Base description which applies to whole site

nr. 4MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

b. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. BELEIDSARTIKELEN

Hieronder worden de belangrijkste verschillen van afgerond € 1,0 miljoen of hoger, tussen de realisatie 2006 en de standen van de 2e suppletore begroting 2006 (stand Najaarsnota 2006) toegelicht.

Bij de uitgaven en verplichtingen betekent een «-/-» lagere uitgaven, dan wel verplichtingen t.o.v. de stand Najaarsnota 2006. Een «+/+» staat voor hogere uitgaven of verplichtingen. Voor de ontvangsten geldt dat een «-/-» staat voor minderontvangsten en een «+/+» voor meerontvangsten.

Beleidsartikel 1: Grondwet en Democratie

In 2006 is ca € 4,0 miljoen meer uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 5,1 miljoen meer verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn nagenoeg gelijk aan de raming.

1.1 Apparaat (-/- € 4,0 miljoen)

De stichting «wij vertrouwen stemcomputers niet» heeft een aantal onregelmatigheden bij het gebruik van stemcomputers aan het licht gebracht. BZK heeft hierop meerdere maatregelen genomen om fraude te voorkomen en het stemgeheim te borgen. Deze post betreft de kosten voor het verzegelen van machines, onafhankelijk onderzoek door TNO, het regelen van vervangende stemmachines, organisatie van stemmen met potlood etc. Tevens omvat deze post de vergoeding die gemeenten die bij de TK-verkiezing gebruik maakten van de Nedap en SDU-computers hebben ontvangen. Deze vergoeding betreft een tegemoetkoming in de extra kosten die gemoeid waren met de organisatie van de verkiezingen.

Beleidsartikel 2: Politie

In 2006 is ca € 1,2 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 99,8 miljoen meer verplichtingen aangegaan en er is ca € 1,8 miljoen meer ontvangen.

2.2 Politie op regionaal niveau (-/- € 33,7 miljoen)

De hogere realisatie van de uitgaven wordt verklaard doordat een bedrag van ca. € 37,8 miljoen ten behoeve van VPL (VUT, prepensioen en levensloop) is geraamd op artikelonderdeel 2.5, terwijl deze verantwoord wordt op artikelonderdeel 2.2. Daarnaast is een naheffing van de Belastingdienst geraamd op onderdeel 2.2, terwijl deze verantwoord wordt op onderdeel 2.5.

2.3 Politie op bovenregionale en landelijke niveau (-/- € 12,4 miljoen)

De hogere realisatie van de uitgaven wordt verklaard doordat verschillende uitgaven op een ander artikelonderdeel zijn geraamd dan waar ze moeten worden verantwoord (bijvoorbeeld: VPL ad € 3,4 miljoen en prestatiebekostiging ad € 6,1 miljoen). Daarnaast is een betaling ad € 1,5 miljoen aan het KLPD gedaan vanwege experimenten volgens het nieuwe landelijk kader.

2.4 Prestatievermogen van de politie (+/+ € 7,2 miljoen)

De lagere realisatie van de uitgaven wordt verklaard doordat een tweetal posten op een ander artikelonderdeel zijn geraamd dan waar ze moeten worden verantwoord: prestatiebekostiging ad € 5,3 miljoen en distorsietoeslag ad € 1,5 miljoen.

2.5 Adequaat niveau van politiepersoneel (+/+ € 35,6 miljoen)

De lagere realisatie van de uitgaven wordt verklaard doordat verschillende uitgaven op een ander artikelonderdeel zijn geraamd dan waar ze moeten worden verantwoord. Het gaat onder meer om de volgende posten: VPL ad € 41,1 miljoen, TOR ad € 4,0 miljoen, distorsietoeslag ad € 8,0 miljoen, experimenten en prestatiebekostiging KLPD ad € 2,3 miljoen.

2.6 Dienst geneeskundige verzorging politie (+/+ € 5,1 miljoen)

De lagere realisatie van de uitgaven wordt verklaard doordat een deel van de distorsietoeslag is geraamd op onderdeel 2.6, terwijl deze verantwoord moet worden op 2.5.

Ontvangsten (+/+ € 1,8 miljoen)

Per saldo is ten opzichte van de laatste raming sprake van meerontvangsten. De asielgerelateerde ontvangsten zijn lager uitgevallen dan geraamd (ca € 2,2 miljoen). Anderzijds is bij de dienst geneeskundige verzorging politie sprake van meerontvangsten (ca € 3,9 miljoen).

Verplichtingen (+/+ € 99,8 miljoen)

De hogere realisatie van de verplichtingen wordt verklaard doordat in de zogeheten decembercirculaire verplichtingen jegens de politiekorpsen zijn aangegaan die echter pas in 2007 tot betaling zullen leiden.

Beleidsartikel 4: Partners in Veiligheid

In 2006 is ca € 4,7 miljoen meer uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 16,5 miljoen meer verplichtingen aangegaan en er is ca € 3,0 miljoen meer ontvangen.

4.3 ICT-infrastructuur (-/- € 6,0 miljoen)

De hogere verplichtingen hebben betrekking op de contractuele verplichtingen voor Tetranet, de leverancier die het onderhoud van het netwerk C2000 verzorgt. Om aan deze verplichtingen te kunnen voldoen heeft in december 2006 een reallocatie van directie Politie naar Strategie ad € 4,2 miljoen plaatsgevonden. Hiervoor heeft de directie Politie de geraamde uitgaven in 2006 getemporiseerd. In 2007 zal de directie Politie voor eenzelfde bedrag minder aan onderhoudskosten C2000 hoeven bij te dragen, waarmee de getemporiseerde uitgaven worden gedekt.

Ontvangsten (+/+ € 3,0 miljoen)

De hogere ontvangsten hebben betrekking op de zendmasten van C2000. Op verzoek van EZ worden deze verhuurd aan aanbieders van mobiele telefonie.

Verplichtingen (+/+ € 16,5 miljoen)

De hogere verplichtingen hebben betrekking op het voortgezette onderhoudscontract voor 2006–2007 van het C2000-netwerk.

Beleidsartikel 5: Nationale Veiligheid

In 2006 is ca € 1,0 miljoen meer uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 3,9 miljoen minder verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn nagenoeg gelijk aan de raming.

5.2 Geheime uitgaven (+/+ € 1,5 miljoen)

De overschrijding op het budget geheim bedraagt ongeveer € 1,5 miljoen. De toelichting hierop is niet voor deze publicatie beschikbaar.

Beleidsartikel 6: Functioneren Openbaar Bestuur

In 2006 is ca € 4,7 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 0,9 miljoen meer verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn nagenoeg gelijk aan de raming.

6.1 Apparaat (-/- € 1,1 miljoen)

Als gevolg van een reorganisatie in 2005 had afgerond € 0,5 miljoen aan apparaatskosten moeten worden gerealloceerd van art 6.1 naar 9.1. Dit wordt bij de VJN voor de toekomstige jaren hersteld. Daarnaast is er een meevaller door openstaande vacatures.

6.3 Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers (-/- € 2,8 miljoen)

De budgetten voor de wachtgelden, uitkeringen en pensioenen van burgemeesters, ministers, staatssecretarissen en europarlementariërs zijn lastig exact te ramen vanwege fluctuaties in het aantal wachtgelders en de hoogte van uitkeringen.

6.4 Faciliteren politieke partijen (-/- € 0,8 miljoen)

Betreft het niet uitbetalen van de SGP-subsidie, omdat de SGP in haar statuten geen volwaardig lidmaatschap van vrouwen toestaat en daarmee niet aan de subsidievoorwaarden voldoet. Dit conform uitspraak van de rechtbank.

Beleidsartikel 7: Informatiebeleid Openbare Sector

In 2006 is ca € 47,0 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 65,9 miljoen meer verplichtingen aangegaan en er is ca € 15,5 miljoen minder ontvangen.

7.2 Verbeteren ICT-voorzieningen (-/- € 1,5 miljoen)

De bijdragen tbv BSN zijn niet geheel tot besteding gekomen ivm vertragingen. Voor de uitvoering van de E-overheid programma’s is er € 1,0 miljoen van PRIMA commiteringen ontvangen van EZ en verwerkt als desaldering.

7.4 Reisdocumenten en GBA stelsel (-/- 45,4 miljoen)

De Nederlandse Identiteitskaart (Nik) wordt gratis verstrekt aan 14 jarigen. In 2006 zijn er minder Nik’s verstrekt aan 14 jarigen dan geraamd waardoor € 1,8 miljoen generaal vrij valt.

BZK is met de SDU in onderhandeling over de aanschaf van aanvraagapparatuur die bij de burgerzakenafdelingen geplaatst moeten worden. Het gaat om apparatuur die de biometriechip op het paspoort kan lezen en waaraan in een later stadium randapparatuur kan worden gekoppeld. Bijvoorbeeld voor het opnemen van de vingerafdruk. Omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond, is € 25,5 miljoen niet tot besteding gekomen. De verwachting is dat het contract hiervoor begin 2007 zal worden ondertekend.

Voor de invoering van biometrische kenmerken op de reisdocumenten, was rekening gehouden met hogere productiekosten voor het paspoort. De kosten voor de gelaatscan zijn lager uitgevallen dan geraamd en de invoering van de vingerscan is vertraagd. Hierdoor zijn de kosten van het paspoort minder gestegen dan voorzien en vallen deze € 18,0 miljoen lager uit.

Ontvangsten (-/- 15,5 miljoen)

De prijs van het paspoort is kostendekkend. Doordat de kosten lager zijn uitgevallen, is ook de prijs van het paspoort minder gestegen en vallen de inkomsten navenant lager uit. Daarnaast is een deel van het resultaat van BPR over 2005 in het afgelopen jaar teruggestort aan BZK. Hierdoor vallen de inkomsten per saldo € 16,8 miljoen lager uit dan geraamd.

Beleidsartikel 9: Grotestedenbeleid

In 2006 is ca € 8,5 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 133,2 miljoen minder verplichtingen aangegaan en er is ca € 12,8 miljoen meer ontvangen.

9.3 Stimuleren grotestedenbeleid (+/+ 7,4 miljoen)

Na de afkoop van een groot deel van de WI- en LVS-regelingen bij NJN2005, zijn bij VJN2006 de bijbehorende meerjarige reeksen generaal vrijgevallen. Daarbij is rekening gehouden met een in 2006 nog af te kopen LVS-regeling. Hiervoor was een budget van € 1,7 miljoen gereserveerd. Afkoop bleek echter nog niet mogelijk, waardoor dit bedrag dit jaar niet tot besteding is gekomen.

De G-31 hebben in 2005 voor de inburgering van nieuwkomers voorschotten ontvangen. Een vijftiental G-31 steden heeft in 2005 meer inburgeringstrajecten voltooid dan het aantal waarop het voorschot gebaseerd was. In verband met de extra prestaties is aan deze 15 steden eind 2006 een additionele bijdrage van € 9,0 miljoen.

Ontvangsten (+/+ 12,8 miljoen)

De G-31 hebben in 2005 voor de inburgering van nieuwkomers voorschotten ontvangen. Een vijftiental G-31 steden heeft in 2005 meer inburgeringstrajecten voltooid dan het aantal waarop het voorschot gebaseerd was. In verband met de extra prestaties is aan deze 15 steden eind 2006 een additionele bijdrage van € 9,0 miljoen Daarnaast is afgelopen jaar is € 3.1 miljoen terug ontvangen van de steden in het kader van de afrekening van GSB-II.

Beleidsartikel 10: Arbeidszaken overheid

In 2006 is ca € 0,9 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 0,8 miljoen minder verplichtingen aangegaan en er is ca € 0,5 miljoen meer ontvangen.

10.5 Uitkeringsregelingen (-/- € 1,8 miljoen)

De regeling Rietkerkuitkeringen heeft afgerond € 0,4 miljoen minder uitgegeven in verband met de nog te ontvangen belastingaanslag 2006. Bij alle onderdelen van de SAIP is gemiddeld ongeveer 4% minder uitgegeven. De lagere uitgaven worden veroorzaakt door een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden.

Beleidsartikel 11: Kwaliteit Rijksdienst

In 2006 is ca € 13,8 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 12,9 miljoen meer/minder verplichtingen aangegaan en er is ca € 4,0 miljoen minder ontvangen.

11.6 Goed functionerend personeel (-/- € 10,9 miljoen)

Voor een groot deel zijn de ARBO-middelen in 2006 niet tot betaling gekomen en is een geringer beroep gedaan op Ziektekosten Voorziening Rijkspersoneel (ZVR) dan geraamd. Door een herijking van de campagne «werken bij het Rijk» zijn er in 2006 minder campagne-uitingen (TV spotjes) in de media uitgevoerd. De vraag naar diensten van het Expertise Centrum Arbeidsmarktcommunicatie (EC AMC) is lager uitgevallen dan voorzien.

11.7 Goed functionerende organisatie (-/- € 1,6 miljoen)

Door de vertraging in de totstandkoming van onderdelen van de Werkmaatschappij zijn in 2006 niet alle middelen tot betaling gekomen.

11.8 Goed functionerende informatievoorziening en HRM-functie (-/- € 1,0 miljoen)

Door herijking van de koers P-Direkt zijn in 2006 niet alle middelen tot betaling gekomen.

Ontvangsten (-/- 4,0 miljoen)

De vraag naar diensten van het Expertise Centrum Arbeidsmarktcommunicatie (EC AMC) is lager uitgevallen dan voorzien. Daardoor is minder op factuurbasis doorberekend naar alle ministeries. (zie ook uitgaven 11.6)

Beleidsartikel 14: Toezicht en Onderzoek Openbare Orde en Veiligheid

In 2006 is ca € 0,2 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 0,3 miljoen minder verplichtingen aangegaan en er is ca € 0,1 miljoen minder ontvangen.

Beleidsartikel 15: Crisis- en Rampenbeheersing

In 2006 is ca € 0,7 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 12,2 miljoen meer verplichtingen aangegaan en er is ca € 0,7 miljoen meer ontvangen.

15.2 proactie / preventie (-/- € 1,3 miljoen)

Het kabinetsstandpunt CTRC heeft voor BZK geen uitgaven tot gevolg gehad. Daarnaast is er door de veiligheidsregio’s minder aanspraak gemaakt op de subsidieregeling voor multidisciplinair oefenen.

15.3 Preparatie (-/- € 1,6 miljoen)

Er is minder uitgegeven voor de thema’s Risicobeoordeling, bestuur, normering, kwaliteit en opleiden.

Daarnaast betreft het een beperkte overschrijding voor de Water Schade Tegemoetkoming (WTS).

15.4 Respons (+/+ € 2,0 miljoen)

De overschrijding wordt veroorzaakt door intensivering voor kwaliteitsverbetering van de response tijd bij het NCC en het ERC (reclamecampagnes)

Verplichtingen (+/+ € 12,2 miljoen)

De hogere verplichtingen hebben betrekking op een overeenkomst betreffende een «service level agreement» voor de exploitatie van het OOV-netwerk t.b.v. de crisisinformatievoorzieining (ca € 7,5 miljoen) en op de detacheringsovereenkomsten voor bij het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum ingezet personeel (€ 2,5 miljoen).

Beleidsartikel 16: Brandweer en GHOR

In 2006 is ca € 3,4 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 1,8 miljoen minder verplichtingen aangegaan en er is ca € 4,9 miljoen meer ontvangen.

16.1 Apparaat (+/+ € 1,2 miljoen)

Het betreft extra apparaatskosten voor de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR), geraamd op art. 16.4, maar gerealiseerd op art. 16.1.

16.2 Bestuurlijke organisatie (-/- € 6,5 miljoen)

Door minder aanvragen is een deel van het beschikbare budget voor de uitvoering van de Bommenregeling niet tot besteding gekomen (€ 4,0 miljoen). Binnen het totaal van dit artikel is dekking gevonden voor de uitgaven van het Waarschuwingsstelsel (WAS) (€ 2,1 miljoen) en het informatiesysteem voor ziekenhuizen (€ 0,4 miljoen).

16.4 Kwaliteit (+/+ € 2,2 miljoen)

De overschrijding (€ 2,1 miljoen) wordt veroorzaakt doordat er 100 extra masten voor het Waarschuwingsstelsel (WAS) zijn geplaatst.

Ontvangsten (+/+ € 4,9 miljoen)

De meerontvangsten betreffen ontvangen middelen die het agentschap LFR i.o. heeft ontvangen voor uitgevoerde werkzaamheden voor andere directies dan de directie Brandweer en GHOR en voor extra uitgevoerde werkzaamheden voor de directie Brandweer en GHOR zelf. De ontvangsten betreffen zowel investeringen als personele uitgaven. De ontvangsten voor personele uitgaven dienen ter dekking van de extra apparaatuitgaven op artikelonderdeel 16.1 waarop de apparaatuitgaven normaliter worden geboekt.

2. NIET-BELEIDSARTIKELEN

Niet-beleidsartikel 12: Algemeen

In 2006 is ca € 3,2 miljoen meer uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 4,0 miljoen meer verplichtingen aangegaan en er is ca € 0,6 miljoen minder ontvangen.

12.1 Apparaat (+/+ 3,2 miljoen)

De overschrijding wordt veroorzaakt door noodzakelijke meerkosten in de beveiliging, bij overgang naar andere dienstverleners in de bedrijfsvoering en bij het wegwerken van het papieren archief in verband met digitalisering.

Niet-beleidsartikel 13: Nominaal en Onvoorzien

In 2006 is ca € 17,1 miljoen minder uitgegeven dan werd geraamd ten tijde van de Najaarsnota 2006. Er zijn ca € 17,1 miljoen minder verplichtingen aangegaan. Er waren geen ontvangsten geraamd.

13.3 Onvoorzien (-/- € 17,1 miljoen)

In het kader van het schattingsbesluit WAO zijn in 2004 middelen aan begroting toegevoegd ter compensatie van de weglek van de WAO in de WW. Overheidswerkgevers hebben in 2006 nauwelijks een beroep gedaan op de compensatieregeling. Hierdoor is € 17,1 miljoen niet tot besteding gekomen.

3. DE ORGANISATIE INFORMATIE- EN COMMUNICATIE TECHNOLOGIE OOV (ITO)

Op 1 juli 2006 is de Wet Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN) in werking getreden. Op 1 augustus 2006 is de vtsPN daadwerkelijk actief geworden. De vtsPN wordt gevormd door de entiteiten, het Nederlandse Politie Instituut, en de coöperaties ISC en CIP. De taken en opdrachten van het agentschap ITO (incl. DMD) worden per genoemde datum voortgezet door de vtsPN. De activa, passiva en het personeel van deze instanties zijn per genoemde ingebracht in de vtsPN. De wettelijke taak van ITO op grond van artikel 53d van de Politiewet 1993 vervalt hiermee. De Politiewet 1993 is hierop aangepast (28 april 2006). In het verlengde van de vorming van en het inbrengen in de vtsPN is het agentschap ITO per 1 augustus 2006 opgeheven.

EINDBALANS ITO PER 31 JULI 2006

Bedragen x € 1 00031-12-200631-07-200631-12-2005
Activa   
Materiele activa02 5303 302
* grond en gebouwen   
* installaties en inventarissen    
* overige materiele vaste activa    
Debiteuren07 3973 729
Nog te ontvangen019 76817 738
Liquide middelen036 460
Totaal activa032 29631 229
    
Passiva   
Eigen Vermogen05 0455 544
* exploitatiereserve05 0455 639
* onverdeeld resultaat0 – 95
    
Voorzieningen05551 429
    
Langlopende schulden0520801
* leningen bij het MvF0 100
* overige langlopende schulden0520701
    
Crediteuren01 6163 220
Nog te betalen023 15410 058
Vooruit ontvangen onderhanden werk01 40610 177
Totaal passiva032 29631 229
Licence