Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in: a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

M. C. F. Verdonk

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoud blz.

1.  Inleiding 3

2.  Het beleid 3

2.1  Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3

2.2  De beleidsartikelen 6

  11 Nederlandse rechtsorde 6

  12 Rechtspleging en rechtsbijstand 6

  13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding 7

  14 Jeugd 9

  15 Vreemdelingen 10

  16 Integratie 11

  17 Internationale rechtsorde 12

2.3  De niet-beleidsartikelen 12

  Niet-beleidsartikel 91 Algemeen 12

  Niet-beleidsartikel 92 Nominaal en onvoorzien 13

  Niet-beleidsartikel 93 Geheime uitgaven 13

1. INLEIDING

Dit is de 2e suppletore begroting 2006 van het ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2006.

In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:

• de vastgestelde begroting 2006,

• de stand 1e suppletore begroting 2006,

• de mutaties 2e suppletore begroting 2006 en

• de stand 2e suppletore begroting 2006 met daarbij de budgetflexibiliteit.

Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en alle overige politiek relevante mutaties toegelicht.

2. HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Najaarsnota) x € 1 000

 Beleidsartikel Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2006 5 421 699
   
Stand 1e suppletore begroting 2006 5 731 956
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
   
1) Desaldering Openbaar Ministerie1312 563
2) Gerechtskosten13/91– 20 481
3) Verdeling middelen verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)13– 13 600
4) Uitstel wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidsstelling13– 10 000
5) Wetsvertraging LBIO14– 13 356
6) Asiel: bezetting COA1523 500
7) Afrekening Inburgering WIN1610 700
8) Wet Inburgering – voorbereidingskosten1654 100
9) Middelen wet inburgering (naar Gemeentefonds)16– 52 000
   
Overige mutaties 11 677
Stand 2e suppletore begroting 2006 5 735 059

Toelichting op de belangrijkste mutaties

1) Desaldering Openbaar Ministerie

In het kader van onder andere kinderopvang zijn op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» uitgaven gedaan. Tegenover deze uitgaven staan even grote ontvangsten. Het betreft daarnaast uitgaven en ontvangsten op het gebied van detacherings-vergoedingen, bijdrage regiopolitie (verkeersprojecten), UWV (vergoeding in het kader van zwangerschapsverlof), bijdragen van gemeenten en provincies in het kader van justitiekantoren en andere projecten en dergelijke. Via een desaldering wordt het uitgaven- en ontvangstenkader met circa € 12,6 miljoen verhoogd.

2) Gerechtskosten

Als gevolg van het feit dat in 2006 niet of nauwelijks facturen van telecomproviders kunnen worden betaald blijft een bedrag van circa € 20,5 miljoen onbesteed. Dit hangt samen met het feit dat de EZ-tapregeling die per 2 april 2005 van kracht is, door de providers ter discussie wordt gesteld waardoor zij geen facturen indienen dan wel facturen indienen die een veel hoger tarief opleveren dan de tarieven in de tapregeling. Een gedeelte van deze meevaller, te weten € 6,1 miljoen, vindt plaats op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen», vanwege het niet uitputten van het bedrag dat uit de eindejaarsmarge 2005 hiervoor gereserveerd was.

3) Verdeling middelen verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)

Bij 1e suppletore begroting is op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek» in 2006 € 13,6 oplopend tot € 28,4 miljoen in 2011 beschikbaar gesteld voor het verbeterprogramma «Versterking Opsporing en Vervolging». Door middel van deze mutatie worden de middelen toebedeeld aan het Openbaar Ministerie (€ 4,0 miljoen in 2006) en het Nederlands Forensisch Instituut (€ 9,6 miljoen in 2006). Zoals in de 1e suppletore begroting reeds is aangegeven wordt bij het OM vooral geïnvesteerd in capaciteit voor complexe onderzoeken, het organiseren van tegenspraak en review en forensische opsporing. Bij het NFI hebben de investeringen vooral betrekking op capaciteit voor duidelijker rapporteren, versterking kwaliteit plaats delict en forensische intake, de invoering van de landelijke sporendatabank en de organisatie van 24 uurs-beschikbaarheid.

4) Uitstel wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidstelling

Het wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidstelling (TK 29 800, nrs. 2/8/106), dat het huidige systeem van vervroegde invrijheidstelling moet gaan vervangen, is nog niet in werking getreden. De hiervoor binnen Modernisering Sanctietoepassing (MST) gereserveerde middelen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» (€ 10 miljoen) blijven dus onbesteed.

5) Wetsvertraging LBIO

Het kabinet is voornemens het wetsvoorstel kinderalimentatie in te trekken, zodat de gereserveerde middelen op de Landelijk Bureau Inning Ouderbijdragen (LBIO) begroting 2006 voor een bedrag van € 13,4 miljoen op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» niet meer nodig zijn.

6) Asiel: bezetting COA

De uitstroom bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) valt tegen, omdat minder mensen met onbekende bestemming vertrekken. Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» is om die reden een tegenvaller ingeboekt van € 23,5 miljoen.

7) Afrekening inburgering WIN

In het kader van de afrekening Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) 2005 van de niet-G31-gemeenten worden aan gemeenten – die beter hebben gepresteerd – in totaal voor € 10,7 miljoen nabetaald.

8) Wet Inburgering – voorbereidingskosten

Het nieuwe inburgeringsstelsel betekent vooral voor de grote(re) gemeenten wijzigingen in de bestaande organisatiestructuur, werkwijze en- processen. Deze nieuwe positionering vergt tevens organisatorische (en personele) aanpassingen en aanpassingen van ICT-systemen (gereed maken van aansluiting op portal inburgering). De gemeenten worden gecompenseerd voor deze invoeringskosten (zie mutatie 9). Tot slot heeft een aantal ontwikkelingen geleid tot het aanpassen van de begroting voor de activiteiten van de Informatie Beheer Groep. Het gaat onder meer om de latere invoeringsdatum van de Wet inburgering (nu voorzien op 1 januari 2007) en de noodzakelijke aanpassing van het programma van eisen als gevolg van onder meer de amendementen van de Tweede Kamer. Op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» wordt het uitgavenkader derhalve in totaal met € 54,1 miljoen verhoogd.

9) Voorbereidingsmiddelen Wet Inburgering (naar Gemeentefonds)

Als gevolg van het nieuwe inburgeringsstelsel – die per 1 januari 2007 wordt ingevoerd – worden gemeenten geconfronteerd met invoeringskosten. Met het oog daarop wordt van operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» € 52 miljoen overgeheveld naar het Gemeentefonds.

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Najaarsnota) x € 1 000

 BeleidsartikelOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2006 1 017 389
   
Stand 1e suppletore begroting 2006 1 030 016
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1) Tegenvallende griffierechten12– 7 500
2) Desaldering Openbaar Ministerie1312 563
3) Uitstel wetsvoorstel bestuurlijke boete fout parkeren en tegenvallende ontvangsten Boetes en Transacties13– 18 000
4) Afrekening inburgering1631 100
   
Overige mutaties 39 432
Stand 2e suppletore begroting 2006 1 087 611

Toelichting op de belangrijkste mutaties

1) Tegenvallende griffierechten

Naar verwachting vallen de griffierechten tegen met € 7,5 miljoen. Momenteel vindt consolidatie van de gegevens van de gerechten plaats. Op basis daarvan kan waarschijnlijk de oorzaak van deze tegenvaller op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardig en kwalitatief goede rechtspleging» (€ 7,5 miljoen) nader worden verklaard.

2) Desaldering Openbaar Ministerie

Zie toelichting bij de belangrijkste uitgaven.

3) Uitstel wetsvoorstel bestuurlijke boete fout parkeren & tegenvallende ontvangsten Boetes en Transacties

Op het ontvangstenartikel 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 50,0 miljoen, met name als gevolg van een lager aantal WAHV-sancties dan waar in het ontvangstenkader rekening mee is gehouden. Tevens vallen de ontvangsten op dit artikel, vanwege het feit dat de invoering van de bestuurlijke boete fout parkeren is uitgesteld tot 1-1-2007, in 2006 mee met € 32 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat circa 1,2 miljoen WAHV-sancties fout parkeren in 2006 nog door het CJIB worden geïnd. Per saldo resteert een tegenvaller van € 18 miljoen.

4) Afrekening inburgering

Als gevolg van afrekeningen van gemeenten van regelingen inburgering oudkomers en nieuwkomers 2001–2005 wordt € 31,1 miljoen terugontvangen op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden». Dit geld wordt ingezet ter dekking van de voorbereidingskosten van de invoering van de Wet Inburgering en de uitgaven voor de afrekeningen inburgering WIN.

2.2 De beleidsartikelen

11 NEDERLANDSE RECHTSORDE

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen15 92912 704– 1 53411 170
     
Apparaat-uitgaven15 92912 704– 1 53411 170
11.1 (Nationale) wetgeving5 3275 208525 260
11.1.1 Directie Wetgeving5 3275 208525 260
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid10 6027 496– 1 5865 910
11.2.1 Directie Wetgeving10 6027 496– 1 5865 910
     
Ontvangsten001 2211 221

12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen1 220 4681 265 36028 3411 293 701
     
Waarvan juridisch verplicht   1 293 701
     
Programma-uitgaven1 220 4681 265 36028 3411 293 701
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging811 142838 80927 491866 300
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten766 742785 21330 240815 453
12.1.2 Hoge Raad24 87124 87159325 464
12.1.3 Overige diensten19 52928 725– 3 34225 383
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel409 326426 551850427 401
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand376 498393 7233 383397 106
12.2.2 Overig32 82832 828– 2 53330 295
     
Ontvangsten178 606183 567– 1 000182 567
Waarvan Griffie-ontvangsten170 237175 198– 7 500167 698

Toelichting op beleidsartikel 12

Uitgaven

Rechterlijke macht

De instroom is in de sectoren civiel, bestuur en kanton gestegen. Om deze autonome groei op te vangen wordt momenteel de bijdrage aan de Raad op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging», naast een eerdere verhoging bij 1e suppletore begroting, met € 6 miljoen verhoogd in 2006.

Voor het overige betreft deze mutatie de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling, evenals een technische verrekening van huisvestingsmiddelen ten behoeve van het Openbaar Ministerie.

Meevaller juridische beroepsgroepen en tolken, Wet schuldsanering natuurlijke personen en buitengerechtelijke geschilbeslechting

Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een meevaller voor van € 5,1 miljoen. Het bedrag van€ 5,1 miljoen bestaat uit verschillende mee- en tegenvallers, op het gebied van tolken, mediation en schuldsanering. De grootste zijn:

• De liquidatie van de stichting Tolk- en vertaaldiensten (TVCN), meevaller van € 4,4 miljoen (incidentele meevaller als gevolg van het aanbestede van tolken en vertaaldiensten);

• Schuldsanering, tegenvaller van € 0,6 miljoen;

• Buitengerechtelijke geschilbeslechting (mediation), meevaller van ongeveer € 1.3 miljoen.

Ontvangsten

Tegenvallende griffierechten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardig en kwalitatief goede rechtspleging» met een omvang van € 7,5 miljoen toegelicht.

13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen2 080 6162 082 46759 0562 141 523
     
Waarvan juridisch verplicht   2 004 643
     
Programma-uitgaven2 080 6162 082 46759 0562 141 523
13.1 Preventieve maatregelen7 9508 3273 08511 412
13.1.1 Dienst Justis228228651879
13.1.2 Overig7 7228 0992 43410 533
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek60 91276 7062 33279 038
13.2.1 NFI42 47642 47612 03354 509
13.2.2 Overig18 43634 230– 9 70124 529
13.3 Handhaving en vervolging510 323513 83021 649535 479
13.3.1 Rechtshandhaving15 98811 0968 91920 015
13.3.2 Openbaar Ministerie494 335502 73412 730515 464
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties1 447 6481 431 24117 6181 448 859
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier1 051 0301 040 17620 3111 060 487
13.4.2 DJI-TBS131 022126 0104 871130 881
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties139 830136 535– 15 035121 500
13.4.4 SRN – taakstraffen40 73540 73537041 105
13.4.5 CJIB80 18682 3606 98689 346
13.4.6 Overig4 8455 4251155 540
13.5 Slachtofferzorg29 27329 87631030 186
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN)12 06312 67811312 791
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)17 21017 19819717 395
13.6 Terrorismebestrijding24 51022 48714 06236 549
13.6.1 NCTb21 51019 48714 00233 489
13.6.2 IND3 0003 000603 060
     
Ontvangsten709 147710 1454 986715 131
Waarvan Boeten & Transacties691 960692 425– 11 743680 682
Waarvan Pluk ze12 08912 620012 620

Toelichting op beleidsartikel 13

Uitgaven

Desaldering Openbaar Ministerie

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.3«Handhaving en vervolging» met een omvang van € 12,6 miljoen in 2006 toegelicht.

Gerechtskosten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 14,3 miljoen op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» toegelicht.

Verdeling middelen verbeterprogramma opsporing en vervolging

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek» met een omvang van € 13,6 miljoen in 2006 toegelicht.

Uitstel wetsvoorstel voorwaardelijke invrijheidstelling

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met een omvang van € 10 miljoen in 2006 toegelicht.

Ontvangsten

Uitstel wetsvoorstel bestuurlijke boete fout parkeren & tegenvallende ontvangsten

Boetes en Transacties

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze tegenvaller op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» van per saldo € 18 miljoen toegelicht.

Desaldering Openbaar Ministerie

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» met een omvang van € 12,6 miljoen in 2006 toegelicht.

14 JEUGD

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen754 240751 939– 18 873733 066
     
Waarvan juridisch verplicht   722 342
     
Programma-uitgaven754 240751 939– 18 873733 066
14.1 Uitvoering jeugdbescherming330 705322 736– 17 363305 373
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen101 717104 03310 770114 803
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO)16 93017 254– 13 9763 278
14.1.3 Bureau’s jeugdzorg – (gezins)voogdij163 316170 993412171 405
14.1.4 Overig48 74230 456– 14 56915 887
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd377 564383 1248 558391 682
14.2.1 DJI – jeugd298 899292 2576 785299 042
14.2.2 RvdK – strafzaken23 92929 1291 69330 822
14.2.3 HALT11 91311 9139812 011
14.2.4 Bureau’s jeugdzorg – jeugdreclassering42 82349 825– 1849 807
14.3 Voogdij ama’s45 97146 079– 10 06836 011
14.3.1 NIDOS – opvang35 01535 015– 6 58828 427
14.3.2 NIDOS – voogdij10 95611 064– 3 4807 584
     
Ontvangsten12 33912 6634 17516 838

Toelichting op beleidsartikel 14

Uitgaven

Wetsvertraging LBIO

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» met een omvang van € 13,4 miljoen in 2006 toegelicht.

Meevaller Jeugd Terecht

Binnen Jeugd Terecht op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering Jeugdbescherming» wordt circa € 7 miljoen onderuitputting verwacht als gevolg van het niet of vertraagd doorgang vinden van een deel van de voor het jaar 2006 geplande activiteiten. Dit betreft onder meer herstelbemiddeling en jeugdreclassering.

Meevaller NIDOS opvang

De verdeling van de pupillen over de woonvoorzieningen is veranderd. Naar verhouding zitten er minder pupillen in de duurdere woonvoorzieningen, met name in de Kleine Wooneenheid (KWE). Hierdoor dalen de gemiddelde kosten van opvang aanzienlijk (ca. € 1 400 per pupil). Daarnaast is met NIDOS overeengekomen de kosten van de leegstand vanwege contractuele verplichtingen in 2006 ten laste te brengen van de opgebouwde reserves.

De middelen (€ 3 miljoen) die voor dit doel gereserveerd waren binnen het kader vallen hierdoor vrij. In totaal resulteert dit in een verwachte onderuitputting op operationele doelstelling 14.3 «Voogdij – Amv’s» van € 7,1 miljoen.

15 VREEMDELINGEN

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen831 031943 56531 746975 311
     
Waarvan juridisch verplicht   975 311
     
Programma-uitgaven831 031943 56531 746975 311
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen131 167184 4875 579190 066
15.1.1 IND131 167184 4875 579190 066
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf427 811472 36021 586493 946
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen418 052458 30622 899481 205
15.2.2 Overige instellingen9 75914 054– 1 31312 741
15.3 Terugkeer vreemdelingen272 053286 7184 581291 299
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring130 550130 5502 781133 331
15.3.2 DJI – uitzetcentra52 65452 6541 15853 812
15.3.3 IND82 63086 6761 55988 235
15.3.4 Overig6 21916 838– 91715 921
     
Ontvangsten103 676113 87013 308127 178

Toelichting op beleidsartikel 15

Uitgaven

Vernieuwing IND

Naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer (TK 30 240, nrs. 1–2) heeft het Kabinet ingestemd met een aantal verbetermaatregelen. Bij 1e suppletore begroting 2006 is als onderdeel van het verbeterprogramma een verhoging aangebracht van € 14,5 miljoen voor de reductie van beslistermijnen en programmakosten. Bij vermoedelijke uitkomsten is € 5,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het jaar 2006. Dit heeft betrekking op de overige maatregelen, te weten overdracht front-office, programmakosten en fraudebestrijding.

Meevallende krimpkosten

Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» vindt een besparing ter hoogte van € 6 miljoen plaats in de krimpkosten als gevolg van tegenvallende uitstroom.

Asiel: bezetting COA

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 23,5 miljoen in 2006 toegelicht.

Ontvangsten

Subsidieafrekening COA

Op basis van de subsidieafrekening 2005 heeft op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» een terugbetaling plaatsgevonden van het COA aan Justitie ter hoogte van € 5,2 miljoen.

ODA-toerekening eerstejaarsopvang asielzoekers

De totale kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit ontwikkelingslanden worden volgens internationale afspraken toegerekend aan ODA (Official Development Assistance). Door een hogere instroom dan bij 1e suppletore begroting werd verwacht, worden meerkosten voor eerstejaars asiel toegerekend aan het ODA-budget. Hierdoor wordt de ontvangstenraming op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» verhoogd met € 8,1 miljoen.

16 INTEGRATIE

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen320 810358 81114 831373 642
     
Waarvan juridisch verplicht   370 675
     
Programma-uitgaven320 110358 11114 831372 942
16.1 Inburgering etnische minderheden270 070303 07114 538317 609
16.1.1 Gemeenten270 070303 07114 538317 609
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen50 04055 04029355 333
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB)31 23731 237– 1 74329 494
16.2.2 Overig18 80323 8032 03625 839
     
Ontvangsten5 15445431 10031 554

Toelichting op artikel 16

Uitgaven

Afrekening inburgering WIN

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 10,7 miljoen in 2006 toegelicht.

Wet Inburgering – voorbereidingskosten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 54,1 miljoen in 2006 toegelicht.

Voorbereidingsmiddelen Wet Inburgering (naar Gemeentefonds)

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 52 miljoen in 2006 toegelicht.

Ontvangsten

Afrekening inburgering

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 31,1 miljoen in 2006 toegelicht.

17 INTERNATIONALE RECHTSORDE

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen1 7651 765261 791
     
Apparaat-uitgaven1 7651 765261 791
17.1 Internationale regelgeving1 7651 765261 791
17.1.1 Directie Wetgeving1 7651 765261 791
     
Ontvangsten006868

2.3 De niet-beleidsartikelen

91 ALGEMEEN

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen195 820189 48112 934202 415
     
Programma-uitgaven22 2968 94217 03825 980
91.1 Algemeen22 2968 94217 03825 980
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat22 2968 94217 03825 980
     
Apparaat-uitgaven174 205181 220– 4 104177 116
91.1 Algemeen174 205181 220– 4 104177 116
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat174 205181 220– 4 104177 116
     
Ontvangsten8 4679 3173 73713 054

Toelichting niet-beleidsartikel 91

Uitgaven

Overheveling Directie Internationale Strafrechtelijke Aangelegenheden en Drugsbeleid (DISAD) naar het Directoraat Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving

In verband met een interne reorganisatie wordt van operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» het budget van DISAD ter hoogte van € 5,1 miljoen in 2006 overgeheveld naar operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» en operationele doelstelling 13.2 «Rechtsthandhaving en criminaliteitsbestrijding».

Justitiebrede versleuteling

Ter dekking van justitiebrede problematiek wordt in 2006 een bedrag van € 11,9 miljoen justitie breed versleuteld. De problematiek betreft onder meer diverse interdepartementale taakstellingen, dekking van de moties uit de Algemene Politieke Beschouwingen, bijdrage aan de Raad voor de Rechtspraak en dekking van diverse interne problematiek, zoals bijvoorbeeld programma informatievoorziening strafrechtsketen (PROGIS) en diverse programma’s op het gebied van bedrijfsvoering.

Gerechtskosten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 6,2 miljoen op het niet-beleidsartikel 91.1 «Algemeen» toegelicht.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen– 930123 457– 123 4570
     
Apparaat-uitgaven– 930123 457– 123 4570
92.1 Nominaal en onvoorzien– 930123 457– 123 4570
92.1.1 Nominaal en onvoorzien– 930123 457– 123 4570
     
Ontvangsten0000

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Uitgaven

Verdeling prijsbijstelling

De bij 1e suppletore begroting vastgestelde prijsbijstelling van € 33,2 miljoen wordt thans over de Justitie-onderdelen doorverdeeld vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien».

Verdeling loonbijstelling

De bij 1e suppletore begroting vastgestelde loonbijstelling van in totaal € 62,9 miljoen wordt thans over de Justitie-onderdelen doorverdeeld vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien».

Eindejaarsmarge 2005

De eindejaarsmarge 2005 (€ 29,5 miljoen) is vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doorverdeeld over de Justitie-onderdelen die voor eindejaarsmarge in aanmerking komen.

Loonbijstelling CAO Rijk (van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)

De loonbijstelling CAO Rijk van € 8,8 miljoen wordt vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien» loonsomevenredig doorverdeeld over de betrokken Justitie-onderdelen. Het BZK-deel van de CAO-dekking bestaat uit twee componenten: enerzijds het arbeidsvoorwaardenbudget Rijk dat na herprioritering binnen de begroting van BZK beschikbaar is voor de arbeidsvoorwaarden Rijk; anderzijds het restant van het budget voor de Regeling ziektekostenvoorziening rijkspersoneel (ZVR). De ZVR is afgeschaft per 1 januari 2006. In 2006 worden nog betalingen verricht voor de declaraties over 2005. Het restant budget is ingezet ter dekking van de CAO.

93 GEHEIM

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000

 Stand vastgestelde begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Verplichtingen1 9692 426332 459
     
Programma-uitgaven1 9692 426332 459
93.1 Geheim1 9692 426332 459
93.1.1 Geheime uitgaven1 9692 426332 459
     
Ontvangsten0000
Licence