 37,3 
11. Planstudieprogramma hoofdvaarwegen15.05.02– 9,7 
12. Planstudie PMR16.01.0129,0 
13. Realisatie PMR16.01.02– 7,5 
14. Maaswerken16.03.01– 34,3 
15. Westerscheldetunnel17.02– 7,4 
16. Betuweroute17.02– 82,4 
17. HSL-zuid17.03– 15,2 
18. Railinfrabeheer18.0534,8 
Diversendiv.– 23,10,7
Stand 2e suppletore begroting 2006 6 426,56 711,6

Toelichting:

Algemeen

Per saldo resulteren de bovenstaande mutaties, die voornamelijk het gevolg zijn van kastechnische oorzaken, tot een verschuiving van ca. € 225 mln. vanuit het jaar 2006 naar 2007 en later.

1. Dit betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel: 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.

De toevoeging kan als volgt worden gespecificeerd:

13 Spoorwegen € 330,3 mln.

17.02 Betuweroute €  55,0 mln.

17.03 HSL-Zuid €  43,1 mln.

Totaal € 428,4 mln.

2. Het opgenomen kasoverschot ontstaat door:

– Achterblijvende verzoeken tot uitkering van verscheidene subsidies aan Waterschappen en Provincies, die worden uitgekeerd ten behoeve van het Deltaplan Grote Rivieren en het Hoogwaterbeschermingsprogramma;

– Vertraging in de midtermreview Nadere Uitwerking voor het RivierenGebied (NURG), waardoor nog geen betalingen kunnen worden verricht;

– Een aanpassing van het kasritme omdat de steenbekleding aan de Ooster- en Westerschelde voor ligt op de planning;

– Het bedrag van € 50 mln. dat is toegevoegd naar aanleiding van amendement 18 van het lid Snijder-Hazelhoff (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300A, nr. 18) kan niet uitgegeven worden vóórdat de besluitvorming over de resultaten van de tweede toetsing en de financiering van de prioritaire projecten rond is. Die resultaten zijn in september 2006 naar de Tweede Kamer gezonden. In 2006 zal naar verwachting ca. € 10 mln. worden uitgegeven. In 2007 dat dit naar verwachting € 25 mln. zijn. Het restant wordt in daaropvolgende jaren ingezet

3. De belangrijkste posten die de lagere uitgaven op dit artikelonderdeel veroorzaken zijn:

– Latere indiening of lagere declaraties van subsidieaanvragers (gemeenten en waterschappen) in het kader van de Regeling eenmalige uitkering baggerwerkzaamheden bebouwd gebied (SUBBIED);

– Verschil van inzicht tussen de provincie en de grootste drinkwaterleverancier, waardoor het project zoetwatervoorziening bij de Haringvliet/De Kier niet op tijd kan starten;

– Door onder andere bezwaren bij de grondverwerving zijn de projecten sanering waterbodems, inrichting IJsselmeermonding en de vispassages bij Grave en Borgharen vertraagd;

– Vertraging bij de integrale inrichting van het Veluwe randmeer en IJsselmeergebied als gevolg van een langere doorlooptijd bij het opstellen van de contracten en het verkrijgen van de benodigde vergunningen.

4. De hogere uitgaven op dit onderdeel worden veroorzaakt door de overdracht van de N34 en N46 aan de provincies Overijssel, Drenthe en Groningen alsmede de overdracht van wegen aan de provincie Zeeland. Dit om uitvoering te geven aan demotie van het lid Hofstra (2004–2005, 29 800A, nr. 28) over deze wegen.

5. In plaats van ProRail een beroep te laten doen op de leenfaciliteit is besloten een bedrag van € 75 mln. á fonds perdu te financieren. Dit past in het beleid van schuldreductie ProRail.

Daarnaast is € 29 mln. (19e Voortgangsrapportage HSL;Kamerstukken II, 2006–2007, 22 026, nr. 255) voor de noodzakelijke vergoeding voor exploitatie en onderhoud HSL in verband met areaaluitbreiding (bij Miljoenennota 2007) begrotingstechnisch volledig toegevoegd aan 2006. Omdat de uitgaven zich over een langere periode voordoen, wordt dit thans verwerkt.

6. Het overschot op dit onderdeel bestaat uit:

– een aanpassing van het kasritme aan de uitvoering van de projecten spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht en Vleuten-Geldermalsen;

– de post afdekking risico’s spoorprogramma’s; verwacht wordt dat de daarvoor beschikbare gelden dit jaar niet meer tot betaling zullen leiden;

– een vertraging op het project Beter Benutten 21 die het gevolg is van de samenhang tussen het ontwikkelgedeelte en de realisatieprojecten Betuweroute en de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht.

7. De afrekening van het realisatieproject Sloelijn vindt plaats na een bepaald percentage van afronding dat door vertraging in de werkzaamheden nog niet is gehaald (onder andere door bomopsporing en -opruiming). Hierdoor zal dit jaar € 13,1 mln. niet tot betaling leiden.

Voorts zullen de beschikbare middelen voor PAGE risico reductie Almelo-Sittard ad € 4 mln. verschuiven naar 2007, omdat het besluitvormingsproces nog niet is afgerond.

Het resterende kasoverschot wordt vooral veroorzaakt doordat de juridische overdracht van de verbindingssporen ECT nog niet is afgerond en door opgetreden vertraging in de aanleg van het beveiligingssysteem ten behoeve van de spoorontsluiting Noord West Hoek Maasvlakte.

8. De voorgestelde mutatie betreft enerzijds een neerwaartse aanpassing van de kasramingen voor de projecten NZ-lijn met ca. € 52,8 mln. (doordat de gemeente Amsterdam eerst na het behalen van mijlpalen kan declareren) en N210 met ca. € 15,1 mln. (beschikkingsaanvraag is nog niet compleet waardoor geen betaling kan plaatsvinden).

Anderzijds kan er door de snellere voortgang op het project RandstadRail, fase 1, ca. € 70,6 mln. meer worden betaald dan eerder werd verwacht (prestatie is geleverd).

9. De middelen uit hetamendement van het lid van der Staaij c.s. ten behoeve van de oprichting van een landelijk Verenfonds gaan via de BDU in 2007 (zie ook mijn brief van 23 oktober 2006, kenmerk DGP/WV/u.06.02317) en komen dit jaar derhalve niet tot betaling.

10. Met name als gevolg van trage vergunningverlening, traag verlopend bestuurlijk overleg met gemeenten, latere aanbestedingen en gewijzigde uitvoeringsplanningen, ontstaat op dit onderdeel per saldo een kasoverschot van ca. € 37,3 mln.

11. Voornamelijk door vertraagde grondaankopen wordt het verwachte kasoverschot van ca. € 9,7 mln. doorgeschoven naar 2007.

12. Deze versnelling is het directe gevolg van mijn toezegging aan de Provincie Zuid Holland (PZH) om, na parlementaire goedkeuring van de PKB PMR, de bijdrage van VenW voor het PMR-deelproject 750 ha Natuur- en recreatieterreinen in 2006 in één keer in de vorm van een eenmalige vaste bijdrage over te maken aan de PZH.

13. Als gevolg van het noodzakelijk gebleken hersteltraject van de PKB kan niet worden gestart met de uitvoering zoals oorspronkelijk is gepland. Het verwachte kasoverschot zal hierdoor pas in een later jaar benodigd zijn.

14. De onderuitputting manifesteert zich onder andere op het project de Rijkelse Bemden, de vertraagde aanleg van de kaden in Roermond, Venlo en Gennep en een afwijking van de masterplanning ten opzichte van het kasritme van het beschikbare budget. Daartegenover heeft een ophoging van het projectbudget van de Zandmaas plaatsgevonden als gevolg van ontvangsten (€ 1,9 mln.) voor de aankoop van ruilgronden.

15. Met betrekking tot de Westerscheldetunnel zijn er 20 schadeclaims ontvangen, waarvan er inmiddels 6 definitief zijn afgehandeld. De verwachting is dat niet het gehele hiervoor bestemde budget dit jaar tot betaling zal leiden.

16./17.

  Met deze mutaties wordt aangesloten bij de onlangs aan de Kamer gezonden 20e Voortgangsrapportage Betuweroute (Kamerstukken II, 2006–2007, 22 589, nr. 273) en de 19e Voortgangsrapportage HSL-zuid (Kamerstukken II, 2006–2007, 22 026, nr. 255).

18. In het kader van de schuldreductie Prorail wordt vervroegd afgelost op leningen.

2.2 De productartikelen

11 Hoofdwatersystemen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

11 HoofwatersystemenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen302 259458 445– 7 184– 147 834303 427
Uitgaven473 648679 834– 7 184– 147 834524 816
11.01 Watermanagement70 353118 24600118 246
11.01.01 Basispakket watermanagement70 353118 246– 56 79014861 604
11.02 Beheer en Onderhoud191 857233 355– 2 179225231 401
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren115 551150 341– 2 150136148 327
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer70 39574 970– 668374 987
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer5 9118 0443768 087
11.03 Aanleg200 802313 42354 956– 148 207220 172
11.03.01 Real.programma waterkeren91 116137 68562 996– 80 110120 571
11.03.02 Real.programma waterbeheer109 686175 738– 8 040– 68 09799 601
11.05 Verkenning en planstudie10 63614 810– 3 171011 639
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen1 0001 0001 12702 127
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren3 1673 5682 52606 094
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer6 46910 242– 6 82403 418
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    331 566
– Restant    193 250
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    83%
11.09 Ontvangsten6 1566 156006 156

12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

12 HoofdwegennetStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen2 125 0871 532 524217 404671 7772 421 705
Uitgaven2 542 9511 950 388– 68 252195 2442 077 380
12.01 Verkeersmanagement54 29256 1355 66615061 951
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement54 29256 13534815056 633
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement005 31805 318
12.02 Beheer en onderhoud836 106890 702– 45 525194 6771 039 854
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen677 447732 043– 47 069194 563879 537
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen158 659158 6591 544114160 317
12.03 Aanleg, benutting en planst. na tracebesl.1 172 628747 735– 56 796127691 066
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen724 703494 92416 833193511 950
12.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit447 925252 811– 73 62966179 116
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS117 978117 9783 7212121 701
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS117 978117 9783 7212121 701
12.05 Verkenn. en planst. voor tracebesluit361 947137 83824 682288162 808
12.05.01 Verkenningen70070400704
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit361 247137 13424 682288162 104
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    1 408 543
– Restant    668 837
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    79%
12.09 Ontvangsten32 76429 0640029 064

13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

13 SpoorwegenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen2 532 3632 559 7092 360 546103 4925 023 747
Uitgaven1 775 8401 815 18685 688216 3112 117 185
13.01 Railverkeersleiding75 97076 9431 41914 88993 251
13.02 Onderhoud en vervanging927 542974 854262 314284 3761 521 544
13.02.01 Regulier onderhoud412 042434 35485 834167 562687 750
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten409 000409 000155 70096 579661 279
13.02.03 Rentelasten106 500131 5001 78020 235153 515
13.02.04 Betuweroute0019 000019 000
13.03 Aanleg718 358697 098– 169 642– 92 717434 739
13.03.01 Real.progr.personenvervoer645 061619 074– 171 540– 77 521370 013
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer46 85148 7984 678– 15 19638 280
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg26 44629 226– 2 780026 446
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS44 37444 3741 2938 67754 344
13.05 Verkenningen en planstudies9 59621 917– 9 6961 08613 307
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer6 48716 754– 9 7541 7298 729
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer1 0473 10119– 6432 477
13.05.03Verkenningenprogramma2 0622 0623902 101
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    0
– Restant    2 117 185
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    100%
13.09 Ontvangsten38 20038 200– 14 100– 7 20016 900
– HSA15 00015 000– 15 00000
– Overige23 20023 200900– 7 20016 900

14 Regionale, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

14 Regionale/lokale infra. StandStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen225 977240 41559 776– 25 480274 711
Uitgaven327 108299 6852 163– 5 945295 903
14.01 Grote regionaal/lokale projecten235 567232 3341 5594 055237 948
14.01.01 Verkenningen00000
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok5 99210 485– 44– 8919 550
14.01.03 Real.progr.reg./lok. 229 575221 8491 6034 946228 398  
14.02 Regionale mob fondsen91 54167 351604– 10 00057 955
14.02.01 Rijksbijdrage49 68067 351604– 10 00057 955
14.02.02 Terugsluisopbrengsten41 8610000
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    729
– Restant    295 174
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    26%
14.03 Ontvangsten00000

15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

15 HoofdvaarwegennetStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen405 090512 95588 60419 724621 283
Uitgaven452 210518 75849 208– 50 781517 185
15.01 Verkeersmanagement73 55871 45051024972 209
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement73 55871 45051024972 209
15.02 Beheer en onderhoud265 062288 81045 824282334 916
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen137 774142 25745 002282187 541
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen37 50034 000248034 248
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen89 788112 5535740113 127
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit92 504120 8042 741– 41 59181 954
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen84 584112 8842 146– 37 29077 740
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit7 9207 920595– 4 3014 214
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit21 08637 694133– 9 72128 106
15.05.01 Verkenningen6 4466 446– 91166 371
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit14 64031 248224– 9 73721 735
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    341 610
– Restant    175 575
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    54%
15.09 Ontvangsten22 73220 7480020 748

16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

16 Megaproj.niet Verkeer en VervoerStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen79 934110 77612 30931 018154 103
Uitgaven86 054116 62612 309– 15 508113 427
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam16 79817 0797 89918 80743 785
16.01.01 Planstudie PMR002 725– 2 7250
16.01.02 Realisatieprogramma PMR16 79817 0795 17421 53243 785
16.02 Ruimte voor de rivier6 02436 3151 436037 751
16.03 Maaswerken63 23263 2322 974– 34 31531 891
16.03.01 Realisatie Zandmaas63 23263 232474– 31 81531 891
16.03.02 Realisatie Grensmaas002 500– 2 5000
Van totAle uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    19 910
– Restant    93 517
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    44%
16.09 Ontvangsten0001 9001 900

17 Megaprojecten Verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

17 Megaprojecten Verkeer en VervoerStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen243 729379 666– 43 79197 518433 393
Uitgaven644 583763 821– 43 791– 18 478701 552
17.01 Westerscheldetunnel07 5490– 7 449100
17.02 Betuweroute325 561399 776– 22 935– 27 352349 489
17.03 Hoge snelheidslijn311 605336 391– 20 94027 866343 317
17.03.01 Realisatie HSL-zuid300 605319 127– 20 9858 994307 136
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen2 0004 2644– 1 1773 091
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen9 00013 0004120 04933 090
17.03.04 Realisatie snelle treinverbindingen00000
17.04 Anders betalen voor mobiliteit2 3987 87043– 5 3702 543
17.05 Zuiderzeelijn5 01912 23541– 6 1736 103
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    58 529
– Restant    643 023
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    100%
17.09 Ontvangsten33 98843 264– 6 000037 264

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

18 Overige uitgaven en ontvangstenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen49 50053 057– 4 31230 02678 771
Uitgaven50 11453 671– 4 31229 73479 093
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen00000
18.02 Bodemsanering00000
18.03 Intermodaal vervoer3 0875 83150– 4 6461 235
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel)1 0001 81323– 4311 405
18.05 Railinfrabeheer40 21540 215– 4 41834 80070 597
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert.5 8125 81233115 856
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven5 2825 28233115 326
18.07.02 Subsidies algemeen53053000530
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    5 856
– Restant    73 237
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    20%
18.09 Ontvangsten40 21540 215– 4 418035 797
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen0231 17800231 178

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

19 Bijdragen andere begrotingen RijkStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Ontvangsten6 246 2455 847 87650 347434 3906 332 613
19.09 Ten laste van begroting VenW4 745 4544 193 32529 221430 9074 653 453
19.10 Ten laste van het FES1 500 7911 654 55121 1263 4831 679 160
Licence