Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

INHOUD blz.

B. BEGROTINGSTOELICHTING 3

1. Leeswijzer 3

2. Het beleid 3

2.1 De beleidsartikelen 3

1. Raad van State 3

2. Algemene Rekenkamer 4

3. De Nationale ombudsman 5

4. Kanselarij der Nederlandse Orden 6

5. Kabinet der Gouverneur van de Nederlandse Antillen 6

6. Kabinet der Gouverneur van Aruba 6

2.2 De niet-beleidsartikelen 7

10. Nominaal en onvoorzien 7

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze eerste suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2007. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische opgenomen. De stand van de eerste suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2006.

2. Het beleid

De aansluiting

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2007 te wijzigen (x 1 000):

 Stand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 (1)(2)(3)=(1+2)    
Verplichtingen95 3967 876103 2726 0686 2995 8094 318
        
Uitgaven95 3967 876103 2726 0686 2995 8094 318
        
Ontvangsten2 779 2 779    

2.1 De beleidsartikelen

1. Raad van State

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

1. Raad van StateStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen52 0942 18854 2821 7602 3551 846375
         
 Uitgaven:52 0942 18854 2821 7602 3551 846375
1Advisering7 1352007 3353004003000
aInformatieplan Raad van State 200 300400300 
         
2Bestuursrechtspraak44 9591 98846 9471 4601 9551 546375
aInformatieplan Raad van State 800 1 2001 6001 200 
bInrichting tijdelijke huisvesting 600     
cHoger beroep vreemdelingenzaken Regulier 1 570 800800800800
dHoger beroep vreemdelingenzaken Asiel – 1 460 – 540445– 454– 425
eVerbouwingskosten (eindejaarsmarge) 484     
fInformatie op orde (bijdrage aan BZK) – 6     
         
 Ontvangsten1 45401 4540000

1a/2a Informatieplan Raad van State

Om het binnen de Raad van State gewenste kennisbeleid mogelijk te maken, is herziening van zowel de organisatie, als de technische inrichting van de informatievoorziening een noodzaak. Hiervoor is door de Raad een uitgebreid Informatieplan opgesteld, dat voorziet in een meerjarige investering in systemen en organisatie.

1b Inrichting tijdelijke huisvesting

Vanaf het laatste kwartaal 2007 worden de panden van de Raad aan de Kneuterdijk gerenoveerd/gerestaureerd. Ter overbrugging wordt tijdelijke huisvesting voor o.a. zittingszalen en kantoren ingericht. De uitgaven hebben betrekking op het gebruiksklaar maken van deze tijdelijke huisvesting.

1.2c/1.2d Hoger beroep vreemdelingenzaken Regulier/Asiel

Naar het zich nu laat aanzien treedt de instroom van zaken uit hoofde van hoger beroep vreemdelingen een verschuiving op van asiel naar regulier. De budgettaire gevolgen van deze verschuiving zijn weergegeven in de wijzigingen op de uitgavenraming.

2. Algemene Rekenkamer

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

2. Algemene RekenkamerStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen26 17788527 062400400400400
         
 Uitgaven:26 17788527 062400400400400
1Recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s26 17788527 062400400400400
aLidstaat verklaring EU-gelden 220     
bOordeel niet financiële beleidsinformatie (NFBI) 400 400400400400
cMateriele projecten (eindejaarsmarge) 270     
dInformatie op orde (bijdrage aan BZK) – 5     
         
 Ontvangsten1 21701 2170000

1a Lidstaat verklaring EU-gelden

Het kabinet heeft de Algemene Rekenkamer verzocht een oordeel te geven bij de lidstaatverklaring over de in Nederland beheerde EU-gelden. In 2007 betreft het een pilot bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de ontwikkeling van een aanpak die moet leiden tot de gevraagde oordeelsvorming.

1b Oordeel niet financiële beleidsinformatie (NFBI)

De Algemene Rekenkamer geeft jaarlijks een oordeel over de niet financiële beleidsinformatie bij de departementale jaarverslagen. In voorgaande jaren is hiervoor incidenteel de uitgavenraming verhoogd. Deze verhoging wordt nu structureel doorgevoerd.

3. De Nationale ombudsman

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

3. De Nationale ombudsmanStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen9 6752 49812 1731 3001 3001 3001 300
         
 Uitgaven:9 6752 49812 1731 3001 3001 3001 300
1Reguliere klachten7 8411 1989 0390000
aAfhandeling verhoogde instroom verzoekschriften 647     
bInhuur interim management 210     
cOpleiding personeel 50     
dHuisvesting (eindejaarsmarge) 85     
eICT-projecten 210     
fInformatie op orde (bijdrage aan BZK) – 4     
         
2Klachten van lagere overheden01 3001 3001 3001 3001 3001 300
aVerwerking structurele raming kosten decentrale overheden 1 300 1 3001 3001 3001 300
         
3Onderzoek1 06201 0620000
         
4Communicatie72807280000
         
5Internationale contacten440440000
         
 Ontvangsten390390000

1a Afhandeling verhoogde instroom verzoekschriften

De huidige verwachting is dat, evenals in 2006, de Nationale ombudsman meer verzoekschriften/klachten over de Rijksoverheid zal ontvangen dan verwacht in de begroting 2007 (10 500 verzoekschriften met betrekking tot het rijk). Daarnaast streeft de Nationale ombudsman naar verkorting van de doorlooptijden van rapporten (thans 13 maanden). Voorgesteld wordt om de begroting te verhogen voor de inzet van extra capaciteit.

2a Verwerking structurele raming kosten decentrale overheden:

De Nationale ombudsman zorgt ervoor dat klachten van aangesloten decentrale overheden (zie Wet Nationale ombudsman en het Vergoedingenbesluit Nationale ombudsman) tegen een kostendekkende vergoeding worden afgedaan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie verzorgt jaarlijks (in het najaar) de facturering van deze kosten. Met deze mutatie wordt de raming van de Nationale ombudsman (begroting IIB artikel 3.2) structureel hiervoor aangepast.

4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

4. Kanselarij der Nederlandse OrdenStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen3 2273753 60280808080
         
 Uitgaven:3 2273753 60280808080
1Apparaat1 6773201 99740404040
aOntwikkeling dekor II 100     
bSecretaris Militaire Willems-orde (MWO) 20     
cKosten UWV en juridische procedures ontslagzaken 100     
dVervanging werkplekken 60     
eBijstelling apparaatskosten 40 40404040
         
2Decoraties1 545551 60040404040
aBijstelling in verband met stijgende goud en zilverprijs 40 40404040
bVoorlichting (eindejaarsmarge) 15     
         
3Riddertoeslagen5050000
         
 Ontvangsten290290000

5. Kabinet der Gouverneur van de Nederlandse Antillen

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

5. Kabinet der Gouverneur van de Nederlandse AntillenStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen2 59802 5980000
         
 Uitgaven:2 59802 5980000
1Apparaat2 59802 5980000
         
 Ontvangsten400400000

6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

6. Kabinet van de Gouverneur van ArubaStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen1 625– 3501 275350000
         
 Uitgaven:1 625– 3501 275350000
1Apparaat1 625– 3501 275350000
aVertraging verbouwing kantoor – 350 350   
         
 Ontvangsten0000000

2.2 Niet-beleidsartikelen

10. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)

10. Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegrotingMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
  (1)(2)(3)=(1+2)    
 Verplichtingen02 2802 2802 1782 1642 1832 163
         
 Uitgaven02 2802 2802 1782 1642 1832 163
1Loonbijstelling01 9741 9741 9351 9221 9211 9 20
aLoonbijstelling 1 974 1 9351 9221 9211 920
         
2Prijsbijstelling0268268243242262243
aPrijsbijstelling 268 243242262243
         
3Onvoorzien038380000
aRestant eindejaarsmarge 43     
bHR Ontwikkelcentrum en HR Expertisecentrum (oc-ec) (bijdrage aan BZK) – 5     
         
4Waardeoverdracht en waardeovername0000000
         
5Taakstellingen0000000
         
 Ontvangsten0000000
Licence