Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C. P. Veerman

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Najaarsnota)

(bedragen x € 1 mln.)

 Art.nr. Uitgaven 2006
Stand ontwerpbegroting 2006 2 135,3
Nota van Wijziging 9,0
Stand 1e suppletore begroting 2006 2 311,5
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1) Voedsel en Warenautoriteit2527,4
2) FES-projectendiv. 20,0  
3) Preventie Aviaire influenza en Klassieke Varkenspest259,1
4) Bestrijding Aviaire influenza en Blauwtong258,0
5) Apurement296,5
6) Regeling bos en landschap248,0
7) Investeringsprojecten in veenweidegebieden243,0
8) Destructie en preventieve maatregelen25– 11,1
9) Inrichtingsmaatregelen EHS23– 14,0
10) Diverse regelingen Landbouw21– 11,6
Overige mutatiesdiv. 15,5
Stand na 2e suppletore begroting 2006 2 372,3

Toelichting:

1) Voedsel en Warenautoriteit

De reorganisatiekosten VWA en de toezichtskosten bij de roodvleeskeuringen vallen hoger uit dan geraamd. Ook heeft VWA een negatief eigen vermogen, hetgeen volgens de geldende regels binnen 1 jaar door het moederdepartement moet worden aangezuiverd. Tevens vallen de opbrengsten van de VWA lager uit. Dit komt doordat de vraag van het bedrijfsleven voor keuringen en controles door de VWA lager is dan geraamd. Dit is onder andere veroorzaakt door bedrijfssluitingen, maar ook omdat Nieuwe Europese regelgeving op het terrein van voedselveiligheid heeft geleid tot een toegenomen eigen controle-verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Daarnaast is de invoering van een nieuw retributiestelsel aangehouden. Hierdoor worden nog de oude, niet kostendekkende tarieven in rekening gebracht.

2) FES-projecten

Dit betreft diverse kennisprojecten in het kader van het Fonds Economische Structuurversterking (FES).

3) Preventie Aviaire Influenza en Klassieke Varkenspest

Om een verdere verspreiding van Klassieke varkenspest (KVP) en laagpathogene Aviare Influenza (AI) tegen te gaan en een uitbraak van hoogpathogeen AI te voorkomen zijn preventieve maatregelen getroffen. Dit houdt in: strengere controles op naleving van ingestelde regels bij dreigende dierziekten, meer controle en voorlichting van/aan reizigers op Schiphol en voorlichting aan de sector bij actuele dreigingen. Preventieve uitgaven vallen buiten de huidige convenantsafspraken met het bedrijfsleven en kunnen niet bij de EU worden gedeclareerd.

4) Bestrijding Aviaire Influenza en Blauwtong

Ter bestrijding van laagpathogene AI en Blauwtong zijn handhavingsactiviteiten uitgevoerd.

Deze uitgaven zullen in het Diergezondheidsfonds (DGF) worden verantwoord. Deze uitgaven vallen buiten de met het bedrijfsleven gemaakte afspraken in het convenant «Bestrijding besmettelijke dierziekten» en kunnen niet bij de EU worden gedeclareerd. De LNV-bijdrage aan het DGF wordt daartoe met dit bedrag verhoogd.

5) Apurementskosten

Correcties door de Europese Commissie op de uitkering van Europese landbouwsubsidies leiden tot betaling van zogenaamde apurementskosten aan Brussel.

6) Regeling bos en landschap

In verband met het afronden van een aantal ruilverkavelingsprojecten vinden betalingen in het kader van de regeling bos- en landschap eerder plaats dan geraamd.

7) Investeringsprojecten in veenweidegebieden

Ten behoeve van investeringsprojecten in de veenweidegebieden wordt in totaal € 35 mln. aan de begroting toegevoegd. Het gaat hier met name om activiteiten die de bodemdaling moeten tegengaan. In 2006 wordt € 3 mln. geraamd.

8) Destructie en preventieve maatregelen

Bij voorjaarsnota 2006 is op de begroting van LNV een rijksbijdrage toegekend van € 32 mln voor destructie en preventieve maatregelen in 2007 en 2008. Daarbij zou onderzocht worden of deze uitgaven via het DGF zouden kunnen lopen. Uit onderzoek blijkt, rekening houdend met het DGF-convenant met het bedrijfsleven, dat een deel van deze overheidsbijdrage via het DGF kan verlopen. Dit betreft ca. € 21 mln.

9) Inrichtingsmaatregelen EHS

De lagere inrichtingsuitgaven voor de EHS zijn het gevolg van vertragingen door planologische en technische problemen. Deze problemen worden onder meer veroorzaakt doordat er onvoldoende uitvoeringsplannen beschikbaar zijn, doordat de vergunningverlening minder snel dan gepland verloopt, en doordat een aantal projecten, waarbij de Europese aanbestedingsregels worden gevolgd, veel tijd vraagt in de voorbereiding.

10) Diverse regelingen Landbouw

Op de terreinen kennisontwikkeling en -verspreiding mest, monitoring derogatie, gewasbescherming en energietransitie glastuinbouw doen zich in 2006 onderuitputtingen voor. Een deel van dit bedrag betreft kasvertraging en zal naar verwachting later tot uitbetaling komen.

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Najaarsnota)

(bedragen x € 1 mln.)

 Art.nr. Ontvangsten 2006
Stand ontwerpbegroting 2006 478,0
Stand 1e suppletore begroting 2006 508,4
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1) Landbouwheffingen2928,0
2) FES-projectendiv.20,0
3) EU-inkomsten AI25–/– 24,8
Overige mutatiesdiv.–/–  2,4
Stand na 2e suppletore begroting 2006 529,2

Toelichting:

1) Landbouwheffingen

Naar huidige inzichten komen de landbouwheffingen uit op ca. € 298 mln., hetgeen € 28 mln. hoger is dan tot op heden geraamd.

2) Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties.

3) De Europese Commissie heeft Nederland laten weten een korting op de ingediende declaratie AI 2003 toe te willen passen. De geraamde EU-ontvangsten zullen in ieder geval dit jaar niet worden gerealiseerd. Onduidelijk is wat de definitieve EU-bijdrage zal zijn.

ONDERDEEL B. TOELICHTING OP DE BELEIDSARTIKELEN

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

21 Duurzaam ondernemenStand ontwerp-begroting 2006 Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen269 956396 297443396 740
Uitgaven292 207416 502– 11 750404 752
Programma-uitgaven:93 160222 143– 19 055203 088
– waarvan juridisch verplicht62 162   
     
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat12 01111 9386 34318 281
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn12 82225 352– 11 61413 738
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw46 95446 618– 10 74835 870
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren12 031128 831– 2 400126 431
21.15 Bevorderen van duurzame ketens9 3429 404– 6368 768
     
Apparaatsuitgaven199 047194 3597 305201 664
21.21 Apparaat17 10616 8091 82318 632
21.22 Baten-lastendiensten181 941177 5505 482183 032
Ontvangsten36 59547 8302 51750 347

Toelichting:

De bijstelling van het verplichtingen- en uitgavenbudget op dit artikel houdt met name verband met de onderuitputting 2006 op de instrumenten monitoring derogatie en kennisontwikkeling en -verspreiding.

Daarnaast hebben binnen dit artikel enkele verschuivingen plaatsgevonden om de verplichtingen- en kasbudgetten in overeenstemming te brengen met de actuele bestedingsprogramma’s 2006 van o.a. de Oogstschaderegeling 2002, de nadeelcompensatie kokkelvisserij, de Investeringsregeling Jonge Agrariërs, de Investeringsregeling Energiebesparing en de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw.

De verhoging op apparaat houdt met name verband met versterking van fytosanitair beleid, werkzaamheden voor de certificerende autoriteit en werkzaamheden ten behoeve van het project cliënt.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

22 Agrarische ruimteStand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen23 98123 86057 22781 087
Uitgaven51 67551 5544 71356 267
Programma-uitgaven43 16343 1634 67347 836
     
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw42 72542 72511142 836
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw4384384 5625 000
     
Apparaatsuitgaven8 5128 391408 431
22.21 apparaat1251222124
22.22 baten-lastendiensten8 3878 269388 307
Ontvangsten67 54569 5456 56276 107

Toelichting:

De verhoging van het verplichtingenbudget is het gevolg van het versneld afronden van langlopende landinrichtingsprojecten in het kader van de taskforce landinrichting. Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.

In verband met hogere uitgaven in het kader van de Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG) worden middelen vanuit het Ontwikkelings- en Saneringsfonds naar de LNV-begroting overgeheveld.

De verhoging van de ontvangsten met € 6,6 mln. houdt voor € 4,6 mln. verband met de IRG bijstelling en voor € 2,0 mln. met hogere landinrichtingsrente.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

23 NatuurStand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen430 884478 228155 544633 772
– waarvan garanties75 186   
Uitgaven433 727431 571– 30 456401 115
Programma-uitgaven383 886381 944– 49 756332 188
     
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur94 37076 946– 15 26661 680
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur64 41673 648– 27 30746 341
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur143 748159 1484 845163 993
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit81 35272 202– 12 02860 174
     
Apparaatsuitgaven49 84149 62719 30068 927
23.21 apparaat6 4606 4122126 624
23.22 baten- lastendiensten43 38143 21519 08862 303
Ontvangsten37 64437 644– 11 86625 778

Toelichting:

In 2006 worden voor ca. € 180 mln. extra verplichtingen aangegaan in het kader van de Subsidieregeling Natuurbeheer en de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer, waartoe verplichtingenbudget uit latere jaren naar 2006 is geschoven. Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.

De lagere uitgaven op Verwerven EHS van € 15,3 mln. houden o.m. verband met het feit dat er in 2006 geen verwervingsuitgaven meer worden gedeclareerd bij de EU in het kader van het Plattelandsontwikkelingsplan (POP-1). De afgelopen jaren heeft Nederland voor verwerving bij de EU in het kader van POP1 meer gedeclareerd dan geraamd. Als gevolg hiervan vindt zowel bij de uitgaven als bij de ontvangsten een verlaging plaats met € 9,9 mln. Voorts zijn de uitgaven verlaagd met € 3,5 mln. op het onderdeel rente en aflossing.

De lagere uitgaven bij Inrichten EHS van € 27,3 mln. zijn voor ca. € 14 mln. het gevolg van vertragingen bij de inrichtingsmaatregelen door planologische en technische problemen zodat geen volledige uitputting kan plaatsvinden.

Voorts is het budget voor de inrichtingsuitgaven van de Subsidieregeling Natuurbeheer ad € 7,5 mln. vanuit dit onderdeel overgeheveld naar het beheersonderdeel van dit artikel (Beheren EHS). Tot slot wordt voor € 5,8 mln. compensatie geboden voor de uitvoeringskosten van de EHS.

De hogere uitgaven op Beheren EHS van € 4,8 mln. houden met name verband met het feit dat het budget voor gedoogovereenkomsten ten aanzien van ganzen wordt ingezet voor overeenkomsten ten aanzien van de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer onderdeel ganzenopvang. Dit budget was oorspronkelijk geraamd op Beheren van de natuur buiten EHS.

De verlaging op Beheren van de natuur buiten EHS met € 12 mln. houdt o.m. verband met een verlaging van € 2,5 mln. als gevolg van lagere uitgaven voor beheersplannen en de eerder genoemde overheveling van het budget voor gedoogovereenkomsten ten aanzien van ganzen van € 4,8 mln. Voorts wordt dit onderdeel verlaagd met € 4,2 mln. ter compensatie van bijdragen aan de baten-lastendiensten Dienst Landelijk Gebied en de Dienst Regelingen.

De hogere uitgaven bij de baten-lastendiensten van € 19 mln. houden verband met het in verhouding brengen van de uitvoeringskosten in relatie tot het programmabudget. In de afgelopen jaren is bij stijgend programmabudget (intensiveringsgelden) onvoldoende budget gereserveerd ten behoeve van de uitvoerende diensten. In de begroting 2007 is dit reeds meerjarig gecorrigeerd. Thans vindt bijstelling plaats voor 2006. De uitvoeringskosten houden verband met de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur en de uitvoerings- en controlekosten voor Programma Beheer.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

24 Landschap en recreatieStand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen124 313133 66634 469168 135
Uitgaven141 635150 98811 995162 983
Programma-uitgaven113 971123 7915 277129 068
     
24.11 Nationale Landschappen18 85518 8557 47426 329
Toegankelijkheid nationale landschappen0   
24.12 Landschap Algemeen6 6756 6152 4259 040
24.13 Recreatie in en om de Stad52 65850 65819750 855
24.14 Recreatie algemeen35 78347 663– 4 81942 844
     
Apparaatsuitgaven27 66427 1976 71833 915
24.21 apparaat4 1664 1731214 294
24.22 baten- lastendiensten23 49823 0246 59729 621
Ontvangsten800800 800

Toelichting:

De verhoging van het verplichtingenbudget houdt verband met het versneld afronden van langjarige landinrichtingsprojecten in het kader van de taskforce landinrichting.

Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.

De hogere uitgaven op Nationale landschappen houden voornamelijk verband met het feit dat bij het afronden van ruilverkavelingsprojecten in het kader van de regeling bos- en landschap nog uitfinanciering plaatsvindt voor een aantal projecten.

De verhoging op Landschap algemeen houdt voornamelijk verband met extra investeringen van in totaal € 35 mln. in veenweidegebieden ter voorkoming van de bodemdaling. In 2006 wordt hiervoor € 3 mln. geraamd.

Per saldo vallen de uitgaven bij Recreatie algemeen € 4,8 mln. lager uit. De lagere uitgaven op Recreatie algemeen houden enerzijds verband met het feit dat van de € 12 mln. die bij Nota van Wijziging aan de begroting 2006 is toegevoegd, voor de versnelde inrichting van het Groene Hart als nationaal landschap, er € 11 mln. niet tot betaling zal komen. Ondanks het feit dat de projecten in dit kader in 2006 worden opgestart leidt dit in 2006 namelijk nauwelijks tot uitgaven. De komende jaren maakt uitfinanciering van deze verplichting deel uit van het ILG. Tegenover deze verlaging staan hogere uitgaven ad € 5,8 mln. in verband met de afkoop van het Rijksaandeel in de beheerskosten van het Natuur- en recreatieschap de Grevelingen. Deze afkoop hangt samen met de intrekking van de Wet deelnemingen Grevelingen.

De hogere uitgaven bij de baten-lastendiensten van € 6,6 mln. houden voornamelijk verband met het in verhouding brengen van de uitvoeringskosten in relatie tot het programmabudget. In de afgelopen jaren is bij stijgend programmabudget (intensiveringsgelden) onvoldoende budget gereserveerd ten behoeve van de uitvoerende diensten. In de begroting 2007 is dit reeds meerjarig gecorrigeerd. Thans vindt bijstelling plaats voor 2006. De uitvoeringskosten houden verband met recreatie om de stad.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

25 Voedselkwaliteit en DiergezondheidStand ontwerp-begroting 2006 Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen105 871131 83320 019151 852
Uitgaven105 871131 83320 535152 368
Programma-uitgaven45 76774 219– 9 01665 203
     
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon28 10756 971– 13 36043 611
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau17 66017 2484 34421 592
     
Apparaatsuitgaven60 10457 61429 55187 165
U25.21 Apparaat9 8768 635– 1 7226 913
U25.22 baten-lastendiensten50 22848 97931 27380 252
Ontvangsten32 94043 854– 28 41615 438

Toelichting:

De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget houdt met name verband met lagere opbrengsten derden/bedrijfsleven en hogere kosten van de VWA.

De opbrengsten derden van de VWA zijn in totaal € 16 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een inzakkende marktvraag, het aanhouden van de invoering van het nieuwe retributiestelsel door de Tweede Kamer en nieuwe Europese regelgeving waardoor het aantal keuringen en controles door de VWA aanzienlijk is verminderd. Dit leidt tot een forse ophoging van de LNV-bijdragen.

De hogere kosten van de VWA van in totaal circa € 11 mln worden veroorzaakt door de reorganisatie van de VWA in 2005 en de toezichtkosten bij de roodvleeskeuringen. Daarnaast heeft de VWA een negatief eigen vermogen (€ 2,3 mln), hetgeen conform geldende regels binnen 1 jaar door het moederdepartement moet worden aangezuiverd.

Tevens zijn er in verband met preventiekosten in verband met de dierziekte-uitbraken Blue Tongue, AI en KVP (Klassieke Varkenspest) extra middelen toegevoegd (€ 6,2 mln) aan de AID.

Hiertegenover staat een verlaging van de uitgaven en ontvangsten (desaldering) in het kader van dierlijke EU-verordeningen (€ – 3,0 mln) wegens het niet kunnen retribueren van handhaving- en inspectiewerkzaamheden aan het bedrijfsleven.

Bovenstaande leidt tot een verhoging van de bijdrage aan de baten- en lastendiensten VWA, AID, DR met circa € 31 mln.

De verlaging van de programma-uitgaven houdt verband met de bij voorjaarsnota 2006 verkregen rijksbijdrage op de begroting van LNV, voor de jaren 2007 en 2008, van € 32 mln voor destructie en preventieve maatregelen. € 21 mln wordt aan het DGF toegevoegd: betreffende uitgaven i.h.k.v. kosten voor bestrijding van dierziekten, de jaarlijkse bijdrage aan het DGF voor reguliere monitoring en bewakingsprogramma’s en € 11,4 mln voor bekostiging van uitgaven aan destructie voor 2007/2008. Het overige deel zal via een kasschuif naar 2007 worden gebracht ter dekking van de overheidsbijdrage aan destructie.

De verhoging van de programma-uitgaven houdt met name verband met een verschuiving van middelen in verband met de MKZ-vaccinproductie en overige veterinaire projecten (€ – 3,5 mln). Daarnaast is het budget verhoogd in verband met bestrijdingskosten in verband met de dierziekte-uitbraken Blue Tongue, AI en KVP (€ 8,1 mln).

De verlaging van het ontvangstenbudget op dit artikel houdt met name verband met de korting op de ingediende declaratie AI 2003 door de Europese Commissie (hierop is bezwaar aangetekend). De geraamde EU-ontvangsten van € 24,8 mln zullen in ieder geval dit jaar niet worden gerealiseerd. Onduidelijk is wat de definitieve EU-bijdrage zal zijn.

Tenslotte heeft een desaldering plaatsgevonden op uitgaven en ontvangsten in het kader van dierlijke EU-verordeningen (€ 3,0 mln).

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

26 Kennis en InnovatieStand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen867 360871 42575 186946 611
Uitgaven860 593867 50125 150892 651
Programma-uitgaven846 624854 28824 359878 647
     
26.11 Waarborgen van het kennisstelsel603 035603 03522 404625 439
26.12 Benutten van samenhang tussen instellingen32 54532 5452 56635 111
26.13 Vernieuwen van het kennisstelsel41 57448 2291 39649 625
26.14 Ondersteunen van LNV-beleid met kennis169 470170 479– 2 007168 472
     
Apparaatsuitgaven13 96913 21379114 004
26.21 apparaat13 33412 59245813 050
26.22 baten-lastendiensten635621333954
Ontvangsten14 31924 9439 98634 929

Toelichting:

De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget 2006 op dit artikel houdt met name verband met:

– uitvoering van diverse projecten door DLO met name op het gebied van MKZ, gewasbescherming en bemesting (€ 10,7 mln. verplichtingen- en € 6,6 mln. kasbudget);

– de toegekende loonbijstelling (€ 23,0 mln. verplichtingen- en € 12,7 mln. kasbudget).

– de toekenning van middelen ten laste van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor diverse FES-projecten (€ 41,1 mln verplichtingen- en € 9,8 mln. kasbudget).

Samenhangende met de verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget voor de uitvoering van ten laste van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) komende projecten wordt de ontvangstenraming eveneens naar boven bijgesteld.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

27 ReconstructieStand ontwerp-begroting 2006 Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen45 17850 89964 790115 689
Uitgaven51 24156 9627 34264 304
Programma-uitgaven38 38244 2827 28051 562
     
27.11 Uitvoeren reconstructie38 38244 2827 28051 562
     
Apparaatsuitgaven12 85912 6806212 742
27.21 apparaat1791764180
27.22 baten- lastendiensten12 68012 5045812 562
Ontvangsten3 6503 65011 80015 450

Toelichting:

De verplichtingenverhoging in de begroting 2006 houdt verband met het uitvoeringscontract Reconstructie 2005/2006. In 2005 is namelijk minder verplichtingenruimte benut, waardoor conform de 2-jarige afspraken gemaakt in het uitvoeringscontract 2005/2006 met de provincies meer verplichtingenruimte in 2006 nodig is. Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat levert in het kader van het uitvoeringscontract 2005/2006 een bijdrage van € 7,2 mln. ten behoeve van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid.

Ter uitfinanciering van de Stimuleringsregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB) worden de voor dat doel in het Groenfonds bestemde middelen overgeheveld naar de LNV-begroting. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten van € 11,8 mln.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

28 Nominaal en onvoorzienStand ontwerp-begroting 2006 Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen– 9 115– 6 0226 0220
Uitgaven– 9 115– 2 8272 8270
     
28.11 Prijsbijstelling014 035– 14 0350
28.12 Loonbijstelling024 576– 24 5760
28.13 Onvoorzien– 9 115– 41 43841 4380
Ontvangsten    

Toelichting:

In verband met de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling 2006 vindt een verlaging plaats van het verplichtingen en uitgavenbudget van respectievelijk € 14 mln. en € 24,6 mln. Daarnaast wordt op het onderdeel onvoorzien de invulling verwerkt van o.m. de negatieve eindejaarsmarge ad € 14,3 mln. en (in relatie tot een aantal intensiveringen) een structurele ramingsbijstelling ad € 20 mln.

Verdeling Loonbijstelling

Bedragen in EUR 1 000

Art.nr Omschrijving2006
U2115 Bevord.Duurz. Ketens18
U2121 Apparaat290
U2122 Baten- lastendiensten695
U2211 ruimte v. grondgeb.landb. 111
U2221 Apparaat2
U2222Baten- lastendiensten38
U2313 Beheren EHS1 830
U2314 Beheer natuur buiten EHS304
U2321Apparaat121
U2322 Baten- lastendiensten187
U2411 Nationale landschappen76
U2414 Recreatie algemeen246
U2421 Apparaat81
U2422 Baten- lastendiensten107
U2511 Bevord.kwalitatief hoogw.voed.28
U2512 Handh.diergez.niv. 124
U2521Apparaat133
U2522 Baten- lastendiensten224
U2611 Waarborg kennisstelsel17 533(V)
U2611Waarborg kennisstelsel9 306(K)
U2612Benut.samenhang.instell. 950(V)
U2612Benut.samenhang.instell. 581(K)
U2613Vernieuwen.kennisstelsel723
U2614 Onderst.LNV met kennis93
U2621 Apparaat253
U2622 Baten- lastendiensten2
U2721 Apparaat4
U2722 Baten- lastendiensten58
U2822 Loonbijstelling– 21 395
U2912 Uitvoering EU-maatregelen275
U2921Apparaat5 450
U2922 Baten- lastendiensten35

Toelichting:

Het totaal van de loonbijstelling ad € 24,6 mln. is bij de Voorjaarsnota 2006 aan de LNV-begroting toegewezen. Voor het totaal van € 24,6 mln. wordt deze bijstelling in de onderhavige suppletore begroting aan de loongevoelige begrotingsartikelen toegedeeld voor € 21,4 mln. volgens bovenstaand overzicht en voor € 3,2 mln. volgens onderstaand overzicht.

Verdeling prijsbijstelling

Bedragen in EUR 1 000

Art. nrOmschrijving2006
21.13Bevord.duurz.prod.meth270
21.15Bevord.Duurz. Ketens91
23.13Verwerven EHS337
23.14Beheren EHS77
24.13Recreatie in en om stad– 3
24.14Receatie algemeen149
26.11Waarborg kennisstelsel3 358(V)
26.11Waarborg kennisstelsel1 735(K)
26.12Benut.samenh.instell. 60(V) 
26.12Benut.samenh.instell. 30(K)  
26.14Onderst.LNV met kennis8
27.11Uitvoeren reconstructie150
28.23Onvoorzien1 172
28.22Loonbijstelling– 3 178
28.21Prijsbijstelling– 11 545
29.21Apparaat9 727
21.21Apparaat1 044
21.22Agentschappen1 964
23.21Apparaat1
25.21Apparaat– 2 029
25.22Agentschappen– 600
M21.21Apparaat600

Toelichting:

De totaal van de prijsbijstelling ad € 14 mln. is bij de voorjaarsnota aan de LNV-begroting toegewezen. Voor het totaal ad € 11,5 mln. wordt deze bijstelling in de onderhavige suppletore begroting aan de prijsgevoelige begrotingsartikelen toegedeeld volgens bovenstaand overzicht. Daarnaast is € 2,5 mln. ingezet voor het oplossen van de totale LNV problematiek

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

29 AlgemeenStand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)
Verplichtingen207 424207 44626 717234 163
Uitgaven207 420207 44230 407237 849
Programma-uitgaven41 07942 0796 57548 654
     
29.11 Internationale contributies7 4208 42008 420
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen33 65933 6596 57540 234
     
Apparaatsuitgaven166 341165 36323 832189 195
29.21 Apparaat158 094157 23023 797181 027
29.22 Baten-lastendiensten8 2478 133358 168
Ontvangsten284 534284 11626 225310 341

Toelichting:

De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget houdt met name verband met:

– Hogere apurementuitgaven (€ 6,5 mln.);

– toegekende loon- en prijsbijstelling 2006 (€ 7,7 mln.);

– het onderbrengen op dit artikel van uitgaven die verband houden met het onderzoek van plantenrassen door de raad voor de plantenrassen (€ 3,6 mln.);

– uitgaven samenhangend met transitie naar P-direct, voorlichtingscampagne dierziektebestrijding en uitgaven ten behoeve van het ICT-netwerk en servers ten behoeve van het gehele departement (€ 6,7 mln.);

– de bijdrage van LNV in interdepartementale projecten (€ 5,8 mln.).

Naar huidige inzichten vallen de ontvangsten landbouwheffingen in verband met hogere importvolumes ca. € 28 mln. hoger uit. Tegenover deze hogere ontvangsten van € 28 mln. staan lagere ontvangsten van € 2 mln. vanwege het vervallen van kwekersrechtonderzoek.

Licence